🔰 یک شاخص تجربی مهم درباره مدیریت انقلابی
✍️ کمیل سوهانی
🔸شنیده ایم که فرمودند ابزار مدیریت، سعه صدر است و خوانده ایم که حضرت به مالک فرمودند نزدیکترین مشاورین تو کسی باشد که حرف تلخ حق را بیشتر به تو میگوید..
🔹این مطلب را نمیدانم پشتوانه روایی دارد یا ندارد ولی به تجربه دریافتم که مهمترین شاخص برای فهم #مدیریت_اسلامی، انتقادپذیری است.
فرقی بین روحانی و غیرروحانی و انتصابی و انتخابی و اینکه منصوب چه کسی باشند هم نیست! شاخص عجیبی است. حتی پای کوچکترین نقد ولو آرام و دلسوزانه که میرسد اکثرا کم می آورند و برنمی تابند و دیگر تمایلی به شنیدن از تو ندارند!
🔸ما خودمان هستیم که دورقاب چین ها را می سازیم و به کثرة الوفاق من النفاق توجهی نداریم. «انتقادناپذیری» آفت مدیریت است.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 خشک مغزان و شل کمران ✍ علیرضا زادبر 🔸آقای آقامیری، این هرچه هست اسلام نیست. اگر خشک مغزان نماد ا
🔰 دیانت و خلافآمدِ عادت
✍️ محمدعلی بیگی
🔸در بحبوحۀ کرونابگیری، سیدحسن آقامیری گفته است دینداران تنها واجبات و محرمات را جدی بگیرند و مردم را از «مستحبات»، «مکروهات»، «مقدسمآبی» و «دینداری سلیقهای» آسوده بگذارند. نزاع آقامیری و مقدسمآبی، دعوای سرِ پُلِ خربگیریست که البته دعوایی محتومالوقوع و عادیست.
🔹اینهردو، فرضی مشترک دارند، اینکه دیانت عبارت است از عادات و مناسک. یکی آداب و عادات را مفصل میپسندد و اختصارش را خوش نمیدارد، دیگری تفصیلش را خوش نمیدارد و میگوید که مناسک دینی نباید مانع و مزاحم سایر عادات و مشتهیات شود و آن آداب را بهنفع مناسک کسب و تجارت و سایرِ عاداتِ امروزی، خلاصه باید کرد.
🔸 مقدسمآبی، دینداری عادی و روزمرهای بوده است. اما زمانه عوض میشود و اقتضای عادات و آدابی تازه میکند. مقدسمآب میگوید باید عادات سابق را حفظ کرد و متجددمآب میگوید که باید، بهنفع عادات جدید، خلاصه شوند. هردو ظاهربین و ظاهریاند. هردو هواداران عاداتند گرچه عاداتشان فرق کند.
🔹اما دین دعوت است به گذشت از عادات. غالِبوا أنفُسَكُم عَلى تَركِ العاداتِ تَغلِبوها، و جاهِدوا أهواءَكُم تَملِكوها.
با نفْسهاتان در ترک عادتها بستيزيد، تا چيره گرديد و با هوسهاتان جهاد کنید تا مالکشان شوید.
💠ذَلِّلوا أنفُسَكُم بِتَركِ العاداتِ وَ قودوها إلى فِعلِ الطّاعاتِ و حَمِّلوها أعباءَ المَغارِمِ و حَلُّوها بِفِعلِ المَكارِمِ و صُونوها عَن دَنَسِ المَآثِمِ.
با ترک عادات، نفسهاتان را ذلیل دارید و به انجام طاعاتشان مقیّد کنید و بارهاى تاوانها بر دوششان نهيد و به فعل کریمانه زینتشان دهید و از آلایش گناهانشان دور داريد. [روایات همه از «غرر و درر» منقول است.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰دامن زدن به فضای دین ستیزی کرونایی توسط روزینامه #سازندگی به سردبیری محمد قوچانی 🔸البته از #محمد
📮 حالا که سرمایهداری بعد از سقوط اقتصادی دوهزاروهشت، به سقوط در حفظ بقای مردم جهان دچارشده و سیستم سلامت خصوصی هم در کل جهان ناتوان شده، طرفداران #سرمایهداری در داخل کشور ما به ترس افتادهاند و مثل دوره #جنگ_سرد میخواهند با تابوی #مارکسیسم، همه را از تغییر وضع موجود بترسانند.
سرمایهداری، پایان تاریخ نیست. تاریخ، پایان سرمایهداری را بهدنبال دارد، چنان که پایان مارکسیسم را داشت. چیزی که به مردم نفع نمیرساند نمیماند ولو همه زر، زر و تزویر دنیا بااو باشند. با تابوی مارکسیسم نمیتوانید به غربگرایی و سرمایهداری تنفس مصنوعی بدهید و وضع موجود را حفظ کنید.
✍️ محمدصادق شهبازی
⚜️ @taammolat74
🔰 پنتاگون از کرونا خبر داشت!
✍️انتشار یک گزارش محرمانه در وبسایت "نیشن"
🔸 با وجود ادعاهای مکرر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه شیوع ویروس کرونا تا این اندازه که اکنون آمریکا را درگیر کرده،"قابل پیشبینی"نبوده است ، بر اساس مجمـوعه اسنادی که وب سایت نیشن (The Nation) به دست آورده؛ وزارت دفاع آمریکا از سال ۲۰۱۷ به خوبی از امـکان شیوع یک بیماری تنفسی و ویروس عفونی شبیه آنفلوآنزا که هرسال هزاران آمریکایی را می کـشد، آگـاه بوده و حتی از پیـامد های اسفبـار آن مـانند کمـبود تخـت های بیمارستانی،کمبود ماسک ودستگاههای تنفس مصنوعی نیز اطلاع داشته است.
🔹دراین گزارش آمده است:"محتملترین ومهمترین تهدید،شیوع یک بیماری تنفسی جدید،به ویژه شبیه آنفلوآنزاست".کویید ۱۰،نیز یک بیماری تنفسی ناشناخته است. در چند جای این گزارش ۱۰۳ صفحه ای از ویروس کرونا نیز بحث شده.برای نمونه گفته شده: "عفونتهای ویروس کرونا اینک در سراسر جهان معمول و رایجند".
🔸دنیس کافـمن" که در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، به عنوان رئیس بخش بیماریهای عفونی و اقدامات متقابل آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا مشغول به کار بود، می گوید "نهاد های اطلاعاتی ایالات متحده سال ها است که از شیوع ویروس کرونا با خبرند". کافمن که در دسامبر ۲۰۱۷ بازنشسته شده، اضافه می کند: "نهـاد های اطلاعاتی حـداقل برای دو دهـه است نسبت به خطرات شیوع ویروسهای عفونی آنفلوآنزا هشدار میدهند. در مـورد ویروس کـرونا، حـداقل ۵ سال است هشدار ها داده شده است ... اخیراً اظهـاراتی عنوان شده که شیوه کرونا را بدترین شکست اطلاعاتی آمریکا توصیف کرده اند. چنین اظهاراتی باعث می شود مردم نسبت به نهادهای اطلاعاتی بی اعتماد بشوند"
🔗 لینک منبع:
🌐bit.ly/39YzA9N
⚜️ @taammolat74
🔰 بازنگری ماهیت آموزش در دوران کرونایی
💥 اختصاصی
🔸مدرسه، قرار نبوده محل آموزش و پرورش باشد. این را هم در زمان فعالیتش میتوان تشخیص داد هم در زمان تعطیلیاش.
🔹مدرسه قرار است کودکان را از خیابانها جمع کند. به همین دلیل هم هست که هر دههای که بر تجربه مدرسهداری به سبک جدید افزوده میشود، بیشتر از پیش به این هدف اساسی خود متمایل میگردد.
➕حذف آزمون
➕حذف نمره
➕حذف تکلیف
➕حذف حفظیات
➕و اخیرا حذف ریاضیات از مدارس،
🔸روند طبیعی دانشزدایی از نهادی است که از ابتدا کارکرد اجتماعی-سیاسیاش کنترل نیروی کودکی بوده است. چیزی که کمابیش درباره دانشگاه نیز صادق است.
🔹این روزها که کرونا، سیاست را از #درخانه_ماندن کودکان مطمئن کرده، تعطیلی مدارس، بحران و نگرانی خاصی ایجاد نکرده. کما اینکه باقی حوادثی که مردم را در خانه محبوس میکند نظیر برف سنگین، نیز همین وضع را دارد.
🔸هیچ اهمیتی ندارد که فلان آزمایش علوم یا بهمان داستان بیمایه و فانتزی را امسال بخوانند یا سال دیگر یا اصلا نخوانند. در حالت عادی که نمیتوان بدون دلیل کودکان را در خانه نگه داشت، این شامورتیها قرار بوده بچه را در مدرسه نگه دارد، ولی وقتی بچه خودش بدوا در خانه مانده است، چه نیازی است که حرص عقبافتادن را بزنیم؟ اصلا عقبافتادن از چه چیزی؟
🔹مدرسهای که در اعلامی جدید گفته که قرار است به جای آموزش ریاضی، درس زندگی!!! (چه انصراف عظیمی از نسبت علم و زندگی) به کودکان بدهد در واقع امر، نگران این نیست که فلان مقطع تحصیلی برای آنها چه کیفیتی از آموزش علم و پرورش علمی، داشته است.
🔸حذف مبحثی چون دیفرانسیل و انتگرال از مدارس، اساسا یک استثناء نیست. کل تعلیمات دانش حتی اصول موضوعه هندسه، بدیهیات فیزیک، اولیات زیستشناسی و... در نهاد مدرسه، یک زائده است. چرا که درکی از ضرورت تحقق علم در کار نیست که متعاقب آن قرار باشد نیروی انسانی متناسب با آن تربیت شود. بلکه به جای آن، یک درک بسیط از نیروی متراکم کودکی، نوجوانی و جوانی وجود دارد و یک واکنش مهارگرانه طولانیمدت برای سرریز نشدن آن به بزههای خیابانی.
♦️آیا ما واقعا به علم احساس نیاز میکنیم؟ نوآوری، مهارتهای زندگی، زندگی سالم، کار گروهی، احترام به همه عقاید و هزار و یک کلیدواژه در قرن اخیر، چیزی علیه ضرورت علم هستند. نوعی اعلام استغنا از نگرش علمی، حکم علمی. حکم ضروری.
🔸این وضعی نیست که ایران به تنهایی دچارش شده باشد فلذا براحتی نیز نمیتوان نکوهشش کرد. جهان در این اعلام استغنا، دستاوردهایی داشته و البته خطراتی تهدیدش میکند.
✅علم چگونه میتواند دوباره اعلام حضور کند؟
⚜ @taammolat74
📮بسیاری دوست ندارند که به بیدینی متهم شوند. آنها مایلند همزمان دیندار باشند و اجازه بیرون زدن از برخی چارچوبهای دین را هم داشته باشند. خوانشی از دین که این تسامح را تئوریزه کند، تحفه ارزشمندی برای آنهاست.
گسترش پروتستانتیزم در اروپا نه به خاطر فهم اشکالات مارتین لوتر بر کلیسای کاتولیک که بیشتر بخاطر تناسب آن با امیال مدرن مردم بود. خوانشی از مسیحیت که چارچوبهای تنگ کاتولیسیسم را عقب میراند و مانعی بر سر انتخابهای جدید مردم در دنیای مدرن نبود.
در ایران بیش از صد سال است که گروهی از روحانیون شبهروشنفکر به دنبال #پروتستانتیزم_اسلامی هستند... چالشی که همچنان برقرار است.
✍️ وحید یامینپور
#حلقه_کیان
#جریان_اصلاحات
#روشنفکری_دینی
#عملیات_PSB
⚜️ @taammolat74
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چند مطلب دربارهی ابراهیم حاتمیکیا و خروج اش
✍ محمد رضا چاوشی
♦️هر فیلمسازی اوج و فرودها و ضعف و قوتهایی در کارنامه خود دارد و خروج جزو آثار خوب حاتمیکیاست. #خروج جزو بهترینهای دو دههی اخیر اوست.
⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🎥 چند مطلب دربارهی ابراهیم حاتمیکیا و خروج اش ✍ محمد رضا چاوشی ♦️هر فیلمسازی اوج و فرودها و ضع
🔰 چند مطلب دربارهی ابراهیم حاتمیکیا و خروج اش
✍ محمد رضا چاوشی
🔸 ابراهیم حاتمیکیا نهتنها جزو معدود فیلمسازان مولف سینمای ایران است بلکه جزو کسانی است که تکنیک فیلمسازی او در سطح بالایی قرار دارد اما برخی به جای آموختن فیلمسازی از او، با نگاههای کودکانه و حسادتورزانه همواره با او سر جنگ داشتهاند و در نمونه اخیرش در جشنواره سی و هشتم طوری خودنمایی کردند که گویی پدرکشتگی هم دارند. این افراد اگر ذرهای برای پیشرفت سینمای ایران ارزش قائل بودند عرصه فیلمسازی را بر او تنگ نمیکردند چراکه شخص حاتمیکیا در طول این سالها به خصوص سالهای اخیر نقش پررنگی در پیشرفت و ارتقا سطح کیفی فیلمسازی در ایران داشته است.
🔹 حاتمیکیا بر خلاف بسیاری از فیلمسازان قدیمیِ اسم و رسمدار که عدهای سعی دارند از آنها بُت درست کنند و هنوز در چهل پنجاه سال قبل خودشان ماندهاند و آثارشان قدمی به جلو نیامده و همچنان دارند نان همان آثار قدیمی را میخورند، همواره تلاش کرده با مسائل و دردهای جامعه جلو بیاید و در کنار پیشرفتهای تکنیکیاش، محتوای آثارش هم بنا به اقتضای روز جلو آمده است.
🔸خروج دربارهی یکی از اساسیترین مشکلات این نظام و مملکت، یعنی نبود ساز و کاری برای اعتراض و رسیدگی به آن است که اگر به این خلاء توجهی نشود در آینده ضربات و آسیبهای مهلکی را برای کشور به دنبال خواهد داشت. بدیهی است که مقصود از مجرای اعتراض، دستگاه فشلی چون قوه قضاییه نیست که همچون باتلاقی میماند که هرکس گذرش به آن بیفتد بیرون آمدنش با خداست! به نظر میرسد عدم فهم این مطلب که قوه قضاییه نمیتواند این خلاء را پر کند خودش به استمرار و دامنزدن به این مشکل افزوده است.
🔹 تقلیل دادن فیلم خروج به افرادی چون #روحانی و #آشنا و غیره جفایی است در حق فیلم و فیلمسازش. نگاه اثر کلانتر و عمیقتر از آن است که با پیدا کردن یک مصداق خارجی سر و ته قضیه هم بیاید.
🔸 امروز که سازمان اوج و حاتمیکیا جرئت کردهاند تا فیلم را به شکل آنلاین اکران کنند امیدوارم سانسورچیها و کسانی که دست به فیلترشان خوب است تدبیری اتخاذ کنند تا هر روز خبر قاچاق شدن یک فیلم را نشنویم و بسیار خوشحالتر میشویم اگر کسانی که ادعای بافرهنگ بودنشان گوش فلک را کر کرده فیلم را به صورت قانونی تهیه کنند.
#خروج
#اعتراض
#سازمان_اوج
🔻پ.ن: فردا در کانال "تاملات" بیشتر درباره خروج و نقد و تحلیل این فیلم خواهیم گفت!
⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت
🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره)
🔹قسمت پنجم
🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیلهای می توان به تحول رسید؟!
...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5909057971962250669.mp3
7.3M
🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت
سلسله سخنرانی حجت الاسلام #علی_صفایی حائری (ره)
🔸انتظاری که از ما دارند: ورع/اجتهاد/ عفت/سداد
🔸ورع بستر اجتهاد است.علاقه وخوف دو روی سکه هستند.ورع نتیجه درک کلی این حقیقت است:
۱. عظمت حق را ببینیم.
۲. محبت حضور حق را ببینیم.
۳. نظامات و سننی که در عالم وجود دارد را مشاهده کنیم.
🔸اجتهاد پذیرفتن کوشش و سعی است.لازمه اجتهاد دیدن توانایی هاست.زمان را باید در نظر گرفت.بدان که فرصت محدود است و جایگزین ندارد و هر آنچه انجام می دهد بارور خواهد دید.این در حقیقت اجتهاد نهفته است.
🔸عفت پاکی است.عفت در نظر، خوراک و... مصونیت هایی هست که باید داشته باشیم.بعد از اینکه انسان حرکت کرد در یک مقطع شبهات مزاحم راه اوست و در یک مقطع شهوت هاست. در مرحله اول انسان بیش از نیاز خود می خواهد. دل ما از دنیا بزرگتر است.شهوت در مرحله دوم محبوب می شود.(زین للناس حب الشهوات) عفت در برابر این شهوات مجاهم است.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜ @taammolat74
••••
[ إِلَهِی لَمْ یَکُنْ لِی حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِیَتِکَ إِلا فِی وَقْتٍ أَیْقَظْتَنِی لِمَحَبَّتِکَ ]
💎خدایا برایم نیرویى نیست که خود را بوسیله آن از عرصه نافرمانىات بیرون برم،مگر آنگاه که به محبّتت بیدارم سازى!
#مناجات_شعبانیه
⚜️@taammolat74
🔰از بحران در تصویر ایدهآل از غرب تا زیر سوال رفتن نسخه های جهانی
✍️ کمیل قیدرلو
🔸جمهوری اسلامی به عنوان خاستگاه فرهنگ مقاومت در برابر نظام جهانی سلطه و پرچمدار معنویت در جهان معاصر از سوی رسانههای نزدیک به جریانات دست نشانده و همسو با نظام سلطه مورد هجوم و تخریب همهجانبه بوده است.
🔹هجمه به ارکان حکمرانی در جمهوری اسلامی و عناصر محوری آن مانند فرهنگ شیعی ایران به عنوان وجه تمایز حکومت اسلامی با سایر حکومتها، مؤلفههای دیگری چون دین، دینداری، دینداران و نمادهای آن، عناصر کلیدی در ساختار نظام مانند سپاه پاسداران و… همواره به عنوان سرخط فعالیتهای این رسانهها به صورت مستمر طی سالهای گذشته ادامه داشته است.
🔸بحران کووید ۱۹ به عنوان بحرانی جهانی دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که در سطوح مختلف حاکمیتی و اجتماعی رخ داده است. ویژگیهایی مانند جهانیبودنِ این بیماری، فراگیری آن در همه اقلیمها، شمولیت آن در همه طبقات، اقشار و گروههای انسانی، سرعت بالای انتشار بیماری، حیاتیبودن و پیوند آن با مسئله مرگ و زندگی و همچنین چند بُعدیبودن و درگیری حوزههای مختلف زندگی اجتماعی فرهنگی دینی و امنیتی و… با آن، این بحران را میان بحرانهای تجربهشده توسط جهان معاصر به عنوان نمونهای یکتا بدل کرده است.
🔹عملاً با توجه به ویژگیهای این بحران برای نخستین بار فرصت مقایسهای فراهم شده که در اصلاح تصویر از خود و دیگری در مسئله تقابلهای ایران و جهان غرب قابل مطالعه و بهرهبرداری از سوی سیاستگذاران رسانهای در جمهوری اسلامی است. از جمله:
1️⃣ این بحران در تصویرسازی زیبا و ایدهآل از غرب در حوزه فرهنگ عمومی در مقایسه با واقعیتهای منتشرشده از واکنشهای مردم در این جوامع در مواجهه با مشکلات ناشی از کرونا شکافی عمیق ایجاد کرده است. (مواردی چون غارت فروشگاهها، تخریب اموال خصوصی و عمومی، گسترش دزدی و سرقت از فروشگاهها، درگیری و زدوخورد بر سر حداقل کالاهای مورد نیاز، ترس فراگیر و خرید گسترده اسلحه در امریکا و…).
2️⃣ ضعف و درهمریختگی و نابسامانی مشهود در مدیریت بحران و حکمرانی حکومتهای غربی و توسعهیافته، تصویری واقعی از این دولتها در شرایط بحرانی ایجاد کرده، به ویژه برای مردم ما که همواره با تصویرسازی منطقی، دانشبنیان، کارآمد و موفق از این دولتها مواجه بودهاند.
3️⃣ اعتبار رسانههای وابسته به اردوگاه غرب در ایجاد تصویر خیرخواهانه و صادقانه از خود و اِعمال سیاست بیطرفی در نوع پوشش اخبار و اطلاعات مربوط به کرونا، در زمان ابتلای ایران به این ویروس و پس از گسترش ابتلای کشورهای اروپایی و امریکا به آن، به شدت خدشهدار شده است.
⚜️ @taammolat74