eitaa logo
تا ابد زندگی
898 دنبال‌کننده
367 عکس
82 ویدیو
0 فایل
🔴معارف کاربردی با نگاه عمیق به مرگ و حیات برزخی و عالم قیامت 👤 ارتباط با ادمین @admin_ravaasi ‌ ⭕آدرس دیگر صفحات ما https://zil.ink/ravasii ✅ آثار حجت‌الاسلام عابدینی؛ حول احادیث کتاب الموت و المعاد بحارالانوار ‌ 🔸 مؤسسه مطالعات اسلامی رواسی
مشاهده در ایتا
دانلود
تولدی دیگر - جلسه پانزدهم.mp3
10.7M
1️⃣ پانزدهمین جلسه از سلسه جلسات شرح مقالات تدریس استاد عابدینی با موضوعات موت و معاد ❇️ فصل سه: ارتباط سه عالم دنیا، برزخ و آخرت ✳️ جلسه پانزدهم: ارتباط اعمال فرا زمانی ما با عالم برزخ چیست؟ ✏با ارائه حجت الاسلام حاجی پور @ta_abad_zendegi
🔰خلاصه جلسه دوم چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ 💠استاد علی امینی‌نژاد در نقد و بررسی برنامه تلویزیونی "زندگی پس از زندگی" به ارائه نظرات خویش نسبت به این برنامه پرداختند؛ برنامه تلویزیونی "زندگی پس از زندگی" از برنامه‌های موفق صدا و سیماست که تاثیرات مثبت به روی مردم گذاشته است لذا توجه کنیم که نقد امروز ما، نشانه اهمیت‌دادن به برنامه و نقدی همدلانه است. ما از موضوع دینی و اسلامی باید فضا را روشن کنیم که چه موضعی در مورد تجربه‌های نزدیک به مرگ داشته باشیم لذا این که برخی عزیزان نقد کلی کرده‌اند و برنامه را تماما نفی کرده‌اند، درست نیست. حرف اصلی این برنامه را نمی‌شود انکار کرد. از لحاظ عقلی، دینی و عرفانی، اصل مسأله ثابت شده است. یکی از برکات برنامه این بود که توجه داد به این که انسان در این عالم ماده منحصر نشده است؛ انسان حقایق تجردی دارد، عالم غیب وجود دارد و هست. یکی از نکات مثبت دیگر برنامه، پرداختن به مساله غیب است که در دل این برنامه تواتر از غیب شکل گرفت. ایمان به غیب در بسیاری از مخاطبین این برنامه بیشتر شد. توجه کنیم که مسأله ازدیاد ایمان منحصر در قرآن و روایات نیست و همین برنامه‌ها هم می‌تواند ایمان به آخرت را در مردم تشدید کند. در میان علمای ما هم افرادی بودند که به دنبال جمع‌آوری این قبیل مشاهدات از غیب بوده‌اند تا نتایج علمی از آن بگیرند مثل کاری که شیخ اشراق انجام می‌دهد. البته سطح کار شیخ اشراق بسیار بالاتر و عمیق‌تر است. نکته اصلی، انصراف از عالم ماده است که باعث می‌شود انسان بی آن که به مرگ طبیعی بمیرد، از عالم ماده خارج شود. پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: "موتوا قبل ان تموتوا" تفاوت کسانی که مرگ اختیاری دارند با تجربه‌گرها در این است که اگرچه هر دو قیامت صغرای انفسی برایشان رخ می‌دهد اما در مرگ اختیاری شخص با اراده شخصی از عالم ماده منصرف می‌شود و نه به صورت قهر و اجبار. عالم مثال و برزخ، لایه‌ها و مراتب بسیاری دارد؛ از لایه‌های نزدیک به عالم ماده تا لایه‌های نزدیک به عالم عقل. تجربه‌گرها لایه‌های نزدیک به عالم ماده و مرز ورود به عالم مثال را تجربه کرده‌اند. در تجربه‌گرها انصراف کامل از عالم ماده رخ نداده است لذا اساسا این مرگ نیست که بعد سوال شود پس حضرت عزرائیل را چرا ندیدند یا سکرات موت را چرا نداشتند؟ این‌ها به دلیل انصراف جزئی از عالم ماده، غیب را دیده‌اند و مرگ به معنای انصراف کامل از عالم ماده برایشان رخ نداده است. پس توجه کنیم که اصلا در این جا مرگ رخ نداده است! هر کس با تهذیب نفس و سیر و سلوک می‌تواند به شکل اختیاری از عالم ماده منصرف شود و غیب را ببیند. پس تجربه تجربه‌گرها اولا کشف صوری است، ثانیا در طلیعه ورود به عالم مثال، ثالثا محدود به شخص است و نه همه انسان‌ها، رابعا قهری و اجباری است و نه از سر سیر و سلوک، خامسا ناظر به وجهی از وجوه عالم مثال است و نهایتا این نوع از انصراف از عالم ماده کمال و سعادت محسوب نمی‌شود. در عین حال که برنامه "زندگی پس از زندگی" برنامه خوبی است اما مراقبت‌ها باید باشد که منجر به پلورالیزم عملی، اخلاقی و اعتقادی نشود. این که شخص مقید به شریعت نباشد و در عین حال ببیند در عالم غیب با او خوب برخورد شد و بعد نتیجه بگیرد که پس دلت پاک باشد، خطری است که متوجه همگان است. در جواب باید گفت اولا مرگ رخ نداده است، ثانیا بحث اهل نجات و اهل حق خلط شده است. تفکیک اهل حق و اهل نجات مهم است. کافر هم ممکن است غیب را ببیند و با روی خوش با او برخورد کنند اما اگر چنین باشد از باب اهل نجات بودن اوست، نه این که او اهل حق و سعادت است. ضمن این که باید مجددا توجه کنیم که مرگ رخ نداده است! استنتاج کلی از دریافت‌های جزئی تجربه‌گرها ولو حق باشد، خطاست و ممکن است منجر به پلورالیزم اعتقادی، اخلاقی و عملی شود. در تجربه تجربه‌گرها خلیط‌ها زیاد است. فرهنگ شخص، عقاید شخص، مزاج شخص، تفکرات و خیالات شخص همه تاثیرگذار است و حق و باطل در هم آمیخته است. این که مثلا شخص حضرت عباس علیه‌السلام را در عالم برزخ بدون دست دیده است به خاطر همین است که در دنیا می‌دانسته که ایشان بی‌دست به شهادت رسیده‌اند. لذا در آن جا هم ایشان را بدون دست دیده‌اند، حال آن که حقیقت حضرت در عالم غیب فرای این مطالب است. باید استحکام علمی خاص در برنامه وجود داشته باشد و گروه علمی بزرگی از حوزه و دانشگاه پشت برنامه باشد که در برنامه، فضای نخبگانی ایجاد شود. @ta_abad_zendegi
صوت 1.mp3
5M
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️بسیاری تجربه گران می گویند که موارد زیر را تجربه کرده اند، معنای این مشاهده ها چیست؟ ۱. تونل تاریک که به نور ختم می شود ۲. مرور زندگی ۳. رنگ های زیبا و زنده ۴. تناسخ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی(2).mp3
2.14M
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️آیا همه ی تجربه گران یک حقیقت را می بینند یا هر کس حقیقت را به اندازه ی ظرفیت خودش مشاهده می کند؟ آیا ممکن است کسی واقعا امام حسین ع یا حضرت عباس ع را ببیند ولی هر کس به شکل خاصی ببیند و مشاهدات از یک حقیقت، متفاوت باشد؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی(۳)(5).mp3
1.21M
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️آیا رسمیت دادن به بیان تجربه های نزدیک به مرگ توسط افراد مختلف و نا آشنا با معارف دینی، سبب برداشت های گوناگون و بدون دلیل و سند از دین نمی شود؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
4.mp3
1.72M
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️برخی از تجربه گران بیان می کنند که همه جا حضور داشتند و همه چیز را با جزئیات درک می کردند، این به چه معناست؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
🔰برای دانلود کل پانزده جلسه ی طرح (شرح مقالات موت و معاد استاد عابدینی) از لینک زیر، استفاده کنید. b2n.ir/g30935 @ta_abad_zendegi
✏خلاصه ی جلسه ی نهم 🔆 طرح رمضانه ی ✳️نظام پاداش‌ و عقاب خداوند برای مومنان و غیر مومنان به چه صورت است؟(دو) وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ✨منظور از کفر، عناد ورزیدن است یعنی عالماً و عامداً حق را ببیند و عناد بورزد. این مختص به مشرکین هم نیست می تواند برای پیروان ادیان دیگر هم باشد. 🔷 کفر، معانی متعددی دارد: کفر عملی و اعتقادی. 🔹کفر عملی؛ زمانی است که فرد، گناهی انجام می دهد و کفر اعتقادی زمانی است که فرد در ذاتش کفر بورزد و تعمداً عناد بورزد که جزای آن، خلود در عذاب است. ❇️ روزی اشعث از امیرالمومنین(ع) می پرسد: شما می گویید فقط شیعیان، نجات پیدا می کنند و غیر شیعه نجات نمی یابد. در این صورت، همه ی امت پیامبر هلاک خواهند شد؟ 💭 حضرت علی(ع) فرمودند: به خدا قسم که حق با من است و آنگونه که گفتم اتفاق می افتد و از امت پیامبر؛ ناصبی هاو معاندین، خالد در جهنم هستند. ✴️ از مسلمانان هم اگر کسی دچار عناد و کبر اعتقادی نباشد وارد بهشت می شود و طبق روایات، اگر کسی در دلش ذره ای کبر باشد وارد بهشت ابدی نمی شود و اگر کسی ذره ای ایمان در ذاتش باشد وارد جهنم ابدی نمی شود. 🔰 إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا، چنانکه از گناهان بزرگی که شما را از آن نهی کرده‌اند دوری گزینید، ما از گناهان دیگر شما درگذریم و شما را به مقامی نیکو برسانیم. 🔶 در کتاب التوحید شیخ صدوق آماده که از پیامبر(ص) پرسیده اند: آیا می شود خداوند متعال بدون اتمام حجت با کسی، او را عذاب کند؟ 🔸پیامبر فرمودند: معاذ باللّه، خداوند از عذاب بدون دلیل که ظلم محسوب می شود، مبرا است و به میزانی که حجت بر او تمام شده او را عذاب می کند. ✳️ در حقیقت وقتی اسلام آمده اما حجت بر همگان، تمام نشده یعنی پیام آن، برای عده ای بیان نشده یا رسانه ها اجازه ی انتشار آن را به گروهی از افراد نداده اند و موانعی بر سر راه این افراد بوده، ایشان را *مستضعف فکری* گویند و این افراد به قدری که فهمیده اند و عمل کرده اند، پاداش داده می شوند و از عذاب در امان هستند. 💟امام علی(ع): کسی که در ولایت ما شک دارد ولی به دشمنان ما هم کمک نمی کند، مستضعف است. اما مستضعفین الزاماً بهشتی نیستند. امید هست که مورد بخشش واقع شوند و بهشتی شوند. ♻️در واقع مستضعفین بعد از برآیندگیری وارد بهشت می شوند. یا به مقدار اتمام حجت وارد جهنم می شوند که این، هم در مورد مسلمانان هم در مورد مسیحیان و سایر ادیان صدق می کند. ⚡می گویند در جهنم آتشی مهیا شده که سیاه و شعله ور است و قاتلین امام حسین (ع) اولین کسانی هستند که در آن وارد می شوند. آن آتش شعله می کشد و آنها هم از شدت آن فریاد می کشند. 🔅آنها می پرسند چرا ما را در دسته ی کفار و مشرکین وارد جهنم کردی در حالیکه ما آن زمان مسلمان بودیم. خداوند می فرماید: کسی که می داند، مثل کسی نیست که نمی داند. شما دیده بودید پسر پیغمبر است و حجت بر شما تمام شده بود و "میزان جزا به میزان اتمام حجت است". @ta_abad_zendegi
5.mp3
1.55M
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️برخی از کسانی که مواد روان‌گردان مصرف می کنند نیز مشاهداتی دارند، آیا این مشاهدات بهره ای از حقیقت دارد؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
6.mp3
1.72M
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️بسیاری از تجربه گران نزدیک به مرگ، افرادی هستند که در عرف عمومی به آنها "انسان های ساده گفته می شود. چرا بیشتر تجربه گران را اینگونه افراد تشکیل می دهند؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
7.mp3
1.25M
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️برخی از تجربه گران بعد از برگشت به عالم دنیا توانایی و قدرت هایی پیدا می کنند، مانند ذهن خوانی یا حالتی که ساعت و گوشی در کنار بدن شان کار نمی کند علت این موضوع چیست؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
✏خلاصه ی جلسه ی دهم 🔆 طرح رمضانه ی ✳حقیقت عمل صالح و ناصالح چیست؟ نتایج آن ها به چه صورت است؟ ✨عمل، رابطه ای است که انسان با امور اطرافش دارد و این رابطه اگر منطبق با عقل و نقل باشد، فعلی نیکو و در غیر این صورت فعلی قبیح است. مانند دروغی که مطابق با گزاره های عقلی نیست و یا خداوند به جهت رستگاری انسان، دستور به ترک آن داده. 🔰وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ ۖ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا؛ و ما مقدّرات و نتیجه ی اعمال هر انسانی را طوق گردن او ساختیم و روز قیامت کتابی بر او بیرون آریم در حالی که آن نامه چنان باز باشد که همه اوراق آن را یک مرتبه ملاحظه کند. 🔶 یکی از موارد بسیار تاثیرگذار در رسیدن به رستگاری، داشتن حسن فاعلی است به این معنی که ما می توانیم با نیت خود، به مولا نزدیک شویم چرا که نیت از خود عمل بالاتر است. مثلاً مولا امر به انجام کاری می دهد ولی من علاوه بر انجام، قصد می کنم تا دستور مولا را انجام دهم. ❇️ هر کاری هدف و غایتی دارد و هرچه هدف والاتر باشد عمل هم والاتر می شود همچون بندگی که مبتنی بر علم و معرفت است و هرچه معرفت کامل تر باشد عبودیت نیز والاتر خواهد بود. 💟 همچنین کسی که امید به لقاء پروردگارش دارد باید عمل صالح انجام دهد چرا که عمل صالح، تجلّی توحید است و اگر توحید بخواهد به صورت شیء، مجسم شود به صورت عمل صالح متجلّی می شود. 🔹اگر عمل صالح ما همراه با اطاعت باشد، این فعل از اراده ماست یعنی دارم اراده خودم را فانی اراده مولا می کنم چرا که من در مقابل خدا چون و چرا نکرده و بندگی کردم. در ناحیه معصیت هم یک خودبینی در ما ایجاد می شود که اراده ی خود را مستقل از اراده خدا می بینیم و ذات خود را از ذات مولا دور می کنیم. ❣️"من جاءَ بِالحسنة فَلَهُ خَيرٌ منها؛ كسانى كه كار نيكى انجام دهند پاداشى بهتر از آن خواهند داشت" 👈🏻خیری که در آیه است، امام و معرفت نسبت به اوست. وقتی فردی عمل نیکی انجام می دهد، عملش روح ندارد و روح عمل صالح او، معرفت به امام است. ✴️ من يطع الرسول فقد اطاع الله؛ کسی که از پیامبر اطاعت کند انگار از خدا اطاعت کرده. إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ؛ همانا مؤمنانی که با تو بیعت می‌کنند به حقیقت با خدا بیعت می‌کنند. ♻️"اشرقت الارض بنورکم" در جامعه کبیر نیز می خوانیم که نورانیّت زمین از امام گرفته می شود و مومن می تواند با ایمانش به امام بپیوندد و نورانیّت مومن نیز به اندازه ی نورانیّت عمل او خواهد بود. 📌و نکته کلیدی اینکه؛ هرچه اخلاص فرد بیشتر باشد سرعت ملکه شدن اعمال او نیز بیشتر خواهد بود چرا که فرد خالص، بیشتر توانسته اراده اش را مطابق با اراده مولای خود کند. @ta_abad_zendegi