در دنیای نئولیبرالها، ایران سیاه و ما بدبختیم
در دنیای ما تمدن ایرانی اسلامی از مرز چین تا مرز یونان و از خزر تا یمن پیش رفته. ما هم در آغوش نظام ولایت فقیه آرام گرفتهایم.
این که مردم کدام را پذیرفتهاند بستگی دارد به اینکه کداممان در جنگ شناختی پیروزیم.
تو کجای میدانی نمیدانم! اما اگر مثل من نمیاندیشی، لیبرالیسم پیروز میدان این جنگ در ساحت تو است و ما در تو شکست خوردهایم.
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
ستاد کرونا هر وقت محاکمه شد
مولد سازی هم جمع میشود
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
به مخبر حق بدید
کسی که لذت بی قانونی «ستاد کروناهراسی» رو چشید، دیگه به کمتر از طرح فراقانونی «مولد سازی» راضی نمیشه
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصولسواران عافیتطلب
ناگفتههای رسایی از عدم حضور برخی چهرههای اصولگرا در تلویزیون در روزهای نخست آشوب و اغتشاش
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
هزینهی نگهداشت قبور یعنی چی؟
اگر این هزینه قبلاً انجام میشده، چرا هیچ زمانی و در طی قرون و اعصار، در هیچ دولتی پیش از این اخذ نمیشده (ردیف بودجهاش کجا بوده؟) اگر هم اساساً هزینهای در کار نیست، الآن میخواهند پول چی رو بگیرند؟
شهرداری دقیقاً برای نگهداشت قبور چه میکنه؟ به قبرها آب و دون میده؟ لولهکشی گاز تو هر قبر برده که مردهها یخ نکنند؟ دقیقاً چه کاری انجام میده؟
یک متر (نیممتر در ۲متر) زمین خدا رو با قیمتهای متنوع به ملتی که در شرایط سخت از دست دادن عزیزشون راه چارهی دیگری ندارند (همه میدونند منظورم چیه، جنازه رو که نمیشه رو زمین نگه داشت.... احدی هم حق نداره عزیزش رو غیر از گورستانهای مصوب، جای دیگری (مثلاً تو خونهاش) دفن کنه)، حالا الآن میخواهند بابت هر قبر -فعلاً- سالی ۱۶۴ هزار تومان بگیرند. (از کی؟ از وراث؟ این طوری معلوم میشه که کی بیکس و کاره، یا اگر وراثی هم داره، وراث، براشون مهم نیست که چی بشه... بعدش احتمالاً با اون قبر و میتش چه خواهند کرد؟)
"در لایحهی بهای خدمات آرامستانها در سال ۱۴۰۲ هزینهای برای نگهداشت سالیانه قبور برای هر پلاک قبر در نظر گرفته شده که رقم پیشنهادی ۱۶۴هزار تومان است." من هرچی فکر میکنم، به نتیجهی خاصی نمیرسم که این هزینه، دقیقاً صرف چی میشه، ولی لابد، خدمات کاهش فشار قبر، رایزنی با نکیر و منکر و نیز تسهیلات شب اول قبر و برزخ راحت در برنامههای شهرداری در قبال اموات هست.
خدا ازشون قبول کنه
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
آیتالله حائری شیرازی
وقتی از او تعریف میکنی، نشئه میشود
اینطور نیست که فقط هروئینیها معتاد باشند. ما هم مثل #معتادی هستیم که هروئین او «حبّ دنیا» است. یکی معتاد به قدرت است، یکی معتاد به ریاست است، یکی معتاد به اسم است، یکی معتاد به شهرت است. انسان وقتی معتاد اسم و شهرت شد، وقتی از او تعریف میکنی، #کِیف میکند! #نشئه میشود! مثل اینکه مواد به او رسیده است. وقتی هم که از او تعریف نمیکنی، مثل این است که مواد به او نرسیده و #خمار است. اینها همهاش اعتیاد است.
#انبیاء مثل کسانی هستند که میخواهند انسان را ببرند بیمارستان و او را مداوا کنند تا اعتیادش را ترک کند. یک #دورهای باید بگذرد تا مواد از بدن او خارج شود. معتاد را وقتی میبرند برای مداوا، هفتۀ اول، ده روز اول، خمار است؛ گیج است. تمام این دست و پا و بدنش درد میکند؛ چون عادت کرده به مواد. نمیتواند بنشیند. نمیتواند راه برود و حوصلۀ هیچ چیز را ندارد.
به ما گفتهاند وقتی میروید #مسجد، حرف دنیا نزنید. اما انسان مثل خمارها دلش میخواهد آنجا هم یک کسی را پیدا بکند و حرف دنیا با او بزند! یعنی مثل اینکه میخواهد مواد بکشد! به آدم میگویند وقت نماز خواندن، بازی نکن و حواست به نماز باشد. این دوای تو است. روزی پنج مرتبه این #قرص را بخور. این نماز، مثل همان قرص و دوایی است که خدا داده برای این که ما اعتیادمان را ترک بکنیم.
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
همون طور که در طبیعت نیروها و انرژیهای تجدید پذیر و غیر تجدید پذیر داریم در عالم شریعت و تشریع و هنجارها و سیاستها و بایدها و نبایدها و کلاً آن چه وجود نداره و ما اعتبار میکنیم؛ هم تجدیدپذیر و غیر تجدید پذیر داریم
مثل تفاوت امامت و دموکراسی
تفاوت اخوت و کواپریشن (تعاون)
تفاوت مسجد و مدرسه
امامت، اخوت و مسجد تجدیدپذیر هستند یعنی هرگز منابعشون تمام شدنی نیست و تا قیام قیامت بلکه بعد از قیامت هم تولید قدرت دارند
ولی افراد و نهادها و سیستم های دیگر روزی هستند و روزی دیگر نیستند
مدرسهها و نظامات دموکراتیک و دانشگاهها و اساساً دنیای مدرن به قول ایلیچ و فریره شاید روزی جمع بشه
ولی این مدارس و نهادهای آسمانی هستند که همیشه میمانند و تمدن ساز خواهند بود
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراض در مقابل بانک مرکزی عراق
به دلیل کاهش ارزش دینار در مقابل دلار
این یعنی غیرت نسبت به پول ملی
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
انقلابِ اقتصادِ فرهنگی
اقتصاد یعنی تامین نیاز مخلوقات خدا از راه مشروع
سؤال: اگر این تأمین نیاز از راهی به جز بازار و عرضه و تقاضای بازاری و پولی صورت بگیرد باز هم به آن اقتصاد میگوئیم؟
پاسخ: آری
انقلاب اسلامی دو بخش دارد
۱. انقلاب
۲. اسلامی
انقلاب یک تحول و قلب ساختاری است که در ایران، محتوای این انقلاب "اسلام" بود
چند سؤال:
۱. مسیری که از قبل از انقلاب در حوزه اقتصاد شروع شده بود چه بود؟
۲. آیا نیازی به انقلاب در زمینه اقتصاد هم داشتیم؟
۳. آیا انقلاب تحولی در زمینه اقتصاد به وجود آورد؟
همیشه در پاسخ این سؤالات به دوستان میگفتم که:
از قبل از انقلاب در ایران مسیری شروع شده بود در حوزه اقتصاد، که بعد از انقلاب آن مسیر هیچ تغییری نکرد و ما نیاز داریم در گام دوم یک انقلاب در زمینه اقتصاد ایجاد کنیم
اما امروز که با عینک "اقتصاد فرهنگی" به ایران نگاه میکنم میبینم انقلاب اسلامی یک تحول عظیم در ساختار اقتصادی بوجود آورد
اما این انقلاب چه بود؟
انقلاب اسلامی ابتدائاً یک ترمز بود
مسیری که قبل از انقلاب شروع شده بود "تبدیل کردن تمام روابط فرهنگی و اجتماعی ایرانیان به روابط بازاری" بود
رابطههایی که در طول قرنها ذیل تمدن اسلامیایرانی شکل گرفته بود و نیاز انسانِ مسلمانِ ایرانی را تأمین میکرد
از حدود ۱۵۰ سال پیش، بعد از مشروطه و در دوران پهلوی دوم (مخصوصاً دهه چهل) فرآیند بازاری شدن روابط اجتماعی در ایران شکل و سرعت گرفت
انسانهایی که نیازهایشان را از طریق کار و در یک فرآیند فرهنگی (خانواده، صله رحم، همسایگی، امامت محله و مسجد، اخوت مومنانه و...) تأمین میکردند به سمت بازاری شدن روابط کشیده میشدند
واکنش در مقابل این پاره شدن تار و پود روابط تمدنی در ایران، انقلاب را به رهبری امام خمینی رقم زد
فلذا اولین نتیجه انقلاب جلوگیری از این گسست فرهنگی اجتماعی و ترمیم معجزهگون آن بود
(البته این بعد سلبی انقلاب بود و انقلاب اسلامی ایران یک کنش فعالانه به سمت احیاء تمدن اسلامی است)
بعد از انقلاب نیز جریاناتی سعی کردند آن گسست را دوباره ایجاد کنند که نتیجه تلاشهای آنها در مقابل حرکت عظیم فرهنگی ملت ایران بسیار ناچیز بوده است
هنوز در ایرانِ ما، نابازار و اقتصاد فرهنگی است که تأمین نیاز میکند
حتی بخش عمدهای از همان بازار هم، بازار فرهنگی است
مقصودم از بازار فرهنگی، بازار محصولات فرهنگی نیست، بلکه بازاری است که در آن فرهنگ تعاون و یاریگری حکمفرماست نه فرهنگ رقابتِ هابزی
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
از بازار سنتی و اقتصاد کوثری تا بازار مدرن و اقتصاد تکاثری
زمان لازم برای مطالعه: ۲ دقیقه
در ادبیات دینی، سوق را معادل بازار ترجمه میکنند. تا به حال به تفاوت هندسه و فرم در اسواق یا بازارهای سنتی و مدرن اندیشیدهاید؟ در حديثى درباره راه رفتن پيامبر با اصحابشان چنین آمده است که «کانَ یَسوقُ اصحابه» که ناظر بر آن است که ایشان به خاطر فروتنی، اصحاب خویش را بر خود پیش و مقدّم میداشت و به اصطلاح، به جلوتر از خود سوق میداد؛ بر همین اساس و با توجه به ریشه لغوی واژه سوق، بازار اصالتاً فضای پیش رفتن و سوق دادن است (که متناظر با حرکت و عبور میباشد) و نه مکان مکث و توقف.
اما در سبک زندگی معاصر، بسیاری از شهروندان برای گذران اوقات فراغت خویش، به مراکز تجاری و بازارها مراجعه مینمایند به نحوی که بازارگردی در ادبیات معاصر به اصطلاحی کاملاً مأنوس تبدیل شده است و امروزه فضاهای مکث و پاتوق گونه متعددی در بازارها و مراکز تجاری پیش بینی میشود. بر همین اساس و بر خلاف بازار سنتی که هندسه افقی، خطی و متناسب با حرکت داشت، بازار معاصر هندسهای عمودی، مرکزی و متناسب با مکث و توقف دارد.
اما فلسفه این تفاوت ماهوی در چیست؟ اساس اقتصاد در سبک زندگی اسلامی ایرانی، مبتنی بر فرهنگ قناعت بود که از شاخصههای اقتصاد کوثری است و لازمه قناعت این است که خریدار، کمتر به خرید تحریک شود؛ اما اکنون، اقتصاد تکاثری که ماهیت نظام سرمایهداری است سبب شده است تا بازارها و مراکز تجاری به نحوی طراحی شوند که مراجعه کنندگان را به خرید و مصرف هرچه بیشتر تحریک نمایند زیرا مصرفگرایی از مهمترین شاخصههای این نوع نظام سرمایهداری و سبک زندگی معاصر است؛ تا جایی که در این نوع سبک زندگی، اقتصاد آزاد برای رفع احتیاج بازار نیست، بلکه برای ایجاد بازار احتیاج است.
مبرهن است که لازمه ایجاد بازار احتیاج (و نه رفع احتیاج بازار)، ترویج هرچه بیشتر فرهنگ مصرفگرایی و تحریک مشتری به خرید هرچه بیشتر کالا است و این تحریک، زمانی محقّق میشود که کالاهای بیشتری در دامنه دید وی قرار گیرد؛ این امر نیز منوط به استفاده از تدابیر مختلف طراحی برای گستردهتر کردنِ دامنه دید مشتری در بازارها و مراکز تجاری است.
ترجمان فضایی این نوع ترویج مصرفگرایی عبارت است از: شفافیت فضاییِ هرچه بیشتر فضای داخلی مراکز تجاری و محورهای دید کاملاً باز و گسترده از طریق مواردی همچون ایجاد ویدهای گسترده، کریدورهای بصری کاملاً شفاف، انواع ویترینها و نماهای کاملاً شفاف و شیشهای و جایگزینی هندسه عمودی به جای افقی تا بتوان از طربق ویدهای گسترده و عمودی بین طبقات مختلف، امکان دید بیشتری را به مشتری برای تحریک او به خرید هرچه بیشتر بدهند. در همین خصوص میتوان به اختلاط مغازههای مختلف در مراکز تجاری معاصر نیز اشاره نمود؛ برخلاف بازارهای سنتی که چون راسته راسته بودند و هر راسته مختص به کالای مشخصی بود مشتری به خرید کالای دیگری تحریک نمیشد.
پس میتوان چنین گفت که تفاوت دو نوع معماری در بازارهای سنتی و معاصر، ترجمان فضاییِ تفاوت از اقتصاد کوثری است
(انا اعطیناک الکوثر: سوره کوثر آیه ۱)
تا اقتصاد تکاثری
(الهکم التکاثر: سوره تکاثر آیه ۱)
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
هر زمان از خصوصیسازی، شوک آزادسازی قیمتها، بانکهای خصوصی، کاهش خدمات عمومی، موقتسازی قراردادهای کارگری و امثالهم نقدی میکنیم یک عده سریع معترض میشوند که این نئولیبرالیسم نیست
باشه آقا این کلم فرنگی است، خوبه؟ ما به کلم فرنگی نقد داریم
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
اینا با خودشون چند چندن؟
همزمان همونایی که میگن مردم ایران بدبختن و هیچی ندارن، میگن مردم ایران از همه دنیا بیشتر مصرف میکنن و در حال اسرافاند
البته که هر دوش دروغه
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افشین دادرس رئیس اتحادیه دام سبک:
مسئولان وزارت جهادکشاورزی قیمت گوشت را بصورت مصنوعی تا ۳۰۰ هزار تومان بالا بردند تا واردات گوشت را توجیه کنند، حالا با افتخار میگویند مردم بیایید و از ما گوشت ۲۰۰ هزارتومانی بخرید
مسئولان جهاد کشاورزی برای مالهکشی آماده شوید
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا سهم بخش مردمی اقتصاد محقق نشده؟
#مهدی_مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
بدون تعارف باید کارها را به #مردم بسپاریم و عادلانهترین روش در تعاونیهاست
تعاون یک فرهنگ است و برای تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاونیها، همهی وزارتخانهها باید همکاری داشته باشند
۱۱۸ گرایش #تعاونی در کشور داریم و متولی آن فقط معاونت تعاون وزارت کار نیست
در سیاستهای کلی و قانون #اصل_۴۴ آمده است «۳۰ درصد درآمد واگذاریها باید برای توسعه #تعاونیهای_فراگیر_ملی (سه دهک پایین) خرج شود»
از سال ۸۷ تا امروز کمتر از یک درصد آن محقق شده است
بانک توسعه تعاون با ۲.۸ هزار میلیارد تومان دارای کمترین سرمایه و کوچکترین بانک کشور است
صندوق ضمانت تعاون از سال ۸۹ تا الآن ۱٫۰۰۰ تومان سرمایه ثبتیاش افزایش پیدا نکرده
پس از ۱۱ سال، رئیسجمهور جلسه پیگیری سند توسعهی تعاون را برگزار کردند که دیدیم پیشرفت آن تا حالا ۲۱ درصد بوده
جدای از این نواقص و کوتاهیها، از دستاوردها و برنامههای تعاونی هم گفته شد
گزارش کامل را اینجا ببینید
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
نسل آفتاب
چرا سهم بخش مردمی اقتصاد محقق نشده؟ #مهدی_مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
این جناب به جای پاسخگو بودن داره مطالبه میکنه؟
واقعاً دنیای عجیبیه
اینها اعضای خودخوانده شورای رقابت هستند
کسانی که با مصوبه امروزشان، هم بورس را به خاک سیاه نشاندند و هم امید مردم را در بازار خودرو نابود کردند
دقیقاً فایده این شورا چه بوده؟
قانوناً دارند گوشت رو میدن دست گربه
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
هدایت شده از نسل آفتاب
أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ يَا مُجِيرُ
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
هدایت شده از نسل آفتاب
ای آشنای عبد گنهکار یا مجیر
مشکلگشای هرچه گرفتار یا مجیر
از من تمام عمر گنه دیدی و گنه
شرمندهام از همین تکرار یا مجیر
از بس که تو ندیده گرفتی گناه من
بر معصیت نمودهام اصرار یا مجیر
دیگر بیا مرا ز حریمت جدا مکن
ای آشنای عبد گنهکار یا مجیر
بالاترین عذاب برایم جدایی است
کی میرسد زمانه دیدار یا مجیر
قربان دستهای تو یا ایهاالطبیب
دستی بکش بر این دل بیمار یا مجیر
گر دیر حاجتم بدهی قهر میکنم
ناز مرا کشیدهای هر بار یا مجیر
میترسم از قیامت و از دوری حسین
برگ امان به من بده از آن یا مجیر
دستِ خودم که نیست، لبم تشنه میشود
هستم به یاد تشنگی یار، یا مجیر
تا کربلای دل حضرت ارباب پر کشد
با یک سلام لحظه افطار یا مجیر
امشب دخیل دست کریم حسن شدم
با مجتبی رسیدهام این بار، یا مجیر
من از کرامت حسنی بس حسینیام
این لطف بی حد است به گرفتار، یا مجیر
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
در پزشکی دردی هست به نام درد شبح یا درد فانتوم
بیمار درجایی احساس درد میکند که دیگر وجود ندارد؛ در دستی که قطع شده، در پایی که نیست، در انگشتانی که جایشان خالی است.
درد از چیزی که هست نیست، که «از دست دادهاش» درد میکند، نداشتنش، فقدانش.
گاهی جای خالی چیزی در آدم درد میکند.
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
یه جایی پابلو نرودا شاعر و مبارز شیلیایی خطاب به کسی که دوستش داره مینویسه:
«مهمات کم داریم، قدری لبخند بزن».
#نسل_آفتاب در #ایتا، #روبیکا، #سروش، #تلگرام
@sunshinegeneration
منظور از مطلب فوق چیست؟
انتشار این تصاویر را مناسب نمیدانم اما خلاصه عرض کنم:
فارغ از اجرای مدل حاکمیتی مدنظر دشمن در نظم نوین جهانی که بارها تشریح شده؛
در جنبۀ ایجابی مسألهی حجاب، وقتی زنان معروف و چهره:
در مهمترین رویداد فرهنگی کشور
در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
آن هم جلوی وزیر ارشاد
جایزه و تقدیر دریافت میکنند و رسانههای رسمی نیز با بهترین کیفیت و از زوایای مختلف، تصاویر آنها را انتشار میدهند
دقیقاً در خیابان، مردم را بابت چه چیزی میخواهید جریمه کنید؟
اینها الگوهایی هستند که دستگاههای رسمی کشور پرورش دادهاند، تأمین مالی کردهاند، مجوز کار هنری دادهاند و به چهره تبدیل کردهاند
از شب عید فطر تا عید نوروز، از مجری مسابقه تا ویژهبرنامههای مختلف، همیشه این افراد با این پوششهای غیرشرعی جلوی چشم مردم قرار داده شدهاند
حال باید مردم، جریمهی تبعیت از الگوهایی را بدهند که شما ساختهاید؟
راه ایجابی واضح است:
اگر دستگاههای ذیربط شروع کنند به اصلاح الگوهای اجتماعی نسل جوان ونوجوان، خصوصاً در رویدادهای فرهنگی کشور! نیازی به اجرای کنترلهای سایبرنتیک بر جامعه نیست
یاد آن داستان میافتیم که شیشهفروش، شاگردش را برای شکستن شیشههای منازل به کوچهها میفرستاد و سپس خودش با وانتی پر اژ شیشه، وارد همان محل میشد
سرچشمهها و سرشاخههای بیعفتی را اصلاح کنید و موضوع حجاب را بهانهی اجرای پروتکلهای نظم نوین جهانی در جمهوری اسلامی ایران نکنید