eitaa logo
تاملات
766 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
348 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 شبه‌مدرنیته هدایت ✍ شهریار زرشناس ‌ ‌🔻پروژه مدرنیته در معنای غربی آن هرگز در ایران به‌طور تام و تمام محقق نشده و چون از خاستگاه‌های تاریخی-فرهنگی ما برنخاسته بود،‌ اصیل نبوده است. آن‌چه در ایران با اصلاحات میرزا حسین سپهسالار و فعالیت لژهای فراماسونری و آرای میرزا ملکم خان تجسم یافت، نحوی غرب‌زدگی شبه‌مدرن بود نه سهیم شدن در عقل مدرن. ‌ ‌🔹صادق هدایت محصول فضای ناشی از سیطره شبه‌مدرنیته و تجسم بارز آن در ادبیات بود. لذا هدایت نه عیناَ مثل مدرنیست‌های ادبی چون ادگار آلن پو یا فرانتس کافکا اما به صورتی دیگر و طبعاَ نازل‌تر (زیرا او تصویرگر شبه‌مدرنیته است نه مدرنیته) بیانگر آرا و احوالی نیست‌انگارانه است. ‌ ‌ ‌🔸نیهیلیسم هدایت فقط در ارادت و توجه خاص او به کافکا ظاهر نمی‌شود بلکه فراتر از آن در ویژگی‌هایی چون مذهب‌ستیزی، انکار ماوراءالطبیعه، یأس آلودگی، اوهام پوچ‌گرایانه و فضای رعب‌انگیز روان‌پریشانه برخی آثارش چون «بوف کور» یا «سه قطره خون» و نیز توجه ویژه و تفسیر به رأیش از خیام جلوه‌گر می‌شود. ‌ ‌📖کتاب جستارهایی در ادبیات داستانی معاصر، نوشته شهریار زرشناس ‌ ‌#صادق_هدایت #نیهیلیسم ⚜ @lotfi74
اولین شماره از فصلنامه «جامعه اندیشکده های ایران».pdf
14.29M
📒اولین شماره از فصلنامه «جامعه اندیشکده های ایران» 📌این فصلنامه خلاصه‌ای از برترین پژوهش‌ها و اقدامات ۱۵ اندیشکده و موسساه سیاست پژوهی کشور را انتشار می‌دهد. در این شماره مطالبی با موضوعات «اقتصادی»، «اجتماعی و فرهنگی»، «سیاست خارجی»، «حکمرانی» و «انرژی» آمده است. ♦️ اندیشکده‌های حاضر در این شماره عبارتند از: 🔹اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر 🔹شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) 🔹اندیشکده مرصاد 🔹مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🔹 مرکز پژوهشی آرا 🔹پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت 🔹 اندیشکده شفافیت برای ایران 🔹اندیشکده برهان انقلاب اسلامی 🔹 اندیشکده حکمرانی شریف 🔹بنیاد توسعه فردا 🔹مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری 🔹مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی 🔹موسسه افق آینده‌پژوهی راهبردی 🔹موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام 🔹 پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف 🔹 مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ⚜ @lotfi74 ⚜ @darseenghelab
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
. 🎤 سخنرانی طوفانی حمید رسایی 🔸 مهم و شنیدنی ♨️ تحلیل دو سناریوی و تصمیم بنزینی 🔹قسمت اول: چرا رهبر انقلاب حوادث بنزین را «توطئه» نامید eitaa.com/rasaee/‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭3024‬‬‬‬ 🔹قسمت دوم: دروغگویی مسئولان به مردم، آتش بدتر از اغتشاش eitaa.com/rasaee/‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭3026‬‬‬‬ 🔹قسمت سوم: سناریوی حوادث بنزین eitaa.com/rasaee/‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭3029‬‬ 🔹قسمت چهارم: سناریوی حوادث بنزین eitaa.com/rasaee/‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭3030‬ 🔹قسمت پنجم: چرا روحانی دروغ گفت که جمعه خبردار شدم eitaa.com/rasaee/‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭3031 🔺کانال حمید رسایی🔻 @www_rasaee_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جوکر چیزی برای از دست دادن ندارد! ✍ حسین شمقدری 🔶جوکر چیزی برای از دست دادن ندارد، هرچه بوده قبلتر از او گرفته‌اند، جوکر امروز از طبقه مستضعفیست که می‌گوید دیگی که برای من نجوشد بهتر است سر سگ در آن بجوشد، جوکر می گوید اگر دنیا به کام من خوش نیست پس نمی‌گذارم به کام تو هم خوش باشد انتقادی عجیب و بی پرده در سینمای هالیووود از وضعیت موجود در آمریکا، در ابتدا خوشحال می‌شوی که ببین آمریکا هم مشکلات دارد! اما کمی عاقل باشی می‌فهمی که سینمای آمریکا سوپاپ اطمینان جامعه ایست که سختترین انقاداتش از رسمی‌ترین تریبون‌ها بیان می شود 🔹حال وقتی جوکر نسخه ایرانی ندارد، همین فیلم می تواند تبدیل به تهدید امنیتی برای کشوری مثل ایران شود، امروز جوکر الگوی قشر مستضعفی در ایران است که صدایش به جایی نمی رسد و شاید بازی را به هم زند،‌ اسلحه به دست گیرد و روزگار تلخ خود را به دیگران نیز بچشاند 🔸اگر صداوسیما به عنوان اصلی‌ترین تریبون رسانه‌ای کشور صدای جوکرهای ایرانی نباشد و نقش سوپاپ را بازی نکند چه بسا باید منتظر انتقام جوکرها نیز باشیم 🔻پ.ن: صداوسیما حتی مستند «الف الف پاریس» که واقعه ۸۸ را از یکی از نزدیکان میرحسین موسوی روایت میکند، حاضر نیست پخش کند، مستندی که سازنده آن معتقد به نظام است و خود را از طرفداران کلیت نظام می داند اما سعی می کند در مستندهایش به موضوع یک سویه نگاه نکند و به قولی بی طرف باشد، زبانی که صداوسیمای ما آن را بر نمی‌تابد و مستندی که خودش تصویب کرده و هزینه ساختش را داده هیچ وقت از تلویزیون پخش نمی کند. ⚜ @lotfi74
🔰سلبریتی‌ها: تنگنای خود دلخواه و خود واقعی ✍️ابوذر قاسمی‌نژاد 🔸در یک تعریف ساده سلبریتی یعنی چهره. کسی که مشهور و معروف می‌شود در اصطلاح سلبریتی نامیده می‌شود. این فرد به دلایلی اکتسابی و یا انتسابی در کانون توجهات قرار می‌گیرد و به‌مثابه یک الگو و مانکن برای دیگران به یک فرد مهم تبدیل می‌شود. حال بحث این است که چرا در مواقعی (به‌خصوص در کشور ما) این افرادِ چهره در حصارهای گرفتار می‌شوند که با ادا و اطوارهای مختلف مرزهای اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را فرومی‌پاشند و نمی‌توانند یک الگو بماهو الگو باشند؟ 🔸سلبریتی‌ها معمولاً از طریق و به‌واسطه رسانه است که چهره شده‌اند. در معرض دید قرارگرفته و دیده شدن مهم‌ترین مکانیسمی است که زندگی آن‌ها را در برگرفته است. این افراد از طریق رسانه‌ها هویت پیداکرده‌اند. این هویت، هویتی سنتی و مدرن نیست (یعنی از طریق تبار و طبقه و یا سطح تحصیلات شناخته‌شده نیستند)، بلکه هویتی اشتهاری است که در تعریف می‌توان مصداق‌های از هویت پسامدرن برای آن پیدا کرد. 🔹هویت پسامدرن تکه‌پاره و وضعیتی است که خطی و هنجاری نیست و در بسیاری از موارد دیجیتالی و تابع اکنونیت موجود است. بنابراین، اینکه می‌گویم پسامدرن به این دلیل است که تا حد زیادی از طریق رسانه و امر مجازی برساخت می‌شوند. بنابراین، این در معرض دید بودن برای آن‌ها یک هویت تعریف می‌کند که می‌توان آن را “خود دلخواه و یا خود آرمانی” نامید. این خود دقیقاً در برابر “خود واقعی و طبیعی” قرار دارد. ادامه در لینک ذیل👇 🌐 https://engare.net/celebrities-your-own-dilemma/ ⚜️ @lotfi74
#فقه_نظام #حوزه_علمیه_قم #احمد_رهدار ⚜ @lotfi74
✅ «عوام‌زدگی، روحانیت ما را فلج کرده است؛ عوام‌زدگی از سیل‌زدگی و مار و عقرب‌زدگی بالاتر است. روحانیت ما در اثر آفت عوام‌زدگی نمی‌تواند پیشرو باشد و از جلو قافله حرکت کند و به معنای صحیح کلمه هادی قافله باشد، مجبور است در عقب قافله حرکت کند. خاصیت عوام این است که همیشه با گذشته و آنچه خو گرفته پیمان بسته است و حق و باطل را تمیز نمی‌دهد. عوام هر تازه‌ای را بدعت یا هوی و هوس می‌خواند.» ✍️ شهید متفکر مرتضی مطهری #روحانیت #شهید_مطهری #عوام_زدگی ⚜️ @lotfi74
🔰 تقدم تفکر بر انسان ‌ ✍دکتر سیدمهدی ناظمی، استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه: ‌ 🔻یکی از ویژگی‌های عصر جدید به ویژه با رویکرد کلاسیک، وابسته دیدن رویکردها، انتخابها، تصمیم‌ها، آراء و عقاید به انسانهای جزئی است. اگرچه که برخی از اندیشمندان، از جمله فیلسوفانی چون هگل و مارکس، تلاش کردند تا در برابر این معنای از انسان جزئی که برآمده از رویکردهای سوبژکتیو، با مفهوم «تاریخ» – Geschichte – مقاومت کنند، ولی همچنان حال و هوای فرهنگ عمومی انسان مدرن این است که محتوای تلقی‌های کلان انسان را بر اشخاص نسبت دهند. ‌ 🔸طبق تلقی رایج، اولین کسی که مثلاً درباره وجود ذهنی صحبت می‌کند، به نوعی «خالق» این مفهوم محسوب می‌شود و همچنان که ما امروزی‌ها از حقوق مادی و معنوی «خلق ایده»های خود بهره‌مند هستیم و ابتکارات و اقتراحات را به نام خود ثبت و ضبط می‌داریم و از آنها صیانت می‌کنیم، انتظار داریم که لابد این یا آن اندیشه‌ای که زمانی بوده است، حتماً جایی اولین بار کسی آن را «خلق» کرده است. ‌ 📌ادامه این مطلب را در سایت باشگاه اندیشه بخوانید: ‌ 🔗 http://bashgah.net/go/mwm1 #فلسفه #مولانا #سید_مهدی_ناظمی #باشگاه_اندیشه ⚜ @lotfi74
🔰نظم اجتماعی ما پسماندهای پر حجم و زننده تولید میکند، به بیانی دیگر دستگاه هاضمه هسته مرکزی در جذب حداکثری و دفع حداقلی ناکارآمد عمل میکند و بیشتر دفع میکند تا جذب. ✍ میلاد دخانچی 💠 ۸۸ را باید لحظه بروز پسماند های طبقه بالا دانست و ۹۸ را لحظه بروز پسماند های طبقه پایین. در ۸۸ طبقه ای که به هر طریق امکان بازسازی تصویر و هویت خود در امر اجتماعی را نمیدید به بهانه تقلب در انتخابات خیابان ها را تسخیر کرد و ۹۸ شاهد پسماندگی طبقه فرودست گشت. 🔸قشر محروم که خود را از منظر طبقاتی و اجتماعی مغفول مانده مرکز میدید به بهانه بنزین طلب حضور در عرصه نمادین جامعه را به رخ کشید. 🔹در واقع این دو طبقه به بهانه های مختلف و در مقاطع مختلف به خیابان آمدند اما هردو به یک چیز اعتراض داشته و دارند: چرا ما جایی در مرکز نداریم!؟ ⚜ @lotfi74 👇👇👇
تاملات
🔰نظم اجتماعی ما پسماندهای پر حجم و زننده تولید میکند، به بیانی دیگر دستگاه هاضمه هسته مرکزی در جذب ح
🔸طبقه بالا پسماند فرهنگی جامعه ماست و‌ طبقه پایین پسماند طبقاتی. مرکز امکان جذب این دو طبقه را ندارد و لذا ناچار است اختلال در سیستم داخلی خود را به مزاحمت ها و سم های بیرونی نسبت دهد. 🔹 طبقه بالا همواره پسماندگی خود را از دو طریق جبران کرده و می‌کند: مهاجرت از کشور و انتخاب وطنی دیگر؛ وطنی که در آن جا استعداد و سلیقه طبقه بالا بتواند در نظم اجتماعی جاسازی شود. ♦️ انتخاب دوم: ساخت باستی هلیزها و گتوها و محفل هایی که بواسطه ثروت بادآورده این طبقه بتواند زیست خود را از مرکز متمایز کند. این طبقه یا مهاجرت کرده یا در سودای مهاجرت است یا اینکه میکوشد بواسطه ثروت خود امکان ایجاد برساختی از سبک زندگی متناسب با سلیقه فرهنگی خود بسازد. 🔸طبقه پایین اما چنین انتخابی ندارد. او نه امکان مهاجرت دارد و نه ساخت گتوهای متمایز از زیست مرکز، لذا او یا باید وضع موجود را بپذیرد، یا اینکه بواسطه خشنونت اعتراض به پسماندگی خود را نشان دهد. 🔹واقعیت این است که استیت نمی تواند برای طبقه پایین مدام شغل آفرینی کند و برای همین به سرمایه گذاری طبقه بالا امید دوخته است، اما طبقه بالا که خود را پسماند نظم اجتماعی میبیند به جای تولید، یا زمین میخرد و یا ثروت خود را از کشور خارج میکند و به زمین در کشورهای همسایه یا غربی تبدیل میکند. 🔸سیاست های کلی در سطح طبقاتی اما همچنان برای راضی نگهداشتن طبقه بالا و متوسط طراحی میشوند و این قطعا رانده شدن طبقه فرودست را به همراه دارد و این یک سیکل تکرار شونده است. در این میان طبقه متوسط یا در سودای جستن یک شب و رانتی به سمت بالا و یا ترس از غلطیدن به سمت پایین به سوژه ای منفعل و در نهایت سودجو بدون هیچ نگاه سازنده ای به سمت آینده بدل میشود. انفعال و پسماند خروجی سیستم هاضمه کنونی است. ⚜ @lotfi74
🔰جوکر_تاد فیلیپس (ما انسانیم نه کالا) ✍ #فرهاد_قنبری 🔸 فیلم جوکر روایتگر جامعه مصرف گرای امروزی است. جامعه ای که از طریق رسانه هایش مدام همگان را به مصرف بیشتر و بیشتر دعوت می کند. مصرف کالا، مصرف خدمات، مصرف خنده، مصرف سکس و هر نوع مصرف دیگری. ⚜ @lotfi74 👇👇👇
تاملات
🔰جوکر_تاد فیلیپس (ما انسانیم نه کالا) ✍ #فرهاد_قنبری 🔸 فیلم جوکر روایتگر جامعه مصرف گرای امروزی ا
🔸 جوکر در جامعه ای که مدام به مصرف بیشتر دعوت می شود به علت عدم توانایی در مصرف (نداشتن پول، استعداد خارق العاده، دورویی و خباثت و..) به شخصیتی مطرود، رانده و تنها شده بدل شده است که برای بیان این حجم از تحقیر هیچ کنشی به جز خنده های هیستریک نمی شناسد. 🔸فیلم روایت دو بخش از جامعه است. بخشی که هنوز قادرند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و بخش دیگری که عصبی تر و ناامیدتر و مستاصل تر از آنند که بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. جوکر نماینده این طبقه از جامعه است، طبقه ای که یاس و درماندگی خود را از طریق حمله به قطب دیگر جامعه بروز می دهد. جوکر نماینده طبقه حمله کننده به فروشگاهها و بانک ها و سلبریتی ها و سرمایه داران و سیاست مداران و صاحبان قدرت است. نزاعی که جوکر آن را نمایندگی می کند نزاعی میان طبقات و قشرهای مختلف اجتماعی نیست بلکه نزاعی میان محذوفان جامعه و خود جامعه است. نزاعی میان آنهایی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند و آنهایی که هنوز چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند. پرخاش جوکر پرخاشی است از سوی کسانی که هیچ سهمی در اجتماع خویش ندارند با کسانی که بیشترین سهم را از جامعه خود دارند. 🔸 شورش جوکرها بسیار شبیه اعتراضات قرن بیست و یکمی در جهان است.(جنبش فرانسه دو هزار و پنج، لندن دوهزار و یازده، اشغال وال استریت امریکا، جلیقه زردها در فرانسه) شورش جوکرها به مانند جنبش های قرن بیست و یکمی، شورشی برای آرمانها و امیدهای بزرگ نیست. جوکرها بیشتر از آنکه خواهان چیزی باشند، خواهان نابودی و تخریب هستند. آن میزان از فریادها و تخریب گری های جوکرها بیشتر از انکه از سر شوق و امید برای خلق جهانی جدید باشد، بیشتر از سر ناامیدی و استیصال است. 🔸شورش جوکرها هجوم حاشیه به متن است. هجوم بی شناسنامه ها علیه کسانی که تمام اوراق رسمی را به نام خود ثبت کرده اند، این شورش هجوم مطرودان و حاشیه نشینانی است که می خواهند اینگونه خود را به متن جامعه حک کنند. جوکر از طبقه اجتماعی خاصی نیست و اغلب افرادی که به او می پیوندند هم از مهاجران، ولگردان، بی خانمان ها و بزهکاران سابق ( در یک کلام لمپن های جامعه) هستند که با لذت و کیفی فراوان شروع به کشتار و تخریب کرده اند. ⚜ @lotfi74