eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
421 عکس
61 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 نامه امروز که قدیمی‌های جنبش علیه آن موضع می‌گیرند، آیا چیزی غیر از خروجی تحلیل‌های چندماه اخیری است که در فضای یأس و بدبینی تولید شد؟ وقتی 6ماه ایران را منفعل و محافظه‌کار و بی‌عمل معرفی می‌شود، آخر کار پیداست... https://virasty.com/Hosseinizadi/1712311994830775140 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
🛑 سیدحسن نصرالله: واکنش ایران به اسرائیل حتمی است 🔹ایرانی‌ها سریع و عمل نمی‌کنند بلکه حساب و کتاب می‌کنند و با عجله رفتار نمی‌کنند. 🔹وضع حمله به کنسولگری ایران یک پیچ و پس از ۷ اکتبر است 🔹به اسرائیل می‌گویم که خودتان را اذیت نکنید، پاسخ ایران قطعی است. 🔹اسرائیل می‌داند که ایران پاسخ خواهد داد برای همین در آماده باش کامل به سر می‌برد. 🔹صبر ایران در پاسخ به اسرائیل، یک فشار روانی به صهیونیست‌ها وارد می‌کند وگرنه پاسخ قطعی است. 🔹در خصوص پاسخ به اسرائیل هیچ اختلاف سیاسی در ایران وجود ندارد. ♦️سید حسن نصرالله: امروز، فردا، چند روز یا یک ماه دیگر ایران پاسخ اسرائیل را خواهد داد. 📍 ایران نمی‌کند اما مطمئن باشید که پاسخ قطعی است و حتما اتفاق خواهد افتاد. 🆔 @taalighat
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
💡چرا تمرکز بر موضوع انتقام، ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است؟ 🖊مهدی افراز 🔸احتمالا ساعت های پیشرو، بستر اولین رخداد نظامی رسمی ایران بر علیه رژیم صهیونیستی و البته یکی از هزارمین مورد غیررسمی آن خواهد بود. این اتفاق در عین این که از حساسیت برخودار است اما پرداختن به آن و به طورکلی تمرکز بر مقولاتی چون حضور مستقیم ایران، انتقام، تقاص، سیلی و ... ایستادن در نقطه غیراساسی‌ و اشتباه تحولات منطقه است. 🔹امروز جمهوری اسلامی امیر حوادث غزه است و رقیبانش همگی اسیر. این برتری در وهله نخست به حمایت تسلیحاتی، مالی، سیاسی و رسانه ای ایران از مقاومت مرتبط نیست. طوفان الاقصی و حوادث پیرامون آن مظهر غلبه منطق جمهوری اسلامی در مناسبات قدرت و اثبات حقانیت آن در الهیات سیاسی معاصر بوده است. 🔸حجم مصیبت در غزه معلول شکاف میان منطق انسان و جهان انقلاب اسلامی با انسان و جهان مدرن است و هیچ چیز این فاصله را جز همین حجم خشونت پر نمی‌کند. هیچ حد واسط مشترکی برای ما دیگر وجود نخواهد داشت، اگر بود هیچگاه عالم غربی زیر بار هزینه های این جنایات نمی رفت. امروز عالم مدرن هیچ ابزار دیگری جز کشتار جمعی برای تعامل با عالم انقلاب اسلامی ندارد. 🔹زلزله امروز غزه و طوفان الاقصی معلول برخورد دو سازه تمدنی و تاریخی است. بر شالوده این دو سازه هیچ پدیده واحدی استوار نخواهد ماند. خون های مقدسی که بر زمین آسمانی غزه ریخته می شود، خون بهای از جاکندگی و وارستگی انسان انقلاب اسلامی از رویای آمریکایی است. 🔸این خون ها امروز بیداری آفریده و به برکت آن، گفتار ۴۵ ساله جمهوری اسلامی در موضوع فلسطین، اسرائیل و غرب تبدیل به نجوای درونی میلیون ها انسان و پیش نویس قطعنامه های بین المللی شده است. حماسه غزه به همه فهماند، منطقی که ۴۵ سال جمهوری اسلامی برمبنای آن همه سیاست های منطقه ای خود را بنا کرده و برای پایداری بر آن زخم ها خورده، حرف ها شنیده، فشارها کشیده و بهترین انسان های خود را تقدیم نموده، سنت تغییر ناپذیر هستی است که هیچ مفری از آن وجود ندارد. به رسمیت نشناختن رژیم و سفارش به مقاومت خونین اگر روزی یک داعی داشت امروز یک جهان حامی آن است. 🔹غلبه منطق جدید نوید دهنده شکل گیری نظم جدید خواهد بود. تغییر موازنه مابین عقلانیت ها و الهیات هاست که تغییرات سیاسی، نظامی، اقتصادی و جغرافیایی را پی ریزی می کند.کوچک‌ترین حوادث معرکه حتی به اندازه یک آه که از زبان یک مادر غزاوی خارج می‌شود تقویت کننده منطق جمهوری اسلامی و تضعیف کننده طرح های معارض اوست. 🔸وقتی یک منطق در حال غلبه پیدا کردن است دیگر نمی شود تحولات را بر اساس کلیشه‌های سابق تحلیل نمود و ارزش گذاری کرد. مفاهیمی همچون انتقام، تقاص یا بازدارندگی پیش از ۷ اکتبر، کلیشه‌های مناسبی برای تعیین وضعیت ایران در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی و طرح های آمریکایی بود اما امروز کل صحنه با همه جزئیات و اضلاعش‌ دگرگون شده است. انتقام اختصاص به معرکه ای دارد که در آن تعادلی مابین قدرت‌ها وجود داشته باشد، طوفان الاقصی هیچ توازنی مابین ما و استکبار باقی نگذاشته است. کل صحنه نموداری از مجازات و تنبیه تاریخی ارزش های آمریکایی توسط منطق انقلاب اسلامی است. 🔹وقتی در تحلیل مناسبات، همچنان تمرکز بر ادبیات انتقام است معنایش آن است که هنوز درک درستی از تحولات صورت نگرفته است. در نظم جدید اساسا واژگانی همچون انتقام و بازدارندگی دیگر برای ما بی‌معناست. طوفان الاقصی و من تبع آن این مفاهیم را از معنای سابق تخلیه کرده است. تا زمانی که طرح واره نوینی از حوادث غزه شکل نگرفته باشد ما همچنان گرفتار کلیشه های سابق خواهیم ماند. روایت فتح آوینی طرح واره ای برای سامان دادن به خرده گزارشات میدانی از دفاع مقدس بود و ما امروز بیش از هر چیز از فقدان آوینی غزه در رنج راهبردی هستیم. 🔸ممکن است جمهوری اسلامی در پاسخ به ترور دمشق یا بقیه حوادث مشابه، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان و یا تصمیم بسیار محدودتری بگیرد که اساساً ممکن است این تصمیمات در نقطه خود بهترین تصمیم هم نباشد اما زوم کردن لنزها در این موضوع ناشی از ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعلیقات
#بازنشر پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (1) ☘ تجربه مراسم مناجات کم نداریم، اما این بار بنا ب
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (2) 📝 مناجات و روضه 🔻 بین مجلس و روضه و توسل تفاوت‌هایی است که قطعاً باید لحاظ شود. ما خیلی راحت در مجلس گریه می‌کنیم اما وقتی کار به مناجات می‌رسد سخت‌تر می‌توانیم گریه کنیم. در حالی‌که میزان ارتباط حبّی و عاطفی بین عبد و مولی مهم است و در این فضاست که می‌توانیم از مناجات بهره ببریم. 🔻 حال با این مقدمه آیا در مجلس مناجات‌خوانی و لابلای دعا روضه بخوانیم یا نه؟ جناب مقیدند بین دعای ابوحمزه ثمالی و اول و آخر آن روضه بخوانند اما به‌نظرم بر اساس یک مبنا این کار را انجام می‌دهند: 🔻 دست‌یافتن به خواسته‌های مهمی که در ثمالی مطرح می‌شود نوعی عروج روحی و معنوی است و ما با وضعیت روحی فعلی‌مان امکان چنین اوج و عروجی را نداريم. 🔻 توسل و روضه اینجا گره‌گشاست. راه را باز می‌کند. هم دل را نرم و اشک را جاری و قلب را آماده می‌کند و هم رحمت و توجه خدای متعال را جلب می‌کند. 🔻 شاید روضه‌خواندن برخی با هدف مجلس گرمی باشد، یعنی چون با دعا نمی‌توانند از مردم اشک بگیرند سراغ روضه می‌روند و یا حتی خودشان نیز نسبتی با دعا برقرار نمی‌کنند و اهل مناجات نیستند، پس لاجرم باید با جلسه را اداره کنند. این مدل شاید محل نقد باشد. 🔻 اما مناجات‌خوانی یک چون استاد میرباقری یک سیر و سلوک با امام و با دعایی است که از امام صادر شده، دراین ولایی باید از راه گریه بر امام به مغز خواسته‌های مطرح شده و مقامات دعا و مناجات رسید. استاد! روضه را رافع موانع و لطیف کننده قلب می‌دانند. در جزئیات کار بزرگان حکمت‌هایی است پس نباید ساده آن را تحلیل کرد. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
آقا بودند که تعبیر را به دائره‌المعارف فرهنگ سیاسی ما افزودند. حالا در دیدار دانشجویی در تببین مفهوم نیز بیشتر این مفهوم را بسط می‌دهند و دایره عدالت را از حوزه انحصاری مسائل اقتصادی توسعه داده حتی به عدالت رفتاری و رسانه‌ای نیز تسری می‌دهند. آیا الگوی موجود در بستر تقوای سیاسی سیر می‌کند؟ 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
آقا تأکید دارد که هنوز در صدر خواسته‌ها و اولویت‌های ایشان است و برخی تصور ایشان از عدالت را دارند. انگاره عدول آقا از عدالت برای کسی پیش می‌آید که منطق رهبری و عدالت‌ورزی انقلاب اسلامی را نمی‌شناسد. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
تأکید چندباره آقا بر ضرورت تقویت در حرکت‌های دانشجویی و انذار از ضعف در مبانی نوعی آسیب‌شناسی جریان دانشجویی جدید است. درکنار این آسیب‌شناسی تصریح مکرر ایشان به استفاده از آثار مرحوم یزدی و یاد کردن از وی با عنوان نیاز به تأمل بیشتر و ریل گذاری دارد. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
📝 درس خودشناسی و انقلاب‌شناسی (جنبش دانشجویی ایستاده بر فراز نشناختن ها) 🔻 گویی مهمترین نقطه‌ای که آقا تمرکز کردند بیان شناخت از ایران واقعی و انقلاب اسلامی بود. گویی جوان دانشجوی امروز و محیط قالب در آن بر بستر تحلیل می‌کند، می‌فهمد، انتقاد می‌کند و کنش دارد. 🔻 دیروز درس خودشناسی و انقلاب‌شناسی بود و بااین جمله آغاز شد: "اوّلاً بایستی موقعیّت و موجودیّت کنونی خودمان را درست بشناسیم." آقا دوران پهلوی را از چند زاویه معرفی کردند: تحلیل موقعیت رأس حکومت (فساد گسترده در کانون قدرت و خاندان سلطنتی) نظام حکمرانی و شیوه اداره کشور (مدیریت استبدادی) نظام سیاسی (دست‌نشانده و فرمانبردار آمریکا) وضعیت فرهنگی (مصرف‌کننده غرب) فاصله طبقاتی (فساد نهادینه‌شده و سیستمی) وضعیت تولید علم و فناوری (فاقد هرنوع فناوری و تولید) هویت ملی (فقدان هویت و کشور اقماری قدرت‌های بزرگ) این سرفصل‌ها دقیقاً متناظر آن دغدغه‌هایی است که دانشجوی امروز ایرانِ انقلاب اسلامی را از آن منظر محاکمه می‌کند. آقا ضمن مثال‌های عینی توضیح می‌دهند که وضعیت ما با قبل از انقلاب به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه نیست. 🔻 آن چیزهایی که در این چهار دهه به‌دست‌ آوردیم آنقدر بزرگ، ارزشمند و خیره‌کننده است که با داشتن آن‌ها نباید اینطور حس یأس و سرخوردگی مستولی باشد. 🔻 آقا گویی می‌خواستند بگویند چرا قدر آنچه داریم را نمی‌دانید؟ چرا مسیری که طی شده را نمی‌بینید؟ چرا احساس افتخار وجودتان را نگرفته؟ چرا اینقدر انتزاعی و کم ربط به کنونه و واقعیت انقلاب سخن می‌گویید؟ 🔻 چرا حتی در نقطه کنش صحیح نسبت به رسالت دانشجویی خودتان نیستید (ونقدهای صریحی که درباره‌ی کار تشکل‌ها در داخل دانشگاه بیان کردند.) اما جمله دردمندانه و پایانی آقا همان چیزی بود که از ابتدا دغدغه ایشان شده بود: "یکی از توقّعات این است: نگاه نقّادانه را داشته باشید امّا نگاه سرافرازانه را هم در قبال پیشرفتهای کشور داشته باشید. خب من میبینم در بخشهای مختلف کشور پیشرفتهای زیادی اتّفاق افتاده؛ چرا اینها در اظهارات تشکّلها مشاهده نمیشود؟ بله، خب انتقادها را باید بگویید، شکّی نیست، امّا افتخار کنید، باشید که در بخشهای مختلف کارهای مهمّی انجام گرفته، کارهای خوبی انجام گرفته." رهبر انقلاب می‌گویند حتی در آن زمینه‌ای که خیلی روشن است هم شما حس و شناخت درستی ندارید. حتی نسبت طوفان الاقصی با انقلاب را هم برجسته نمی‌بینید: "شما جوان دانشجوی امروز باید بدانید که خیلی از این حوادثی که در سطح منطقه و در سطح دنیا شما را به هیجان می‌آورد و به آنها افتخار میکنید، مربوط به کشور شما است، مربوط به جامعه‌ی شما و به انقلاب شما است." این آسیب‌شناسی موقف واقعی امروز جنبش دانشجویی و بخشی از فعالان جبهه انقلاب است. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
عزیزان لطف کنید برای عافیت و سلامتی جناب استاد سیداحمد فقیهی (از اساتید اخلاق و شاگردان آیت‌الله بهاءالدینی) یک حمد شفا قرائت بفرمایید 🌺
تعلیقات
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (2) 📝 مناجات و روضه 🔻 بین مجلس #مناجات‌خوانی و روضه و توسل تف
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (3) 📝 رشد جبهه انقلاب پای درس مناجات 🔹 خیلی زیاد بر این نکته تأکید می‌کنند که امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بار خود را بر روی هر دوشی قرار نمی‌دهد. آمادگی‌هایی لازم است. 🔹 وقتی یک در قامت می‌ایستد، می‌کوشد جامعه مؤمنان را رشد دهد و آمادگی‌های آن‌ها را برای برداشتن بارهای سنگین اجتماعی و رسالت‌های تاریخی افزایش دهد. این رشد باید براساسِ شناخت کاستی‌ها و نقصان ها باشد. یک ضمنی نشان می‌دهد نیاز بیشتری به تقویت روحی و معنوی و انس با برخی مظاهر دارد. 🔹 خواندن آن هم به‌طور کامل یعنی افزودن یک سطر جدید به حیات و زیست دینی بچه‌های انقلاب: باید اهل مناجات نیمه‌شب بود. باید با ابوحمزه ثمالی انس گرفت. باید اهل مناجات و روضه توأمان بود. می‌توان ابوحمزه را کامل خواند با نشاط و طرب... در مجموع استاد معتقد است جوان مؤمن انقلابی بدون شب به جهاد روز نائل نمی‌شود. 🔻 شاید این‌ها سطوری است که استاد می‌خواهد به ذهنیت عمومی و سبک زندگی بچه‌های انقلاب بیافزاید. این چندشب مناجات‌خوانی ایشان را در چارچوب دیگری نمی‌فهمم. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
من به آغوش تو ای ماه خدا محتاجم و به شب‌های مناجات و دعا محتاجم از رها بودن شیطان به خدا می‌ترسم من به امداد و عنايات شما محتاجم دست در دست ابوحمزه به معراج روم به سحرهای پر از آه و بکا محتاجم بروی باز سحر خواب مرا می‌گیرد پس سحرها به سراغم تو بیا محتاجم می‌شناسند مرا اهل کرم یک عمر است من تهی دستِ فقیرِ بن گدا... محتاجم "خواب هرگز نکند آنکه دلش بیدار است" هر سحر خواب ز چشمم بربا محتاجم ای نسیم سحری کاش مرا هم ببری من به هم‌صحبتی باد صبا محتاجم تا گره زود ز کار دل من باز شود... به هوای حرم کرب و بلا محتاجم 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
تعلیقات
حجاب‌نوشت (2) 📝 وجه مسئله‌بودگی حجاب 🔻 آیا حجاب مسئله اول امروز ایران است؟ اگر با منطق رهبری به مس
حجاب‌نوشت (3) 📝 حجاب و اقتدار 🔻 امروز ایران قطعاً حجاب نیست، اما یکی از مسئله‌های فرهنگی مسئله و نوع چهره فرهنگی و هویتی ایران است. البته مسئله از حجاب به تحویل رفته و دیگر دغدغه بر موضوع دوم متمرکز است. 🔻 قطعاً مسئله حجاب امری چندلایه است و آنچه امروز می‌بینیم محصول چند دهه پیش است، پس خیلی ساده و تک نسخه‌ای نمی‌توان با آن مواجه شد. تمرکز بر راهکارهای ایجابی و غلبه ایجاب بر سلب بی‌تردید مفید است. 🔻 باتوجه به این مقدمه اما باید دقت داشت ما با مواجهیم. حجاب نماد جامعه اصیل ایرانی به‌ویژه بعد از است و کشف حجاب عبور از یک و ترکیبی است. 🔻 ما در مسئله کشف حجاب دچار شده‌ایم. از حاکمیت گرفته تا نهادهای فرهنگی تا عموم مؤمنین. تنها گاهی از دغدغه‌ها می‌گوییم و غصه می‌خوریم اما هیچ در بین نیست. به آن‌ها هم که ادعای حل مسئله و سکانداری فلان و بهمان را داشتند نمی‌توان تکیه و اعتماد کرد. 🔻 با قبول و اذعان به این پیش‌فرض که باید مسئله را چندلایه پيگيری کنیم اما از نقش حاکمیت نباید غفلت کرد. حاکمیت باید خود در کنترل مسئله را نشان دهد. هرچند در این راه با چالش‌های حقوقی و اجتماعی و ساختاری متعددی مواجه است. 🔻 تنها ابزار اعمال اقتدار حاکمیت حضور بسیار محدود گشت ارشاد بود. بااینکه گشت ارشاد در همه کشور حضور نداشت و حتی در تهران هم به‌صورت محدود بود اما صرف وجود اسم آن تا حدودی مؤثر بود. اما با حذف همین ابزار حداقلی (و البته گاهی آسیب‌زا) نیز حذف شد. 🔻 طیف زیادی از دخترانی که می‌کنند با تردید و اضطراب مرتکب این اقدام می‌شوند. بارها دیده‌ایم که این دختران آرام و زیرچشمی اطراف خود را می‌نگرند که مبادا کسی چیزی بگوید. بی‌عملی حاکمیت این را به یقین تبدیل می‌کند. ما این پیام را به جامعه می‌دهد که حاکمیت از حجاب عبور کرده است و بی‌خیال آن شده است. 🔻 روی دیگر پیامد گسترش کشف حجاب و علاوه بر و جسارت طیف ساختارشکن، فروکاستن، تضعیف و سست شدن عزم و است. بسیاری از دختران محجبه طی یک‌سال اخیر ابراز می‌کنند که توان روحی حضور با در جامعه را ندارند چرا که احساس آن‌ها مخدوش شده است. 🔻 از حیث بار روانی در سطح اجتماعی نوعی بازدارندگی ایجاد می‌کند و اجازه شکسته‌شدن دومینووار خطوط قرمز را نمی‌دهد. از سوی دیگر وجود اقتدار نوعی حاشیه امن برای بانوان محجبه و علاقمندان به پوشش هنجار ایجاد می‌کند. 🔻 مهمترین کارکرد اثرگذاری بر روی است. با اعمال اقتدار عزم بخشی از کشف حجاب‌کنندگان که توانایی روحی مقابله ندارند سست می‌شود و توسعه آن محدود می‌گردد و عزم طیف محجبه تقویت می‌شود. 🔻 پس در کنار امور ایجابی باید اقتدار حاکمیت را جدی گرفت. حال یکی از مسائل مهم نحوه است. چگونه اقتدار را هوشمندانه به‌کار ببندیم که آسیبی در پی نداشته باشد؟ چالش‌های اعمال اقتدار چیست؟ نسبت اقتدار و ذهنیت اجتماعی؟ آسیب‌های اعمال اقتدار از حیث توسعه حجاب؟ روش‌های آسیب‌زدایی از اعمال اقتدار و پیوست های رسانه‌ای و اجتماعی آن؟ بسترهای تحقق اقتدار؟ و پرسش‌هایی ازاین دست که باید پاسخ داده شود. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
حال و هوای وقت سحر فرق کرده است باریدن دو دیده‌ی تر فرق کرده‌ است نبودنت احساس می‌شود... حالا که نیستی چقَدَر فرق کرده است 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
تعلیقات
حجاب‌نوشت (3) 📝 حجاب و اقتدار 🔻 #مسئله_اول امروز ایران قطعاً حجاب نیست، اما یکی از مسئله‌های فرهنگ
حجاب‌نوشت (4) مرز بین اقتدار و اختناق 🔻 برخی تجربه‌های تلخ از مواجهه اشتباه پلیس با بدحجابان وقتی در ماجرای مهسا ضرب شد، نتیجه آن چشم‌پوشی از هرنوع ورود حاکمیت در مسئله حجاب شد. همین خلط بین و اختناق باعث شد عنصر مهمی را کنار بگذاریم. 🔻 در دفاع از این عزیزان بگویم: بله خشونت و بگیر و ببند بد است. مردم را دو دسته کردن و در مقابل حاکمیت قراردادن بد است. سرمایه‌سوزی است. نبايد جامعه را به‌سمت پلیس_مردم یا حاکمیت_مردم سوق داد. این‌ها صحیح اما هر اقتداری خشونت نیست. و اقتدار جایگزین سایر راه‌های ایجابی هم نیست. 🔻 اقتدار، الزاماً خشونت نیست. اقتدار یک تلقی اجتماعی است. اقتدار ابزار فصل‌الخطاب اجتماعی است. اقتدار احترام به مرزبان است. اقتدار بازتاب یک در مواجهه با حاکمیت است. اقتدار پدری کردن است از موضع پدر، که محبت او ادراک می‌شود هرچند با اخم و تشر و گاه تندی باشد. اقتدار محبت است اما با ابراز جلال نه جمال. 🔻 نوعی بروز احترام عمومی به قانون است. جامعه‌ای که در آن نیروی انتظامی اقتدار دارد، یعنی جامعه‌ای که بیشتر در آن قانون محترم است. اقتدار یعنی ترجمان احترام قانون و البته بین این دو نوعی دیالکتیک و تعامل دوسویه برقرار است. پس خاستگاه اقتدار فرهنگ است آن هم فرهنگ عمومی است. 🔻 با اقتدار است که آن بچه سرکش که کمتر تن به نظم و انضباط می‌دهد، کرنش می‌کند. با اقتدار است که جوانی که باد در سر دارد و از سر میخواهد هنجارشکنی کند، عقب می‌نشیند. با اقتدار است که های آماده برای عبور از قانون سست می‌شود. 🔻 اقتدار رمز بقا و دوام قانون و تضمین‌کننده است. اقتدار مهم است. محترم است. راهبردی است. اما از آن غفلت می‌کنیم. اما اقتدار را اختناق و بگیر و ببند ترجمه می‌کنیم و عملاً خودمان را از آن محروم می‌کنیم. جامعه‌ای که در آن قانون محترم نباشد، سامان نمی‌پذیرد و سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. 🔻 بیان مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر که فرمودند: "یقیناً نظام جمهوری اسلامی درصدد آن نیست که کسانی را بزور وادار به دین‌داری کند امّا در مقابل دینی هم وظیفه دارد؛ نباید کوتاهی کنیم، و مسئولین و آحاد مردم و آمرین به معروف و ناهین از منکر، در این زمینه وظیفه‌ی خودشان را باید انجام بدهند." دلالت‌های فراوانی دارد از جمله اینکه نبايد نقش حاکمیت در اجرای قانون و پاسداشت حدود الهی را انکار کرد و نادیده گرفت. و البته بی‌شک با عنایت به ده‌ها فرمایش دیگر ایشان از وجوه ایجابی نیز نباید غافل شد. 🔻 حال باید بیاندیشیم راهبرد که دارای مرز واضح با خشونت یا همان بگیر و ببند باشد، چیست؟ 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا مِنَ ٱلۡمُجۡرِمِينَ مُنتَقِمُونَ... 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
قَٰتِلُوهُمۡ يُعَذِّبۡهُمُ ٱللَّهُ بِأَيۡدِيكُمۡ وَيُخۡزِهِمۡ وَيَنصُرۡكُمۡ عَلَيۡهِمۡ وَيَشۡفِ صُدُورَ قَوۡمٖ مُّؤۡمِنِينَ وَيُذۡهِبۡ غَيۡظَ قُلُوبِهِمۡۗ ... وَمَا رَمَيۡتَ إِذۡ رَمَيۡتَ وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ رَمَىٰ
☘عملیات دیشب علیه اسرائیل بیش از آنکه محصول شجاعت، تکنولوژی، برنامه‌ریزی و... باشد، نماد وجود یک باورِ عمیقِ صادقانه به و بود. ☘امام را از میان کتاب‌ها به متن زندگی ما آورد و شاگرد ممتاز درس توحید امام شد. باور به وعده‌های الهی در آقا موج می‌زند که جلوی تمام و با همه هیمنه و شوکت و ارعابش ایستاد. امام آموخت پیروزی در توحید است. وگرنه از ژست‌های متهورانه و مثلاً انقلابی کار برنمی‌آید. رحمت خدا بر روح‌الله رحمت بر شهدای دفاع مقدس رحمت بر طهرانی مقدم و حاج قاسم رحمت بر همه آنانی که پای ولی ایستادند و با در همراهی با ولی این بنای مستحکم و را ساختند. ❤️❤️❤️ ➖➖➖➖ 🆔@taalighat
تعلیقات
فقر رویدادسازی در مقیاس ملی (فقدان توانایی خلق امر ملی) 🔻 در همین ایامی که از کوچه و بازار گرفته ت
📍مهمتر از هر حادثه از آن و تبدیلش به یک احساس مشترک ملی است. مراقب باشیم حماسه عملیات در به محاق نرود. 🆔 @taalighat
تعلیقات
حجاب‌نوشت (4) مرز بین اقتدار و اختناق 🔻 برخی تجربه‌های تلخ از مواجهه اشتباه پلیس با بدحجابان وقتی
حجاب‌نوشت (5) 📍از عملیات وعده صادق تا طرح حجاب (صیانت از عملیات وعده صادق در افکار عمومی) 🔻 یکی از پیامدهای عملیات موفق جمهوری اسلامی علیه اسرائیل ایجاد احساس همبستگی و غرور ملی بود. مردم فارغ از جناح و گرایش همه به افتخار کردند. این سرمایه بزرگی است که باید از آن مراقبت کرد. 🔻 تنها بازی‌های رسانه‌ای و حاشیه‌سازی های داخلی می‌تواند این پیروزی را به محاق ببرد و اجرای طرح عفاف و حجاب فوق‌العاده آبستن چنین ای است. کافی است چند فیلم دیگر از بازداشت یک دختر جوان و برخورد احتمالا تند یک مأمور با او منتشر شود و روز از نو روزی از نو... 🔻 باید حاکمیت نسبت به حجاب کنش داشته باشد، درست. این مطالبه صریح رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر است، درست. ناهنجاری حجاب دارد از حد می‌گذرد، درست. اما آیا سریع اقدام کردن به‌معنای درست اقدام کردن است؟ 🔻 برخی می‌گویند برای مسئله حجاب کلا از ورود حاکمیت چشم‌پوشی کنیم. راهکار فقط فرهنگی و گفتمانی برخی می‌گویند فقط حاکمیت ورود کند و چون حکومت دینی است وظيفه دارد ولو با قوه قهریه مسئله را حل کند. اما راه میانه‌ای نیز هست. هم اقدام فرهنگی و گفتمانی و هم استفاده از ابزار حاکمیتی. مسئله تعیین نحوه کنش حاکمیت است. تکرار آن هم بدون درس گرفتن از تجربیات سابق که تکرار همان آسیب‌ها است! 🔻 باید بداند در مسئله حجاب هر اقدامی محدود به حجاب نمی‌ماند. ، ، ، و همه باید تدبیر شود. در غیر این صورت نه تنها در موفق نمی‌شویم که شیرینی عملیات وعده صادق نیز به کاممان تلخ می‌شود... 🔻 ما تجارب مهمی در زمینه تدبیر امور پیچیده داریم. عملیات‌هایی پیچیده و ترکیبی مثل و با برخورداری از تدابیر کاملا حساب شده و هماهنگ در حوزه آفندی و پدافندی و سیاسی و رسانه‌ای و اقتصادی برای به نتیجه رسیدن و خنثی کردن طراحی دشمن که بارها در حوزه‌های نظامی رخ داده باید در حوزه‌های ترکیبی پیچیده فرهنگی مثل به کارگیری شود. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
لا تَحزَن إِنَّ اللَّهَ مَعَنا ۖ فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ عَلَيهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنودٍ لَم تَرَوها وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذينَ كَفَرُوا السُّفلىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ العُليا ۗ وَاللَّهُ عَزيزٌ حَكيمٌ (توبه: 40) 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
خیالت آسوده، سر عهدِ همیشگی هستیم دشمن از نخوت و غرورش مست، ما ز ذکر علی علی ع مستیم خلق کافر سپرده دل به چه چیز؟ پوشالی؟! ما ولی شیعیان سلطانیم دل به گنبدطلای او بستیم 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📝 ماجرای تعطیلی شنبه‌ها... (درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه) ✔️ قسمت اول 🔻 وسط این همه مسئله ریز و درشت در کشور از حجاب گرفته تا طوفان الاقصی و عملیات اخیر و... مسئله به مسئله برای بچه‌های جبهه انقلاب تبدیل نشد. دقیقاً همین مقطع جریانی خزنده از غفلت عمومی بهره برد و با تولید محتوا، ذهنیت سازی و ادبیات آفرینی کوشید پروژه‌ای را بی سروصدا به پیش ببرد. اما موضوع از چه قرار است و چرا بايد نسبت به آن حساس شد؟ 🔹سکانداری جریان غرب‌گرا در ماجرای تعطیلی شنبه 🔻 بنابر رصدی که انجام گرفت بیشترین تولید محتوا اعم از مقاله، مصاحبه، گزارش و... درباره ضرورت تعطیلی شنبه‌ها را جریان همراه با روزنامه و البته با میدان‌داری این روزنامه انجام داد. و می‌دانیم دنیای اقتصاد ارگان مطبوعاتی در کشور است. پس همین مقدار ایجاب می‌کند کمی با حساسیت مسئله را دنبال کنیم. 🔹 معناداری زمان در اسلام 🔻 در فرهنگ دینی دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمان‌ها نگاه ارزشی دارد که توضیح آن در قالب چند مقاله تفصیلی از زوایای مختلف قابل بحث است. عناوینی چون "شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه، روز جمعه، و..." نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمان‌ها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد. در اسلام نسبت به هریک ازاین زمان‌های خاص فراوان درباره ، اهمیت، اعمال، جایگاه و آداب و ادعیه آن وارد شده است. 🔹 زمان و سبک زندگی 🔻 اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیم گر در را زمان می‌داند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به است. 🔻 محور تنظیم گری رفتار فردی، اجتماعی و عبادی انسان است. ظرف زمان یکی از بسترهای پدیدآمدن غم و شادی انسان مسلمان است. عید و عزا و حزن و فرح و حتی تفریح و استراحت و عبادت همه بر مدار زمان تنظیم می‌شود. پس زمان امری مهم است. 🔹 پیامدهای فرهنگی تعطیلی شنبه 🔻 تعطیلی شنبه با فرهنگ اسلامی در بلندمدت چه می‌کند؟ 1. نشان می‌دهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به‌طور طبیعی روز دوم به‌عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد می‌شود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن به‌عنوان روز کارهای عقب‌مانده استفاده می‌کنند و جمعه را تعطیل به‌معنای استراحت و تفریح و... به‌شمار می‌آوردند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به‌عنوان روز تعطیل نشان می‌دهد. 2. هیچگاه یک‌شبه رخ نمی‌دهد. ذهنیت اجتماعی آرام آرام شکل می‌گیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل می‌داند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه به‌مرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه به‌عنوان روز نیمه‌کاری و کم‌کار هفته انجام می‌دهد. این تحول نرم طی یک شنبه را روز اصلی تعطیلات قلمداد خواهد کرد. 3. جایگاه جمعه در اما جایگاه خطیری است. در اسلام محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگی‌های فردی و دینی به‌شمار آمده است. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز می‌شود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در است. تا ده‌ها آداب فردی که برای جمعه تصویر شده است. روز خاص و است و به‌نوعی از اسلامی شناخته می‌شود. در برابر که است و یکشنبه که است. ما نسبت به روزها غفلت داریم. بعد نمادین دین یکی از عناصر دینی است. عنصر هویت‌ساز مرز شما با غیر شما و شما را تعیین می‌کند. اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، و عدم تشخص آن جامعه می‌گردد. ادامه دارد... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat