eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
428 عکس
62 ویدیو
30 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
سِلک عشاق، غير خلوت نيست خلوت ماست روضه، جلوت نيست ما همينجا توجه محضيم احتياجى به کنج عُزلت نيست همه هستند، انبيا حتى مجلس آفتاب خلوت نيست لحظه‌اى اشک، لحظه‌اى شکريم نعمتى قد شکرِ نعمت نيست ما همه قنبريم، يک نفريم جمع ما وحدت است، کثرت نيست گريه‌اى جمع کن که بايد رفت وقت خيلى کم است، فرصت نيست دل به صحرا زدن تلاش من است اين جهان جاى استراحت نيست آه و افسوس می‌خورد هر شب آنکه سفره‌نشين هيئت نيست علت رحمت خدا گريه‌ست هر کجا گريه نيست، رحمت نيست هر که ناراحت از فراق نشد در ليالى قبر راحت نيست خون دل جاى خون تن داديم شأن گريه کم از شهادت نيست گنج نابرده رنجمان بخشيد لطف زهرا به شرط خدمت نيست در عبادت عبوديت بايد طاعتى بهتر از اطاعت نيست ما تو را بين خواب هم ديديم خواب عشاق خواب غفلت نيست جنت آنجاست که شما هستيد جنت بى شما که جنت نيست همه سرمايه‌دار حب توأيم گنجى اندازه‌ى محبت نيست عزت بى تو را نمی‌خواهيم عزت بى تو غير ذلت نيست حرف تو حجت است و غير از تو هيچکس بر ائمه حجت نيست تو اگر خانه‌دار اين بيتى خانه‌دارى کم از نبوت نيست ✍ 📝 @hosseinieh_net ➖➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
جهاد تولید آرامش و شادی اجتماعی 🔹 این روزها شاهد اموری هستیم که روی اعصاب مردم راه می‌رود، را سلب می‌کند و جامعه را به‌سمت و نارضايتی سوق می‌دهد. افزایش قیمت انرژی افزایش قیمت دلار قطع بدون برنامه برق آلودگی هوا تعطیلی بانک و ادارات و مدارس سخن از تهدید جنگ و ناامنی کشور 🔹 در چنین شرایطی که بسیاری می‌کوشند موقعیت ایران را در آستانه پرتگاه معرفی کنند، هر است برای حفظ و حراست امنیت روانی کشور. باید بکوشیم در متن زندگی مردم آرامش را بازتوليد کنیم. 🔹 از اعیاد و ایام پیش‌رو بهترین استفاده را ببریم: روز مادر، روز پدر، اعیاد رجبیه، اعیاد شعبانیه و... 🔹 خیابان و بازار و مسجد را کانون تولید آرامش و سرور و شادی کنید. از گرفته تا تزئین محیطی و کارناوال های شادی اهل‌بیت علیهم‌السّلام. تا هدیه گل به مادران و پدران و... یا کارهای ساده‌ای چون برگزاری و برگزاری هم‌خوانی و در مراکز اصلی شهر با استفاده از ظرفیتی که امروزه در شهرهای مختلف با گروهایی از نوجوانان عزیز زمینه آن فراهم است، دشواری چندانی ندارد اما نتايج خوبی درپی دارد. یا هر اقدام دیگری که منجر به ایجاد حس آرامش و اینکه اوضاع عادی و طبیعی است، می‌شود. 🔻 هرچند امنیت روانی را سلب می‌کند، ما بايد بر نقطه مزیت خود یعنی فضای حقیقی تمرکز کنیم و با اتصال به متن زندگی مردم برای تولید و توزیع آرامش از آن بهره ببریم. 🆔 @taalighat
تعلیقات
روایت مقاومت (4) 📝 روایت پیشرفت، روایت عصر مقاومت (عبور از دوگانه مقاومت _ پیشرفت) #دوگانه_مقاومت
📍ایده‌ای برای روایت پیشرفت 🔻 اینکه ما در دارای لکنت مزمن هستیم، روشن است. باید درمانی در پیش گرفت. هم چاره کار نشد و ناکارآمدی آن را بالعیان می‌بینیم. دست آخر روایت پیشرفت را بچه‌های جهادی مثل و صعود چهل ساله انجام می‌دهد. (هرچند نقدهایی در محتوا و قالب هم به این کارها وارد است که فعلاً از آن سخن نمی‌گوییم.) 🔻 درعین اینکه باید قدردان این زحمات بود اما توجه کنیم اگر زبان روایت‌گر ما محدود و به یک نفر و یا یک طیف شد، و توسعه مخاطب روایت شما محدود می‌شود. از سوی دیگر انحصار در روایت چالش‌های متعدد دیگری نیز دارد: انتساب به حاکمیت و تلقی سفارشی بودن روایت نه واقعی بودن آن امکان وجود و یا ایجاد مشکل برای وجهه و عملکرد اجتماعی راوی و مخدوش شدن اصل روایت و... پس برای اثربخشی روایت پیشرفت چاره‌ای جز رعایت اصول روایت نداریم از جمله: 🔹 یک: توجه به تنوع مخاطب 🔹 دو: توجه به اقتضای تنوع مخاطب (ذهنیت، علاقمندی، چالش) 🔹 سه: تنوع در مرجعیت های اجتماعی 🔹 چهار: باورپذیری و اثرگذاری روایت 🔻 وقتی مخاطب شما متنوع است، باید روایت متناسب با این تنوع صورت‌بندی شود. اقتضائات تنوع رعایت شود. اینکه مخاطب شما چه فکر می‌کند، از کجا تحلیل دریافت می‌کند، چگونه باور یا انکار می‌کند، به چه کسی اعتماد می‌کند، چه چیزی را می‌بیند و چه‌چیزی را نه، همه این‌ها باید سنجیده شود. 🔻 این تنوع در مخاطب، خاستگاه تنوع در مرجعیت های اجتماعی است. همه جوان‌های شما مگر راجی می‌بینند؟ حتی اگر ببینند مگر وقعی می‌نهند؟ پس باید ببینیم جامعه چند نقطه اتکا فکری دارد؟ 🔻 با پذیرش به سمت خواهیم رفت. روایت شما از ایران امروز را اگر فقط عمامه به‌سرها بگویند، این‌ها را آخوند حکومتی می‌نامند و جیره خوار دولت، اما وقتی روایت پیشرفت را: استاد دانشگاه گفت سیاستمدار گفت صنعتکار گفت ورزشکار گفت هنرمند گفت معلم گفت بازاری گفت کشاورز گفت و... این می‌شود از ، ما باید همه ایران را راوی کنیم. همه ایران باید راوی شود، سخن بگوید. 🔻 از سوی دیگر این روایت‌گری می‌تواند در همان حوزه اختصاصی راوی باشد یعنی روایت تخصصی. این می‌شود روایت همه ابعاد ایران امروز... 🔻 حال نقطه آغاز یک انقلاب در روایت و رویکرد کجاست؟ ایجاد بستر ارتباط مؤثر با نخبگان و ایجاد خودآگاهی و خودخوانی. ایجاد بستر روایت نخبگانی پیشرفت. ایجاد فناوری روایت پیشرفت برای نخبگان 🆔 @taalighat
فاطمه پروانه ی مدار خودش بود منحصراْ تحت انحصار خودش بود فاطمه مخدوم خویش و خادم خویش است کعبه ی خود بود و پرده دار خودش بود نان کسی بر لبش حلال نباشد فاطمه هر روز نان بیار خودش بود گفت: اَنا مِن فاطمةُ ، فاطمه مِنّی فاطمه پس سالها کنار خودش بود اینکه ولایت چنین به نام علی(ع) شد کار علی هم نبود ، کار خودش بود هیچ زمان رو نزَد به غیرت شمشیر تکیه ی زهرا به ذوالفقار خودش بود نَه که بخواهد نبی مقام بگیری بوسه به دست تو افتخار خودش بود 🆔 @taalighat
📝 در این چند یادداشت کوشیدیم از زوایای مختلف مسئله و را بررسی کنیم. انشاالله در ادامه سلسله یادداشت‌های " نسبت به آینده جبهه مقاومت" را ادامه خواهیم داد. 🔻 درآمد: اهمیت و کارکرد روایت و نسبت آن با جهاد تبیین https://eitaa.com/taalighat/1865 🔻۱. نقدی بر روایت‌های جاری از حاج قاسم https://eitaa.com/taalighat/1868 🔻۲. فرصت ماجرای سوریه برای وحدت ملی حول مقاومت https://eitaa.com/taalighat/1871 🔻۳. روایت نقش ایران و محور مقاومت برای جهان اسلام https://eitaa.com/taalighat/1874 🔻 ۴. روایت پیشرفت، روایت عصر مقاومت (عبور از دوگانه پيشرفت _ مقاومت) https://eitaa.com/taalighat/1876 🔻5. ایده ای برای روایت پیشرفت https://eitaa.com/taalighat/1880 🔰️ سه یادداشت زیر به‌عنوان تکمله یادداشت آخر تقدیم می‌شود: 🔻آسیب‌شناسی ستاد ملی روایت پیشرفت 🔹قسمت اول https://eitaa.com/taalighat/1293 🔹قسمت دوم https://eitaa.com/taalighat/1294 🔹قسمت سوم https://eitaa.com/taalighat/1295 🆔 @taalighat
📝 چند نکته درباره فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص "فقیه زن متخصص" 🔸رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با اقشار مختلف بانوان تأکید کردند: «امروز تعداد ، کم نیست و حتی معتقدیم که در بسیاری از مسائل زنانه که مردها تشخیص خوب و درستی ندارند، خانم‌ها باید از مجتهدان زن تقلید کنند.» ۱۴۰۳/۰۹/۲۷ ایشان درباره‌ی موضوع فقیه زن و لزوم پرورشِ مجتهد زن قبلا نیز مباحثی را مطرح کرده بودند که در ادامه برخی از این موارد آورده می‌شود: ⏪ «اعتقاد بنده این است که ما حتماً فقیه زن و مجتهد زن لازم داریم و گمان من این است که دماء ثلاثه و امثال اینها را غیر از زن هیچکس نمیتواند فتوا بدهد... به هر حال لازم است.» ۱۳۷۹/۷/۱۵ ⏪ «پدیده‌ی ؛ خیلی پدیده‌ی عظیم و مبارکی است. هزاران عالم، پژوهشگر، فقیه و فیلسوف در حوزه‌های علمیه‌ی خواهران تربیت شوند؛ این چه حرکت عظیمی خواهد بود.» ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ 👇👇 گذشته از تاکید دوباره در کلام اخیر معظم له بر امکان تقلید از «مجتهدان زن» دارای شرایط برای دیگر «بانوان» که برخی محاذیر و تبعات مطرح شده در مساله را ندارد، نکته مهم دیگر در این بیان تأکید دوباره بر ایده فقه تخصصی در کنار فقه عمومی حوزه‌هاست که اکنون جایگاه مناسبی در تلاش‌های علمی حوزه یافته‌ اما نیازمند توجه بیش‌تر در محافل فقهی است. وجود فقیهان و مجتهدان برجسته که به استنباط و تدریس در عموم ابواب فقهی می‌پردازند ضروری بوده اما کافی نیست. فتوا در «موضوعات پیچیده» همچون برخی مسائل خاص زنانه و بسیاری از موضوعات پیچیده اجتماعی امروز، نیازمند شناخت و آگاهی دقیق مجتهد از ابعاد مختلف این گونه موضوعات است که صرفا با توصیفات اجمالی کارشناسان انضمامی حاصل نمی‌شود! 🔻 امر مقام معظم رهبری به تقلید از مجتهدین زن دارای شرایط در مسائل پیچیده زنانه که مردها تشخیص درستی از موضوع آن ندارند و حتی چه بسا به همین دلیل در فهم ادله آن نیز دچار خطاهایی شوند، مصداقی از اعتنا و تاکید بر این فقه تخصصی در حوزه «افتاء» است. علی رغم آن‌که ظاهرا مجتهدینی اعلم از مراجع عظام تقلید به جهت قوه استنباط در میان زنان مجتهده وجود ندارد، اما معظم له با اشاره به شناخت تخصصی بسیار بهتر زنان مجتهد از مسائل خاص زنانه، فتوا در این زمینه را شأن ایشان می‌دانند. ↘️ این امر ضرورت تربیت فقیهانی را گوش‌زد می‌کند که علاوه بر کسب قدرت استنباط مطلق، تمحض و تخصص در حیطه موضوعی خاصی را دنبال نمایند. در عمل هر چند شاید قدرت استنباط برخی فقیهان عام بالاتر از فقیه متخصص باشد، اما با فرض برخورداری مجتهد متخصص در موضوع از توانایی استنباط مناسب و اشراف بسیار دقیق‌تر او بر ابعاد موضوع و ارتباط ادله مختلف شرعی با آن، اعتماد به خروجی استنباط او معقول‌تر از رجوع به فتوای فقیهی است که علی الفرض، در توانایی بالقوه استنباط بالاتر بوده اما شناختی ناقص و ناکافی از آن موضوع پیچیده فردی یا اجتماعی دارد. در عصر حاضر که دامنه وسیعی از موضوعات پیچیده مطرح است، ضروری است تا حوزه‌های علمیه اهتمام بیش‌تری به تربیت فقیهانی متخصص داشته و بستر مناسب برای نقش آفرینی علمی ایشان را تمهید نمایند. ⬅️در این زمینه مناسب است تا در بسترسازی و پیگیری تحقق این امر مقام معظم رهبری، نهادهای حوزوی مرتبط، مجتهدان برجسته زن (که برای بیش‌تر بانوان متدین جامعه و حتی حوزویان کمتر شناخته شده‌اند) را معرفی و آثار و تحقیقات تخصصی ایشان در مسائل خاص بانوان را به روش مناسب ارائه نمایند. 🆔 @taalighat
نه وقتی فیلترینگ اعمال می‌شود... نه وقتی فیلترینگ ناقص اجرا می‌شود... نه وقتی فیلترینگ با فیلترشکن دور می‌خورد... و نه وقتی فیلترینگ رفع می‌شود... هیچ کسی با به‌صورت صحبت نمی‌کند. هیچ کسی مسئولیت نمی‌پذیرد. حداقل توضیح دهید چرا فیلتر شد و امروز چرا رفع شد؟ وقتی را شما نمی‌سازید، از هر حرکت و اقدام شما ده‌ها روایت معکوس تولید می‌شود. بدتر از رفع فیلترینگ، روایتی است که در درباره علت رفع فیلترینگ ساخته می‌شود. از یک طرف جامعه انقلابی احساس می‌کند دور خورده است. از آن طرف طیف دیگر گمان می‌کند دولت انقلابی دنبال محدودیت اجتماعی بود و دولت اصلاح‌طلب دنبال رفع محدودیت و توسعه ! 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 قطعه‌ای از نوای فاضل ارجمند مرحوم حجت‌الاسلام سیدرضا محبوبی رحمةالله علیه ☘ نثار روح مطهرش شب جمعه است هوایت نکنم می‌میرم... 🆔 @taalighat
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت 🔻 بخش اول 🔹 طی یکماه اخیر دوبار رهبر معظم انقلاب فرمودند "جبهه مقاومت گسترده‌تر خواهد شد." این گزاره از یک‌سو امید و پیش‌بینی است و از یک‌سو دستوری راهبردی که همه ما مخاطب آن هستیم. ما چه نقشی در توسعه‌ی جبهه مقاومت داریم؟ در نسبت با این امر اساساً با پنج حوزه مواجهیم: 1. بازسازی و توسعه فکری 2. بازسازی و توسعه اجتماعی 3. بازسازی و توسعه امتی 4. بازسازی و توسعه تشکیلاتی 5. بازسازی و توسعه راهبردی 1⃣ بازسازی فکری و انضباط بخشی مفهومی مکتب مقاومت 🔹 ما پس از انقلاب اسلامی در دوران جدیدی از تحولات بین‌المللی قرار گرفتیم. مواجهه‌ ما با نظام سلطه به‌مرور زمان رو به تصعید است. در هر مقطع از تصعید باید کنش متناسب با آن مقطع را ذیل راهبرد کلان و ثابتی در پیش گرفت. اساساً ایران چهار دهه است که را به‌عنوان یک زیست، سبک زندگی و مبنای اقدام انتخاب کرده است. امروز و در عصر سطح مواجهه با نظام سلطه به‌شدت تغییر کرده است. 🔹 امروز بیش از هر زمان دیگری به تثبیت و توسعه نیاز داریم. این گزاره که "هزینه مقاومت کمتر از هزینه سازش است" باید به یک باور عمومی تبدیل شود. باید بپذیریم دچار نارسایی‌های جدی در این زمینه هستیم. 🔹 باید این واقعیت را بپذیریم که از یک‌سو جامعه دارای ابهامات و شبهات جدی و متعدد در زمینه است. کسی عهده‌دار و ابهام‌زدایی از ذهن مردم نیست. گویی اساسا مسئله را به‌نحوی واضح می‌دانیم که خود را موظف به گفتگو و حل شبهه نمی‌دانیم. ذهن و فکر جامعه را نمی‌توان محدود و محصور دید. خاصیت فکر پویایی است، مواجهه با رویکردهای مختلف است. حال این ذهن حرف های دیگری غیر از قرائت رسمی حاکمیت درباره مقاومت شنیده است. ما نیز خودمان را به نشنیدن می‌زنیم و یا آنانی که دارای شبهه هستند را منحرفین و خارج از دایره فهم سلیم می‌دانیم. اینجا نقطه آغاز اشتباه است. 🔹 اینکه آقا در ابتدای سخن درباره سوریه می‌گوید می‌خواهم کنم و نه یعنی را به‌رسمیت می‌شناسد و می‌کوشد از آن رفع ابهام کند. اما اینکه اکنون یک‌دهه از پر رنگ شدن مسئله مقاومت در سپهر سیاسی کشور می‌گذرد و همزمان و همگام با مقاومت به و اجتماعی مقاومت نمی‌اندیشیم نشان از یک نارسایی است. ما در میدان جنگ فتح و پیروزی داریم اما در میدان فکر و اندیشه و ذهنیت اجتماعی عقب‌نشینی داریم. میدان و افکار همزمان پیش نمی‌روند. 🔹 ما حتی متولی تبیین نیز نداریم. کسی می‌تواند متولی رسمی و حقیقی تبیین در کشور را معرفی کند؟ کجاست؟! فلان پژوهشگاه یا پژوهشکده که قانوناً موظف به تبیین است یا درگیر پروژه‌های بی‌خاصیت است یا درگیر سیاسی‌کاری یا درگیر هرچیزی غیر از تبیین. و البته آن کسانی‌که مخاطب هستند، امروز به‌عنوان طلبکار هم هستند، اینقدر وقیحانه! نهاد تولید دانش ما نیز منقطع از مسئله روز جامعه است و به تفنن های علمی سرگرم. و یا از آن سو در اختیار جريان روشنفکری در حال تولید محتوا و تحلیل برای اهداف غرب در ایران است و کم له من نظیر. 🔹 ما بايد از یک‌سو خلاءنظری دراین زمینه را جبران کنیم، از سوی دیگر متولیان تبیین را بر مأموریت ذاتی خود مستقر گردانیم و بعد از آن فاصله بین اندیشه و اجتماع را پر کنیم. 🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت 🔻 بخش اول 🔹 طی یکماه اخیر دوبار رهبر معظم انقلاب فرمودند "جبهه مق
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت 🔻بخش دوم 2⃣ بازسازی و توسعه اجتماعی (1) 🔹 یک در سطح حاکمیت نیست، یک انتخاب در سطح اراده عمومی و انتخاب ملی است. پس برای امتداد مقاومت باید حیات و نشاط آن در لایه را دنبال کرد. با ، باورها باید به نسل‌های آینده انتقال یابد و با بروز و شدت باید از باورهای اساسی در سطح ملی حراست کرد. 🔹 مقاومت مادامی که فاقد گسترده و مستحکم باشد، نمی‌تواند در میدان کنش‌گری داشته باشد. دشمن دقیقا در همین نقطه تمرکز کرده است تا اراده ملی را متزلزل کند. اراده که دچار تزلزل شد، خاکریز اصلی فروریخته است. تجربه پیش روی ماست. 🔹 جامعه باید نسبت به مقاومت، حس داشته باشد. نوعی بروز حس جامعه نسبت به مقاومت بود. این لازم است ولی کافی نیست. سخن از مقاومت، باید در موج بزند. پس یک عملیات موفق تبیینی در زمینه بازسازی و توسعه فکری جبهه مقاومت، باید در تحلیل بیگ دیتای شبکه‌های اجتماعی ببینیم سمت و سوی گفتگوی مردم با يکديگر تغییر کرده است. 🔹 امروز راهبردی ترین نیاز کشور و است. نه تکرار کلمه وفاقی که خالی از معنا و پوچ و بزکی برای سیاست‌بازی سیاست‌بازان باشد. انسجام ملی، یعنی به‌رسمیت شناختن که همواره اهل عزت و مبارزه با ظلم و سرافرازی بوده‌اند. ایرانی شیعی که یک "" به گستره تاریخ دارد. نباید اجازه داد این من مشترک، تکه‌تکه شود. تقویت هویت ملی، جلوگيری از تنش‌های اجتماعی و کاذب، و تولید فناوری‌های انسجام آفرین ضروری است. حال باید چه کرد؟ برای این حراست نیاز به اقداماتی است: 1. بازتولید محتوا و استدلال درباره مقاومت 2. تغییر در ادبیات و به‌روزرسانی 3. تغییر در بسته‌های عرضه محتوا 4. استفاده از موقعیت رخدادهای سوریه 5. تعیین دقیق جامعه هدف در تبیین 6. تغییر در روش تبیین 7. به‌رسمیت شناختن شبهات ذهنی مردم و نخبگان 8. طراحی گفتگوهای کلان در سطح ملی با هدف تمرکز بر خطوط مشترک 9. روایت تجارب سازش و عواقب آن 10. تولید نهاد روایت 11. تمرکز بر مسئله اتحاد ملی 🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت 🔻بخش دوم 2⃣ بازسازی و توسعه اجتماعی (1) 🔹 #مقاومت یک #راهبرد_سیا
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت 🔻بخش سوم بازسازی و توسعه اجتماعی (2): توسعه انسجام و ولا اجتماعی 🔹 جامعه‌ای است که در آن جریان دارد. طبقات مختلف اجتماعی نسبت به یکدیگر دارای اهتمام و اعتنا و مسئولیت هستند. ایده نه از آن جهت که موجب توزیع سبد کالا و رفع فقر بود، مهم شمرده می‌شد، بلکه ایده از آن جهت دارای اهمیت است که به ساخت جامعه مقاوم و توسعه ولا اجتماعی کمک می‌کند. 🔹 جامعه‌ای که مبارزه و مقاومت را برگزیده باید دارای استحکام درونی، انسجام و کمترین خلل در اجزا باشد. و تنازع و برای این جامعه سم مهلک است. اگر کسی به ایده مقاومت تعلق خاطر دارد باید از تفرقه و دوقطبی تنفر داشته باشد و از آن بر حذر باشد. 🔹 انسجام چرا مهم است؟ مقاومت یک مسیر حرکت ملی است، که از خواست جمهور ملت برآمده است. زمانی قطب‌نمای کشور جهتی را نشان می‌دهد که تبلور اراده جمعی آن باشد. هرگونه اختلاف عمیق و چندصدایی مؤثر مسیر را به‌سمت هدف کند یا منحرف می‌کند. از سوی ديگر راهبرد اساسی دشمن برای درهم شکستن تمرکز بر نقطه اختلاف و افتراق است. تنها با اختلاف است که می‌توان موتور محرکه مقاومت را خاموش کرد. 🔹 آن زمانی که رهبر معظم انقلاب نام سالی را "اتحاد ملی و انسجام اجتماعی" نهادند شاید کسی گمان نمی‌کرد این رویکرد تا چه حد دارای اهمیت راهبردی برای آینده انقلاب است. مطالعه بيانات آن مقطع رهبری برای فهم دقیق امروز و طراحی اجتماعی ضروری است. 🔹 برای توسعه ولا اجتماعی باید از حیث مخاطب اقدام در سطوحی انسجام و ولا را دنبال کرد: در لایه جامعه انقلابی در لایه جامعه مذهبی در لایه خاکستری جامعه در لایه مذهبی و مناسبات با اهل سنت در لایه اقوام مختلف ایرانی (کرد و لر و ترک و بلوچ و عرب) تعامل عرضی هر یک از این لایه‌ها باهم و تعامل طولی لایه‌های مختلف با دیگر لایه‌ها زاویه دیگری از بررسی مسئله است. 🔹 اما علاوه بر رعایت حیث موضوع، باید حیث جنس و را نیز شناسایی و تعيين و تفکیک کرد. 🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت 🔻بخش سوم بازسازی و توسعه اجتماعی (2): توسعه انسجام و ولا اجتماعی
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت 🔻بخش سوم بازسازی و توسعه اجتماعی (3): احیای بسیج 🔹 سال‌ها است رونق گذشته خود را از دست داده است. بسیج معجزه انقلاب در ساخت یک هویت جدید اجتماعی و تربیت انسان انقلاب بود. بسیج گره‌های کور پیش روی انقلاب را باز کرد. بسیج نماد و عنصر محوری در مقیاس جامعه برای کنش‌گری و تحقق اهداف ولایی بود. 🔹 تقریر ماهیت بسیج در اندیشه انقلاب اسلامی اهمیت راهبردی دارد. تقلیل بسیج به یک سازمان و ساختار رسمی حاکمیتی با تعاریف مدرن از سازمان انحراف و مسخ کننده واقعیت آن است. بسیج فراتر از سازمان، یک نهاد اجتماعی بود که سازمان می‌کوشید به این مدد برساند. 🔹 ویژگی‌ بسیج گردهم‌آوردن و جذب طبیعی انسان‌های مخلص حول اهداف انقلاب بر مدار کنش عینی بود. بسیج نقطه اتصال نظر و عمل بود، نظر و باور عمیق توحیدی و عمل و کنش انقلابی. این اکسیری بود که خمینی کبیر برای پیشبرد انقلاب ساخته بود و هر گره‌ای با آن باز می‌شد. 🔹 بسیج به این معنا امروز هم هست و هم نیست. عده‌ای باورمند به مبانی انقلاب و محصور در حوزه نظرند. عده‌ای اهل کنش انقلابی و ناظر به حوزه عمل اما کم اتصال به لایه مبانی و اندیشه اصیل انقلاب، لذا محصول عمل هر دو دسته نحیف و ضعیف می‌شود. سازمان بسیج می‌کوشید عنصر و بستر توحدبخش به این دو امر نظر و عمل باشد. اما آسیب اساسی آن تأویل رفتن از ساخت و بسیج به ساخت و در معنای مدرن و توسعه بروکراسی است. همین امر آن را فشل و بی‌رمق کرده است. 🔹 جامعه مقاوم بی‌تردید به کنش‌گر محتاج است و این بسیج است که کنش‌گر تراز انقلاب اسلامی که جامع بین است را تحویل می‌دهد. که هم اهل معنویت است، هم اهل فهم مبانی ولی است و هم اهل اقدام و جهاد و قیام. 🔹 احیای بسیج، یعنی احیای فناوری ارتباط و اتصال اجتماعی انقلاب اسلامی به بدنه و متن جامعه و توسعه دسترسی اجتماعی. احیای بسیج یعنی فعال‌سازی کانون‌های اجتماعی کنش‌گر انقلابی. احیای بسیج خصوصا باوجود مسائل اخیر منطقه دارای اهمیت و ضرورت دوچندان است. 🆔 @taalighat