#پیام_صبحگاهی
♦️#تمدّن_اسلامی یعنی آن فضایی كه انسان در آن فضا از لحاظ #معنوی و از لحاظ #مادّی میتواند رشد كند و به غایات مطلوبی كه خدای متعال او را برای آن غایات خلق كرده است برسد.
۱۳۹۲/۰۶/۱۴
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
... همهی مسئولان و دلسوزان کشور خود را موظف بدانند، مکلف بدانند به ایجاد کار، به تولید، به کارآفری
وجدان کار «یعنی اینکه اگر کاری را به عهده گرفتیم و انجام آن را تعهّد کردیم - چه این کار، برای شخص خودمان یا خانوادهی خودمان؛ جهت نان درآوردن باشد، و چه کاری اجتماعی و مردمی و مربوط به دیگران باشد؛ مثل امور مهم اجتماعی و مسئولیتهای کشوری - آن را خوب و کامل و دقیق و تمام انجام دهیم. به تعبیر معروف، برای آن کار، "سنگ تمام بگذاریم". اگر ملتی دارای "وجدان کار" باشد، محصول کار او خوب خواهد شد، و وقتی محصول کار نیکو شد، وضع اجتماعی، به طور قطع بهبود پیدا خواهد کرد.
#کتاب_چهاردهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_اقتصاد
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
... ریشهی آزادی در اسلام عبارت است از شخصیت و ارزش ذاتی انسان که بندهی هیچکس غیر خدا نمیشود و د
اصل توحید با اعماق معانی ظریف و دقیقی که دارد آزاد بودن انسان را تضمین میکند. یعنی هر کسی که معتقد به وحدانیت خداست و توحید را قبول دارد، باید انسان را آزاد بگذارد.
...آزادی اسلام ریشهاش آزادی انسان از عبودیت هر آنچه غیرخداست. در حالی که آزادی غربی ریشهاش عبارت بود از تمنّیات و تمایلات و خواستهای پست انسانی یا همه جور خواست انسانی
#کتاب_پانزدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_آزادی
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
اگر خدای متعال اراده بفرماید، ما صحنهها و مراحل گوناگون خواهیم دید. ما در آینده باید شاهد چیزهای ب
به دوران نبیاکرم (صلّیاللهعلیهوالهوسلّم) نگاه کنید؛ از دور، پیچ را میشود دید. از نزدیک در حین حرکت، هیچکس ملتفت نیست که چه کاری دارد انجام میگیرد؛ مگر هوشمندان. از اینجا شما میفهمید که بشریت در دوران صدر اسلام، چگونه حرکتی بود و چه کار میکرد. نه اینکه بخواهم دوران نورانی نبیاکرم را با دورههای دیگر مقایسه کنیم، اما آنچنان کاری را امروز داریم انجام میدهیم؛ یا بهتر بگویم، امروز دنیا در حال آنچنان تحولی است که آن روز بود؛ آن روز هم کسی باور نمیکرد.
#کتاب_شانزدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_تاریخ
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از اسماعیل فخریان
تعریف تمدن.mp3
866.1K
#طرح_اختصاصی
#میرزای_شجاع
به مناسبت سالروز #شهادت میرزا کوچکخان جنگلی
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#پیام_صبحگاهی
خطر عمده در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی
🔸عمدهترین خطر چیست؟ من در پاسخ به این سؤال یک روایت میخوانم. فرمود: «انّ اخوف ما اخاف علیکم اثنان اتّباع الهوی و طول الأمل».خطر عمده دو چیز است: اوّل، هوسپرستی و هویپرستی است. تعجّب نکنید؛ از همهی خطرها بالاتر، همان هوای نفسی است که در دل ماست؛ «انّ اعدی عدوّک نفسک الّتی بین جنبیک»؛ از همهی دشمنها دشمنتر، همان نفس، همان «من» و همان خودی است که در وجود توست؛ آن منیّتی که همه چیز را برای خود میخواهد.
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
تمدن غربی بر پایهی تفکر اومانیسم و نگاه به قدرت سیاسی و سپس نگاه سرمایهمحور، شکل گرفته است و بعد
فرض بفرمائید در یک جامعهای تفکر سودمحور مطرح است؛ یعنی همهی پدیدههای عالم با پول محک زده میشوند و اندازهگیری میشوند: هر چیزی قیمت پولیاش و سود مادیاش چقدر است. امروز در یک بخش بزرگی از دنیا مسئله این است: همه چیز با پول سنجیده میشود! در این جامعه ممکن است برخی از کارها ارزشی باشد - برای خاطر اینکه آنها را به پول میرساند - اما در یک جامعهای که در آن پول و سود، محور قضاوت نیست، همان کار ممکن است ضدارزش محسوب بشود.
#کتاب_هفدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_غربشناسی_و_جهانمتجدد
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
بخش حقیقی [تمدن]، آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگی است... این بخش ح
اصل قضیه،[در ایجاد تمدن نوین اسلامی] درست کردن سبک زندگی است، رفتار اجتماعی است، اخلاق عمومی است، فرهنگ زندگی است. باید در این بخش، ما پیش برویم؛ باید تلاش کنیم. تمدن نوین اسلامی که ما مدعیاش هستیم و دنبالش هستیم و انقلاب اسلامی میخواهد آن را به وجود بیاورد، بدون این بخش تحقق پیدا نخواهد کرد. اگر آن تمدن به وجود آمد، آن وقت ملت ایران در اوج لذت است، ثروت هم دنبالش هست، رفاه هم دنبالش هست، امنیت هم دنبالش هست عزت بینالمللی هم دنبالش هست، همه چیز با او خواهد بود، همراه با معنویت.
#کتاب_هجدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_تمدن_اسلامی
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
شخصیت عزیز و عظیم
امروز بحمدالله نظام اسلامی ما مفتخر است که شخصیتهای برجستهی علمی و معنوی در آن حضور دارند؛ مثل همین شخصیت عزیز و عظیم - جناب آقای مصباح -... من ایشان را نزدیک به چهل سال است میشناسم و به ایشان ارادت قلبی دارم؛ فقیه، فیلسوف، متفکّر و صاحبنظر در مسائلِ اساسی اسلام. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مثل مرحوم علّامهی طباطبایی، یا مرحوم شهید مطهّری استفاده کند، بحمدالله این شخصیت عزیز و عظیم، خلاءِ آن عزیزان را در زمان ما پر میکنند. من حقیقتاً خدا را حمد و شکر میکنم که جامعهی ما و بخصوص نسل جوان ما به ایشان خیلی علاقه دارند. بنده از هرجا که کسب خبر کردم - در سرتاسر کشور - اطّلاع یافتم که نسل جوان ما به ایشان شدیداً علاقهمند و معتقد و قدردان است.
بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان و دانش آموزان بسیجی، ۱۳۷۸/۰۶/۱۳
پ.ن: درپی عارضهی ضعف مفرط به جهت تشدید بیماری گوارشیِ حضرت آیتالله مصباح یزدی، جهت بهبود حال جسمانی و شفای کامل و عاجل ایشان، دست به دعا برمیداریم.
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
فرمان پروردگار این بود که سلسلهی نبوتها بیایند، مردم را تدریجاََ به حد نهایی برسانند، انسانها را
انبیاء عظام الهی آمدند تا مردم را موحد کنند. یعنی چه؟ یعنی زنجیر اطاعت غیرخدا را از دست و گردن آنها باز کنند.
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#کتاب_اول_سیر_مطالعاتی
#جلسه_یازدهم
@ketabetarhekoli
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
🔹 #تقویت قانون اساسی #مهمّ است
#قانون_اساسی مثل ستونها و پِیهای یک بناست. اگر ما بخواهیم عمارت بزرگ و رفیعی بسازیم، پِی و ستون لازم دارد تا بتواند به ساختمان شکل کلّی دهد. این پِیها و ستونها، همان قانون اساسی است. قوانین عادّی عبارت است از کاری که در داخلِ بنا انجام میگیرد؛ تقسیمبندیها، دیوارکشیها و آرایشها. ارزشها به مثابه مصالح ساختمانیاند. همه ستونهایی که ایجاد میشود و همه کارهایی که در این عمارت انجام میگیرد - چه در بخش قانون اساسی، چه در بخش قانون عادّی - مصالحش همان ارزشهای ماست؛ از ارزشهای ما تشکیل و ترکیب میشود. ما این قانون اساسی و این چارچوب مستحکم را داریم... ما میتوانیم یک بنای مستحکم و زیبا به دنیا ارائه دهیم. همه تلاش دشمن این است که این نمونه ارائه نشود؛ لذا به ستونها و پِیها حمله میکند، برای اینکه آنها را فرو ریزد. البته قوانین عادّی منعطف است. برای تغییر و بروز کردن قوانین عادّی، عاقلانه و مدبّرانه نیست که پِیها را به هم بریزیم. برای تغییر یک دکور، هیچوقت ستونها را خراب نمیکنند. برای عوض کردن تقسیمبندیها، پِی را خراب نمیکنند. پِی را باید محکم نگه داریم؛ این پِی، خوب ریخته شده است.
۱۳۸۲/۰۵/۱۵
#رهبر_معظم_انقلاب
#تبیین_اساس_کار_ماست.
به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی در سال۵۸
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از صوتهای رهبر انقلاب
را علاج.mp3
2.2M
#پیام_صبحگاهی
#کشور_متعلق_به_شما_جوانان_است 🔻
♦️شما جوانان عزیز باید بدانید که امروز مسؤولیت سنگینی بر دوش شماست و آن، مسؤولیت خودسازی است؛ خودسازی از لحاظ علمی و فکری، خودسازی از لحاظ نیروی جسمانی، خودسازی از لحاظ صلاح اخلاقی، خودسازی از لحاظ معرفت دینی و عمل دینی، خودسازی از لحاظ کسب تجربه برای ساختن این کشور. این کشور متعلق به شما جوانان است و شما جوانان باید این بارِ امانت سنگین را از نسل پیش از خود تحویل بگیرید و آن را به نسل بعد برسانید؛ و این، صلاحیتهای علمی و اخلاقی و جسمانی و تربیتی میخواهد؛ و وظیفهی همه - بخصوص جوانان - است که این صلاحیت ها را کسب کنند.
۱۳۷۰/۱۰/۱۱
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
اینها اصلا دو تا آدم در یک راه نیستند، بر سر یک پست با هم دعوا ندارند که حسادت باشد. البته این ملّا
حرفهایی که هشام به امام باقر علیهالسلام زد این است که ای محمد بن علی "لایزال الرجل منکم قد شق عصا المسلمین ودعا الی نفسه وزعم انه الامام" این سه جمله خیلی در خور تأمل و دقت است که هشام گفت: ای محمدبن علی! شما خانواده بنی هاشم فرزندان علیبن ابیطالب همیشه همین جور بودهاید؛ هر کدام از شماها که نوبت به او رسیده از عصای مسلمین را شق کرده یعنی بین مسلمانها اختلاف انداخته شعار وحدت از طرف چه کسی؟ از طرف هشام! میگوید: محمدبن علی! تو بین مسلمانها اختلاف که افکندی. منظورش از این اختلاف چیست؟ منظورش این است؛ میگوید مردم همه مثل برههای رامی زیر دست من بودند چیزی نمیفهمیدند و نمیفهمند. به هر طرف آنها را حرکت دادم حرکت کردند هر جور خواستم زندگی کردند هر که را خواستم بالا بردم هر که را خواستم پایین آوردم و مردم لب از لب باز نکردند و زبان نگشودند؛ همه یک نفس و یک سخن حامی مناند طرفدار من و علاقهمند به من هستند که البته معلوم است علاقهمند نیستند. به یک آدم ظالم مستبد چه کسی علاقهمند است؟ در مقابل او ساکت بودند تو که محمدبن علی هستی آمدی کم کم مردم را روشن کردید یک عدهای را علیه من شوراندی...
#کتاب_همرزمان_حسین "علیهالسلام"
#کتاب_دوم_سیر_مطالعاتی
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
...در جامعه اسلامی، همه انسانها باید از رفاه، آسایش، امنیت و زندگی کافی برای آسایش خیال برخوردار با
اسلام میخواهد انسانها را آنچنان بالا ببرد، دلها را آنچنان نورانی کند، بدیهارا آنچنان از سینه من و شما بیرون بکند و دور بیندازد که ما آن حالت لذت معنوی را در همه آنات زندگیمان، نه فقط در محراب عبادت، بلکه در حتی در محیط کار، در حال درس، در میدان جنگ، در هنگام تعلیم و تعلم و در زمان سازندگی احساس کنیم. "خوشا آنان که دائم در نمازند"، یعنی این. در حال کسبوکارهم با خدا، در حال خوردن و آشامیدن هم باز به یاد خدا. اینگونه انسانی است که در محیط زندگی و در محیط عالم، از او نور پراکنده میشود.
#کتاب_سوم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_ولایت_وانسانسازی
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
در مجموع در مورد گفتمان پیشرفت علمی کشور، چند نکته در منظومه فکری آیتالله خامنهای در خور توجه است:
تهاجم فرهنگی شاید مشهورترین مفهومی باشد که بسیاری از مردم ایران آن را به عنوان رکنی از کلیدواژگان آیتالله خامنهای میشناسند. با این حال نه سابقه و نه معنای آن از نظر رهبر انقلاب به درستی مورد توجه قرار نگرفته است. حتی میتوان گفت کمتر موضوعی در اندیشهی ایشان بوده که تا این اندازه با تلقیهای اشتباه و اقدامات نابجا همراه شده است. بسیاری گمان میکنند آیتالله خامنهای اصطلاح تهاجم فرهنگی را نخستین بار در دیدار ۲۲ تیر ۷۱ با فرماندهان گردانهای عاشورا _که بعدها به سخنرانی "عبرتهای عاشورا" معروف شد_ مطرح نمودند. بسیاری نیز به دیدار یک ماه بعد ایشان با گروهی از کارگزاران فرهنگی کشور اشاره میکنند که در آن به تبیین مقولات تبادل و تهاجم فرهنگی پرداختند... اما به نظر میرسد که نخستین بار امام خمینی قدس سره در پیام ۶ مرداد ۱۳۶۶ خود خطاب به حجگزاران، این اصطلاح را مطرح کرده بودند.
#کتاب_چهارم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_از_نیمه_خرداد
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
#اطلاعیه
#مهم
♦️سلسله جلسات جمعبندی و پاسخ به سوالات کتاب از نیمه خرداد
جلسه چهارم - از صفحه ۲۲۵ تا پایان کتاب
🔹 زمان: شنبه ۱۵ آذر، ساعت ۱۸
🔹 مدرس: استاد کریمی
#معارف۱و۲
[روابط عمومی و واحد آموزش مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری]
@t_manzome_f_r