eitaa logo
تاملات
743 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
📍 یادداشت | توهم کفایت در فهم پدیده‌های دینی تحلیل پدیده دینی با مدل دورکیمی خطاست! ✍🏻 مصطفی غفا
🔘 بخش ۱ از ۲ 🔹الزاما هم آن چیزی که در فضای درون‌دینی و متن و نص دین تحت عنوان مناسک یا شعائر شناخته می‌شود، بر چیزی که دورکیمی‌ها تحت عنوان مناسک بیان می‌کنند، قابل تطبیق نیست. برای تبیین این پدیده باید بین اینها تفکیک کنیم و در عین حال از قدرت مفهومی هر یک از اینها استفاده کنیم 🔹مناسک مذهبی و به‌خصوص مناسک سیاسی-‌مذهبی این‌قدرها در فضای جامعه غربی پرتکرار نبوده که بتواند ادبیات آنچنان غنی‌ای را پیرامون خودش ایجاد کند، در‌حالی‌که در «تجربه زیسته جمعی» ما این پدیده‌ها بیشتر رخ داده‌اند و فربه‌تر و پربسامدتر هستند. بنابراین ما از نظر علمی و فکری نیاز داریم به‌عنوان پدیده‌های بومی از حیث جامعه‌شناختی روی آنها تمرکز بیشتری داشته باشیم 🔹یکی از کارکرد‌های مناسک در هر دو وجه خودش -چه وجه جامعه‌شناختی و چه وجه دین‌شناختی- این است که به «تولید و بازتولید معنا» کمک می‌کند؛ یعنی مناسک «معناساز» هستند. البته می‌دانیم که هر چیزی وقتی از حد خودش بگذرد، به ضد خودش تبدیل می‌شود. اگر مناسک‌گرایی بی‌رویه باشد یا طبق ضوابط و قواعد مناسبی اتفاق نیفتد، می‌تواند عکس خودش را تولید کند؛ یعنی می‌تواند از نظر اجتماعی کارکرد معنازدا پیدا کند. در عین حال، نفس تُنُکی یا فربهی مناسک دلالت خاصی از حیث اجتماعی ندارد. 🔹 نمی‌توان گفت فربهی مناسک امر نکوهیده‌ای است یا تنکی مناسک امر پسندیده‌ای است؛ یا بالعکس. این موضوع اگرچه برای برخی تبدیل به مساله جامعه‌شناسی شده، نمی‌توان آن را به خودی خود معیار ارزش‌گذاری اجتماعی قرار داد. ⚜️ @Taammolat74
🔘 بخش ۲ از ۲ 🔹کسانی که دست‌اندرکار برگزاری مناسک یا شعائر و آیین‌ها هستند، نیازمند توجه به دو مقوله بسیار مهم هستند؛ اول اینکه سعی کنند خودشان این جشن‌ها یا سوگواره‌ها و آن چیزی که در کف خیابان یا میدان اتفاق می‌افتد را «روایت» کنند. این روایت‌ها هرچه بتواند آن تنوع و تکثر و کیفیات را بازنمایی کند، در سرنوشت چنین پدیده‌هایی موثر و مفیدتر خواهد بود. 🔹در واقع پنجره را به سمت «جذب حداکثریِ طیفی از نظر‌ها و سلیقه‌ها» باز می‌کند تا مردمان بیشتری بتوانند خودشان را در این چهارچوب کلی و بسترها تعریف کنند و آنها هم وارد این میدان شوند و رغبت به مشارکت پیدا کنند. روایت یک بدیل و یک بدل خواهد بود دربرابر ادعای توده‌واری مناسک. 🔹کسانی که از نزدیک چنین پدیده‌هایی را تجربه کرده‌اند و تجربه زیسته آن را دارند، می‌دانند که این پدیده در ذات خودش، واقعا داده‌های متنوع و متعددی دارد که می‌تواند بر چشم‌اندازهای نظری مختلفی دلالت کند. این بستگی به زاویه دید ما دارد که چگونه آن را روایت کنیم 🔹 دوم اینکه پژوهش کمی و کیفی داده‌بنیاد و روشمند از حیث اجتماعی درمورد این پدیده بسیار اندک است. به هر حال این پدیده‌ای مبتلابه و مکرر در جامعه ماست و ما باید بر مسائل پژوهشی جامعه خود تمرکز کنیم؛ آنگاه معلوم خواهد شد که آسیب‌های آن واقعا چیست. یعنی ما باید یک وجه پویایی‌شناسی یا خودانتقادی از منظر کسانی که به‌طور کلی طرفدار اصل برگزاری چنین ایده‌هایی هستند داشته باشیم که فضای ارتقای کیفی این پدیده را هم در بلندمدت برای ما فراهم خواهد کرد 🔹 در باب نظریه‌پردازی یا تحقیق و تامل علمی در مورد چنین پدیده‌هایی، ضمن اینکه از ذخیره مفاهیم و نظریه‌های جامعه‌شناختی استفاده می‌کنیم، نباید «توهم کفایت» داشته باشیم. چه بسا اگر چنین پدیده‌هایی در عالَم متجدد غربی هم متنوع و متعدد روی می‌داد، بیشتر بر آن تامل می‌کردند و نظریات متفاوتی در این مورد ارائه می‌دادند. حالا که ما در ایران امروز با این پدیده بیشتر مواجهیم و نصوص دینی‌مان هم از جهاتی بر این مسائل تاکید دارند یا لااقل ما را به این سمت و سو تشویق می‌کنند، شایسته است که از حیث نظری هم تأملات جدی‌تری بر تجربه زیسته خود داشته باشیم و نطریه‌پردازی کنیم ⚜️ @Taammolat74
📣 رونمایی از جلد اولین شماره دیده‌بان در سال جدید 💠 وصله‌ی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمی‌آید..؟ ✅ همراه با آثاری از 🔺عبدالحسین خسروپناه 🔻سید حسین شرف‌الدین 🔺محسن رنانی 🔻مقصود فراستخواه 🔺حسین کچوئیان 🔻شهریار زرشناس ➕یادبود شهادت سید محمدباقر صدر(ره) ➕معرفی کتاب «تاثیر مبانی کلامی بر الگوی پیشرفت» ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @didebane_andisheh
تاملات
📣 رونمایی از جلد اولین شماره دیده‌بان در سال جدید 💠 وصله‌ی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمی‌آید..؟ ✅ همر
سال جدید با شماره جدید آمدیم 🌺 ماحصل تلاش تیم فکری ما با کلی دغدغه برای زمینه‌سازی تفکر و گفتگو... نشریه رصدی - تحلیلی حوزه اندیشه که برونداد تقابل شناختی جریان‌های فکری در مسائل انضمامی و روز است. شماره جدید پیرامون مسئله توسعه در ایران نقدی بر جریان نئولیبرالیسم فرهنگی با تکیه بر اندیشه آوینی به زودی بارگزاری خواهد شد ✅ منتظر نظرات شما هستیم... ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حسین(ع) وارث پرچم سرخی است که از آدم، همچنان دست به دست، بر سر انسانیت می گردد و اکنون بدست او رسیده است ..... این پرچم را دست به دست، به همه راهبران مردم و همه آزادگان عدالتخواه در تاریخ بشریت سپرده است ........ در آخرین لحظه پرچم را از دست بگذارد به همه نسل ها و در همه عصرهای فردا فریاد بر آورد که: " آیا کسی هست که مرا یاری کند؟" علی شریعتی حسین وارث آدم ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | عاشورا، نهضت مقدس 🎙 سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قنبریان جلسه پنجم ⏰ دهه اوّل محرّم ۱۳۹۸ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
13980613_Ashora, Nehzat e Moghaddas.mp3
27.13M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |عاشورا، 🎙 سخنرانی حجت‌الاسلام جلسه پنجم 🔹فرق فعل ما با فعل امام معصوم این است که ما موظفیم بهترین عمل در روز وروزگار خود را بیاوریم اما او موظف است بهترین فعلی که هم جواب روز و روزگارش باشد هم جواب تاریخ بیاورد. او سرپرست حرکت حق در تاریخ هم هست پس نهضت مقدس می آورد. 🔹 چگونه امتی مرعوب می شود؟ یا سرافکنده و فاقد شخصیت می شود؟! -اگر به قوای برابر دشمن ببازد. فرماندهانش فرار کنند. رهبرانش تسلیم شوند دریوزگی کنند… یا دشمن پیش دستی کند قبل از خلق حماسه قهرمانان یک ملت را ترور کند، نفله کند. کاری که معاویه بوسیله مثل زیاد بن ابیه کرد. 🔹 مهمتر از مد جوانان وخودباختگی آنان، مدپذیری وخودباختگی مسئولان یک کشور است اگر بی شخصیت شدند تابع مد جهانی میشوند .موج شرقی بود، سوسیالیت میشوند؛موج غربی بود، لیبرال میشوند. دهکده جهانی وکدخدائی را می پذیرند. ⚜️ @Taammolat74
📍 یادداشت | همبستگی اجتماعی به معنای توده‌ای شدن نیست! مداخله دولت در آیین‌ها چگونه موثر می‌افتد؟! ✍🏻 مسعود زمانی مقدم 📂 پرونده : بن‌بست جامعه‌شناسی کلاسیک در فهم آیین دینی 🔹 اساسا آیین‌ها و مناسک واجد زمینه و ماهیتی اجتماعی‌اند، اگرچه می‌توانند نمود فردی هم داشته باشند. از این‌رو، برگزاری هر آیین به‌صورت یک رویداد فرهنگی قاعدتا دارای ویژگیِ جمعی‌بودن است. با وجود این هر آیین یا مناسکی در قالب یک رویداد فرهنگی الزاما نشان‌دهنده توده‌گرایی نیست. اگرچه توده‌گرایی نوعی از جمع‌گرایی و جمعی‌بودن است، اما هر تجمع یا گردهمایی آیینی ماهیتی توده‌ای ندارد، بلکه می‌تواند صرفا پدیده‌ای جمعی و اجتماعی باشد که از دل فرهنگ جامعه برخاسته است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍 یادداشت | همبستگی اجتماعی به معنای توده‌ای شدن نیست! مداخله دولت در آیین‌ها چگونه موثر می‌افتد؟!
🔹 کاملا طبیعی است که هر حکومتی براساس ایدئولوژی و خواسته‌هایی که دارد از مراسم و آیین‌هایی بیشتر یا کمتر حمایت کند. با وجود این عید غدیر ریشه فرهنگی در ایران دارد و جنبه‌‌های مدنی آن نیز قابل‌توجه‌اند. به نظر من بحث‌ها و انتقاداتی که بخشی از جامعه این روزها به برگزاری وسیع این عید با پشتیبانی حکومت دارند بیشتر جنبه‌ای سیاسی دارد و نشان‌دهنده نارضایتی‌های اجتماعی است و نه نقد بر ماهیت این عید یا حتی دقیقا انتقاد بر نحوه برگزاری آن 🔹 در واقع بحران‌های اجتماعی موجود و تنش‌های دولت- ملت در ماه‌های اخیر در ایران بخشی از مردم را نسبت به فعالیت‌های حامیانه نظام سیاسی بدبین کرده است وگرنه در تمام کشورهای جهان حکومت‌ها از مراسم، آیین‌ها و گردهمایی‌های خاصی حمایت می‌کنند، بنابراین اگر اکثریت مردم جامعه از وضع موجود احساس رضایت داشته باشند و روابط مطلوب‌تری با حاکمیت داشته باشند نسبت به حمایت حاکمیت از برخی از مراسم‌ و آیین‌ها واکنش منفی قابل‌توجهی نشان نمی‌دهند. 🔹هر آیین، مناسک و مراسمی این ظرفیت را دارد که به همبستگی جمعی کمک کند. اما تنش دولت-ملت می‌تواند این همبستگی را محدود به بخشی از جامعه کند و بخشی از جامعه را از خود دور کند. 🔹توده‌ای کردن یک مراسم می‌تواند نوعی همبستگی جمعی ایجاد کند اما اگر این توده‌گرایی ریشه‌گرفته از بستر اجتماعی نباشد دوام چندانی نخواهد داشت. با این حال همبستگی جمعی معادل توده‌ای بودن جامعه نیست، توده‌ای شدن عمدتا نشان‌دهنده نوعی کژکارکردی و بی‌کارکردی ارزش‌ها و هنجارهای عمومی است، درحالی‌که همبستگی جمعی نشان‌دهنده کارکردی بودن و پذیرفته‌شدن ارزش‌ها و هنجارهای غالب در جامعه است. 🔹 همه دولت‌ها بنا بر ارزش‌ها و ایدئولوژی‌هایی که دارند در برگزاری مراسم‌ و آیین‌های خاصی دخالت می‌کنند و این امری طبیعی است. مهم این است که این مداخلات مبتنی‌بر خواست‌های عمومی و جامعه مدنی باشد و از حد و حدود نیازهای جامعه تجاوز نکنند ... ⚜️ @Taammolat74
تاملات
📣 رونمایی از جلد اولین شماره دیده‌بان در سال جدید 💠 وصله‌ی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمی‌آید..؟ ✅ همر
⭕️ دیده‌بان اندیشه 49 منتشر شد ⭕️ 💠 با عنوان | وصله‌ی ناجور؛ چرا به ما نمی‌آید..؟ 🖇 نقدی بر جریان نئولیبرالیسم فرهنگی با تکیه بر اندیشه آوینی ✳️ در جهانی که ناسزایی نابخشودنی برای جوامع بشری به حساب می‌آید، شهید در آثار خود، مدل توسعه مدرن را وصله‌ی ناجوری معرفی می‌‎کند که با فرهنگ ایرانی_اسلامی همخوانی ندارد؛ ایشان مهمترین دلیل این ناهمخوانی را غلبه رویکردهای مادی و اقتصادی در این مدل دانسته و با تاکید بر لزوم گزینش از امکانات تمدن غرب، نظریات فرهنگ‌پایه خود را به منظور تحقق پیشرفت مطلوب ارائه می‌دهد. دراین شماره چهره‌های مطرح ایدئولوگ توسعه در ایران امثال ، ، و... مورد نقد و بررسی قرار گرفت. خودم در یادداشت کوتاهی روایت مقصود فراستخواه از ، و را مورد نقد قرار دادم.. ممنون میشم اگر نظرات و پیشنهادات خودتون رو برای تیم ما ارسال بفرمایید تا در شماره های بعدی استفاده کنیم. همچنین در دیده شدن و توزیع کار اگر صلاحدید بود کمک کنید ممنون میشیم🌹 ⚜ @Taammolat74
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
DA 049 Final WEB Version Spread (2).pdf
19.8M
💥 نشریه دیده‌بان اندیشه (شماره ۴۹) 💠 وصله‌ی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمی‌آید..؟ 🖇 نقدی بر جریان نئولیبرالیسم فرهنگی با تکیه بر اندیشه آوینی ❇️ سرخط‌های این شماره: 🔻نقد دیدگاه‌های تک‌بعدی نسبت به آرمان پیشرفت؛ 🔺تبیین مقوله نهیلیسم در پرتو نظم ماشینی مدرن؛ 🔻بررسی انگیزه انسان غربی برای فرار از کار و اشتغال؛ 🔺تفسیر مبانی لیبرالیستی طرفداران مدل توسعه مدرن. 🆔 @Didebane_Andisheh
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
DA 049 Final WEB Version mobile.pdf
20.23M
💥 نشریه دیده‌بان اندیشه (شماره ۴۹) 💠 وصله‌ی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمی‌آید..؟ 🖇 نقدی بر جریان نئولیبرالیسم فرهنگی با تکیه بر اندیشه آوینی ❇️ سرخط‌های این شماره: 🔻نقد دیدگاه‌های تک‌بعدی نسبت به آرمان پیشرفت؛ 🔺تبیین مقوله نهیلیسم در پرتو نظم ماشینی مدرن؛ 🔻بررسی انگیزه انسان غربی برای فرار از کار و اشتغال؛ 🔺تفسیر مبانی لیبرالیستی طرفداران مدل توسعه مدرن. 🆔 @Didebane_Andisheh
📣 به اطلاع فرهیختگان و علاقه‌مندان عرصه فکر و نظر می‌رساند که به دلیل مهیاشدن شرایط انتشار نسخه چاپی و باکیفیت نشریه دیده‌بان اندیشه، هم‌اکنون امکان خرید برای همگان فراهم آمده است. 🔹به مناسبت انتشار اولین شماره در سال جاری با طراحی جدید، شماره 49 نشریه با تخفیف ویژه به فروش خواهد رسید. 🔸نهادها و موسسات نیز می‌توانند با درخواست تعداد بالایی از نسخ نشریه، از تخفیف مضاعف برخوردار شوند. 🔹از تاریخ انتشار نسخه الکترونیکی نشریه به مدت دو هفته کاری، امکان ثبت سفارش برای نسخه چاپی آن فراهم است. 🔸علاقه‌مندان می‌توانند با اعلام درخواست خود مبنی بر اشتراک سالانه، به صورت مُداوم، نسخه‌های جدید نشریه را درب منزل خود دریافت کنند. ✅ به منظور تقاضای خرید شماره چهل و نهم با عنوان «وصله‌ی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمی‌آید..؟»، درخواست خود را به آیدی @m110614 ارسال فرمایید. ⚜ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز مي‏خواهد ما را از جدا كند. امروز نيز دو عهد و دو جبهه در كار است: يكی عهد و جبهه حسينی كه را معنادار مي‌‏كند و ديگري عهد و و پوچی كه همه زندگی را تباه مي‏‌كند. (ع) كهنه شدني نيست، اما عامل كهنه شدن جامعه اسلامی، نزديك شدن به فرهنگ معاويه است. براي كساني كه به وصل هستند حسين(ع) هميشه زنده و جاويد است و فقط عهد نبوی است كه تازه است و تازه مي‏ماند و فهميدن اين مطلب تنها از طريق حكمت و ممكن است و لاغير! 🏴 اصغر طاهرزاده کربلا مبارزه با پوچی‌ها ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | عاشورا، نهضت مقدس 🎙 سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قنبریان جلسه ششم ⏰ دهه اوّل محرّم ۱۳۹۸ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
13980614_Ashora, Nehzat e Moghaddas.m4a
32.7M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |عاشورا، 🎙 سخنرانی حجت‌الاسلام جلسه ششم 🔹 خلوص و اصالت‌های خود را با دوام بیشتر معامله نمی‌کند. بیش از پیروزی ظاهری و غلبه به خلوص و ایستادگی بر اصالتهایش پافشاری می‌کند. اینجور شورانگیز می ماند وقابل تأسی؛ بعدی‌ها پیروزی هم می‌آورند. والا ماهم میتوانیم با قاطی کردن زهرماری‌ها بیشتر بمانیم و… 🔹شریح و ابوموسی هم تراز دولت مقدس علی (ع)نبودند. پذیرششان بخاطر لابی کانون قدرت وثروت نبود. علی “سفارش پذیر” نیست اما” مشورت پذیر “است؛ ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زمانی شریعتی می‌گفت: «اکنون شهيدان مرده‌اند، و ما مرده‌ها زنده هستيم. شهيدان سخنشان را گفتند، و ما کَرها مخاطبشان هستيم، آنها که گستاخی آن را داشتند که وقتی نمی‌توانستند زنده بمانند مرگ را انتخاب کنند، رفتند، و ما بي شرمان مانديم، صدها سال است که مانده‌ايم...» اما آوینی بعدا یادآور شد: «ﭘﻨﺪﺍﺭ ﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ‌ﺍﯾﻢ ﻭ ﺷﻬﺪﺍ ﺭﻓﺘﻪ‌ﺍﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﻬﺪﺍ ﻣﺎﻧﺪﻩ‌اند. زمان ما را با خود برده است اما این صدا جایی بیرون از دسترس زمان باقی است و روزها یکی پس از دیگری می‌گذرند. . باد زمان در این شهر زمینی می‌وزد نه آن شهر آسمانی که در کرانه ابدیت بیرون از رهگذر باد وجود دارد. آن روزها مانده‌اند و باد زمان ما را با خود برده است. آن روز‌ها زمین و آسمان بهم پیوسته بود و مردترین مردان از همین خاک بال در آسمان‌ها می‌گشودند. زمین عرصه ظهور یک حقیقت آسمانی است و جنگ برپاشده بود تا آن حقیقت ظهور یابد. زندگی ادامه دارد و حقیقت جز لحظاتی کوتاه نقاب از چهره بر نمی‌گیرد. شقایق‌ها پژمرده میشوند اما عشق و زیبایی ماندگار است...»🏴 ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | عاشورا، نهضت مقدس 🎙 سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قنبریان جلسه هفتم ⏰ دهه اوّل محرّم ۱۳۹۸ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
13980615_Ashora, Nehzat e Moghaddas.m4a
27.45M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |عاشورا، 🎙 سخنرانی حجت‌الاسلام جلسه هفتم 🔹ویژگی دیگر نهضت مقدس -به تعبیر شهید مطهری-این است که تک باشد.”یعنی مانند برقی باشد در ظلمات وندائی باشد در سکوت مطلق”.... هرچه سکوت وخفقان بیشتر ،نهضت مقدس تر.چون تا جائی عده بیشتری هستند که حرفی بزنن نهی ای بکنند. ⚜️ @Taammolat74
📍 یادداشت | بررسی شیوه تبیین مذهب در رسانه ملی امروز تعریف رسانه ما از حقیقت، مصلحت، منافع اجتماعی و مصالح اجتماعی عوض شده‌است. ✍🏻 حسن رحیم‌پور ازغدی 📂 پرونده : آداب دین‌ورزی در رسانه 🔹 در قیاس شیوه تبیین مذهب در زمان قبل و بعد از انقلاب تفاوت‌هایی وجود دارد که بیش از آن که به دانش مربوط باشد، به بینش مربوط است. قبل از انقلاب، امام و بعضی از متفکران بزرگ، دانش جدیدی به نسل ما ندادند، اطلاعاتی که آن‌ها به ما دادند از سنخ بینش بود و آن‌ها بینش ما را عوض کردند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍 یادداشت | بررسی شیوه تبیین مذهب در رسانه ملی امروز تعریف رسانه ما از حقیقت، مصلحت، منافع اجتماعی و
🔘 بخش 1 از 2 🔹 بیان دین وقتی که در قدرت نیستید یک طور اثر دارد و وقتی بعد از ، همان حرف‌ها را با داشتن ۴۰ شبکه و ده‌ها هزار کارمند و بدون هیچ رقیب جدی می‌گویید، نتیجه دیگری دارد. اگر چهار پنج شبکه دشمن با چندصد و بعضا چند ده کارمند، مخاطب پیدا می‌کنند معنی‌اش این نیست که آن‌ها حق می‌گویند و ما باطل. مسأله این است که آن‌ها از زاویه‌ای وارد می‌شوند که مخاطب به پیام و معنای حرف آن‌ها توجه ندارد و فقط به حرفشان توجه می‌کند. شما اگر بهترین حرف‌ها را هم بگویید، مخاطب بیشتر از معنا به کارکرد آن توجه می‌کند... 🔹 وقتی به می‌رسد و برمسند مستقر است و رقیب جدی هم ندارد، عیب‌های خود را نمی‌بیند. اکنون رسانه ما در موضع قدرت است و رقیب ندارید. حال از کجا بدانیم مثلا این را که شما ساخته‌اید، چند نفر دیده‌اند؟ ما اکنون شاخصی برای تعیین مفید، مضر یا خنثی بودن برنامه‌های مذهبی مناسبتی نداریم. 🔹 در این حوزه رقابت شفاف و پاسخگویی مناسبی وجود ندارد. اغلب هم فکر می‌کنیم اگر موسیقی جوان‌پسند به برنامه اضافه کنیم یا برای حجاب و لباس مجری برنامه، رنگ‌های روشن انتخاب کنیم تمام مشکلات ما حل می‌شود البته چنین مواردی حتما موثر است، اما اصل موضوع چیز دیگری است 🔹 امروز مدیران رسانه این جمله امام که گفته بودند: «شما دو روز رادیو را به دست ما بدهید و ببینید چه کار می‌کنیم.» را چماق می‌کنند و بر سر من و امثال من کوبیده و می‌گویند: «این رادیو متعلق به شماست، هر کاری که بلدید و می‌توانید، انجام دهید.» در حالی که این حرف جواب دارد. آن حرفی را که امام می‌گفت اگر برای گفتنش رسانه داشته باشیم زلزله می‌شود، ایشان بدون رادیو و با اعلامیه گفت و زلزله شد؛ اما آن چیزی که امروز در رسانه گفته می‌شود، حرف‌های امام نیست. 🔹 گاهی حرف‌زدن از مذهب، است یعنی همان کاری که امام انجام می‌داد، گاهی هم حرف زدن از مذهب شغل است و بابت آن حقوق می‌گیرند. خطابم کل مسئولان فرهنگ‌سازی دینی جامعه است و در راس آن حوزه ها، منبری‌ها، امام‌جمعه‌ها و... در نهاد‌های مختلف و تشکیلات مشابهی که تعدادشان کم نیست. امروز تعریف رسانه ما از حقیقت، مصلحت، منافع اجتماعی و مصالح اجتماعی عوض شده‌است. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
📍 یادداشت | بررسی شیوه تبیین مذهب در رسانه ملی امروز تعریف رسانه ما از حقیقت، مصلحت، منافع اجتماعی و
🔘 بخش 2 از 2 🔹 وقتی مجبور می‌شوید حرف‌هایی که ۴۰ سال پیش، بزرگ‌ترین تاریخ معاصر را ایجاد کرد را امروز در لفافه بگویید و آن‌ها را کنار تعدادی و موزیک و حرف‌های بی‌ربط مطرح کنید تا مخاطب پیدا کند، به این معنی است که این حرف‌ها، حرف‌های ۴۰ سال قبل نیست و کارکرد آن تغییر کرده‌است. 🔹 این حرف‌ها جنازه آن حرف‌هاست به این دلیل که آن حرف‌ها در زمانه‌ای که عصر رقاص، مطرب و سلبریتی بازی‌های زمان شاه بود، جمعیتی را از پای مشروب‌فروشی و فاحشه‌خانه به مسجد کشاند. آن حرف‌ها چه داشت که با شنیدنش، جماعت بی‌حجاب و کمونیست باحجاب می‌شد و بچه سرمایه‌دار‌ها که اسم‌های اجق وجق داشتند، اسم خود را زینب و فاطمه می‌گذاشتند؟! اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ به هویت انسانی و انقلابی تبدیل شد. یعنی دختر‌ها با افتخار و با اراده خودشان باحجاب می‌شدند و این‌طور نبود که بگویند ما به زور تن به قدرتی - ولو به شرع - داده‌ایم. 🔹زمان مناسبت‌های مذهبی، صداوسیما دوربین‌های خود را روی بارگاه و گنبد ائمه تنظیم می‌کند و با صحبت تعدادی و سلبریتی می‌خواهد به مخاطب بفهماند امروز روز عید یا عزای امامی است و ... در چنین مناسبت‌هایی نباید سخاوت به خرج داد و از هر گروه و دسته‌ای خواست در مورد مذهب صحبت کنند. نباید کاری کنیم که تشنگی و عطش جامعه برای امور مذهبی از دست برود.🔻 🔹 اصلا ملاک نیست که ما چه تعداد برنامه مذهبی در سیما داریم. کارکرد این برنامه‌ها و معنا و برداشتی که مخاطب از آن‌ها دریافت می‌کند، مهم است. باید به دو قطبی‌هایی که معمولا می‌سازند توجه کرد و از خود پرسید این مذهب، مذهب حکومت است یا مردم؟ این مذهب، صادق است یا عوام‌فریب؟ این مذهب، پاسخ روشنفکران ضد دین را می‌دهد یا مسائل را ماستمالی می‌کند؟ این مذهب نگران عدالت اجتماعی هست یا نیست؟ خلاصه این‌که اگر مخاطب شما جزو خواص باشد ازخود می‌پرسد چرا این تفسیر از مذهب ارائه شده و به دنبال استدلال و برهان می‌گردد، اما اگر جزو عوام باشد، به حقانیت کار ندارد و به فایده کار دارد ⚜️ @Taammolat74