eitaa logo
تاملات
766 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قبول شکست و تغییر راهبرد ✍️ امید رامز 🔸دهه چهل مجاهدین با برداشت التقاطی از اسلام به دنبال "مارکسیسم اسلامی" بودند. این جریان فکری، دهه پنجاه و به طور ویژه در سال ۵۴ در یک نقطه عطف تاریخی صراحتا مارکسیسم را برگزیدند. ⚜️ @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰قبول شکست و تغییر راهبرد ✍️ امید رامز 🔸دهه چهل مجاهدین با برداشت التقاطی از اسلام به دنبال "مارکس
...دهه هفتاد، اصلاحات به دنبال برداشت التقاطی لیبرالی از اسلام می‌رود؛ به طوری که حسین مرعشی، کارگزاران را حزب "لیبرال دموکرات مسلمان" می‌نامد. 🔹کار تا جایی پیش می‌رود که خاتمی با دفاع از لیبرالیسم معترض می‌شود که: "بعضی‌ها امروز با لیبرالیسم مخالف‌اند" و سروش با مذمت روشنفکران، آنها را از ترس از اینکه دیگران لیبرال‌شان بنماند، برحذر می‌دارد و تصریح می‌کند: "ما نمی‌توانیم از کنار لیبرالیسم به راحتی بگذریم" تا اینجا دو اتفاق افتاده بود: ✔️فاز اول، محوریت اسلام و سعی در انطباق مفاهیم مارکسیستی و لیبرال با اسلام و انتساب برداشت‌ها به آن. ✔️فاز دوم، با استقلال فکری جریان‌های مارکسیستی و لیبرال، مارکسیسم و لیبرالیسم خود را هم‌وزن اسلام و قطب ایدئولوژیک تلقی کردند. 🔸اما با شکست تئوریک جریان اصلاحات در مناظرات شفاهی و مکتوب دهه هفتاد و هشتاد، در دهه نود شاهد فاز جدیدی از کنش جریان رفرم و اعتدال در حوزه اندیشه هستیم و آن اینکه این‌بار آنها نه در پی "انطباق لیبرالیسم با اسلام" با رویکرد تدافعی، بلکه در پی "انطباق اسلام با لیبرالیسم" با رویکردی تهاجمی هستند. 🔹کارگزاران، نماینده سرمایه‌داری لیبرال در ایران، با عطف به صرف سرمایه حضرت خدیجه(س) در پیشبرد اسلام، صراحتا پیامبر اکرم(ص) را مدافع "سرمایه‌داری مدرن" معرفی می‌کند؛ مصطفی ملکیان نیز شهید مطهری را دارای دیدگاه اقتصادی لیبرال می‌نامد؛ و حالا روحانی با تحلیلی اسکیزوفرنیک از سیاست‌ورزی پیامبر، سعی دارد ایشان را شخصیتی پراگماتیک و نتیجه‌گرا-آنطور که پدر معنوی‌اش مرحوم هاشمی بود-جلوه دهد که علیرغم خلف وعده کفار در پیمان اول، مایل به امضای پیمان دوم نیز بوده است. 🔸یک نتیجه‌گیری جامعه‌شناسانه مثبت از این تحلیل این است که به نظر می‌رسد بر خلاف تلقی برخی روشنفکران، هنوز دین‌مداری و اسلام‌گرایی در جامعه ایرانی زنده است که همان روشنفکران و سیاستمداران سعی دارند از شاخصه‌‌های آن برای نظریه‌های سیاسی شاذ خود تاییدیه بگیرند و کسب رای کنند. 🔹اما یک نتیجه‌گیری دین‌شناسانه منفی این است که خطر التقاط یا بدعت اسلام را تهدید می‌کند. در این حالت دین‌مدار آنقدر رفتارش دقیق نیست که در دایره شمول دین قرار بگیرد، بلکه دایره دین را آنقدر می‌گستراند که رفتار او را نیز شامل شود! 🔗 https://virgool.io/@rasoul_lotfi222/fhn9afvikyoy ⚜️ @lotfi74
📌فوری فوتی 💠 آیا ذوالقرنین همان کوروش است❓ ❄️ نظر علامه طباطبایی و آیت الله مکارم شیرازی درباره ذوالقرنین چیست❓ 🎙کنفرانس با موضوع: 🕖 امشب در گروه عالمانه: حقیقت باستان💯 💎 مفسر مادیگرایی که معتقد بود قرآن، ساخته پیامبر اسلام است، میگوید ذوالقرنین کوروش است❗️ 🕖 امشب، بحثی مستند خواهید شنید که هرگز آنرا نشیده اید. همه دوستان به این گروه دعوتند👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3442671628C6dcb6824fc ❌گروهی تحت نظر جمعی از اساتید و پژوهشگران عرصه تاریخ ⚜ @lotfi74
🔰تاریخ ما فراز و فرود داشته است. ✍ رضا داوری اردکانی 🔸این تاریخ، تاریخ پیروزی ها و شکست ها و دوران های رونق و رکود در حکمت و دانش و فرهنگ و سیاست بوده است. اصل را بر این نمی گذاریم که ایران یکسره خوبی و زیبایی و دانایی است بلکه می گوییم به کشور و مردمی که حکمت چند هزار ساله و زبان و شعری دارند که بزرگترین شاعران اروپا را به وجد آورده و به تحسین واداشته است و هم اکنون نیز در سراسر روی زمین دوستدارانی دارد با نظری که لایق آن است بنگرند. 🔹 من در این اواخر برای اینکه نه نارسایی ها و ضعف ها و نقص های موجود را منکر شوم و نه آن را به روح ایرانی نسبت دهم به وضع توسعه نیافتگی و اقتضاهای آن توجه کرده ام. ایران شناس ها هم اگر به این امر توجه کنند خدمتی بزرگ به فهم و درک رابطه میان شرق و غرب و جهان های توسعه نیافته و توسعه یافته می کنند. 🔸خوشبختانه امروز جمعی از ایرانیانی که در خارج اقامت دارند ایران‌شناس شده و آثار بالنسبه خوبی در باب ایران معاصر و در تاریخ و ادب و شعر ایران پدید آورده‌اند. آنها هم که در فلسفه و عرفان و حکمت ایران مطالعه کرده‌اند و می کنند از هر قوم و ملتی که باشند با تعلق خاطر به ایران فکر می کنند. 🔹امیدوارم همه این بزرگواران به وضع دویست ساله اخیر ایران و مخصوصا به شعر وفرهنگ و ادبش بیشتر توجه کنند. ⏰ افتتاحیه کنفرانس بین المللی مطالعات ایران معاصر، ۲۰ آبان ۹۸، دانشگاه تهران ⚜ @lotfi74
💠 مرگ تمدن ها زمانی فرا می رسد که بزرگان مردم به پرسش های جدید آنها پاسخ های کهنه می دهند. ✍ ویل دورانت ⚜ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اندر احوالات تتلو ✍ حسین شمقدری امیر تتلو اینقدر مهم هست که حداقل حالا یک پست براش بذارم. بیشتر دوست داشتم نظر شما رو راجع به تتلو بدونم و برام بنویسین اما چندتا نکته هم خودم می گم: یک- شاید من اینطور افراد رو قبول نداشته باشم اما دلیل می شه که اونها رو از کشور به بیرون راهی کنیم؟ حالا بره با بی‌بی‌سی صحبت کنه و صداوسیما برای صدمین بار از بی‌بی‌سی ببازه! و بی‌بی‌سی بدون سانسور همه حرفهای تتلو رو پخش کنه چه مثبت و چه منفی. دو- چقدر مدیریت فرهنگی کشور باید گیج باشه که یک روز تتلو رو اینقدر تحویل بگیری که حتی ببری در کنار حجه‌الاسلام رئیسی (به طمع رای جمع کردن) و روز بعد طرد کنی. سه- خیلی بیشتر از اینها باید یاد بگیریم که افراد مختلف با عقاید و سلیقه های مختلف رو به رسمیت بشناسیم، اینقدر دنبال این نباشیم که خودی و ناخودی کنیم، یاد بگیریم که تتلوها رو هرچند زیادی تحویل نگیریم اما طرد هم نکنیم چهار- درباره تتلو خیلی بیشتر از امثال ساسی مانکن می شه حرف زد، به نظرم تتلو یک پدیده است از اتفاقات جدید از جنس دهه ۸۰ای ها. پنج- جالبه که میگه الآن از احمدی نژاد خوشم میاد! ⚜ @lotfi74
🔰 فلسفه تاریخ در حیات انسانی ضرورت دارد. 🎙 دکتر حسین کچوئیان سلسله نشست های نظریه تاریخی انقلاب اسلامی ⏰ ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ⚜ @lotfi74👇👇👇
نظریه-های-تاریخی-انقلاب-اسلامی-کچویان_mixdown.mp3
35.64M
🔉 فایل صوتی دکتر حسین #کچوئیان 🔶 نظریه انقلاب اسلامی 🔸 «بر اساس منطق مدرن هیچ کس نمی تواند انقلاب اسلامی یا جنگ تحمیلی را تحلیل کند. داشتن فلسفة تاریخ دینی با برگرداندن مجدد اخلاق به تاریخ ممکن است. شاید بتوان خدا را از تاریخ حذف کرد اما انسان اخلاقی را نمی‌توان حذف کرد.» #سلسله_نشست_نظریه_تاریخی_انقلاب اسلامی 🔗 لینک جلسه قبل: https://eitaa.com/lotfi74/348 ⚜ @lotfi74
🔰من در سفر/ سفر در من مهم ترین ویژگی سفر، دور شدن و «گریز» از زندگی روزمره است. فرار از عقلانیت حاکم بر شهر که قاعده تداوم حیات در آن است. آدمها وقتی به سفر می روند خوشحال اند. احساس می کنند بر روی ابرها نشسته اند. گاهی اوقات احساس بی وزنی مفرط به سراغشان می آید به ویژه وقتی که در جاده، ماشین با برآمدگی ملایمی مواجه شده، به سرعت بالا می رود و دوباره چرخ های آن به آرامی بر روی آسفالت می نشیند. در سفر، آدمها خود را از نظمی که زندگی روزمره دچار آن است رها می کنند. 🔹 عجیب نیست که وقتی به ماشین هایی خیره می شویم که در حال ترک تهران اند اولین سوالی که به ذهنمان می آید آن است که این جمعیت از چه چیز می گریزد؟ آنان به گونه ای خود را از شهر دور می کنند که انگار قرار نیست دوباره به آن بازگردند. ⚜ @lotfi74
تاملات
🔰من در سفر/ سفر در من مهم ترین ویژگی سفر، دور شدن و «گریز» از زندگی روزمره است. فرار از عقلانیت حاک
🔹گریز از آنچه هست مهم ترین ویژگی سفر است. در سفر، مسافران بیشتر به مقصد فکر می کنند تا مبدأ. در سفر حسی از یافتن را تجربه می کنند که گمگشته آدمها در دنیای امروز است و جالب آنکه این حس حتی در مکان هایی که بارها به آنجا سفر کرده اند هم همراه آنان است. البته آنچه گفتم برای همه آدم ها صادق نیست. 🔸بسیاری از آدمها این روزها مدام از لحظه های سفر عکس می گیرند. ساعت به ساعت عکس و عکس و عکس پشت سر هم. صفحه اینستاگرام مملو از عکس های سفر می شود. جاده، دشت، بشقابها، پاها در کف رودخانه، در آغوش گرفتن هوا،. در تمامی این عکس ها سفر در حاشیه و کانون سفر خود مسافر است. جهان به گرد مسافر می چرخد! در سفر، معمولا آدم ها گم می شوند ولی در سفرهای امروزی آنان مدام پیدا می شوند. آنان هر لحظه با عکس هایشان در دسترس و به راحتی یافتنی اند! ولی حتی اگر گم هم می شوند عکس گم شدنشان را در اینستاگرام منتشر می کنند! 🔹این حجم از انتشار عکس را باید به عنوان ویژگی زندگی امروز پذیرفت و آنرا نشانه چیزی ندانست یا آنکه نه، باید گفت این عکس ها نشانه است؟ آدم های امروزی دیگر با سفرهای دو، سه یا چهار نفرۀ خانوادگی ارضاء نمی شوند. دلشان جمعیت می خواهد. دوست دارند دور و برشان شلوغ باشد ولی نیست. نه، این هم نیست. دوست دارند مدام بر روی صحنه باشند. صحنه ای که دیگران به آنان نگاه کنند و با لایک تأییدشان کنند. ولی نکته آن است که اگر ایدۀ « زندگی به مثابه صحنه » را انتخاب کرده ایم دیگر چه فرقی می کند که در سفر باشیم یا در خانه. ما فقط برای عکس هایمان به پس زمینه نیاز داریم. همین. 🔸قطعا مسافری که روزی چندین عکس از طریق اینستاگرام منتشر می کند حداقل سه ساعت برای عکاسی وقت صرف کرده است. خواندن کامنت های دوستان و «مرسی عزیزم یا چشات خوشکل می بینه» نوشتن را هم به این زمان اضافه کنید. در این وضعیت معنای تجربه سفر چیست؟ کدام مکاشفه، سیر و سفر، گریز از زندگی روزمره رخ داده است؟ آیا عکس گرفتن و چک کردن کامنت های دوستان، خود جزوی از همان زندگی روزمره ای نیست که مسافر قصد گریز از آنرا داشته است؟ در برخی از کشورها حرکت هایی آغاز شده است که در آنها تلاش می کنند تا حرص و ولع برای عکس گرفتن و انتشار آنرا کم کنند. خویشتن شناسی در سفر با چنین کنترلی معنا می شود. سفری بدون توجه به خویشن در عکس، گم شدن کامل در دل جاده، خود را به جاده و مسیر سپردن. 🔹متأسفانه این روزها تعریف کردن سفر هم از معنا تهی شده است. ما قبل از آنکه به خانه برسیم و دوستانمان را ببینیم سفرمان را برای دیگران تعریف کرده ایم. به همین دلیل آدم ها دیگر کمتر درباره سفرهایشان با هم حرف می زنند. چون حرف ها قبلا با عکس زده شده است، عکس هایی که کانون آنها خود مسافر و نه سفر است. ما قبل از رسیدن به خانه چمدان سفر را باز کرده ایم! 🔸کم نیستند آدم هایی که برگشتن از سفر را بیشتر از رفتن به سفر دوست دارند. خانه برای آنان امن ترین نقطه جهان است و سفر به معنای آوارگی و جستجوی مقصد است. در مقابل، خانه به معنای رسیدن و ماندن است و اینان نه جستجو، که ماندن را دوست دارند. «هیچ جا خانه آدم نمی شود». 🔹برخی در سفر می فهمند که چه چیزهایی را از دست داده اند. سفر، نداشته هایشان را به یادشان می آورد. کم نیستند آدم هایی که وقتی به طبیعت می روند تصمیم می گیرند که در ادامه زندگی شان هر هفته به دل طبیعت بزنند. همچنین برخی در سفر می فهمند که چه چیزهایی دارند که قدرش را نمی دانند. در سفر دلشان برای خانه و بالش شان تنگ می شود. 🔗https://virgool.io/@rasoul_lotfi222/e3ddbbppc0pq@lotfi74
34.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥پاسخ دکتر «تقی آزاد ارمکی» به گفتگوی دکتر تنهایی با #شوکران 🔺نه «جامعه‌شناسی» مرده است و نه «جامعه‌شناسان»؛ نه علم فروپاشیده و نه دانشگاه. یک دیوانه‌ای در زمانه‌ای و در جایی، یک جای غریبه، این سخن را مطرح کرده است. ⌛️۲۰ دقیقه، ۱۴ آبان ۱۳۹۸، 🔹سخنرانی در «همایش ملّی مطالعات فرهنگی و اجتماعیِ آموزش عالی، علم و فنّاوری» ⚜ @lotfi74
🔰 10 نکته درباره یادداشت نویسی ✍ محسن مهدیان 1⃣یکم. بی محلی نکنیم مهمترین تفاوت یادداشت و مقاله اینست که یادداشت معطوف به رویداد و خبرست. پس سوژه باید بهنگام و مساله روز مخاطب باشد. نباید بی اعتنا به حال و هوای مخاطب باشیم. 2⃣دوم. پاسخ به چی؟ یادداشت باید پاسخ به یک پرسش باشد. قرارست یک ابهامی را رفع کنیم. یا رویدادی را عمق ببخشیم. خلاصه به سوال مخاطب پاسخ دهیم. ⚜ @lotfi74👇👇👇