شورش علیه سیاست پنهان، زبان ساده و صریح مظلومیت
در این چند لحظهی رسانهای، پدری پیر و داغدیده و بهظاهر بیسواد، زبان سرخ به گفتن حقیقتی تلخ باز کرد که همچون شعلهای سوزان به دامان آدمهای پشت پردهی سیاست خواهد افتاد
یک اتفاق ساختارشکنانه و حادثهی نو که موج افشاگری برپا خواهد کرد
همین چند دقیقه که در قاب رسانهی رسمی قرار داشته، طوفانالمستضعفان به راه خواهد انداخت و به جان ماکیاولیسم چپ و راست خواهد افتاد
آن مظلومی که صدایش به جایی نرسد، چه کند جز آنکه از فرصت رسانهای-رسمی برای حق ازدسترفتهی خویش بهره بگیرد
بدنهی انقلاب اسلامی و حامیان بیادعای رهبر انقلاب، اینانند نه کاخنشینان و مفتخواران چپ و راست
قدرت انقلاب، اینانند نه قدرتمداران لابیگر و هرزهصفت در چپ و راست
نباید لال و نظارهگر بود، بلکه باید حق مهجور را طلبید و دستهای آلودهی پشتپرده را عیان کرد
این صدای عدالت است که میشنوید؛ صدایی گرفته و زخمخورده که چارهای جز فریاد شدن ندارد
در مقابلش، اراذل سیاسی چپ و راست که جان میدهند و قدرت نمیدهند
این صدای پدر شهیدی است که از سفرهی انقلاب، حتی اندکی برنداشته است اما از محکمهی انقلاب، تقاص خون شهید مظلومش را میطلبد
پیرمرد گچکار کوخنشین، در مقابل پیرمردهای سیاستباز کاخنشین شوریده است
و دیگر اینکه، آقاوحید جلیلی، آزمون عدالتخواهی تو، همراهیات با این قطعهی مظلوم رسانهای است
نسل آفتاب
وقتی دکتر باشی، در همه حال نایس و دوستداشتنی و مشمول رأفت خواهی بود، حتی اگر دستت آغشته به خون باشد، چون دکتری
مجامع بینالمللی برایت دست به کار میشوند که مبادا اعدام بشی، چون دکتری
انجمن اسلامی جامعهی پزشکی برایت نامه میزنه و میگه این بابا حیفه، اعدامش نکنید، چون دکتری
سازمان نظام پزشکی (صنف دکترها)، میافته دنبال کارهات که جلوی اعدامت رو بگیره، چون دکتری
و
آقای ولایتی، رییس بیمارستان مسیح دانشوری، برای رهاییت نامه مینویسه، چون دکتری
اساساً دکتر باشی، هر کاری میتونی بکنی، دنیا به کامته، چون دکتری
آره
دنیا به کامته
وسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ
و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفرگاهی و دوزخ انتقامی بازگشت میکنند
سوره شعرا آیه ۲۲۷
نسل آفتاب
اندرو ویکسون وایت در کتاب اخلاق و تورم(۱) به این نکته اشاره میکند که حرص و ولع، اخلاق مردم و سیاستمداران را تباه کرد
مردم فرانسه که روزی به پسانداز و صرفهجویی معروف بودند تبدیل به مردمی مصرفگرا، تجلماتی و ریسکپذیر شدند که ترجیح میدادند به جای قانع بودن به سودهای معمول دست به کارهایی بزنند که شانسشان را برای پولدار شدن بالا ببرد، سوداگرای و شرطبندی رواج عجیبی پیدا کرد
فرهاد نیلی:
تورم هزینه درستکار بودن را برای مردم زیاد کرده است
همانها که تورم را ایجاد کردند مردم را تشویق به درستکاری میکنند
در سه دهه گذشته اقتصاد ما دست برادران نیلی و شرکا بوده است
سؤال: چه کسانی مردم را دعوت به مصرفگرایی، حرص، زندگی تجملاتی، ریسکپذیری مالی، بورسبازی و… میکنند؟
پاسخ: لیبرالها، پکیج فروشها، سیگنال فروشها، سرمایهداران، بانکداران و صاحبان رسانه با تبلیغات و…
نتیجه: همانها که تورم را ایجاد کردند مردم را به بی اخلاقی هم دعوت میکنند
#فریب_بزرگ #نه_به_نئولیبرالیسم #آدرس_غلط #رسانه_منحط #دنیای_اقتصاد #اکوایران حراملقمگی بدتر از حرامزادگی
۱. این کتاب رو انتشارات دنیای اقتصاد منتشر کرده و محتوای اون رو تأیید نمیکنیم
فقط میخواستیم از منابع خودشون استفاده کنیم
نسل آفتاب
دقيقاً کدام تثبیت؟
وقتی دست کم ۳ نرخ برای ارز وجود دارد، تثبیت چه معنی دارد؟
وقتی ۱۰% صادرات خرد، کل صادرات فرش و… از پیمانسپاری ارزی معاف میشود، عملاً نرخ ارز در بازار قاچاق هم رسمی شده است
بانک مرکزی فقط در حال مدیریت بازار با چند درصد از ظرفیتش است
همین
تثبیت اجرا نشده
نسل آفتاب
هر میدان شعبه
هر خیابان شعبه
این شعبهی اوست بدتر از آن شعبه
از ثروت ما چه برجها ساخته است
این حرمله با تیر هزاران شعبه
#بانک_خصوصی #بنگاهداری_بانکها #فروشگاههای_زنجیرهای
نسل آفتاب
آیا جنگ با صهیونیست آغاز خواهد شد؟
اگر «پول طلا» جایگزین پول اعتباری شد
اگر «زمین های موات» از غصب دولت خارج شد
اگر «دار واسعه» جایگزین، آپارتمان سازی شد
اگر «کشاورزی و دامپروی سنتی» جایگزین کشت صنعتی و تراریخته و کود و سم شیمیایی شد
اگر مملکت اسلامی همهاش «مسلح» شد
اگر «طب اسلامی» جایگزین نظام معیوب سلامت کنونی شد
اگر رسانههای یکسویه دشمن، بطور کامل حذف شدند و «رسانههای آزاد دینی» جایگزین شد
اگر «ایجاد شغل» در کشور نیازمند اجازه دولت نشد
اگر «آموزش و پرورش خانگی» برگشت
اگر «سربازی اجباری» حذف شد
اگر فعالیت «بانک و بیمه و بورس» ممنوع شد
اگر «رمزریال» و «دولت الکترونیک» و «دیکتاتوری هوش مصنوعی» و «مدارس مجازی» جمع شد
اگر «محوریت مساجد» از شعار خارج شد و «مدیریت کشور» به سیستم دینی واگذار شد
اگر «تبعیت نکردن» از اسناد به اصطلاح بین المللی مانند ۲٠۳٠ واقعی شد
اگر «محله محوری» و «زندگی عشیرهای» احیا شد
اگر مرز امپراطوری ایران برای ورود کشورهای اسلامی آزاد شد
اگر «الگوی پیشرفت تمدن» و «سبک زندگی»، اسلامی شد
و…
تازه یعنی «جنگ با صهیونیست گلوبال» آغاز شده است
به «جهاد اصغر» اکتفا نکنیم، «جهاد اکبر» مبارزه با نفس هم اگر منجر به «جهاد کبیرِ» عدم تبعیت همه جانبه از دشمن نگردد، هنوز سطح مبارزه و مقاومت تبین و تعریف نشده است چه برسد به آغاز جنگ
فَلا تُطِعِالْكافِرِينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً
آیه ۵۲ سوره فرقان
پس، از كافران پيروى نكن و به وسيلهى قرآن (و ترك پيروى از آنان) با آنان به جهادى بزرگ بپرداز
نسل آفتاب
مسئولان برای مردمند و خدمتگزار و مدیون و امانتدار آنها هستند
مردم، محورند
کسی که در نظام جمهوری اسلامی مسئولیتی به دست میآورد، باید همه همّ و غمّش برای مردم باشد؛ هم برای دنیای مردم، هم برای مادیّت مردم، هم برای معنویّت مردم، هم برای ایجاد عدالت در میان مردم، هم برای احیای شأن انسانی مردم، هم برای آزادی مردم
اینها جزو وظایف اصلی حکومت است
البته وقتی میگوییم مردم، منظور همه طبقات مردمند؛ لیکن بدیهی است کسانی از مردم باید بیشتر مورد توجّه قرار گیرند که بیشتر مورد محرومیت قرار گرفتهاند؛ لذا امام دائماً روی طبقات محروم و پابرهنگان کشور تکیه میکردند
این فریب است که کسی ادعا کند برای مردم کار میکند؛ اما در عمل، کار او برای طبقات مرفّه باشد، نه برای طبقات مستضعف و محروم
نه اینکه نباید برای طبقات مرفّه کار کرد؛ آنها هم از حقوق عمومی کشور باید بهرهمند شوند؛ اما به آن کسی که محرومیت دارد و دستش از حقوق خود خالی مانده است، باید بیشترِ توجّه و همّت و تلاش را اختصاص داد
لذا امام به طور دائم بر حقوق مستضعفان و محرومان و پابرهنگان تکیه میکرد
عملاً هم در تمام مدت پیروزی انقلاب تا امروز و قبل از آن، کسانی که بیش از همه سینه سپر کردند، از نظام دفاع کردند، سختیهای نظام را به جان خریدند و در مقابل دشمنان ایستادند، طبقات محروم و پابرهنه و مستضعفان جامعه بودهاند
اینها باید بیش از دیگران مورد توجّه قرار گیرند
رهبر حکیم انقلاب اسلامی
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزشمار ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۲
#رهبر_معظم_انقلاب:
اصلاح فرهنگ عمومی، از همهی کارها مهمتر است؛ چون این کار، محور همهی کارهای دیگر است
۱۳۷۴/۴/۱۹
نسل آفتاب
دستور #اظفار (ناخنها)
این درمان علاوه بر سیاتیک؛ برای #گردن درد، #کمردرد، #پادرد و #خارپاشنه نیز تجربه شده است
به این صورت که ناخن دست و پا گرفته شود و با چسب روی موضع درد بسته شود تا درد آرام بگیرد
در طبالأئمه علیهمالسلام روایت شده است که:
شخص مبتلا به #سیاتیک، ناخنهایش را بگیرد و بر موضع رگ ببندد، همانا نافع و آسان است باذن الله تعالی و فوراً اثر میکند
تَأْخُذُ قُلاَمَةَ ظُفُرِ مَنْ بِهِ عِرْقُ اَلنَّسَا فَتَعْقِدُهَا عَلَى مَوْضِعِ اَلْعِرْقِ فَإِنَّهُ نَافِعٌ بِإِذْنِ اَللَّهِ تَعَالَى سَهْلٌ حَاضِرُ اَلنَّفْعِ
طبالأئمة علیهمالسلام جلد ۱ صفحه ۷۶
الفصولالمهمة فی أصولالأئمة جلد ۳ صفحه ۱۸۴
بحارالأنوار جلد ۵۹ صفحه ۱۹۰
مستدرکالوسائل جلد ۱۶ صفحه ۴۴۷
بهترین زمان ناخن گرفتن بعد از ظهر پنجشنبه یا صبح جمعه است
نسل آفتاب
بامیه معجزهای برای دیابتیها
فیبر موجود تو بامیه، قند خون رو بالا نمیبره، به همین خاطر سرعت جذب قند رو کاهش داده و به حفظ قند خون کمک میکنه و برای افراد مبتلا به دیابت مفیده
بامیه دارای مواد لزجیه که کمک فوقالعادهای به دفع مواد زائد و سموم از بدن کرده و یبوست رو هم رفع میکنه
یکی از دلایل عدم کنترل قند در افراد دیابتی یبوست و وجود فضولات در بدن است
بامیه با رفع #یبوست و دفع #سموم از بدن به تنظیم قند کمک میکند
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعایی بی نظیر برای راحتی وقت مرگ
نسل آفتاب
از ابتدای طوفان الاقصی، نفت شروع به گران شدن کرد و تا ۹۶ دلار رسید
اما پس از آغاز کشتار شدید مردم مظلوم غزه و این گمانه که اسرائیل میتواند وارد غزه شود، روند کاهش قیمت نفت آغاز شد
هرگاه جبهه مقاومت در نقطه برتر باشد، قیمت نفت ناشی از سیگنالهای این قدرت افزایش مییابد
روزهای آینده چه روی میدهد؟
نسل آفتاب
دولت خوراک پالایشگاهها را نقدی با دریافت دلار به پالایشگاههای خصوصی بفروشد و با این منابع فرآوردههای مورد نیاز را وارد کند
پالایشگاهها هم محصولات خود را با هر قیمت و در هر کجا که دوست دارند بفروشند
نتیجه اینکه دولت مازاد بودجه خواهد داشت و تورم هم حل خواهد شد
پیشنهاد ارایه شده ششمین راه حلی است که مطرح کردهایم
نکته اش هم این است که با همین قوانین رایج قابل انجام است و دیگر نیازی به تغییر قوانین هم نیست (البته با تغییر تیم اقتصادی نئولیبرال)
بازی یارانه پنهان باید حذف شود
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چفیه انداختن روی مجسمه بنیانگذار ایالات متحده توسط بسیج مردمی واشنگتن
بنیامین فرانکلین حتی تصور همچین روزیو نمیکرد
نسل آفتاب
آیا سفارش متنفذین درباره پروندههای قضایی نمونههای دیگر دارد؟
مشکل این است که برای بی صداها سفارش نمیکنند یا اصلاً چنین ورودهایی حتی اگر درخواست مُرّ قانون باشد هم تبعیض آمیز است؟
سابقه تمدنی و فرهنگ اسلامی قبل از دولت متمرکز اقتدارگرای مدرن چگونه بوده است؟
در حکمرانی مدرن به چه بیانی چنین ورودهایی -حتی اگر صرفاً خواست عدالت باشد- باز خارج کردن امور از مواضعش و از مصادیق بی عدالتی است؟
پاسخ به این پرسشها را در یادداشت: عبرت از سفارش پذیری در دستگاه قضایی
(حاشیهای نظری بر درد دل #پدر_شهید_عجمیان) در پست بعدی بخوانید
نسل آفتاب
عبرت از سفارش پذیری در دستگاه قضایی
(حاشیهای نظری بر درد دل #پدر_شهید_عجمیان)
صفحه ۱ از ۲
بدون اینکه بخواهیم وارد جزییات پروندهها شویم یا درباره مدعیات، قضاوتی داشته باشیم؛ به لحاظ کلان و نظری نکتهای داریم
سابقه سفارش:
بار اول نیست که موجهینی درباره پروندهای قضایی سفارش یا شهادت و وساطتی میکنند و در حکم نهایی مؤثر میشود
برای نمونه:
۱.در پرونده نوشین نفیسی (عضو ارشد گروه مارکسیستی پیکار) سال۶۳ دادستان وقت کشور به رئیس دیوان عالی قضایی از "عنایت خاص" آیتالله منتظری به پدرشان -که دکتر مخصوص ایشان بود- نوشت و حکم را از اعدام، به ۱۵ سال زندان با تعلیق ۵ساله فروکاست
شهید لاجوردی برای این حکم آرزوی مرگ کرد و نوشت: ولی چه میشود کرد؟ چون دستور آزادیاش صادر شده چارهای جز آزادیاش نیست
۲. در ماجرای اخلالهای ارزی دولت روحانی و دستگیری سیف (رئیس بانک مرکزی) و احمد عراقچی (معاون ارزی) و… با وجودی که حکم صادر و سخنگو از غیر قابل تغییر بودن گفت اما یکی از اعضاء مجمع تشخیص و وزرای دولت قبل به رهبر انقلاب نامه نوشت و چنین کارهایی را در دورههای مختلف رویه دانست
هامش آن نامه در مطبوعات چنین نقل شد: مبادا حکم جائرانهای صادر شود و دقت کنید که اجرای جائرانهای هم اتفاق نیافتد
۳. ماجرای شهید عجمیان…
نگاهی به سابقه تمدنی
پیش از دولت مدرن با "اقتدار متمرکز" و "نظام دیوانی خاص"، "نظم دیگری" در رابطه بین "حاکم" و "اختیارات مردم" برقرار بود
در فرهنگ اسلامی انواعی از حقوق و اختیارات برای آحاد مردم در حوزه عمومی، انتظامی و قضایی و… مطرح بود
از جمله آنها "حقالجوار" بود که خود از جوامع قبل از اسلام تا آنجا تطوری طی کرده بود
"جوار" نوعی پناهندگی و حمایت بود
"ولاء جوار" به "مُجیر" (پناهدهنده) اختیار میداد، "مستجیر" (پناهگیرنده) را نوعی "امان" دهد
در اسلام این "ولاء" در انحصار بزرگان و اشراف نبود؛ بلکه رسماً اعلام شد: "یُجیرُ علیهم ادناهم": کمترین مسلمانان هم میتواند حقالجوار صادر کند
لذا حتی بردگان و زنان مسلمان از این ولاء برای برخی گنهکاران و مقصرانِ تحت پیگرد استفاده میکردند
امهانی (دختر ابوطالب) به شوهر خود -که پیامبر(ص) قبل از فتح مکه خون او را مباح اعلام کرده بود- با دو نفر دیگر، "جوار" و امان داد و پیامبر(ص) هم پذیرفت
عکرمه بن ابی جهل -که در صدر اسلام کارهای ننگین و زشتی برای از بین بردن اسلام و پیامبر(ص) کرد- توسط همسرش امحکیم، جوار و امان گرفت و…
(دایره و احکام و شروط ولاء جوار، تفصیل خاص خود را میخواهد که اینجا مجالش نیست)
اقتضای دولت مدرن
در جوامع مدرن به اسم مساوات و "تسویه قانون" و با "تمرکز دادن به اقتدار"، همه این ولاءها در نهاد اجتماع جمع شده و در "دولت متمرکز اقتدارگرا" قرار داده شد
حالا دیگر اگر کسی -به هردلیل- حق خود را از طریق "دیوانسالاری قضایی" نمیتوانست بگیرد، امکان استفاده از "حلفالفضول" (یکی از آن ولاءهای اجتماعی) یا "حق تقاص" (حقی شرعی برای برداشتن حق مالی خود از دیگری) را نداشت یا برای "متهم سیاسی" -که در براندازی ای مشارکت داشته- امکان گرفتن امان یا تخفیف مجازات از سوی افراد معمولی جامعه وجود نداشت
ادامه یادداشت را در صفحه دوم بخوانید
نسل آفتاب
عبرت از سفارشپذیری در دستگاه قضایی
(حاشیهای نظری بر درد دل #پدر_شهید_عجمیان)
صفحه ۲ از ۲
متنفذین در سیستم مدرن
نکته عجیب اما این است که علیرغم شعارهای تسویه قانون و "روال واحد دادرسی" برای همه، متنفذینی برای برخی گروهها یا آدمهای خاص وجود دارند
در نمونه اول:
اعتماد قائم مقام به پدر متهم، با توبه ظاهری دختر (که بعضاً بقیه هم داشتند) موجب نقض حکم اعدام میشود
آیا چنین "رابطه شخصی" و بالتبع "امکان اعتماد" و اطمینانی -که موجب سفارش شود- بین بقیه آحاد مردم و این مقامات، "امکان برقراری" دارد؟
اینجا خود اطمینان و آثار حامل برآن (مثل صحت توبه دختر و…) مورد مناقشهام نیست؛ "خاستگاه این اطمینان" که یک رابطه شخصی و بالتبع "محدود" و "غیر ساری به سایر خانوادهها" است مورد توجه است
در نمونه دوم:
نظر کارشناسی یک وزیر متخصص دولت سابق درباره سیاستهای ارزی موجب هامشی از سوی رهبری و اثر بر پرونده میشود
آیا برای همه متهمان دادگاههای خاص (مثل جرائم اقتصادی یا انقلاب و…) "امکان پیوست" چنین نظرات متخصصانی "خارج از سیستم قضایی" وجود دارد؟
در نمونه سوم:
اگر مشاور رهبری صرفاً "شهادت" جمعی از "پزشکان معتمد" را "تلقی به قبول" کرده و نزد رهبری برده باشد و هیچ چیزی هم جز اجرای عدالت مطالبه نکرده باشد؛ باز میتوان از همان تبعیض پرسید
بسیاری از متهمان و محکومان دیگر -که چنین جمع حامی و شخص متنفذ دارای رابطه با مقامات را ندارند- هم دنبال راهی هستند که پروندهشان جای دیگر یا جور دیگر یا بار دیگر بررسی شود و جز اجرای عدالت و مُرّ قانون هم نمیخواهند
نکته اصلی
نکته اصلی این نوشتار این نیست که چرا این متنفذین برای محرومین و بی صداها سفارشی نمیکنند؟
چرا که میدانیم سفارش و شهادت و… فرع بر شناخت و اعتماد است و طبعاً یک نفر در اینباره دایره محدودی دارد
آن طبقه محروم دارای پیوندهای خانوادگی و شغلی و… با این متنفذین نیستند
سخن اصلی این است که اساساً این "خاستگاه تبعیضی" چرا؟
یا نظم پیشا مدرن (با انواع ولاء اجتماعیاش) "بازتولید" شود و این اختیار و امتیاز در دست "همه آحاد" بچرخد؛ یا با تمرکز بخشی به نظام دیوانی و از بین بردن آن ولاءها (به بهانه هرج و مرج و هرچه) چنین اختیاری از همه گرفته شود
سفارش و وساطت -حتی به حق و قانون- از هیچکس در هیچ مرتبهای، مسموع نباشد
این نکته حائز اهمیت است که چنین سفارشهایی از سوی "اشخاص حقوقی" و سیاستمداران -حتی اگر درخواست مُرّ قانون و عدالت باشد- برای سفارش شده، "احسان و جود"؛ اما برای عموم مردم، خلاف عدالت است
از همین رو حضرت امیر علیهالسلام درباره افضلیت "عدالت" بر "جود" میفرماید:
الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا، وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا
عدالت هرچیزی را جای خود قرار میدهد اما جود (و احسان) آنرا از جای خود در میآورد
وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ، وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ
عدالت، سیاستی عمومی است اما جود به اشخاص خاص میرسد
برای اشخاص حقوقی که متولی سیاست در حوزه عمومی و در موضع "سائس عام" هستند؛ چنین احسانهایی برای افراد خاص -ولو مطالبه مُرّ قانون و عدالت باشد- در آوردن کار از موضع خود و نقض عدالت است، چون برای همه متقاضیانی که همین مُرّ قانون و عدالت را درباره خود میخواهند قابل پیگیری و سفارش نیست
نسل آفتاب
غذاهای حرامگوشت در منو رستورانهای تهران
سرو غذاهایی با گوشت غیرحلال چطور اینقدر راحت سر از رستورانها در میآورند
بعد از تماس با صنف اتحادیه رستورانداران، سازمان غذا و دارو، معاونت بهداشت و سازمان حلال همگی ما را به سازمان دامپزشکی ارجاع دادند
از روابط عمومی سازمان دامپزشکی درباره وجود لابستر، خرچنگ؛ هشتپا، صدف و… در منوی بعضی رستورانها پرسیدیم و این جواب را گرفتیم:
شما دارین به مسئلهای اشاره میکنید که یک ادعاست
چه کسی گفته در رستورانها سرو میشود؟
اگر مستندات دارید رو کنید
با یک جستجوی ساده در اسنپفود و اینترنت به رستورانهایی میرسید که انواع و اقسام غذاهای دریایی حرام را سرو میکنند
آیا نهادهای نظارتی نمیتوانستند چند دقیقه از وقت خود را صرف بررسی این موضوع کنند؟
لازم به ذکر است طبق نظر مراجع تقلید خوردن گوشت صدف، خرچنگ، هشتپا، لابستر و… حرام است
نسل آفتاب
آشنایی با انواع پایههای مناسب و درختان سازگار و قابل پیوند با آن پایهها
درختانی را که میتوان به نهال بادام پیوند زد:
انواع رقمهای بادام
انواع رقمهای زردآلو
انواع رقمهای هلو
انواع رقمهای آلو
انواع رقمهای شلیل
انواع رقمهای شفتالو
انواع رقمهای آلوچه
اما توصیه میشود روی بادام فقط بادام پیوند کنید
درختانی را که میتوان به نهال زردآلو پیوند زد
انواع رقمهای زردآلو
انواع رقمهای هلو
انواع رقمهای آلو
انواع رقمهای شلیل
انواع رقمهای شفتالو
انواع رقمهای آلوچه
درختانی را که میتوان به هلو پیوند زد
انواع رقمهای هلو
انواع رقمهای شلیل
انواع رقمهای شفتالو
درختانی را که میتوان به آلو پیوند زد
انواع رقمهای زردآلو
انواع رقمهای هلو
انواع رقمهای آلو
انواع رقمهای شلیل
انواع رقمهای شفتالو
انواع رقمهای بادام
درختانی را که میتوان به شلیل پیوند زد
انواع رقمهای هلو
انواع رقمهای شلیل
انواع رقمهای شفتالو
درختانی را که میتوان به شفتالو پیوند زد
انواع رقمهای هلو
انواع رقمهای شلیل
انواع رقمهای شفتالو
درختانی را که میتوان به آلوچه (نهال گوجه سبز) پیوند زد
انواع رقمهای بادام
انواع رقمهای زردآلو
انواع رقمهای هلو
انواع رقمهای آلو
انواع رقمهای شلیل
انواع رقمهای شفتالو
انواع رقمهای آلوچه
درختانی را که میتوان به آلبالو پیوند زرد
انواع رقمهای گیلاس
انواع درختان آلبالو
درختانی را که میتوان به زالزلک پیوند زد
انواع گلابی
انواع به (هیوا)
انواع سیب
انواع زالزالک
درختانی را که میتوان به هیوا (درخت به) پیوند زد
انواع گلابی (البته توصیه میشود این که انجام نشود چون پایه باریک میماند و قسمت پیوند کلفت میشود و امکان شکستن پیوند خیلی زیاد هست)
انواع سیب
انواع هیوا (به)
انواع زالزاک
درختانی را که میشود به درخت پسته پیوند زد
انواع پسته
درختانی را میشود به پسته وحشی (بنه) پیوند زد
انواع پسته
بنه
درختانی را که میشود به درخت مو (انگور) پیوند زد
انواع رقمهای انگور
درختانی را که میشود به گردو پیوند زد
انواع رقمهای گردو
درختانی را که میشود به خرمالو پیوند زد
انواع رقمهای خرمالو نظیر سیبی، موزی، گوجهای
درختانی را که میشود به نهال سنجد پیوند زد
انواع رقمهای سنجد
درختانی را که میشود به بید پیوند زد
بید مجنون
بیدمشک
درختانی را که میشود به گل محمدی پیوند زد
انواع رقمهای گل محمدی
انواع رقمهای گل رز
درختانی را که میتوان به درخت توت پیوند زد
انواع توت و شاه توت
درختانی راکه میتوان به نهال انار پیوند زد
انواع انارهای مرغوب
درختانی را که میتوان به نهال سیب پیوند زد
انواع رقمهای سیب
انواع به
انواع زالزالک
درختانی راکه میتوان به نهال انجیر پیوند زد
به درخت انجیر فقط میتوان انواع مختلف انجیر را پیوند زد
نسل آفتاب
حاج آقا قربانی انگار در جریان نیست
خیلی وقته که برخی از طلبهها و جوانان بسیجی و دانشجوهای مثلاً انقلابی (بهخصوص اگر فعال مجازی باشن)
تبدیل به فنچ احزاب و فنچ نمایندهی اصولگرای مجلس و فنچ مسئولین و نهادها شدن
به خاطر همینه که نسبت به گلایهی خانواده شهدا و حتی بالاتر از خانواده شهدا سرّ شدن
(نمونهاش جنایت واکسن کرونا و جراحی (جنایت) اقتصادی تیم نئولیبرال ریشوی دولت)
نسل آفتاب
تقریباً از هر سه نفری که واکسینه شدهاند یک نفر بعد از واکسیناسیون کووید دچار مشکلات عصبی میشود (هرچند از هر سهنفر واکسنزده، چهار نفر دچار مشکلات اساسی شدهاند)
یک مطالعه نشان داد که تقریباً یک سوم از کسانی که در برابر COVID-19 واکسینه شدهاند، دچار مشکلات عصبی شدهاند
به نظر میرسد زنان، بیشتر در معرض افزایش خطر چنین عوارض جانبی هستند
نسل آفتاب