eitaa logo
تاملات
765 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیش‌بینی می‌کنند! 🔸در سال‌های گذشته در مراکز تحلیلی و رسانه‌ها مبا
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیش‌بینی می‌کنند! 🔘 بخش (6) / بخش 5 💠
«رابات پاتنیک»

🔸اقتصاددادن و تحلیلگر سیاسی هند است که نزدیک به 10 جلد کتاب، عموماً درباره مسائل سیاسی دنیا از دریچه اقتصاد بین‌الملل نوشته است. او از منتقدان نظام سرمایه‌داری است و پیش‌بینی‌اش درباره افول هژمونی آمریکا را هم بر اساس نقائص ذاتی این نظام استوار ساخته است. 🔹به باور پاتنیک، بحران اقتصادی دنیا در سال 2008 بحرانی در هم‌بافته در ذات سرمایه‌داری جهانی است و گذر از این بحران در آمریکا و سایر نقاط دنیا، نه با راه‌حل‌های ریشه‌ای بلکه با راه‌حل‌های گذرا و مسکن‌وار صورت گرفته است. 🔸وی اخیراً در یادداشتی نوشت: «بعد از بحران سال 2008، در آمریکا و سایر نقاط دنیا "سیاست پولی انبساطی" به کار گرفته شد و نرخ بهره را تا نزدیک صفر پایین بردند. این کار، فقط یک فضای تنفس موقتی برای سرمایه‌داری دنیا ایجاد کرد، اما الان مجدداً نشانه‌های رکود ظاهر شده است.» 🔹پانتیک درباره این نشانه‌ها می‌گوید: «در آمریکا، سرمایه‌گذاری تجاری رو به کاهش گذارده و شاخص تولید صنعتی در ماه جولای 0.2% پایین‌تر از ماه قبل بود. اقتصاد انگلیس در سه‌ماهه دوم سال جاری با رشد منفی مواجه شد و اقتصاد آلمان هم شرایط مشابهی داشت. این تصویر تقریباً در همه جای دیگر دنیا از جمله ایتالیا، برزیل، مکزیک، آرژانتین و هند یکسان است. حتی چین هم شاهد کاهش نرخ رشد در نتیجه رکود جهانی است.» 🔸راه حل سیاست‌گذاران در کشورهای غربی برای حل چنین بحران‌هایی معمولاً کاهش مجدد نرخ بهره است. به باور پانتیک، آنها بیش از آن‌که با چنین راهکاری به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری باشند، در پی ایجاد «حباب در قیمت دارایی‌ها» هستند که به افزایش تقاضای کل منجر می‌شود. این افزایش تقاضای کل در واقع از جانب کسانی خواهد بود که به دلیل افزایش حبابی قیمت دارایی‌هایشان احساس می‌کنند که ثروتمندتر شده‌اند و به همین دلیل مخارج خود را نیز افزایش می‌دهند. 🔹این اقتصاددان همچنین معتقد است در دوران بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم، یعنی قبل از آغاز جهانی‌سازی نئولیبرال، دولت‌ها در صورت وجود خطر رکود، هزینه‌های دولت را افزایش می‌دادند تا تقاضای کل را بالا ببرند. دولت‌ها می‌توانستند در مواقع لزوم بدهی‌های مالی را بالا ببرند، چون مکانیسم‌های کنترل سرمایه وجود داشتند و خطری برای فرار سرمایه، در صورت افزایش بدهی مالی وجود نداشت.» 🔸پاتنیک می‌گوید جنگ تجاری آمریکا و چین که با هدف خارج کردن اقتصاد آمریکا از بحران آغاز شده اکنون در حال تسری دادن بحران داخلی آمریکا به اقتصاد جهانی است و اندک انگیزه‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در جهان را کاهش داده است. 🔹به نظر او، با آنکه ممکن است اینطور تصور شود که این سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا است که دنیا را در آستانه یک رکود اقتصادی دیگر در دنیا قرار داده، تحلیلگران، انتخاب او در سال 2016 را «نشانه» (و نه «عامل») حرکت رو به سقوط نئولیبرالیسم اقتصادی می‌دانند که از زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، مبنای سیاست‌گذاری اقتصادی در آمریکا بوده است. ⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ مناظره حجت الاسلام رفیعی و حسن آقامیری ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز پنجشنبه برگزار می شود. ⚜ @taammolat7
🔰 پایان پرده‌نشینی اهل تحقیق؟! ✍️ محمد زعیم‌زاده 🔘 بخش 1 از 2 🔸گفت‌وگوی اینستاگرامی حجت‌الاسلام رفیعی و جناب حسن آقامیری در روز پنجشنبه که فقط در یکی از صفحات به‌طور زنده 50 هزار بیننده داشت، یک اتفاق فکری و فرهنگی مهم است. آغازی خوب برای گفت‌وگو و البته ناکافی و ناتمام. 🔹فارغ از محتوای ردو‌بدل‌شده دینی در گفت‌وگو که بنده تخصص کافی برای قضاوت آن را ندارم، این رویداد از جنبه ارتباطی و فرهنگی نکات قابل‌تاملی داشت. 1️⃣ گفت‌وگوی دوساعته روز پنجشنبه فقط یک مکالمه ساده بین دو نفر نبود، با همه انتقاداتی که می‌توان به این گفت‌وگو داشت ولی می‌شود امیدوار بود به بستری برای اعمال برخی تغییرات در دستگاه تبلیغی کشور تبدیل شود. رفیعی به‌عنوان نمادی از رسمی‌ترین شکل پیام‌رسانی مذهبی و حسن آقامیری به‌عنوان صورتی حداکثری از ساحت غیررسمی تبلیغ روبه‌روی هم نشستند و در کمال ادب حتی شاید با عدول از برخی مواضع برای نزدیک‌شدن به دیدگاهی مشترک حرف‌هایشان را زدند و این ماجرا تا همین جای کار اتفاق مهمی است. 2️⃣ نگارنده به‌عنوان یکی از منتقدان حسن آقامیری که از سر کنجکاوی برخی از کلیپ‌های سخنرانی او را دیده و شنیده‌ام باید بگویم بعد از این گفت‌وگو تغییری در میزان انتقادم به ایشان رخ نداد، اشکال اصلی که به دال مرکزی سخنرانی‌های قبلی او یعنی ارائه تصویری ناقص و غیردقیق از دین وارد بود، همچنان وارد است. آقامیری سال‌هاست نبض مخاطبی را که دوست دارد فقط از رحمانیت دین بشنود و دین را در سطح مدل‌های سکولار ترکیه‌ای قبول داشته باشد، در دست دارد. 🔸به تعبیر بسیاری از علما این شناخت متقن و کاملی از دین نیست، رفیعی در این جلسه سعی کرد با بیانی ساده این ایراد را گوشزد کند و البته آقامیری در جلسه چیزی از عیوب قبلی را عملا نپذیرفت. اینکه او بعدا چه می‌گوید و آیا مطالب طرح‌شده در این گفت‌وگو بر سیاق فکری آقامیری تاثیری خواهد داشت یا نه بر ما پوشیده است؛ اما تحلیلم به‌عنوان یک کارشناس رسانه این است که این گفت‌وگو در فضای اینستاگرام و در صفحه آقامیری که مخاطبان خاص و متفاوتی دارد که معمولا کمتر پای منبر امثال رفیعی می‌نشینند بر مخاطبان او موثر خواهد بود، اینستاگرام و فضای غیررسمی بیشتر زمین بازی آقامیری است و شبکه‌های سیما و منابر رسمی زمین بازی رفیعی، لذا به‌لحاظ اثر‌گذاری بعید می‌دانم تصویر منتقدان آقامیری بعد از این گفت‌وگو تغییر چندانی نسبت به او داشته باشد، ولی احتمال می‌دهم بخشی از مدافعانش نسبت به صحت آن سخنان اندکی تشکیک کنند. ✔️[ادامه دارد...] ⚜️ @taammolat74
🔰 پایان پرده‌نشینی اهل تحقیق؟! ✍️ محمد زعیم‌زاده 🔘 بخش 2 از 2 3️⃣یک جنبه مثبت رویداد پنجشنبه این بود که رفیعی به‌رغم فاصله سنی و اختلاف معنادار در سطح تحصیلات حوزوی و... حاضر به حضور در این گفت‌وگو شد، این حضور آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که به رفتار برخی حضرات هم‌سلک و هم‌رتبه ایشان نگاهی بیندازیم، بزرگوارانی که عموما دون شأن خود می‌دانند در فضاهایی این‌چنینی که ممکن است پرتنش باشد، حضور پیدا کنند. آنها ترجیح می‌دهند بیشتر در اتاق‌فکرها یا جلسات تخصصی یا سخنرانی‌های یک‌طرفه خاص که به‌سختی با عموم مردم ارتباط می‌گیرد، شرکت کنند و ساحت عمومی تبلیغ را به دست آقامیری‌ها یا نمونه‌های سیاسی آنها که از هر دری سخن می‌گویند و اقیانوسی پرتلاطم از ضدونقیض‌ها با عمق یک وجب هستند، بسپارند. 🔹مستوری و پرده‌نشینی علمای اهل تحقیق و دقت سبب رونق بازار چنین افرادی شده، افرادی که ممکن است با ‌انگیزه‌های خیر وارد صحنه شده باشند اما خروجی کار آنها در این سال‌ها ساختن نیروهایی کم‌عمق و بعضا پرخاشگر بوده است. 🔸البته آقامیری در این فقره کمی از آن دوستان عالمانه‌تر رفتار کرد و بالاخره حضور در یک گفت‌وگوی انتقادی را پذیرفت- اما حالا باید بگوییم همه اشکال به آنها وارد نیست، بخشی از ایراد به سازوکار تبلیغ دینی و سیاسی ما و البته گوشه‌نشینی و وسط صحنه گفت‌وگو نبودن برخی بزرگان برمی‌گردد، حافظه تاریخی گواه این مساله است که در سال‌های نخست انقلاب سطح گفت‌وگو‌ها و مناظره‌ها در سطح روسای قوا بود اما حالا بسیاری از آقایان با مشغله‌های پایین‌تر اساسا چنین رویکردی را خطا می‌دانند. 4️⃣ رسانه‌های رسمی که صداوسیما هم جزئی از آنها و البته مهم‌ترین آنهاست همچنان در دوراهی به‌رسمیت شناختن فضای غیررسمی یا پاک‌کردن صورت‌مساله گرفتارند، اینکه بگوییم سیما از چنین وقایعی جامانده است خیلی حرف جدیدی نیست، اما هرچقدر بر سر این دوراهی بیشتر بماند، فقط شدت عقب‌ماندگی‌اش از مسائل بیشتر می‌شود. ⚜️ @taammolat74
🎥انقلاب جنسی این‌بار از حجاب و پوشش می‌گوید. 🔸 نام مستندی به کارگردانی است. هرچند شمقدری، با مستند «میراث آلبرتا» دیده و شناخته شد اما «انقلاب جنسی» بدون شک جنجال برانگیزترین مستندی اوست. مستندی که نه تنها سنت های موجود در حوزه ی مستند سازی بلکه باور های موجود در ذهن مخاطب را نیز تغییر می دهد. 🔹انقلاب جنسی چهار، پیرامون مساله آزادی پوشش در ایران و غرب است. در این فیلم مستندساز با اشاره به جنبش‌های نیچریستی در اروپا و حضور در این مناطق به نمایش و تبیین نهایت آزادی در دنیای غرب می‌پردازد. 🔗 لینک دانلود این مستند به صورت قانونی: 🌐 https://www.1film.ir/Movie?Movie=22 ⚜️ @taammolat74
تاملات
🎥انقلاب جنسی این‌بار از حجاب و پوشش می‌گوید. 🔸#انقلاب_جنسی نام مستندی به کارگردانی #حسین_شمقدری است
🔰نقدی بر مستند انقلاب جنسی ✍️ مریم کثیری 🔸چند جوان تصمیم میگیرند که به سفر بروند و لذت ببرند و از خود سفر پول سفر را بدست بیاورند. خب چه کاری بهتر از این که یک دوربین به دست بگیرند و از آنچه که در ایران تابوی اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی است فیلم بگیرند و یک روایت، بدون کمترین تلاش خاصی برای پژوهش کردن هم به آن اضافه کنند و مستند بسازند! اسمش را هم می گذارند انقلاب جنسی ۱و ۲و.... 🔹۴ قسمت از مستند انقلاب جنسی می گذرد و من هنوز منتظرم که آقایان با ۴ کارشناس جدی و کاربلد مشورت کنند برای یک روایت عمیق و پخته از معضلی که در جامعه ی ما، زیر پوست شهر به سرعت و با تنوع وحشتناکی در حال رشد است و هیچ کس از مسئولین هم حتی دغدغه ی پرداختن به آن را ندارند چه برسد به فکر راه حلی باشند. 🔸جناب شمقدری و دوستانشان متخصص سوزاندن سوژه های خوب هستند، سوژه را دستمالی می کنند بدون آنکه صورت مسئله ی دقیقی طرح کنند و حداقل به چند راهکار احتمالی نیز برسند. صرف مطرح کردن تابوی های جامعه ی ما و پرداختن بدون پشتوانه فکری به آن هیچ دردی از ما دوا نمی کند... 🔹در لایوهای جناب شمقدری این سطحی نگری یا بهتر بگویم خطی نگاه کردن منبعث از ذهن مهندسی به مسائل اجتماعی و علوم انسانی را به وضوح می توان دید. 💢حرف زدن درباره ی مسائلی که کسی درباره ی آنها حرف نمی زد جسارت میخواهد اما اگر نتوان آن را دسته بندی کرد، نظامدار و با چهارچوب دقیق به مخاطب ارائه داد قطعا نه تنها از مشکلات کم نمی کند که بر مشکلات نیز می افزاید... 🔸انقلاب جنسی ۴ به مراتب ضعیف تر و بی محتوا تر از سه قسمت قبل آن بود بدون آنکه حرف جدیدی برای مخاطب داشته باشد! ⚜️ @taammolat74
تاملات
🎥انقلاب جنسی این‌بار از حجاب و پوشش می‌گوید. 🔸#انقلاب_جنسی نام مستندی به کارگردانی #حسین_شمقدری است
⚠️ دوستان عزیزی که این مستند را تماشا کرده‌اند، ارزیابی و تحلیل و نقدی اگر نسبت به این مستند دارید، برای ما ارسال کنید. بیشتر دوست دارم با نوع نگاه دوستان و همراهان آشنا بشم و استفاده کنم. ⚜️ @taammolat74
💐 دل‌نوشته‌هایی از دکتر مصطفی چمران 🔸خدایا... از بد کردن آدمهایت شکایت داشتم، به درگاهت اما شکایتم را پس میگیرم... 🔹من نفهمیدم! فراموش کرده بودم که بدی را خلق کردی، تا هر زمان که دلم گرفت از آدمهایت، نگاهم به تو باشد... 🔸گاهی فراموش میکنم که وقتی کسی، کنار من نیست،معنایش این نیست که تنهایم... معنایش این است که همه را کنار زدی تا خودم باشم و خودت... با تو تنهایی معنا ندارد!مانده ام تو را نداشتم چه میکردم...! ❤️دوستت دارم، خدای خوب من... خدایا آتقدر به ما قدرت‌تحمل ده ڪه اگر از زمـــین و آسمـان رگبار دشمنــــے و باران تهـــــمت ببارد در خالصانه ما به تو خللی وارد نشود. ⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ مناظره حجت الاسلام رفیعی و حسن آقامیری ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز پنجشنبه برگزار می شود. ⚜ @taammolat7
🔰نکاتی در باب مناظره اخیر ✍️ حجت الاسلام فربهی 🔸من این گفتگو را دیدم، چند نکته عرض می‌کنم؛ 1️⃣ بنده آقای آقامیری را تأیید نمی‌کنم اما معتقدم «مواجهه‌ی رو در رو»، می‌تواند بسیاری از ذهنیت‌ها و رفتارها را تعدیل کند؛ بنده به جدّ، معتقدم بخش وسیعی از اختلافات اجتماعی و سیاسی، محصول ذهنیت‌های اشتباه از همدیگر است، 2️⃣ آقای آقامیری گفت؛ سخنان مرا تقطیع کرده‌اند! فارغ از موجه‌بودن یا نبودن این‌سخن، بنده بارها گفته‌ام کار رسانه در عصر حاضر، رساندنِ واقعیت‌ها به مخاطب نیست، بلکه کارش «ساختن ذهنیت مخاطب، برای قضاوت‌های جهت‌دار» است، لذا هم مسؤولان قضائی باید فکری کنند و هم سواد رسانه‌ای مردم باید بالا برود؛ باور کنیم بسیاری از خبرها مهندسی می‌شود تا قضاوت‌ها را مهندسی کنند. 3️⃣ به نظرم مسأله‌ی خلود مشرکان، مسأله‌ای نیست که محور گفتگو یا یکی از اصلی‌ترین محورها در این‌گونه گفتگوها شود، بلکه آن‌چه بایستی محور گفتگو قرار می‌گرفت؛ «نقش بازدارنده‌ی عذاب‌ الهی» است، این همان موضوعی است که «جریان اباحی‌گری» از غفلت جامعه‌ی دینی نسبت به آن، برای نفی هنجارهای دینی، استفاده می‌کند و آقای آقامیری به عنوان یکی از ابزارهای این جریان مورد سوء‌استفاده قرار گرفته. جریان اباحی‌گری، تلاش می‌کند همه‌ی بازدارنده‌ها؛ چه درونی و چه بیرونی را نفی کند تا فضای فرهنگی رها شود؛ انکار عذاب‌‌‌‌های شدید الهی، گسترش فرهنگ «به‌تو‌چه!»، تفکر «از دینش مپرس» و نفی مقاومت‌ اجتماعی در مقابل هنجارشکنی‌ها، همگی، از این‌قبیل‌اند. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیش‌بینی می‌کنند! 🔸در سال‌های گذشته در مراکز تحلیلی و رسانه‌ها مبا
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیش‌بینی می‌کنند! 🔘 بخش (7) / بخش 6 💠 «کریستوفر لین » 🔸کریستوفر لین از تحلیلگران برجسته سیاسی و عضو هیئت علمی دانشکده خدمات دولتی در دانشگاه تگزاس است. او تا کنون نزدیک به یکصد مقاله در رسانه‌های آمریکایی به رشته تحریر درآورده و مولف سه عنوان کتاب در حیطه سیاست خارجی آمریکا و مسائل مربوط به آن است. لین علاوه بر این ده‌ها عنوان مقاله پژوهشی در مجلات معتبر علمی و پژوهشی درباره موضوعاتی مانند هژمونی امریکا، ائتلاف ناتو، سیاست آمریکا بعد از جنگ‌های جهانی، سیاست آمریکا در عراق و ... به چاپ رسانده است. 🔹کریستوفر لین در مقاله‌ای که در اندیشکده چتم‌هاوس منتشر شده توضیحات مفصلی درباره عوامل و ریشه‌های افول هژمونی آمریکا ارائه کرده است. وی ظهور چین را نخستین و مهم‌ترین عامل در این افول می‌داند. لین نوشته است: «امروزه ستون‌های نظامی، اقتصادی و سازمانی که نگهدارنده پکس آمریکانا (سلطه آمریکا) بوده‌اند توسط چین به چالش کشیده شده‌اند.» 🔸او درباره افول قدرت نظامی آمریکا نوشته چین در این حوزه فاصله‌اش با آمریکا را کمتر کرده. لین به نقل از اندیشکده رند نوشته بین سال‌های 2020 تا 2030 ساختار نظامی چین در زمینه‌های مانند دکترین، تجهیزات، پرسنل و آموزش تقریباً با آمریکا برابری خواهد کرد. در تحلیل این اندیشکده همچنین پیش‌بینی شده سلطه نظامی آمریکا بین همین سال‌ها در آسیای شرقی به شدت کاهش خواهد یافت. 🔹لین معتقد است در طول دهه گذشته نشانه‌های کاهش قدرت اقتصادی آمریکا و از سوی دیگر افزایش قدرت اقتصادی چین بیشتر از آن بوده‌اند که بتوان آنها را نادیده گرفت. از زمان شروع دوران رکود بزرگ، چین به طور مستمر در زمینه صادرات، تجارت و تولید جزو کشورهای رده بالا بوده است. سال 2014 بانک جهانی با اعلام اینکه چین به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل شده، جهان را شگفت‌زده کرد. 🔸لین علاوه بر این معتقد است حوادثی که در صحنه دنیا اتفاق افتاده‌اند قدرت نرم آمریکا را هم به شدت کاهش داده‌اند. او معتقد است یکی از بزرگترین تأثیرات دوران رکود اقتصادی بزرگ، اثراتی بود که روی ادراک‌های عمومی در جهان از قدرت نرم آمریکا ایجاد کرد. 🔹 این واقعیت که نظام مالی تحت سلطه آمریکا به دلیل بحرانی که در خود آمریکا ایجاد شده بود دچار تشویش شد حیثیت و قدرت این کشور را لکه‌دار کرد و این ادعاهای جهان غرب مبنی بر اینکه اقتصاد بازار آزاد، دموکراسی و جهانی شدن تنها مسیرهای تحقق توسعه سیاسی و اقتصادی هستند را به شدت بی‌اعتبار کرد. لین همچنین به نقل از تحلیلگران دیگر نوشته است این واقعیت که نظام مالی تحت سلطه آمریکا به دلیل بحرانی که در خود آمریکا ایجاد شده بود دچار تشویش شد حیثیت و قدرت این کشور را لکه‌دار کرد و این ادعاهای جهان غرب مبنی بر اینکه اقتصاد بازار آزاد، دموکراسی و جهانی شدن تنها مسیرهای تحقق توسعه سیاسی و اقتصادی هستند را به شدت بی‌اعتبار کرد. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🎥انقلاب جنسی این‌بار از حجاب و پوشش می‌گوید. 🔸#انقلاب_جنسی نام مستندی به کارگردانی #حسین_شمقدری است
🔰 قلب تعقل! نگاهی به سری مستند ✍️ سید علی حسنی 🔸دقیق‌ترین شیوه‌ پرداختن به مسائل، نگرش عقلانی به سوژه است. منظور از دخیل کردن عقلانیت در تحلیل‌ها و آسیب‌شناسی‌ها، بررسی همه جانبه‌، در کنار دوری از پرداختن به حواشی و روشهای غیر مستدلی است که نهایتا آورده‌ای نسبت به محصولات دیگر نخواهد داشت. . 🔹آن‌چه امروز بر شیوه‌ بررسی غلبه دارد، هنجار‌شکنی و تابوشکنی است! تابوهایی که شکستن بدون درنظرگرفتن بسترهای اجتماعی و هویت‌سازشان عملا همراه با انحطاط و تخریب فرهنگی خواهد بود. 🔸مثال خوبی که میتواند حکم تاییدی بر گزاره‌ فوق باشد، مجموعه‌ مستند به کارگردانی است. نقطه‌ای که او دست رویش گذاشته، از اهمیت بالایی برخوردار است، زیست جنسی اساسا یکی از موضوعات نادیده‌گرفته‌شده و همیشه در حال سانسور امروز ماست. 🔹شیوه‌ بررسی شمقدری اما، همان مدلی است که او سعی میکند خود را در جایگاه نقدش قرار دهد. یعنی سانسور اصول، بلد کردن حواشی و به ابتذال کشیدن موضوع‌. کاری که دقیقا رسانه‌های رسمی با انجام میدهند، او با انجام میدهد! تنها امری که در این میان مغفول است، تعقل در موضوع است. 🔸عدم درنظر گرفتن بسترهای تاریخی و اجتماعی-فرهنگی جامعه‌ی هدف در ساخت محصول واضح است‌ و عملا پس از تماشای هرچهار قسمت این مستند، نه راهکاری دست‌گیرتان میشود، نه حتی کارگردان میتواند صورت‌بندی صحیح و جامعی از شرایط موجود در نسبت با بحران جنسی ترسیم کند‌. 🔹فلذا باید مهم‌ترین نقد وارد بر مجموعه‌مستندهای شمقدری، از تا و را، قلب گفتمان عقل‌گرایانه و صرفا، شکست هزینه‌ساز تابوها معرفی کرد. ⚜️ @taammolat74
🔰 نقد مقدمه نظریه‌پردازی ✍️ سید یحیی یثربی 🔸دانش و تکنولوژی و همه دستاوردهای دو سه قرن اخیر انسان باید در زمینه قرار بگیرند و تکیه گاه آنها از علوم انسانی باشد. تمدن امروز بر علوم انسانی استوار است. چنانچه پیشرفتهای انسان در دانش و تکنولوژی نتیجه پیشرفت و تحول او در علوم انسانی بود. بنابراین در جامعه امروزی ما نیز علوم انسانی بنیادی‌ترین ضرورت زندگی است. در علوم انسانی به تناسب روز روزگارمان پیشرفت نکرده‌ایم. 🔹ما از نظر تشکیل یک جامعه الگو و پیشرفته امروزه در عرصه جهانی و افتخارآفرین باشد، کاستی‌های زیادی داریم. بنابراین باید هرچه زودتر اهمیت و ضرورت علوم انسانی روزگارمان را در یابیم. 🔸ما در علوم انسانی رشد نداشته‌ایم، زیرا رشد باید با انجام پذیرد و نظریه‌پردازی خودش با دو مقدمه لازم، امکان دارد؛ یکی نقد است و دیگری مسئله. ما باید نخست در جامعه‌مان با نقد رایج و همگانی، کاستی‌هایمان را مشخص کنیم. در قدم دوم مشکلات خودمان را که همان کاستی‌هاست مشخص کنیم. 🔹و در قدم سوم با نظریه‌پردازی به حل آن مشکلات و بن‌بست‌ها اقدام کنیم تا علوم انسانی بتواند به رشد لازم دست یابد اما دریغا که در جامعه ما نقد خریدار ندارد و تحقیر هم می‌شود و کسی را که نقد جدی داشته باشد کنار می‌زنند و تحویل نمی‌گیرند. چون نقد نداریم شناختی از مشکلاتمان نداریم و چون شناخت از مشکلاتمان نداریم مسئله نداریم و چون مسئله نداریم نظریه‌پردازی نداریم. 💢برای اینکه بتوانیم در عرصه علوم انسانی نظریه‌پرداز داشته باشیم، باید اجازه نقد داده و از نقد جدی قدردانی کنیم. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🎥انقلاب جنسی این‌بار از حجاب و پوشش می‌گوید. 🔸#انقلاب_جنسی نام مستندی به کارگردانی #حسین_شمقدری است
🔰 قضاوت با لب‌ودهان ✍️محمدصالح سلطانی 🔸دبیرستانی بودم که و تیمش، را ساختند. دغدغه‌هایشان بکر بود و اثرشان، برای بچه‌هایی مثل من جذاب و جسورانه به نظر می‌رسید. بعدها و در دوران دانشگاه، داوطلبین عزیز و ۳۳سال سکوت و را هم دیدم. همچنان جسورانه بودند اما جذابیت‌شان کم‌کم رنگ می‌باخت. 🔹ما بزرگ شده‌بودیم اما انگار آرمان‌مدیا هنوز بزرگ نشده‌بود. اصرار داشت تولیداتش را مستند صدا کند اما دستِ بالا با چیزی شبیه آیتم‌های خبریِ تلویزیونی مواجه بودیم. کلیپ‌هایی سردستی که بهتر است با حرف‌زدن درباره‌ی فرمِ نداشته‌شان، وقت همدیگر را نگیریم. در این موضوع، یک نمونه‌ی کامل است. بلوغِ بی‌تکنیکی و شلختگی. بگذریم. 🔸انگار شمقدری و تیمش برای ساخت اثر، فقط ایده دارند. بقیه‌ی کارشان، خط تولید ثابتی دارد. دوسه‌تا سوژه پیدا می‌کنند و دوربین دست می‌گیرند و می‌روند سراغشان. یک جور مردم‌نگاریِ کیفی شاید. این به خودیِ خود مشکل نیست. مشکل از جایی آغاز می‌شود که کارهای آرمان‌مدیا، مبنای تئوری‌بافی و نظریه‌سازی درباره‌ی مسائل اساسیِ کشور شود. چه از جانب خود سازندگان و چه از طرفِ شمقدری‌فَن‌ها. 🔹به طور خاص و به طور اخص ۴ در بهترین حالت یک کلوز‌آپ از مساله‌ای هستند که می‌خواهند درباره‌اش صحبت کنند‌. هروقت نمایی بسته از لب‌ودهانِ یک نفر توانست معیار و ملاک قضاوت درباره‌ی چهره‌اش باشد، سریِ انقلاب جنسی هم می‌تواند به درک و حل مساله، کمک کند. 🔸من شمقدری و دوستانش را درک می‌کنم که دوست داشته‌باشند دیده‌شوند و فالوور بگیرند. اما هر چیزی قیمتی دارد و قیمتِ این مدل دیده‌شدنی که دوستان انتخاب کرده‌اند، بالاست. واقعیت این است که مردم اگر بخواهند اپوزیسیون و منتقد را دنبال کنند، سراغ نسخه‌ی اصل می‌روند و اگر دنبال فیلم رقص و آواز باشند، نسخه‌ی اورجینالش را در همین اینستاگرام پیدا می‌کنند. 🔹بنابراین اپوزنمایی و شیطنتِ جنسی، نه به قد و قواره‌ی شمقدری و دلاوری می‌‌آید، نه مخاطب را شیفته و مفتون می‌کند. تن‌لرزانِ رفقا توی ماشین با آهنگ ساسی، قبل از آن‌که مخاطب‌آور باشد، خنده‌آور است. بسیاری از تماشاگرانِ این صحنه هم بیش از آن‌که ماجرا را جدی بگیرند، احتمالا با نیشخند از کنارش رد می‌شوند. دیده‌شدن و مخاطب‌داشتن، بد نیست اما ادای مخالفان را درآوردن و "آقای جمهوری اسلامی!" گفتن، برای امثال رفیقمان برکت نخواهد کرد. اصالت، همچنان مخاطب دارد و کاش اهالیِ در این بازاری که با کلیپ‌هایشان راه‌انداخته‌اند حداقل اصالت را نفروشند، فرم و تکنیک پیشکش! ⚜️ @taammolat74