سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 ترک گناه آسان تر از تقاضاى توبه است. 📒 #نهج_البلاغه #حکمت170 @syed213 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇
✅ شرح حکمت ۱۷۰ نهجالبلاغه...👇🏻👇🏻👇🏻
✨ امام(علیه السلام) فرمود ترک گناه از تقاضاى توبه #آسانتر است...
این نکته دلایل زیادى دارد...👇🏻
1⃣ زیرا از یک سو ممکن است انسان پس از ارتکاب گناه #توفیق_توبه نیابد و از دنیا برود به خصوص اگر توبه را به تأخیر بیندازد آن گونه که سیره بسیارى از غافلان است.
2⃣ از سوى دیگر توبه شرایط زیادى دارد؛ #پشیمانى_قطعى از گناه و تصمیم بر# ترک در آینده و پرداخت حقالناس و قضاى عبادات و پرداختن و کفاره. اگر عملى است که داراى قضا و کفاره بوده مانند ترک روزه واجب و جبران کردن خطاهاى گذشته با اعمال صالح آینده، زیرا در قرآن مجید کرارا بعد از جمله «تابُوا» واژه «اَصْلَحُوا» ذکر شده است.
3⃣ از همه اینها گذشته گناه رسوباتى در روح انسان از خود بجاى مى گذارد که برطرف ساختن آن بسیار مشکل است و درست به این مىماند که به کسى بگویند مراقب باش بدنت مجروح نشود و دست و پایت نشکند. او بگوید مهم نیست اگر مجروح شد مداوا مىکنم و اگر شکست به شکستهبند مراجعه مىنمایم در حالى که بعد از مداواى جراحات و جبران استخوانهاى شکسته آثارى از آن در ظاهر یا در باطن باقى مىماند که گاه تا آخر عمر همراه انسان است.
💠 مرحوم علامه مجلسى در روضه بحارالانوار در حدیث معروف «هشام بن حکم» از امام موسى بن جعفر(علیه السلام) جمله اى از حضرت مسیح نقل مىکند و آن جمله این است: «به حق براى شما مىگویم. کسى که بدهى به مردم ندارد راحتتر و کمغصهتر است از کسى که دینى بر ذمه اوست، هرچند مىتواند به خوبى آن را ادا کند. همینگونه کسى که گناهى نکرده راحتتر و کماندوهتر است از کسى که مرتکب گناهى شده، هرچند توبه خالصانهاى بعد از آن کند و به خدا باز گردد».
🔸 مرحوم کلینى در کافى و مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار داستان جالبى از عابدى از بنى اسرائیل نقل مىکند که ذکر آن در اینجا بسیار مناسب است. در این حدیث امام صادق(علیه السلام) مىفرماید: «مرد عابدى در بنى اسرائیل بود که هرگز مرتکب خلافى در امور دنیا نشده بود (و گناهى نکرده بود) به گونه اى که ابلیس از دست او ناراحت شد و فریاد کشید و لشکرش نزد او حاضر شدند. ابلیس گفت: چه کسى مىتواند براى من این عابد را گمراه سازد؟ یکى از آنها گفت: من آمادهام. ابلیس گفت: از کدام راه به سراغ او مىروى؟ گفت: از ناحیه زنان (و شهوت جنسى که بسیار نیرومند است). ابلیس گفت: کار تو نیست این عابد مسائل مربوط به زنان را تجربه نکرده است. دیگرى از شیاطین گفت: من آمادگى دارم. ابلیس گفت: از کجا به سراغ او مى روى؟ گفت: به وسیله شراب و لذات. ابلیس گفت: کار تو نیست او علاقه.اى به این امور ندارد. سومى گفت: من آمادهام (که او را گمراه سازم). ابلیس گفت: از چه راه به سراغ او مىروى؟ گفت: از طریق کارهاى نیک (و عبادت!) ابلیس پسندید گفت: برو، این کار از تو ساخته است. او به صومعه عابد رفت و در برابر او ایستاد و مشغول نماز شد. عابد از عبادت خسته مىشد و مىخوابید و آن شیطان چشمش به خواب فرو نمىرفت، عابد استراحت مىکرد ولى شیطان استراحت نمىکرد. عابد در حالى که خود را در برابر او قاصر و عمل خود را کوچک مىدید گفت: اى بنده خدا از چه راه این همه قدرت و قوت بر نماز و عبادت پیدا کردى؟ شیطان جوابش را نداد. بار دوم و بار سوم تکرار کرد. شیطان در جواب او گفت: اى بنده خدا! گناهى از من سر زده و من از آن توبه کردم هر زمان که گناه به خاطرم مىآید قوتى بر نماز پیدا مىکنم. عابد گفت: اگر چنین است گناهت را به من بگو تا من هم انجام دهم و توبه کنم و هرگاه چنین کردم (و گناه به خاطرم آمد) قوت بر نماز پیدا کنم. شیطان به او گفت: به شهر مىروى (در محله بدنام) و سراغ فلان زن آلوده را مىگیرى دو درهم به او بده و مرتکب گناه شو. عابد گفت: من دو درهم ندارم اصلاً نمى دانم دو درهم چیست. شیطان دو درهم از زیر پاى خود در آورد و به او داد. مرد عابد (ساده لوح) با همان لباس عبادت وارد شهر شد و سراغ منزل آن زن آلوده را گرفت. مردم او را راهنمایى کردند و تصورشان این بود که آمده است او را موعظه کند تا دست از کار زشت بر دارد. فرد عابد هنگامى که به سراغ آن زن آمد دو درهم را نزد او افکند و گفت: برخیز! برخاست و به داخل منزلش شد و به عابد گفت: داخل شو. آن گاه زن آلوده گفت: تو با وضع و هیئتى به سراغ من آمدهاى که هیچ کس به این صورت به سراغ من نمىآید. (با لباس عابدان و پارسایان آمدهاى) بگو ببینم چه خبر است. عابد جریان را به طور کامل براى آن زن تعریف کرد. آن زن گفت: «ترک گناه آسانتر از تقاضاى توبه است و تمام کسانى که تقاضاى توبه مىکنند ممکن است موفق به توبه نشوند». سپس افزود: تصور مىکنم فردى که این دستور را به تو داده شیطانى بوده که در برابر تو به صورت عابدى ظاهر شده است. برگرد که من هرگز تسلیم خواسته تو نخواهم شد. مرد عابد (از خواب غفلت بیدار شد و) بازگشت (و اثرى از آن
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 ترک گناه آسان تر از تقاضاى توبه است. 📒 #نهج_البلاغه #حکمت170 @syed213 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇
شیطان ندید) اتفاقاً آن زن بدکاره آن شب از دنیا رفت و مردم دیدند بر در خانه او نوشته شده است به تشییع جنازه این زن حاضر شوید که از اهل بهشت است. مردم به شک افتادند سه روز دست نگه داشته و او را دفن نکردند، چون در کار او حیران بودند. خداوند به پیامبر آن زمان یعنى «موسى بن عمران» وحى فرستاد که به سراغ فلان زن برو نماز بر او بخوان و به مردم بگو که در نماز بر او شرکت کنند که من او را بخشیدم و بهشت را بر او واجب کردم، زیرا فلان بنده عابد مرا از گناه باز داشت.
@syed213
بچهها! ما در یک دورهی خاصی از تاریخ هستیم؛ هرکدومتون برید دنبال اینکه بفهمید مأموریت خاصِّتون در دوران قبل از ظهور چیه؟! شما الان وسط معرکهاید، وسط میدون مین هستید؛ بچهها! از همین #نوجوانی خودتونو برا حضرت مهدی عجلالله آماده کنید...
#حاج_حسين_يكتا
@syed213
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
#شهیدانزندهاندونزدپروردگارشانروزیمیگیرند... #سلامبرشهدا یاد تو شیشہ عطرے است ڪہ در صبح خدا
هروقت این عکس رو میبینم شرمنده میشم...از خستگی مصطفی...😓
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید | #کوچه_شهید
اینکه این همه شهید
بر سر تمام کوچههای شهر ایستادهاند
تا نشانی مسیر خانههای ما شوند
حیرتآور است؛ نیست؟
#شهدا_حذف_شدنی_نیستند
@syed213
هدایت شده از جدال احسن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اراده_حکومت_اقامه_قسط_است
🔰 کاری از کانال جدال احسن با سخنرانی روشنگرانه استاد حسن عباسی
🔸مربوط به سخنرانی ۳۱ تیر۹۸
قزوین الوند مسجد جامع حضرت ابوالفضل(ع)
📡 @jdale_ahsan
صفحه دوم جدال احسن در اينستاگرام 👇
instagram.com/jdale_ahsan_۲
در جهت حذف نام شهدا میخوایم برای زنده نگه داشتن یاد ونام شهدا و توو دهنی به مسببین حذف نام شهدا در هفته ی دفاع مقدس به صورت گسترده بین مردم جاسوئیچی یا پیکسل شهدا رو پخش کنیم
هر کس بصورت خودجوش این کار فرهنگی رو شروع کنه و باخریدن جا سوئیچی یا دفتری ک عکس شهدا روش هست رو به بچه های نیازمند بدیم یا پیکسل یا هر کاری ک میدونه نام شهدا رو بیشتر بین مردم زنده کنه یه یاعلی بگه...
این کوچکترین وتنها کاریه ک فعلن از دست ما برمیاد..
از فعالیتهاتون حتمن عکس بگیرید و برامون ارسال کنید
خودتونم عکسها رو تو شبکه های مجازی پخش کنید
ان شاالله این کارو به نیت شهید صدرزاده انجام میدیم
منتظر خبرها و کارای خوبتون هستیم🌹🌹❤️❤️
http://eitaa.com/joinchat/532742151C6a6b8cc2e2
(کانال شهید صدرزاده)
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
در جهت حذف نام شهدا میخوایم برای زنده نگه داشتن یاد ونام شهدا و توو دهنی به مسببین حذف نام شهدا در ه
کسانیکه خودشون براشون امکان نداره و میخوان توو این کار خیر شرکت کنن میتونن مبلغ مورد نظرشون رو به شماره کارتی ک در آیدی زیر خدمتشون داده میشه واریز کنن تا ما به نیابتشون خریداری و پخش کنیم
از تمام فعالیتها و خریدها عکس فرستاده خواهد شد..
ان شاالله هدایاتون در حرم حضرت معصومه سلام الله علیه و مسجد مقدس جمکران بین زائران پخش خواهد شد
خادم كانال↙️
@bi_garar
http://eitaa.com/joinchat/532742151C6a6b8cc2e2
(کانال شهیدصدرزاده)
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
در جهت حذف نام شهدا میخوایم برای زنده نگه داشتن یاد ونام شهدا و توو دهنی به مسببین حذف نام شهدا در ه
لطفن این دوتا پیام رو تا میتونید پخش کنید
شڪر خدا ڪه لطفِ تو دست مَرا گرفت..؛
مِهرت میانِ این دلِ ویرانه جا گرفت..؛
#صلیاللهعلیکیااباعبداللهالحسین
@syed213
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 بسیار مىشود که یک وعده غذا (غذاى نامناسب) از وعدههاى فراوان غذا (غذاى خوب) جلوگیرى مىکند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت171
@syed213
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 بسیار مىشود که یک وعده غذا (غذاى نامناسب) از وعدههاى فراوان غذا (غذاى خوب) جلوگیرى
✅ شرح حکمت ۱۷۱ نهجالبلاغه...👇🏻👇🏻👇🏻
✨ چه بسا انسان غذایى را که دوست دارد بیش از حد تناول مىکند و #بیمار مىشود و روزهاى متوالى یا میل به غذا ندارد و یا اینکه طبیب، او را از غذاهاى مختلف چرب و شیرین باز مىدارد، بنابراین در هیچ کار نباید #افراط کرد که این افراط ممکن است او را از همان کار در آینده به کلى باز دارد.
🔺 این سخن ضربالمثلى است براى تمام کسانى که راه افراط را پیش مىگیرند؛
1⃣ مثلاً کسى که آنقدر در دوستى پافشارى مىکند، آن دوست از او منزجر مىشود و براى همیشه از وى فاصله مىگیرد.
2⃣ و یا اینکه دیگرى را آنقدر به عبادت دعوت مىکند که براى همیشه از عبادت بیزار مىگردد.
💠 شبیه این سخن، گفتار حکیمانهی دیگرى است که از آن حضرت نقل شده که مىفرماید: «چه بسا یک ساعت هوسرانى که موجب اندوه #طولانى (براى سالیان دراز) مىشود».
🔸 جمعى از شارحان نهجالبلاغه یا محدثان این گفتار حکیمانه امام (علیه السلام) را به عنوان دستورى طبى مطرح کرده و حتى آن را جزء مجموعههایى که مربوط به دستورات طبى است، آن را قرار دادهاند.
🔺 اگر منظورشان این است که معنى مطابقى این سخن دستورى طبى است هرچند معانى التزامى آن شامل تمام مسائل مربوط به زندگى مادى انسان مىشود، بحثى نیست ولى اگر بخواهند آن را #منحصر به دستور طبى کنند اشتباه روشنى است و ازاین رو بسیارى از محققان این جمله را #ضربالمثلى تلقى کردهاند که در موارد مختلف از آن استفاده مىشود؛ حتى بعضى گفتهاند که این ضربالمثل در میان عرب در عصر جاهلیت نیز بوده است و امام (علیه السلام) آن را اقتباس فرموده همان گونه که گاه از اشعار شعرا نیز امام(علیه السلام) در سخنان خود استفاده مىکند.
🔹 شاعر عرب مىگوید:
و چه بسیار که یک وعده غذایى از وعده غذایى دیگر منع مىکند و چه بسیار که لذت یک ساعت، یک عمر انسان را محروم مىسازد. و چه بسیار کسانى که براى رسیدن به چیزى تلاش مىکنند در حالى که #هلاکشان در آن است.
@syed213