🔰 دغدغهها و اهداف تحولی آیت الله مصباح یزدی
✍️ محمد حقپرست
🔸 حضرت آیت الله مصباح، از دغدغهمندان تحول در حوزه بودند. ایشان در سه زمینه کلی برای تحول فعالیت کردند:
1️⃣ یکی از هدفهای تحول در حوزه، تولید علوم انسانی اسلامی بود. ایشان از قبل انقلاب دغدغه علوم انسانی اسلامی داشتند و فتح باب گفتگو و نظریهپردازی در بسیاری از رشتههای مختلف این علوم، از فعالیتهای شاخص ایشان بود.
2️⃣ از دلایل اصلی تأسیس مؤسسه امام خمینی(ره)، نگاههای تحولی ایشان نسبت به برنامه حوزه، رشد نسبتا جامع طلاب و تحول در علوم انسانی بود. مؤسسه امام درختی است که هرچه از عمر پربرکت آن گذشته است، ثمرهاش برای انقلاب بیشتر شده و تمام توفیقات و تأثیرات آن، مدیون ایدهها و تلاشهای ایشان است.
3️⃣ فعالیت دیگر ایشان کادرسازی و نیروسازی بود؛ در قالب تربیت شاگردانی که امروز در رشتههای علوم انسانی و عرصههای مختلف، صاحب نظریه هستند و خط فکری ایشان را ادامه میدهند.
🔻 هرچند رحلت مصباح حوزه و انقلاب ضایعهای جبرانناپذیر است، اما اندیشههای ایشان، چشمهای همیشه جاری است.
#مصباح_تحول
#تحول_حوزه
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @Manahejj
🔰حاج قاسم علوم اجتماعی کیست؟
✍️ علیاصغر اسلامی تنها
📍سرداربزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی مجاهد «شهید مقاومت امت اسلامی» درمیدان عمل تجدّد استکباری و تحجّراستسلافی است. حاج قاسم علوم اجتماعی نیز آموزگاربزرگ و مجتهد «شهید مقاومت امت اسلامی» درمیدان نظر تجدّد استکمالی و تمدّن استخلافی است. کسی است که صورت بندی نظری «شهادت»، «مقاومت» و «امت» را در ساحت هستی شناختی، انسان شناختی و جامعه شناختی انجام دهد.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰حاج قاسم علوم اجتماعی کیست؟ ✍️ علیاصغر اسلامی تنها 📍سرداربزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی مجاهد «شهید
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
🔸حاج قاسم علوم اجتماعی کسی است که صورت بندی نظری «شهادت»، «مقاومت» و «امت» را در ساحت هستی شناختی، انسان شناختی و جامعه شناختی انجام دهد. کسی که در میدان نبرد نظری با روشنگری تجددگرا و روشنفکری تقلیدی، نظریه پردازی چگونگی «مقاومت امت در عالم شهادت» را هدف و وظیفه خود بداند. روشن است که دستیابی به این هدف جز با روشنگری اجتهادی و روشن فقهی نوآورانه از فقه الانوار و المعارف تا فقه الاحکام و الشرایع ممکن نیست.
🔹کار نظریه پرداز و مجتهد نظر کردن به حقیقت و آزاد کردن آن از بند جزمیت و جهالت است. امروز در امت اسلامی هر منتقد روشنگری برای این کار خود را در دوراهی «تسلیم و تقلید» یا «مقاومت و اجتهاد» می یابد چراکه او در زمینه و زمانهای اندیشه ورزی میکند که در یک سو جریان دین فهمی متحجر و متجمّد در کنار جریان ترجمه و مصرف اندیشه متجدد لیبرال غربی که با همان جزمیت اندیشه مارکسیسم شرقی در فضای آکادمیک سربرافراشته و ساحت تفکر انسان مسلمان را به «تعطیل، تسلیم و تقلید» فرا می خواند قرار دارد و در سوی دیگر نیازهای و مسائل امت اسلامی در کنار نهضت نرم افزاری و تولید علم، که با همان قطعّیت انقلاب شکوهمند اسلامی ظهور نموده و ساحت تفکر او را به اجتهاد و نوآوری فرا میخواند.
🔸حاج قاسم علوم اجتماعی کسی است که شهامت عبور از فضا وگفتمان «ترجمه، تکرار، تسلیم و تقلید» به فضا و گفتمان «تفکر، ابداع، مقاومت و اجتهاد» دارد. درگفتمان علمی «ترجمه» که در مواجه با مدرنیته غربی است؛ کسی متفکرتر دانسته می شود که مترجم تر باشد. چنین کسی جرئت و اجازه اجتهاد در برابر غرب را ندارد. او تنها مجاز است در طول فرهنگ ترجمه بیندیشد نه عرض آن.
💢 چراکه تالیفات فیلسوفان، جامعه شناسان، فرهنگ شناسان، ارتباط شناسان، روان شناسان، اقتصاد دانان، حقوق دانان و دانشمندان غربی متون علمی و البته مقدس شده اند که شیوه و چگونگی حرکت فرد و جامعه انسانی را در مسیر توسعه و رفاه به خوبی نشان داده و می دهند. این متون تنها نیازمند ترجمه و بومی سازی اند. برای چنین کسی در جامعه ما «قال الکانط و الهیجل» و «قال ماکس الفیبر و الدورکایم» در ردیف «قال الله و الرسول» و «قال الباقر و الصادق(ع)» نشسته و او را از زحمت تفکر و اجتهاد راحت نموده است.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰حاج قاسم علوم اجتماعی کیست؟ ✍️ علیاصغر اسلامی تنها 📍سرداربزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی مجاهد «شهید
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
🔸در گفتمان «تقلید» نیز که در مواجه با سنت بومی است کسی متفکرتر دانسته می شود که مقلدتر باشد. در این گفتمان در میانه سخنان اجتهادی «الاستاذ البشر» و «صدرالمحققین» و «العلامه المجتهدین» در فقه اکبر و اصغر جایی برای اندیشه ورزی و نوآوری «اصاغر الطلاب» نیست. گویی آنان چنان اجتهاد جامع و کاملی داشتهاند که به همه پرسش های و نیازهای امت اسلامی برای همه اعصار و امصار پاسخ داده اند. تراث و روش آنها فقط باید تدریس، تدرّس، تفسیر و تشریح شوند لذا از تکرار مکررات «قال الشیخ» و «قال الاخوند» ذره ای نباید تردید داشت و لو یقین داشته باشیم هیچ ثمره عملی و مفیدی نداشته باشد.
🔹روشن است که لبّ سخن هر دو گفتمان « تقلید» است. البته گفتمان نخست چشم به ظاهرحال بیگانه غربی دوخته و گفتمان دوم دل در گرو گذشته خودی دارد. اولی وضع ظاهری و فعلی انسان غربی یا همان مدرنیته غربی را همان وضع معهود دانسته و تراث موجود را مانع رسیدن به آن می داند دومی تراث موجود را وضع معهود تلقی کرده و ذهن دانشور و دانشجوینده را تنها به تکرار، شرح و تفصیل تراث نه نقد، بسط و نوآوری فرا می خواند. راهبرد هر دو نیز یکی است یعنی تسلیم و تقلید با این تفاوت که اولی ذهن اندیشه ورز امت را به تسلیم به اندیشه مدرن و تقلید بومی شده از غول های سکولار مدرنیته غربی فرا می خواند. و دومی به رکود و تسلیم در برابر اندیشه ناکارآمد سنتی خودی و تقلید مطلق از بزرگان سنت بومی دعوت می کند
🔸« حاج قاسم علوم اجتماعی» در مقابل این دو گفتمان باور دارد که انقلاب اسلامی آغاز عصر روشنگری اسلامی و احیای تفکر دینی برای ساخت تمدن نوین اسلامی است. عصری که صدای بلبلان نوخواسته امت اسلامی در لابلای پژواک سهمگین صدای خفاشان پیر تمدن جدید غرب و طوطیان مقلد غربزده آن باید شنیده شود و نظریه های منجمد شده گلادیاتورهای نظری کلاسیک و جدید غرب در کنار اندیشه های راکد و ناکارآمد سنت تاریخی خود به میدان نقد و تفکر اجتهادی سربازان و مجاهدان جوان اندیشه مقاوم و محکم اسلامی فراخوانده شوند.
💢ویژگی اساسی روش شناسیِ انتقادیِ تعالی بخش او و مکتب اش « پاسخ گویی به خدا»، « پاسخ گویی به امت» و« پرسشگری مسئولانه و نقد ملتزم، متعهد و سازنده » و یا به عبارت دیگر«نظریه شهادت»، «نظریه امت» « نظریه مقاومت» است. مقاومت در کاربردشناسی دیدمان و شنیدمان اسلامی با چهار معنای اساسی « قیام(ایستادن)، قوم(گروه ایستاده)، قومَة (بیداری)و قِیم(ارزشها)» پیوند مستحکم دارد مقاومت نه رسیستنس(resistance) رهایی بخش گفتمان مدرن انتقادی و نه آرام بخش پست مدرنیسم فوکوی یا پست کلونیالیسم(Postcolonialism) ادوارد سعید یا استورات هالی است و نه انتظار تعطیل بخش اخباری و تفکیکی بلکه مقاومت در معنای حکمی تعالی یافته و تعالی بخش آن «قیام» نظری و عملی «قومِ» «قومت» و صحوت یافته است برای دفع شروری که امت در زمان غیبت «قائم(عج)» در جهان شهادت بدان مبتلی شده اند البته مبتنی بر «قیم» فطری و ارزشهای انسانی که دین «قیّم» خاتم تکمیل اش کرده است.
🔹حاج قاسم علوم اجتماعی، معلم شهیر، فقیه شهید و حکیم مجاهدی است که گفتمان تحجر و تجمّد قدرت نقد اندیشه اجتماعی مطهراش را ندارد و گفتمان ترجمه و تقلید توان مناظره با مصباح اندیشه فرهنگی اش را ؛ لذا اقدام به ترور شخص یا شخصیت اش می کند. حاج قاسم علوم اجتماعی ، استاد شهید علامه حاج مرتضی مطهری( و بخوانیم استاد شهیرعلامه حاج محمد تقی مصباح) است.
⚜️ @Taammolat74
🔰وجوه تمایز علمی علامه مصباح یزدی با دیگران چه بود؟!
✍️ کانال حجره
1️⃣ امتداد علمی ریشهدار در بین طلاب و دانشجویان انقلابی
🔸علامه مصباح یزدی(ره) علاوه بر فقیه، مفسر، فیلسوف و نظریهپرداز سیاسی بودن، اشتغال جدی به تربیت شاگردان علمی، کار تشکیلاتی و آیندهنگرانه داشتند. ایشان هرگز به برپایی مجلس درس اکتفا نکردند و از #مدرسه_حقانی تا مؤسسه #در_راه_حق و #مؤسسه_امام_خمینی(ره) به دنبال تعمیق مبانی معرفتی شاگردانشان بودند.
کم پیش میآید عالمی در تراز ایشان با دانشجویان اینگونه وقت بگذراند و حتی طرحهایی سراسری برای تحکیم مبانی معرفتی طلاب و دانشجویان تدارک ببیند. (طرحهای ولایت)
2️⃣ برخورد زیربنایی و معرفتی با مسائل علمی و اجتماعی و سیاسی
ایشان مطلقاً تحت تأثیر هیاهوهای "برساخته" نبودند و سعی میکردند مخاطبانشان را به برخورد معرفتی با مسائل تشویق کنند و حاصل این رویکرد نزدیک شدن سطح نخبگانی حوزه و دانشگاه به ایشان بود و نظراتشان همیشه معرکه آرای مخالفان و موافقان بوده است. همین روش علمی منجر به رد دموکراسی و اعلام عدم سازگاری #دموکراسی و #حکومت_اسلامی میشود و محبوبیت جهانی دموکراسی نمیتواند منجر به خودسانسوری ایشان شود.
3️⃣ نقد صریح مبانی تمدنی غرب و لیبرال دموکراسی
این عالم برجسته هیچگاه در برابر نظریات جاده صاف کن #لیبرالیسم_غربی مانند تساهل و تسامح دینی، نفی علم دینی، قبض و بسط شریعت و یا تاریخمندی دین و... کوتاه نیامدند و از آنجایی که ورود علمی و صریح ایشان به این نوع مباحث منجر به جریانسازی علمی در میان طلاب و دانشجویان میشد، گاهی حملههای ناجوانمردانه رسانهای علیه ایشان به راه میافتاد و حتی این روزها نیز به مناسبت ارتحال این عالم ربانی، جریان تحریف دست به کار شده و همصدا با هجمه سنگین رسانههای بیگانه و معاند، سعی میکنند ایشان را عالمی صرفاً سیاسی، حکومتی و بانفوذ معرفی کنند.
حقیقت این است که چه بسا در طول تاریخ روحانیت با دشواری بتوان نمونه دیگری همچون این عالم ربانی یافت که علیرغم وزن بالای فقهی، صدها ساعت تدریس، مناظره و میزگرد در موضوعات معرفتشناسی، علمدینی، قلمرو دین و...، نسبت به شبهات روز نیز واکنشی علمی و جریانساز داشته باشد.
4️⃣ بیان آسان در عین عمق معنایی
از دیگر وجوه خاص علامه مصباح یزدی بیان آسان مبانی نظری پیچیده برای مخاطبانشان بود که منجر به همهگیری آن در بین طلاب، دانشجویان و مردم عادی میشد و حتی ایشان برای رد نظریه تساهل دینی هفتههای متمادی در سخنرانیهای پیش از خطبههای جمعه تهران به رد همهفهم مبانی غربگراهای ایرانی میپردازند و به دلیل دارا بودن تیم پشتیبانی و تشکیلاتی، مطالب ایشان، به سرعت تبدیل به کتاب و نرم افزار شده و تا عمق حجرههای طلبگی و اتاقهای دانشجویی نفوذ میکرد.
رحمت و رضوان الهی بر او که عالمانه سخن گفت و زاهدانه زندگی کرد و آموزگار راستین ولایتپذیری بود...
#عمار_انقلاب
#مصباح_یزدی
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @hojreh14
هدایت شده از تاملات
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |از علامه مصباح چه چیزهایی در فلسفه اخلاق بیاموزیم؟
🎙حجتالاسلام مجتبی مصباح
هفتمین کارگاه فلسفه اخلاق
خانه اخلاق پژوهان جوان
⏰ 26 بهمن ماه 1393
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
هدایت شده از تاملات
کارگاه_فلسفه_اخلاق7_مجتبی_مصباح_کم_حجم.mp3
23.34M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |از #علامه_مصباح چه چیزهایی در #فلسفه_اخلاق بیاموزیم؟
🎙حجتالاسلام #مجتبی_مصباح
هفتمین کارگاه فلسفه اخلاق
🔹به نظر ميرسد فلسفة اخلاق، عنوان ديگري براي «فرااخلاق» است و شامل مباحث اخلاق توصيفي و هنجاري نميشود؛ زيرا فلسفة اخلاق درواقع به بحث و بررسي درباره مبادي تصوري و تصديقي علم اخلاق و گزارههاي اخلاقي ميپردازد؛ يعني هم به تعريف و تبيين تصورات و مفاهيم و گزارههاي اخلاقي ميپردازد و هم مسائلي را مورد توجه قرار ميدهد كه پرداختن به تصديقات و احكام اخلاقي متوقف بر آنهاست.
🔹بهعبارتديگر، چون موضوع فلسفه اخلاق، علم اخلاق و مسائل مورد بحث در اخلاق هنجاري است، بنابراين نميتوان بررسي مسائل اخلاق هنجاري را نيز از جمله مسائل فلسفة اخلاق بهحساب آورد.
💢بههرحال منظور از فلسفة اخلاق، علمي است كه به تبيين اصول و مباني و مبادي علم اخلاق ميپردازد و بعضا مطالبي از قبيل تاريخچه، بنيانگذار، هدف، روش تحقيق و سير تحول آن را نيز متذكر ميشود
⚜️ @Taammolat74
37.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #روایت_انتقام | برنامه اول | محسن مهدیان (سردبیر خبرگزاری فارس)
⭕️ گفتگویی صریح با فعالان سیاسی، فرهنگی و رسانهای درباره شهادت سردار سلیمانی
روایت صریح اهالی فرهنگ و سیاست از انتقام و خون خواهی حاج قاسم سلیمانی
📌این روایت ادامه دارد...
🔗 برای دیدن کلیپ برنامه ، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @raazsoleimany
📸 صفحه نخست از اولین شماره #نشریه_انتقام
🔸آیتالله محمدتقی مصباح یزدی که پیش از انتشار نشریه انتقام، از نویسندگان نشریه #بعثت بود، از آذر 1343 تصمیم گرفت به صورت #مستقل نشریهای تحت عنوان #انتقام را با لحنی به مراتب انقلابیتر از نشریه بعثت منتشر کند. در این نشریه، تمامی امور از تهيه مقالات تا چاپ و تكثير و پخش آنها برعهده ایشان بود.
🔻در عکس ضمیمه؛ صفحه اول نشریه انتقام را مشاهده میکنید. مرحوم آیتالله مصباح در این شماره اهداف خود را از انتشار این نشریه تشریح مینمایند:
💠«هدف ما روشن کردن افکار تخدیر شده، بیدار شدن عواطف مذهبی خفته، زنده کردن احساسات سرکوب شده، بیان احکام سیاسی و دفاعی اسلام، رفع شبهات و وساوس شیطانی تنپروران و راحتطلبان، تحکیم پیوندهای مبارزین، تقویت همبستگی تودههای مجاهد و رزمنده، ایجاد وحدت کامل میان نیروهای ملی و مذهبی و بسیج همگان با سلاح ایدئولوژیک ایمان در یک جهاد پیگیر و خستگیناپذیر علیه استعمار و استبداد به سوی یک هدف مقدس یعنی استقلال و حاکمیت ملت شریف ایران در سایه تعالیم حیاتبخش اسلام است.»
نشریه انتقام کاری از آیتالله مصباح یزدی در دوران اخنتاق سیاسی
#عمار
#عمار_انقلاب
#آیتالله_مصباح_یزدی
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @Bonyadtarikh
تاملات
🔰بزرگترین آلزایمری تاریخ علم! ملکیان چرا منکر شاگردی آیت الله مصباح شد؟! 🔸هنوز حجرههای حوزوی شب بی
🔰پاسخی به ادعاهای کذب مصطفی ملکیان علیه آیت الله مصباح
🔸مصطفی ملکیان روشنفکری که در متن فتنه علیه انقلاب اسلامی در سال 88 حضور فعالانه داشت.ملکیان در مصاحبه با نشریه «برای فردا» سخنان کذبی را به آیت الله مصباح منتسب نموده که سال ها توسط دیگر دوستان وی که مدعی آزادی بیان هستند،تکرار شده است و جالبی این ماجرا،پاسخ های مستند و مکرر به این سخنان است.
🔹ملکیان در بخشی از سخنان خود بعد از مقدمه چینی ها و دروغ های چندباره،به مسئله حقوقی سخنان خود اشاره می کند.ملکیان می گوید:« من به چیزهای بیشتری اشاره نمی کنم و از این موج افشاگر که در مملکتمان به وجود آمده اصلا استقبال نمی کنم و نظرم این است یکی از صفات خوب خداوند که ما باید داشته باشیم ستارالعیوب بودن است. من بسیار از روحیه افشاگری که یک روحیه مارکسیستی است منزجرم.»
🔸ملکیان با علم به اینکه دروغ های ذکرشده اش_ که مستندات مبرهن مختلفی در ابطال آن وجود داشته و برخی منتشر شده_مشخص می شود با فرار رو به جلو می گوید:« یکی دیگر از دلایلم برای بازگو نکردن همه چیز این است که اگر چیزی نقل کنم به شدت تکذیب خواهد شد و در اوضاع و احوال کنونی هیچ کسی در هیچ جا به نفع من شهادت نخواهد داد بنابراین من خودم را در مهلکه ای حقوقی نمی اندازم ولی این چیزهارا نمی توانستم بگذرم چون همه کسانی که آقای مصباح را می شناسند چه موافقان و چه مخالفان این نکات را تایید می کنند.»
🔹آیا ایشان و همفکران وی که منطقِ قوی نداشته و متوسل به افترا و کذب شده،به خود زحمت مطالعه مستندات داده اند؟ ایشان دل در گروِ حلقه کیانی دارد که پیش از آن با مقاومت فکری و معرفتی استاد مصباح و شاگردان ایشان مواجه شد و از متنِ آن مقاومت هایِ معرفتی،ده ها کتاب علمی تولید شد.بله از افتخارات آیت الله مصباح مقابله فکری با سکولاریسم،لیبرالیسم،معنویت منهایِ دین،پلورالیسم و دینِ حداقلی بود.آری مصباح،چراغی بود که عریان بودنِ فکری مدعیانِ اندیشه وابسته را نشان داد.
💢به همین نکات بسنده کرده و یادآورمی شود که جناب ملکیان و امثال وی، وقتی در بدیهی ترین مسائلی که اسناد آن در مقاطع مختلف منتشر شده «دورغ و افترا» روا داشته،چطور در مسائل دیگر آن را جایز نپندارند؟ آیا «دروغ و تهمت» اخلاقی شده است؟ آیا فراموش نموده که هیچ یک از مدعیان گفتگو و علم که سخن از گفتگوی تمدن ها!! می زدند اما سلاحی جز فحاشی و افترا به ایشان در دست نداشتند؟یادتان نیست که از مناظره با ایشان چه کسانی فرار می کردند؟ آموختن تهمت و افترا از کدامین مکتب؟آیا به این نتیجه نرسیده اید که دیگر دورانِ تخریب های شدید زنجیره ای بسر آمده و منطقِ قوی در مقابل هر سخن ناحقی، قوت بیشتری دارد؟
🔗 برای خواندن کلی این انتقادات، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔉 میزگرد علمی
#اختصاصی
🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع معرفت شناسی
🎙اساتید:
آیتالله مصباح یزدی | غلامرضا فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان
جلسه سوم
🔻 پ.ن:
آنچه از منظر مخاطبان فرهیخته میگذرد، بخشی از سلسله نشستهای پژوهشی -آموزشی است که در مؤسسه امام خمینی قم به منظور تبیین تاریخی و تطبیقی مباحث معرفتشناسی در دهه 70 برای طلاب حوزه علمیه قم تشکیل یافته است. این جلسات به صورت روزانه در کانال تأملات بارگزاری میشود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
01-3 میزگرد معرفت شناسی (2).mp3
10.28M
🔉 میزگرد علمی
🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع #معرفت_شناسی
🎙اساتید:
آیتالله #مصباح_یزدی | #غلامرضا_فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان
جلسه سوم
🔹برخی از مطالب که در این گفت وگوها به آنها اشاره می شود عبارتند از: اهمیت، تاریخچه و خاستگاه معرفت شناسی،تمایز معرفت شناسی از روان شناسی ادراک و وجودشناسی علم، معنای عام و خاص معرفت شناسی، اهمیت و موضوع معرفت شناسی در حکمت اسلامی، همراه بودن مباحث معرفت شناسی با اغراض سیاسی، لزوم توجه به گرایش های فکری نویسندگان تاریخ معرفت شناسی، موارد استعمال واژه اپیستمی و تفاوت آن با واژه Knowledge ، اطلاقات دوازده گانه علم در منابع دینی و حکمت اسلامی، بیان فهرستی از مباحث اساسی و محوری در معرفت شناسی غرب(تبیین ماهیت علم، ویژگیهای عالم، تعیین ماهیت معلوم، امکان علم، گستره علم و تقسیمات علم).
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰خار چشم جریان تحریف و الهیات آمریکایی
✍️ علیرضا محمدلو
🔸 مشهور است که رائول مارک گرشت مأمور سابق CIA درباره آیت الله مصباح یزدی گفته بود: "بگذارید راحتتان کنم، تنها مانع ما برای ایجاد دموکراسیِ (آمریکایی سازی)ایران، آیت الله مصباح یزدی ست، فقط آیت الله مصباح یزدی! او تنها کسی است که دموکراسی(آمریکایی) را به چالش کشیده است".
🔹آری ؛ آیت الله مصباح یزدی مخالف دموکراسی دروغین و دیکتاتوری اندیشه به نام دموکراسی بود ولی آنچه که حائز اهمیت است، مبارزه ای است که ایشان در قبال دمکراسی دروغین و #جریان_تحریف انقلاب اسلامی داشتند و در دهه شصت و هفتاد، با حجتی کرمانی ها و سروش ها و احسان طبری ها دست به مناظره ایدئولوژیک زدند و در ادامه با تکنوکرات های سازندگی و اعتدالی دست به یقه شده و مبانی فکری شان را به چالش جدی کشیده و دست خط تحریف را رو کردند.
🔸 آیت الله مصباح یزدی خار در چشم #الهیات_آمریکایی بود و تمام جنتلمن ها و تئوریسین های خط تحریف از نهضت آزادی و لیبرال های دانشگاهی تا متحجرین و سکولارهای حوزوی را به درستی رصد کرده و به چالش طلبیدند و از هیچ مناظره و تقابلی در میدان اندیشه باکی نداشتند.
🔹 روحشان شاد که حقیقتاً با تربیت شاگردان مجاهدی چون شهید ردانی و شهید میثمی و حقانی، #معلم_انقلاب بودند و با ایستادگی در مقابل تفکرات الحادی و التقاطی خلاء عزیزانی چون علامه طباطبایی و شهیدمطهری را در زمان ما پر میکردند.
⚜️ @zamanehh
⚜️ @Taammolat74
🔰علامه مصباح؛ «انقلابی»، امّا «محذوف» و «غیررسمی»!!
✍️ مهدی جمشیدی
📍«مسئولانِ فرهنگیِ جمهوریاسلامی»، باید سرافکنده و شرمسار باشند که علامه مصباح را از «عرصۀ رسمی» حذف کردند و «چهرهای حداقلی و رقیق» از او ساختند که هیچ نسبتی با «عقبۀ تئوریکِ نظام» نداشت! مصباحی که نسلِ جوان شناخت - یا بهعبارتِ درستتر، به آنها شناسانده شد! – یک «عالمِ اخلاقی» بود، یا حداکثر یک «فیلسوفِ مسلمان»! همین و نه بیشتر! آنان وظیفه داشتند که در تمامِ مسائل راهبردی و کلان، «عقبۀ تئوریکِ نظام» را به صحنۀ بازی آورند تا ذهنِ جوانان با تحلیلها و منطقِ فکریِ او، آشنا شود و انس بگیرد، ولی چنین نکردند!
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علامه مصباح؛ «انقلابی»، امّا «محذوف» و «غیررسمی»!! ✍️ مهدی جمشیدی 📍«مسئولانِ فرهنگیِ جمهوریاسلام
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
[1]. آیتالله خامنهای بهصراحت، آیتالله مصباح را «عقبۀ تئوریکِ نظام» خوانده بود. نمیخواهم اینک و در اینجا دربارۀ دلالتهای مفهومی و معنایی این لفظ بنویسم و فضایلِ مصباح را بازگویم، بلکه میخواهم مخاطبِ خویش را در برابرِ «پرسشی سرسخت و تلخ» قرار دهم که شاید او را نسبت به من، بدبین سازد و ... . اکنون آنچهکه در نظرِ من مهمّ است، هیچ محاسبه و معادلهای نیست جز «گفتنِ حقیقت» و «شخمزدنِ گذشته» و «بیرونکشیدنِ ریشههای گندیده و مسموم»! هیچ اتّفاقی بدتر از آنچهکه برای علامه مصباح رخ داد، در میان نیست ... . پس باید مصلحت و سکوت را کنار نهاد و ناگفتهها را نگاشت.
[2]. «عقبۀ تئوریکِ نظام»! تعبیریست فاخر و وزین و گوشنواز، که البتّه تبعات و لوازمی دارد، و از آن جمله، این است که چنین شخصیّتی باید در «رسانۀ ملّی و رسمی»، جای پای محکمی داشته باشد و محلِ رجوع باشد. امّا آیا اینگونه بوده است؟! بهطورِ قاطع باید گفت خیر!!
[3]. در سه دهۀ گذشته، «صداوسیمای جمهوری اسلامی»، هیچگونه مصاحبهای با آیتالله مصباح نداشته و هیچگاه از سخنرانیهای انقلابی و سیاسیِ ایشان، استفاده نکرده است!! هیچگاه! برنامۀ صداوسیما دربارۀ آیتالله مصباح در طولِ سه دهۀ گذشته، فهرستِ مفصّلی نیست: یکی سخنرانیهای اخلاقیِ ایشان که بهصورتِ «سانسورشده» و «تقطیعشده»، تنها از شبکۀ تلویزیونیِ قرآن پخش میشد؛ و دیگری، سخنرانیهای اخلاقیِ ایشان که در «انتهای شب»، از شبکۀ رادیوییِ معارف پخش میشد!! همین و لاغیر! هیچ برنامۀ منظم و مستمری در میان نبود و هیچگاه مواضعِ سیاسی و انقلابیِ وی، پوششِ رسانهای داده نشد!
[4]. معاملهای که «صداوسیمای جمهوریاسلامی» با علامه مصباح کرد، بهگونهای بود که گویا ایشان، یک «اپوزیسیونِ سیاسی» است که تنها میتوان از جوانب و ابعادِ «اخلاقی» یا «فلسفیِ» ایشان بهره گرفت و بقیّۀ لایهها، با «سیاستهای نظام»، سازگار نیستند! «سیاستهای نظام» که از «عقبۀ تئوریکِ نظام» بودنِ ایشان حکایت میکند!! این چه تناقضیست؟!
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰علامه مصباح؛ «انقلابی»، امّا «محذوف» و «غیررسمی»!! ✍️ مهدی جمشیدی 📍«مسئولانِ فرهنگیِ جمهوریاسلام
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
[5]. تفاوتی هم میانِ علی لاریجانی و عزتالله ضرغامی و علی عسگری در میان نبوده است! همگی در «حذفِ عامدانۀ علامه مصباح»، دست در یک کاسه داشته و همگرا و همنظر بودهاند! نظریۀ رسانه در میان اینان، همان «نظریۀ جذابیّت» است، نه «نظریۀ حکمت»، و چون چنین است، همگی یک «فوتبالیست» یا «بازیگر» را بر «حکیمِ زمانه»، ترجیح میدهند! محاسبه کنید که در طولِ سه دهۀ اخیر، چه میزان از حجمِ آنتنهای زندۀ صداوسیمای جمهوریاسلامی را کسانی از این دست، اشغال کردند: «هزار ساعت»؟! «دههزار ساعت»؟! «صدهزار ساعت»؟! ... نمیدانم، ولی بهخوبی میدانم که در این میان، حتّی «یک ساعت» هم نصیبِ علامه مصباح نشد!! نه «آنتنِ زنده»! نه «سخنِ سیاسی»! نه در «شبکههای پُرمخاطب»! نه در «ساعاتِ خاص»! ...
[6]. «مسئولانِ فرهنگیِ جمهوریاسلامی»، باید سرافکنده و شرمسار باشند که علامه مصباح را از «عرصۀ رسمی» حذف کردند و «چهرهای حداقلی و رقیق» از او ساختند که هیچ نسبتی با «عقبۀ تئوریکِ نظام» نداشت! مصباحی که نسلِ جوان شناخت - یا بهعبارتِ درستتر، به آنها شناسانده شد! – یک «عالمِ اخلاقی» بود، یا حداکثر یک «فیلسوفِ مسلمان»! همین و نه بیشتر! آنان وظیفه داشتند که در تمامِ مسائل راهبردی و کلان، «عقبۀ تئوریکِ نظام» را به صحنۀ بازی آورند تا ذهنِ جوانان با تحلیلها و منطقِ فکریِ او، آشنا شود و انس بگیرد، ولی چنین نکردند!
[7]. مینویسم مسئولانِ فرهنگیِ «جمهوریاسلامی»!! چون اشکال را در «ساختار» میبینم، نهفقط در «این شخص» و «آن شخص»! حماقت و ندانمکاریِ مسئولان بهجای خود، امّا مسأله و معضلۀ من، با «اساسِ بنای فرهنگیِ رسمی» است که در نظرم، همچون افیونِ مخدّر و مخرّبی است که فضیلتسوز و نخبهکُش است. دیروز، قصّۀ جانسوزِ «حذفِ آوینی»؛ و امروز، قصّۀ تلخِ «حذفِ مصباح»! حیاتِ «غیررسمیِ» نخبگانِ انقلابی، چه زمانی پایان مییابد؟! چه کنیم با اینهمه جفاکاریِ «مسئولانِ فرهنگیِ جمهوریاسلامی»؟! کدام محکمه، دادِ ما را میستاند؟! شاید هم بیشتر گفتن، سبب شود که محکمه بهجای «دادِ ما»، «خودِ ما» را بستاند!!
[8]. علامه مصباح، «انقلابی» بود، امّا انقلابیِ «محذوف»! انقلابیِ «غیررسمی»! انقلابیِ «مظلوم»! یک شخصیّتِ تاریخیِ بینظیر در اکنونِ ما، که بیرحمانه و حماقتبار، از عرصۀ رسمی، «حذف» شد و «ناشناخته» یا «بدشناخته» ماند، تاآنجاکه در انتخاباتِ اخیر مجلسِ خبرگان، بهدستورِ «بیبیسی فارسی»، بخشی از مردمِ تهران به او رأی ندادند!!
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |پیرامون شخصیت علمی آیتالله مصباح (ره)
🎙آیت الله استاد آملی لاریجانی
درس خارج اصول برائت، ج 115
مدرسه ولی عصر(عج)
⏰ 14 دی 1399
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
پیرامون شخصیت آیت الله مصباح.mp3
6.78M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |پیرامون شخصیت علمی #آیتالله_مصباح (ره)
🎙آیت الله استاد#آملی_لاریجانی
🔹خدا رحمت کند مرحوم آیت الله مصباح را که در ایام ارتحال ایشان هستیم و انصافاً جزء پیشگامان بحثهای فلسفۀ اخلاق در حوزه بودند و شاید کمتر کسی در حوزه به این دقت، منظم در فلسفۀ اخلاق کار کرده باشد.
🔹 ایشان یک فکر واقعاً منظمی در فلسفه داشتند و من ایشان را جزء معدود اساتیدی دیدم که فکرشان در فلسفه خیلی منظم بود. در فلسفۀ اخلاق که واقعاً کارهای جدیدی بود در حوزه.
🔹ما میدانیم که در فلسفۀ اخلاق آنچه که شایع بود نزاع اشاعره و معتزله بود. ایشان از این طریق جلو نیامد، بلکه یک نظامی قرار داد. البته نه اینکه ریشههایش قبلاً نبوده، اما واقعاً آن شکلی که ایشان تنظیم کرد که هم بحث به زبان امروزی فرا اخلاق را و هم اخلاق ارزشی و اخلاق معیاری یعنی به اصطلاح آنها Normative ethics و meta ethics را هر دو را بحث کرد.
⚜️ @Taammolat74
🔰چند نکته دربارهی پیام آقای جعفریان
✍️ احمد فربهی
1) دغدغهی آقای مصباح، فقط شریعتی و سروش نبود، این، گزارشی ناقص از دغدغههای آقای مصباحاست؛دغدغهی آقای مصباح؛ «شریعتی»، «سروش»، «خاتمی» و «دولت روحانی»، و از سوی دیگر، «کمونیستها» و «سکولارها» بود؛ دغدغهی آقای مصباح، مبارزه با نمودهای نفیدین؛ چه در قالب «تحریف»، چه «انحراف»، چه «انکار» و چه «نفاق و التقاط» بود؛ کتابهای ایشان موجود است میتوانید ببینید.
2) دغدغهی ایشان نسبت به اینافراد و مکاتب هم یکی نبود؛ روزی آقای مصباح را بین راه دیدم خدمت ایشان عرض کردم؛ شما آقای سروش را همانند آقای شریعتی میدانید؟ ایشان گفتند: هرگز این دو را یکی نمیدانم!؛ آقای شریعتی انسان دینداری بود که برداشتهای غلطی از دین داشت اما آقای سروش، برخی از بنیادهای دین را انکار کرده!
برای آقای مصباح، دغدغهی شریعتی، «تحریفِ دین»، دغدغهی سروش «انکار دین»، دغدغهی خاتمی «بهحاشیهبردن دین» و دغدغهی دولت روحانی «تمسخر دین» بود.
3) عیب آقای مصباح آن بود که بزرگان قوم را با شمشیرِ رسایش میزد از اینرو برخی از دشمنیهای با ایشان، از قبیل احقاد بدری و خیبریاند.
4) عنوان فیلسوف برای آقای مصباح افتخار نبود و لذا با مکتب تفکیک و مخالفان فلسفه، درگیری نداشت زیرا اگرچه نظرات آنها را قبول نداشت اما چون سخن آنها را «نفیدین» نمیدانست، فعالیت آنها نیز برای او دغدغه نبود؛ آقای مصباح همچنانکه شعار «جانها فدای دین» سر میداد، خودش، عمر و اعتبارش را فدای دین میکرد و لاغیر.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دیدن این فیلم به شدت توصیه میشود!
💢 آغاز اکران یکی از سیاسیترین فیلمهای دهه نود
🔹 این اثر به نویسندگی و کارگردانی رضا زهتابچیان و تهیه کنندگی محمد رضا شفا می باشد. پس از یکسال توقیف، سرانجام #فیلم_سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» از چهارشنبه ۱۷ دیماه روی پرده سینماها رفت.
🔹این اثر با ماجرای ضربوشتم شدید یک زن در خیابانهای تهران آغاز میشود. لیندا کیانی بازیگر فیلم قبلاً ابراز نگرانی کرد بود که ممکن است بهخاطر نقشآفرینی در این فیلم جنجالی، از طرف سینماگران تحریم و حذف شود.
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥این دیپلماسی #غیرت نداره؟!
♨️ برشی از فیلم #دیدن_این_فیلم_جرم_است!
🔹 بخاطر منافع ملی اگه راست میگید جلوی غارت داخلیها رو بگیرید و الا نیازی به کاسه لیسی خارجیها نیست...!
⚜️ @Taammolat74
🔰اتهامات خلاف واقع عبدالکریم سروش برای تخریب شخصیت آیت الله مصباح یزدی
🔴آقای سروش در سخنرانی اخیرش به مناسبت ارتحال ملکوتی آیت الله مصباح یزدی اتهامات زیادی از جمله مخالفت با انقلاب اسلامی و ... به ایشان زده است.
📍این نخستین بار نیست که دکتر سروش برای تقابل با روحانیت انقلابی شیعه به چنین مدعیات بدون استنادی متوسل میشود؛ بلکه چندین سال است که چنین شیوهای را در پیش گرفته و برای اثبات مدعیاتش نسبتهایی را به دیگران می دهد که خلاف واقع بودن بسیاری از آنها آشکار شده است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰اتهامات خلاف واقع عبدالکریم سروش برای تخریب شخصیت آیت الله مصباح یزدی 🔴آقای سروش در سخنرانی اخیرش
🔰 دروغهای عبدالکریم سروش
✍️ محمدرضا کائینی
🔸 فایل صوتی او را که گشودم، گذشته از رایحه نامطبوع کین ورزی و اشتلم گویی نسبت به آن اندیشمند راحل-که دلایل تاریخی آن را می دانم- وی را دچار نوعی نسیان و پیرمغزی نیز دیدم!
🔹 او مدعی است که در پی مناظره طلبی مصباح و شاگردانش، از سوی وزارت اطلاعات احضار شده و هشدار شنیده است که: باید در برابر این دعوت سکوت کند و وی مظلومانه در این فقره، مجبور به سکوت شده است!...در این باره نکاتی چند قابل اشارت است:
1️⃣ آیا حافظه آقای سروش تا این حد پاک شده است که اکنون نمی داند در پاسخ به دعوت استاد به مناظره، نه تنها سکوت نکرد که به بهانه هایی چون: فقدان متن مکتوب برای استناد و احتراز مصباح از مطالعه کتاب و روزنامه، متمسک شد؟
2️⃣ آیا آقای سروش با جسارت و بی پروایی معهود خود، نمی توانست به راحتی اعلام کند: از مناظره با استاد منع شده است؟ به همین سهولت؟ اعلام صادقانه این نکته، آبرومند تر بود یا پای متن مکتوب و عدم مطالعه کتاب و روزنامه را به میان کشیدن؟ مثلا امروز که صادق زیبا کلام می گوید: از سوی نهادهای امنیتی، از مصاحبه با بی بی سی و ایران اینترنشنال و...الخ منع شده، کسی گریبان او را می گیرد؟
3️⃣ سروش در پایان گفتار پرعداوت خود در باره مصباح، به جماعتی اشاره می کند که به باورهای القایی و اولیه خود باقی می مانند و حتی علم نیز، آنان را از آنها فارغ نمی کند! به باور من یکی از این سنخ افراد، خود اوست!
💢 در این باره خاطره ای از مرحوم استاد، به یادم آمد. ایشان به صاحب این قلم گفت: "پیش از انقلاب و برای انجام چند سخنرانی، به لندن رهسپار شدم و در آنجا، آقای سروش را دیدم. او در آن روزها، جزوه ای در دست داشت از فروکاهندگان آن دوره وحی به مجاز و رویا و...الخ! این فرد از همان دوره با این افکار اُنس داشت و نهایتا نتوانست گریبان خود را از قبضه اینگونه بافته ها برهاند و نهایتا تا امروز نیز، همان ها را بازپروری و بازگویی می کند!"
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |دو پرچمدار جنگ فرهنگی
🎙حجتالاسلام استادمیرباقری
به مناسبت رحلت استاد مصباح یزدی و سالگرد شهادت قاسم سلیمانی
⏰ 14 دی 1399
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
دو پرچمدار.MP3
15.73M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |دو پرچمدار #جنگ_فرهنگی
🎙حجتالاسلام استاد #میرباقری
🔹#شهید_قاسم_سلیمانی فقط سردمدار مبارزه با جریان تکفیری نیست، بلکه از اسوههای مبارزه با هر دو ضلع اسلام آمریکایی (غربگرایی و تکفیر) است.
🔹 شهید سلیمانی با استقامت و فداکاریاش، بهتنهایی یک #رسانۀ_بزرگ بر علیه گفتمان سازش با غرب و جریان دلدادگی و فریفتگی و تحقیرشدگی در برابر استکبار بود.
🔹 علامه مصباح یزدی و شهید قاسم سلیمانی، پرچمداران مبارزۀ فرهنگی با «غربگرایی و تکفیر» در دنیای اسلام بودند.
🔹 #علامه_مصباح_یزدی دو کار مهم انجام دادند: ۱. تلاش برای حفظ ثغور فرهنگ اسلامی و مبارزۀ مستمر و طولانی با انواع جریانهای غربگرا و التقاطی، که بهحق از عهدۀ این کار عظیم برآمدند.
۲. ایجاد بسط در عرصه معارف دینی و تربیتِ خیل عظیم شاگردانِ موفق در این زمینه.
⚜️ @mirbaqeri_ir
⚜️ @Taammolat74