#اطلاعیه
#خبر_خوب
یکی از کارهای مهم شما جوانان عزیز این است که مبانی نظری انقلاب را عمیقاً بشناسید.
۱۳۹۲/۰۳/۰۶
#ثبت_نام در #چهارمین دورهی آموزشی معارف انقلاب اسلامی (آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب_سطح یک)
شروع ثبتنام: ۲۰ آبانماه
شروع دوره: یکم دیماه
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#پیام_صبحگاهی
این کشور باید ساخته شود🔻
▪️امروز باید این کشور ساخته شود. اینجا مملکت اسلام است؛ مملکت قرآن است؛ مملکت امام زمان است؛ مملکت اهل بیت پیغمبر است؛ مملکت ائمّهى معصومین (علیهمالصّلاةوالسّلام) است. آبروى اسلام، قرآن و اهل بیت پیغمبر در گرو پیشرفت و سازندگى در این کشور اسلامى است. اگر نظام جمهورى اسلامى نتواند این کشور را بسازد، آنها که منتظر بهانهاند، این ناتوانى را به رخ اسلامخواهان مىکشند و آبروى اسلام و قرآن و اهل بیت را، هم در کشور ما و هم در سطح جهان خواهند برد. امروز سازندگى در این کشور یک فریضه است.
۱۳۷۴/۰۷/۲۲
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
تکلیفگرایی هیچ منافاتی با دنبال نتیجه بودن ندارد. تکلیفگرایی صحیح آن است که انسان در راه رسیدن به
تبیین اساس کار ما است. ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمیاُفتد، جسمها به کار نمیاُفتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامی است.
۱۳۹۵/۴/۱۲
#کتاب_نهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_تشکیلات
@ketabetashkilat
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
شغل اصلی و اولی زن، زن خانه بودن است. این تحقیر زن هم نیست. خیال نکنید؛ این احترام زن است. این تجلیل
آنجایی که صحبتِ فعالیت اجتماعی است، صحبتِ جهاد در راه خداست، صحبتِ کار فرهنگی است، صحبتِ حفظ پشت جبهه است، صحبتِ کارهای سیاسی گوناگون است، آنجا بله زن برود، آنجا تکلیف اوست، وظیفهی اوست، بایستی هر چی هم میتواند اگر چنانچه آن کار، کار واجبی هست، از کار داخل خانه هم بزند، آن را محدود کند تا اینکه بتواند به آن کار اجتماعی و سیاسیاش برسد.
#کتاب_دهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_زن_وخانواده
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
#اطلاعیه
#مهم
♦️سلسله جلسات جمعبندی و پاسخ به سوالات کتاب ولایت و انسانسازی
جلسه سوم - بخش پایانی
🔺زمان: شنبه ۱۰ آبان، ساعت ۱۵:۳۰
#معارف۱و۲
[روابط عمومی و واحد آموزش مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری]
@t_manzome_f_r
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#اطلاعیه #مهم ♦️سلسله جلسات جمعبندی و پاسخ به سوالات کتاب ولایت و انسانسازی جلسه سوم - بخش پایا
♦️ هم اکنون سومین جلسه جمعبندی و پاسخ به سوالات کتاب ولایت و انسانسازی بهصورت زنده و برخط در حال انجام است.
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
دشمن بیرونی ...عبارت است از نظام سلطهی بینالمللی؛ یعنی همان چیزی که به او میگوییم استکبار جهانی. ا
دشمن خارجی نقشش این است که از این امکانات معارضهی با نظام در داخل استفاده کند و آنها را تشدید نماید. بنده گاهی که در صحبتها بعضی کسان را به توطئههای دشمن تنبّه میدهم، افرادی میگویند: آقا! شما چرا به دشمن خارجی میپردازید؟ چرا به مسائل خودمان، به کمبودهای خودمان اشاره نمیکنید؟ حرف باید روشن بشود. اگر دشمن خارجی در مقابل خود کمبودها را، ضعفها را، زمینهها را مشاهده نکند، نمیتواند تسلّط پیدا کند. اینکه چیز بدیهی و روشنی است؛ بارها هم گفتهایم. اصلا کامیابی دشمن از بیرون در آن صورتی است که در درون صفوف داخل نظام - داخل کشور و داخل جامعه - نقاط ضعف و نقاط خلا وجود داشته باشد. ...دشمن خارجی میآید از همین ضعفها حداکثر استفاده را میکند... نظام اسلامی اگر در درون توانسته باشد این ضعفها را برطرف کند، یقیناً دشمن خارجی ناکام خواهد ماند؛ اما وقتی که دشمن خارجی حمله میکند، وظیفهی فوری و فوتی، مواجههی با اوست.
#کتاب_دوازدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_دشمنشناسی
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
عدالت، به معنای عدم تبعیض در حقوق و حدود و احکام است. عدالت، یعنی کمک به مردم محروم و ضعیف. عدالت، ی
در اسلام، عدالت مسألهى بسیار مهمى است. ارزشى که از نظر اسلام بههیچوجه و در هیچ شرایطى مورد مناقشه قرار نمیگیرد، عدالت است. فرض کنید در دوران دفاع مقدس که هی میآمدند فشار میآوردند و شعار صلح را مطرح میکردند برای اینکه جمهوری اسلامی را از میدان خارج کنند، آنجا جمهوری اسلامی شعار "صلح عادلانه" را مطرح کرد. خب، صلح یک ارزش مطلق نیست، یک ارزش نسبی است؛ یک جائی صلح خوب است، یک جائی صلح بد است، جنگ خوب است. اما عدالت اینجور نیست؛ عدالت یک ارزش مطلق است؛ یعنی هیچ جا نداریم که عدالت بد باشد. خب، در جمهوری اسلامی این وضعیت وجود داشته، سرلوحهی دغدغههای نظام از اول انقلاب بوده.
#کتاب_سیزدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_عدالت_اجتماعی
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#اطلاعیه
#مهم
♦️سلسله جلسات جمعبندی و پاسخ به سوالات کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن برای فراگیران معارف۳
🔹جلسهی پنجم _ نیمهی اول بخش نبوت
🔸مدرس: حجه الاسلام والمسلمین فخریان
🔹زمان: یکشنبه ۱۱ آبانماه، ساعت ۱۵:۳۰
#معارف۳
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#سوال
دانشجو: با اینکه شما از اوضاع مملکت خبر دارید و وضع مردم را خوب درک میکنید، ولی چرا کاری انجام نمیدهید؟ اگر مسؤولان گوش نمیکنند، چرا با آنها برخورد نمیکنید و افراد لایق و قابل اعتماد و دلسوز برای ملت را جایگزین آنها نمیکنید؟ چرا باید بعضی اشخاص مصونیت آهنین داشته باشند و بعضی دیگر نه؟
#پاسخ
رهبر انقلاب اسلامی: از نظر من، هیچ کس مصونیت آهنین ندارد. همه در مقابل قانون و مسؤولیتهای خودشان پاسخگو هستند و باید جواب بدهند. اما اینکه چرا من افرادی را نمیگمارم؛ پاسخ این است که طبق قانون عمل میکنم. گماشتن افراد، به عهدهی رهبری نیست. مهمترین و بیشترین بخشهای کشور، بخشهایی هستند که مسؤولیت گماشتن افراد در رأس آنها، با رهبری نیست. طبق قانون، روالی وجود دارد؛ باید آن روال عمل شود. اعتراض به آنها هم، باز روال قانونی دارد که اگر مسؤولی کمکاری داشت و این ثابت شد، چگونه باید با او برخورد کرد. مجلس یکطور برخورد میکند، دستگاه قضایی هم یکطور برخورد میکند. بنابراین، کارها باید بر اساس روال قانون پیش برود. مسائل کشور هم اینگونه ساده و یکدست و قابل اندازه گیری با یک نگاه نیست که ما بگوییم فلان مسؤول توانست، یا فلان مسؤول نتوانست. مسائل کشور - چه کارهای اقتصادی، چه کارهای سیاسی و چه کارهای فرهنگی - پیچیده است. آنجایی که شما میبینید بنده به کسی اعتراضی میکنم، هنگامی است که جمعبندی همهجانبهای نسبت به آن کار صورت گرفته؛ والّا اینطور نیست که انسان بتواند از دور نسبت به کار مسؤولی، ارزیابیای کند و او را محکوم یا تأیید نماید. البته نتایج کارها بایستی در عمل دیده شود. چیزی که من همیشه به مسؤولان - چه مسؤولان قوّهی مجریّه و چه مسؤولان قوّهی قضایّیه - توصیه میکنم، عمدتاً این است که در برخورد با تخلّف، هیچگونه رودربایستیای با کسی نکنند... مسؤولان قوّهی قضایّیه هم همینطور؛ در حوزهی کارِ خودشان نباید بههیچوجه دچار رودربایستی و ملاحظهکاری شوند. اگر این احساس مسؤولیتِ بدون رودربایستی در مسؤولان بالا باشد، این امید وجود خواهد داشت که بسیاری از آن چیزهایی که به نظر ناهنجار میآید، برطرف شود.
۱۳۷۹/۱۲/۲۲
بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#پیام_صبحگاهی
▪️مسألهی تبلیغ، یکی از مسائل اساسی در حیات اجتماعی است و مخصوص یک دوره نیست. تبلیغ که از آن در قرآن به «بلاغ»، «بیان»، «تبیین» و از این قبیل تعبیر شده است، یکی از وظایف مقدّس، وظیفهی انبیا، وظیفهی علما، وظیفهی متفکّران و دانایان و مصلحان است.
▫️تبلیغ، یعنی رساندن. رساندنِ چه؟ رساندنِ آن حقایقی به اذهان و دلهای مخاطبان که بدون آن، دچار خسارت خواهند شد. این است که ارزش تبلیغ را بالا میبرد. تبلیغ، یک جنبهی انسانی دارد. تبلیغی که اسلام به آن امر میکند و علمای اسلام و روحانیت شیعه، در طول تاریخ به آن پایبند بودهاند، وظیفهای است که هم جنبهی الهی دارد - «لتبینّنه للنّاس و لاتکتمونه» - هم جنبهی انسانی دارد؛ چون دستگیری از دلها و ذهنها و انسانهایی است که دچار عدم علم، دچار شک و دچار جهالتند. به این وظیفه، باید با این چشم نگاه کرد.
۱۳۷۷/۲/۲
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
اسلام با کارگر صادق است، روراست است، منطق دارد. کار، ارزشآفرین است؛ ارزش است. در یک روایتی هست که:
کارآفرینی هم یک خیر است، یک عبادت است، یک کار بزرگ است که باید انجام بگیرد. مسئله، صحیح مدیریت کردن این مجموعه است. مدیریتهای کشوری، مدیریتهای دولتی چه در بخش تقنین، چه در بخش اجراء، چه در بخش قضا، بایستی مدیریت کنند تا تجاوز از حق انجام نگیرد؛ تجاوز از حقوق انجام نگیرد؛ تعرض به یکدیگر انجام نگیرد.
#کتاب_چهاردهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_اقتصاد
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
[در غرب] آن وقتیکه منافع مادّی به خطر بیفتد، آزادی را محدود میکنند. منافع مادّی، مثل عظمت این کشوره
آزادی به معنای مطلق _ یعنی اینکه انسان هر کاری که مایل بود، هر چیزی که اراده کرد برایش مباح باشد، یله باشد، رها باشد_ این نه منطقی است، نه ممکن است و نه هیچکس در دنیا از آن طرفداری کرده. ...بحثی که بین متفکرین و فلاسفهی اجتماعی و کسانی که در این باب حرف زدند و نظری دادند وجود دارد در حدود است. مرز آزادی کجاست؟ یعنی انسانها تا چه حد و در چه محدودهای و در چه چهارچوبی آزادند و به کجا که رسیدند آزادی آنها باید محدود بشود و جلوی آزادی آنها گرفته بشود؟ در اینجا فلاسفهی اجتماعی غرب اول بار در فرهنگ رایج جهانی نظراتی ابراز کردند و کتابهایی نوشتند...
#کتاب_پانزدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_آزادی
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
♦️ هم اکنون پنجمین جلسه جمعبندی و پاسخ به سوالات کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بهصورت زنده و برخط در حال انجام است.
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
همیشه اطلاع از آنچه که دشمن در گذشته عمل کرده است، موجب میشود که انسان ترفندهای دشمن را در زمان خود
ما یک رژیمِ بیکفایت، فاسد، وابسته، بیدین، سوءاستفادهچی و خودخواه و دارای دیگر ممیّزات زشت را برکنار کردهایم؛ ولی به مردم معرفی نمیکنیم که اینها چهکار کردند. بیکفایتی آنها یک کتاب است. وابستگی آنها یک کتاب است. فسادهای اخلاقی و شهوانیشان یک کتاب است. فسادهای اقتصادیشان یک کتاب است. هر کدام از این بخشها یک فصل مشبعی است. خوب؛ اینها باید به نسل جوان داده شود تا آنها دیگر جرأت نکنند نقاط منفی و تاریک خودشان را پنهان سازند و یک تاریخ مجهول و غلط را خلق نمایند و به ذهن جوانِ ناآشنای ما منتقل کنند. یکی از کارهایی که باید بشود، این است.
#کتاب_شانزدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_تاریخ
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#پیام_صبحگاهی
🔹عدالت، تندروى نیست؛ حقگرایى است؛ توجه به حقوق آحاد مردم است؛ جلوگیرى از ویژهخوارى است؛ جلوگیرى از تجاوز و تعدى به حقوق مظلومان است.
۱۳۸۴/۰۵/۱۲
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
تمدن کنونی غرب بر اساس پاسداشت انسان بهوجود آمد؛ بر اساس اومانیسم و اصالةالانسانیه همهی این تمدن
تمدن غربی بر پایهی ستیز با معنویت و طرد معنویت بنا شد؛ این خطای بزرگ کسانی بود که تمدن و حرکت علمی و صنعتی را در اروپا شروع کردند. به علم اهمیت دادند - این خوب بود - اما با معنویت به جنگ برخاستند؛ این بد و انحراف بود. لذا این تمدن مادی و دور از معنویت هرچه پیشرفت کند، انحرافش بیشتر می شود؛ هم خود آنها و هم همهی بشریت را با میوههای زهرآگین خود تلخکام میکند؛ همچنان که تا امروز کرده است.
#کتاب_هفدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_غربشناسی_و_جهانمتجدد
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
بیانات تحلیلی حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۶۵ دربارهی زندگی پیامبر اعظم (صلّیاللهعلیهوآله)
#بخش_اول
حقیقت قضیّه این است که ما شیعیان و همچنین عموم مسلمانان از تاریخ اسلام، مخصوصاً آن مقداری که مربوط به ماجراهای زمان پیغمبر است، اطّلاع درست و دقیقی نداریم؛ یعنی تاریخ و تاریخ اسلام در میان ما جدّی گرفته نشده. منظور از تاریخ زمان پیغمبر، مجموعهی حوادثی است که از پیش از بعثت تا بحبوحهی ماجراهای اوّل بعثت شروع میشود و تا ماجرای مهمّ هجرت پیغمبر در سال سیزدهم بعثت و سپس در لحظهلحظهی روزها و ساعات مهم و تعیینکنندهی ده سال اقامت مدینه ادامه پیدا میکند و با وفات پیغمبر، آن سلسله از مطالب تمام میشود؛ این بخش از تاریخ خیلی حائز اهمّیّت است. البتّه دربارهی پیغمبر روایات فراوان و نقلیّات مختلف -بعضی قوی، بعضی ضعیف- گفته شده. کم و بیش [همه]، مخصوصاً آن کسانی که با کتاب سر و کار داشتهاند یا با مجالس و منابر و پای منبرها انس داشتهاند، از زندگی پیغمبر یک گوشههایی، یک نمونههایی میدانند لکن باید عرض بکنم که هر حادثهای در زندگی پیغمبر آن وقتی معنای حقیقی خودش را پیدا میکند که در مجموعهی این تاریخ بیستوسهساله و دوران حیات پیغمبر، مورد ملاحظه قرار بگیرد و معنای آن حادثه در جهاد مستمرّ رسول خدا درج بشود؛ وَالّا بسیاری از این حوادثی که شما شنیدهاید از زندگی پیغمبر، به طور مجرّد و تنها، آن معنای حقیقی خودش را نمیدهد. برای همین هم هست که در ذهن مسلمانان و بخصوص در جامعهی خود ما -که ما از نزدیک با وضع فکری مردم همواره تماس داشتهایم- سیمای رسول خدا به عنوان یک سیاستمدار، به عنوان یک حاکم، به عنوان یک انقلابی، به عنوان یک مبارز و قهرمان میدان جنگ، به عنوان یک پدر مهربان و دلسوز، یک انسان حکیم و آیندهنگر شناخته نشده. درست است که در ذهن مردم ما اعتقاد به همهی این خصوصیّات و بالاتر از این خصوصیّات نسبت به پیغمبر هست، امّا معتقد بودن به اینکه پیغمبر فوقالعاده است و با وحی الهی سر و کار دارد و معجزه میکند یک حرف است، و ترسیم شخصیّت والای انسانی پیغمبر که میتواند برای ما اسوه باشد و درس باشد و از آن استفاده کنیم، یک مطلب دیگر است؛ این دوّمی در جامعهی ما انجام نشده و جا نیفتاده. لذا ما احتیاج داریم که تاریخ زندگی پیغمبر را یک قدری بیشتر، دقیقتر بدانیم و بفهمیم.
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
عرصههای... پیشرفت را به طور کلی باید مشخص کنیم. چهار عرصهی اساسی وجود دارد... در درجه اول پیشرفت
عرصهی دوّم [پیشرفت]... عرصهی علم است. در علم باید ما پیشرفت کنیم. البتّه علم هم خود، محصول فکر است. در همین زمان کنونی، در حرکت به سمت پیشرفت فکری، [نباید ناتوانی] و کوتاهی و کاهلی به وجود بیاید. خوشبختانه چند سالی است که این حرکت در کشور شروع شده؛ نوآوری علمی و حرکت علمی و به سمت استقلال علمی حرکت کردن. علم هم اینجوری است دیگر؛ بلافاصله در قالب فنّاوریها و اینها خودش را نشان میدهد. در موارد زیادی، محصول حرکت علمی هم مثل این مسئلهی مورد بحث ما از چیزهای بلندمدّت نیست؛ نزدیکتر و ثمرهی آن دمدستتر است. کار علمی را بایستی عمیق و بنیانی انجام داد. این هم یک عرصهی پیشرفت است.
#کتاب_هجدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_تمدن_اسلامی
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری