🔰 بت وارگی کالا و کالایی شدن مفاهیم
✍کمیل سوهانی
دیروز از بیلبوردی تبلیغاتی در اتوبان شیخ فضلالله عکسی گرفتم که در آن خانم جوانی در حالی که لبخند رضایتی بر لب دارد اعلام میکند که "انتخاب من آقای فرش" است. پس از اینکه این عکس را به همراه هشتگهای #مصرف و #معنیزدایی در یک استوری قرار دادم، برخی از دوستان از چرایی این هشتگها و ارتباطش با این عکس و همچنین استوریهای مشابه پیشین #پرسش داشتند. توضیح کوتاه زیر در پاسخ به پرسش این دوستان است.
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰 بت وارگی کالا و کالایی شدن مفاهیم ✍کمیل سوهانی دیروز از بیلبوردی تبلیغاتی در اتوبان شیخ فضلالله
🔸اگر #ارزش یک #کالا ورای #نیاز ی باشد که از انسان رفع میکند، بهتدریج ماهیتی فراکالایی پیدا کرده و درجات این موتاسیونِ ارزشی را حتی تا حد رسیدن به جایگاه #معبود طی میکند.
🔹 در #ایدئولوژی_مصرف، مژدهی رستگاری بواسطهی تاکید بر ماهیتِ نجاتبخش کالاهایی که فرد را در دستیابی به پایگاه اجتماعی بالاتر یاری میرسانند، به پیروان داده میشود. #مصرفکننده با کالایی که دیگر فقط کالا نیست از #عشق_بازی تا #پرستش پیش میرود و بدینسان خویشتن خویش را در آنچه میخرد، مییابد. بدینترتیب فرآیند "#بتوارگیِ" کالا، هم به چرخش مالی سرمایهداری یاری رسانده و هم تسلط این نظام را بر فکر و اندیشهی مصرفکننده تضمین میکند.
اما این همهی ماجرا نیست!
🔸برای تکمیل این چرخه، تنها جهش ارزشی اشیاء به #معشوق و #معبود کافی نیست، در روندی موازی هر مفهوم والایی نیز باید در حد کالا #پایین آورده شود، در این نظام هیچ ماهیتِ غیرقابلِ #قیمتگذاری، مبادله و خرید و فروشی وجود نداشته و مفاهیمی مانند زمان، دانش، محیط زیست، معنویت و ... هر کدام قیمتی برای #مبادله خواهند داشت.
🔹بدین ترتیب با "بتوارگی" کالاها از یک طرف و "کالاییشدن" مفاهیم و ماهیتهای مختلف از طرف دیگر، همهچیز در دنیای مسطحِ حاکمیت سود و سرمایه و مصرف از معنای واقعی خود تهی میشود.
🆔 @lotfi74
🔰هنر موسیقی از منظر آیت الله خامنه ای
♦️ بخش سوم
♦️♦️هنر موسيقي، جان دادن به بی جان هاست.
🔸من اين نکته را مي خواهم به شما آقايان - اعم از خواننده، نوازنده، آهنگساز و موسيقي دان - عرض کنم که، اين هنر ساخته و پرداخته نعمت هاي الهي را، که بر اساس يک ذوق و قريحه ذاتي و يک نظم و انتظام خردمندانه شکل مي گيرد و در واقع جان دادن به بي جان هاست، در راه خدا و رضاي او مصرف کنيد.
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰هنر موسیقی از منظر آیت الله خامنه ای ♦️ بخش سوم ♦️♦️هنر موسيقي، جان دادن به بی جان هاست. 🔸من اين
✅ البته ما از دوران جواني خودمان حرف هاي برخي از اهالي هنر را مي شنيديم، که روشنفکر مآبانه و واقعاً بي پايه واساس، مبتني به اين نکته بود که ما هنر را در راه فکر و پيش بيني و سياست، به کار نمي بنديم.
🔸آنها که ادعاي چنين داشتند، هنرشان - اعم از شعر و ديگر فنون - بيش از سايرين در خدمت سياست ها قرار مي گرفت. قصد ورود به چنين بحث ها را ندارم، اما مي خواهم بگويم: هر کار که متکي به اراده انسان است، بايد براي هدفي انجام گيرد. هر چه هدف متعالي تر باشد، آن کار يا هنر ارزشمند تر مي شود.
🔹متأسفانه هدف موسيقي در شرق، منظورم ايران و کشورهاي عربي است. و گر نه از وضعيت موسيقي در هند و چين و ساير ممالک خاور دور، خبر ندارم. به هر حال، تاريخ موسيقي ايران در طول قرون ممتد - چه قبل و چه بعد از اسلام - را خوانده ام و از سير و سر نوشت موسيقي عرب - به خصوص بعد از اسلام - مطلعم.
🔸آنچه بر اساس مطالعات خودم مي توانم بگويم، اين است که موسيقي در منطقه ما، براي هدف هاي متعالي به کار نرفته است و اين به خلاف سير موسيقي در اروپاست.
🔗 لینک بخش های قبل:
📍 بخش نخست
https://eitaa.com/lotfi74/283
📍 بخش دوم
https://eitaa.com/lotfi74/287
🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روز کوروش ساختگی است؟؟
‼️معادلاتی که وقتی کنار هم میچینیم میتوان پی به ساختگی بودن روز کوروش برد!
🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰افشاگری مهم دکتر مظفر نامدار (مورخ و تاریخ شناس برجسته)
✅ در #منابع_ایرانی اصلا اسمی از #کوروش و سلسله #هخامنشی به عنوان شخصیت مهم و #ایرانی نیامده است.
✅ #فردوسی، فارسنامه ابن بلخی، #فارابی، #طبری، #ابوریحان_بیرونی و حتی کتاب درسی که #فروغی زمان #رضاشاه نوشته اسمی از #کورش و سلسله هخامنشی به عنوان سلسله #ایرانی نیست.
✅ #ابوریحان میگه: کوروش و هخامنشیان #شاه های #ایران نبودند، شاهان #یهودیه بودندکه بخشی از #ایران رو در مقطع کوتاهی گرفته بودند
✅ #پاسارگاد، مقبره مادر سلیمان است.. کوروش در شمال شرق ایران کشته شد، کی آوردش جنوب غرب ایران؟ اینها #افسانه های انگلیسی ها و یهودی هاست..
✅ کوروش هیچگاه در تاریخ ایران آدم مهم و برجسته ای نبوده.. حتی تا زمان #پهلوی اسم بچه های ما کوروش و #داریوش نبود.. ولی #جمشید و خسرو و اسکندر بود..
🆔 @lotfi74
✅به صحنه جنگ برگردیم! (1)
🔹#ایتا آمد!
خوشحال شدیم
همه مان #چفیه و کوله هایمان را برداشتیم و رفتیم وسط ایتا چادر زدیم
منتظر شدیم مردم بیایند.
نیامدند (علتش بماند)
اما ما از رو نرفتیم، همان جا شروع کردیم به ادامه فعالیت فرهنگی، هر روز انقلابی ها برای انقلابی ها در دفاع از انقلاب برنامه داشتند!
#مردم اما مانده بودند وسط یک مشت کانال و گروه #تلگرام ی ضدانقلاب♦️
🔹#انتخابات مجلس و دولت نزدیک است
نمی گویم ایتا را رها کنیم، اینجا هم بمانیم اما فعالیت برای #یک_درصد کاربران اینترنت که قریب به اتفاقشان هم انقلابی اند، اولویت نیست.
🔹ایتا را حفظ کنیم برای تبادلات درونی، اما به جبهه جنگ برگردیم
جنگ رسانه ای در #تلگرام است نه در ایتا
🔹در تلگرام، گرگ های رسانه ای دارند افکار مردم را می درند.
هر روز دهها تیر به سمت انقلاب #شلیک می کنند.
و اعتماد مردم را می کشند!
اما این طرف جبهه خبری نیست که نیست!
🔹به جبهه جنگ برگردیم برادر
🆔 @lotfi74
🔰 «ذاتانگاری دین»
✍علیرضا شجاعیزند
🔸مجلۀ جستارهای فلسفۀ دین
عقبۀ جامعهشناسی تحویلگرا در مطالعات دین، رویکردهای ملحدانه است. بیاعتنایی فحوایی جامعهشناسان دین در قِبال دین از این اعتقاد برخاسته که دین فاقد هرگونه حقیقت و اصالتی است، در همان حال که آثار و پیامدهای اجتماعی گرانسنگی داشته است و همچنان دارد.
دلایل فقدان حقیقت دین را میتوان در براهین پوزیتیویستی دربارۀ عدممعناداری و تحقیقپذیری گزارههای دینی یافت و فقدان اصالت دین را در آرای مارکس و دورکیم که آن را روبنا و یک فرآوردۀ اجتماعی شمردهاند.
نقصانهای ناشی از شیئیتنگری پوزیتیویستی و کمتوجهی به فاعلان اجتماعی، بعدها با نقدهای مؤثر فیلسوفان و جامعهشناسان آلمانی تاحدی مرتفع شد؛ اما تعمیمگرایی سادهنگر و بیاعتنایی فحوایی همچنان دامنگیر جامعهشناسی دین باقی ماند و رشد و رواج رویکردهای تفهمی و پدیدارشناختی هم نتوانست آنها را بهنحو مطلوبی علاج کند.
رویکردهای تفهمی و پدیدارشناختی به دین، قابلیتهای بالایی از خود برای رفع برخی از بیاعتناییهای تحویلی نشان دادهاند و از این طریق به مواضع همدلانهتری در قِبال دین و دینداران رسیدهاند؛ در عین حال، نمیتوان از آنان در تمامی تقریرهایشان بهعنوان قائلین به ذاتانگاری دین یاد کرد.
این بدان روست که اعتنا و همدلی رویکردهای تفهمی و پدیدارشناختی، بیش از آنکه شامل خود ادیان شود، شامل حال دینداران بوده است و افراط در آن میتوانسته بعضاً به محمل دیگری برای خدشهافکنی بر ذاتانگاری دین بدل شود؛ چراکه با اصالت و محوریتدادن به دینداران و دینداریهای محقق، اعتنای به خود دین همچنان در محاق باقی مانده است (ص۹۵).
#علی_رضا_شجاعی_زند
#جامعه_شناسی_دین
#ذات_انگاری_دین
#تحویل_گرایی
#پوزیتیویسم
#پدیدارشناسی
🆔 @lotfi74
🔰محیط زیست، دموکراسی و دانشگاه پروژه ای!
✍ میثم مهدیار
🔸 از سال 92 و به دنبال پروپاگاندایی که دولتی ها با عاملیت حسام الدین آشنا و عیسی کلانتری ( که خودش در دولت های هاشمی و خاتمی 13 سال وزیر کشاورزی این مملکت بود) درباره بحران آب به راه انداخته بودند هفته ای نبود که در دانشگاه های مختلف جلسات پی در پی پیرامون بحران آب برگزار نشود.
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰محیط زیست، دموکراسی و دانشگاه پروژه ای! ✍ میثم مهدیار 🔸 از سال 92 و به دنبال پروپاگاندایی که دولت
🔸دولتی ها با این پروپاگانداها عنوان " محیط زیستی ترین دولت" را به خود داده بودند و اسپانسر اصلی جلسات دانشگاهی هم البته همین آشنا و کلانتری بودند. انجمن جامعه شناسی به همین منظور با شعار " بیایید درباره آب گفتگو کنیم" چندین پنل و نشست برگزار کرد که البته محور اصلی بحث ها اغلب معطوف به تبیین "ورشکستگی آبی به خاطر ورشکستگی سیاستی حاکمیت" ( ایده محمد فاضلی) و نقد "نگاه مهندسانه به منابع طبیعی"( ایده آشنا) بود.
با همین سر و صداها عیسی کلانتری شد دبیر ستاد احیا دریاچه ارومیه ( با بودجه چند هزار میلیاردی) و محمد فاضلی شد مشاور وزیر نیرو و انجمن جامعه شناسی هم برای برگزاری همایش ها و... حمایت مالی و لجستیکی ویژه ای شد.
اینکه چه بر سر آن چند هزار میلیارد و دریاچه ارومیه چه آمد (بخشی از دریاچه ارومیه با باران از آسمان پر شد) که بماند ولی در همین یکی دوسال گذشته که عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست شد و همان رویکرد مهندسانه و کالا انگارانه به محیط زیست را پی گرفت، کم کم سر و صدای بعضی از فعالان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد در آمد.
کار به جایی رسید که یک کمپین 20 هزار امضایی با فعالیت محمد درویش( مدیر کل سابق مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست) در انتقاد به رویکردهای محیط زیستی دولت روحانی شکل گرفت ولی این بار این اعتراضات و انتقادات کوچکترین ضریبی میان همان کسانی که هر روز راجع به ورشکستگی آبی و محیط زیستی سخن رانی می کردند پیدا نکرد.
حتی وقتی رییس جمهور در جلسه هیات دولت در سمنان ( زادگاهش) معاهده های جهانی محیط زیست و نظام تولید علم جهانی را تمسخر کرد صدایی از این دانشگاهیان برنخواست و به راحتی از کنار آن گذشتند و البته همزمان در سخنرانی ها و نشست هایشان بر ضرورت توجه به علم و محیط زیست و دموکراسی و نقد نئولیبرالیسم و... تاکید کردند.
محمد فاضلی که آن سالها چندین جلسه با محمد درویش در دانشگاه ها و شهرهای مختلف درباره بحران آب سخن پراکنی کرده بود اینک حتی در حد یک خط هم درباره کمپین اعتراضی درویش ننوشت. گویا وقتی کارفرما عوض می شود، پروژه ها ته می کشد دیگر دانشگاه و محیط زیست و دموکراسی و توسعه پایدار هم اهمیت خود را از دست می دهد. منتقدان نولیبرالیسم و کالایی شدن علم و دانشگاه و... هم بهتره به جای نگاه به افقهای دور به میز کناری شان نیم نگاهی داشته باشند. (درباره ابعاد و تبعات این پروژه بازی بیشتر خواهم نوشت)
🆔 @lotfi74
🔰 هنر موسیقی از منظر آیت الله خامنه ای
♦️ بخش چهارم
♦️♦️هنر موسیقی امتیاز غرب است!
🔸مي دانيد که من به طور طبيعي از جمله آدم هاي غرب ستيزم. چنانکه هيچ ويژگي غرب، مرا مبهوت و مجذوب نمي کند. در عين حال، ويژگي هاي مثبت غرب را از روي محاسبه، تأييد مي کنم. يکي از آن ويژگي ها، مقوله موسيقي است.
🔸درست است که در غرب، موسيقي هاي منحط وجود دارد. اما در همان نقطه از جهان، از دير باز موسيقي هاي آموزنده و معنا دار هم بوده است؛ موسيقي اي که براي گوش سپردن به آن، انسان عارف واقف خردمند، مي تواند بليت تهيه کند، در سالن اجراي کنسرت بنشيند و ساعتي، از آن لذت ببرد. در غرب موسيقي هايي که گاهي يک ملت را نجات داده و گاهي يک مجموعه فکري را به سمت صحيح هدايت کرده، کم نبوده است.
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰 هنر موسیقی از منظر آیت الله خامنه ای ♦️ بخش چهارم ♦️♦️هنر موسیقی امتیاز غرب است! 🔸مي دانيد که من
✅غرب برخوردار از چنين ويژگي اي نيز بوده و هست. در شرق که راجع به آن گفتم ( يعني در محدوده جغرافيايي مورد اشاره ) متأسفانه موسيقي از چنين اعتبار و جايگاهي برخوردار نبوده است. موسيقي در اين جا عبارت از آهنگ ها و آلات و ادوات لهو بوده؛ که فقها از آن به موسيقي لهوي حرام تعبير کرده اند. فرض بفرماييد فلان خليفه، شب دچار بي خوابي مي شده است. موسيقي دان ها همراه با کنيزکان مغني، بايستي مي آمدند تا اسباب طرب او را فراهم کنند.
🔸موسيقي دان با آن خصوصيات که گفتم اهل خرد و قريحه و ذوق است بايستي خود را مي شکست و انواع و اقسام هنرهاي خويش را نثار مي کرد تا خليفه از حالت افسردگي که لازمه خونريزي ها، قساوت و خباثت هاي وي بود - بيرون مي آمد! اين وضعيت موسيقي در بارگاه خلفا و امراي عرب بود. يعني همين قضيه، در مورد سلاطين ايران هم صدق مي کند. پادشاهان که اهل موسيقي لهو بوده، و دربارهاي موسيقي طرب داشته اند، کم نيستند. که از آن جمله مي توان به دربار قاجار و پادشاهان آن سلسله اشاره کرد.
🔹توجه مي کنيد که موسيقي در خدمت چه جريان ها و کساني بوده است؟! اينکه مي بينيد در کلمات فقها، موسيقي، مقوله اي حرام و ممنوع و دست نزدني ونزديک نشدني است، به همين خاطر است.
🔗 لینک بخش های قبل:
📍 بخش نخست
https://eitaa.com/lotfi74/283
📍 بخش دوم
https://eitaa.com/lotfi74/287
📍بخش سوم
https://eitaa.com/lotfi74/298
🆔 @lotfi74
🔘ذوق نظریهپردازی ما!
🔹«به طور خلاصه چند نقد به جریان روشنفکری (در ایران پس از انقلاب) دارم.
1️⃣ اول اینکه با هم گفتگو نمیکنند و سریع دچار خشونت کلامی میشوند. روشنفکران به جای آنکه به تحلیل جامعه خود بپردازند وارد جنگ با همدیگر شده و علیه هم لشکرکشی میکنند.
2️⃣ دوم اینکه متاسفانه اکثر روشنفکران بین «حقیقت» و «محبوب مردم بودن» اولویت را به دومی میدهند و به همین دلیل در برخی موارد مجبور میشوند حقیقت را کنار گذاشته و دنبال مردم بدوند. این در حالی است که به نظر میرسد روشنفکر باید حقیقت را بگوید؛ هرچند حقیقت همچون طفل حرامزادهای باشد که منجر به بدنامی مادر شود.
3️⃣ سوم اینکه خیلی از روشنفکران مشغول بندبازی و شارلاتانیسم هستند. اگر به فضای هیئت علمی دانشگاهها نگاه کنید، میبینید جدا از اساتید خنثی و منفعل، اکثریت آنها تمایلات مذهبی، اصلاحطلبی و یا چپ دارند. اما هرسه گروه در این نکته که مسائل مسائل اصلی را کنار گذاشته و شکافهای فرعی را فعال کنند باهم همپیاله هستند.
4️⃣ چهارم اینکه روشنفکران ایرانی عقده و عطش عجیبی دارند یک نظریه یا حداقل یک اصطلاح به نام خود ثبت کنند. دور از شان خود میبینندکه بگویند من پیرو اندیشههای جان استوارت میل، کانت، فوکو ویا هوادار فلان نظام سیاسی وجود در دنیا هستم.»
📝ماهنامه زمانه، شماره 1، دوره جدید، در گفتگو با نظام بهرامی کمیل
🔰 ما و غرب زدگی
✍ امیررضا مافی
💎غربزدگی واژهای است که بیش از داشتن یک تعریف و مفهوم مشخص، ایدئولوژیک شده و قرائتهای گوناگونی به نفع قدرتهای سیاسی-اجتماعی موجود، یافته است. ما غربزدگی را از قلم جلال آل احمد به اشتهار رساندیم و سپس آن را در برهههای گوناگون با معنی سلب رقیب غربی و موجبیت ایدئولوژیک خویشتن استفاده کردیم و در این میدان هر کس که در تعریف موجودیت خود، انکار غرب را داشت، از این اصطلاح استفاده کرد.
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰 ما و غرب زدگی ✍ امیررضا مافی 💎غربزدگی واژهای است که بیش از داشتن یک تعریف و مفهوم مشخص، ایدئولو
🔹حال و چهل سال پس از انقلاب سال پنجاه و هفت، «غرب» همچنان مورد مناقشهی همهی طرفهای عقیدتی موجود در جامعهی ایران است و هیچ رهیافت روشنی در تعاریف حاضر وجود ندارد.
🔸به نظر میرسد، غربزدگی را به دلیل سنگینی بار مفاهیم مغرضانهای که بر آن مترتب است، میتوان مسکوت گذاشت و به جای آن و نفی مطلق غرب دربارهی وضعیت «آمیختگی با غرب» امروزمان، به گفتگو نشست و این یک پیشنهاد معرفتی است.
🔹در واقع ما در ایران با بیشماری از مصادیق ساخته شده در غرب مواجهیم. هم در عرصهی فرهنگی، هم در عرصهی علمی و هم در عرصهی سیاسی. امروز نمیتوان غرب را به عنوان یک مفهوم جهانشمول از امور جاری در ایران جدا یا آن را به هر نحو انکار کرد. آمیختگی با غرب جدیتر از همیشه است و ما در لحظهلحظهی وجودمان متاثر از آنیم.
پس چه باید کرد؟
🔸امروز متفکران عرصهی عمومی ما، هیچکدام فارق از سیاستزدگی و هیجانات فضای مجازی نمیتوانند با مسئلهی غرب برخورد کنند. غرب مانند یک قطرهی جوهر در آب، میان همهی عناصر سازندهی فرهنگ ما رسوخ کرده و انکار آن بیفایده است. کاری که باید کرد پاسخ به مسئلهی «آمیختگی با غرب» است، یعنی ما امروز در برابر غرب چه وضعیتی داریم؟ آیا در حوزهی فرهنگ هویت مستقلی یافتیم؟ آیا صرفا با مناسک آیینی-دینی میتوانیم در برابر غرب هویت خود را محافظت کنیم؟ آیا با یقه دریدن برای کورش که هیچ از او نمیدانیم ایرانی بودن خودمان را حفاظت میکنیم؟ یا در برابر پرسشهای معرفتشناختیمان پاسخی غیر غربی داریم؟
🔹آنچه همواره رخ داده سلب و انکار غرب است، حال آنکه ما با انکار آنچه بدان آمیخته شدیم، خودمان را انکار میکنیم و دچار از خودبیگانگی میشویم؛ پس چاره این است که یک بار دیگر جدا از سیاستزدگی جناحی و حتی ایدئولوژیک، مباحث هدفمندی دربارهی ایجاب حفظ هویت دینی-ملی خودمان در روزگار آمیختگیمان با غرب مطرح سازیم و این امر محقق نمیشود جز تحقق امکان گفتگو و به رسمیت شناختن هر دیدگاه غیر سلبی. چیستی و چگونگی «آمیختگی با غرب» مهمترین مسئلهی مغفول معرفتی امروز ماست.
🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برنامهای که تماشایش، ارزش وقت گذاشتن دارد!
🔹 خبر آغاز به پخش فصل دوم #شوکران برای اهل فکر و اندیشه مسرت بخش بود. برنامهای که با متفکران امروز ایران با گرایشها و سلیقههای مختلف فکری به گفتگو مینشیند. متفکرانی که بعضی از آنها به خاطر استانداردهای سلیقهای برخی مدیران، تاکنون در جمهوری اسلامی، در قاب تلویزیون ظاهر نشدهاند!
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🎥 برنامهای که تماشایش، ارزش وقت گذاشتن دارد! 🔹 خبر آغاز به پخش فصل دوم #شوکران برای اهل فکر و اندی
🔸 از میهمانان این فصل شوکران میتوان به شخصیتهای ذیل اشاره کرد:
- #سیدحسین_نصر فیلسوف ۸۶ ساله و استاد دانشگاه جرج واشنگتن.
- دکتر #احمد_مهدوی_دامغانی اسلامشناس ۹۵ ساله و استاد دانشگاه هاروارد.
- دکتر #شیرین_هانتر متفکر سیاسی ۷۴ ساله، عضو شورای روابط خارجی آمریکا.
- دکتر #منصوره_اتحادیه بانوی ۸۶ ساله تاریخ ایران.
- دکتر #کریم_مجتهدی فیلسوف ۹۰ ساله.
- دکتر #حاتم_قادری سیاستپژوه ۶۳ ساله.
- دکتر #مهدی_محسنیان_راد رسانهشناس ۷۴ ساله.
- دکتر #باقر_ساروخانی متفکر ۸۰ ساله و پدر جامعهشناسی ارتباطات.
- آیتالله #سیدمحمد_مهدی_میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم.
- استاد #لوریس_چکناواریان موسیقیدان ۸۲ ساله.
- دکتر #ابوالحسن_تنهایی جامعهشناس ۶۸ ساله.
و...
🔹 در برههای که صداوسیما با شبکههای عریض و طویلش دچار بحران محتواست، برنامههایی با سبک و سیاق شوکران میتواند فرهیختگان را به پای تلویزیون بکشاند، اتفاقی که در صدا و سیما به ندرت شاهد آن بودهایم.
🔴 شنیدهها حاکی است که بعضی از جریانها و افراد، از حضور برخی میهمانان شوکران در صداوسیما ابراز نارضایتی و ناراحتی کرده و حتی سعی دارند با فشار و لابیگری، از پخش برخی قسمتهای شوکران جلوگیری کنند.
🕗 زمان پخش:
شوکران با سردبیری و اجرای #پیام_فضلی_نژاد دوشنبه هر هفته ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.
🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جنگ ایدئولوژی اقتصادی در شیلی
✍ کمیل سوهانی
🔸 در حالیکه تظاهرات میلیونیِ اخیر مردم #شیلی، یکی از بزرگترین تظاهرات در دهههای اخیر این کشور محسوب میشود، رسانههای جریان غالب جهانی ترجیح میدهد تمام وقت، به انعکاس شورشهای خیابانی #عراق بپردازند. .
♦️این روزها در شیلی نیروهای مسلح، اعتراضات را به شدت سرکوب کرده و حکومت نظامی در ۱۲ منطقه از این کشور برپاست، اما به سختی میتوان خبری از این اتفاقات در رسانهها دید. این تظاهرات در اعتراض به سیاستهای اقتصادی نئولیبرالی است که سالهاست در این کشور حاکمیت دارد..
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🎥 جنگ ایدئولوژی اقتصادی در شیلی ✍ کمیل سوهانی 🔸 در حالیکه تظاهرات میلیونیِ اخیر مردم #شیلی، یکی
✅تحولات اساسی اقتصادی در شیلی از سپتامبر ۱۹۷۳ آغاز شد.
در این تاریخ #آگوستو_پینوشه در یک کودتای نظامی، با همکاری سازمان سیا، دولت مردمی #سالوادور_آلنده را سرنگون کرد.
🔸این سرنگونی آغازی بود بر جابهجایی ثروتهای عمومی از مردم به سمت صاحبان سرمایه. آغاز دوران حکومت ابرشرکتها بهجای دولتها. آغاز دورانی از نظریات اقتصادی که امروزه با عنوان نئولیبرالیسم شناخته میشود. شیلی محل تولد و اولین جایی از جهان بود که #نئولیبرالیسم در آن به اجرا گذاشته شد.
🔹آغاز این ایدئولوژیِ اقتصادی با یک دیکتاتوریِ خشن بود. در زمان حاکمیت پینوشه بیش از ۳۰۰۰ نفر اعدام یا ناپدید شدند و دهها هزار تن دیگر در زندانها زیر شکنجه رفتند. گفته میشود که نزدیک به ۲۰۰ هزار تن از شهروندان شیلی نیز تبعید شدهاند.
🔸دو سال بعد از کودتا، پینوشه دست به اصلاحاتی زد که بر خلاف سیاستهای آلنده بود. این اصلاحات توسط یک تیم اقتصادی طراحی شد که در آمریکا تحت نظر #میلتون_فریدمن نظریهپرداز نئولیبرالیسم، تحصیل کرده بودند. آنها در شیلی با عنوان پسرهای شیکاگو شناخته میشدند. با حاکمیت #پسران_شیکاگو، شیلی از اقتصادی درونگرا به اقتصادی آزادسازی شده و ادغام شده در اقتصاد جهان تبدیل شد که نیروهای #بازار برای هدایت بیشتر تصمیمات اقتصادی، آزاد گذاشته شده بودند.
🔹میلتون فریدمن دو سال پس از کودتا در ۱۹۷۵ با پینوشه ملاقات کرد و ژنرال از او خواست در نامهای نظرش را راجع به اقتصاد شیلی بنویسد. میلتون فریدمن برای توصیف اقتصاد شیلی در زمان پینوشه از ترکیب "معجزهی شیلی" استفاده کرد.
🔸آنچه امروز مردم شیلی به آن اعتراض میکنند نتیجهی سالها حاکمیت نظریات میلتون فریدمن بر این کشور است. در حال حاضر در شیلی ۳۰ درصد از ثروت در اختیار فقط یک درصد از مردم قرار دارد. شیلی از نظر میزان نابرابری در منطقه بهاتفاق برزیل در جایگاه اول قرار دارد.
🆔 @lotfi74
🔉فایل صوتی سخنرانی
🎙دکتر #ابراهیم_فیاض
🕗 (30 مهر 98)
🔰با عنوانِ «مطالعۀ انتقادی ابعاد هنری و رسانهای موسیقی محرّم»
🔻نظر به اهمیت جایگاه هنر موسیقی در آیینهای سوگواری و مناسک دینی ماه محرم، در این نشست تلاش میشود با تبیین و تنویر ابعاد هنری و رسانهای موسیقیهای تولیدشده در این عرصه، نحوه کاربست آنها و نیز چگونگی تآثیرگذاری این تولیدات بر مناسک و آیینهای ماه محرم، واکاوی گردد.
🆔 @lotfi74👇👇👇
4_5888918303375623759.mp3
46.66M
🔉فایل صوتی سخنرانی
🎙دکتر #ابراهیم_فیاض
🔰با عنوانِ «مطالعۀ انتقادی ابعاد هنری و رسانهای موسیقی محرّم»
🔹ویرانگری فرهنگی توسط رسانه خودمان صورت میگیرد و اگر رسانه خارجی نیز میتواند اقداماتی علیه ما انجام دهد، به دلیل همین ضعفها و خلأهاییست که در رسانه داریم.
در کشور ما صداوسیما با خارج کردن تمام نشانههای دینی، درحال نابودکردن فرهنگ محرم است.
این جریان لختسازی و برهنهسازی فرهنگی، برهنهسازی معنایی، برهنهسازی نشانهها همچنان ادامه دارد و برخلاف اتخاذ رویکرد تکثرگرایی در همه حوزهها، صداوسیما با حرکت به سمت ادغام هیئتها، مساجد و به طورکلی عزاداریها، در نهایت مردم را فقط به صفحه تنگ و محدود تلویزیون منحصر کرده است.
🔹ما یک واسطه داریم و آن «ادبیات» است. اگر دین تبدیل به ادبیات نشود، هرگز به یک هنر برجسته تبدیل نخواهد شد. در نتیجه قابلیت تهییج را نخواهد داشت که این خود منجربه انحطاط جوانان و عدم مشارکت آنان در عزاداریها خواهد شد.
🔹این تاریخ رئالیستی کربلاست که میتواند ادبیات تولید کند و آن تاریخ توسط هنرمندی خوانده شود و موسیقی آن تولید شود تا حس ایجاد کند و ما را به فیض برساند وگرنه بدون ادبیات، تاریخ شکل اسطوره پیدا خواهد کرد و در نتیجه تاریخ نابود خواهد شد.
🆔 @lotfi74
🔰بالاتر از ۲۰۳۰؛ بازاری شدن مدرسه
✍ روح الله رشیدی
🔹اگر حاشیههای جنسی و جنسیتیِ ۲۰۳۰ بگذارد، فاجعهی اصلی در نظام تعلیم و تربیت دیده میشود.
فاجعهای که آشکار است و نیاز به ترجمه و تأویل هم ندارد.
🔹روندِ #کالایی_شدن_تعلیم_و_تربیت به سرعت در حال نهادینه شدن است. وارد شدن مولفهای به نام #پول به نظام آموزشی کشور، بسیار پیشتر از ۲۰۳۰ آغاز شده. گسترش تعداد مدارس پولی ذیل خصوصیسازی آموزشوپرورش، سالهاست دنبال میشود. تبعات قطعی این تغییر وضعیت، به مراتب وحشتناکتر از عوارض احتمالی ۲۰۳۰ است که معالاسف دیده نمیشود.
🔹بازاری شدن آموزش وپرورش، خودبخود مدارس را تبدیل به بنگاههایی برای کسب سود میکند. و برای کسب سود حداکثری، قطعاً از بسیاری اصول و قواعد ارزشی و تربیتی به نفع مولفههای جذب مشتری، عدول میشود. کمااینکه در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی مشاهده کردهایم و میکنیم.
🔹هیچ فراموش نمیکنم استدلال مدیر آن مدرسهی غیرانتفاعی را در حذف قرائت قرآن در صبحگاه؛ «بعضی اولیا خوششان نمیآید از این کار»!
از این قواعد شکلی بگیر تا روابط و مناسبات و محتواهای فاقد بار تربیتی یا ضدتربیتی!
این مصائبِ نقد و مشهود را دریابیم اگر دلسوز تعلیم و تربیتیم.
🆔 @lotfi74
🔰محکمتر از فولاد
🔹 زمانی که استاد #حسن_عباسی با شکایت دولت روحانی زندانی شد خیلیها میگفتند شکایت از وی و زندانی کردنش، ضربه جدی بود به حیثیت دولت روحانی و وزیر اطلاعاتش!
🔸حالا که استاد بعد از تحمل یک سوم حبس تعزیری باتوجه به قوانین قضایی آزاد و از طرفی #روح_الله_زم مدیر آمدنیوز دستگیر شد و آبروی خیلیها رفته، ببینید موج دعوت از استاد عباسی عزیز چگونه دانشگاهها، حوزهها و مساجد را فراخواهد گرفت. حالا همه مردم در سراسر کشور میخواهند از عباسی بشنوند که بالاخره ارتباط برخی با آمدنیوز و ضدانقلاب چه خواهد شد؟
🔹این دو ماه حبس نه تنها عباسی را ذلیل نکرد بلکه او را عزیز کرد، چرا که قرآن گفته: العزة لله و للرسول و للمومنين. این دو ماه حبس نه تنها عباسی را سست نکرد که او را از پولاد سختتر و از کوه راسختر کرده. این دوماه عباسی را از انقلابیگری پشیمان نکرده بلکه گور لیبرالها را کَنده!
🔸امام صادق علیهالسلام، "مؤمن" را محکمتر از فولاد توصیف میکند: "انّ المؤمنَ أشدُّ مِن زُبَرِ الحدیدِ": "مؤمن محکمتر از فولاد است"، چرا؟ برای اینکه "چون آهن اگر داخل آتش بیفتد تغییر پیدا میکند، اما مؤمن اگر کشته شود، و باز زنده شود، و باز کشته شود، هرگز تغییری در قلبش پدید نمیآید."
🆔 @lotfi74
jamehshenasi (1).mp3
21.36M
🔊 فایل صوتی نظریات جامعه شناسی
🔷 استاد رضا ملایی
🔰 نقد و بررسی نظریات مارکس و جریان مارکسیست و نئومارکسیست
🔹 جلسه سوم
🔻پ.ن:
در کنار تحلیل، بیان خوب استاد و تسلط ایشان بر مباحث؛ نکات ارزشمندی نیز بیان میکنند که بسیار قابل استفاده است...
✴️ لینک جلسه قبل
https://eitaa.com/lotfi74/256
🆔 @lotfi74