#انسان در اندیشه آیتاللهالعظمیخامنهای
دیدگاه غربیها نسبت به روابط زن و مرد، با آن دید اسلامی که از جهانبینی اسلام سرچشمه میگیرد؛ متفاوت است. جهانبینی آنها از مسائل انسان سرچشمه میگیرد که البته یک چیز روبنایی است، لیکن به چیزهای اصلی منتهی میشود.
در مکتب اسلام، حفاظ و حجابی بین زن و مرد تعریف شده است. البته این بدان معنا نیست که زنان، عالم جداگانهای غیر از عالم مردان دارند؛ نه، زنان و مردان در جامعه و در محیط کار با هم زندگی میکنند، مشکلات اجتماعی را با هم حل میکنند، خانواده را با هم اداره میکنند و فرزندان را پرورش میدهند، اما آن حفاظ و حجاب در بیرون از محیط خانه و خانواده حتماً حفظ میشود.
#مسئله_زن_و_مرد
صفحه ۲۳
#تبیین
@t_manzome_f_r
استاد #سید_علی_خامنه_ای که حالا رهبری بسیاری از #اندیشه_ها بر عهدهی اوست، قریب به ۶دهه است که #معلمی بس بزرگ در موضوع معارف اسلام به شمار میرود.
خصوصیت بارز استاد، #فهم درست و دقیق معارف دینی که در راس آنها #توحید است، میباشد.
نگاه استاد سیدعلی خامنهای به مساله #توحید نه یک نگاه صرفا ذهنی و تئوری است، بلکه ایشان معتقدند که #توحید یک مقولهی تمدن ساز است.
از سلسله سخنرانیهای او در رمضان المبارک سال۵۳شمسی که در مسجد امام حسن مجتبی علیهالسلام در مشهد ایراد میکرد، کاملا پیداست که او بر این باور است که توحید از یک انسانِ معتقد _ بر اساس تئوری توحید که تعهدزا و عمل آفرین است_ یک انسان #انقلابی و حاضر در صحنهی اجتماع، و یک #سالک الیالله میسازد.
ایشان معتقد است:
توحید مثل روحی در کالبد تمام مقررات اسلامی هست. مثل هوای رقیق و لطیفی در تمام اجزای این ساختمان و پیکرهای که نامش اسلام است، هست. در همهی مویرگها حتی هست، یک دانه حکم را در اسلام شما نمیتوانید پیدا کنید که رنگی و نشانی از توحید در آن نباشد.
ما به خیالمان میآید که توحید یک چیزی است که فقط در مغزمان بایستی روشن کنیم، [لکن] به زندگی که رسیدیم این توحید در زندگی دیگر هیچ اثری ندارد، اگر هم اثر داشته باشد، در زندگی شخصیست، در زندگی اجتماعی نیست.
آن توحیدی که اسلام به آن دعوت میکند، توحیدیست بالاتر از حد یک پاسخ به یک سوال، به یک استفهام. پس چیست؟ توحید اسلامی الهامیست در زمینهی حکومت، در زمینهی روابط اجتماعی، در زمینهی سیر جامعه، در زمینهی هدفهای جامعه، در زمینهی تکالیف مردم، در زمینهی مسئولیتهایی که انسانها در مقابل خدا، در مقابل یکدیگر، در مقابل جامعه و در مقابل پدیدههای دیگر عالم دارا هستند، توحید این است.
(برشی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن)
ایشان معتقدند که همهی #انبیاء به انگیزه و هدفِ ساخت جامعهی توحیدیِ بی طبقه مبعوث شده و در این راه جان خود را فدا کرده و #انقلاب_اسلامی_ایران در مسیر انبیاء قدم گذاشته است.
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
معرفی کوتاه #طرح سراسری
"تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری"
برای رسیدن به #تمدن_اسلامی که هدف انقلاب اسلامی است، سه رکن #امام، #مردم و #نقشه_راه لازم است...
@t_manzome_f_r
هدایت شده از انسان در اندیشه آیتاللهالعظمیخامنهای
فطرت انسان، گرایش به خدای متعال و توحید دارد و روح پرستش و خضوع در برابر حضرت باریتعالی، محبوب حقیقی و فطری هر انسانی است. خاک دل آن روز که میریختند شبنمی از عشق در او ریختند
این عشق، عشق مادی نیست، عشق هوسآلود نیست؛ این، عشق به خدا و ذات احدیت است، عشق به اصل وجود است که در همهی انسانها نهادینه شد.
@ketab_ensan
هدایت شده از انسان در اندیشه آیتاللهالعظمیخامنهای
فزونطلبی انسان، از دیگر چیزهایی است که میتوان آن را جزو گرایشهای فطری او به حساب آورد. البته این خصوصیت، لزوماً خصوصیت بدی نیست؛ فزونطلبی مثل بقیهی خصوصیات و غرائز انسانی، اگر در جای خود قرار بگیرد، در جهت خود حرکت کند، عامل پرواز انسان خواهد شد، مثلاً در زمینهی معنویات.
@ketab_ensan
روزمان را با #قرآن شروع کنیم.
إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا الله ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ.
ﺑﻲﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎ ﺧﺪﺍﺳﺖ; ﺳﭙﺲ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ، ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰﺷﻮﻧﺪ و ﻣﻰﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻣﺘﺮﺳﻴﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﻛﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﻰﺩﺍﺩﻧﺪ، ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺑﺎﺩ.
سوره فصلت آیه ۳۰
@t_manzome_f_r
معرفی سیر مطالعاتی #تمدن_ساز و نشر اندیشه های #سید_علی_حسینی_خامنهای در اربعین حسینی"سلاماللهعلیه" در مسیر پیادهروی به حرم سیدالکریم، عبدالعظیمحسنی
#غرفه
#تهران
#تبیین
@t_manzome_f_r
#استقبال پرشور #جاماندگان از غرفه طرح سراسری تبیین منظومه فکری رهبری در مسیر راهپیمایی حرم سیدالکریم.
#سیر_مطالعاتی_تمدن_ساز
#تهران
#غرفه
#تبیین
@t_manzome_f_r
#انسان در اندیشه آیتاللهالعظمیخامنهای
آنچه در اسلام مطرح است، رعایت عدالت محض میان افراد بشر از جمله میان جنس زن و جنس مرد و برابری در حقوق مطرح است اما در جایی ممکن است احکام زن با احکام مرد متفاوت باشد، همچنان که طبیعت زن با طبیعت مرد در بعضی از خصوصیات متفاوت است. در اسلام جنس زن یا مرد مطرح نیست و از لحاظ جنبه بشری و الهی تفاوتی با هم ندارند و هر دو انسان هستند. از این رو همان طور که حقوقی را -همچون حق مالکیت، حق انتخاب همسر- برای مرد قائل است، زن را برخوردار از آن حقوق میداند.
#مسئله_زن_و_مرد
صفحه ۲۵
#تبیین
@t_manzome_f_r
#انسان در اندیشه آیتاللهالعظمیخامنهای
اسلام همانطور که حقوقی را برای مرد به عنوان یک انسان قائل است، حقوقی را برای زن هم قائل است که از جمله آنها میتوان به حق مالکیت اشاره کرد. به خلاف اروپای نیم قرن پیش -که بر اساس تفکر اومانیستی برپا شده است- به زن اجازه تصرف در مال شخصی خود را نمیداد بلکه آن را در اختیار شوهر یا پدر یا برادرش قرار میداد.
#مسئله_زن_و_مرد
صفحه ۲۵
#تبیین
@t_manzome_f_r