اختلاف نظر در سیاست و اشتراک نظر در اقتصاد؟
تکرار واژه به واژه مغالطات لیبرالهای اقتصادی با چسباندن چند آیه از قرآن و با ادبیات انقلابی دردیست که دوا شدنش فقط با آگاهی مردم اتفاق میافتد
مثلاً برادر رائفیپور میگوید ایران ۸۵ میلیون نفری معادل چین ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری #گاز مصرف میکند
جملاتی که از زبان مسعود نیلی سالها پیش درآمده و همچنان توسط شاگردانش تکرار و دستاویز تحقیر فرهنگ ایرانی و گرانسازی سفره مردم میشود
اما واقعیت چیست؟ اکثریت اروپاییها و چینیها در منازل خود سیستم گرمایشی گازی ندارند، کشور چین در اکثریت نقاط کشورش چیزی به نام لولهکشی گاز وجود ندارد
در بسیاری از نقاط چینیها برای سیستم گرمایش که بصورت عمومی مورد استفاده است، زغال سنگ مصرف میکنند، مصرف زغال سنگ چین ۲٫۹۳۳ برابر بیشتر از مصرف ایران است دقت کنید حدود ۳ هزار برااابر، یعنی سرانه مصرف هر چینی ۱۷۰ برابر هر ایرانی است
باید پرسید آقای رائفیپور اگر در چین بود اسم این را اسراف میگذاشت؟ و فریاد وامصیبتا و خیانت به امیرالمؤمنین سر میداد؟
مثلاً چرا استاد رائفیپور نمیگوید مصرف قرمهسبزی در ایران صدها برابر چین است و این خیانت به منابع سبزی ایران است؟
یا مثلاً مصرف گوشت خوک در سوئیس ۸ میلیونی هم صدبرابر اندونزی ۳۰۰ میلیونی است؟ پس سوئیس نیاز به گرانسازی دارد؟
مغالطات آماری یکی از روشهای تکراری لیبرالهای اقتصادی برای گرانسازی معیشت مردم است که به حول قوهالهی با افشاگری جبهه اقتصاددانان انقلاب اسلامی به نتیجه نخواهد رسید
نسل آفتاب
ولی خداییش کار راحتی دارن این جماعت نولیبرال
مسئول:
مشکل آلودگی داریم
بنزین و گاز رو گرون کن
مشکل خشکسالی
آب رو گرون کن
تورم
قیمت پول (نرخ بهره) رو گرون کن
برق
گرون کن
ترافیک
بنزین رو گرون کن
کسری بودجه
ارز رو گرون کن
قدرت خرید کارگر
نه دیگه، سرکوب کن
#مکتب_گرانکن
نسل آفتاب
اقتصاددانهای مرکز پژوهشهای مجلس پیرو محاسبات پیچیده ریاضی پیشنهاد کردهاند دولت نرخ ارز را از ۲۸٫۵۰۰ ت به ۳۵ هزار ت افزایش دهد تا مشکل کسری بودجه رفع شود
شما که زحمت کشیدید چرا فقط کسری را رفع میکنید؟ دلار را ۲۰۰ هزار تومان کنید تا کلی پول گیر دولت بیاید و ایران را گلستان کند
نسل آفتاب
کارخانهها در به در بهدنبال کارگر
دبیر کانون صنفی کارگران:
در حال حاضر شغل هست اما شاغل نیست
متأسفانه به دلیل حقوق پایین در بخش تولید، کارگران تمایلی به اشتغال در کارخانهها ندارند و کارفرماها به ویژه در بخش صنعت در به در دنبال کارگر هستند
بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند حقوق بالاتر از حقوق وزارت کار را پرداخت کنند ولی نیروی کار ترجیح میدهد به سمت مشاغل نوین مانند مشاغل مجازی و اینترنتی برود
به همین دلیل بود که وقتی عبدالملکی حداقل دستمزد را ۵۷ درصد افزایش داد بیکاری همزمان کم شد و عرضه نیروی کار بیشتر شد
با این سرکوب دستمزدی که امروز وجود دارد طبیعی است که افراد کار نکردن را ترجیح دهند
نسل آفتاب
ارز ترجیحی که نبوده
طرف ارز نیمایی سفارش داده
پولشو هم تمام و کمال پرداخت کرده
فساد کجا بود؟
نوش جونش
#بازار_ارز_آزاد_آزاد_آزاد
نسل آفتاب
فرض کنید نرخ دلار آزاد شود
من میروم و ۳ میلیارد دلار به نرخ آزاد (مثلاً ۵۰ تومن) میخرم
به محض خریدن من تقاضا بالا میرود و نرخ ارز میرود روی ۷۰ تومن
بدون هیچ زحمتی ۱۵۰ هزار میلیاردِ من تبدیل شده است به ۲۱۰ هزار میلیارد تومن
افتاد؟
#حذف_بازار_ارز
تا این بازار هست وضع همین است
نسل آفتاب
چهل سال زور زدید بانک را اسلامی کنید
چهل سال زور بزنید بورس را اسلامی کنید
چهل سال هم زور بزنید بازار ارز را اسلامی کنید
شدهاید ماشین امضاء سرمایهداری نئولیبرال و خودتان هم نمیدانید
#حذف_بازار_ارز
نسل آفتاب
تحریمهای ترامپ گفت که نرخ ارز را با وجود تراز مثبت تجاری کشور رها کنید تا به ۵۰ هزار تومان برسد؟
تحریمهای ترامپ گفت که فولاد و پتروشیمی و مس و آلومینیوم و… را به قیمتهای جهانی ضربدر دلار در بورس کالا به حراج بگذارید و تولید را زمینگیر کنید؟
#نه_به_نئولیبرالیسم #نه_به_برجام
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وزیر کار:
افزایش حداقل دستمزد به ضرر کارگران است
به نمایندگی از همه کارگرها از مسئولین (به ویژه وزیر کار) خواهش میکنیم به ضرر ما تصمیم بگیرند
نسل آفتاب
نسل آفتاب
وزیر کار: افزایش حداقل دستمزد به ضرر کارگران است به نمایندگی از همه کارگرها از مسئولین (به ویژه وزی
شما هم میتونید به این پویش بپیوندید و به وزیر کار بگویید که اصلاً به فکر ضرر کارگرها نباشد و حداقل دستمزدشان را زیاد کند
ما کارگرها اصلاً ناراحت نمیشیم
نسل آفتاب
یه خوبی که این ماجراها داره اینه که دیگه به این راحتی حرفِ هر کسی که تحلیل اقتصادی داد رو قبول نمیکنید
مخصوصاً اگر مدرک اقتصاد هم داشت
این خوبه
#افسانه_علم_اقتصاد #فریب_بزرگ
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقتصاد دولتی و سوبسید و اینها برای همسایه بده
برای ما خیلی هم خوبه
الآن مشخص شده چرا به شماها سوبسید میداده
چون شماها مخالف اصول اقتصادی قانون اساسی هستید که همه مردم ایران مؤافق آن هستند
نسل آفتاب
نسل آفتاب
اقتصاد دولتی و سوبسید و اینها برای همسایه بده برای ما خیلی هم خوبه الآن مشخص شده چرا به شماها سوبسی
کی میشه یه عده نفهم بفهمند
اقتصاد مملکت دست چه کسانیه
حالا به آنچه بهشتی بزرگ در خشت خام میدید ایمان میآورید؟
رکود ۸۰ درصدی در بازار خُرد لوازم خانگی
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران:
با فعالیت فروشگاههای بزرگ و ارائه تسهیلات بانکی، تداوم فعالیت ۲٫۵۰۰ عضو این اتحادیه که از صنوف خُرد هستند در معرض تهدید قرار گرفته و در ۹ ماه اخیر با ۸۰ درصد رکود مواجه بودهاند
ایجاد فروشگاههای بزرگ، اصناف فروشنده لوازمخانگی، مبلمان و حتی باربرها را دچار مشکل کرده است و اصناف خرد در رکود بالایی به سر میبرند
نسل آفتاب
طرف اومده میدون
گفت ما پرچم مذهبی و ایرانی تولید میکنیم
پرچم یا زهرا و درفش کاویانی رو گذاشته کنار هم
عزیزم؛ پرچم درفش کاویانی الآن نشانه نژادپرستی و شورش علیه حکومت و مخالفت با همین اسلام و فاطمه زهراس
بیسوادی در این سطح با تیم کارشناسی و برنامه ضبط شده نوبره، شایدم عمدیه
ماه پیش هم استاد خیراندیش و روازاده و تبریزیان رو شیاد کلاهبردار خوندن
کسی جلوشونو نگیره میرسه بالاتر
باید رسانه ملی رو از تو بغل بهاییان آنوسی کشید بیرون
نسل آفتاب
میگوییم بانکهای خصوصی حذف شود
مردم را از پیشنهاد ما میترسانند
میگوییم بازار سفتهبازی جمع شود
مردم را از پیشنهاد ما میترسانند
میگوییم دلارزدایی کنید
مردم را از پیشنهاد ما میترسانند
مردم زیر بار سیاستهای شما پیر شدند
پیرزن رو از تاکسی خالی میترسونید؟
#نه_به_نئولیبرالیسم
نسل آفتاب
برادر رائفی پور
آیا عذرخواهی شما را بپذیریم؟
آیا اینکه بر اشتباه خود تأکید دارید را نادیده بگیریم؟
این چه سبک مسلمانی است که شما دارید؟
میگویید کمونیست مسلمان نیستید اما تفکرات کمونیستی دارید؟
والله که نمیدانید کمونیسم چیست و به خداوند قسم که نمیدانید حرف جناب قلیزاده چیست و چه ربطی به کمونیسم دارد
چه ربطی بین مخالفت با جهانیسازی قیمتها و کمونیسم است؟ چرا حرف بیربط میزنید؟
نکته بعد اینکه ما کسی را نئولیبرال خطاب نکردیم مثل شما
ما گفتیم فلان سیاست ذیل مکتب و گفتمان نئولیبرالها قابل طبقهبندی است
آنهایی که ایده نئولیبرالها را تکرار میکنند و بلکه با افتخار میگویند ما لیبرالیم
شما فکر میکنید آنها ناراحت میشوند
ما دقیقاً میگوییم کجای اندیشه ایشان با لیبرالیسم و نئولیبرالیسم تطابق دارد
شما هم دقیقاً بگویید کمونیسم چیست و چه ارتباطی با ایده حذف بازار ارز دارد
بازاری که در هیچ کشور نئولیبرالی هم وجود ندارد ولی در ایران هست
اساساً شما چرا در موضوعی که تخصص ندارید ورود این چنینی میکنید و وقتی هم به شما گفته میشود به مناظره بیایید قبول نمیکنید؟
قف عندالشبهات برادر من
سکوت کنید در این حوزه
پای درس بنشینید
گوش کنید
فکر کنید
نسل آفتاب
امام خامنهای _ ۱۴۰۲/۰۲/۰۹:
همه بدانند که اگر تلاش شد تا زندگی #کارگر ارتقاء پیدا بکند، وضع کشور ارتقاء پیدا خواهد کرد
کارگر وقتی دغدغه نداشته باشد، امنیت شغلی داشته باشد، رفاه داشته باشد، زندگیاش راحت بچرخد، کیفیت کار بالا خواهد رفت، کیفیت محصول بالا خواهد رفت…
…اگر چنانچه کارگر دلش گرم باشد و بداند که زندگیاش راحت میچرخد، بداند که امنیت شغلی دارد، اطمینان خاطر داشته باشد کارش بهتر خواهد شد، کیفیت کار بالا خواهد رفت
ارتقاء، این را همه باید بدانند
بنابراین هرتلاشی برای ارتقاء زندگی کارگر انجام بگیرد، این درواقع تلاش برای بهبود کار است، تلاش برای بهبود محصول کار است، تلاش برای بهبود کشور است؛ یعنی سرمایه گذاری است
اگر ما روی رفع مشکلات جامعه کارگری تلاش بکنیم، درواقع سرمایهگذاری کردهایم؛ این هزینه نیست، این سرمایهگذاری است
این را همه بدانند، هم مسئولین بدانند در کارهایی که مربوط به مسئولین کشوری است، دولتی یا مجلسی یا غیره، هم خود آن کارفرمایان و سرمایهگذاران و کارآفرینان و مانند اینها این را بدانند
نسل آفتاب
اونایی که مثل ما سنی ازشون گذشته یادشونه که اول چادر حذف شد
بعد مانتوهای بلند رنگی شد
بعد تنگ شد
بعد کوتاه شد
بعد جلوباز شد
و همینطوری اومدیم جلو…
یعنی مثل قورباغه دائم پختند مسئولین فرهنگی ما و عقبنشینی کردیم
چرا؟ چون روی خط مرز میایستادیم همیشه…
یعنی اون یه قدم میومد جلو
ما هم یه قدم میرفتیم عقب و میگفتیم از این جلوتر دیگه نباید بیای
در مورد نرخ ارز هم دقیقاً همین اتفاق افتاده
الآن یه عده با همون تفکر میگن نه حرف شما که میگوید زیر بیست تومن نه حرف اونا که میگن پنجاه تومن
خدا بده برکت ۳۸ تومن
این وسط بازیها پدر این ملت و این انقلاب را درآورده
چون دوباره سال آینده ۳۸ تومن میشود کف
هفتاد تومن میشود سقف
و سقف امروز میشود وسط
تنها راهکار اساسی حل این مشکل مزمن در اقتصاد ایران حذف بازار ارز است نه تعیین نرخ در بازاری که وجودش بی معناست در داخل کشور
نسل آفتاب
افزایش حقوق و دستمزد، حتی اگر به قیمت #خلق_پول تمام شود، در شرایط فعلی رکود و تشنگی اقتصاد کشور به نقدینگی، مفید برای اقتصاد و تولید خواهد بود و تأثیر ناچیزی در افزایش تورم خواهد داشت، چون کارگر و کارمندِ عمده حقوق خود را صرف خرید مایحتاج و لوازم ضروری خواهد کرد و چیزی برای صرفکردن در فعالیتهای اقتصادی مخرب (دلالی و احتکار زمین و مسکن و طلا و ارز و…) برایش نمیماند
اما پول خلقشدهی بیضابطه برای تأمین منافع بانکهای خصوصی، عموماً صرف فعالیتهای مخرب اقتصاد و #عامل_تورم خواهد بود
جالب است که با اولی بشدت مقابله میشود، اما دومی کماکان ادامه دارد…
نسل آفتاب
مالک کالای تولید شده در کارخانه کارگر است نه کارفرما
بخش اول
مروری بر نظریات اقتصادی شهید صدر درباره رابطه کار، کارگر و ثروت
از آرمانهای همچنان معطل انقلاب اسلامی پایان دادن به استثمار نیروی کار و اصلاح رویههای ناعادلانه و غیراسلامی اقتصاد سرمایهداری در جامعه بود
برای این هدف نیز متفکرینی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید صدر و امام موسی صدر دست به تلاشهای فکری برای نمایش الگوی اقتصاد اسلامی و تمایز آن با سرمایهداری و البته کمونیسم زدند
اهداف و الگوهایی که همچنان بعد از ۴۰ سال گذشت از پیروزی انقلاب نه تنها قدمی به سوی آنها برنداشتیم تا در میدان رفت و برگشت تئوری و عمل اصلاح و تکمیل شوند، بلکه روز به روز در همان رویههای سرمایهداری فروتر رفتیم تا جایی که حتی بازخوانی آن آراء و نظریات، امروزه برای ما غریب مینماید
شخصی که یکی از منسجمترین نظریههای اقتصادی مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی را ارائه کرد، آیتالله شهید محمد باقر صدر بود
مروری بر نظریه اقتصاد اسلامی ایشان درباره حقوق کارگر ضروری به نظر میرسد
شهید صدر مستند بر سلسلهای از دلایل عقلی و نقلی بر این باور است که در اسلام تنها راه مشروع کسب ثروت، کار مستقیم است
لذا کارگر چه در کشاورزی و چه در صنعت و تولید، مالک اصل کالای تولید شده یا حاصل شده است
نه حتی چون نظریه مارکس، فقط مالک ارزش افزودهی ایجاد شده در کار
وی در کتابچه طرح تفصیلی اقتصاد جامعه اسلامی در دو فصل اول به چهار شیوه تولید ثروت میپردازد و در هر چهار شیوه ثابت میکند که مالک کالا یا محصول کشاورزی تولیدی، کسی است که کار مستقیم میکند، یعنی کارگر
نه کارفرما، کارخانهدار، زمیندار، کشتیدار یا مانند آن
شیوه اول تولید ثروت، استفاده از منابع طبیعی ثروت است
زمین، معادن، منابع آب
ایشان با دلایل فقهی مسلم در فقه اسلامی بیان میکند که کسی مالک رقبه (اصل این اموال) نمیشود
زمین و معدن و چاه به مالکیت کسی درنمیآید، چرا که برای تولید آن کسی کار نکرده و مالکیت فقط محصول کار مستقیم است
اینها خلق خداوند است ولی حق ویژه استفاده از مورد اول و دوم در اختیار کسی است که با کار مستقیم آنها را احیا و ثروت آفرین کرده است
زمین را شخم زده و کاشته، چاه را کنده و به آب رسیده، و معدن را حفر کرده
تولید کشاورزی به شیوه سرمایهداری نامشروع است
کسی که دیگرانی را بر زمینی گماشته تا برایش بکارند و درو کنند و خود تنها ابزار کار را در اختیار آنها نهاده، مالک محصول نیست
کسی که مالک ابزار کار کشاورزی است، تنها میتواند اجاره ابزارش را از کارگر بگیرد و بس
این اجاره را نیز دولت تعیین و محدود میکند
صدر، ۱۳۹۳: ۹۵-۹۹
در شیوه دوم که تولید ثروت از اموال منقول (قابل نقل) طبیعت مانند چوب، ماهی و مانند است نیز همین قاعده جاری است
مالک محصول کسی است که کار مستقیم میکند
کارگری که در کشتی و لنج به صید میپردازد مالک ماهی است، نه صاحب کشتی
صاحب کشتی یا تور تنها میتواند اجاره ابزار تولیدش را طلب کند آن هم به میزان کاری که در آن مستهلک میشود نه بیشتر
نه اینکه دستمزد صیادی به کارگران دهد و طلب مالکیت صیدها کند
این گونه او حقی در ثروتی که صیادان به دست میآورند، پیدا نمیکند
تنها کار مستقمی است که موجب ایجاد حق و مالکیت خاص برای اموال منقول میشود
و اگر مالی منقول بدون بذل کار و تلاش (مستقیم) در تسلط فردی قرار گیرد، آن فرد مالک آن دارایی نخواهد شد
همان: ۱۰۰ و ۱۰۱
ادامه دارد…
نسل آفتاب
مالک کالای تولید شده در کارخانه کارگر است نه کارفرما
بخش دوم و پایانی
در شیوه سوم و چهارم (تولید اولیه و ثانویه) که تولید صنعتی است نیز همین قاعده پابرجاست
در تولید اولیه که بر پایه دو ضلع کار انسانی و ماده خام از طبیعت با وساطت ابزار تولید است، مالک کالای تولید شده -نه فقط مالک ارزش اضافه شده به کالا آنگونه که مارکسیستها میخواستند حق کارگر را مطالبه کنند- کارگر بلافصل است، نه سرمایهدار و کارخانهدار و مالک ابزار تولید
اسلام در زمینه توزیع ثروت از تولید اولیه به سه مطلب اعتقاد دارد:
۱. ثروتی که تولید شده از آنِ تولیدکننده یعنی کارگر است
و این یعنی مالکیت بر اساس کار قرار دارد
۲. هر گاه کارگر در راه تولید اولیه، از ابزار کار دیگران استفاده کند، مالکان ابزار تولید، تنها میتوانند در مقابل کاری که در آن ابزار انباشته شده و در ضمن فرایند تولید از بین میرود، کرایه مناسبی طلب کنند و حقی در ثروت تولید شده ندارند
۳. حکومت اسلامی به عنوان نماینده جامعه، میتواند جزئی از ثروت به دست آمده را به عنوان اجرت استفاده از منبع طبیعی از تولید کننده بگیرد
همان: ۱۰۸
و خرج ضعفا و ایجاد تعادل و عدالت اجتماعی کند، چرا که نیاز، پایه دیگر مالکیت در اقتصاد اسلامی است
همان: ۱۰۹
۴. در شیوه چهارم یعنی تولید ثانویه نیز که تولید صنعتی بر روی کالایی است که مواد خامش از منابع طبیعی (که بشر کاری روی آن انجام نداده) بلکه بر روی کالایی است که خود محصول کار بشری است، کسی حق تصرف در امواد اولیه تولید شده توسط کارگر را بدون اجازه او ندارد چرا که او مالک آن است
کارگری که ماده اولیه را تولید کرده یا خود میتواند تولید ثانوی را هم انجام دهد و مالک کالای نهایی هم شود
یا کارگر دیگری را با دستمزد عادلانه تعیین شده توسط دولت به کار تولید ثانوی بگمارد، و یا کالای اولیه را به کسی دیگر بفروشد تا او کار تولید ثانوی را انجام دهد
طبعاً با این فرمول کلی که هر گونه افزایش ثروت مشروعی تنها و تنها محصول کار مستقیم است سرمایه کلان هم نخواهد داشت تا بتواند مقدار خیلی زیادی از کالایهای تولید شده اولی را بخرد و مالک بخش بزرگی از کالاها شده و در تولید ثانویه مناسبات سرمایهداری را به راه بیندازد
در اینجا نیز مانند تولید اولی و احیای منابع طبیعی ثروت، نقش مالک ابزار تولید، کارخانه و کارگاه تنها طلب اجارهی ابزار تولید است به میزان جبران استهلاک کاری آنها
اجرت ابزار تولید و دستمزد کارها نیز از جانب حکومت اسلام و با رویکرد بی اثر کردن عامل کمبود مصنوعی که احتکار کالا آن را به وجود میآورد، معین میشود
همان: ۱۱۷
وقتی تنها و تنها راه افزایش ثروت مشروع، کار است
کار مستقیم نه کار خریداری شده و توسط کارگران اجیر شده
طبعاً در چنین نظام اقتصادیای، ارجمندترین عنصر جامعه کارگران خواهند بود یعنی تولید کنندگان واقعی ثروت
نه سرمایهداران زالوصفت که در جوامع سرمایهداری شیرهی جان کارگران را میمکند و خود بر صدر نظام اقتصادی مینشینند
بلی، جایگاه کار در نگاه نظریهپردازان اسلامی انقلاب اینچنین بوده: مالک تمام محصول تولیدی و مالک ثروتهای جامعه، نه نگاه حداقلی ما به عنوان اقشاری نیازمند حمایت و تفقد که باید دستمزد بخور و نمیرشان را با التماس از کارفرمایان مطالبه کنیم
بگذریم که امروز کار به آنجا رسیده که برخی عمامهبسرهای سرمایهدوست در نگاهی سراسر متضاد، کار کارگر را تحقیر کرده و تمام ارزش اقتصادی جامعه را به سرمایهداران و کارفرمایان میدهند و آنها را حلوا حلوا میکنند و الزم به پرداخت حداقل دستمزد و بیمه کارگر را ظلم در حق ایشان میشمارند
منبع:
اسلام راهبر زندگی، مکتب ما، رسالت ما (فصل طرحی تفصیلی از اقتصاد جامعه اسلامی)، نوشته شهید محمدباقر صدر، نشر دارالصدر
نسل آفتاب
راه حل بنیادین در مسأله کار و کارگری
آمار دقیقی از تعداد کارگران رسمی نیست (البته به برکت مجری سیاستهای کفار تو مملکت اسلامی کارگر رسمی وجود ندارد) حدود ۱۵ میلیون نفر برآورد میشوند
اگر اقل اعضای خانواده را ۳ نفر بگیریم حدود ۴۵ میلیون (بیش از ۲/۳ خانواده ایرانیها) از این طریق نان میخورند و مصوبه شورای عالی کار بر زندگیشان تأثیر مستقیم دارد
البته ما چیزی به عنوان کارگران غیر رسمی هم داریم که قانون کار و بیمه و… شامل حالشان نمیشود و به مراتب وضعیتشان بدتر است
در بعضی گزارشها آمارشان بین ۳.۵ تا ۷.۵ میلیون اعلام شده است
بر اساس روایات و فتوای فقها حقوق مبتنی بر اجاره نفس مکروه و مذموم است(۱) در حقیقت عموم مردم حتی کارمندان دولت که حقوقشان ذیل عقد اجاره است شامل این حکم فقهی میشوند چون همگی اجیر به حساب میآیند حالا کارفرما خصوصی است یا دولتی
روایات ارزش کارگر هم در مورد کارگری که مولد است گفته شده نه اجیرشدن(۲) در فقه ما عقود مختلفی داریم مثل مزارعه، مضاربه، مساقات و… که جز عقود کارگر-مالکی به حساب میآید و مانع اجیرشدگی محض میشود(۳)
امروز عموم این عقود تعطیل و باب اجاره احیا و توسعه پیدا کرده است
در یک نگاه کلان این یک وضعیت ناعادلانه است و چنانچه آن حکم فقهی کراهت اجاره را در سطح سیاستگذاری در نظر بگیریم طبیعتاً خروجی جامعه اسلامی نباید جامعهای بشود که عموم مردم آن اجیر (کارگر-کارمند و…) باشند
هرساله اسفندماه حداقل حقوق کارگران در شورای عالی کار تصویب میشود
غفلت جریان انقلابی، قدرت رسانهای سرمایهداران، نبود تشکلهای قوی کارگری که صدای کارگران باشند، حمایت دولت از کارفرما بجای کارگر و… همه موجب افزایش حداقلی حقوق کارگران میشود
کاهش ارزش پول و تورم هم در طول سال به گونهای دیگر این حداقل را بی ارزش میکند و در نهایت هر روز زندگی کارگران سختتر و دسترسی آنها به اولیات زندگی مثل مسکن و… مشکلتر میشود
برای تحقق عدالت نسبی راهحل کوتاهمدت افزایش حقوق کارگران به اندازه تورم است اما راهحل بنیادین حذف تدریجی نظام کارگر-کارفرما است که امروز حاکم است و ۲۰۰ هزار کارفرما بر ۱۵ میلیون کارگر سلطه دارند
این نظام باید با نظام کارگر-مالکی تغییر پیدا کند و این مسأله با این کارها رقم میخورد
توسعه اقتصاد تعاونی چنانکه شهید بهشتی تأکید داشت(۴)
مدل تعاونی در اصل ۴۴قانون اساسی ما آمده یک نوع اقتصاد کارگر-مالکی و عدالت محور است
[توسعه تعاونی مانع توسعه افزایش کارگر و کارفرما و استثمار کارگر میشود
بنا بر قانون پنجم توسعه باید ۲۵٪ اقتصاد ایران تا سال ۹۳تعاونی میشد که هنوز انجام نشده است]
اجراسازی احکام فقه در زمینه احیای زمین و اصالت کار و… چنانکه که بسیاری از فقها من جمله شهید صدر تأکید داشتند(۵)
احیا عقود مختلف اقتصادی مثل مضاربه و… با فرهنگسازی در جامعه
خلاصه آنکه در مقام مطالبهگری و سیاستگذاری در لایه اول باید تلاش کرد با افزایش حقوق و مزایا حداقل حقوق کارگران تأمین شود اما در لایه دوم تلاش جدی باید این باشد که در جامعه اسلامی تا جایی که امکان دارد (هرچند بخاطر اختلاف استعداها و… صفر نمیشود) مردم به جای کارگری، خودشان به مولد بودن و مالک شدن برسند
تجربه تعاونی موندراگون اسپانیا در این مورد خواندنی است
۱: کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، جلد ۵ صفحه ۹۰ «بَابُ کَرَاهِیَةِ إِجَارَةِ الرَّجُلِ نَفْسَه
۲: علامه جوادی؛ درس تفسیر، سوره نحل، بهار۱۳۸۶
۳: اللمعهالدمشقیه، شهید اول
۴: شهید بهشتی، سخنرانی درباره تعاونیها
۵: شهیدصدر، بارقهها، نظریه توزیع منابع طبیعی در اسلام
خلاصه نظریه شهیدصدر
https://eitaa.com/sunshinegeneration/30292
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصمیمسازی علیه محرومین
این مهمترین اعتراف تاریخی است که مشخص میکند چطور طرفداران سرمایهداری با تبلیغات و هیاهو ذهن سیاستمداران را علیه محرومان به انحراف کشاندند
آن همه هیاهو که افزایش ۵۷٪ #حقوق_کارگران در ۱۴۰۱ موجب تورم افسار گسیخته و تعدیل کارگرها و معظلات امنیتی میشود آخر کار کلاً ۳.۳ در تورم اثر گذاشته
براساس گزارش وزارت کار نه تنها تعدیل کارگران رقم نخورد که افزایش اشتغال هم داشتیم
کاش این درس عبرتی شود برای آقای رییسی و…؛ آن روز بخاطر همین تصمیم و… وزیر کار و تعاون کنار گذاشته شد، طوری القا شد که آثار حذف ارز ترجیحی بر چند کالای محدود است و بعد هم آثار گرانی را به این تصمیم افزایش ۵۷٪ حواله کردند حالا مشخص شده همه آن هیاهوها دروغ محض بوده؛ گرانی اصلی برای مسائل ارزی بوده است
تحت تأثیر همین هیاهوها امسال افزایش حقوق کارگران را ۲۷٪ گذاشتند که خلاف قانون کار بود و حداقل باید به اندازه تورم گذاشته میشد
در میانه سال آثار اجتماعی این تصمیم غلط را خواهیم دید
میبینید چگونه جریان سرمایهداری علیه طبقه محروم #تصمیم_سازی میکند و خیلیها نادانسته فریب میخورند و همراه میشوند
نفوذ یعنی همین؛ نیاز نیست خیلی مسأله را امنیتی معنا کنیم؛ اینکه بتوانی طوری صحنه را ترسیم کنی که سیاستگذاری رسمی موجب فقیر سازی بخش زیادی از مردم شود این یعنی نفوذ در لایههای مؤثر حکمرانی
مطلب مرتبط:
راه حل بنیادین در مساله کار و کارگری
https://eitaa.com/sunshinegeneration/30294
نسل آفتاب
آقای مرتضوی وزیر کار و رفاه اجتماعی افزایش حقوق ۵۷٪ کارگران در سال ۱۴۰۰ که مطابق قانون کار بود را عامل تورم ۲۹٪ به ۴۵٪ میداند در حالی که قبلاً سازمان برنامه بودجه این حرف را تکذیب و میزان تأثیر افزایش حقوق کارگران در تورم را ۳٪ اعلام کرده بود
با این نگاه سال گذشته ۱۴۰۱ در یک ظلم بزرگ حقوق کارگران برخلاف قانون کار تنها ۲۷٪ نصف تورم افزایش پیدا کرد
آقای دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد قبل از وزارت در برنامه ۱۴۰۰ گفتند: سهم دستمزد کارگر در فرایند تولید در ایران پایین است، تورمزا بودن بخاطر افزایش دستمزد کارگر حرف کسانی است که فهم دقیقی از اقتصاد ندارند
اخیراً آقای مرتضوی وزیر کار در مصاحبهای صراحتاً حقوق خود با مزایا و اضافه کار را ۵۰ میلیون ذکر کردند در حالی که کف حقوق یک کارگر که طبق قانون کار حدود ۸ تومان است
اینکه میگوییم: نمیشود شعار حمایت از محرومین و مردم داد اما سیاستگذاری ما ضدمردمی باشد یعنی همین، با این افزایش حداقلی حقوق افزایش سن بازنشستگی ظلمی مضاعف است
در چنین موقعیتی طرح این حرف شهید مطهری احتمالاً جرم بدتر از کمونیست بودن دارد
(اینکه در یک اجتماع، یک مدیرکل بیمصرف ماهی۲،۳هزارتومان حقوق میگیرد ولی یک کارگر روزی ۱۰تومان، که اگر همه روزه بگیرد ماهی ۳۰۰میشود، یک کار ظالمانه است
هیچ دلیلی ندارد که حقوق رفتگر نباید از سیصدتومان مثلًا بالاتر باشد و حقوق یک وزیر نباید از سه هزارتومان کمتر باشد…)
نظری به نظام اقتصادی اسلام صفحه ۱۳۹
نسل آفتاب