eitaa logo
تاملات
744 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
افول استکبار 2.mp3
32.36M
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |بررسی در مواجهه با فشارهای تحریمی آمریکا ▪️ دکتر ▪️ ▪️ بخش دوم 🔹رهبر معظم انقلاب فرمودند که باید به دنبال مصون سازی کشور از تحریم باشیم؛ با این وجود اگر می‌خواهیم نسبت به یک جریانی مصون سازی صورت بگیرد باید زمین بازی را ما تعیین کنیم؛ البته اگر ما قاعده بازی را بلد باشیم و تحریم‌ها را دور بزنیم دور زدن تحریم‌ها به معنای مصون سازی کشور از تحریم‌ها نیست، چون ممکن است دشمن هم قاعده بازی را عوض کند. 🔹 توقیف کشتی انگلیسی و ایجاد فضای بازدارندگی در حوزه کشتیرانی بسیار مهم بود و حمله موشکی سپاه به عین الاسد نیز معادله نظامی را تثبیت کرد و به دشمن این پیام را داد که اگر بخواهد وارد معادله نظامی شود پاسخ جدی دریافت می‌کند. 🔹اقدامات ما در باشگاه تحریمی‌ها در سطح حاکمیتی، حکومتی و دولتی در حال پیگیری هستند. البته در نهایت کار باید توسط دولت پیش برود، ولی بنده معتقدم دولت اساساً بنا ندارد توسعه را در ایران رقم بزند. 🔹 ظرفیت‌های کشور باید در مدلسازی‌ها دیده شود و از سوی دیگر اقتصاد باید مردمی شود، چون اقتصاد مردمی می‌تواند اقتصاد مقاومتی را شکل دهد. 🔗 برای شنیدن بخش قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰علم از کی تکنولوژیک شد؟ ✍️ رضا داوری اردکانی 🔸علم به معنی جدید از آغاز تکنولوژیک بوده و تکنولوژیک بودن در ذات آن است نه اینکه پس از به وجود آمدن‌شان کسانی به فکر افتاده باشند که از آنها در ساختن ابزار بهره‌برداری کنند و مگر نه اینکه انسان را در همان اوان پیدایش علم جدید حیوان افزارساز خواندند. پس نمی‌توان پرسید که علم جدید از کی و چگونه تکنولوژیک شده است. 🔹 علم زمان‌های قدیم معنا و مقصود دیگر داشته و به ندرت ارتباطی با تکنیک و حتی با حرفه داشته است. کسانی که حساب علم را از تکنیک جدا می‌دانند تاریخی بودن علم را درنمی‌یابند و علم قدیم و جدید را از حیث ماهیت یکی می‌دانند و اختلاف‌شان را به نقص و کمال نسبت می‌دهند. 🔸علم قدیم به اصطلاح علم نظری بود و علم نظری، علمی مناسب برای تصرف در جهان و موجودات نیست و البته نمی‌توانست چنین قلمرویی را بگشاید بلکه علم ثابت و دایم به ثابتات و به جهان ثابت بود. با پدید آمدن علم جدید، در جهان انسانی نیز دگرگونی پدید آمد و این دگرگونی تا زمان ما به صورتی تصاعدی سرعت گرفته است. 💢 علم جدید را نه با علم قدیم و نه با فلسفه خلط نباید کرد. علومی که متقدمان داشتند به علم نظری و علم عملی و علم شعری تقسیم می‌شد آنچه از متقدمان به نام علم عملی و شعری باقی مانده است همچنان اعتبار دارد زیرا درباره آنچه باید باشد، است نه درباره آنچه هست. علم نظری که علم چیزها چنان که هستند، دانسته می‌شد اکنون کمتر اعتبار دارد و بیشتر به تاریخ پیوسته است و اگر به کار امروز هم بیاید عادت امروز آن را پس می‌زند. ⚜️ @taammolat74
🔰درباره مرحوم دکتر فیرحی ✍️ پرویز امینی 🔸 دکتر فیرحی استاد اندیشه سیاسی دانشگاه تهران امروز بر اثر کرونا درگذشت. برای آن مرحوم طلب عفو و غفران و برای خانواده و بستگان و علاقمندان ایشان طلب صبر و بردباری از درگاه خداوند متعال دارم. 🔹 اگر چه چندان با مرحوم دکتر فیرحی حشر و نشر نداشتم اما برخی آثار ایشان را خوانده بودم. تنها در یک جلسه نقد و کفتگو درباره کتابی که ایشان نیز در تولید بخشی از آن مشارکت داشتند، با ایشان هم سخن بودم و البته گفتگوی تند و تیزی بین ما نیز شکل گرفت. 🔸 کل پروژه مرحوم فیرحی را می توان در چند جمله خلاصه کرد. مرحوم فیرحی جامعه اسلامی را در عصر کنونی در دو راهی دموکراسی و رادیکالیزم می دید که یکی را باید انتخاب میکرد. مرحوم فیرحی البته برای جامعه اسلامی، بر انتخاب دموکراسی تاکید داشت‌ 🔹ایشان همانند جان لاک، پیش فرض اساسی دموکراسی را برابری می دانست و مهمتربن مدافع برابری را نه علم و نه فلسفه بلکه دین می دانست. بنابراین نه تنها تعارضی بین دموکراسی با دین نمی دید بلکه دین را مهمترین مدافع دموکراسی می دانست. مرحوم فیرحی همچنین به شیوه راولز تلاش داشت با تفکیک لیبرالیسم سیاسی از لیبرالیسم فلسفی(روشنگری فرانسوی) یا لیبرالیسم محدود در برابر لیبرالیسم جامع، از قرائت دموکراسی دین ستیز اجتناب و از فهم تعارض آمیز دین و دموکراسی جلوگیری کند و البته راه دموکراسی در جامعه دینی را نیز هموار کند. 🔸از کارهای خوب ایشان، از غربت به درآوردن کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله مرحوم آیت الله نایینی است که با شرح مفصلشان بر آن، در کتاب در "آستانه تجدد"، متن صعب این کتاب را روان و خوشخوان کردند 💢مرحوم فیرحی البته دل در گروه فوکو و بحث گفتمان او نیز داشت و برخی آثار خود را متکی به این سازمان معرفتی از جمله کتاب دانش، قدرت و مشروعیت و این اواخر جلد دوم فقه و سیاست در ایران معاصر نوشت که البته در کاربست این سازمان اندیشه در فقه سیاسی و لوازم آن و وجوه متعارضش می توان چون و چرا کرد . خدایش رحمت کند و او را از ما نیز راضی گرداند.🌷 ⚜️ @taammolat74
🔰 کلان طرح فکری «فیرحی» دینی‌سازی یا فقهی‌سازی مفاهیم مدرن بود ✍️ عبدالحسین خسروپناه 🔸 ارتحال برادر دانشمند جناب استاد دکتر داوود فیرحی پژوهشگر و مدرس علوم و اندیشه سیاسی اسلام در دانشگاه تهران را تسلیت عرض می‌کنم. کرونا مصیبت عجیبی است که با راز پنهانش عزیزان را یکی پس از دیگری به سرای ملکوت می‌فرستد و دوستان را در این سرای ملک، اندوهناک می‌سازد. 🔹این بیماری منحوس، دکتر را هم مبتلا و بستری کرد و مع الاسف پس از درمان‌های بی نتیجه شبانه روزی از این سرا جدا ساخت. روزها برای شفای او دعا کردیم و لکن قضای الهی، بر سفر این اندیشمند به سرای ابدی مقدر شد. بارها توفیق گفتگو و مباحثه با آن مرحوم مغفور درباره اندیشه‌ها و نگاشته‌هایش را داشتم. 🔸نخستین بار بیش از بیست سال پیش، نگاشته «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» را مطالعه کردم؛ اثری که هنوز چاپ نشده بود، مباحثه خوبی در رابطه با این اثر و اندیشه فوکو داشتیم. «نظام سیاسی و دولت در اسلام»، «تاریخ تحول دولت در اسلام»، «مفهوم قانون در ایران معاصر»، «فقه و سیاست در ایران معاصر»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی» و «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» نیز از آثار خواندنی و قابل بررسی مرحوم فیرحی است. 🔹آخرین مباحثه با ایشان به پیشنهاد این مسکین در بررسی کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفتگویی صمیمی، علمی و مبتنی بر منطق و اخلاق شکل گرفت. فیرحی هر چیزی نمی‌نوشت و هر سخنی نمی‌گفت. او یک طرح کلان فکری را دنبال می‌کرد که به تعبیر بنده دینی سازی یا فقهی سازی مفاهیم مدرن بود. شواهد فقهی سازی او هم عمدتاً به مطالب علمای مشروطه به ویژه محقق نایینی استناد داشت؛ هر چند مسیر محقق نایینی به نظر بنده استمرار فقه سنتی و بهره گیری از ظرفیت آن در حل مسائل نوین بود. او موافق علوم انسانی اسلامی نبود؛ لکن عملاً فقهی سازی مفاهیم سیاسی همچون حزب مدرن را تدوین کرد. 🔸این کمترین با اینکه نگاه نقادانه به اندیشه و روش تحقیق آن مرحوم داشتم؛ اما همیشه از معاشرت علمی، حوصله و خلقش، لذت می‌بردم. گفتگو و بررسی پیرامون اندیشه‌ها و آثارش بهترین هدیه‌ای است که می‌توان به روح این عالم محقق تقدیم کرد، بجاست طالبان پژوهش از این منظر آثار وی را بررسی کنند و در این باب گام بردارند. ارتحال این عالم متخلق را به دانشگاهیان و حوزویان و نیز به همه دوستدارانش، به ویژه خانواده محترمشان تسلیت می گویم. خداوند این معلم مرحوم را مشمول غفران و رحمتش قرار دهد و خانواده و دوستانش را مزین به صبر جمیل گرداند.🌷 ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |سیری در مبانی نظری اقتصاد اسلامی 🎙حجت‌الاسلام علی میثمی تهرانی مبتنی بر اقتصادنا شهید صدر(ره) جلسه سوم ⏰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
اقتصاد_جلسه۳.mp3
12.98M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |سیری در 🎙حجت‌الاسلام تهرانی جلسه سوم 🔹 مبانی کتاب اقتصادنا شهید صدر 🔹بررسی هویت اجتماعی 🔗لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید. 🔻پ.ن: این درسگفتار به صورت ماهانه برگزار می‌شود. می‌توانید آنرا در کانال تاملات دنبال کنید! ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @meisamee
به نام خدا 🔸🔸🔸 گروه و کانال تاملات🔸🔸🔸 💠 🔹 در عصر پرشتاپ گذار و گذر زمین و زمان؛ کمی ‼️تامل‼️ باید کرد برای شناخت خود و جهانی که در آن زیست می کنیم تا💎 حقیقت 💎را جست و در راه هدف ثبات قدم پیدا کرد. 🔹💠 🔴🔴🔴 تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها و تفکر برای بازگشت به خویشتن و طرح نظر از یک طلبه دغدغه مند... 🔷🔷🔷 🔸 دین 🔹 فلسفه 🔸 فرهنگ 🔹 روانشناسی 🔸 رسانه و فضای مجازی و... ♦️♦️♦️ گروه تأملات نیز افتتاح شد👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/567345230Cf50009284f 👆👆👆 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔰انقطاع نظر و عمل سیاسی در ایران ✍️ مصاحبه نشریه عصر اندیشه با دکتر فیرحی 📍 دانش‌ها همواره از درون و بیرون خود ناقدان و مخالفانی دارند و به همین دلیل است که نحله‌های متعددی درون یک دانش شکل می‌گیرند. این وضعیتی طبیعی برای همه دانش‌ها است. موفق‌ترین دانش‌های بشری مانند پزشکی هم بدون منتقد و مخالف نیستند. نقد آقای دکتر بشیریه به علوم سیاسی از درون این رشته صورت گرفته است. در پاسخ به چرایی طرح چنین انتقادی از سوی ایشان من به دو نکته اشاره می‌کنم که می‌تواند مفید باشد. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰انقطاع نظر و عمل سیاسی در ایران ✍️ مصاحبه نشریه عصر اندیشه با دکتر فیرحی 📍 دانش‌ها همواره از درو
✔️ ادامه... 🔸 دانش سیاسی در جامعه ما دانشی است که مرکب است اما انسجام ندارد. یعنی ترکیب و ملغمه‌ای از دیدگاه‌های چپ، دیدگاه‌های لیبرال - سرمایه‌داری اروپایی، باستان‌گرایی و اسلام‌گرایی در آن دیده می‌شود. این دیدگاه‌های متنوع هم به صورت جزیره‌ای هستند و ارتباط چندانی با هم ندارند. 🔹امروز تصمیمات سیاسی بر تمام زوایای زندگی انسان از تولد کودک گرفته تا تحصیلات و سلامت و کار و حتی مرگ تأثیر می‌گذارد. هر تصمیم سیاسی می‌تواند نتایج مختلفی را به دنبال داشته باشد. لذا باید کوشید عمل سیاسی را به علم سیاسی گره زد. به نظر من برداشت دکتر بشیریه این است که چنین پیوندی مابین علم و عمل سیاسی از هم گسسته است. 🔸ما با هر چیز که جنبه ایدئولوژیک پیدا کند مخالفیم. توجه کنید مثلاً مارکسیسم دو بعد دارد: یک بعد آن ایدئولوژی مارکسیستی است و بعد دیگرش یک مجموعه تم‌هایی است که به درد علم می‌خورد. مثلاً مارکس می‌گوید بین نیروهای تولید و تحولات اجتماعی رابطه‌ای وجود دارد. این یک تئوری است که هرچند مارکسیست‌ها آن را تولید کرده‌اند، لکن ربطی به ایدئولوژی مارکسیستی ندارد. 🔹 بی‌شک شما نمی‌توانید نقش فقیه را از این جامعه حذف کنید. اما در خصوص این‌که نقش فقیه در چه وضعیتی بهتر عمل خواهد کرد، ممکن است ایدئولوژی مجال و اجازه بررسی به شما ندهد. بنابراین ایدئولوژیک شدن علم، اسلامی و غیر اسلامی ندارد. ایدئولوژیک شدن به این معناست که شما به جای نتیجه‌گیری مبتنی بر داده‌ها و تحقیقات و تدابیر، از پیش مشخص کنید که من سراغ فلان چیز نمی‌روم. 🔗 متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید. ⚜️ @taammolat74
🔰بر سوگ رقیبان سرسخت باید گریست ✍️مجتبی رستمی کیا 🔸علی رغم همه انتقادات و مخالفت¬ها با شیوه تفکر و روش شناسی علمی دکتر ، نگاه گفتمان شناسانه و تبارشناسی که تحت تأثیر میشل در خصوص رابطه میان قدرت و دانش در بستر تاریخی مسائل علمی را از پایگاه فقه مورد بررسی قرار داده است، و همچنین برداشت های هرمنوتیکی وی از فلسفه ، مباحث بسیار مهمی تلقی می شود، امروز به جرأت می توان گفت که یک رقیب قوی در مباحث علمی را از دست داده ایم، 🔹وبر سوگ این رقیبان سرسخت باید گریست؛ و از خودمان یک سؤال بپرسیم در مقام فهم و پاسخگویی، چقدر بر نظریات گفتمان، تبارشناسی و دیرینه شناسی فوکو تسلط داریم؟ در مطالعات معناشناسی امروزه، این مباحث از جایگاه مهمی برخوردارند و به نوعی امتداد فلسفه زبان در عرصه‌های تحقق عمل اجتماعی محسوب می شوند؛ 🔸 راهی که از بازی های زبانی ، افعال گفتاری و واقعیت اجتماعی شروع و به ساخت جهان اجتماعی و نظریات گفتمان و تبارشناسی رسیده است؛ فوکو را چه شالوده شکن و یا فراساختارگرا بدانیم، نقطه مقابل ساختارگرایان در مباحث معناشناختی قرار می گیرد و یکی از رقیبان جدی ما در آینده، مخالفان ساختار و نظام سازی های مفهومی در عرصه تمدن سازی اسلامی خواهند بود؛ 🔹وی نمونه درخشان کسی است که فقه را از این پایگاه مطالعه کرده است و می طلبد پاسخی انتقادی با تسلط بر نظریات پیش گفته به این جریان داده شود؛ تا به قول شهید مطهری، این انتقادات گفتمانی بتواند راه ترقی علوم اسلامی را بیش از پیش باز کند، "اگر نبود انتقادات فخر رازی و غزالی، فلسفه اسلامی اینقدرها توسعه و تعمیق نمی شد؛ " نگاهم در این نوشته به نوعی در حوزه " مدیریت دانش" و " مدیریت رقیبان علمی" دسته بندی می شود. ⚜️ @taammolat74
🔰 داود فیرحی؛ مدرس اسلام اروپایی در دولت برجامی! ✍️ مدرسه انقلاب 🔸 در میان پیام‌هایی که به مناسبت رحلت دکتر فیرحی صادر گردید، پیام آقای از موارد جالب بود. زیباکلام تلاش کرده است تا اسلامی سازی علوم انسانی را پروژه‌ای حکومتی جلوه داده و دور بودن آقای فیرحی از این مباحث را «غیرحکومتی» بودن وی تفسیر کند. 🔹 فارغ از اینکه چه کسانی بودجه‌های سنگینی از حکومت گرفته و می‌گیرند تا علوم انسانی ترجمه‌ای را در کشور رواج دهند، «غیرحکومتی» جلوه دادن آقای فیرحی جفای بزرگی در حق ایشان است. 🔸مرحوم فیرحی شیفته و مرید مرحوم بود و بعدها به یکی از نظریه پردازان و بدل شد. هر بار حسن روحانی، موضعی می‌گرفت که نیازمند توجیهات دینی بود، آقای فیرحی وارد می‌شد و توجیه می‌کرد. 🔹 در زمانه‌ای که حسن روحانی مدعی بود وظیفه ما به بردن افراد نیست، آقای فیرحی هم میگفت: «ریاست جمهوری، مذهبی نیست یعنی است!»(شبکه اجتهاد/17دی1397)» و وقتی حسن روحانی از عاشورا درس می‌آموخت ایشون هم درس اخلاق شهروندی! می گرفت(جماران/19شهریور98) 🔸 مرحوم فیرحی هر هفته سه شنبه در وزارت خارجه خدمت جناب ظریف و همکارانشان بحثی پیرامون داشتند؛ اسلامِ صرفا اخلاقی و غیرسیاسی که نه به استعمار کار دارد و نه به ظلم. (نقل از دکتر فواد ایزدی) 🔹 دکتر فیرحی روابط پنهان و آشکاری با داشته و در نشریات دولتی نیز بسیار فعال بود. وی از شاگردان و ارادتمندان سیدجواد طباطبایی (صاحب نظریه ) نیز بوده است. ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @darseenghelab
تاملات
✅اختصاصی 📱# لایو 🔻موضوع: نقدر رویکرد روش شناسی دکتر فیرحی 🎙دکتر ذبیح الله نعیمیان ➕فکرت ⬅️پنج ش
📣 هم اکنون پخش لایو نقد رویکردشناسانه دکتر فیرحی کانال فکرت با دکتر ذبیح‌الله نعیمیان از اینستاگرام 🔗https://www.instagram.com/fekratnet/live/ ⚜️ @fekrat_net ⚜️ @taammolat74
♨️ 🔸قابل توجه علاقه‌مندان به مباحث علوم انسانی، از این هفته شب‌های پنجشنبه به بازتاب سلسله نشست‌های «عصر علوم انسانی» خواهیم پرداخت. در این نشست‌ها که با همایت مدرسه تخصصی علوم انسانی شرف‌الدین از سال 1395 برگزار می‌شود، در تلاش است زمینه نویی برای طرح مباحث علوم انسانی در کشور ایجاد نماید و مسائل مهم کشور را با تحلیل علوم انسانی طرح کند. 🔹البته تمام نشست‌های برگزار شده و اساتید مدعو، مدنظر اهداف کانال ما نیست، و بعضی از این اشخاص تحلیل‌های ناصحیح و بعضا خلاف واقع دارند. با این حال به رسم امانت کانال ما تصمیم دارد تا تمام جلسات برگزار شده این نشست‌ها را بازتاب دهد. با این حال از تمام مخاطبین عزیز کانال تأملات، درخواست می‌شود نگاه‌های انتقادی خود را به این سلسله نشست‌ها معطوف داشته و نظرات خود را برای ما ارسال کنید تا بازنشر بدهیم.... 💢بالاخره باید با گفتگو پیش رفت، حرف‌ها را شنید و با استدلال نقدانه به چالش کشید تا زمینه‌ساز طرحی نو باشیم... ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |وضعيت علوم انسانى در ايران و نسبت آن با جامعه 🎙 صادق زیباکلام سلسله نشست‌های عصر علوم انسانی نشست اول ⏰ ١٨ آبان ٩٥ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
وضعيت علوم انسانى در ايران و نسبت آن با جامعه.mp3
26.06M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |وضعيت در ايران و نسبت آن با جامعه 🎙 سلسله نشست‌های 🔹 در هیچ سطحی در حوزه علوم انسانی در تمام این سال های پس از انقلاب، یک مقاله ی معتبر توسط هیچ شخصی منتشر نشده است. مطالبه ای هم از فضای دانشگاه ها نیست. 🔹چه میشود در کشوری به فاصله ۸ سال، سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی نژاد با آن همه تفاوت شان رای میاورند؟ مگر مکان بررسی چنین پدیده ای، در دانشکده علوم سیاسی نیست؟ پس چرا هیچ تحلیل دقیقی وجود ندارد و مطالبه ای نشد یا اصلا چنین فکری به وجود نیامد؟ 🔹 مشکل هم از اسلام نیست. اگر اسلام مانع پیشرفت بود ۲۰۰ سال بعد از اسلام، پیشرفت و توسعه علمی صورت نمیگرفت. ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 منم باید برم... کلیپ زیبا فوق، بسیار زیباست. همخوانی شهدای مدافع حرم با مداحی زیبای منم باید برم، سیدرضا نریمانی است. این کلیپ با با تکنیک دیپ فیک ساخته شده است و سازنده آن ذوق قشنگی به خرج داده است. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |عقلانیت در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای 🎙رسول لطفی جلسه دوم بحث و گفتگو کانال گام دوم ⏰ ۲۳ آبان ۱۳۹۹ ⚜️ @gamedovomenghelab ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای1.mp3
4.52M
🔹نقدی بر انسانشناسی ارسطویی 🔹عقلانیت اسلامی در گذر از عقلانیت مدرن 🔹معنای صحیح عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای 🔹طرح موضوع بحث جدید: عقلانیت انقلابی
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای2.mp3
3.62M
🔹عقلانیت انقلابی چیست و چرا این بحث از سوی مقام معظم رهبری طرح شد؟ 🔹رابطه عقلانیت و انقلاب چیست؟ 🔹 آیا آرمان‌گرایی انقلابی خلاف عقلانیت است؟
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای3.mp3
3.43M
🔹 عقلانیت انقلابی: عبارت است از چارچوب فکری و اندیشه‌ای با مبانی مستحکم استدلالی و عقلانی و برخوردار از تجربه موفق تاریخی و ریشه‌دار که در قرآن و سیره انبیاء و معصومین وجود دارد و در کنش‌های اجتماعی به ما کمک می‌کند. 🔹 عقلانیت انقلابی به موازات: 1- عقلانیت لیبرالیستی 2- عقلانیت محافظه کار و تحجر 3- عقلانیت آنارشیستی 🔹 جهان مدرن به اسم عقلانیت در پی حفظ نظم موجود جهان از طریق دیپلماسی است. 🔹 چرا عده ای با ادبیات سازش درپی تحریف عقلانیت هستند؟
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای4.mp3
3.85M
🔹 مقایسه کنش عقلانی مارکس وبر در غرب که منجر به بروکراسی و جهان سرمایه داری مدرن شد با کنش معطوف به عقلانیت انقلابی که منجر به حیات طیبه خواهد شد و ملازم با فطرت انسانی است.
🔰 تحول آفرینی علامه ریشه در آگاهی او نسبت به زمانه دارد ✍️ محمد فنایی اشکوری 🔸ویژگی‌های شخصیتی و توانائی علمی علامه طباطبائی سبب ایجاد تحول شده است و آشنایی او با زمانه سبب و زمینه این تحولات شد؛ بنیه علمی و زمانه زیستن در ایجاد این تحولات نقش دارند. برای علامه عنوان فیلسوف کم است چراکه فیلسوفی یکی از ابعاد علامه است؛ او به جامعیت کاملی در علوم مختلف رسیده بود؛ مفسر، فیلسوف و عارف بود، مولفه‌ها و اجزا یک نظام واحد بود و دغدغه اصلی علامه طباطبائی اندیشه و فکر اسلامی است. 🔹علامه طباطبایی می‌خواهد اندیشه و فکر اسلامی را به عنوان یک نظام فکری چند بعدی و نظام عملی و اعتقادی که جامع باشد و یک نظام عملی و رفتاری که بعد رفتاری و اجتماعی دارد، ارائه دهد. نظام کامل زندگی به این معنا است که نخست جهان بینی جامع به ما ارائه دهد و یک نظام زیست شامل زندگی فردی و جمعی بدهد؛ این نظام جامع فکری و عملی عقلانی باید پشتوانه منطقی و نظری داشته باشد و از طرفی وحیانی و برخاسته از معارف دین و مطابق با آموزه های دین و در عین حال معنوی و عرفانی باشد. 🔸کسانی خواستند نظام‌های فکری و عملی ارائه دهند اما حاصل کارشان فقط عقلانی بوده است و یا استخراج شده از دین در حد نقل بوده است که بدون به کارگیری حداکثری ظرفیت عقل و یا با غفلت از بعد معنوی و باطنی دین بوده است و به ظاهر دین بسنده شده است. علامه طباطبائی در همه ابعاد عقلانی، نقلی، باطنی و معنوی اهل علم، اهل عمل، باطن و سیر و سلوک است؛ این ادعا با نظر در اندیشه و آثار او اثبات می‌شود. شاگردان تربیت شده او ادامه دهنده و امتداد او هستند. ⚜️ @taammolat74
🔰 اعتباریات علامه(ره) مبنای طرحی فلسفی برای فرهنگ ✍️ علی‌اصغر مصلح 🔸«ادراکات اعتباری» در مسیر بحثی معرفت‌شناسی به اندیشه درمی‌آید، اما موضوع ادراکات اعتباری را نباید به قلمرو معرفت‌شناسی محدود کرد. به‌نظر می‌رسد که علامه‌طباطبائی این بحث را در پیِ درکی نو از انسان و جهان و با تنفس در فضای فکری عالم معاصر مطرح کرده‌اند. 🔹برای کشف چنین دریافتی باید به‌جای تمرکز ذهن بر ادراکات اعتباری، به قلمرو «» توجه کرد. اگر مقالة ششم کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم را با توجه به سیر افکاری که در غرب شروع شده و به تأملات فلسفی دربارة «» منجر شده، مطالعه کنیم، درستی این برداشت آشکارتر می‌شود. 🔸اگر به زمینه پیدایش اندیشة متفکرانی چون "ویکو"، "روسو" و "هردر" دربارة تمدن و فرهنگ توجه کنیم و نحوة تقّرب این متفکران به حوزة فرهنگ را دنبال کنیم، آنگاه بهتر می‌توان به سبب تقّرب علامه‌طباطبائی به پرسش‌هایی که ادراکات اعتباری پاسخی برای آنهاست، پی برد. اگر با این شیوه، نظریه ادراکات اعتباری را قرائت کنیم و به شباهت‌های دریافت‌ها و در عین‌حال زمینه‌های تاریخیِ متفاوت توجه داشته باشیم، امکان آغاز گفتگویی جدید در مورد «فرهنگ و مقومات آن»، بین تفکر اسلامی و تفکرات برخاسته از فرهنگ اروپایی فراهم می‌شود. 💢 کار مرحوم علامه در این بحث گستردن مباني به‌ منظور فهم و معاصر و مناسبات حاکم بر آن است. قرار گرفتن بحث ادراکات اعتباری در ادامه بحث «پيدایش کثرت در ادراکات»، نشان‌دهنده مواجهه آن متفکر با یکي از بزرگترین مسائل دوره مدرن، یعني درک اسباب تکثر در فرهنگها، ارزشها و هنجارهای غالب در تاریخ و است. 🔹آغاز بحث از اعتباریات، آغازکردن از کف انسان و از جایي است که فرهنگ شروع می‍شود. با توجه به زمینه پیدایش تفکر فلسفی درباره فرهنگ که از قرن هجدهم آغاز شد، می‌توان بحث اعتباریات علامه را آغازی برای ورود به فلسفه فرهنگ دانست. برای آغاز چنین بحثی باید بپذیریم که قلمرو اعتباریات همان قلمرو است. ⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره 🔶 موضوع |نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی ▪️ دکتر حمید طالب‌زاده ▪️ دکتر محمود مروارید انجمن علمی فلسفه دانشگاه تهران ⏰ ٢۶ اردیبهشت ٩٥ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
صوت سخنرانی حمید طالب‌زاده و محمود مروارید.MP3
28.5M
🔉 مناظره 🔶 موضوع |نظریه ▪️ دکتر ▪️ دکتر محمود مروارید 🔹به زعم طالب‌زاده، علامه در مقاله ششم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» برخلاف سایر آثار خود که در آن‌ها مواجهه‌ی انسان با جهان را از سنخ شناخت می‌داند، اذعان می‌کند که مواجهه انسان با جهان از سنخ زندگانی است. با به میان آمدنِ مفهوم «اعتبار» در نحوه مواجهه انسان با جهان، ساحتی از ادراک به نام ساحت اعتبار گشوده می‌شود و در این راستا آن‌چه به تمامیت می‌رسد وجود انسان است. به نظر طالب‌زاده آنچه در این بین نظریه‌ی علامه را در تاریخ فلسفه اسلامی بی‌سابقه می‌کند، این است که بدین ترتیب انسان، بنیاد نظر و عمل می‌شود. ⚜️ @taammolat74