✅ روز دانشجو ۱۶ آذر گرامی باد🌹
💠دانشجوها گفتمانساز بودهاند، فضای فکری ساختهاند، گفتمانهای سیاسی و انقلابی را در جامعه حاکم کردهاند، که در موارد زیادی این وجود داشته.
البته من قضاوتم روی بدنهی دانشجوست...بدنهی دانشجوئی، طبیعت کار دانشجوئی و روحیهی دانشجوئی، اینی است که عرض کردم. دانشجو ضد ظلم است، ضد استکبار است، ضد سلطهی خارجی است، عاشق آرمانهای بزرگ است، امیدوار به رسیدن به این آرمانهاست. در واقع حضور قشر جوان، بخصوص دانشجو، موتور حرکت یک جامعه است. باید دانشجوها همیشه به این توجه داشته باشند و روی او برای آیندهی کشور حساب کنند.
مقام معظم رهبری
⚜ @lotfi74
🔰 رمز ماندگاری #روز_دانشجو چیست؟
✍ محمد زینالی(کارشناس ارشد علوم اجتماعی و پژوهشگر)
🔸اگر از روز به توپ بستن مجلس که روز مهمی در جنبش مشروطه است، بگذریم، روز به تفنگبستن دانشگاه هم روزی تأثیرگذار در برانگیختن انقلاب اسلامی بود که آن را میراثدار هویت و حرکت دانشجو کرد. انقلاب اسلامی ایران، یک پدیده صرف که حاصل راهپیمایی و یا حرکتهای مسلحانه و زیرزمینی باشد، نبود. این انقلاب، حاصل دگرگونی در اندیشه و دگرگونی در تفکر نسلهایی بود که در سالهای متوالی دگرگونیهای جهانی و دگماتیسم حکومتی را در کنار هم می دیدند و این هویت ویژه دانشجو بود که این فضای تازه را دید و همین نگاه او، به بروز حرکتش انجامید.
🔹حال این که چگونه این هویت مورد توجه قرار گرفته و با آن برخورد شد، یک تحلیل کارآگاهی در حوزه سیاست میتواند باشد که به شناسایی عوامل انسانی و یا گروههای تأثیرگذار بپردازد. اما وقوع این پدیده، بیانگر این بود که در آن برهه، فضای تازهای برای حرفزدن و خواستن به وجود آمد و آن دانشگاه بود. دانشگاهی که در معرض تفنگ قرار گرفت دانشگاهی بود که پاسخ آن تفنگ را نه با گلوله، که با سخن خود داد. به قول فرخی، یواش یواش تپیدنهای دل آن دانشجویان که عزیز دل خانهشان بودند، به "ناله" و با روشنگریهای انقلابی به "فریاد" تبدیل شد و وقتی، به قول فروغ فرخزاد، صدا ماندنی باشد، دیگر پیش فریاد هیچ چیز دیگری نیست که بماند.
🔸آری! پیدایش و تظلمخواهی هر فضای تازهای در ایران، ناشی از یک دگرگونی در دانش و یافتن جایی برای سخن است و صدالبته برآوردن فریاد؛ چرا که هر سخنی، اگر که با توپ و مسلسل روبرو شود، آبستن فریادی خواهد شد که فریدون خوب میگوید فقط کمی رساتر شدن برای نالههایش لازم است. الحق که امروز، صدای دانشجو به مدد سرشت پاک جوانان امروزی و زبان برّایی که هیچ احدی را یارای قد علمکردن در برابرش نیست، وضوح دارد و نه یکی، که چندین رسانه برای خود اختصاص داده است. حال که زمانه، زمانه این صداست، دور و تسلسل دانشجویان در فضای دانشگاه، جمعیت آن را در جامعه به اوج نیز رسانیده و این جامعه، به صدای دانشجو تبدیل شده است.
🔹از این رو بر دانشجوست که مگذارد، صدایش بلرزد و تسلسل دانشگاه، صدای آنها را قطع کرده و به زیرزمینها و کافینتها پناه ببرد. دانشجوی امروزی، رسالت آن را دارد که در کنار حراست از صدای خود، از جامعهای که در این انقلاب شیرین پیرو صدای او بوده مراقبت کرده و آن را در رویارویی با دام انگارههایی که با تفکر، رسالت و آرمانهای دانشجو جور نیستند، تنها مگذارد. اما شناسایی و حفظ این صدای گسسته و چندرشتهای، خود نکتهای است که باید دانشجو به خصوص بعد از فارغالتحصیلی به پیگیری آن بپردازد و بداند این صدایی که در دانشگاه سر داده، چه بوده است و قرار بود چه بشود؟
🔸مبادا بعد از دانشگاه، این صدا رها شده و به یک آواز دوران دانشجویی تبدیل شود! مبادا کسانی که نشریات دانشجویی میخوانند، نشریات دوران فراغت را به دست نگیرند. مبادا کسانی که در دانشگاه سیاسی میشوند، بعداً بگویند ما را با سیاست کاری نیست! مبادا دانشجویانی که به دنبال دانش هستند، کارفرمای دانش شوند و مبادا دانشجویان راز نخوانده، اسیر رمز شوند. جنبش دانشجویی، #ندای_آگاهی است و صدای دانشجو، پر از آگاهی و تعقلی که قرار است به درون جامعه حرکت کند. این! صدای این دوران است؛ صدایی که عقل و خرد را از دانشگاه بین همه مردم کشور توزیع میکند و آنها را بیننده که نه، خواننده صداهای پرهمدلی در کشور میکند. خجسته باد این آگاهی و خجسته این روز که یادآور آن است!
⚜ @lotfi74
🔰 یادداشت جالب و تامل برانگیز درباره انتخابات مجلس
✍ محمد قوچانی
💠 امشب برای نخستین بار عاجز شدم از تیتر زدن برای خبر کسالت باری که ناگزیر بودم بر صفحه یک "سازندگی " بنشانم : نه اینکه به رسم این روزگار از انتخابات عبور کرده باشم ، بلکه بدان سبب که بی کفایتی شورای عالی اصلاح طلبان در راهبری انتخاباتی آنان را باید روایت میکردم .
🔸 اقای عارف فکر کردند چون خودشان نامزد نمی شوند نیاز نیست در مقام رییس شورای عالی اصلاح طلبان از دیگران دعوت کنند و دیگر بزرگان ...
🔹این روزها آن قدر علیه نهاد انتخابات و اصلاحات حرف زدند که خودشان هم ظاهرا از اصلاحات و انتخابات پشیمان شدند و توبه کردند و از سر بی خیالی و بی برنامه گی و به نظرم بریدگی ما را مقابل اصولگرایان جوان رها کردند . حتی اگر فکر کنیم مردم رای نمی دهند حق نداشتیم در برابر آرمانهای اصلاح طلبی این قدر بی مسوولیت و باری به هر جهت باشیم .
🔸 نمیشود هم حرفهای انقلابی زد و هم حرفهای انتخاباتی . نمی توان هم اپوزیسون بود و هم چشمی به حاکمیت داشت . این " آغاز یک پایان " است . " آغاز پایان اصلاح طلبان "خسته و نااستواری که فقط در زمین هموار می توانند سیاست ورزی کنند .
🔹ما به یک شکست نیاز داریم تا به خود آییم و اصلاح طلبی را اصلاح کنیم ...ما اصلاح طلب می مانیم ، حتی اگر در اقلیت باشیم ...این بی تدبیری است که ما را اقلیت میکند ، نه رای اکثریت ...
⚜ @lotfi74
🔰 اگر در صحنه باشید و بایستید و هر کدام وظیفه خودتان بدانید که حفظ بکنید کشور خودتان را و برادران خودتان را حفظ بکنید، هیچ قدرتی نمیتواند این کار(خرابکاری) را بکند. مهم این است که شما ایستاده باشید و قایم به امر باشید و حکومت را از خودتان جدا ندانید و ننشینید به اینکه همه کارها را باید حکومت بکند.
🔸امام خمینی (ره)
📆 ۲۷ مرداد ۱۳۶۰
#مقاومت
#اقتصاد_مقاومتی
#جمهوری_اسلامی
⚜ @lotfi74
🔰 فروش صندلی های اتوبوس؛ دستاورد اقتصاد نئولیبرالیستی
🔸یکی از دستاوردهای اقتصاد نئولیبرالیستی این است که نزاع طبقاتی را به نزاع درون طبقه تبدیل کرده است. بدین وسیله میان فرودستان نیز یک جایگاه مشخص طبقاتی ایجاد میشود که برسرحداقلهای حیات و معاش میان خردهداراییها با ندارها خط فاصل مشخصی کشیده شود.
⚜ @lotfi74 👇👇👇
تاملات
🔰 فروش صندلی های اتوبوس؛ دستاورد اقتصاد نئولیبرالیستی 🔸یکی از دستاوردهای اقتصاد نئولیبرالیستی این ا
🔸 سیستمهای نئولیبرالیستی علاوه بر همراستایی با منافع طبقات حاکم و همچنین فربهتر شدن ساختار اقتصادی که تمام همّ و غم خودش را به کشیدن شیرهی جان طبقات فرودست گذاشته است منجر به از دست رفتن هویت مشترک میان فرودستان میشود.
🔹 چراکه مسئله برسر امکان حیات است و راضی شدن به حداقلهای این امکان هم فرودستان را از اتحاد علیه جریان ستم در سازوکار نئولیبرالیستی دور میکند و هم اینکه پیکان جنگ و نزاع را برای برخورداری از حداقلها به سمت مناسبات درون طبقاتی میکشاند.
🔸پس هم جیب سیستم پرپولتر شده و دستاوردهای مدیریت درآمدزا عیانتر میشود که چگونه از هر امکان اجتماعی و عمومی در هرشرایطی بدون درنظر گرفتن نقش و جایگاه نهادهای حکومتی در خدماترسانی سود بیشتری به دست آید و دراینجا نقش مسئولیت اجتماعی و حمایتی به سازوکار مدیریت و سودآوری اقتصادی تبدیل میشود، و هم فرودست که درسازوکار نئولیبرالیستی در نقش «دیگری» است که چرخدندههای سیستم اقتصادی و اجتماعی باید با شیرهی جان او روغن کاری شود اینبار درون طبقه و قشر خودش با یک «دیگری» مواجه شود که هر امکان نزاع برون طبقاتی را در همان سطح نزاع فرودست با فرودست متوقف کند.
🔸اینگونه یک فرادست در جهان فرودستان ایجاد میشود که درنهایت آن فرادست خارج از این جهان و در دل اجتماع، خودش فرودست است. این سازوکار ایدئولوژیک-نئولیبرال اساساً با بازتولید فرادست و فرودست به حیات خودش ادامه میدهد.
🔹 پس اختصاص صندلیهای اتوبوسهای شهری که قطعا اقشار کمدرآمد از این ناوگان حمل و نقل استفاده میکنند به افرادی که در میان فرودستان امکان خرید صندلی را دارند تنها یک حربهی اقتصادی برای پرکردن جیب بی سرو ته نظام مدیریت شهری نیست. بلکه کارکردی سیاسی در راستای حیات ایدئولوژیک-نئولیبرالیستیای دارد که اساساً مبتنی بر حکومت فرادستان است.
⚜ @lotfi74
🔰 هدف از باستان گرایی فروغی
🔸یکی از اهدافی که فروغی از ترویج فکر «ایران باستان» و تنظیم «ایدئولوژی شاهنشاهی» دنبال کرد، پیوند مجدد دو قوم ایرانی و یهودی بود و این پیوند را به عنوان سلاحی در برابر فرهنگ اسلامی میدانست.
🔹نفوذ خزنده صهیونیسم در فرهنگ ایران از دوران رضاشاه آغاز شد و در واقع یکی از اهداف باستان گرایی فروغی، القاء پیوند کهن دو قوم ایرانی و یهود، در قبال توحش اعراب بود. بررسی آثار منتشره در این دوران به ویژه کتاب سه جلدی ایران باستان، اثر حسن پیرنیا، موید این ادعاست.
🔸بدین سان، علی رغم فرهنگ اسلامی مردم ایران که همبستگی امت اسلامی را در چارچوب تمدن واحد اسلامی توصیه می نمود و پا به پای اسلام زدایی و سرکوب خشن روحانیت، ترویج فرهنگ ماقبل اسلامی در دستور کار قرار گرفت و چنین القاء شد که گویا بین آیین کهن ایرانیان و دین یهود وجود مشترک فراوان بوده است و همانگونه که کورش منجی قوم ستمدیده یهود!! بود، ایران کنونی نیز باید حامی و نجاتبخش قوم آواره یهود باشد!
⚜️ @lotfi74 👇👇👇
تاملات
🔰 هدف از باستان گرایی فروغی 🔸یکی از اهدافی که فروغی از ترویج فکر «ایران باستان» و تنظیم «ایدئولوژی
🔸روشن است که این تبلیغات هدفی به جز جدایی مردم ایران از مردم مسلمان منطقه و ایجاد همدردی با مهاجرین یهودی در فلسطین، ویا حداقل بی تفاوتی را پی نمی گرفت. این مشی تبلیغاتی، نقش پس پرده روچیلدهای انگلستان را در هدایت عوامل ایرانی اینتلیجنس سرویس نشان می دهد. توجه داشته باشیم که برخی از متنفذترین عوامل ایرانی بریتانیا چون قوام الملک شیرازی و ذکاءالملک فروغی، طبق روایت مشهور، یهودی الاصل بوده اند.
🔹پس از شهریور 1320، مجددا و به تدریج «یهودگرایی» به شکل مرموز در میان روشنفکران غربگرای ایران ترویج شد. در بهمن 1327، یعنی سه ماه پیش از اعلام تأسیس رسمی دولت اسرائیل، مهندس حسین ملک در مجله اندیشه نو، مقاله ای با عنوان «کیبوتص» نگاشت و «سوسیالیسم کیبوتصی» را مورد تحسین قرار داد؛ «سوسیالیسمی» که با سرمایه بارون ادموند روچیلد ساخته میشد! همزمانی انتشار این مقاله در ایران با حوادث تکان دهنده و خونین فلسطین نمی تواند تصادفی باشد.
🔸در ادیبهشت 1328 دولت اسرائیل اعلام موجودیت کرد و 8 ماه بعد، علی رغم جوّ شدید ضد صهیونیستی در مسلمانان منطقه و ایران، دولت ساعد با دریافت 400.000 دلار رشوه به صورت دوفاکتور آنرا به رسمیّت شناخت.
🔹در دوران دولت مصدق نیز حرکتهای مرموزی برای رسمی کردن روابط ایران با اسرائیل آغاز شد. خلیل ملکی، برادر حسین ملک، در بهار 1332 در مجله علم و زندگی مقالاتی به سود کیبوتصهای اسرائیل منتشر کرد.
🔸در نیمه دوم دهه 1330 و آغاز 1340 با برنامه ریزی نقش فعال «اندیشمندان» وابسته به ساواک، ترویج «مدینه فاضله اسرائیلی» به شکلی بی سابقه و بی پرده در مطبوعات آغاز شد. در این زمان با یک برنامه سنجیده هیاتهای مختلفی از ایران به اسرائیل اعزام گردید و از جمله تعدادی از روشنفکران صاحب قلم چون خلیل ملکی، جلال آل احمد و داریویش آشوری عازم فلسطین اشغالی شدند. خلیل ملکی و داریوش آشوری و همفکرانشان در بازگشت به تبلیغات خود به سود سوسیالیسم کیبوتص ادامه دادند، ولی مرحوم جلال آل احمد با نگارش مقالاتی به افشای ماهیت دولت اسرائیل پرداخت.
🔻پ.ن:
ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج2، ص128
نقش روشنفکران در تاریخ معاصر ایران، ص515
⚜️ @lotfi74
تاملات
🔴 یادداشت علی علیزاده که در ضمن آن شبهاتی را به شخص رهبری وارد کرده است. 👇 🔰 چرا جلوی لیبرال سرمایه
🔴 #نقد و بررسی یادداشت آقای علیزاده 👇
✍ سجاد صفارهرندی
🔸جناب #علی_علیزاده، طی یادداشتی پرسیده اند: «چه شد آقای خامنهای پذیرفت از سال 68 به بعد سیاستهای اقتصادی طرفدار مستضعفین به حاشیه برود و نظام تغییر فرماسیون اقتصادی بدهد؟ چه شد آقای خامنهای با همان صلابتی که مقابل رفسنجانیسم در سیاست خارجی ایستاد در برابر رفسنجانیسم در اقتصاد نایستاد؟»
🔹این پرسش چیزهایی را پیشفرض گرفته که از نظر رهبر انقلاب نه تنها مفروض و بدیهی نیست که به کلی مردود و بی مبناست
🔸 آیا سیاستهای اقتصادی قبل از 68 طرفدار مستضعفین است؟ سیاست اقتصادی و شیوۀ مداخلۀ دولت در اقتصاد از اصلی ترین موضوعات اختلافی آیتالله خامنهای (در مقام رییس جمهور) و نخست وزیر وقت بوده و همین اختلاف موجب حذف ایشان از مدیریت کشور در چهار سال دوم ریاست جمهوری شد. ایشان سیاستهایی را که در سالهای پایانی جنگ رشد اقتصادی منفی و تورم 25 تا 30 درصدی را رقم زده و بنا به تحلیلی از علل اصلی پایان غیرظفرمندانۀ جنگ بودند، به سود مستضعفان نمیدانست.
🔹 آیا #آیت_الله_خامنهای در طول سه دهه رهبری در مقابل آنچه در فرماسیون اقتصادی و اجتماعی رخ داده (#رفسنجانیسم_اقتصادی) موضعی سرتاسر همراه و پذیرا داشته؟ ایشان گرچه این سیاستهای اقتصادی را تأیید کرده، اما از همان ابتدای دهۀ هفتاد در برابر وجوه دیگری از سیاستها و اقدامات موضعگیری کرد: #تجملگرایی، #دنیاطلبی، #اشرافیت، مردم گریزی، #فساد، #رانت_خواری و حتی به طور مشخص «#اختصاصی_سازی» و غارت بیت المال تحت عنوان خصوصی سازی (سیاستی که او از اصلش دفاع میکرد و میکند) در معرض انتقادات صریح رهبری قرار گرفتند. ایشان بود که در سال 74 ترمز قطار تعدیل را در حمایت از معیشت محرومان و مستضعفان کشید.
🔸 آیتالله خامنه ای از اواخر دهۀ 70 کارزاری بزرگ را آغاز کرد که غایت آن را نمیتوان چیزی جز ایجاد یک دستورکار رقیب برای رفسنجانیسم در حوزۀ اقتصادی-اجتماعی قلمداد کرد. کارزاری که مسألۀ #عدالت و #مبارزه_با_فساد را به کانون سیاست ایرانی آورد و در انتخابات 84 و شکلگیری دولت نهم به نقطۀ اوج خود رسید. این پروژه، مهمترین پروژۀ سیاست داخلی ایشان در دوران رهبری، هرچند دستاوردهایی داشت، اما به دلایل متعددی در نهایت به «عدم الفتح» انجامید و در دهۀ 90، فرآیندهای مردمسالارانۀ نظام جمهوری این امکان را فراهم ساخت تا رفسنجانیسم بار دیگر با همان دستورکارها و حتی با همان چهره ها و فیگورها به صدر باز گردد.
⚜ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نسبت عدالت و ولایت
✍ یاسر جبرائیلی
🔸کسانی که عدالت را بر ولایت مقدم میدارند، مفروضشان این است که فهمشان از عدالت بر فهم ولی برتری دارد!
🔹این جماعت تسلیم عدالت ولیفقیه نمیشوند، بلکه از ولیفقیه میخواهند تسلیم عدالتی شود که اینها فهمیده و علَمش را بلند کردهاند.
🔸این جمله شهید سید مرتضی آوینی حکایت این روزهای ماست که "زمانه عجیبی است برخی مردمان امام گذشته را عاشقند ،نه امام حاضر را. میدانی چرا ؟ امام گذشته را هرگونه که بخواهند تفسیر می کنند،اما امام حاضر را باید فرمان بَرند!
وکوفیان عاشورا را اینگونه رقم زدند."
⚜ @lotfi74
🔰درباره مجید حسینی و عدالتخواهی
✍ امید رامز
🔸 #عدالت_خواهی برای توفیق، دست کم به پنج پارامتر نیاز دارد:
✔افقسازی
✔گفتمانسازی، فضاسازی اجتماعی و همراهسازی افکار عمومی برای مطالبهگری
✔نیروی سیاسی در بدنه حکمرانی کشور
✔تئوریسازی و نظریهپردازی
✔نهادسازی و نظامسازی
راجع به اولویت این پارامترها نسبت به یکدیگر میتوان بحث کرد؛ به مجید حسینی هم بعضا نقد وارد است اما معتقدم او بر خلاف بسیاری از محافظهکاران و ذینفعانِ وضع موجود به دو پارامتر اول کمک کرده و اکنون به پارامتر سوم میاندیشد.
⚜ @lotfi74 👇👇👇