eitaa logo
تاملات حقوقی
446 دنبال‌کننده
7هزار عکس
3.3هزار ویدیو
362 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻مدیر عامل ایتا در گفتگو باحوزه: ✳ برای رفع اختلال پیام رسان ایتا تلاش می کنیم پیام رسان ایتا از امروز صبح دچار اختلال شده است که آقای غفاری مدیر عامل این پیام رسان مشکل آن را فنی بیان کرد و گفت: همکاران برای رفع این اختلال تلاش می کنند. https://hawzahnews.com/xbZGQ @HawzahNews| حوزه‌نیوز
هدایت شده از کانال روشنگری‌🇵🇸
از بارزترین ها علیه ایجاد احساس نارضایمندی در زن و تشویق او به انجام انواع جراحی های زیبایی است . اونایی که به خاطر یک ایست قلبی در پرونده هر نوع ونظارت را بسته اند نمیخواهند در محکومیت این خشونت و کشته ها، کلینیک های زیبایی را ببندند؟ •┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈• کپی کن = گسترش آگاهی 👇👇 👉 @Roshangarii 🚩
❇️بریز آب روان اسما، ولی آهسته آهسته به جسم اطهر زهرا ولی آهسته آهسته بریز آب روان تا من، بشویم مخفی از دشمن تنش از زیر پیراهن، ولی آهسته آهسته ببین بشکسته پهلویش، سیه گردیده بازویش تو خود ریز آب بر رویش، ولی آهسته آهسته همه خواب و علی بیدار، سرش بنهاده بر دیوار بگرید از فراق یار، ولی آهسته آهسته حسن ای نورچشمانم حسین ای راحت جانم بنالید ای عزیزانم، ولی آهسته آهسته بیا ای دخترم زینب به پیش مادرت امشب بخوان او را به تاب و تب، ولی آهسته آهسته روم شب ها سراغ او، به قبر بی چراغ او کنم زاری ز داغ او، ولی آهسته آهسته استاد غلامرضا سازگار التماس دعا
هدایت شده از بیداری ملت
🔴ظاهرا ایشان هیات علمی دانشگاه تهران است و دکترای حقوق جزا دارند. ⏪کاش به ما نادان های کتاب نخوانده از کتب کلاسیکشان مثال می آوردند که بر اساس کدام رفرنس و منبعی می شود این طور خشونت مسلحانه را  در جامعه تئوریزه کرد. 🔹 این حرفها واقعا شگفت آور است. حمله مسلحانه، چاقوکشی، حمل سلاح گرم و سرد برای قوت قلب و تشجیع مردم؟ وقاحت اگه سقفی داشت باید به این افراد وقیح مدال داد بابت درنوردیدن مرزهای وقاحت. مردم برای تشجیع شدن به حضور میدانی اراذل مسلح نیاز دارند؟ 🔸 تشجیع شدن برای چه امری؟ قتل و کشتار و لینچ کردن و آتش زدن ماموران امنیتی دولت؟ پی‌نوشت: پاسخ یک استاد حقوق و جزا به ایشان را در عکس ها ببینید. 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از تبیان
«محاربه» در قانون یعنی چی؟ 🔸محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. @TebyanOnline
🔻حماقت‌ها و شکست‌ها 🖊 مهدی جمشیدی ۱- وعده داده بودند که در این سه روز، چنین‌وچنان خواهند کرد و در مقابل جمهوری اسلامی خواهند شورید، اما هیچ غلطی نکردند. مردم، سرگرمِ زندگیِ روزمرّه‌شان بودند و خیابان‌ها «آرام» و شهر در «امن‌وامان» بود. دیگر شکی نیست که این به‌اصطلاح جنبش‌شان، «شکست» خورده است. در خیابان‌های شهر تهران پرسه زدم و حال‌وهوای مردم را مشاهده کردم؛ گویا هیچ اتّفاقی رخ نداده است. «زندگی»، در جریان است؛ البتّه نه «زندگیِ لجنی» که جریان اغتشاش در پی‌اش بود، بلکه همان «زندگیِ ایرانی و اسلامیِ خودمان». ۲- باید این «شکست» را دید و بر آن تمرکز کرد. ما نباید آن را از نظر دور بداریم و از آن غفلت کنیم. آن‌همه اسباب و آدم و طرح و ... برای «جنگ ترکیبی» تدارک دیده بودند، اما نتیجه شد این. این شکست، «درس‌آموز» است برای آنها و «افتخارآفرین» است برای ما. بر دل سیاه‌شان حسرت ماند و اینک باید جرعه‌جرعه، «حرص» و «داغ» و «درد» بنوشند و مسیرِ تکراری و بی‌حاصلِ «خودانتقادی» را در پیش بگیرند و از خویش بپرسند که چه کردیم که چنین شد. احمق‌ها، همچنان «نسخه‌های نخ‌نمای چهل‌سال گذشته» را تکرار می‌کنند و توقع دارند که تیرشان بر هدف بنشیند. ۳- همراهان با اغتشاش را نیز نباید از یاد برد؛ چه نیروهای هنری و ورزشی و چه نیروهای سیاسی. «اصلاح‌طلبان» همچون همیشه، در کنار جریان اغتشاش بودند و از آنها دفاع کردند، بلکه بیش از این، باید گفت «مقدّمه‌ها» و «زمینه‌ها»ی این اغتشاش، حاصل «فضاسازی‌های منفیِ اصلاح‌طلبان» بود. این جریان سرتاپا فساد و خائن، تا نظام جمهوری اسلامی را «استحاله» نکند و ما را به یکی از اقمار و جوامع پیرامونیِ «غربِ استعماری» تبدیل نکند، آرام نخواهد نشست. ذاتش، تباهی و انحراف است؛ چنان‌که دیدیم محمّد خاتمی، بیانیه‌ای صادر کرد و در آن بدون این‌که حتّی نامی از «اسلام» به میان آورد، از شعار مبتذلِ «زن، زندگی، آزادی» دفاع کرد. هرچه از آلودگیِ اندیشه‌گی که در درون داشت، بیرون ریخت و همین موجب خواهد شد که میان او و نظام، هرچه بیشتر و جدّی‌تر، «خطوط قرمزِ ‌تجدیدنظرنشدنی» ترسیم شود. ۴- گروهی از «نیروهای خودی» نیز بودند - و البتّه هستند - که «تحلیل‌های غیرخودی» داشتند و (شاید) گمان می‌کردند ما به‌واقع، با یک «جنبش» روبرو هستیم و این جنبش، برآمده از «ناکارآمدیِ نظام» است. اینان در این مدّت، یا در فضای عمومی و رسانه‌ای، «روزۀ سکوت» گرفتند و عافیت‌طلبانه و مصلحت‌اندیشانه، «جهاد خاموشی» را انتخاب کردند تا مبادا غبارِ «مبارزه» و «انقلابی‌گری» بر چهره‌شان بنشیند، یا همچون جریان لیبرالیستیِ اصلاحات، زبان به «انتقاد از نظام» گشودند و «حکمرانی» و «سیاست‌های کلّی» را به محکمه کشاندند. این جریان، همچنان نیز فعّال است و می‌خواهد از آنچه که در خیابان‌ها رخ داد، «باج‌گیریِ سیاسی» کند و نظام را به «دگرگون‌ساختنِ منطقِ حکمرانی»‌اش وادارند. در واقع، اینان با «نظریۀ نظامِ انقلابی»، سر سازگاری ندارند و می‌خواهند از نظام، «انقلاب‌زدایی» کنند. تصوّر روایت‌زده‌شان این است که چون جامعه از «ایدئولوژیِ انقلابی» عبور کرده و جذابیّت‌های نخستین و دهۀ شصتیِ انقلاب اسلامی، رنگ باخته‌اند، باید برای این‌که در قدرت بمانیم و بدنۀ اجتماعیِ خویش را از دست ندهیم – و نه برای این‌که انقلاب، محفوظ بماند – «تجدیدنظرهای ایدئولوژیکِ» خویش را در لفافۀ فریبندۀ «بازاندیشی در حکمرانی»، صورت‌بندی کنیم و به خورد نظام بدهیم. ۵- من ادّعا نمی‌کنم که تودۀ مردم از وضع موجود، راضی هستند و هیچ گلایه‌ای ندارند. معیشتِ مردم به‌سختی می‌گذرد و تلاطم‌های اقتصادی، آزارشان می‌دهد. امثال من نیز چون در زندگیِ خودمان، طعم این دشواری را می‌چشیم، نیازی به فهم و درکِ بیرونی و محقّقانۀ معیشت مردم نداریم. بااین‌حال، مسأله این است که اولاً مردم می‌دانند که بلایا و مصائب اقتصادی، به‌جامانده از «دولت اعتدال‌گرای برجام‌زده» هستند و ما امروز باید چوب آن «گذشتۀ تهی از کار و اقدام و عمل» را بخوریم؛ ثانیاً مردم بر این باورند که باید علاج دشواری‌های معیشتی را در «سایۀ نظام جمهوری اسلامی» دید و دریافت که هیچ گزینه‌ای جز این نظام نمی‌تواند گره‌گشا باشد؛ ثالثاً مردم می‌بینند «دولت انقلابی» در تب‌و‌تاب است و روز از شب نمی‌شناسد و در حال اصلاح وضعِ معیشت است؛ رابعاً مردم احساس کرده‌اند که بساط «تبعیض» و «فساد» و «ویژه‌خواری» در دولت برچیده شده و این دولت، آن «دولت اشرافی» نیست. مردم، «دلیل‌های فراوان» برای «امیدواری» دارند و امروز نیز در انتظار هستند تا این امیدها در آیندۀ نزدیک، به بار بنشینند. تحلیل من از آینده، روشنی و گشودگی و پیشروندگی هرچه بیشتر است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از حوزه انقلابی
🔴 حکم را نسبت به قاتلین و محاربین و سلب کنندگان امنیت در هر لباس را اجرا کنید 🔹️با زمینه چینی سلبریتی ها و برخی اصلاح طلبان، اراذل و اوباش تروریست، این بار در ایذه و اصفهان دست به جنایت زدند. 🔹مادامی که حکم الهی قصاص اجرا نشود، منتظر هر جنایتی باید بود. تا چه زمانی مماشات با بازیکن و بازیگر و سیاسی طرفدار قتل و جنایت ادامه خواهد داشت؟ حکم الهی را نسبت به قاتلین و محاربین و سلب کنندگان امنیت در هر لباس را اجرا کنید ✍حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر نبویان 🌹 حوزه انقلابی ╭┅───────────┅╮ 🕌 eitaa.com/joinchat/307429376Ccb9b7c02da ╰┅───────────┅╯
هدایت شده از بیداری ملت
♦️اعدام نکنید! 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از تاملات حقوقی
📌مشت پادوهای را باز کنید ⭕️اعتراض به بازداشت ها است. پادوهای با انگشت اشاره سازمان جاسوسی امریکا(سیا)، بدون هیچ اشاره ای به اقدامات ضد امنیت ملی و مجرمانه اغتشاشگران، بازداشت آنها را مورد سوال قرار می دهد. ✳️در حالی که سوال این است عناصر میدانی آشوب چرا با انجام رفتارهای خارج از دایره قانون و مخل نظم و امنیت، دست به اغتشاش زدند و جرائمی چون تخریب و آدم کشی و هتک مقدسات و اقدامات ضد امنیت و ناموس و وطن مرتکب شدند که بازداشت شدند؟ ⭕️بازداشت ها متوقف بر رفتارهای ضد قانونی و خارج از دایره هنجارهای لازم الاجرا است. اگر این رفتارهای نابهنجار وجود نداشت بازداشت اتفاق می افتاد؟ 🔴کجای دنیا براندازی و رفتار های ساختارشکنانه را اعتراض محسوب می کنند که پادوهای دست به تحریف و مغالطه می زنند و اغتشاش را به عنوان اعتراض جا می زنند ؟ تالکوت جامعه شناس آمریکایی در بحث دگرگونی های سیاسی، تغییرات را به دو نوع و و نیز رفتارهای سیاسی را به دو دسته بهنجار و نابهنجار تقسیم می کند. برخی تغییرات تغییر تعادل و مبتنی بر نرم ها و هنجارهای اجتماعی و سیاسی پذیرفته شده و شمرده میشود و برخی تغییر ساختاری و ساختار شکنانه و مبتنی برجرم و نابهنجار و تلقی می‌شوند. 📌هیچ نظامی تغییرات نوع دوم یعنی ساختار شکنانه را نمی پذیرد. هیچ نظامی برای براندازان پهن نمی کند و کشور و مردمش را کشور دانسته با آنها مقابله می کند. به عرصه سیاسی همه کشورهای دنیا نگاه کنید. فرانسه با جلیقه زرد ها چه می کند. آمریکا با جنبش وال استریت و فرقه دیویدیان چه کرد؟ انگلیس با ایرلندی ها و ...چه می کند؟ اینها نشانگر اهمیت امنیت و رعایت قواعد لازم الاجرا برای کشورهاست. ❇️ است همانطور که نبود اکسیژن حیات را از بین میبرد و مرگ انسانها را باعث می‌شود نبود امنیت هم موجب نابودی حیات اجتماعی است بدون امنیت هیچ امری از قبیل کسب و کار و آموزش و ورزش و تجارت و زندگی عادی امکان پذیر نیست زندگی بر بستر امنیت است و تامین امنیت وظیفه حکومت و نهادهای حافظ امنیت ملی است. لذا حمله به نهادهای حافظ امنیت و اقتدار در تمام دنیا پذیرفته نیست و شدیدا سرکوب می شود. 📌پادوهای در رسانه و دانشگاه برای نابودی اقتدار کشور و زمینه سازی برای براندازان میدانی از پله دوم حرکت می کند و مجرمان برانداز و ساختار شکن را به عنوان معترض قالب می کند. باید مانع این و و مطبوعاتی شد. رسانه ملی و تریبون داران باید مراقب استفاده از تعبیرها باشند و مچ پادوهای را بگیرند و‌مشت شأن را باز کنند. 🔔این کار یکی از مصادیق در شرایط کنونی است.
41.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند «برای داعش» 🔹روایتی از ضربه به شبکه تروریست‌های داعشی در ایران و بازداشت عوامل حادثه تروریستی شاهچراغ(ع) و پخش اعترافات عوامل دستگیر شده برای اولین بار https://eitaa.com/joinchat/2061434900Cc21bea41cb
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴خروش امروز یک دختر کرد در دانشگاه علامه طباطبایی ▪️من امروز با چادر اومدم به تریبون چون دوستانی هستن که میخوان آزادی‌ای که در باورمه رو جور دیگه‌ای جار بزنن و پَستش کنن. ▪️من مخالف کشتار در کردستانم. ▪️من مخالف بازیچه کردن کُردهام. ▪️من مخالف نسل کشی و غارت کردها توسط کومله و پژاکم. ▪️من امروز میخوام صدای زن باشم ▪️به خاطر ژن، صدای ۵۶۲ زن شهیده‌ی کردستانی ▪️به خاطر ژیان، صدای ۱۱ هزار شهید سنی ▪️ به خاطر ئازادی، صدای تک تک لاله‌های آزاده کرد ▪️برای ژن ژیان ئازادی 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از بیداری ملت
شکست مفتضحانه بیش از ۴۷ کشور در جنگ ترکیبی اخیر بیش از پیش این جمله‌ی شهید آوینی‌ را رمزگشایی کرد: در عالم رازی هست كه جز به بهای خون فاش نمی‌شود. هنر آن است كه بمیری، پیش از آنكه بمیراندت، مبدأ و منشأ حیات آنان‌اند كه چنین مرده‌اند. ای شهید! چهلم ‎ است 💡 هوش سفید| سید علیرضا آل‌داود 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از بیداری ملت
4_5999182728182894783.mp3
15.31M
🌹در باغ شهـــادت را نبندید.. به ما بیچارگان زآن سو نخندید. 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از 🔴 مقاومت نیوز🌴
شمایی که قرار بود فردای براندازی جمهوری اسلامی آخوندا و بسیجی ها را اعدام کنید و دار بزنید ،پس حالا تحمل دار زدن چندتا از اوباشهای چاقوکش و قاتل از همفکراتون رو هم داشته باشید. 🔴 شبکه رسانه ای "مقاومت نیوز"                     🇮🇶🇵🇸🇱🇧🇸🇾🇮🇷🇾🇪🇦🇫🇵🇰  🔵 اخبار مقاومت جهان اسلام https://eitaa.com/joinchat/2218066109C2272e7b5f3
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹ناحله الجسم یعنی..... نحیف و دلشکسته می ری جوونی اما مادر پیری بهونه ی سفر می گیری 🌹باکیه العین یعنی بارون غصه ها می باره چشای مادر ما تاره دیگه علی شده بیچاره 🌹منهده الرکن یعنی توون برات نمونده بانو کی قلبتو سوزونده بانو کی بالتو شکونده بانو 🌹معصبه الراس یعنی بستی سری روکه پردرده رنگ رخ تو مادر زرده توکوچه کی جسارت کرده 🔴 👇 @bidariymelat
🔰 | مقایسه ی عملکرد سازمان ملل در مواجهه با دو تجاوز نظامی در دنیا _____________ 🗓 به مناسبت ۱۸آذر سالروز معرفی عراق بعنوان مسئول و آغازگر جنگ از سوی سازمان ملل 💢 یک موقعیت اما دو برخورد متفاوت از سازمان ملل!! ♨️ اقدام فوری سازمان ملل درباره حمله به کویت، در اعلام متجاوز بودن عراق و همچنین اعلام ضرب الاجل برای خروج نظامیان عراقی، در مقابل تعلل آن سازمان در قبال ایران، امری است که به وضوح دشمنی و خصومت برخی از اعضا و اقدام ناعادلانه این سازمان را ثابت می کند. 🔻 در فاصله جنگ هشت‌ساله ایران و عراق، شورای امنیت مجموعا 11 قطع‌نامه صادر کرد که در 3 قطع‌نامه به مسائل شیمیایی و در 8 قطع‌نامه به جنگ پرداخته است. اما در فاصله یک‌ساله جنگ عراق وکویت، 40 قطع‌نامه توسط شورای امنیت صادر شد. بر این مبنا اگر به کشوری تعرض شود و نقض صلح انجام شود، شورای امنیت باید فعالیت‌هایی انجام دهد و حتی مختار به فعالیت نظامی است و در این مورد ورود کرد. 🔻 اقدام فوری سازمان ملل درباره حمله به کویت، در اعلام متجاوز بودن عراق و همچنین اعلام ضرب الاجل برای خروج نظامیان عراقی، در مقابل تعلل آن سازمان در قبال ایران، امری است که به وضوح دشمنی و خصومت برخی از اعضا و اقدام ناعادلانه این سازمان را ثابت می کند. 🔻 سازمان ملل نه تنها در دوره جنگ تحمیلی، عراق را مجبور و محکوم به خروج از ایران نکرد، بلکه حتی آن را به عنوان متجاوز نیز معرفی ننمود. تنها تلاش آن سازمان در طی 8 سال جنایات رژیم بعثی، محدود به اعلام آتش‌بس بود که نه تنها سودی برای ایران نداشت بلکه به ضرر تمامیت ارضی ایران اسلامی نیز تمام می شد. 🔻 با وجود تلاش های بسیاری نیز که مسئولان وقت در اقناع اعضای سازمان ملل در اصلاح قطعنامه ها داشتند، نهایتا در قطع نامه 598 نیز عراق به عنوان متجاوز اعلام نشد و تعیین آن به آینده موکول گردید. پس از گذشت حدود 3 سال از جنگ تحمیلی، و طی فرآیندی، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت، عراق را به عنوان متجاوز اعلام نمود ولی شورای امنیت آن را نیز تایید ننمود. 🔻 به هر حال شورای امنیت سازمان ملل می‌بایستی گزارش دبیرکل را تصویب کرده و به صورت رسمی عراق را به عنوان متجاوز اعلام می‌کرد که چنین اقدامی صورت نگرفت. در مجموع می‌توان گفت که اظهار نظر و گزارش دبیرکل سازمان ملل به صورت رسمی تجاوز نظامی عراق به ایران را در اسناد رسمی و در افکار عمومی ثبت کرد، ولی باعث نشد که ایران بتواند خسارات خود را از عراق مطالبه و دریافت نماید. 🔻 اگر به رفتاری که شورای امنیت سازمان ملل با تجاوز عراق به کویت با حمله ارتش عراق به سرزمین ایران انجام داد توجه کنیم در می‌یابیم که از همان روز اول اشغال کویت، شورای امنیت سازمان ملل عراق را متجاوز اعلام کرد و لشکرکشی عراق به کویت را محکوم کرد و خسارات مستقیم و غیر مستقیم کویت از این تجاوز را برآورد کرد و تا دلار آخر آن را از عراق دریافت نمود. 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✋💐مروری بر زندگی و آثار مرحوم ، اسلامی شادی روح این هنرمند انقلاب که با ۹۰۰ هنرنمایی سالها کارهای ارزشمندش توسط بایکوت بود الفاتحه مع الصلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیروز با تحریک عمامه پروندن🤦‍♂ امروز جذب حاج آقا شدن و جوج میزنن! دشمن در چه فکریه این فضای واقعیه این تازه اولشه کجاشو دیدید! 😐 به لطف خدا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
باسمه تعالی 🔴هرچند راه اندازی هشتک در دفاع از تروریست های جنایتکار حاکی از و هماهنگی آنان توسط است، نکات زیر ذکر میشود: 1. یکی از جرایم علیه امنیت عمومی است یعنی موضوع جرم علاوه بر جان و مال یا ناموس مردم، امنیت عمومی است. نیروی انتظامی ضامن امنیت جامعه است در واقع سلاح کشیدن به نیروی حافظ امنیت بدون قصد برهم زدن امنیت و اخافه مردم امکان پذیرنیست. 2. برخلاف و پندار غلط برخی و آدم کشی، لفظ مردم در متون مسلم فقهی شیعه (جواهر الکلام ج۴۲ص۸۹۸) به معنای اعضای جامعه اسلامی است چه مسلمان چه غیر مسلمان تحت فرمان حکومت اسلامی؛ و همچنین لازم نیست که حتما مردمی که در صحنه تجرید سلاح و بوده اند از عمل مرتکب بترسند. بلکه اگر عمل مرتکب باعث اخافه(ترساندن) مردم در سطح عمومی یا حداقل بخشی از مردم شود، اخافه مدنظر شریعت و قانونگذار موضوع ماده 279 قانون مجازات اسلامی انجام گرفته است. 3. برخلاف ادعای جاهلانه شارلاتانیسم حقوقی، طبق دکترین حقوق جزای اختصاصی در چنین جرایمی کافی است؛ به این معنا که فرد بداند کشیدن سلاح موجب برهم‌زدن امنیت می شود قاصد محسوب می شود. به عبارت دیگر کافی است و لزوما مرتکب نباید داشته باشد. به همین خاطر است که در شریعت و حتی قانون، قطاع الطریق و سارقینی که دست به سلاح می‌برند درحکم‌ محسوب می گردند. (ماده۲۸۱قانون مجازات اسلامی ). این سارقین قصد سرقت دارند لیکن عمل آنها نوعا موجب سلب امنیت عمومی و شوارع(راه ها )می شود و لازم نیست قصد نتیجه سلب امنیت را داشته باشند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴رابطه نگرش و کنش 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹رفتار ما متأثر از نگرش و بينش ما نسبت به خود و جهان است. محصول درکي است که از عالم و آدم داريم. محصول جايگاه و شأني است که در اين هستي براي خود قائليم. 🔻کسي که برداشت صحيحي از عالم و آدم ندارد؛ مثل کسي مي‌ماند که حتي ممکن است با عشق و علاقه و ميل و رغبت مشغول فعاليت و کار و تلاش باشد، اما نمي‌داند که گم شده است؛ پشت‌کار و اراده و شوق زماني مفيدند و کارآمدي لازم را دارند که نقشه صحيح را در اختيار داشته باشيم. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴معیار شیعگی در سخن فاطمه کبری(س) 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) در تمجید «شیعگی» و جایگاه والای «شیعیان» و مقامات و درجات معنوی و ایمانی آنان سخنان فراوانی بیان کرده‌اند. به عنوان مثال، در روایت بسیار مشهوری در توصیف شیعیان گفته شده است که در روز قیامت در حالی که سایر مردم در اندوه و وحشت آن روز به سر می‌برند، شیعیان بر «منبرهایی از نور» در آرامش و نشاط و بهجت به سر می‌برند. و در حالی که همه مردمان پیاده وارد محشر می‌شوند اینان با ابهت و عظمت و به صورت سواره وارد صحرای محشر می‌شوند. در بهشت نیز در کنار حوض کوثر در محضر امیر مؤمنان(ع) از نعمت‌های بهشتی متنعم‌اند. این توصیفات موجب شده بود که اصحاب و یاران اهل بیت همواره این دغدغه را داشته باشند که آیا از زمره شیعیان به شمار می‌روند یا خیر. به همین دلیل به گونه‌های مختلفی معیار و ملاک شیعگی را از اهل بیت جویا می‌شدند. و اهل بیت نیز متناسب با شرایط فردی و اجتماعی آن روزگار پاسخ‌های متنوعی بیان می‌کردند. به عنوان نمونه فردی از حضرت زهرا سلام الله علیها همین مسأله را جویا شد و آن حضرت در پاسخ، معیاری عملی برای شیعگی بیان کرده و فرمودند: إنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِما أمَرْناكَ وَ تَنْتَهي عَمّا زَجَرْناكَ عَنْهُ، فأنْتَ مِنْ شيعَتِنا، وَ إلاّ فَلا؛ اگر آنچه را كه ما ـ اهل بيت(ع)ـ دستور داده‌ايم عمل كني و از آنچه نهي كرده‌ايم پرهیز نمایی، از شيعيان ما هستي وگرنه، خير. بر اساس این ملاک، شیعگی را صرفاً نباید در سطح باورهای ذهنی و یا گرایش‌ها و عواطف باطنی و حب و بغض‌های درونی منحصر کرد، اینها هست، اما افزون بر آن شیعه بودن یک معیار عملی بسیار مهم دارد و آن اینکه زندگی خود را بر اساس آموزه‌های دینی و الهی سامان می‌دهد. به اوامر الهی عمل می‌کند و از نواهی او دوری می‌گزیند. خط‌کش زندگی او شریعت الهی است. مرزبندی‌های زندگی او بر اساس مرزبندی‌های دینی و الهی است. و به طور کلی سبک زندگی او، در همه عرصه‌های زیست فردی و اجتماعی، سبکی توحیدی و دینی است. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴ضرورت تحول در برنامه‌های درسی فقه و حقوق حوزه‌های علمیه 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بدون تردید دانش‌ فقه از عمیق‌ترین و دقیق‌ترین علوم اسلامی است. موشکافی‌ها و دقت‌نظرها و فروعاتی که در این دانش به صورتی ضابطه‌مند و روشمند انجام گرفته است، در میان سایر شاخه‌های دانشی بی‌نظیر است. اما مع الاسف در سده‌های اخیر متناسب با تحولاتی که در نظامات اجتماعی و حقوقی و فرهنگی و همچنین پیشرفت‌هایی که در علوم انسانی و اجتماعی ایجاد شد، تحول خاصی در منابع و متون فقهی و حقوقی حوزه‌های علمیه نیستیم. به همین دلیل، عموم فقیهان حوزه‌های علمیه نه تنها زبان گفتگو با نظامات حقوقی و فقهی دنیای مدرن را ندارند؛ بلکه توانایی گفتگو و دفاع از منطق علمی خویش را حتی در میان دانشگاهیان مسلمان هم ندارند. ده‌ها مکتب حقوقی و اقتصادی و قضایی و تقنینی معارض با فقه و حقوق و اقتصاد و تقنین اسلامی در دنیای جدید مطرح شده است؛ اما حتی اگر فقهای ما از آنها مطلع هم باشند، این اطلاع و آگاهی هیچ نقشی در دروس و متون آموزشی و غیرآموزشی فقه متعارف در حوزه‌های علمیه نداشته است. واضح است که برای دفاع از قدرت و قوت و استحکام عقلانی و روشی فقه و حقوق اسلامی چاره‌ای جز مواجهه آکادمیک و عالمانه و روش‌مند با نظامات فقهی و حقوقی و قضایی رقیب نداریم. در رقابت‌های علمی است که قوت‌ها و ضعف‌های نظریات مختلف نمایان می‌شود. بنده با آگاهی و اطمینان می‌گوییم که در یک مطالعه تطبیقی میان فقه و حقوق و قضای اسلامی با نظامات و اندیشه‌های رقیب نه تنها نقاط قوت و ظرفیت‌های نهفته و مطوی در منابع و متون فقهی و حقوقی اسلامی برجسته می‌شوند؛ بلکه افق‌های نو و تازه‌ای در مطالعات فقهی و حقوقی و قضایی در مراکز علمی دنیا گشوده می‌شود. کمترین انتظاری که از دانشکده‌های پرشمار فقه و حقوق و اقتصاد و همچنین علوم قضایی در دانشگاه‌های مختلف کشور و صدها و هزاران عضو هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشکده‌ها می‌رود، این است که با انجام مطالعاتی تطبیقی و در فضایی گفتگویی و پژوهشی و به دور از هیاهوهای سیاسی و ژورنالیستی در این حوزه‌ها، و در ارتباطی تنگاتنگ با فقهای بزرگ در حوزه‌های علمیه، ضمن شناخت ظرفیت‌ها و قوت‌های فقه و حقوق اسلامی،‌ زمینه‌ساز گفتگوهای بین‌المللی میان فقیهان برجسته و حقوق‌دانان شناخته شده مکاتب و نظامات حقوقی مدرن باشند. این کار می‌تواند خدمتی بی‌بدیل به مطالعات فقهی و حقوقی و قضایی باشد. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹