هدایت شده از رسانستان مرکزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#افق_روح_الله
🔻باید مردم را مجهز به ابزار تولید کنیم
(دکتر یاسر جبرائیلی در جمع نخبگان شهرستان اراک)
🎥برنامه بزرگ تلویزیونی محفل در اراک
#رسانه_ماهور
ــــــــــــــــــــــــ
🇮🇷 مرکز اصحاب هنر و رسانه ماهور
ایتا|روبیکا|بله|آپارات|اینستاگرام| سایت
@resanestan_markazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"اعدامی نیست، ازتون میگیرند"
این چهار کلمه طلایی رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پاسخ به مدیر شرکت کروز که طالب مدیریت ایرانخودرو بود، مرز میان «خصوصیسازی نئولیبرال» و «واگذاری اصل ۴۴» است. انشاءالله بهزودی بر همین مبنا، چهارچوب یک نقشه راه برای واگذاری ایران خودرو را خواهم نوشت.
@syjebraily
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
📚 کتابِ #دولت_و_بازار؛ فصلِ اول، بخش هفتم [پایانی]
🔰 آنچه در سلسله یادداشت های گذشته به سمع و نظر رسید، پیرامون اندیشه ی قائلانِ به #تجارت_آزاد و #بازار_آزاد بود. اکنون در این یادداشتِ پایانی از فصلِ اول، اجمالا به #حمایت_گرایی که به نحوی مقابلِ "تجارت آزاد" می باشد، مطالبی تقدیم می گردد. اگر نظریاتِ مدرنِ "تجارت آزاد" به دنبالِ #توصیفِ تجارت هستند، نظریاتِ مدرنِ حمایت گرایی جنبه ی #تجویزی دارند و رویکردِ #حمایت_از_تولید_داخلی را نه بر مبنای مفروضات و ساده سازی روابط، بلکه بر مبنای الگوگیری از تجاربِ عملیِ کشورهای پیشرفته، تجویز و توصیه می کنند.
🔰 #مرکانتیلیستها؛ طیفی از اقتصاددانانِ قرن ۱۵ تا ۱۸ میلادی بودند که اساسِ ثروت و قدرت را در ذخایرِ #پول، #طلا و #نقره می دانستند. ایشان، نخستین مجریانِ #حمایت_گرایی بودند. بحث در بابِ مبانیِ فکری این مکتب هم بسیار است که از آن می گذریم. بنا شد در کنارِ بیانِ اندیشه ی بزرگانِ #مکتب_کلاسیک به بیانِ مخالفانِ ایشان همچون #فریدریک_لیست و مکتبِ تاریخیِ آلمان هم بپردازیم.
🔰 اجمالا انتقاداتِ #فریدریک_لیست به #مکتب_کلاسیک را در موارد ذیل می توان خلاصه نمود:
1️⃣ انتقاد به وجودِ قوانینِ اقتصادیِ جهان شمول مبتنی بر فردگرایی؛ مثالِ نقضِ "لیست" در این زمینه عدمِ جهان شمول بودنِ منافعِ ناشی از آزادیِ تجاریِ مورد نظر "اسمیت" و دیگر کلاسیک هاست.
2️⃣ انتقاد دوم لیست، مربوط به نگرشِ مادی گرایانه ی "مکتب کلاسیک" بود. از نظر وی، قدرتِ مولّدِ یک ملت، شاملِ فرهنگ، مذهب و عناصرِ مهم دیگری است که رابطه ی این عناصر با یکدیگر، تنها یک رابطه ی مادی و فنی نیست.
3️⃣ همچنین او معتقد بود؛ زندگی، بسیار فراتر از #ارزش_مبادله و #ارزش_مصرف است؛ که این شعارِ اصلیِ کلاسیک ها بود.
4️⃣ لیست، هدفِ "علم اقتصاد" را حرکت برای حل و فصلِ مسائل و مشکلاتِ ملی می دانست و دیدگاهِ خصوصی نگرِ کلاسیک ها را در این رابطه رد می کرد.
5️⃣ و نهایتا او برای #حضور_دولت_در_اقتصاد، اهمیتِ زیادی قائل بود و موقعیتِ هر کشور در امورِ اقتصادی را به اعمالِ سیاست های اقتصادیِ دولت مرتبط می ساخت.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ 14 شاخص برای ارزیابی رویکرد اقتصادی داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم
از همه فعالان سیاسی، تشکلها و کلیه جوانان دعوت میکنم داوطلبان انتخابات مجلس را بر اساس این «۱۴ پرسش کلیدی درباره اقتصاد ایران» ارزیابی کنید و نتیجه ارزیابی خود را با اقوام، دوستان و همکاران به اشتراک بگذارید.
داوطلبان نیز، دیدگاههای خود درباره این ۱۴ پرسش را مشخص کرده و به اطلاع مردم برسانند.
این انتخابات، فرصت عبور از احزاب و گروهها، و انتخاب نمایندگان ملت توسط خود مردم بر اساس شاخصهاست.
فرم ارزیابی رویکرد اقتصادی داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم از طریق لینک زیر در اختیار شماست!
https://survey.porsline.ir/s/ehA2BtN
@syjebraily
هدایت شده از دانشگاه ملی مهارت واحد خراسان رضوی
♦️ برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع انتخابات
🍀با حضور دکتر سیدیاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام
🗓چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۲،
▫️ اتاق جلسات شهید شهریاری، دانشکده فنی شهید منتظری
🌐https://montazeri.tvu.ac.ir/fa/664669/
------------------------------------------
✍️حوزه ریاست و روابط عمومی
دانشگاه فنی وحرفه ای واحد استان خراسان رضوی
🆔🌐 @unitechrazavi
زندگینامۀ آیتالله میرباقری.pdf
4.23M
📜 زندگینامۀ آیتالله میرباقری
🔍 شامل چهار سرفصل:
۱. تحصیل و تدریس حوزوی؛
۲. شخصیت فکری و اجتماعی؛
۳. کتابهای عمومی و تخصصی؛
۴. گزیدۀ مواضع و دیدگاهها.
https://eitaa.com/mirbaqeri_entekhabat
هدایت شده از دانشگاه ملی مهارت واحد خراسان رضوی
📌#گزارش_تصویری
💢کرسی آزاد اندیشی با موضوع انتخابات
♦️باحضور دکتر سید یاسر جبرائیلی
✓ بسیج دانشجویی
دانشگاه فنی و حرفهای
واحد خراسان رضوی
@BSfani
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتخابات، عرصه قدرت است؛ و اصحاب ثروت، همیشه چشم به قدرت دارند. سرمایهداران در انتخابات هزینه تبلیغات میکنند تا از محرومان برای کاندیدای خود رای بگیرند. مردم باید اولا گرفتار دام زرق و برق تبلیغات نشوند، ثانیا با جسم و جان خود به یاری اصلح بروند.
@syjebraily
هدایت شده از بیداری ملت
💢مردم بدانند که تحریم و نقدینگی عامل کوچک شدن سفره شان نیست،
دلاری فروشی و جهانی سازی قیمت ها باعث شده هزینه زندگی دلاری شود در حالیکه درآمدها ریالی باقی مانده است.
👤دکتر محمد شربتی استاد اقتصاد دانشگاه قم
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
با وجود سانسور شدید در رسانهها، تاکنون ۴ هزار پاسخ به ۱۴ پرسش کلیدی درباره اقتصاد ایران داده شده است. این یک پیروزی بزرگ است. پیروزی بزرگتر اما میانگین زمان پاسخها است. یعنی آنها که دغدغه #دلارزدایی دارند در حال بررسی جدی پرسشها هستند. با چنین ظرفیت پابه کاری، آینده حتما روشن است.
https://survey.porsline.ir/s/ehA2BtN
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
از اولین اقدامات مجلس آینده باید اصلاح مجموعه قوانینی باشد که در این دو دهه اخیر اقتصاد ایران را به اسارت نرخ #دلار در آورده است! هیچ توجیهی برای قیمت گذاری محصولات پتروشیمی ها، فولادی ها و سایر شرکت های معدنی و تولیدی به نرخ جهانی(بر مبنای دلار یا ارزهای خارجی) وجود ندارد.
#جهانی_سازی_قیمت_ها تنها باعث بالا رفتن قیمت دلار و سایر ارزهای دیگر و به تبع آن ایجاد #تورم گسترده، تضعیف #تولید در کشور و تحمیل فشار اقتصادی به مردم ایران شده است.
#نه_به_نئولیبرالیسم
💢با ارسال و انتشار مطالب به سایرین به افزایش آگاهی عمومی کمک کنید👇
https://eitaa.com/hokmraniirani
هدایت شده از بیداری ملت
♻️ اینکه برخی مدام میگویند اسلام و حکومت اسلامی در بازار دخالت نمیکند و بازار را به بازار سپرده، این روایت نهجالبلاغه را چطور تفسیر میکنند؟؟
امیرالمومنین علیهسلام معیار عدالت ما:
"قیمتگذارانی در امر خرید و فروش وجود دارند که به دلخواه قیمتگذاری میکنند، که این وضع، زیان جامعه و عیب و ننگ زمامداران است.داد و ستد باید آسان باشد، و بر موازین عدالت صورت گیرد، و به نرخی معامله شود که به فروشنده و خریدار اجحاف نشود"
بله در #اقتصاد_اسلامی عدالت اولویت اصلی حاکمیت است، فلذا کنترل بازار هم در مسیر برقراری عدالت یک واجب است برای حکومت.
امروز مسئله دلاریفروشی مواداولیه داخلی به بازار داخل به یقین یک اجحاف در حق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی است (فروش دلاری تا جایی پیشرفته که اگر مواداولیه خارجی وارد کنیم برای تولید بهصرفهتر از خرید از انحصارگران پتروشیمی و فولادی داخلی است)
این انحصار و این قیمتگذاری نامعقول باید با #دلارزُدایی از بازار داخلی شکسته شود👌
✍ حسین زمانی میقان
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
انا لله و انا الیه راجعون...
به مناسبت فرمایشات جناب علیآبادی درباره ارز حاصل از صادرات، بازخوانی این مقاله که شهریور ۹۹ در روزنامه جوان منتشر شد، خالی از لطف نیست.
https://www.javanonline.ir/fa/news/1019153/
هدایت شده از جامعه اسلامی دانشجویان علوم پزشکی مشهد
#گزارش_تصویری 📸
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔸 همایش سیاسی «حکمرانی ایران آینده»
اقتصاد؛ در مسیر "تحول" یا "سراشیبی سقوط"
💠مهمان برنامه: دکتر سید یاسر جبرائیلی
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
و رییس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
#بخش_دوم
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🇮🇷 @JadMums68 | جامعه اسلامی دانشجویان علوم پزشکی مشهد
خیلیها حقیقت را نمیبینند و نمیفهمند؛ خیلیها حقیقت را میبینند، ولی شهامت و جرأت اقدام برای حقیقت را ندارند؛ اما کسی که هم توانایی آن را دارد که حقیقت را بیابد و ببیند و هم جرأت و دلیری این را دارد که به سوی حقیقت بشتابد و وظیفه خود را در این راه انجام دهد، او در هر برههای از زمان که باشد، یک انسان برجسته است؛ پیر باشد، جوان باشد، نوجوان باشد، زن باشد، مرد باشد؛ در هر قشری از قشرهای اجتماعی باشد| رهبر حکیم انقلاب اسلامی
@syjebraily
از مسئله آزادى اقتصادى در اسلام سوءاستفادههاى زیادى شده است. از طرفى طرفداران مکاتب چپ سوءاستفاده کرده و گفتند اسلام طرفدار اقتصاد آزاد و بنابراین طرفدار استثمار است، و اسلام را به این بهانه کوبیدند. عدّهاى از افرادى که مایل بودند از اسلام دفاع کنند امّا تفکّر عمیق اسلامى را هم درست نمیدانستند، آنها هم سوءاستفاده یا اشتباه کردند و از ترس حمله گروههاى چپ، بکلّى آزادى فعّالیّت اقتصادى در اسلام را نفى کردند و منکر شدند. یک عدّه هم عملاً سوءاستفاده کردند، یعنى در سایه آزادیهاى اقتصادى در اسلام جیبهاى خودشان را پُر کردند و چه پیش از پیروزى انقلاب - که البتّه نظام آن روز این را بیشتر تشویق میکرد - و چه حتّى بعد از پیروزى نظام اسلامى، از آزادیهایى که بود سوءاستفاده کردند و بر ثروتها و اندوختهها و سوءاستفادههاى خودشان هرچه خواستند افزودند.
اگر ما میگوییم و معتقدیم که آزادى اقتصادى در اسلام هست، این آزادى اقتصادى بههیچوجه نباید به آزادى اقتصادى در دنیاى سرمایهدارى غرب تشبیه بشود. سرمایهدارى به معناى غربى آن بههیچوجه از نظر اسلام امضا و تأیید نشده، بلکه حتّى با آن مبارزه و مقابله جدّى هم در احکام فراوان صورت گرفته است. مراد از آزادی اقتصادی در اسلام این است که در جامعه اسلامی همه افراد و همه قشرهای مردم بتوانند از فعّالیّت اقتصادی خود بهرهمند شوند. وظیفهی حکومت اسلامی نیز وضع قوانین و اتّخاذ سیاستهای متناسب با این هدف است| رهبر حکیم انقلاب اسلامی
📖برشی از کتاب روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه
📌اصلح را از کجا بشناسیم؟
ملت ایران بروند تشخیص بدهند، تحقیق کنند آنجایی که میتوانند، آنجایی که نمیتوانند به کسانی که اعتماد دارند اتکاء کنند آنها معرفی میکنند، از معرفی آنها استفاده کننده و اصلح را بشناسند.
رهبر حکیم انقلاب اسلامی
@syjebraily
🔻از تتبع قسمت مهم روایاتی که از عصر پیامبر اکرم(ص) و ائمه(س) در زمینه آداب تجارت داریم، به خوبی درمییابیم که سودی که انسان در کسب برای خود در نظر میگیرد معادل حقالزحمهای است که عادلانه باشد... و بیش از این از نظر ماهیت اقتصادی نوعی ظلم است و هیچ تفاوتی با ربا ندارد.
شهید بهشتی
@syjebraily
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
📚 کتابِ #دولت_و_بازار؛ فصلِ دوم، بخشِ اول
🔰 همانطور که در فصلِ گذشته دیدیم، مهمترین مسأله ی پیش روی #اقتصاددانان و طبیعتا #نهاد_دولت در کشورهای در حالِ پیشرفت، این است که؛ در تدوینِ برنامه های #توسعه، نقشِ دولت را چگونه تعیین کنند. آیا دولت باید مدیریتِ اقتصاد را به #مکانیسم_بازار بسپارد یا دست به سازمان دهیِ #نیروهای_بازار بزند؟
🔰 اجمالا باید گفت: #فصل_دوم بنا دارد به #نظریه_حمایت_هوشمند بپردازد. قبل از آن که بخواهیم نظریه ی مذکور را بیان و تحلیل کنیم، لازم است ابتدائا به طورِ اجمال، مقدمه ای برای ورود به بحث بیان کنیم.
🔰 قدرت های صنعتی و پیشرفته ی دنیا بویژه #آمریکا و #انگلستان، در برهه هایی از تاریخ مدعی شدند: پیشرفت اقتصادیِ آنها در سایه ی #مکانیسم_خودتنظیم_بازار و #عدم_مداخله_دولت در اقتصاد اتفاق افتاده و به کشورهای دیگر هم توصیه می کنند اگر می خواهند همچون ایشان #صنعتی شوند، باید اقتصاد را به #مکانیسم_بازار بسپارند، مرزهای تجاری را بردارند و #تجارت_آزاد را سرلوحه ی سیاست های بازرگانیِ خود قرار دهند. اما در یادداشت های بعدی [فصل سوم] خواهیم دید کشورهایی که به این توصیه ها عمل کردند، فرآیندِ #استعمار و #استثمار در آنها تداوم یافت. به تعبیر دیگر آنها نه تنها صنعتی نشدند، بلکه وضعیت #عقب_ماندگی شان تثبیت شد.
🔰 ها جون چانگ [مؤلفِ کتابِ نیکوکاران نابکار] می نویسد: "با وجود اینکه کشورهای پیشرفته ی جهان در طولِ تاریخ خود سیاست های #حمایتی داشته اند، امروز آنچه که این کشورها به کشورهای فقیر و رو به پیشرفت توصیه می کنند، و حتی با فشار به آنها می قبولانند، برخلافِ تاریخ و تجارب خودشان است. #بانک_جهانی و #صندوق_بین_المللی_پول انگاره ی #لیبرالیسم_اقتصادی را بر کشورهای فقیر جهان تحمیل کرده اند و نتایجِ خوبی هم به دست نیامده است. کشورهای پیشرفته ی امروزیِ جهان به کشورهای فقیر می گویند: آنچه ما می گوییم انجام دهید! نه آنچه که ما انجام داده ایم!" [Chang 2006]
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari