eitaa logo
تاملات
767 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰دامن زدن به فضای دین ستیزی کرونایی توسط روزی‌نامه به سردبیری محمد قوچانی 🔸البته از که در ماجرای شارلی ابدو ماهیت واقعی خود را نشان داد انتظاری نیست. 🔹ولی حوزه علمیه به عنوان اصلی‌ترین نهاد متولی تفسیر دین، باید این مساله را جدی گرفته و تبیین الهیات کرونایی را هر چه سریعتر کلید بزند. 🔸به نظر می‌رسد برجامیان بعد از شکست قطعی در صحنه سیاسی، و مواجه شدن با پایان گفتمان، به دنبال بازگشت به اندیشه‌های چپ به عنوان آلترناتیو جریان انقلابی هستند. 🔹قوچانی به موازات تلاش برای مصادره و خط دهی به جریان عدالتخواهی، در حال هویت‌سازی برای چریان چپ مارکسیست/سوسیالیست نیز هست. ♦️جریانهایی که به نظر می‌رسد اکنون برای نقش‌آفرینی در آنارشیسم اجتماعی/سیاسی گسترده، به سمت ایجاد توافقی نانوشته با محوریت طیفی از برجامیان عاشق آمریکا حرکت می‌کنند! ⚜ @rozaneebefarda@taammolat74
🔰 مرگ، آزادی، انزوا و بی معنایی: چگونه وضع موجود را صورتبندی کنیم؟ ✍ سیدجوادمیری 🔸آیا می توان گفت این پدیده ای که ما اکنون با آن مواجه شده ایم این چهار شاخصه بنیادین را با خود بهمراه آورده است؟ 🔹 به نظرم ما نباید برای صورتبندی وضع موجود که "وجود آدمی" را نشانه رفته است از "مفاهیم مدیکال" استفاده کنیم. کرونا یا وضعیت کرونایی و موقع پسا-کرونایی همگی به نوعی تقلیل دادن وضع وجودی به موقعیتی اپیدمولوژیک است و توگویی زندگی انسان صرفاً وضعی بیولوژیک دارد که بتوان عالم انسانی را با مفاهیم برآمده از اقلیم زیست شناسانه مفصلبندی کرد. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 مرگ، آزادی، انزوا و بی معنایی: چگونه وضع موجود را صورتبندی کنیم؟ ✍ سیدجوادمیری 🔸آیا می توان گفت
🔰 مرگ، آزادی، انزوا و بی معنایی: چگونه وضع موجود را صورتبندی کنیم؟ ✍ سیدجوادمیری 🔸آیا می توان گفت این پدیده ای که ما اکنون با آن مواجه شده ایم این چهار شاخصه بنیادین را با خود بهمراه آورده است؟ 🔹 به نظرم ما نباید برای صورتبندی وضع موجود که "وجود آدمی" را نشانه رفته است از "مفاهیم مدیکال" استفاده کنیم. کرونا یا وضعیت کرونایی و موقع پسا-کرونایی همگی به نوعی تقلیل دادن وضع وجودی به موقعیتی اپیدمولوژیک است و توگویی زندگی انسان صرفاً وضعی بیولوژیک دارد که بتوان عالم انسانی را با مفاهیم برآمده از اقلیم زیست شناسانه مفصلبندی کرد. 🔸این رخداد که وضع انسانی با مفاهیم مدیکال ترسیم شده است خود نشان از "هجوم عقل ابزاری" به "ساحت زندگی" دارد که فیلسوفان و جامعه شناسان انتقادی به گونه ایی شلخته "حفظ مراتب" نمی کنند و این "زندیقی مفهومی" خود به انحاء گوناگون موجب گردیده است که ما نتوانیم فرسایش هستی اجتماعی جامعه خویش را به درستی صورتبندی کنیم. 🔹 بنابراین من بر این باورم که تا اطلاع ثانوی این وضع موجود را "وضعیت کرونایی" ننامم بل آنرا با مفهوم "تعلیق وجود" صورتبندی کنم. اما تعلیق وجود به چه معناست؟‌ کرونا صورت مدیکال دارد ولی معنای وجودی انسان را بر روی کره خاکی متحول کرده است و این تحول چهار ساحت وجود انسانی را که به گونه تاریخمند درونی شده بود را مورد هجمه بنیادین قرار داده است. 🔸کرونا آزادی انسان را گرفته است و حقوقی که در نسبت با بدن انسان و مترتب بر آن است را کاملاً به حالت تعلیق درآورده و هر حرکت بدن را زیر ذره بین پزشکی برده است و نوعی "معلولیت جمعی" بر وجود جمعی و فردی انسان تحمیل کرده است و به نوعی سلب آزادی کرده است. 🔹انسانی که مسلوب از آزادی شده است، تبدیل به عدد می شود و عددی شدن انسان او را دچار انزوا می کند و در وضع کنونی که انزوای پزشکی بر آدمی تحمیل شده است این نوعی انزوای روحی هم بر جان آدمی وارد می کند. بنابراین ما اکنون بنیادی ترین وجه انسانی خویش که آزادی است را از کف داده ایم و انزوا را برای رهایی از مرگ به جان خریده ایم ولی تعلیق زندگی ما را از تمامی هر آنچه انسانی است "جدا" کرده است و "زنجیر صله ارحام" را دریده است و این همه به تمنای نجات حیات آدمی ولی در این میان زندگی به حالت تعلیق درآمده است. 🔸 این تعلیق بی معنایی را بر ما مستولی کرده است. زیرا معنای وجود آدمی در باروری زندگی در نسبت با دیگری است و این نسبت ها که گسست آیا معنا را می توان در نسبت با اشیاء و حفظ تناسب شیئوی زنده نگه داشت؟‌ حال می بینیم که سیطره وضع موجود "مرگ" را در دامن خود داشته است ولی ذهن ها به دلیل چیرگی رویکرد مدیکال "فیزیکِ مرگ" را در نظر گرفته اند و این غفلت موجب شده است ما مرگ وجودی خویش را نبینیم و ندانیم که چگونه در این وضعیت دچار شده ایم. 🔹 به سخن دیگر، وضع ما "وضعیت کرونایی" نیست بل صورتی از نیهیلیسم است که در حال ساختن جهانِ فردا است که در آن نه تنها "خدا" وجود ندارد بل دیگر "جامعه" هم وجود نخواهد داشت. این دغدغه داستایوفسکی بود که می گفت در جهانی که خدا نیست همه چیز مجاز است و پاسخ این چالش را دورکهایم به اینگونه داد که جامعه همان خداست ولی فردا که جامعه هم نیست باید چه را جایگزین کرد؟‌ ⚜ @taammolat74
📑 فصلنامه مجازی ✴️ شماره نخست 💢 زیر نظر دکتر شاه قاسمی 🔸همه از فرهنگ شهرت آگاهند اما هیچ‌کس نمی‌داند چه‌وقت،کجا و چرا این فرهنگ پدید آمده و حفظ این تناقض بزرگترین پیروزی فرهنگ شهرت است.🔸 🖇 اولین شماره این فصلنامه را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇 ⚜ @taammolat74
4_5789412917673723626.pdf
624.8K
📑 فصلنامه مجازی فرهنگ شهرت ✴️ شماره نخست: 🔻سلبریتیِ صداوسیما یا سلبریتیِ واقعی ✍🏻 علی مؤمنی 🔻رابطه فرااجتماعی ✍🏻 دکتر احسان شاه‌قاسمی 🔻سلبریتیزه شدن تلویزیون ایران و اقتصاد توجه ✍🏻 محمد حسین ترکمان 🔻سلبریتیِ کتاب‌باز ✍🏻 داوود طالقانی 🔻ابزار ‌ها از دل مفاهیم بیرون می‌آیند؛ سلبریتی‌ها از دل ابزار ✍🏻 جواد کتابی 🔻چاقویی در دست حاکمیت ✍🏻 علی رئیسی ⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت 🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره) 🔹قسمت اول 🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیله‌ای می توان به تحول رسید؟! ...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
استاد صفایی حائری_ اضطرار به حجت1.mp3
8.06M
‍ 🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت سلسله سخنرانی حجت الاسلام حائری (ره) 🔸حقیقت اخلاص برای کسانی شکل می گیرد و حقیقت عمل صالح برای کسانی میسور می شود که از دنیا بیرون رفته باشند پیش از خروجشان از دنیا، و به آخرت مشرف شده باشند پیش از اسارت شان در آن محشر! کسانی که به این حد از اخلاص می رسند طبیعتا تزلزلشان در کنار ولی شان و در غیبت ولی شان کمتر خواهد بود و التهاب شان در غیبت ولی شان کمتر است. بر ولی سنگین نیستند و در غیاب ولی هم مشغول به غیر او نمی شوند و منتظر او هستند وبرای او قدم بر می دارند. به حدی که این اضطرار به لقاء و اخلاص بیاید آمادگی برای پذیرش اولیاء حق ایجاد می شود. 🔹یقین باید بر اعتقاد من و تصمیم گیری های من غالب شود و تاثیر بگذارد چه در رابطه با ولی و چه در رابطه با معاد و چه در رابطه با غیب و وحی و حتی در رابطه با خود الله؛ مادامی که افتقار ما و اضطرار ما به آنها مطرح نشود اثبات آنها چه برهانا و چه شهودا مشکلی را حل نمی کند! ⚜ @taammolat74
40.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ جان جانان 🔸چقدر تنها و غمگینیم، در این حبس بدون جرم که شاید که مجرمیم اما نمیدانیم! 🔹چقدر عاجز شدیم این روزها اما نمیگوییم، هنوزم مات و مبهوتیم که حتی گفتنش سخت و چه سنگین است برای ما که ما باور کنیم کوچکتر از آنیم و تنها تر از آنیم که پنداریم! 🔸 تاوان کدامین جرم آدم بود نمیدانیم تقدر خداوند است این حال بشر، از بس که یادش رفت خدایی هست نمیدانیم! ⚜ @taammolat74
🔰امرِ غریب و بازسازی واقعیت ✍ محمود مقدسی 🔸این روزها چشم در چشم امرِ غریب دوخته‌ایم؛ چیزی که حیاتِ عینی و روانی ما را به چالش کشیده است، چیزی ورای زندگی روزمرّه که از هیچ‌کجا و بی‌خبر آمده، امری که پیش‌تر تخیّل آن نیز برای بسیاری از ما ناممکن بود. 🔹امر غریب که معمولاً ابتدا نظم نمادین و سپس نظمِ عینی را به چالش می‌کشد (مطابق روایتِ روانکاوی و فلسفه از آن) این‌بار مسیر متفاوتی را انتخاب کرده است: ابتدا نظمِ عینی را آشفته کرده و سپس به سراغ نظمِ نمادین آمده است. امرِ غریب از واقعیتِ آشنای هرروزه ما، هزارتوی گیج‌کننده و حیرت‌آفرینی ساخته و آنچه را پیشتر به بیرون از مرزهای زندگی رانده شده بود، به میانه آورده است: بیماری، مرگ، انزوا، تنهایی، جنون و ... . 🔸 امرِ غریب، حفره‌ای است بلعنده معنا و آفریننده راز؛ هر آنچه را پیشتر ساخته بودیم می‌بلعد و حیرت و معمّا بیرون می‌دهد. 🔹 این روزها علاوه بر همه چیز، با بحرانِ واقعیت و آینده روبروییم؛ واقعیت چیست و آینده کدام است؟ معانیِ پیشین از کار افتاده‌اند. واقعیت مگر آن چیزی نبود که هر روز در آن قدم می‌زدیم و به گوشه و کنارش سرک می‌کشیدیم؟ پس کجاست آن واقعیت؟ آینده مگرساخته رؤیاها و دستانِ ما نبود؟ مگر برایش نمی جنگیدیم؟ پس کجاست آن آینده‌ای که امید می‌داد و مایه تکاپویمان بود؟ 🔸 همه این‌ها را امر غریب بلعیده و نادیدنی کرده است. چه بار سنگینی بر دوش ما گذاشته این امر غریب؟ این روزها باید در کنارِ غم نان و تقلاّی جان، کاری برای رهایی از این واقعیت‌پریشی هم بکنیم. ما این روزها بی‌خانمان (بی‌واقعیت) شده‌ایم. ♦️باید دوباره زمین سفتی بیابیم و خانه تازه‌ای بسازیم. و چه حیرت‌آور است که این روزها واقعیتِ از هم پاشیده بیرون، دوباره نه اینجا و در میان اشیاء که در قلمروِ امواج و کدها (اینترنت) ساخته می‌شود. امرِ غریب، ما را هرچه بیشتر به واقعیتِ پیشتر مجازیمان سوق داده و آن را بیش از هر زمانِ دیگری واقعی کرده است. و باز چه حیرت‌آور است توان آدمی در آفرینشِ چنین جهانی؛ جهانی نادیدنی که جهانِ دیدنی را جان دوباره‌ای بخشیده است. 🔸این روزها غمگین و حیرت‌زده‌ام و همزمان امیدوار و در حالِ تماشا. روزگاری پرسش فلسفه این بود که آیا جایی برای فلسفه‌ورزی باقی مانده است؟ امروز باید پرسید چگونه کسی می‌تواند در این فراخیِ بی‌حد و حصر، فلسفه‌ورزی کند و از پا در نیاید؟ ⚜ @taammolat74
🔰 شوک جدید عصر ما ✍ سیدجواد نقوی 🔸هنوز بعد از دوسال قبول نکرده بودم آنچه نائومی کلاین در کتاب دکترین شوک میگوید توانایی تحقق دارد. هرطور هم حلاجی میکردم قبول نمی کردم، زمانی فرا برسد که بتواند مثل ماشین زمان تمام ذهن‌ها را برای مقطعی متوقف کند و انسان‌ها را تبدیل به مجسمه‌ای در دست سیاست مداران و آکادمسین‌ها کند. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 شوک جدید عصر ما ✍ سیدجواد نقوی 🔸هنوز بعد از دوسال قبول نکرده بودم آنچه نائومی کلاین در کتاب دکتر
🔰 شوک جدید عصر ما ✍ سیدجواد نقوی 🔹حتی شوک بنزینی و حتی رسوایی موشکی بعد از سه روز هم من را به آن سطحی که کلاین میگفت راستش را بخواهید نرساند. اما هفته گذشته دچار شوک مشابه آنچه کلاین میگفت شدم. 🔸وقتی دیدم تتلو و یکی از خودش بدتر می توانند پانصد هزار نفر را به لایو بکشانند (معادل پنج تا استادیوم آزادی) و چند شب بعدتر از آن هم حسن آقا میری و جوانی که اخیرا دست به افشاگری علیه سلبریتی ( به نام امین فردین) می‌زند ساعت سه شب میتوانند بالا بیست هزار نفر را به لایو بکشانند و خیلی راحت آقا میری درس دین میدهد و میگوید من همه آهنگ های امیر تتلو را گوش دادم، دیگر زنگ خطری ساده نیست همان شوک است که باور نمی‌کردم! 🔹 اینبار آن را ابتذال و پوپولیست بعلاوه تکنولوژی در قامت گوشی های هوشمند و اینستگرام رقم زده‌اند ان هم دقیقا در چه دوره‌ای ؟ در اوج مبارزه با کرونا که انسان ها اندکی با مرگ فاصله دارند و سیطره علم مدرن هم‌فعلا در حال تحقیق است. یعنی به تعبیری ابتذال و سلبریتی بازی دیگر از مرحله مرگ آگاهی عبور کرده و در قامت انسان فراتر از پسا مدرن حلول کرده که حتی مرگ و حتی ترس و، وحشت هم نمی تواند او را از مصرف یا همان تخدیر سرگرمی های مبتذل دور کند به قول مارک فیشر چنان تکنولوژی و نئولیبرالیسم ‌در کنار انسان پست مدرن بهم پیوند خورده اند که از صدها گره کور هم بدتر است. 🔸 روان آنسان ها ربوده شده و به قول ارسطو انسان‌ها تبدیل به ابزاری جاندار شده‌اند. اما وظیفه ما چیست؟ آیا دلخوش باشیم که الهیات شیعه را با کارهای تحقیقاتی مرتضی فرهادی پیوند دهیم و چند صباحی دیگر هم نظریه دولت اسلامی را خواهیم ساخت و به تمدن اسلامی می‌رسیم یا باور کنیم‌ با دوره‌ای پیچیده طرف هستیم که باید تلاش کنیم‌، ابتدا از شوک خارج شویم و بهتر بگویم از توهم خود ساخته حرکت کنیم... ♦️اگر کمی واقع بین هم باشیم در شرایط پیچیده ای هستیم نباید ساده گذشت و نباید بدون تامل کاری انجام داد: شهرهایمان مصرفی، صدا و سیماهای ما مصرف بعلاوه سرگرمی، کنش گران انتزاعی خاموشی و به حاشیه رانده شدن نخبگان و عدم درک بخش عمده از انقلابی ها!! ⚜ @taammolat74
📮‏دو هزار مرگ در یک روز آن هم به اذعان BBC! کعبه آمال روشنفکران جهان سومی! سجده گاه وطنفروشان داخلی و..به کجا رسیده؟! اگر این رکورد در ایران ثبت شده بود رسانه‌ها چه بلایی سرمان می‌آوردند؟ سلبریتیها چقدرتحقیرمیکردند؟ همه چیزتقصیر انقلاب و اسلام نبود؟ حالا روزه سکوت گرفته اند! ✍ مرسده جوان ⚜ @taammolat74