🔰 گذار از علوم پزشکی مدرن
✍️ حجت الاسلام والمسلمین رهدار
🔘 بخش 3
از زاویهای دیگر میتوان در اصالت مبنا و روش پزشکی مدرن تردید نمود.
🔸از گذشته دور، طبقهبندی علوم بر محور این پرسش که «کدام علم باید پایه علوم دیگر قرار گیرد»، در بین دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان مسأله مهمی بوده است. امروزه در دانشکدههای علوم پایه، ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست تدریس میشوند. مسأله این است که بر اساس چه منطقی، ریاضی علم پایه تلقی شده است؟ اینکه ریاضی به عنوان علم پایه محسوب میشود، ریشه در قرن نوزده و نیمقرن نزاع علمی میان اصحاب ریاضی و فیزیک دارد.
🔹در آن نزاعها در نهایت، ریاضی با جوهر «عدد» علم پایه تلقی شد. این انتخاب، پیامدهایی به دنبال داشته است؛ چرا که کارویژه علم پایه، تعیین مبانی و مبادی علوم زیرمجموعهاش میباشد. از آنجا که جوهر ریاضی «کَم و عدد» میباشد، همین کمگرایی، روح همه علوم مادون ریاضی میشود. مهمترین معضل علمی زمان ما، همین است که همه علوم، حتی کیفیترین آنها هم تا حدودی کمی شدهاند.
🔸این سؤال مهمی است که بدانیم، «پزشکی در طبقهبندی علوم مدرن کجا قرار دارد»؟ نمیتوان بدون در نظر گرفتن طبقهبندی علوم در غرب، مدعی ارزیابی پزشکی شد؛ چرا که برخی پیامدها و نتایج، اساساً در اختیار پزشکی نیست، همچنان که دست اخلاق هم نیست. اخلاق، پزشکی و هر علم دیگری که ذیل ریاضی قرار بگیرند، قهراً کمی میشوند. نجات این علوم، مستلزم رها کردن تیر به جایگاه ریاضی است؛ نه به مسایل و روش خود این علوم.
⚜️ @taammolat74
🔰 بازیکن شماره یک آماده؛ سواد رسانهای به روایت اسپیلبرگ
✍ محمدعلی عبداللهی
♦️آنچه در مورد فیلم لازم است بدانیم:
این فیلم بسیار ظریف به پدیده #سلبریتیهای_مجازی، اشاره کرده است، کسانی که به علت خاص بودن در این فضا معروف میشوند و این موضوع در این فیلم تا حدی مثبت جلوه داده میشود.
⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 بازیکن شماره یک آماده؛ سواد رسانهای به روایت اسپیلبرگ ✍ محمدعلی عبداللهی ♦️آنچه در مورد فیلم لا
🔰بازیکن شماره یک اماده؛ سواد رسانهای به روایت اسپیلبرگ
✍ محمدعلی عبداللهی
🔸فیلم بازیکن شماره یک آماده وضعیت اسفناک جهان در سال 2045 را نشان میدهد. در آن زمان بیشتر مردم به وسیله تکنولوژی VR یا واقعیت مجازی غوطهوردر دنیایی مجازی هستند و طبق چیزی که ابتدای فیلم گفته میشود مردم دیگر مشکلات خود را حل نمیکنند، بلکه با آن زندگی میکنند و چون واقعیت آزار دهنده است، همه به دنبال راهی برای فرار از آن هستند. این راه فرار همان دنیایی واقعیت مجازی یعنی «واهه یا اوسیس» است که مردم در آنجا آواتار مورد علاقه خود را انتخاب میکنند و هر کاری که دوست دارند، انجام میدهد و فقط برای خوردن، خوابیدن و دستشویی رفتن از «اوسیس» خارج میشوند. به همین علت اکثر مردم به طرز رقت انگیزی در کانکسها زندگی میکنند و غوطهوری در فضای مجازی به زندگی حقیقی آنها لطمه زده.
🔹در این زمان قهرمان فیلم و تیمش و در مقابل شرکتی به نام IOI در حال رقابت برای برنده شدن در مسابقهای هستند که نتیجه آن به دست گرفتن کنترل «اوسیس» است.
🔸اعتیاد و غرق شدن در فضای (واقعیت) مجازی به خصوص اگر بدون فکر و هدف باشد در این فیلم بد دانسته میشود. اگرچه معایب اعتیاد و استفاده بیش از حد از فضای مجازی در این فیلم نمایش داده میشود اما به دنبال تخریب و مطلقا بد جلوه دادن آن نیست، بلکه تاکید میکند حضور در این فضا نباید جایگزینی برای ارتباط با دیگران به خصوص خانواده شود.
🔹همچنین نسبت به افشای اطلاعات در دنیای مجازی و اعتماد به افراد در آن هشدار داده میشود و همچنین بر روی مسئله هویت مجازی و امکان تفاوت آن با هویت حقیقی افراد تاکید میشود.
💠در صحنه پایانی فیلم، قهرمان داستان که برنده مسابقه و مالک دنیای مجازی شده، این فضا را دو روز در هفته تعطیل میکند. این نکته مهمی است که در #سواد_رسانه_ای به آن #رژیم_مصرف_رسانه میگوییم.
🔸 اگرچه خشونت دراین فیلم وجود دارد اما حقیقی و آزاردهنده نیست، در بخشی از فیلم نیز صحنهای از یک فیلم ترسناک نمایش داده میشود که این مورد نیز بسیار کوتاه است.
🔹نکتههای مثبتی مانند: ترویج کارگروهی، پزوهش و تمرین، مطالعه و تلاش برای متخصص شدن در یک زمینه خاص به چشم میخورد.
#نقد_فیلم
#سواد_رسانه_ای
⚜ @Media_arma
⚜ @taammolat74
📮سركار بروي از كرونا مي ميميري،در خانه بماني از گرسنگي !
نتيجه ساختن يك دولت طرفدار سرمايه داري را ببينيد ؛ دو راه برايت مي گذارد ، آزادي كه شيوه مردنت را انتخاب كني !
حالا فهميديد آزادي دولت ليبرال چيست؟
#آزادي #انتخاب #سرمايه داري
✍ مجید حسینی
⚜ @taammolat74
♨️ رضا بابایی درگذشت.
🔸این نویسنده و پژوهشگر سرشناس دین و ادبیات، صبح امروز بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. او پژوهشگر حوزه دینشناسی و استاد حوزه و دانشگاه بود. پژوهشهای او در حوزه مثنوی معنوی در جامعه ادبی کشور بسیار مهم و اثرگذار بود. از او به عنوان یکی از سرشناسترین اساتید ادبیات فارسی در حوزه علمیه قم نام میبردند.
🔹هرچند که قلم او بسیار قابل توجه بود، اما گرایشات سیاسی بعضا تندی که داشت موجب شده بود در یادداشتها، تحلیلها و مصاحبههای خود جهتداری خاص آن به طیف اصلاحات را نشان دهد. او در کانال تلگرامی خود به اسم «یادداشتها»، انتقادات خود را نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مینگاشت. در سالیان اخیر عمرش، در یادداشتهای تندی به انتقاد از حاکمیت میپرداخت که موجب توجه اصلاح طلبان به ایشان شده بود.
♦️او در آخرین یادداشت خود در تاریخ 19 بهمن 1398 نوشته بود:« بر خود ببالید ما امیدوارترین مردم دنیا بودیم. هیچ ملتی همچون ما آسان دل نمیبست و معصومانه اعتماد نمیکرد. شمشیرهای خطا و خنجرهای جفا رشته امید ما را نبرید. در تندباد حوادث، از جان برای شمع امیدمان سرپناه میساختیم. هزاران روز را به انتظار لبخندی میگذراندیم، اگرچه جز خشم و خشونت نمیدیدیم. آنان که اکنون ما را از هر تغییری ناامید کردند بر خود ببالند که مردمی شیدا و عاشق را بر خاکستر افسردگی نشاندند. شناسنامهام را میبینم. جایی برای مُهر جدید نمانده است. ما را شرمنده شناسنامههایمان هم کردید. فردا نسلی از راه میرسد که چراغ امیدش را در جایی دیگر روشن میکند؛ آنجا که دست شما به آن نمیرسد.»
⚜️ @taammolat74
🔰نخبگان علوم انسانی با کرونا از سر تأمل برخورد کنند!
(با تلخیص)
✍️ سیدمهدی ناظمی
🔸ما در حال تجربه یکی از شگفتترین برشهای تاریخ حیات کشور خود هستیم. این شگفتیها فقط بهخاطر ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه نیست، بلکه از نظر حیات طبیعی نیز وضع سخت و صعبی یافتهایم. این وضع سخت نیازمند تفسیر است، ولی تفسیر قابل توجهی در عرصه عمومی حضور ندارد… عادی جلوهدادن وضع، همیشه بهترین راه نیست، زمانی که تفاسیر رایج، ضعفوناتوانی خود را نشان میدهند، باید تلاش کرد برای ظهور تفاسیر راهگشاتر زمینه سازی کرد.
🔹واکنش اولیه آدمیان به این بحرانها، واکنشی که بنابر طبع مألوف و اولیه انسانها، امر قابل انتظاری هم هست، تلاش برای تقلیل بحران و فکر نکردن به وجوه تاریک و شناخته نشده آن است. انسان تمام داشتههای خود را بکار میگیرد تا در برابر فهم امر «جدید» مقاومت و بحرانها را به یکی از خدایان منتسب کند.
🔸اینکه میبینیم همه روزه در شبکههای اجتماعی یا هر رسانه دیگری (چه فرقی دارند با هم وقتی دیگر رسانه مرجعی وجود ندارد؟) هزاران نفر در حال بازتولید ارتجاعی دیدگاههای قبلی خود هستند تا وضع موجود را به شکلی توجیه کنند و آن را در چارچوبهای از پیش تعیین شده و عادی قرار بدهند، نه از سر این است که نخواهند کمکی به هم نوعان کرده باشند، بلکه از این روست که راهی پیش چشم خود نمیبینند و چون تنها یک راه میبینند، هر بن بستی را باز با همان راه همیشه رفته و جواب ناگرفته، تأویل و تفسیر میکنند.
🔹تفسیر نکردن ماجرا یا تکرار اقاویل سطحی مندرج در جزوات و شبه-کتابهای دینی، دینی برای مردم باقی نخواهد گذاشت. متولیان امور باید راه را باز کنند و تریبونهای انحصاری خود را در اختیار دانشمندان دینی قرار دهند تا تفاسیر مذهبی دیگر هم بیان شود، شاید که این کار، از دین و معنویت چیزی را نگه دارد. شرور، از مهمترین عوامل بی دینی در سرتاسر جهان است و پاسخهای سطحی رایج به این مسأله که خود برآمده از تعالیم سطحی برخی از دانش آموختگان پس از انقلاب است، در حال آسیب زدن جدی به ایمان مردمان است.
🔸از سوی دیگر، نخبگان علوم انسانی نیز بهتر است به ساحت زبان نزدیکتر آیند و با تأسی به استاد بزرگوار دکتر رضا داوری اردکانی که در مدت کوتاهی سه یادداشت قابل توجه نگاشت، با این ماجرا از سر تأمل برخورد کنند و در میانه سخنان قبلی خود و جزوات دانشجویی و … به دنبال پاسخ نگردند. کرونا یک پدیده پیچیده و چند وجهی است که حیات کلی و نه فردی انسان و نیز تمدن مدرن را تهدید میکند.
♦️کرونا علنی شدن بحران عالم و آدم امروز است و این بحران اجازه بی اعتنایی و نادیده گرفته شدن را به کسی نمیدهد.
⚜️ @taammolat74
34.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥من معتقدم بعد از کرونا وارد عصرجدیدی از حکمرانی خواهیم شد.
🔸 صحبتهای جدید علیاکبر #رائفیپور درباره #کرونا و مسائل پیرامون آن
🔺 کشوری مثل #ایتالیا چرا آمار بالایی از افراد مبتلا به کرونا دارد؟
🔺چه منافع اقتصادی پشت این داستان وجود دارد؟ #گلوبالیست ها به دنبال چه منافعی هستند؟
🔺 اقایان! به جای توییتبازی تا صبح به فکر حل مشکل باشند‼️
⚜ @taammolat74
🔰 #رضا_بابایی رفت. اما سوالی که باقی میماند:
💥 اختصاصی
🔸بابایی را به نوعی میتوان #روشنفکر_دینی به حساب آورد که به نوعی منتقد اسلام سیاسی بود و حضور روحانیت در عرصه سیاسی را تضعیف مینمود. او معتقد بود، ماهیت روحانی در نسبت با قدرت و سیاست، ماهیت انتقادی بوده ، نه مسئولیتپذیری؛ لذا اگر روحانیت در موضع داور و منتقد باقی میماند، بهتر میتوانست خدمت کند تا اکنون که در مسئولیتهای مختلف قرار گرفته و باید پاسخگو باشد!! در آثار و یادداشتهای ایشان انتقادات بسیاری از جمهوری اسلامی وجود دارد. برخی از مواضع فکری ایشان را میتوان در برنامه زاویه شبکه 4 در مناظره با دکتر ابوطالبی، مشاهده کرد که آرمانهای انقلاب را تحریف کرده و منتقدانه بر تمدن اسلامی میتازد.
♦️از این دست تفکرات و گرایشات #سکولار مسلک در حوزه علمیه کم نبوده و نیست، اما مساله اصلی رسانههایی است که مروج این مسلک و این افراد هستند. آنهم رسانههایی که به نوعی مربوط به حوزه علمیه و رسانههای اختصاصی دین و شیعه هستند.
🔹به عنوان نمونه بنده سایت #شفقنا و #مباحثات را بیان کردهام. این دست از رسانهها که رسالت خود را رسانهی دین و دینداران میدانند و به بازنمایی اندیشههای شیعه برای عموم جریانات فکری و اندیشهای میپردازند؛ با ترویج این اندیشههای منتقدانه و روشنفکرانه و ترویج این دست از شخصیتها که موضع و گرایش سیاسی مشخصی دارند، چه اهدافی را دنبال میکنند؟!
🧐به راستی در پشت پرده این سایتها چه میگذرد؟ و از کجا تامین میشوند؟؟!❌
⚜️ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | جریانشناسی تحول فقه در عصر حاضر
🔶 درسگفتاری از حجت الاسلام امین اسدپور
🔸بررسی جریانات متعددی که در راستای کارآمدی و تاثیر فقه بعداز انقلاب اسلامی شکل گرفت.
🔘 بخش دوم
⏰ آذرماه ۱۳۹۸
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
جریانشناسی تحول در فقه2.mp3
14.13M
🔉 جریانشناسی تحول فقه در عصر حاضر
🔘 بخش دوم
🔶 سخنرانی حجت الاسلام امین اسدپور
🔹در باب فقه معاصر/فقه پویا/فقه روز/فقه فعال و این اصطلاحات، سوالی مطرح میشود که این عناوین دقیقا چه تحولی را در فقه رقم میزند؟! کجای این مبانی و استنباط میخواهد متحول شود تا به برایند و خروجی کارآمد تبدیل شود؟! تحول در کجای این فقه رقم میخورد؟!
🔹نسبت سایر علوم و دانشها بر فقه
⚜️ @taammolat74
••••
[ إِلَهِي كَأَنِّي بِنَفْسِي وَاقِفَةٌ بَيْنَ يَدَيْكَ ]🍃
خدایا! گویی من
با همهی هستے ام
در برابرت ایستادهام.
- با حسین (ع)آمدهام ...🌸
#مناجات_شعبانیه
⚜ @taammolat74
✅شهید صدر در پاسخ به کسی که به او پیشنهاد داده بود خودش زندگینامهاش را بنویسد:
"خون من سرگذشت مرا شرح خواهد کرد، من جز خدمت به اسلام چیز دیگری نمیخواهم و اسلام امروز به خون من محتاجتر است تا شرح حال زندگیام."❣
💠 #آیت_الله_خوئی در وصف این شاگرد متفکر خود گفتند:
سید محمدباقر #صدر مظلوم است چون در شرق به دنیا آمده، اگر در غرب به دنیا میآمد میدید غرب درباره او چه میگفت!
#مغزمتفکراسلامی
#نابغه_اسلام
🌷 ١٩ فروردین، چهلمین سالگرد شهادت شهید صدر
⚜ @taammolat74
🔰 گذار از علوم پزشکی مدرن
✍️ حجت الاسلام والمسلمین رهدار
🔘 بخش ۴
🔸در جهان اسلام، کسانی مثل فارابی، غزالی، فیض کاشانی و… دغدغه طبقهبندی علوم را داشتهاند. از نظر آنها، علم پایه، علم کلام (الهیات بالمعنی الاخص) میباشد. واضح است وقتی الهیات علم پایه میشود، جوهرش ـ که «اله» هست ـ در تمام علوم مادون آن تسری پیدا میکند.
🔹 از همین روست که شما میبینید در عقبه دینی ما، عالمانی مثل ابوریحان بیرونی، خیام و… وجود دارند که محترم بوده و به عالم اسلامی خدمت کردهاند، در حالی که آنها عالم دین نیستند. «ابوریحان بیرونی» یک منجم و ریاضیدان است، همینطور «عطار» ریاضیدان است، «ابواسحاق کندی» موسیقیدان است و… اما طرفه اینکه خروجی ریاضی و نجوم و موسیقی این افراد، توحید شده و شاگردان آنها موحد تربیت میشدهاند! چرا که در جوهر علوم آنها «اله» حضور داشته است.
🔸اهمیت این نکته زمانی درک میشود که بدانیم امروزه برخی از افراد قرآن تدریس میکنند اما خروجی آنها افرادی سکولار است نه موحد! این سؤال برای ما باید مهم باشد که چرا در گذشته، از درون کلاس درس موسیقی، موحد بیرون میآمده و امروزه از کلاسهای قرآن ما سکولار؟ به نظر میرسد، ریشه این امر به تأثیر علم پایه در ماهیت و نتایج علوم مادون آن برگردد.
🔹در بحث «جنبش نرمافزاری و نهضت تولید علم دینی»، مهمترین مسأله برای ما باید دستکاری در طبقهبندی علوم مدرن باشد. اگر نتوان از طبقهبندی علوم مدرن دست برداشت، تمام مسألههایی که حل میشود، درون کانتکست و زمینهای خاص معنا مییابند که طراح آن ما نیستیم و این یعنی آب به آسیاب دشمن ریختن؛ یعنی پاسخ اسلامی به مسایل غربی دادن و…
♦️با تأمل در طبقهبندی علوم در عالم مدرن، درمییابیم که پزشکی در لایه سوم، یعنی حوزه کنشها قرار میگیرد. به عبارت دیگر؛ پزشکی در طبقهبندی علوم در عالم مدرن، تنها در ریلی که ریاضی و فیزیک طراحی کردهاند، فعالیتش را جلو میبرد. بنا بر این، بحثهای انسانشناسی فلسفی، بهویژه برای پزشکی باید از این حیث مهم باشد که متعلق پژوهش آن انسان میباشد. واضح است که در این حوزه، هر درکی از انسان، بر فرمول مواجهه درمانی آن اثر میگذارد.
⚜️ @taammolat74
🔰درباره فراغت و تفکر
✍️ سید محمدتقی چاوشی
🔸لنین در وصف جامعۀ بیطبقه مارکس، به زیبایی و درستی مینویسد: هرآشپزی حاکم میشود. این جملۀ معروف که بارها دیده و شنیدهایم ناظر به سادگی حکومت در دورهای است که درختِ مجاهدتها و پایمردیهای پرولتاریا بهبارنشسته و ثمر داده است. نیز میتواند ناظر به وضع هر حکومتی باشد و نه دورهای خاص.
🔹بهخصوص اگر نیچه را به یاد داشته باشیم که میگفت: اهتمام به امور عوام و ادارۀ دولت و نظام، برازندۀ میانمایگان است و این گروه به خوبی بر انجام چنین اموری تواناست. ریشۀ تمام این فرمایشات و تفکرات، یافتِ ارسطو و افلاطون در وصف پولیس (دولتشهر) است. ارسطو مهمترین بارزۀ اهالی پولیس را "فراغت" میداند؛ کسانی که اهل پولیس هستند ساعاتی فراغت دارند و فکر میکنند.
🔸وی برای دهقانان اهلیتِ عضویت در پولیس قائل نیست و از سوی دیگر چوپانان که فراغتی دارند و ساعاتی فرصت و مجالی برای اندیشیدن و به خود التفات داشتن برایشان مهیاست، از اهالی پولیس میداند. بنابراین انسان حیوان متفکر است و نه بارکش و کارگر. تفکر بدون "فراغت" فراهم نمیآید. اهالی سیاست گویا تمام فرصت خود را برای "زیستن و اندیشیدن" فدای شهرت و اعتبار کردهاند.
🔹(بیسببی نبود که هگل، خودآگاهی و حیات را قابل انفکاک نمیدید و نمیخواست.) اینک و در ایام اشاعۀ ویروس جدید که اکثریت افراد ناگزیرند و استطاعت آن دارند تا در منزل بمانند، مجالی برای زیستن و اندیشیدن فراهم آمده است؛ لکن بر اهالی فلسفه فرض است که به واقعیت فراغت بیندیشند و بر عوام سزاوار است که ازین فرصت بهره گیرند. نتیجۀ این ایام ناگوار که ظاهراً و بالمرّه باخت است، به نظر میرسد تنها بدین نمط و بر این وجه سرتاسر بُرد و سعادت فرهنگ ما باشد؛ یعنی بدون تفکر که در این وضع اسفبار ناامیدی، یگانه امید میتواند باشد، هیچ سعادتی برای این فرهنگ متصور نیست؛ تفکر در سایۀ فراغت تنها مسیر خروج از حقارت است؛ تنها شیوۀ به خود بازگشتنِ ما که مسلماً هیچ وجه تاریخی ندارد و نیازمند هیچ عقبهای نیست.
⚜️ @taammolat74
📮تیم سازنده پایتخت۶،همان تیم پایتخت۵ و ماقبل آن است،مشکل آنها نیستند،مدیران بالای سر آنها تغییر کرده اند،ستون پنجم فرهنگی دشمن در سازمان مارادونا نیست،خود غضنفر است،کسی که به اشتباه از او خواسته شده اشکال راپیدا کند،اگر اشکالات و افتضاحات قبلی سیما پیدا و اصلاح شد،این نیز میشود
باور کنید پیرمدیران خسته مشکل اصلی سیما هستند،اگر نه همین تیم با اوج در پایتخت۵ ادای احترام به مدافعان حرم و امنیت حاصل از جانفشانی آنها کرد و امروز خروجی آنها مورد سوال خیلی از دوستداران پایتخت است.
آب از سر چشمه سیما گل آلود است،وادادگی فرهنگی آنها برای همه مسجل است.
✍️ سید محمود رضوی
⚜️ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | نظام سازى يا نظام يابى
🔶 سخنرانی علمی حجت الاسلام ملکزاده
🔸تبيين ديدگاه و روش شهيد صدر در دستيابى به نظامهاى اجتماعى از منظر اسلام؛
⏰ زمان: چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
نظام سازی یا نظام یابی - 4بهمن97.mp3
20.24M
🔉 نظام سازى يا نظام يابى
🔶 سخنرانی علمی حجت الاسلام ملکزاده
🔸تبيين ديدگاه و روش شهيد صدر در دستيابى به نظامهاى اجتماعى از منظر اسلام؛
📖 گزارش مکتوب نشست:
https://goo.gl/afXhbq
🌷 به مناسبت سالروز شهیدصدر (ره)
⚜️ @taammolat74
⚜ @mabaheth
♨️ رهبر معظم انقلاب در روز نیمه شعبان به صورت تلویزیونی سخنرانی خواهند کرد.
🔹ایشان روز پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹ مصادف با نیمه شعبان، سالروز ولادت باسعادت قائم آل محمد (عج) با ملت شریف ایران مستقیم سخن خواهند گفت.
🔹سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب اسلامی ساعت ۱۱ صبح از شبکههای رسانه ملی و همچنین از پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR و حسابهای اینستاگرام و توئیتر این پایگاه به زبانهای مختلف و زنده پخش خواهد شد.
⚜ @taammolat74
🔰 کدام صدر به انقلاب نزدیکتر است؟!
✍ امین فرج اللهی
♦️ "واقعیت آن است که اساسا نگاه مرحوم موسی صدر به اسلام با نگاه امامخمینی و اصول انقلاب متفاوت است. اسلامِ نابِ امام خمینی با اسلامِ شاید به تعبیرِ این روزها رحمانیِ مرحوم موسی صدر از زمین تا آسمان متفاوت است."
⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 کدام صدر به انقلاب نزدیکتر است؟! ✍ امین فرج اللهی ♦️ "واقعیت آن است که اساسا نگاه مرحوم موسی صدر
🔰 کدام صدر به انقلاب نزدیکتر است؟!
✍ امین فرج اللهی
🔸یک. از سخنرانی و پیامها گرفته تا خاطرات. "موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر" هم در طول سال نشستها، دوره های آموزشی، سیر مطالعاتی و سمینارهای مختلفی برگزار می کند. نتیجه اینکه بخشی از نسل جوان مشتاق دین و مذهبمان یا جذب افکار و آراء مرحوم صدر می شوند و یا ایشان را به عنوان الگویی مطلوب در ذهنشان قبول دارند.
🔹 دو: در مقابل اما پسرعموی او «شهید محمدباقر صدر» وضع دیگری دارد. چندکتاب محدود درباره اش پیدا میکنید که البته برخیشان در سالهای اخیر به برکت همان «موسسه امام موسی صدر» خوب توزیع شده اند. نه موسسه ای به نامش هست، نه برای افکار و آرائش دوره های آموزشی و سیرمطالعاتی برگزار میشود و نه هیچ اقدام ترویجی دیگر.
🔸 سه: واقعیت آن است که اساسا نگاه مرحوم موسی صدر به اسلام با نگاه امامخمینی و اصول انقلاب متفاوت است. اسلامِ نابِ امام خمینی با اسلامِ شاید به تعبیرِ این روزها رحمانیِ مرحوم موسی صدر از زمین تا آسمان متفاوت است. مرحوم موسی صدر معرّفِ اسلام و تشیعی است که بتواند در جامعه ی هفتاد و دو فرقهای لبنان مروج «همزیستی مسالمتآمیز مذاهب» باشد.
🔹او اصلا نگاهی به تاسیس نظام سیاسی اسلامی ندارد و در عالیترین سطح، تشیع را به عنوان یک جنبش موفق اجتماعی در جامعه ی چندپاره لبنان در نظر دارد. چیزی که با الگوی امامخمینی خیلی متفاوت است. شاید به همین خاطر است که دکترمحمود سریعالقلم که از اساس با نگاههای اسلامِ ناب امام موافقتی ندارد و نظریهپرداز وابستگی سیاسی و اقتصادی به آمریکاست، درباره اش کتاب «پیشوایی فراتر از زمان» را مینویسد و از مدل او در « ترکیب دین با واقعیت های زمان و مکان» تمجید میکند. شاید به همین خاطر است که آنهایی که در برابر« اسلامِ ناب امام خمینی» «اسلامِ رحمانی» را عَلم کردهاند، نام «امامصدر» را بر نیزه زده کردهاند.
مشی سیاسی مرحوم صدر هم با مشی سیاسی امام متفاوت است، نوع نگاه و تعاملشان با رژیم پهلوی، با حاکمان مرتجع عرب و خیلی چیزهای دیگر. مساله ای که باعث شد مرحوم صدر تا سال 55 و 56 برخلاف امام با رژیم پهلوی تعارضی نداشته باشد.
🔸 چهار: اما برخلاف مرحوم موسی صدر، شهید محمدباقر صدر از نظر فکر اسلامی به نگاه اسلامیِ امامخمینی بسیار نزدیک است. تئوری «مرجعیت صالحه»اش باعث میشود از سالهای تبعید امام به عراق حامی قوی ایشان باشد. سخنرانیها و تلگرافهایش در دفاع از شخص امام-آن هم در حالی که خود در عراقِ تحت حاکمیت رژیم بعث ساکن است-دلگرمی مبارزین است.
🔹 فتوای تکفیر حزب بعث توسط او صادر میشود. جمله ی معروف «ذوبوا فی الخمینی» خطاب به شاگردانش از زبان او صادر می شود و برای پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی رساله می نویسد. اسلامِ در صحنه و مبارزش، برخلاف پسرعمویش معتقد به تاسیس نظام اسلامی است.
🔸 پنج: غرض اینکه در حق شهیدصدر اجحاف کردهایم. در این سالها فامیلهای مرحوم موسی صدر زیر سایهی جمهوری اسلامی، مدلی از اسلامِ مطلوب جامعه لبنان را ترویج کردهاند که با توجه به پیوندِ اطرافیانِ مرحوم صدر و اصلاحطلبان، چندسالی است در قالب «اسلامِ رحمانی» به عنوان رقیب «اسلامِ نابِ امام» مطرح شده است. اما در برابرش، شهیدمحمدباقر صدر که هم اسلامی که عرضه میکرد و هم مشی سیاسیاش به «اسلامِ نابِ امام» و «اصول انقلاب» نزدیکتر بود به خاطر آنکه فامیلهای درجه یکش برایش موسسهی آنچنانی نزدند و هر سخنرانیاش را به عنوان کتاب و جزوهای مستقل و با صفحهبندی و جلد شیک منتشر نکردند گمنام مانده است.
⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | جریانشناسی تحول فقه در عصر حاضر
🔶 درسگفتاری از حجت الاسلام امین اسدپور
🔸بررسی جریانات متعددی که در راستای کارآمدی و تاثیر فقه بعداز انقلاب اسلامی شکل گرفت.
🔘 بخش سوم
⏰ آذرماه ۱۳۹۸
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
جریانشناسی تحول در فقه3.mp3
9.33M
🔉 جریانشناسی تحول فقه در عصر حاضر
🔘 بخش سوم
🔶 سخنرانی حجت الاسلام امین اسدپور
🔹در باب فقه معاصر/فقه پویا/فقه روز/فقه فعال و این اصطلاحات، سوالی مطرح میشود که این عناوین دقیقا چه تحولی را در فقه رقم میزند؟! کجای این مبانی و استنباط میخواهد متحول شود تا به برایند و خروجی کارآمد تبدیل شود؟! تحول در کجای این فقه رقم میخورد؟!
⚜️ @taammolat74
💐 #تک_بیت_عاشقانه
﷽
🔰مولاے من مہـدی جـان
••••
چارده قرن، جهان منتظرِ یک روز است
کِی ز کعبه خبر آید بسلامت از تو
نامِ مهدی به فلَک قُلقله انداز شده
مانده در کعبه فقط خواندنِ نامت از تو
مادرت فاطمه فرمود که یارِ تو شویم
طاعت از ما، تو بیا! امرِ مُدامت از تو
#اللهم_عجل_لوليك_الفرج (عج)🍃🌷
⚜️ @taammolat74
🔰 حقیقت امامت از منظر علامه طباطبایی (ره)
🔸 اینان به حقیقت به معنای امامت پی نبرده اند؛ زیرا در بحث امامت روشن شد که وظیفة امام تنها بیان صوری معارف و راهنمایی ظاهری مردم نیست و امام چنان که وظیفه راهنمایی صوری مردم را به عهده دارد، همچنان ولایت و رهبری باطنی اعمال را به عهده دارد و اوست که حیات معنوی مردم را تنظیم میکند و حقائق اعمال را به سوی خدا سوق میدهد.
🔹بدیهی است که حضور و غیبت جسمانی امام، در این باب تاثیری ندارد و امام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم، اشراف و اتصال دارد، اگر چه از چشم جسمانی ایشان مستور است و وجودش پیوسته لازم است اگر چه موقع ظهور و اصلاح جهانیش تا کنون نرسیده است.
📚شیعه در اسلام، ص ۲۳۰
⚜ @taammolat74
🔰 ویروس کرونا و نظم تمدنی جهان
✍ آیتالله سیدمهدی میرباقری
♦️《بیماریای که اخیراً فراگیر شده و به یک ابتلای بزرگ برای جامعه جهانی تبدیل شده، از نظرِ اجتماعی و تمدنی، یک پدیدۀ چندوجهی است نه یکوجهی. ما با یک امرِ میانرشتهای و بلکه #فرارشتهای مواجه هستیم که نباید یک وجهۀ آن غلبه پیدا کند و باید ابعاد مختلف این پدیده به شکلِ جدی موردِ تأمل قرار بگیرد. وجهی از این پدیده، جنبۀ بهداشتی است که مربوط به دانشهای وابسته به پزشکی است. وجه دیگر مربوط به حوزه علوم انسانی و علومِ شناختی و همچنین دانشهای تمدنی و فلسفه تاریخ و حوزۀ رسانه و امثال اینها است. حتی جنبۀ امنیتی و #جنگ_بیولوژیکی هم مورد توجه قرار گرفته و آمادگیهایی برای مقابله با این تهدید فراهم شده است.》
⚜ @taammolat74 👇👇👇