تاملات
🔰برگزاری درس خارج اصول حضرت استاد شب زنده دار "دام ظله" با موضوع " اسباب تسری حکم از موضوعی به موضوع
♨️برگزاری درس خارج استاد با موضوع بسیار مهم "تسری حکم از موضوعی به موضوع دیگر"
⭐️برای کسانی که به دنبال #فقه_حکومتی هستند این بحث میتواند ره گشا باشد...
🆔 @lotfi74
🔰 اعمال روز دحوالارض
🔶 عارف واصل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب «المراقبات» مینویسد: «خدای تبارک و تعالی در این روز زمین را برای سکنای بنیآدم و تعیش آن بنا فرمود و زمین و هرچه از نعمات در آن است، حتی بدنهای ما و ارزاق ما تماماً از چیزهایی است که در این روز از رحمت حق انتشار یافته است...»
🔶 خداوند در دو جای کتابش به واقعه دحوالارض اشاره دارد؛ یکی در آیه: «والارض بعد ذلک دحاها»؛ (نازعات/35) و دیگری در آیه: «والارض و ما طحاها»؛ (شمس/6) «طحو» مرادف «دحو» است.
🔶 در کلمات معصومین از این روز به عظمت یاد شده و به دلیل ارتباط آن با عالم تکوین، در شریعت محمدی(ص)، اعمالی برای این روز اختصاص یافته که عمدهترین آن روزه است و از قضا روزه این روز، یکی از آن چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز گشته است و این خود نزد اهل خرد نکتهای در خور توجه است.
🔶 آقا ملکی تبریزی در «المراقبات» روایتی را از مولود کعبه حضرت علی(ع) نقل کرده که حضرت فرمود: «هر کس در این روز، روزه بدارد و شب آن را قیام به نماز کند، عبادت صد سال باشد.»
از برای این روز به غیر از روزه و عبادت و ذکر خدا و غسل، دو عمل وارد است: اول نمازی که دو رکعت است در وقت چاشت که در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره «والشمس» بخواند و بعد از سلام بخواند: لا حول و لاقوة إلا بالله العلی العظیم. پس دعا کند و بخواند: «یا مقیل العثرات...»، دوم خواندن این دعا است: «اللهم داحی الکعبة و فالق الحبة...»
🔶 گفتی است که در برخی از کتب، زیارت حضرت امام رضا(ع) از افضل اعمال مستحبه در روز دحو الارض دانسته شده است.
🆔 @lotfi74
گریه، خلقت شگفت خداست و تنها زبانی که ادراک غمگنانه را بازگو میکند.
بزرگی هر کس به بزرگی غمی است که در دلش پنهان کرده است.غم شوکت دارد، مهابت دارد، هیجان می آفریند و حرارت می بخشد.
هرکس به اندازه ادراکش از حقیقت غم دارد. آنها که غم را به افسردگی و غصه فرو می کاهند، غم نمی فهمند.
🆔 @lotfi74
✍ محمدرضا کائینی
به باور این قلم،قبل از اینکه بخواهیم درباره #احمد_شاملو حکمی بدهیم،باید تکلیفمان را با پرسشی مهم مشخص کنیم:
به هنر برای هنر اعتقاد داریم یا مثلا هنر برای اخلاق یا عدالت یا آزادی و...الخ؟
اگر به اولی باورمندیم،باید شاملو را شاعری همه چیز تمامبدانیم! او نبوغ شعری را با خیال و قدرت ساخت و استخدام کلمات در آمیخته و برای خود و خوانندگانش دنیایی شیرین و وهم انگیز آفریده است.(هر چند عده ای از معاریف برآنند که شاملو حتی فارسی را هم درست بلد نبود چه رسد به زبان های دیگر و یا جمعی دیگر در آمده اند که او در مواردی ترجمه های دیگری را به نام خود چاپ زد! و یا حتی صرف نظر از خوشمزه گی هایی که گهگاه درباره فردوسی یا سایر اساطیر ایرانی می کرد)
اما اگر دومی را تصدیق می کنیم-که ظاهرا خود شاملو نیز بدان تظاهر و بسیاری را با استناد بدان محکوم می کرد-قطعا در این فقره او نمره ای نازل می گیرد،چه اینکه شواهد بی اخلاقی او با خانواده و همگنان و دوستان و جامعه در خور نگارش یک کتاب است! داستان وقتی خوشمزه می شود که به او "شاعر آزادی"لقب می دهند،چه اینکه صرف نظر از شعار و تظاهر،باید دید که وی در کدام دوره از زندگی به مقتضای آزادی و دموکراسی عمل کرده است؟ فروغ فرخزاد به درستی درباره او گفته بود: شاملو چیزهایی را توصیف می کند که به آنها نزدیک نشده است!...دراین فقره سخن فراوان است.
💠 با سپری شدن چهل سال از انقلاب و به رغم برخی اسطوره سازی های پوچ،اگر هنوز زمان سخن گفتن در این مقولات نرسیده است،پس زمان آن کِی خواهد رسید؟
🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تحول دستگاه قضا
💠تفاوت بین #لاریجانی و #رئیسی، تفاوت بین دو مجتهدی است که یکی از کلاس درس مستقیم بر مسند قاضی القضات نشسته و دیگری چندصباحی مستقیم با مردم نشست و برخاست داشته و اهمیت اقناع افکار عمومی و پاسخ به شبهات آنها را درک می کند.
.
البته منصفانه تر بگوییم، این مشکل آقای لاریجانی تنها نبود، در میان همه ی رؤسای قوه قضائیه از #شهید_بهشتی که بگذریم، هیچکدام به اندازه آیت_الله_رئیسی نفهمیدند که قضاوت مردم به اندازه ی رأی قاضی در اندیشه مردم سالارانه و همراهی مردم با تصمیمات قوه قضائیه اهمیت دارد.
.
حالا که فکر میکنم میبینم چه خوب شد که آقای رئیسی کاندیدای ریاست جمهوری شد و چه خوبتر که رأی نیاورد، اگرنه معلوم نبود تحول در قوه قضائیه چند دهه ی دیگر طول میکشید.
#پدیده
#پدیده_مشهد
#پدیده_شاندیز
🆔 @lotfi74
🔰اقتصاد ما وغربشناسی
✍ حسن سبحانی
لیبرالیسم بهعنوان تفكر برخاسته از فلسفهای كه بر «حق طبیعی» پای فشرد و بهعنوان دفاع از آزادی، هر نوع محدودیتی را حتی اگر از ناحیه قانون و یا خداوند و شریعت باشد مردود میشمارد، به طور قهری اجازه داد كه انسانِ اصالتمحور در جست وجوی منفعت و لذت، و گریزان از رنج و درد، فارغ از دغدغههای اخلاقی و ملاحظات دینی و در پرتو افكار برخوردار از رونق فلاسفه مشهور قرون رنسانس هویت و چیستی معین و تعریفشده به خود بگیرد.
با ابتناء بر اجزا و استعدادهای خود به تغییر جهان پیرامون خویش اهتمام ورزد، پس از آنكه به تغییرِ خود اقدام ورزیده بود.
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰اقتصاد ما وغربشناسی ✍ حسن سبحانی لیبرالیسم بهعنوان تفكر برخاسته از فلسفهای كه بر «حق طبیعی» پای
🔰اقتصاد ما وغربشناسی
✍ حسن سبحانی
...نتیجهی این تعاملات، خیرهكننده بود؛ آنقدر كه مردمان حیران و سیاسیون در جستجوی نام و مصلحان شیفته رونق و كاهش آلام عمومی و حتی اندیشمندان غافل از مبانی و مبادی، یارای تأمل و اندیشیدن و انتخاب كردن و یافتن محتوای آن فراهم نشد.
مردمانی كه در كشورهای در حالتوسعه، انواع و اقسام تحقیرهای معطوف به توسعه متوهم را در گذشتهها تجربه میكردند و بعضاً در قبال آنها موضع میگرفتند. اما پس از مدتی آنها را مبدل به انسانهایی كرد كه دیگر نهتنها در قبال كارگزاریها و توصیهها و توسعههای آن انسان و جوامع معطوف به او مقاومت نمیكند، بلكه با اشتیاق كامل و از طریق هزینه كردن پول نفت و طلا و همچنین مالیاتهای جمعآوریشده از تودههای محروم و مستضعف در سرزمین خودش و آموزش مواردی كه احساس میكند او را در قالب انسان معین و دارای ویژگیهای مبنایی غرب آرایش میدهد و به بالا برمیكشد، مهر تأییدی بر ازخودبیگانگی خویش بزند.
اما چنین انسانی در سرزمینی زندگی میكند كه در كنار اصالت فرد از اصالت جمع میگوید و در متن پرداختن به انسان منفرد از لزوم برپایی عدالت و قسط سخن به میان میآورد و در عین حالی كه بر پوسته دریاهای نفت و گاز مینشیند از فقر و تهیدستی در رنج است و لذا بهرغم آموزههای خویش نمیتواند نسبت به این مقولات و چگونگیهای آنها بیعنایت بماند. هم آموزههای ملی و دینیاش اجازه این كار را به او نمیدهند و هم در صورتی كه نسبت به این آموزهها به بیتفاوتی رسیده باشد فضای سیاسی و اجتماعی فرصت جولان دادن بر بیاعتنایی به این واقعیات را برایش فراهم نمیسازند، این است كه بین آنچه آموخته است و آنچه میخواهد عمل كند ناسازگاری میبیند.
در گذار از این تنگنا آنها كه صادقتر هستند سعی در فهم واقعیت و تلاش برای ایجاد گشایش در آن با پشتیبانی آموزههای خود دارند و آنها كه منفعلترند میكوشند تا لباس فاخر آموزههایشان را بر پیكر واقعیتهای اقتصادی جامعهشان بپوشانند. كوششی كه عمدتاً نتیجهای در قالب سازگاری تن و تنپوش ندارد.
🆔 @lotfi74
🔰آچارفرانسه های نیمه علمی
#پیر_بوردیو، جامعهشناس فرانسوی، در کتاب #انسان_دانشگاهی از یک تیپ به نام «آچار فرانسههای نیمهعلمی» حرف میزند.
او این تعبیر را دربارۀ گروهی از مدرکدارانِ دانشگاهی بکار میبرد که حرفهای بسیار پیشپاافتاده را با لعابِ #علمی به خورد جامعه میدهند.
بوردیو دربارۀ این آچارفرانسهها مینویسد:
«[آنها] از طریق بیان مجدد چیزهایی که خود مردم میدانند به زبانی که ظاهر علمی دارد، تظاهر میکنند که چیزی را میدانند که مردم عادی نمیدانند... در حالی که گاهی یک فرد عادی تحصیلنکرده، فهم بهتری در مورد آن موضوع از آن آچار فرانسه دارد»!
🆔 @lotfi74
#یک_پیشنهاد
هفتهای که در پیش داریم، یادآور حوادثی است که هر یکی را میتوان از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران دانست؛ شهادت شیخ فضلالله نوری (1288 ه.ش)، صدور فرمان مشروطیت (1285 ه.ش)، و آغاز جنگ جهانی اول (1293 ه.ش).
حال، یک پیشنهاد: با توجه به تأکیدات مکرر امام خامنهای (دام ظله) بر لزوم مطالعهی تاریخ معاصر، این ایام تابستانی را میتوان فرصتی هر ساله برای #بازخوانی_تاریخ_معاصر قرار داد و با تولید پویشی در این موضوع، و نیز تولید پیوستهای مختلف چندرسانهای، گامی مهم در جهت ایجاد #بصیرت_تاریخی در جامعه برداشت.
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#مشروطه_خوانی
🆔 @lotfi74
🆔 @risheh
تاملات
#یک_پیشنهاد هفتهای که در پیش داریم، یادآور حوادثی است که هر یکی را میتوان از نقاط عطف تاریخ معاصر
کانال برادر عزیز آقای احسان زاده