تأمُّلاتِ نظری
📚 نام اثر: درسنامه ی مختصرِ "لیبرالیسم کلاسیک" و "نئولیبرالیسم" ✍️🏼 نویسنده: دکتر شهریار زرشناس 🔸️
یادداشتِ دوم امشب بارگذاری خواهد شد.
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨بنزین؛ اولین سوژه اولین عملیات فریب کارشناسان روی ذهن دکتر پزشکیان
آقای دکتر پزشکیان رئیسجمهور منتخب گفتهاند: «ما در کشور ناترازی انرژی داریم و در حال حاضر برای خرید بنزین، ۸ میلیارد دلار پول میدهیم؛ یعنی بنزین را مثلاً حدوداً ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان میخریم، بعد ۱۵۰۰ تومان میفروشیم! خب تا کجا میتوانیم این کار را بکنیم؟»
آنچه از این اظهارات برداشت میشود این است که در طول مدتی که دکتر پزشکیان در ساختمان قرمز ریاستجمهوری مستقر شدهاند، در معرض یک عملیات روانی سنگین قرار گرفتهاند تا به گرانسازی بنزین رضایت دهند.
اما واقعیت چیست؟ آیا این ادعا که دولت بابت خرید بنزین ۸ میلیارد دلار پول میدهد، صحیح است؟ آیا واقعا دولت بنزین را ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان میخرد و ۱۵۰۰ تومان میفروشد؟
پاسخ، خیر است! من از آقای پزشکیان خواهش میکنم در برابر هر ادعایی از این جنس، سوالات اساسی و راهبردی بپرسند. سوال کنند که این ۸ میلیارد دلار ادعایی دقیقا از چه منبعی تامین شده و از چه مسیری به چه کسی پرداخت شده است؟
واقعیت این است که دولت حتی یک دلار بابت خرید بنزین پرداخت نکرده است.
بر اساس گزارش کارشناسان و به استناد مستندات موجود، خدمت رئیس جمهور منتخب عارضم که از سال ۱۳۸۶ تا امروز، دولت جمهوری اسلامی نفت خام را با تخفیف ۵ درصد نسبت به قیمت فوب خلیج فارس، به پالایشگاههای داخلی میدهد. اما پالایشگاهها بابت نفت پولی به دولت پرداخت نمیکنند. پالایشگاهها بنزین و ۴ فرآورده اصلی دیگر (گازوئیل، نفت سفید، مازوت و گاز مایع) را به قیمت فوب خلیج فارس با نفت دریافتی از دولت، تهاتر میکنند. به عبارت سادهتر، دولت نفت میدهد، ۵ فرآورده از جمله بنزین میگیرد، بدون اینکه ریالی رد و بدل شود. اما نکته اینجاست که پالایشگاهها علاوه بر ۵ فرآورده اصلی، بیش از ۴۰ فرآورده دیگر نیز از نفت استحصال میکنند(معادل حدودا ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز) و به قیمت فوب به داخل کشور میفروشند.
دقت بفرمایید! نفت را با ۵ درصد تخفیف فوب میگیرند، اما بدون تخفیف نسبت به فوب ۵ فرآورده به دولت تحویل میدهند. ۵ درصد تخفیف از یک سو، و ارزش بیشتر ۵ فرآورده نسبت به نفت خام از سوی دیگر، باعث شده دولت با وجود فروش روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت به پالایشگاههای داخلی، بیش از ۲ میلیارد دلار به این پالایشگاهها بدهکار شود!
اما آنچه جدیدا اتفاق افتاده، این است که وزیر نفت آقای روحانی معتقد بود پالایشگاهسازی کثافتکاری است و پالایشگاههای کشور را توسعه نداد. با توجه به افزوده شدن سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو به ناوگان کشور، تقاضای بنزین بیش از عرضه بنزین رشد کرد.
اینک به دلیل عدم توسعه کافی ظرفیت پالایشی کشور، دولت همان رابطه تهاتری را که با پالایشگاههای داخلی داشت، با پالایشگاههای خارجی برقرار کرده است. یعنی به پالایشگاههای خارجی نفت خام میدهد(بدون تخفیف ۵ درصد فوب) و بنزین (باکیفیتتر!) با قیمت فوب تحویل میگیرد. یعنی معالاسف بر اساس تفکر یارانه پنهان، توجیه اقتصادی واردات بنزین برای دولت بیش از خرید بنزین از پالایشگاههای داخلی است!
یک نکته جالب دیگر، تغییر ترکیب تولید پالایشگاههاست. گفتیم که پالایشگاهها فرآوردههای نفتی را به قیمت فوب به داخل میفروشند. بنابراین، هرچه بنزین کمتری تولید کرده و فرآورده ویژه بیشتری تولید کنند، سود بیشتری میبرند. بر اساس گزارشهای رسمی، سهم فرآوردههای ویژه از کل تولید، از یک درصد در سال ۸۶ به حدود ۲۰ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. یعنی پالایشگاهها بجای تولید بنزین و عرضه آن به شکل تهاتری با دولت و درگیر شدن با روابط مالی ناشی از هدفمندسازی یارانهها، ترجیح میدهند محصولات دیگری تولید کرده و به نرخ جهانی به مردم بفروشند. به عبارت سادهتر، اگر سهم بنزین از تولیدات پالایشگاهها، مانند دوره پیش از ۱۳۸۶ بود، شاید امروز کمبود بنزین نداشتیم!
دفت بفرمائید که این مطلب نیز مبتنی بر نظرات کارشناسی است. اما کارشناسان متنوعاند و متفاوت میاندیشند. ما هستیم که باید تشخیص دهیم کدام نظر کارشناسی، در جهت منافع ملی است.
راهکار روشن است: اولا سیاست غلط جهانیسازی قیمتها و حاکم کردن دلار آمریکا در خاک ایران باید کنار گذاشته شود. ثانیا، انفال متعلق به دولت اسلامی است. بنگاههایی نظیر پالایشگاهها و پتروشیمیها و شرکتهای بازرگانی نفتی و... صرفا باید حقالعمل ارائه خدمات خود را دریافت نمایند، نه اینکه مالک انفال فرآوری شده شوند.
@syjebraily
هدایت شده از دکتر حسین صمصامی
تحلیل ارزی.pdf
991K
در ارتباط با علتالعلل تورم اقتصاد ما دو تحلیل وجود دارد : گروهی علت را در کسری بودجه و نقدینگی و گروه دیگر علت را در نرخ ارز میدانند.
در نوشتار زیر به بررسی این موضوع پرداختیم. توصیه میکنیم مخاطبان عزیز فایل پیدیاف پیوست را به دقت مطالعه بفرمایند.
30.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جنگ منطقه ای با اسرائیل چگونه خواهد بود؟
🔸️ پیوستگی زمینی اضلاع محور مقاومت نشان می دهد در صورت وقوع جنگ بزرگ، میلیون ها داوطلب می توانند به مرزهای فلسطین اعزام شوند.
🔸️ حزب الله و سوریه غافلگیری های پدافندی برای جنگ آینده با اسرائیل آماده کرده اند.
🔸️ نتانیاهو منتظر نتایج انتخابات آمریکاست و تمایل دارد در دوران ترامپ جنگ بزرگ صورت گیرد.
@taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
31.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 در این ۱۲ دقیقه که برشی از مناظره با آقای سعید لیلاز است، سیر اجرای سیاستهای نئولیبرال از دوره سازندگی تا امروز مرور شده است.
✨به کانال دکتر سید یاسر جبرائیلی در ایتا بپیوندید✨
https://eitaa.com/joinchat/890109952Cc8072c06f8
✍️🏼 دکتر صمصامی: متاسفانه در کنار حذف 485 قلم کالا از شمول ارز 28500 و انتقال آن به تالار دوم نیما، بانک مرکزی در حال افزایش نرخ نیمایی است، یعنی قیمت این کالاها دو بار افزایش مییابد؛ یکبار با تبدیل ارز از 28.5 به 40 و بار دیگر از 40 به 44 هزار تومان!
پروژۀ گرانسازی قرار است تا کجا ادامه یابد و چه کسی پاسخگوست؟
از سال 1369 تاکنون به دنبال نرخ بازار آزاد، ارز رسمی را از 7 به 44000 تومان افزایش دادیم، اما اکنون نرخ آزاد 60 هزار تومان است.
آیا تعهد میدهید اگر نرخ رسمی را به 60 رساندید، باز نرخ بازار آزاد جهش نکند؟
راستی، تغییر نرخ ارز بر سفرۀ مردم و سرمایههای اجتماعی انقلاب چقدر بوده؟
@taammolatenazari
📚 پیرامونِ چیستی و مختصاتِ #نئولیبرالیسم [بخش دوم]
🔸️ بلوکِ ایدئولوژی های #لیبرال_دموکراسی بیش از دیگر ایدئولوژی ها در سیرِ حیات و تطورِ غرب تاثیر گذار و نقش آفرین بوده است. اجمالا باید گفت: بلوک یا خانواده ی ایدئولوژی های "لیبرال دموکراسی" از سه ایدئولوژی تشکیل شده است که شرح اجمالیِ آن چنین است:
1️⃣ #لیبرالیسم_کلاسیک؛ اولین ایدئولوژی عالَم مدرن است که در قرن هفدهم پدید آمد و در آن زمان در هلند و انگلستان به عنوانِ سخنگوی منافع و خواست های زرسالاران یهودی و حلقه های سرمایه داری مرتبط با آن مطرح گردید. در قرن هجدهم بر دامنه و عمق نفوذِ "لیبرالیسم کلاسیک" افزوده شد و انقلاب های آمریکا [۱۷۷۶] و فرانسه [۱۷۸۹] با محوریت فکری و سیاسی این ایدئولوژی صورت گرفت. نفوذ و سیطره ی لیبرالیسم کلاسیک در قرن نوزدهم افزایش یافت و هر جا که به قدرت می رسید؛ جز #فقر، #بی_عدالتی و #شکاف_های_طبقاتی به بار نیاورد. استعمارگرانِ #غرب_مدرن از نیمه ی دوم قرن هفدهم تا اوایل قرن بیستم زیر چترِ این ایدئولوژی و شعارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادیِ آن حرکت می کردند. در #قرن_بیستم به خصوص پس از جنگ جهانیِ اول و شدت یافتنِ #بحران_های_اقتصادی_اجتماعی ناشی از لیبرالیسم کلاسیک، تدریجا از نفوذ و مقبولیت آن حتی نزد اعضای کاستِ حاکمانِ جهانی کاسته شد و سردمدارانِ نظام جهانی سلطه ی اومانیستی، هراسان از انفجارِ خشم و طغیان عدالتخواهانه ی مردم، تدریجا لیبرالیسم کلاسیک را به کناری نهادند و ایدئولوژی "سوسیال دموکراسی" را جایگزین آن نمودند.
2️⃣ #سوسیال_دموکراسی_لیبرال؛ تسلط بلشویک ها بر روسیه و بالا گرفتنِ بحران های اقتصادی_اجتماعی در نقاطِ مختلف اروپا، بحران #وال_استریت در آمریکا و قدرت گرفتنِ #نازی_ها و فاشیست ها و فالانژیست ها در آلمان، ایتالیا، اسپانیا، سردمدارانِ کشورهای اصلی بلوک سرمایه داری متروپل را در هراس فرو برد و آنها به خاطر رهایی از بحران های کمرشکنِ اقتصادی سال های دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ و ترس از تکرار تجربه ی بلشویک ها و فاشیست ها در روسیه، ایتالیا و آلمان و کاستن از آتش انفجارِ اعتراضات مردمی، مدل ایدئولوژیکِ #سوسیال_دموکراسی_لیبرال را جایگزین مدل لیبرالیسم کلاسیک نمودند. در این مدل به منظور حفظ کلیت رژیم های سرمایه داری از خطر انقلابِ محرومان و گرسنگان، دولت های سرمایه داری در برخی قلمروهای اقتصادی و اجتماعی دخالت کردند و با تأسیس مدارس، مهد کودک ها و دانشگاه ها و بیمارستان های دولتی و پرداختِ بیمه ی بیکاری و برخی خدمات اجتماعیِ دیگر تا حدی از این شورش علیه سرمایه داری جهانی کاستند. این وضع تا پایان دهه ی ۱۹۷۰ میلادی ادامه یافت.
3️⃣ #نئولیبرالیسم؛ در پی بروزِ #بحران_های_اقتصادی سال های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ و فرو رفتنِ کشورهای سرمایه داری در یک #بحران_رکودی_تورمی، نرخِ سودِ سرمایه دارنِ غربی رو به کاهش گذارد و این امر موجب ناخشنودی آنها شد. در این شرایط بود که کاستِ حاکمان جهانی دیگر خطر انقلابِ توده ها را نمی دیدند و از طرفی خطر فاشیسم جدی نبود و شوروی هم دچار استحاله از درون شده بود، به منظور رفع بحران اقتصادی و افزودن بر سودِ سرمایه داران جهانی تصمیم گرفتند که تدریجا از اواخر سال های دهه ی ۱۹۷۰ سیاستمداران و ایدئولوگ های #نئولیبرال جانشین سوسیال دموکرات ها شدند و تدریجا #نئولیبرالیسم به ایدئولوژی اصلی و مسلط نظام جهانی سلطه ی استکباری بدل گردید.
🔸️ پ.ن: همه ی این ایدئولوژی های سه گانه ی بلوک "لیبرال دموکراسی" مدافع و سخنگوی منافع و خواست های #سرمایه_داری_مدرن است. این ایدئولوژی ها با مراتبِ مختلفی که دارند، بر فردانگاریِ لیبرالی و آزادیِ نفسانیت مدار مدرن تکیه و تأکید دارند و منافع سرمایه داری جهانی را تأمین می کنند.
@taammolatenazari
✍️🏼 جناب آقای پزشکیان! انتخاب آقای #عارف به عنوان معاون اول دولت تان، این پیام واضح و آشکار را می رساند که اتفاقا حضرتعالی برخلاف گفته هایتان در مناظرات انتخاباتی که می گفتید وابسته به هیچ حزبی نیستید، کاملا با مشی جریانِ سیاسیِ #اصلاحات بنا دارید کُنش گری کنید. امیدواریم توصیه های امروز رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ را جدی گرفته و پایبندِ وعده های #عدالت_محورانه ی خود باشید و از تجارب تلخِ دهه ی ۹۰ درس گرفته باشید.
@taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 توصیه ی اقتصاددانانِ #نئولیبرال به دولت #دکتر_روحانی چه بود؟
1️⃣ کسانیکه مستمرا در حال القاء این مطلبند که؛ آقا #گران_کنید تا فضای اقتصادی بهبود یابد، یا جهلِ به تجاربِ گذشته دارند و یا اساسا ذی نفعِ این گران سازی ها هستند.
2️⃣ در طی دهه ی گذشته که #ارز یک سیر صعودی به خود گرفت، آیا فضای اقتصادی بهبود یافت؟ آیا این سیر صعوی تورم زا نبود؟ و کسانی که امروز مجددا می خواهند ارز ۲۸۵۰۰ را گران کنند، آیا نباید از این تجارب درس بگیرند؟!
3️⃣ مضاف بر این، دائما در حالِ پمپاژِ این مطلبند که؛ آقا، چون انرژی در ایران #یارانه می گیرد (ارزان است)؛ اولا: قاچاق سوخت اتفاق می افتد، ثانیا: مصرف و اسراف بسیار رخ می دهد، ثالثا: بی عدالتی در توزیع انرژی بین اقشار مختلف رخ می دهد. پس بهتر است که ما #انرژی را گران کنیم تا این اتفاقات رخ ندهد و مضاف بر این شرائط اقتصادی بهبود یابد!!!
4️⃣ واقعا آدمی تعجب می کند از اشخاص و جریان هایی که مدام بر روی #گران_کردن تمرکز می کنند!!! خب شما اگر می خواهید جلوی قاچاق سوخت را بگیرید، یا اصلاح الگوی مصرف کنید و یا توزیع عادلانه انرژی کنید، راه ها و طرق گوناگونی وجود دارد، چرا مستقیما انگشت گذاشته اید بر روی #گران_کردن!!! آیا نمی دانید این آزاد کردنِ قیمت ها، خاصتا در بخشِ #ارز و #انرژی، آثارِ تورمیِ وحشتناکی دارد؟؟؟
5️⃣ دوستان! #نئولیبرالیسم یک اندیشه است در اقتصاد که بصورتِ افراطی معتقدِ به #بازار_آزاد است و نیز معتقدِ به انباشت و تداولِ ثروت در دست اغنیاء. باید آن را دقیق شناخت و با آن بصورت جدی مبارزه ی فکری، فرهنگی و رسانه ای کرد.
🆔️ @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️ حمیدرضا عارف: توانایی هایم به دلیلِ #ژن_خوب و خونِ خوبِ پدر و مادرم بود.
پ.ن: این مطلب رو نگذاشتم که بخواهم کسی رو تخریب کنم؛ صرفا بنا این بود تا مجددا به حافظه تاریخی یادآوری شود که با چه پدیده ی زشت و نامیمونی در بین برخی رجال سیاسی و آقازاده هاشون مواجه ایم. این نگاه است که فضای سیاسی و اقتصادی کشور را زشت می کند و تدریجا اگر شدت یابد و با آن مقابله نشود؛ از سوی مردم، سلب اعتماد نسبت به حاکمیت بوجود می آید.
@taammolatenazari
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
🌀فیلترینگ را بردارید تا بتوانید انرژی را گران کنید
🔹 این خلاصه پیشنهاد مقاله نویس روزنامه دنیای اقتصاد است که میگوید چون فعلا امیدی به تعامل با آمریکا نیست و ممکن است ترامپ هم برگردد، دنبال بهینه دوم برویم: فعلا یک مقدار آزادی اجتماعی به مردم بدهید و مثلا فیلترینگ را بردارید، که مردم تحمل درد شوک درمانی گران سازی بنزین را داشته باشند. بخوانید
https://B2n.ir/e04497
🔹این پیشنهاد در واقع به این معناست که سر مردم را به رفع فیلترینگ و افزایش ازادیهای اجتماعی گرم کنید که درد شوکدرمانی اقتصادی و کوچکشدن سفره معاششان را نفهمند.
🔹یاد جملهای افتادم که نائومی کلاین در کتاب دکترین شوک از رمان نویس معروف جورج اروول در ابتدای یکی از فصول کتابش آورده است:
«اون قدر فشارتون میدیم تا خوب تخلیه شوید، بعدم خودمون پُرتون میکنیم».
✍️توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🔰 چند فرمایش از رهبر معظم انقلاب (دام عزه) در دفاع از فلسفه صدرایی و پیشنهاد تکامل فلسفه
🔸️ نقص فلسفه ما این است که در ذهنیّاتِ مجرّد باقی مانده و امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید.
«دو سه نکته درخصوص آموزش فلسفه و پژوهش فلسفی عرض میکنم، که خوشبختانه دیدم در ذهن بعضی دوستان هم هست. یکی مسألۀ امتداد سیاسی - اجتماعی فلسفه است که من مکرّر به دوستان گفتهام و الان هم در تأیید فرمایش بعضی از آقایان عرض میکنم؛ منتها نه با تعبیر رنسانس فلسفی؛ نباید به این معنا مطرح شود. ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفهمان احتیاج نداریم. نقص فلسفۀ ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفۀ ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفههای غربی برای همۀ مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفۀ ما بهطور کلّی در زمینهی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااینکه خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لاالهالا اللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. میتوان در مبانی موجود فلسفیِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، - اگر نگوییم از همهی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفیِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفههای مضاف که آقایان فرمودند: فلسفۀ اخلاق، فلسفۀ اقتصاد و.... این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچکس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید».
🔗 در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی (۱۳۸۲/۱۰/۲۹):
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8616
🔸️ فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه است نه فلسفه. چون فلسفه اسلامی هنوز امتداد عینی پیدا نکرده است.
«فلسفه خوب است؛ نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است. در این تردیدی نیست. لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفۀ اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفۀ اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفۀ کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفۀ ملّاصدرا یا فلسفۀ فرض بفرمایید که ابنسینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده. نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است».
➖ در دیدار اعضای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی (۱۳۹۷/۱۲/۱۳):
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898
🔸️ اجتهاد در فلسفه و کلام، امر لازمی است.
«اگر اجتهاد با همان شیوۀ درست و صحیح خود که تکیه به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقىِ حسابشدۀ پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است. اجتهادها ولو نتائج مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند. شاگرد بر علیه نظر استاد، باز شاگرد او بر علیه نظر او حرفهایی زدهاند، مطالبی گفتهاند؛ هیچ اشکالی ندارد؛ این موجب بالندگی و پیشرفت است. این اجتهاد باید در حوزه تقویت شود.
اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد.»
➖ در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم (۱۳۸۹/۰۷/۲۹)
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357
Eitaa.com/taammolatenazari
May 11
🔰 انفجار ضاحیه و قواعد جدید نبرد
1️⃣ دقایقی پس از ترور امروز در بیروت، سری از محل انفجار زدیم. هدف ساختمان چندطبقهای در پشت بیمارستان بهمن بود. هدف: یکی از کلیدیترین فرماندهان نظامی حزبالله. اسرائیل با اقدام امشب، پس از ۱۸ سال خط قرمز مهمی را شکست: ترور مستقیم فرماندهان حزبالله در ضاحیهی جنوبی بیروت با اعلام رسمی و پذیرشِ علنیِ مسئولیت آن.
2️⃣ اسرائیل بازی شکستخورده در حوزهی نظامی را به حوزهی امنیتی کشاند. حوزهای که در آن دست بالا، مزیت نسبی و قدرت مانور زیادی دارد. چرا؟ چون نه توان تهاجم همهجانبه به لبنان را دارد و نه در شرایط کنونی حتی حاضر است ریسک حملهی کنترل شده به جنوب را متحمل می شود. پس بهترین تاکتیک، تحمیل قواعد جدید نبرد به حزبالله از طریق ضربات نقطهای (چیزی که حزبالله دست پایین را دارد) به این جنبش است. سیاستی که روز گذشته از مرز جنوبی لبنان پیشبینی شد:
«اسرائیل امروز بیش از آنکه بهدنبال راه انداختن جنگی همهجانبه و گسترده علیه لبنان باشد، بهدنبال آن است که «قواعد جدید نبرد» را به حزبالله تحمیل کند... بهدنبال آن است که از طریق وارد آوردن ضرباتی نقطهای به حزبالله، قواعد جدید نبرد را به مقاومت لبنان تحمیل کند.»
3️⃣ برخلاف آن چه برخی می پندارند، من این ترور را نه خروج اسرائیل از تحیر که گامی از سر استیصال می دانم. درست است که این ترورها برای حزبالله خسارت است اما #بالضروره به معنی شکست آن نیست. تاریخ حزب مملو از ترور و شهادتهایی است که هزینه داشته اما وقفهای در کار آن ایجاد نکرده است. اگر نگویم خون تازهای در رگ آن دمیده است. انتخاب چنین ریسکی، بیش از هر چیز ناشی از ناتوانی رژیم در پاسخ گسترده و حالا حتی کنترلشده به مقاومت در فاز نظامی است. مشکل اما این است که ترور، برای اسرائیل اگر به قیمت یک شکست بزرگ دیگر تمام نشود، پیروزی نخواهد آورد. نه ماشین نظامی حزب را متوقف خواهد کرد. نه مقاومت را به شمال لیتانی هل خواهد داد و نه در استمرار سیاست فرسودن رژیم در جبههی شمالی تجدیدنظری ایجاد خواهد کرد. اگر مصرتر نکند. پس نفس ترور، رژیم را از تحیر خارج نخواهد کرد. اگر در روزهای پیشرو متحیرتر نکند.
4️⃣ اهمیت این ترور بیشتر به مکان تحقق آن است تا هدف آن. و گرنه اسرائیل در تمام این ده ماههی طوفان اقصی چندده رزمنده و چند فرماندهی برجسته حزب را با ترور مستقیم به شهادت رسانده است. اهمیت این ترور به شکستن شیشهی خانهی امن حزبالله است. تنها مانده بود ترور مستقیم در قلب ضاحیهی جنوبی که آن را هم کلید زد. و گرنه تاریخ حزبالله مملو از ترور و شهادت است. از بدو تاسیس تا امروز.
با این اتفاق، حالا توپ در زمین حزبالله است. این حمله بهمثابه قاعدهی جدیدی در نبرد خواهد بود که تن دادن به آن، به معنای پذیرش ضربه در درون قلعهی مستحکم امنیتی حزبالله است. به معنی فقدان امنیت برای رهبران و فرماندهان حزبالله در امنترین مربع آن است: محلهی حارة حریک. حزبالله اگر زیر بار این اتفاق برود، این ضربه از یک استثناء به یک رویه و قاعده تبدیل خواهد شد. و این هزاران بار پرهزینهتر از شهادت این یا آن فرمانده است. هرچه قدر بزرگ و خبره.
5️⃣ حزبالله بارها و بارها نشان داده که استاد بُردن بازیهای راهبردی است. ولو به دلیل ناهمترازی تکنووژیک یا دشوارههای سیاسی، بازی تاکتیکی را واگذار کند. این فرصت خوبی برای حزب است تا علیرغم تمام محدودیتهایش، خطوط قرمز خود را توسعه داده و محدودیتها و قواعد جدیدی را به رژیم تحمیل کند: یک پیروزی راهبردی دیگر به بهای یک خسارت تاکتیکی. آیا چنین چیزی در راه خواهد بود؟ نمیدانم. نباید سقف توقعات را هم بالا برد. حزبالله کارش را بلد است. منتظر روزهای سرنوشتساز پیشرو خواهیم بود.
✍️🏼 هادی معصومی زارع
@taammolatenazari
انا لله و انا الیه راجعون
شهادت مجاهد نَستوه شهید اسماعیل هنیه محضر ملت شریف و قهرمان فلسطین و جبهه ی مقاومت تسلیت باد.
✍️🏼 پیرامونِ مبانیِ #معرفت_شناختی، #هستی_شناختی و #انسان_شناختیِ لیبرالیسم و امتدادِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادیِ آن در فرصتی مقتضی حتما نکاتی به استحضار خواهم رساند. طی دو یادداشتِ دیگر در بابِ "ویژگی های نئولیبرالیسم" و "اهدافی که نئولیبرال ها" دنبال می کنند تا ساعاتی دیگر مطالبی تقدیم حضور خواهد شد.
@taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
انا لله و انا الیه راجعون شهادت مجاهد نَستوه شهید اسماعیل هنیه محضر ملت شریف و قهرمان فلسطین و جبهه
✍️🏼 اینکه مسئولان نظامی و امنیتی به این جنایت ناجوانمردانه پاسخ خواهند داد، حتمی است. اما کم و کیفش مشخص نیست؛ بصورت مستقیم و نظامی است؟! یا بصورت امنیتی؟! باید منتظر ماند تا ابعاد ماجرا بیش از پیش مشخص گردد. این ترورها در لبنان و عراق و ایران قطعا بی ارتباط با آمریکا و انتخاباتش و پیروزی #ترامپ نخواهد بود. نتانیاهو چیزی برای از دست دادن ندارد، درگیر کردن کشورهای منطقه به جنگی طولانی و فرسایشی و باز کردنِ پای آمریکا و متحدانش به این جنگ، بی شک به نفع نتانیاهو و اسرائیل است؛ چرا که او نه در کشورش و منطقه آبرویی دارد و نه در عرصه ی بین المللی. پس هر چه طرف های جنگ به تعدادشان افزوده شود و منطقه و دنیا درگیر شود، به نحوی نتانیاهو و اسرائیل به زعم خودشان در حاشیه ی امن قرار خواهند گرفت. بی تردید صهیونیست ها از مکر الهی غافلند و با چنین راهبردهایی نابودی و اضمحلالشان را تسریع می بخشند.
@taammolatenazari
📚 پیرامونِ چیستی و مختصاتِ #نئولیبرالیسم [بخش سوم]
🔰کاستِ حاکمانِ جهانی از قدرت دادن و بر سر کار آوردنِ نئولیبرال ها و نئولیبرالیسم این اغراض را دنبال می کنند:
1️⃣ افزودن بر نرخ سود و میزان انباشت سرمایه از طریقِ تشدید فشار بر محرومان و تهی دستان و کاستن از امتیازات و مزایای حمایتی آنها و تحمیلِ سیاست های ریاضتِ اقتصادی به اکثریتِ مردمِ مزدبگیر و تهی دست و کم درآمد.
2️⃣ تحکیم سلطه ی طبقاتی سرمایه داران و مترفان در کشورهای سرمایه داری متروپل و نیز در کشورهای سرمایه داری پیرامونی و نیمه پیرامونی.
3️⃣ مبارزه با خیزش های #آرمان_گرایانه و #عدالتخواهانه در کشورهای تحتِ سلطه ی استعمار سرمایه داری و سرکوبِ آنها از طریق استفاده از دوگانه ی #سرکوب_نظامی و #تحمیق_ایدئولوژیک. نئولیبرال ها از طریقِ ترویجِ صُوَرِ مختلفِ تئوری های ضد انقلابی و آرمان ستیزانه و تخطئه ی جنبش ها و اندیشه های عدالت طلبانه در آثار داستانی، رساله ها، مقاله های تئوریک و مفاهیم مطروحه در علوم اجتماعی و اقتصادی، اغراضِ خود در خصوصِ تحمیق ایدئولوژیک را پیش می برند. آنها از همین طریق به تعمیق، تخدیر و تحمیق در لایه های مختلفِ جامعه ی مدنی اجتماعات کشورهای سرمایه داری متروپل نیز می پردازند.
4️⃣ نئولیبرال ها در مسیر پیش بردِ اغراضِ خود مبنی بر تحکیم سلطه ی طبقاتیِ سرمایه داران و سرکوب جنبش ها و آرمان های عدالت طلبانه و نیز افزودن بر نرخ سود و میزان انباشتِ سرمایه، موج جدیدی از پروژه ی #جهانی_سازی_اجباری را به مرحله ی عمل در آورده اند.
⚠️ پ.ن: پیرامونِ "جهانی سازی اجباری" در یادداشتِ بعدی نکاتی مهم عرض خواهد شد.
@taammolatenazari