وبینار استاد شهید 1.mp3
33.47M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |ظرفیتهای فقه برای تحقق #علوم_اسلامی
▪️ استاد #امین_اسدپور (استاد سطح عالی حوزه علمیه)
▪️دکتر #محسن_برهانی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)
🔹برگزار شده در پنجشنبه ۲۷ آذر ساعت ۲۰، در اسکای روم، توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
🔹به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله شهیدمفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#علوم_انسانی_اسلامی
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @almorsalaat
📸مزار سردار شهید سلیمانی در شب یلدا
تصویری از حال و هوای مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شب یلدا را مشاهده میکنید.
.
.
⚜️ @Taammolat74
🔰چرا تجربه امروز #فردوسی_پور مفید است؟
✍️سید مهدی حاجی آبادی
اولا جامعهای که عادت کرده به دو قطبی دیدن و دو قطبی زیستن، طبیعی است که نتواند هضم کند مخالفت با یکی به معنای موافقت با دیگری نیست. چه سیما چه عادل!
تجربه امروز بسیار باارزش بود؛ از طرفی صدا و سيما با يك ائتلاف گسترده از رسانههاي رقيب، AFC ، سلبريتي ها و فردوسي پور مواجه شد و ديد كه در آينده ممكن است با چه ريسكي مواجه است. از طرف ديگر جمع امكانات فني فعلي، مشكلات مديوم و مانند آن باعث شد عملا تعداد بينندههاي كاسته شده از صدا و سيما كمتر از ٥٠٠ هزار تا باشد.
تجربه امروز نشان داد كه اگر چه زمان به ضرر صدا و سيماست ولي هنوز تا نقطه غير قابل بازگشت فاصله بسيار است.شاید اين تجربه باعث شود سیما قدر موقعيت بدست امده ناشي از رسميت، راحتي، انحصار و توان فنى را بدانند و در آينده اصلاح رويه كنند.
این حق يك مدير شبكه است كه تهيهكنندگان برنامههايش را تغيير دهد. سلب اين حق تحت فشار رقباي رسانهاي و نهادهاي خارجي طبعا غلط است. اما در مقابل اين حق يك مسئوليت هم بايد برقرار باشد. ملاك هايي كه معمولا براي سنجش عملكرد يك شبكه استفاده مي شود خيلي قديمي و همزمان غيرشفاف است. استفاده از ملاكهاي سنجش بخش خصوصي براي شبكهها نه تنها مفيد است بلكه عميقا توصيه مي شود. مثال استفاده از سنجه هاي GE براي دولت دبي مثال قابل توجهي است. اگر تغيير تهيه كننده ٩٠ ( عليرغم حفظ فوتبال ١٢٠ و پيشنهادات گزارشگرى متعدد) اثر منفي روي اين ملاك هاي شفاف اعلام شده دارد طبعا مدير شبكه بايد تغيير كند( هر كه از جمله #علی_فروغی )
لازم است #صداوسیما به سمت استقلال مالي برود. اين عدم استقلال مالي بين دولت و ساير ذينفعان صدا و سيما را به وضوح دچار گيجي كرده است.
هيچ اشكالي ندارد كه صدا و سيما همزمان هم تنظيم گر باشد و هم خود يك رسانه رقيب باشد. اين مدل تنظيم گرى بي سابقه نيست و حتي در ساحات ديگر هم هست( از جمله مثال BOE) اما بسيار مهم است كه بين اين دو وظيفه تفكيك كامل مديريتي و راهبردي باشد.
در ايران بدليل رسميت تصوير داخل قاب تلويزيون فعلا( ولو موقتا) تلويزيون داراي انحصار نسبي است. در اين شرايط خصوصي سازي ابدا توصيه نمي شود اما آزادسازي قابل پيشنهاد است.
.
در عمل تبديل ساختار صدا و سيما به SBU است به نحوي كه شبكه ها همزمان عمومي، آزاد و مستقل باشند. چنين ساختاري زمينه بررسی را براي تاسيس #تلويزيون خصوصى در ده سال آينده را هم فراهم میکند.
بزرگترین خطا آن است كه پاسخ به تجربه امروز را در سطح آوردن و نياوردن عادل بدهيد.
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انتقاد شدید وحید جلیلی از سانسور در سینمای ایران
🔹 چرا حاج قاسم سلیمانی، محسن حججی و مدافعان حرم در سینمای ایران سانسور و انکار می شوند؟
🔹 قاچاقچی ها، معتادها و دزدها در سینمای ایران سهم دارند اما ده ها هزار دانشمند متخصص ایرانی حتی یک قاب در سینمای ایران ندارند!
🔹 همان جریانی که دیگران را به سانسور متهم می کند، خودش بزرگترین سانسورچی است.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |گفتاری در باب وحدت حوزه و دانشگاه
🎙حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده
به مناسب سالروز وحدت حوزه و دانشگاه
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
نکاتي در باب وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
6.98M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |گفتاری در باب وحدت حوزه و دانشگاه
🎙حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده
🔹 جایگاه بحث وحدت در نظام اندیشه حضرت امام خمینی (ره)
🔹جایگاه بحث وحدت حوزه و دانشگاه علت طرح این مساله در ابتدای انقلاب
🔹بررسی معنای وحدت حوزه و دانشگاه در زمانه کنونی و دخالت آن در علوم انسانی
📝بخشی از جلسات تدریس نظام حقوق زن و مرد
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @shmotahari
🔰 علم مستبد است!
✍️ رضا داوری اردکانی
🔸از حدود ٣٠٠ سال پيش به عبارات مختلف گفته شده است كه علم مستبد است و مراد اين بوده است كه به علم فرمان نمي توان داد و علم از هيچ چيز و هيچكس فرمان نمي برد. البته مي توان با علم همراه و همداستان شد. اگر مي گوييد تعبير مستبد چندان مناسب نيست، حق داريد زيرا علم اگر فرمان نمي برد به كسي هم فرمان نمي دهد.
🔹شايد بهتر باشد كه بگوييم علم سركش است. امر مهم اين است كه جهان كنوني به اين علم سركش نياز دارد ولي شايد همه، اين نياز را كه در مناطق مختلف جهان كم و بيش متفاوت است نشناسند. با درك اين نياز و شناخت شان و مقام علم و اوصاف خاص آن است كه مي توان از همراهي و ياري اش بهره مند شد.
🔸اولين نكته اي را كه در اين خصوص بايد بدانيم اين است كه علم مقوم جهان كنوني است و حكم خون در رگ هاي آن دارد. ديگر اينكه علم جديد، علم تغيير جهان است و البته اين تغيير صرفا در جهت بهبود زندگي نيست. اما بعضي مشكلات زندگي نيز با آن رفع مي شود. سوم اينكه علم جديد گرچه وسيله نيست اما كارساز كار اين جهان است بي آنكه شرف ذاتي داشته باشد و آن را براي كسب فضايل اخلاقي بياموزند.
🔹مع هذا هيچ كشوري بدون علم نمي تواند جايي در اين جهان داشته باشد. هر كشور برحسب مقامي كه در علم دارد در قدرت جهاني سهيم است ( به شرط آنكه مقام علم را با مقاله شماري تعيين نكنيم، زيرا علم با توسعه مناسبت دارد و در همراهي با آن است كه مي توان راه توسعه را پيمود). و بالاخره علم با سياست مي تواند همراهي و هماهنگي كند، اما وسيله آن نمي شود و به استخدامش در نمي آيد.
⚜️ @Taammolat74
🔰 در خدمت و خیانت روشنفکران
✍️ روح الامین سعیدی
📍اگر بخواهم مبتنی بر تجربیات شخصیام اقدامات روشنفکران سرزمینم در محافل فکری و نخبگانی را دستهبندی کنم، میتوانم از چهار دسته یاد کنم. حال قضاوت درباره اینکه چنین اقداماتی خدمت به ایران و ایرانی است یا خیانت، طبیعتاً نیاز به منظر دارد و چهبسا منظر خواننده این سطور با منظر من همسو نباشد.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 در خدمت و خیانت روشنفکران ✍️ روح الامین سعیدی 📍اگر بخواهم مبتنی بر تجربیات شخصیام اقدامات روشنف
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
🔸الف. از جمله خدمات / خیانتهای روشنفکران وطنی، ترویج این باور در جامعه است که نظام سیاسی حاکم بر جهان با محوریت آمریکا ویژگی تثبیتشده، غیرقابل تغییر و بلامعارض دارد و لذا چارهای جز پذیرش واقعیت آن، پرهیز از هرگونه مخالفت، و تمکین در برابر ارادة ابرقدرتهای غربی نیست. به زعم ایشان در شرایطی که منظومة اقتصاد و سیاست جهانی برمدار قدرتهای بزرگ غربی میگردد و نظم و نظام جهان کنونی ماهیتاً غربمحور است، هیچ راهی جز قبول سیادت غرب وجود ندارد زیرا سامان دنیایی ما با غرب گره خورده است و لذا در این منظومه بهطور طبیعی اعتراض و تعارض هزینههای سیاسی و اقتصادی برای معترضین به همراه خواهد داشت.
🔹از این منظر وقتی هدف غایی ما کسب قدرت و ثروت مادی و نیل به توسعة اقتصادی است، کشورها باید با تبعیت کامل از رهبری سیاسی قدرتهای بزرگ غربی در نظام جهانی، از هرگونه ورودِ بیمورد و هزینهآفرین به عرصة سیاست جهانی بپرهیزند و حتی پذیرای حقیقتِ لزومِ مداخلة غیرمستقیم و اعمالنظر ابرقدرتها در امور داخلی و تصمیمات سیاسی کشور خود باشند.
🔸ب. یکی دیگر از اقدامات روشنفکران سرزمین من ترویج گفتمان لیبرالیسم و به تبع آن اعتبارزدایی از مفاهیم و گزارههای گفتمان ملی و رسمی حاکم بر جامعه است. بیتردید چنین اقدامی به شیوع احساس بیاعتمادی و ظن نسبت به کارایی گفتمان ملی و فاصله گرفتن مردم از داشتههای فرهنگی و هویتی خود و رغبت آنها به فرهنگ و هویت غربی منجر خواهد شد. برای مثال امروز در جامعة ایرانی گفتمان انقلاب اسلامی در جایگاه مسلط قرار دارد و مفاهیمی مانند استقلال، آزادی، عدالت، استکبارستیزی، مقاومت و حمایت از مستضعفان جهان را به پیروان خود عرضه میکند. اما جریان روشنفکری غربگرا با زیر سؤال بردن این مفاهیم محوری و تبلیغ مفاهیم گفتمان لیبرالیسم مانند فردگرایی، سکولاریسم، غربمحوری، مادیگرایی، رفاهطلبی، فایدهباوری و لذتجویی، چیرگیِ گفتمان انقلاب اسلامی را مورد هدف قرار میدهند.
💢به عبارت دیگر روشنفکران غربگرا از منظر گفتمان لیبرالی به جهان مینگرند و تنها کشوری را قدرتمند میدانند که مانند آمریکا حجم بیشتری از منابع مادیِ مولّد قدرت مانند تسلیحات نظامی و سرمایة اقتصادی را نسبت به سایرین در اختیار داشته باشد. لذا مشتاقانه حاضرند رهبری و سیادت این کشور را با وجود آگاهی از ماهیت ظالمانه و استکباریاش بپذیرند و برای بهرهمندی از امکاناتِ در اختیار آن حتی از استقلال سیاسی و ارزشهای بومیشان چشم بپوشند.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
🔸ج. روشنفکران غربگرا معمولاً بر اثر مرعوب و مسحور شدن در برابر پیشرفتهای مادی و تکنیکی غرب دچار حالت خودکمبینی، خودباختگی و ضعف اعتماد به نفس میشوند و لاجرم این روحیه را به مردم نیز تزریق میکنند. آنها همواره زبان به ستایش دستاوردهای فرهنگ و تمدن غربی گشوده اما داشتههای ملت خود را نادیده میانگارند و هویت ملی و فرهنگ و تمدن سرزمین مادریشان را به چشم تحقیر مینگرند.
🔹برای مثال دو روشنفکر ایرانی(نراقی و فراستخواه) جالب این جاست که این قبیل روشنفکران در کنار تحقیر ملت خود و ستایش غرب هیچگاه اشارهای به فجایع اخلاقی جوامع غربی مانند قتل، غارت، نژادپرستی، بزهکاری، خشونت علیه زنان، کودکآزاری، تجاوز به عنف، همجنسگرایی، ناهنجاریهای جنسی، خیانت، کشتار در دانشگاهها و مدارس، ازهمپاشیدگی کانون خانواده، پوچگرایی و یا روی آوردن جوانان به فرقههای انحرافی شیطانی و دینستیز چیزی نمیگوید. اصولاً این روشنفکران ارگانیک به واسطة عینک عقلانیت ابزاری که بر چشم دارند، قادر به دیدن نازیباییها و آلام جهان غرب نیستند.
🔸د. روشنفکران وطنی را میتوان از جمله مهمترین موانع تولید دانش و نظریات بومی در کشور قلمداد کرد که به تداوم وضعیت وابستگی علمی ایران به دانشگاهها و محافل فکری غرب دامن میزنند. اصول و مبانی نظری و فرانظری جریان مسلط دانش غربی آنچنان در ذهن این روشنفکران رسوب کرده است که آنها را ابدی و خدشهناپذیر میپندارند و هرگونه تخطی از این اصول و مبانی را خارج شدن از دایرة علم و افتادن به ورطة وهم و خیال میدانند. بهعنوان نمونه دیدگاه غالب آکادمیک در ایران این است که نظریههایی که در غرب در این حوزه تولید شده همگی علم است و بدون تغییر و دخل و تصرف باید به داخل ایران منتقل شود.
🔹غلبة این دیدگاه سبب شده است هیچگونه تلاشی برای تعدیل نظریههای غربی و اقدامی برای بومیسازی صورت نگیرد زیرا هر نظریه یا گزارة معرفتی ـ از جمله معارف دینی و متافیزیکی ـ که با ملاکهای علم غربی سازگار نباشد، بلافاصله با دریافت برچسب «غیرعلمی» کنار گذاشته میشود.که به جامعهشناسی ایران پرداختهاند، در کتب خود خلقیات و روحیات ایرانیان را شدیداً مورد نقد و توهین قرار داده و انبوهی از صفات ناپسند مانند حقیقتگریزی، پنهانکاری، ظاهرسازی، قهرمانپروری، استبدادزدگی، خودمحوری، برتریجویی، بیبرنامگی، ریاکاری، فرصتطلبی، شعارزدگی، مسئولیتناپذیری، قانونگریزی، حسادت، میل به تجاوز، ضعف فرهنگ کار جمعی، انتقادناپذیری، عدم شفافیت، دروغگویی و غلبة احساسات بر خردورزی را به ملت ایران نسبت میدهند.
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه دوازدهم (نهایی)
⏰ 18 آذر 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گستره دین 12.mp3
11.89M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه دوازدهم
🔹بحث قلمرو و گستره دین (این بحث مبنا بسیاری از مسائل دین پژوهی، فلسفه دین و کلام جدید است. امروز تلاش هایی که در جهت دین زدایی از کشورهای دیندار به خصوص در جمهوری اسلامی صورت می گیرد در چند مرجله است که مبنا و مبدا آن همین مساله تشکیل میدهد.
🔹جایگاه دین با خدا، معنویت و آخرت و دنیا
🔹نقد و بررسی شبهات سکولاریسم، پلورالیسم و زبان دین
🔹 مفاهیم دینی آیا یکسری اعتباریات نسبی هست؟ معرفت تا کجا میتواند یقینی باشد؟
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
📮همانطور که گفتیم، تعریف فقهی اصطیادی ما از #دولتسازی عبارت است از: «خودتنظیمی فرد در حوزههای سیزدهگانه روابط انسانی». دولت اسلامی باید این قدرت را داشته باشد که مردم را به خودتنظیمی در روابط انسانی سیزده گانه وا دارد. هرگاه در جامعهای، این سیزده حوزه در وضعیت تعادل قرار گیرند رفاه ایجاد میشود. این سیزده حوزه عبارتند از: «امام»، «معلم»، «خانواده»، «همسایه»، «دوست»، «شریک شغلی»، «طرف معامله»، «دشمن»، «همسفر»، «فقیر»،«یتیم»، «ابن سبیل» و «مهمان».
اگر در هر جامعهای این رابطه دچار اختلال شود، معضل ایجاد میشود؛ مثلا فرض کنید جامعهای نتواند امام خود را درست انتخاب کنند، در این صورت اعتماد حاکمیت با مردم بر اثر انتخاب غلط از دست میرود و باعث ایجاد نافرمانی مدنی و اصطکاک اجتماعی میشود. دولت باید بتواند برای مردم این درک را ایجاد کند که خودشان بتوانند #امام خود را درست انتخاب کنند.
✍️ علی کشوری
⚜️ @Taammolat74
🔰گسترۀ مفهوم #فقر، بسته به سطح معیشت مردم
✍️ شهید محمدباقر صدر
🔸فقیر کسی است که در سطحی از معیشت قرار ندارد که بتواند نیازهای ضروری و کمالی خود را در سطح متناسب با حجم ثروت در سرزمینش برآورده سازد. یا به دیگر سخن، فقیر کسی است که در سطحی از معیشت زندگی میکند که میان سطح زندگی او با توانگران جامعه اسلامی فاصلهای عمیق وجود دارد.
🔹... اسلام برای فقر مفهومی مطلق و معنایی ثابت در همه اوضاع و احوال در نظر نگرفته است؛ مثلاً نگفته است: فقر یعنی عدم توانایی در تأمین ساده [و حداقلی] نیارهای اساسی، بلکه همانطور که در احادیث آمده است، اسلام فقر را بهمعنای قرار نداشتن [فرد] در سطح معیشت [عمومی] مردم شمرده است و بنابراین، هر اندازه که سطح معیشت [در جامعه] بالا برود، مضمون واقعی فقر نیز گسترش مییابد.
🔸این انعطاف در مفهوم فقر، به اندیشۀ توازن اجتماعی وابسته است؛ زیرا اگر اسلام بهجای این مفهوم، به فقر مفهومی ثابت و مطلق میبخشید - که عبارت است از ناتوانی از تأمین ساده نیازهای اصلی - و مسئولیت زکات و اموالی از این دست را درمان این مفهوم ثابت از فقر میدانست، هرگز نمیتوانست با استفاده از زکات برای ایجاد توازن اجتماعی در سطح معیشت، اقدام کند و بیشک شکاف میان سطح معیشت خانوادههای مستحق زکات و مانند آن با سطح عمومی معیشت توانگران که همواره در حال رشد و پیشروی است، بیشتر و بیشتر میشد.
📚بارقهها، ص١۶٨
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پشت پردههای سایت شفقنا
🔹#خبرگزاری_شفقنا با آدرس موسسه «آل البیت» به ثبت رسیده.
شاید یکی از دلایلی که این موسسه نام شفقنا را در لیست خدمات خودش درج نکرده، پدر معنوی این خبرگزاری باشد.
🔹 #ابوالفضل_فاتح، مسئول رسانه ای #میر_حسین_موسوی در انتخابات 88 و کسی که رنگ سبز را به عنوان نماد تبلیغاتی این ستاد اعلام کرد.
او پس از اخراج از #ایسنا، با مساعدت #موسسه_آل_البیت، شفقنا را تاسیس کرد.
🔻 پ.ن:
ژورنالیسم اندیشه در حوزه علمیه بعد از سال 1388 به صورت ویژهای برای سکولاریزه کردن حوزه علمیه و برجستهسازی جریان فقه سنتی یا خوانشهای مدرنگونه از انقلاب جهتدهی شده است.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @Tanwir
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |از علامه مصباح چه چیزهایی در فلسفه اخلاق بیاموزیم؟
🎙حجتالاسلام مجتبی مصباح
هفتمین کارگاه فلسفه اخلاق
خانه اخلاق پژوهان جوان
⏰ 26 بهمن ماه 1393
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
کارگاه_فلسفه_اخلاق7_مجتبی_مصباح_کم_حجم.mp3
23.34M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |از #علامه_مصباح چه چیزهایی در #فلسفه_اخلاق بیاموزیم؟
🎙حجتالاسلام #مجتبی_مصباح
هفتمین کارگاه فلسفه اخلاق
🔹به نظر ميرسد فلسفة اخلاق، عنوان ديگري براي «فرااخلاق» است و شامل مباحث اخلاق توصيفي و هنجاري نميشود؛ زيرا فلسفة اخلاق درواقع به بحث و بررسي درباره مبادي تصوري و تصديقي علم اخلاق و گزارههاي اخلاقي ميپردازد؛ يعني هم به تعريف و تبيين تصورات و مفاهيم و گزارههاي اخلاقي ميپردازد و هم مسائلي را مورد توجه قرار ميدهد كه پرداختن به تصديقات و احكام اخلاقي متوقف بر آنهاست.
🔹بهعبارتديگر، چون موضوع فلسفه اخلاق، علم اخلاق و مسائل مورد بحث در اخلاق هنجاري است، بنابراين نميتوان بررسي مسائل اخلاق هنجاري را نيز از جمله مسائل فلسفة اخلاق بهحساب آورد.
💢بههرحال منظور از فلسفة اخلاق، علمي است كه به تبيين اصول و مباني و مبادي علم اخلاق ميپردازد و بعضا مطالبي از قبيل تاريخچه، بنيانگذار، هدف، روش تحقيق و سير تحول آن را نيز متذكر ميشود
⚜️ @Taammolat74
🔰 پارادایم غرب مدرن
✍️دکتر منوچهر صانعی
🔸معمولاً تفکرات فلسفی یک چهارچوبهای فکری را به وجود میآورند که به عنوان یک پارادایم مطرح میشود و متناسب با ظرفیتی که این چهارچوبها برای جوابگویی به سؤالات انسانها دارند، شرایط فکری و فرهنگی و اجتماعی مردم را برنامهریزی میکنند. شاید مناسبترین نمونه، نمونهی فلسفهی ارسطو باشد که با توجه به ساختاری که قرون وسطی پیدا کرد، موجب عبور جوامع از فلسفهی افلاطونی شد و بعد کمکم همهگیر شد.
🔹به دلیل تحولاتی که در عصر جدید یعنی از قرن هفدهم به بعد پیش آمد، این جریان، جای خود را به جریان دیگری داد که اسمش را گذاشتهاند «مدرنیته». کمکم آن فضای ارسطویی به تدریج به نفع فضای مدرنیته عقبنشینی کرد. خود غربیها برای آن تحولات، چند عامل ذکر میکنند:
1️⃣ آشنایی غربیها با مشرق زمین، به خصوص آشنایی با فرهنگ اسلامی بوده است. همین نوشتههایی که در قرون وسطی از امثال ابنسینا به زبان لاتین ترجمه شد و اینها در مدارسشان تدریس میشد. اینها از منابعی که از فرهنگ اسلامی گرفتند، خیلی خوب استفاده کردند و میگویند که یکی از منابع مدرنیته، فرهنگ اسلامی است.
2️⃣کشف قارهی آمریکاست. خود قارهی آمریکا و ثروت این قاره، معادن طلا و هوای چهارفصلش در مقایسهی با اروپا، زمینهای حاصلخیز و آن نیروی مهاجر پر انرژی و مواردی از این قبیل، و همچنین امکاناتی که در اختیار مغرب زمین و فرهنگ غربی گذاشت، از هر جهت یکی از محرکات و انگیزهها و جانمایههای مدرنیته است.
3️⃣چرخش فلسفی، کلیسا و روش عملکرد آن است.
⚜️ @Taammolat74
🔰 اندکی از اندیشه و شخصیت استاد حائری
✍️ محمدرضا کائینی
🔸این قلم اگر بنا باشد که از میان متفکران حوزوی، چند شخصیت را نام ببرد که از سر ژرف اندیشی و تسلط، به نظریه پردازی در ساحت های گوناگون زیست دینی پرداخته اند، قطعا یکی از آنها، زنده یاد آیت الله حاج شیخ محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی است. برجستگی او در این حوزه، بیشتر در دهه پایانی حیاتش عیان شد، آنگاه که پس از بیست و هشت سال، از امامت جمعه شیراز کناره گرفت و رحل اقامت را به قم بُرد!
🔹پیش از آن نیز اما، کسانی که در قلمرو تلاش مداوم وی قرار داشتند، او را با همگنانش کاملا متفاوت می دیدند! ایت الله حائری به رغم اینکه در اردوگاه حامیان جدی نظام اسلامی و سویه اصولگرایان تعریف می شد، گفتمانی داشت کاملا ابداعی، غیر کلیشه ای و مبتنی بر فهم و یافته های شخصی. نحوه ورود وی به مباحث و پرداخت آن نیز، کاملا بدیع و خودبنیاد می نمود. به سهولت وسرعت، می توانست در باره بسا مشکلات، راه حل هایی متنوع عرضه کند.
🔸در این آوردگاه، مسافت های بعید فکری و سیاسی را، به آسانی پشت سر می گُذارد و به منزلگاههای جدید می رسید. به طور مشخص، برخورداری از منظر عرفانی، به فکر و آورده های او، طراوت و جذابیت بخشیده بود. در جنبه عملی نیز، او چه در دوران مسئولیت در شیراز و چه در دوره اقامت و تدریس در قم، یک "جهان وطن" بود و پر همت و با نشاط، در طریق واگویه اندیشه های خویش، تقریبا تمامی ایران و جهان را زیر پا داشت! همین سیر آفاق و انفس نیز، منظر وی را غنی تر و پرمایه تر ساخته بود.
🔹با نحله های دیگر، با زبان فطرت و مهر سخن می گفت و جذبشان می کرد. او در روزآمد کردن مفاهیم دینی و عرضه دلنشین آن، توفیقی شگرف یافت و میراث اش در این فقره، در خور اقتباس و حتی تقلید است. چند سالی است که در حوالی خویش، می بینم که برخی دیدگاههای وی، در حوزه علوم انسانی، به ویژه نظریه پردازی های اقتصادی اش، مورد توجه و خوانش جوانان جویایِ طلبه و دانشجو قرار می گیرد. این شاهدی است بر آنکه عالمان ربانی در پسِ مرگ خویش، فضای بیشتری می یابند و دستگیری های افزون تری می کنند.
روحش شاد
⚜️ @Taammolat74
🔰 #حفظ_نظام مهم است اما #حفظ_مکتب مهم تر!
✍️ داود مدرسیان
📍از اواخر صفویه تا قبل از انقلاب 57، ترویج دین فردی و بی تفاوت نسبت به اجتماع در حوزه ها و مراکز دینی بیش از ترویج اسلام سیاسی بود. دینی که صرفاً رعایت ظواهر و اعمال فردی برایش مهم بود و نسبت به مدیریت جامعه، مبارزه با ظلم، سلوک اجتماعی و امر و نهی اصحاب قدرت و ثروت بی تفاوت بود. هنر امام بزرگوار (ره) این بود که توانست با حلقه یاران و شاگردان جوان خود همچون آقایان بهشتی، طالقانی، خامنه ای، مطهری، باهنر، مفتح، هاشمی و سایرین، اسلام ناب را در مقابل اسلام بی تفاوت به حقوق مردم(اسلام آمریکایی) عَلَم کند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 #حفظ_نظام مهم است اما #حفظ_مکتب مهم تر! ✍️ داود مدرسیان 📍از اواخر صفویه تا قبل از انقلاب 57، ترو
✔️ [ادامه...]
🔘بخش 1 از 2
🔸در حالیکه جوانان و دانشگاهیان، اسلام را مکتب مبارزه با ظلم نمی دیدند و به مارکسیسم می پیوستند یاران امام، در اقصا نقاط کشور به بازتعریف مفاهیم و معارف اسلام پرداختند. آیت الله خامنه ای در مسجد امام حسن(علیه السلام) مشهد جلسات مهم «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را برگزار کردند تا معارف اسلام ناب را بازتعریف کنند معارفی که اسلام را به عنوان یک مکتب مبارزه اجتماعی معرفی می کرد. شهیدان بهشتی و مطهری و مفتح و باهنر هر کدام به یک شکل.
🔹نهضت امام خمینی(ره) و حواریون ایشان به «انقلاب اسلامی 57» منجر شد. انقلاب اسلامی ای که آرمان هایی داشت من جمله: اعتلای توحید، عدالت، مبارزه با تبعیض و فساد، ساده زیستی مدیران، مبارزه با استکبار، سبک زندگی اسلامی و غیره. از دل انقلاب اسلامی، «نظام جمهوری اسلامی» بیرون آمد که بنا شد این نظام، ساختار و وسیله ای باشد برای رسیدن به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی.
🔸حضرت آیت الله خامنه ای(حفظه الله) در 19/4/1368 در اوایل رهبری خویش می فرماید: «خدا نکند سرنوشت کشور ما به آنجا برسد که جمهورى اسلامى از انقلاب جدا بشود و آرمان برایش مطرح نباشد». ایشان در سال های گذشته می فرماید: «دشمنان به این نتیجه رسیده اند که انقلاب را از محتوای خود، از مضمون اسلامی و دینی خود، از روح انقلابی خود تهی کنند و جدا کنند... جمهوری اسلامی، اسمش جمهوری اسلامی باشد، اسمش نظام انقلابی باشد، اما از محتوای اسلام، از محتوای انقلاب در آن خبری نباشد. 28/11/87 حتی «از اینکه یک عمامهبهسری در رأس جمهوری اسلامی باشد هم [باکی ندارند]. 19/11/94»
🔹از این نکات متوجه می شویم که باطن و محتوا بسیار مهم تر از پوسته و ظاهر و ساختار است. بلی؛ برای رسیدن به اهداف و آرمان ها باید با این نظام و ساختار جلو برویم و این ساختار را حفظ کنیم اما باید بدانیم این ساختار و این مسئولین وحی منزل نبوده و به اصلاح دائمی نیاز دارند. ما باید کژی ها را راست و کج دست ها را قطع یَد کنیم.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘بخش 2 از 2
🔸 🔸جمهوری اسلامی با انقلاب اسلامی متفاوت است. اگر تفاوت نداشته چرا رهبر انقلاب دعا می کند که هیچ روزی جمهوری اسلامی مقابل انقلاب اسلامی قرار نگیرد! دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال فروپاشی این ساختار و یا خالی کردن آن از محتوا هستند؛ در داخل هم برخی با محافظه کاری و برخی با شیادی بدنبال تهی کردن جمهوری اسلامی از آرمان های انقلابی و مکتبی هستند؛ باید با هر دو مبارزه کرد.
🔹امام خمینی حفظ مکتب و آرمان ها را مهم تر از حفظ ساختار و نظم می دانستند: «ما و شما دو مسئولیت داریم؛ یک مسئولیت کوچک و یک مسئولیت بزرگ. مسئولیت کوچک حفظ کشور، حفظ نظام و پیشبرد و رعایت جهات نظمی و تربیتی افراد [است] که این مهم است، لکن کوچکتر از آن دومی است. دوم، حفظ مکتب و چهرۀ اسلام.» (صحیفه امام، ج10، ص106)
🔸امام عزیز ما فرمود: «اگر اسلام عزیز و جمهوری اسلامی نوپا به انحراف کشیده شود و سیلی بخورد و به شکست منتهی شود، خدای نخواسته اسلام برای قرنها به طاق نسیان سپرده میشود». منظور امام از اسلام، کدام اسلام است؟ اسلام فردی و بی تفاوت به حقوق مردم؟ معلوم است که منظور امام آن اسلامی است که قبل از انقلاب بازتعریف شده؛ آن اسلامی است که ادعای مدیریت جامعه را دارد؛ آن اسلامی است که مدعی مکتب مبارزه اجتماعی است نه اسلام فردی و بی تفاوت به جامعه و ظلم ظالمان و مظلومیت مستضعفان!
🔹عزیزانی که دغدغه نظام و حفظ نظام را دارند ولی چشم خود را بر کژی ها، انحرافات، ظلم و تعدی به حقوق مردم بسته اند و توجیه می کنند و هر نقدی به ساختار جمهوری اسلامی را بر نمی تابند اینها در شکست اسلام سهم دارند!
🔸ما باید بدانیم هم «اسلام سیاسی» برای ادامه حیات به ساختار جمهوری اسلامی نیازمند است هم جمهوری اسلامی باید روز بروز ترمیم و اصلاح شود تا ظرفیت تحقق آرمان های انقلاب اسلامی را داشته باشد.
⚜️ @Taammolat74
گفتههای شنیدنی کاردان.mp3
1.83M
🧠 #فلسفیدن
💠برخلاف آنچیزی که به نظر میآید زندگی خیلی کوتاه است...!
خبری نیست! ... کجا میرویم؟
🎙 داریوش کاردان
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |تاثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب
🎙حجتالاسلام محمدحسن وکیلی
مدرسه علمیه عباسقلیخان شاملو مشهد
⏰ 27 آذرماه 1393
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇