eitaa logo
محمد الهی خراسانی - مکتوبات و جلسات
516 دنبال‌کننده
382 عکس
41 ویدیو
22 فایل
🔸️انتشار مکتوبات و صوت جلسات 🔸️اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و جلسات 🔻 ارسال سوالات و نظرات: @mohamadelahikhorasani
مشاهده در ایتا
دانلود
محمد الهی خراسانی - مکتوبات و جلسات
🔸️ همزمان با نزدیک شدن نیمه شعبان، دعوتهای گوناگونی از جانب شخصیتها و گروههای مذهبی مبنی بر دعا و استغاثه به حضرت ولی عصر ارواحنافداه صورت گرفته است. یکی از این دعوتها، طرحی با عنوان "چلّه عظیم قرن" بود که حاشیه های فراوانی را برانگیخت و دیدگاههای گوناگونی در طرفداری یا موضعگیری نسبت به آن مطرح شد. چند روز پیش گفتگویی مجازی و زنده در فضای اینستاگرام درباره این طرح انجام شد که به پیشنهاد برخی دوستان، صوت این گفتگو در اختیار مخاطبان عزیز قرار میگیرد. برخی از مهم ترین موضوعات مطرح شده در این گفتگو: ✔ افراط و تفریط در مواجهه با طرح چلّه ✔ بررسی مستندات دینی چلّه ✔ مستحباتی که حرام میشوند! ✔ پیشنهاداتی برای تکمیل طرح چلّه @taamolaat
گفتگو درباره چله عظیم قرن.mp3
6.89M
📼 صوت اینستاگرامی با موضوع: طرح موسوم به "چله عظیم قرن" 🎙علی زکریایی و 🎙محمد الهی خراسانی 📅 ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ @taamolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸️ در جریان مقابله با ویروس منحوس کرونا، محدودیت هایی نسبت به تشکیل اجتماعات از جمله مجالس مذهبی ایجاد شد که پرسشها و ابهاماتی را به دنبال آورد که پاسخگویی به موقع و منطقی به آنها ضرورت داشت. چندی قبل، نخستین مجموعه از پرسش و پاسخها با موضوع "کرونا و اجتماعات مذهبی" در فضای اینستاگرام منتشر شد که به لطف خدا، با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و بسیاری از صفحات اینستاگرامی و کانالهای اجتماعی نیز به بازنشر آن پرداختند. متن کامل اولین مجموعه این پرسش و پاسخ ها جهت ملاحظه عزیزان در ذیل تقدیم میگردد. مجموعه دوم پرسش و پاسخ ها نیز با موضوع "کرونا و حرم مطهر" منتشر خواهد شد. @taamolaat
🔳 پرسش و پاسخ های کرونایی / ۱ ❇️ پاسخ به ۵ پرسش درباره کرونا و اجتماعات مذهبی 🔹محمد الهی خراسانی ❓پرسش شماره 1⃣ وقتی مردم در خیابانها رفت و آمد میکنند، وقتی سوار مترو و اتوبوس میشوند، وقتی پاساژها و مجتمعهای تجاری هنوز شلوغ است، فقط اجتماعات و مجالس مذهبی مشکل دارد؟ ✔️ پاسخ: اولا بسیاری از این رفت و آمدها در خیابانها و بازارها غیرضروری است و اینها نیز باید در شرایط فعلی کنسل شود. ثانیا باید میان رفت و آمد ضروری و برنامه های غیرضروری تفاوت گذاشت. بسیاری از مردم به خاطر شغلشان یا کار آن روزشان ناچارند از خانه بیرون بیایند در حالی که برپایی اجتماعات مذهبی حتی در شرایط نامساعد هیچ ضرورتی ندارد. ثالثا توصیه به خودداری از تشکیل اجتماعات و برپایی مجالس، با هدف محدود کردن چرخه انتقال ویروس در جامعه انجام میشود همچنان که مدارس و دانشگاهها و حوزه های علمیه با همین هدف تعطیل شده است و امکان خانه نشین کردن همه مردم عملا وجود ندارد. به همین دلایل، توصیه صاحبنظران و دست اندرکاران مقابله با کرونا، خودداری از برپایی هر گونه اجتماع غیرضروری است. @taamolaat
🔳 پرسش و پاسخ های کرونایی / ۱ ❓پرسش شماره 2⃣ چرا این قدر روی اجتماعات مذهبی حساسیت دارید؟ این همه آدم دارند عروسی میگیرند، باشگاه میروند، این اجتماعات اشکالی ندارد؟ ✔️ پاسخ: اولا ما دغدغه تکلیف شرعی و اخلاقی مان را داریم به ویژه وقتی پای جان انسانها در میان است و بسیاری از افراد چنین دغدغه ای ندارند. ثانیا ما متدینین باید الگوی دیگران باشیم نه اینکه با کار غلط آنان همراهی کنیم. ثالثا رفتارهای ما به پای دین و دینداران و مسجدی ها و هیئتی ها نوشته می شود و وسیله ای برای هجمه به مقدسات و شعائر دینی میشود در حالی که کار دیگران به پای خودشان نوشته میشود. به همین دلایل، اگر اجتماعات مذهبی توسط خود متدینین در شرایط فعلی لغو شود و شعائر مذهبی به محیط خانه و خانواده منتقل شود، هم به سلامت جسمی جامعه کمک میکند و هم به باورهای دینی جامعه. @taamolaat
🔳 پرسش و پاسخ های کرونایی / ۱ ❓پرسش شماره 3⃣ اگر پیش بینی های لازم بهداشتی در اجتماعات و مجالس مذهبی بشود برگزاری آن چه مشکلی دارد؟ ✔️ پاسخ: اولا با توجه به محدودیت امکاناتی از قبیل تب سنج یا ژل ضدعفونی کننده دست برای همه جلسات، هیچ تضمینی برای رعایت همه جوانب بهداشتی توسط برگزارکنندگان وجود ندارد. ثانیا حتی با وجود پیش بینی های لازم از جهت بهداشتی، هیچ تضمینی برای شناسایی همه افراد بیمار حاضر در مجلس با توجه به پنهان بودن علائم تا دو هفته وجود ندارد. ثالثا بر فرض تشخیص افراد مشکوک و امکان جلوگیری از حضور آنها، هیچ تضمینی برای جلوگیری از ترشحات دهانی افرادی که بیمار نیستند ولی ناقل هستند وجود ندارد. به همین دلایل متخصصین اجماع دارند که تشکیل اجتماعات، احتمال سرایت کرونا را که قدرت سرایت بسیار بالاتری نسبت به بیماریهای مشابه دارد به شدت افزایش میدهد. پس خوف ضرر، قطعی است و با خوف ضرر، روزه واجب هم حرام میشود چه رسد به کار مستحب. @taamolaat
🔳 پرسش و پاسخ های کرونایی / ۱ ❓پرسش شماره 4⃣ مگر مجلس اهل بیت با جاهای دیگر قابل قیاس است؟ آیا مجلس اهل بیت خودش شفاخانه نیست؟ ✔️ پاسخ: اولا روشن است که مجالس شادی و عزای اهل بیت، دارای فضائل و برکاتی است که قابل انکار نیست و به همین خاطر توصیه میشود در شرایط فعلی، این مجالس را در محیط خانه و خانواده بر پا کنیم تا از فضائل و برکات آن محروم نشویم. ثانیا در آیات و روایات تاکید شده است که نظام آفرینش بر مدار اسباب و مسبّبات است و اراده خدا نیز از مجرای همین نظام آفرینش محقق میشود. طبعا معجزات، استثناست و جز در مواردی که حکمت الهی اقتضا کند، صورت نمیگیرد و گرنه خانه کعبه توسط سپاه یزید ویران نمیشد و ائمه با زهر مسموم نمیشدند و زائران حرم امام هشتم در انفجار حرم تکه تکه نمیشدند. ثالثا قرار نیست دعا و توسل، جای دارو و درمان را بگیرد. همچنان که اهل بیت در عین سفارش به ذکر و دعا، بر مراقبت از سلامت بدن و مراجعه به طبیبان هنگام بیماری تاکید کرده اند. در روایت است اگر کسی بیماری خود را از طبیبان پنهان کرد، به بدن خویش خیانت کرده است. به همین دلایل، نمیتوانیم به بهانه توسل به اهل بیت و با استناد به معجزات مجالس اهل بیت، نسبت به سلامت خود و سایر دوستان اهل بیت، سهل انگاری کنیم. @taamolaat
🔳 پرسش و پاسخ های کرونایی / ۱ ❓پرسش شماره 5⃣ آیا اینکه میخواهند همه شعائرمان را تعطیل کنند مشکوک نیست؟ اگر عقب نشینی کنیم دیگر چه چیزی برایمان میماند؟ ✔️ پاسخ: اولا شیوع بیماری و گرفتاریها و خسارتهای ناشی از آن یک بحث است و استفاده دشمنان و بدخواهان از این شرایط، بحثی دیگر. ما که نمیتوانیم به خاطر دسیسه های دشمن، دست از مقابله با این بیماری فراگیر برداریم. ثانیا قرار نیست شعائر مذهبی را تعطیل کنیم. توصیه بزرگان از جمله بیانیه علمای مشهد این است که این شعائر را در فضای خانه و خانواده مان پررنگ کنیم. نماز جماعت، دعا، توسل، روضه، جشن، همگی در محیط خانه نیز قابل انجام است. فقط اندکی همت میخواهد و خلاقیت. ثالثا یادمان باشد اگر همگی به قطع چرخه انتقال ویروس کمک کنیم، این شرایط خاص به اذعان متخصصان حداکثر دو ماه زمان میبرد و پس از آن به تدریج شرایط به حالت عادی برمیگردد و دوباره میتوان با همان شور و هیجان و بلکه بیشتر و بهتر، مجالس مذهبی را برگزار نمود. ان شاء الله @taamolaat
🌸 به مناسبت عید نیمه شعبان 📚کتاب "پژوهشی درباره امام مهدی علیه السلام" اثر علامه شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر خرید اینترنتی: https://b2n.ir/310350 🆔 @shahidsadr
🔷️ یادداشت کوتاه 🔸️ فعالان فرهنگی و فهم متفقهانه از دین به راستی فعالان فرهنگی جبهه انقلاب، چقدر از پشتوانه بینش دینی برخوردارند؟ آیا بینش دینی با حضور در محافل دینی و استماع سخنرانیهای مذهبی و مطالعات پراکنده و گاه و بیگاه کتابهای مرتبط با موضوعات دینی حاصل میشود؟ آنچه که در روایات اهل بیت، از جوان مؤمن خواسته شده، «تفقه در دین» است و «تفقه»، عبارت است از شناخت دقیق و عمیق. هر چند اصطلاح «فقیه» برای مجتهدی که دارای ملکه استنباط احکام از منابع شرعی است به کار میرود، اما «تفقه» به مفهوم لغوی آن، متوقف بر اجتهاد نیست. «فهم فقیهانه» با «فهم متفقهانه» متفاوت است. آنچه برای دستیابی به فهم فقیهانه از دین ضروری است به طور فشرده و اهم عبارت است از: ۱. شناخت مبانی، اصول و قواعد علوم عربی ۲. تسلط بر علوم قرآنی و اصول تفسیر قرآن ۳. شناخت یک دوره کامل تفسیر آیات قرآن ۴. تسلط بر علوم حدیث و قواعد ارزیابی روایات ۵. شناخت مبادی، مبانی و اصول سیره معصومان ۶. تسلط بر مبانی، ساختار و قواعد اصول فقه ۷. شناخت یک دوره کامل مسائل فقهی ۸. تسلط بر ساختار، قواعد و منابع فقه استدلالی ۹. شناخت روش تفکر منطقی و مفاهیم و قواعد فلسفی ۱۰. شناخت یک دوره کامل مسائل کلامی روشن است که برای کسب این سطح و حجم از آگاهیها مسیری جز تحصیل در حوزه علمیه وجود ندارد. اما آنچه برای داشتن فهم متفقهانه از دین یا همان بصیرت دینی در زمانه ما لازم است: ۱. انس با قرآن و آشنایی با زبان و مفاهیم قرآن ۲. آشنایی با علوم قرآنی و تفسیر ۳. آشنایی با علوم و معارف حدیث با تأکید بر نهج البلاغه و صحیفه سجادیه ۴. شناخت احکام پرکاربرد شرعی ۵. آشنایی با شیوه استنباط احکام شرعی ۶. شناخت استدلالی اصول اعتقادات اسلامی و شیعی ۷. آشنایی با فلسفه و کلام اسلامی ۸. آشنایی با مبانی و اصول اخلاق و تربیت اسلامی ۹. شناخت سیره هدایتی معصومان علیهم السلام ۱۰. آشنایی با سیره بزرگان دینی ۱۱. آشنایی با اندیشه اسلام شناسان برجسته همچون استاد مطهری، شهید صدر و مرحوم استاد صفایی ۱۲. آشنایی با مهمترین جریانهای فکری و اجتماعی مسلمین سیرهای مطالعاتی و برنامه محدود و پاره وقت حوزوی از راههایی است که میتوان برای دستیابی به فهم متفقهانه دینی پیمود. تبیین بیشتر این بحث، مجالی دیگر میطلبد؛ اما شاید برای تأمل و ایجاد دغدغه همین مقدار کافی باشد. @taamolaat