eitaa logo
◾️تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
442 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر تبلیغات اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 تخفیف ۱٠٠ درصدی کتاب! ⚫ بمناسبت رحلت رسول اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا علیه السلام ؛ ❌ ویژه کتاب های: ✅ماخذ شناسی رسول اکرم در تفاسیر قرآن ✅مهر ولایت در آسمان ایران ✅امام حسن مجتبی علیه السلام؛ ریحانه محمد(ص) 📆 به مدت یک هفته در پژوهان دفتر تبلیغات اسلامی: 🌐 pajoohaan.ir 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیامبر اعظم (ص) مردمی بود 🔻گزیده‌ای از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی در مراسم عزاداری سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) در حسینیه امام خمینی(ره). ۱۴۰۰/۰۷/۱۳ 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔹 ◾️سیرۀ ارتباطی امام رضا (ع) از مدینه تا مرو ✍️دقت در سیره زندگی اهل بیت (ع) و تأسی به شیوه رفتاری و سبک زندگی آن بزرگواران همواره می‏تواند ما را در رسیدن به الگوی مطلوب و اتخاذ روش صحیح زندگی و ارتباط صحیح با دیگران رهنمون سازد. 🗞هجرت تاریخی سیاسی امام رضا (ع) از مدینه به مرو، واقعۀ بزرگ تاریخی است که موجب تحول و دگرگونی های فراوانی در ایران از جمله در فرهنگ و تمدن ایرانیان آن عصر شده است، اما به طورکلی تعیین مسیر دقیق سفر امام (ع) به واسطۀ گزارش های متعدد و متناقض تاریخی، دشوار است . 👈درباره مسیر حرکت ایشان دو نقل متفاوت درتاریخ ذکرشده است که این نوشته مجالی برای بررسی آنها ندارد، اما آنچه مسلم و قطعی است اینکه چون امام رضا (ع) شخصیت مهم و برجسته ای در جهان اسلام بودند، مأمون تلاش می کرد تا ایشان را از شهرهای شیعه نشین و مکان های معروف عبور ندهد تا مهرورزی مردم به ایشان ، پایه های حکومت او را به خطر نیندازد. لذا بصره ، نیشابور و سرخس به لحاظ موقعیت جغرافیایی که داشتند، از جمله شهرهایی هستند که بی گمان امام (ع) از آنجا عبور کرده اند. 📎 (ع) 💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/16656 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔹 ◾️ضرورت‏ های سیاسی در دعوت امام رضا (ع) به خراسان ✍️هارون الرشید بعد از ستمهای که دربارۀ موسی بن جعفر (ع) روا داشته بود، دیگر صلاح ندید چنین شیوه ای را دربارۀ فرزندش علی بن موسی (ع) به کار بندد؛ 👈شاید قدرت فوق العاده وی و نظارت دقیقی که بر احوال امام رضا (ع) داشت، با کسب آگاهی از مشغول بودن امام به نشر احکام الهی و تعالیم اسلام سبب شد تا احساس خطری از سوی ایشان نکند. 👈البته این بدان معنی نیست که در این ایام سختگیری نسبت به علویان روا داشته نمی شد، بلکه بالعکس فرمان قتل عام گروهی از علویان و یا اقدام جلودی مأمور هارون الرشید در غارت خانه های آل ابی طالب از سیاستهای هارون برای نظارت و ایجاد وحشت در میان علویان بود. 📎 (ع) 💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/16657 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
آب و جارو می کنم با چشمم این درگاه را ای که درگاهت هوایی کرده مهر و ماه را چشم هایی را که حیرانند پشت "لااله" درخراسان تو می بینند "اِلّاالله را" این تجلی گاه سلطان ازل ، این کوه نور برده است از یادها الماس نادرشاه را بازبان بی زبانی بشنو از نقّاره ها "وال من والاه " را و "عاد من عاداه را" ای خراسانی ترین خورشید روشن کن مرا ما که می دانی نمی دانیم راه و چاه را من زیارت نامه خواندم ، شعرهایم مانده است وقت داری تا بخوانم چند دفتر آه را؟ بیت هایم خانه بردوشند مانند خودم راستش دعبل شدن سخت است این درگاه را راز پهلوی توماندن را نمی دانم ولی آخرش می پرسم از شیخ بهایی راه را می کِشی از هرطرف هر بی پناهی را به توس بچه آهو کرده ای انگار خلق الله را شعر من با دوستت دارم به پایان می رسد کاش می دادی جواب این جمله ی کوتاه را ✍️ سراینده: شاعر طلبه استادعباس شاهزیدی 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💢 عرفان علامه حسن زاده تمام شعب علوم او را تحت الشعاع قرار داده بود ✅ آیت الله رمضانی، شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی: 🔹 مقوم وجودی علامه و فصل اخیر این شخصیت را، عرفان معرفی کرد، او ریاضیدان عارف، فقیه عارف و فیلسوف عارف بود، عرفان او تمام شعب علوم او را تحت الشعاع قرار داده بود. 🔹 پیامبر الهی به حواریون خود فرمودند کسی که نگاه به او شما را به یاد خدا بیندازد، منطق او به علم شما بیفزاید و عمل او شما را به آخرت ترغیب کند. آیت الله حسن زاده آملی اینگونه بود. 🔹 علم علامه آن قدر وافر و جامع بود که از ظرف وجودی او لبریز می شد و از لبریز آن انسان بهره مند می گشت، علامه هرگز سخنی نمی گفت مگر اینکه نکات علمی را در بر داشته باشد و نگاه علامه ما را به یاد خدا می انداخت. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 دلیل پذیرش ولایتعهدی توسط امام رضا(علیه السلام ) ⚫ یکی از دلایلی پذیرش ولایت عهدی توسط امام رضا(علیه السلام )، اثبات حقانیت اسلام و اهل بیت(علیه السلام ) در مناظره ها بود که آن حضرت معجزات علمی خویش را آشکار ساخت و با هر دین و کتابی به زبان و کتاب خودش احتجاج کرد. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻مراسم سالگرد دکتر ابراهیم علیپور رییس پژوهشکده فلسفه و کلام 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
اینجا که ذره ذره خاکش پر از شفاست یک تکه از بهشت خدا مشهد الرضاست هر بار گشته ام به دلم باز دیده ام صحنت برایم از همه جا بهتر آشناست امشب دلم به مشهدتان پر کشیده است از بس هوای صحن و سرای تو با صفاست دارد عنایتی به پسر چون پدر ببین باب الجواد باب هر آن کس که بی نواست آقا نگاه کن به من خسته از فراق یک گوشه از نگاه شما مهر کربلا است امشب شب شهادتان هر که می رسد پرسیده است پنجره فولادتان کجاست دارم یقین که مهدی زهرا کنار توست در مجلس عزای تو او صاحب عزا است ✍️ سراینده: سید موسی حسینی کاشانی 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 یک کمی شباهت پیدا کنیم! 🔸️مرحوم آیت الله : در حرم (ع) ده‌ها هزار نفر می‌گویند: یا امام رضا! به همه‌شان می‌گوید: لبیک! همه را می‌فهمد. بالاتر از این، می‌فهمد چه حاجتی دارند؛ بالاتر از آن، می‌فهمد از چه راهی باید حاجت‌شان را داد. این مقامی است که آدمیزاد به آن می‌رسد. ملائکه نمی‌توانند به چنین مقامی برسند. بلکه ملائکه خادم ایشان هستند. ما را آوردند به این دنیا تا یک کمی به این‌ها شباهت پیدا کنیم. این‌‌ها را امام ما قرار دادند تا پشت سرشان راه بیفتیم. ۹۳/۱۱/۲۰ 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻 ایام محسنیه؟! ♨️سوال: 🔰ایام محسنیه چه زمانی است؟ آیا ترویج آن نوعی بدعت محسوب نمی شود؟ ✍️پاسخ: ✅ عنوانی است كه در سال های اخیر در خصوص ایام جسارت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و سقط نوزاد ایشان در پایان ماه صفر و آغاز ربیع اطلاق می شود و تلاش می شود مجالس سوگواری در این رابطه برقرار گردد. 🔰با توجه به اينکه زمان دقيق هجوم به خانه حضرت زهرا(سلام الله عليها) که منجر به زخمي و مجروح شدن پاره تن رسول الله و کشته شدن فرزندش محسن شده است،مشخص نيست،لذا براي شهادت حضرت محسن هم نمي توان تاريخ دقيقي ارائه کرد. 👈 هجوم به خانه آن حضرت در چند نوبت اتفاق افتاد و آخرين هجوم که منجر به مجروح شدن حضرت زهرا(سلام الله عليها) شد،طبق قرائن و شواهد حدود چهل تا پنجاه روز بعد از رحلت رسول خدا(صلي الله عليه و آله) بود. ♻️فارغ از درستی یا نادرستی اضافه نمودن ایام خاص برای عزاداری اولیاء الهی به ایام مشهور و مرسوم از منظر اجتماعی و عرفی باید دانست كه این قبیل كارها را نمی توان تحت عنوان بدعت دانست و حرام معرفی نمود؛ زیرا بدعت هرچند در لغت به هر امر بدیع و جدید اطلاق می شود، اما در اصطلاح به نوعی ایجاد امری دینی و عملی دارای استناد به دین اطلاق می گردد. 🔷در واقع بدعت حرام زمانی است كه كسی چیزی را كه در دین نیست، و دلیلی از كتاب و سنت - هر چند به نحو عموم - بر آن وجود ندارد، به عنوان بخشی از تعالیم دین معرفی نماید و یا به جای آورد. پس بدعت مصطلح و حرام چنان كه اهل لغت گفته اند یعنی ایجاد امر تازه ای در دین كه در قرآن و سنت ریشه ندارد. (۱) مثلا عملی را كه از نظر قرآن و روایات واجب یا مستحب نیست، به عنوان مستحب دینی انجام گیرد، یا چیزی كه حرام است، به عنوان مباح انجام شود. 👈بر این اساس انجام كارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمی شود؛ هرچند به لحاظ عرفی جا دارد كه توده شیعیان در جوامع شیعی نسبت به ایجاد سنت های جدید و مناسبت های بی پیشینه در مورد برگزاری مراسم دینی با بزرگان و مراجع همفكری و مشورت داشته باشند تا مشكلات ثانوی و برخی پیامدهای حاشیه ای گریبان گیر این امور ارزشمند نگردد. ❌به خصوص كه به دلیل تنوع و تعدد مناسبت های عزاداری در ایام مختلف سال اضافه نمودن یك مناسبت جدید آن هم در آغاز ماه ربیع كه ماه سرور و میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و در انتهای عزاداری طولانی محرم و صفر محسوب می شود چندان مناسب به نظر نمی رسد. 🌐پی نوشت: ۱. مجمع البحرین، طریحى فخر الدین، كتابفروشى مرتضوى، تهران، ۱۳۷۵ ش، ج ۴، ص ۲۹۹. 📎 🌐منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | طرفدار ملت افغانستان 👈 گزارشی درباره وضعیت جدید افغانستان 🔻 عملیات ماندگار و بلند مدت آزادی! دقیقاً نیمه‌ی مهرماه بیست سال پیش (۷ اکتبر ۲۰۰۱) بود که ارتش آمریکا به بهانه‌ی مبارزه با تروریسم و به ارمغان آوردن آزادی از آن طرف دنیا به افغانستان لشکر کشی کرد. عملیاتی که پس از بیست سال نتیجه‌ای جز کشتار، جنایت، اشغال‌گری، ترویج مواد مخدّر و نابودی زیرساخت‌های محدود افغانستان نداشت. 🔹️ آمریکایی که برای سرنگونی حکومت طالبان وارد منطقه شده بود حکومت را در دست طالبان رها کرد و از افغانستان خارج شد! 🔺️ پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت ۱۵ مهرماه و سالروز آغاز حمله نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش به افغانستان، در گزارش خبری «طرفدار ملت افغانستان» مروری بر تبعات بیست سال اشغالگری آمریکا و وضعیت جدید افغانستان داشته است. 📥 سایر کیفیت‌ها👇 https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=48822 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
‍ 🌌 «بَاتَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَى فِرَاشِ رَسُولِ الله صلی‌الله‌علیه‌وآله...» ابى سعيد خدرى مى‏‌گويد: شبى كه صلی‌الله‌علیه‌وآله قصد مهاجرت از مكّه به مدينه را داشت و در غار ثور مخفى شد، علیه‌السلام براى حفظ جان صلی‌الله‌علیه‌وآله در بستر آن حضرت خوابيد. ⁉️ خداوند بزرگ به و فرمود: بين شما دو تن برادرى قرار دادم و عمر يكى را طولانى‏‌تر از ديگرى کردم؛ کدام یک از شما عمر طولانى را برای صاحبش بر می‌گزیند؟ 🌿 هر دو حیات را برگزيدند و هر يک عمر طولانى را براى خود ‏خواستند. 👈🏻 خداى سبحان فرمود: حالا بنگريد و على بن ابى طالب علیه‌السلام را و بدانيد بين نبى خود صلی‌الله‌علیه‌وآله و علیه‌السلام هم برادرى برقرار كردم؛ على علیه‌السلام در بستر برادرش مصطفى صلی‌الله‌علیه‌واله خوابيده است تا او را در ازای جان خود حفظ نماید. هر دو به زمين هبوط كنيد و او را از شرّ دشمنانش حفظ كنيد. [جبرئيل و ميكائيل به خانه رسول خدا وارد شدند] جبرئيل در بالاى سر على علیه‌السلام و ميكائيل در پايين دو پاى او قرار گرفت و جبرئيل ندا مى‏‌داد: اى پسر ابوطالب، مبارک باد بر تو! کجا مانند تو یافت شود؟ خداى بزرگ به واسطه‌ی ايثارت بر ملائكه‌ی آسمان‏‌ها مباهات و افتخار مى‏‌كند. 🍃 سپس آيه‏‌ی ﴿وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ الله وَ الله رَؤُفٌ بِالْعِباد﴾ در آن شب به پاس از خود گذشتگى على علیه‌السلام نازل شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 نهج الحق، ص۱۷۶؛ العمدة، ابن البطریق، ص۲۴۰. ◻️ 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 بیانیه دفتر تبلیغات اسلامی در پی شهادت شیعیان ولایت قندوز افغانستان 🔸روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با صدور پیامی نسبت به فاجعه تأسف برانگیز و غمبار شهادت شیعیان ولایت قندوز واکنش نشان داد. 🔹 مشاهده این خبر در: 🌐 http://dte.bz/LfClR 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
☑️ حجت الاسلام قرائتی: 🔸متاسفانه طلاب ما به خوبی تفسیر بلد نیستند و باید به این امر گریست. 🔸سخنرانی‌های کوتاه و یک دقیقه‌ای در مساجد ترویج یابد 🔸برای هر رشته دانشگاهی باید تفسیر قرآن نوشت 🔸متاسفانه علم قرآن را درنیافته‌ایم 🔸 هر چه از زمین و مادیات فاصله بگیریم، ارزش‌های زمینی برایمان کوچکتر خواهد شد. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
👇زندگی در بهشت 💢سوال: 🔰آیا زندگی در بهشت فقط برای لذت بردن است یا مانند این دنیا، خلاقیت، هیجان، ابداع، اختراع، تنوع، و... نیز در آنجا وجود دارد؟ ✍️پاسخ: ✅ انسان موجودی است که از نظر قابلیت برای برخورداری از کمالات، حد و نهایت ندارد؛ و خداوند تحقق و فعلیت یافتن این کمالات را مشروط به به‌کار گیری نیروی عقل و دانش در تمام مراحل حیات و رعایت آن در جزئیات زندگی قرار داده است. کسانی که موفق به آن شوند، بخشی از نتایج و میوه آن‌را در این دنیا می‌چشند، ولی از آن‌جا که این دنیا ظرفیت و قابلیت ارائه کامل از ثمرات آن‌را ندارد؛ بهره‌‌مندی کامل آن‌را به عالم دیگری سپرده ‌است؛ زیرا قابلیت و ظرفیت آن عالم بسیار بیشتر از این دنیا است؛ نسبت این دنیا با عالم آخرت مانند نسبت رحم مادر با این دنیا است. بنابراین بالاترین لذت‌‌های معنوی در بهشت وجود دارد؛ مثلاً چیزی که بیان کردید - یعنی لذت خلاقیت، هیجان، ابداع، اختراع، تنوع شادی و نشاط‌های جذاب- آنچه در آخرت از این نوع لذّات وجود دارد بسیار برتر و بالاتر از آن چیزی است که در این دنیا وجود دارد. بر اساس برخی روایات انسان‌های کامل در آن‌جا به درجه‌‌ای می‌رسند که صفات الهی در آنها به طور کامل تجلی و ظهور می‌کند؛ یعنی همان‌گونه که خداوند حی و قیوم است و حیات دائمی دارد، آن‌جا نیز به وصف حی و قیوم متصف می‌شوند.[1] و همان‌گونه که خداوند خلاق است و هر چه بخواهد خلق می‌کند، انسان در بهشت نیز این‌گونه است.[2] علاوه بر این، بر اساس آیات قرآن تمام موجودات در آخرت دارای حیات و شعورند.[3] بنابراین عالم آخرت سراسر جوش، خروش، هیجان و نشاط‌های جذاب است؛ به گونه‌ای که قابل قیاس با شور و نشاط موجود در این دنیا نیست. خلاصه این‌که بهشت نتیجه تلاش دنیا است؛ هدف را انسان در دنیا تعقیب می‌کند و نتیجه‌اش را در آخرت برداشت می‌کند. آنچه در تعالیم دینی از ویژگی‌های بهشت آمده، حداقل‌ها است که برای بشر قابل درک باشد، وگرنه رضوان الهی بالاتر از تمام نعمت‌هایی است که امروزه برای بشر قابل درک است. 📚پی نوشت: [1]. یعنی همان‌گونه که در مورد خداوند حتی برای یک لحظه‌ بی‌حالی، چرت زدن و سستی رخ نمی‌دهد، انسان‌‌هایی که به درجات بالای بهشت رسیده‌اند نیز دچار چنین حالات نمی‌شوند و دائما سرحال و پرنشاط هستند. [2]. «عن رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله فی خبر أهل الجنة: إنّه یأتی إلیهم الملک بعد أن یستأذن منهم للدخول علیهم، فإذا دخل ناولهم کتابا من عند اللّه، فإذا فی الکتاب لکل إنسان یخاطبه به: «من الحیّ القیّوم إلى الحیّ القیّوم، أما بعد فإنّی أقول للشی‏ء «کن» فیکون، و قد جعلتک الیوم تقول للشی‏ء «کن» فیکون فقال صلّى اللّه علیه و آله: فلا یقول أحد من أهل الجنّة لشی‏ء: «کن» إلا و یکون». ابن عربی، الفتوحات، ج 3، ص 295، بیروت، دار الصادر، بی‌تا؛ صدرالمتالهین محمد بن ابراهیم، تفسیر القرآن الکریم(صدرا)، ج 4، ص 366، قم، بیدار، چاپ دوم، 1366ش. [3]. و این زندگى دنیا جز سرگرمى بیهوده و بازیچه نیست، و حقّا که خانه آخرت (حتى زمین و آسمان و جماد و نباتش) داراى حیات است (و گویى حقیقت حیات است) اگر می‌دانستند. «وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ». عنکبوت، 64. 📎 🌐 منبع: سایت اسلام کوئست 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
◼️ انا لله و انا الیه راجعون حجت الاسلام و المسلمین ابولقاسم طاهری رئیس مرکزخدمات استان قم درگذشت. روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی این ضایعه را به خانواده آن مرحوم تسلیت عرض می‌کند و رحمت، مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نماید. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻 تمدید مهلت همایش ملی معنویت و علوم اسلامی 🔷 آخرین مهلت ارسال اصل مقالات به دبیرخانه برای همایش ملی معنویت و علوم اسلامی تا ۱۴۰۰/۰۸/۰۱ تمدید شد. 🔸براساس اعلام دبیرخانه همایش ملی معنویت و علوم اسلامی با توجه به استقبال محققان حوزوی و دانشگاهی از همایش مذکور و با نظر مساعد کمیته اجرایی و علمی، برای آخرین بار مهلت ارسال اصل مقالات تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۰۱ تمدید می‌گردد. 🔹کلیه علاقمندان می‌توانند مقالات خود را از طریق سایت همایش به دبیرخانه اجرایی ارسال نمایند. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
📢مراسم طلیعه حضور ویژه طلاب ورودی سال 1400 مقطع سطح 3 در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. 📃حجت الاسلام والمسلمین عشرتی: اگر آمدیم و در این عرصه طلبگی قدم نهاده ایم، باید توجه کنیم که إن شالله مشکلی را از مشکلات جامعه حل کنیم. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻انتصاب اعضای اندیشکده فضای مجازی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔰 رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حکمی اعضای اندیشکده فضای مجازی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را منصوب کرد. 🔹متن کامل خبر: https://eshragh.ir/?p=13120 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔹 💠شانزده پیامد ارتکاب گناه ✍️یکی از آثار و پی‌آمدهای رواج گناه، رخنه و نفوذ تدریجی بیگانگان و تسلط آنان بر ممالک اسلامی است. ماجرای اندلس و چیرگی دشمنان بر مسلمانان و نابودی آنان در جنوب غربی اروپا بر اثر غرق شدنشان در گرداب گناهان، نمونه‌ای عبرت‌آموز در این زمینه است. 🔰گناه‌کار مشمول رحمت الهی قرار نمی‌گیرد. خداوند درباره گروهی از بنی‌اسراییل می‌فرماید: پس آنان را به سبب پیمان‌شکنی‌شان لعنت کردیم (۲) لعنت خدا یعنی دور ساختن از رحمت خویش. بر این اساس خداوند درباره توبه‌کننده می‌فرماید: {فَإِنَّ اللَّهَ یَتُوبُ عَلَیْه‏} (مائده: ۳۹) توبة خدا بر بندگان به معنای بازگشت رحمت او به آنان است. بنابراین گناهکار قبل از توبه از رحمت خداوند دور بوده است.(۳) 💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/16709 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔵 وبینار و کارگاه حضوری «فن بیان و اصول مذاکره» برگزار می‌شود 🔰 ثبت‌نام شرکت در این وبینار: 🌐 https://noavari.dte.ir/Dfy6n 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔵 وبینار آموزشی «برندینگ استارت‌آپ‌های خلاق و فرهنگی» برگزار می شود 🔰 ثبت‌نام شرکت در این وبینار: 🌐 https://noavari.dte.ir/Mdna8 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🗞 درک جهان آخرت 💢پرسش: 🔰چرا انسان قدرت درك جهان آخرت را ندارد؟ آيا توصيف بهشت واقعاً همين است كه در احاديث آمده است يا دليل اينگونه توصيف بعلت چيزهايي است كه انسان آنها را مطلوب مي پندارد؟ 🔗 ✍️پاسخ: ✅سؤال حاوي دو مطلب است: 1ـ چرا انسان قادر بر درك و شناخت عالم قيامت نيست و از درك و فهم آن عاجز است؟ در پاسخ اين سؤال ابتدا لازم است مقدمه اي تقديم گردد: 🔷جهان آخرت هم از نظر وسعت و هم از لحاظ ادامه و نهايت قابل مقايسه با دنياي حاضر نيست. 👈الف): از نظر وسعت: قرآن كريم در يك اشاره كوتاه و عميق مي فرمايد: «وَ سارِعوا الي مغفرة من ربّكم و جنّه عرضُها السمواتُ و الارضُ...»[1] يعني بشتابيد بسوي آمرزش پروردگارتان و به سوي بهشتي كه وسعتش، به پهناي همه آسمانها و زمين است. 🔖مرحوم علامه طباطبائي (ره) مي گويد: 🔗«منظور از (عرض بهشت) چيزي در مقابل طول آن نيست بلكه منظور وسعت آن است و اين خود استعمالي است شايع. كه همانا تعبير به عرض، كنايه از وسعت آن به نهايت درجه است و يا به قدري است كه وهم و خيال بشري نمي تواند آن را بسنجد و برايش حدّي تصور كند.»[2] 🖌حالا با توجه به مطالب فوق، بشر چگونه مي تواند چنين عالمي را با اين گستردگي تصور و تعقل كند؟ و درباره آن اظهار نظر كند؟ لذا بشر جز از راه اخبار وحي از درك و شناخت اوضاع عظيم جهان پس از مرگ بي بهره و عاجز است. 📌ب): اما از حيث ادامه و نهايت: عالم كنوني محدود و پايان پذير است و بالاخره در زماني به انتهاء مي رسد ولي جهان آخرت نامحدود و بي انتها است و پاياني ندارد.[3] قرآن كريم در سوره شريفه عنكبوت مي فرمايد: «و اِنَّ الدارَ الآخرةَ لَهي الحَيَوانُ...»[4] يعني همانا زندگي واقعي سراي آخرت است. 🗞طبق بيان قرآن كريم، زندگي دنيا يك نوع سرگرمي و بازي است و روزي به انتها مي رسد، امّا حيات حقيقي كه هيچ گونه فنايي در او نيست تنها حيات آخرت است.[5] ✏️بنابراين، از اين جهت كه قيامت جهاني وسيع و بي پايان و نقطه آغاز آينده است، لذا انسان از درك و شناخت آن عاجز است چون حروف و الفباي آن جهان بي كران و بي پايان براي او ناشناخته است و بهره اي از الفباي آن ندارد. در نتيجه از فهم آن محروم است. و روشن است اولين گام معرفت و شناخت هر چيز، از آشنايي و معرفت به الفباي آن آغاز مي شود، كه اين گام نخست آشنا بودن به الفبا، براي مردم دنيا نسبت به جهان آخرت حاصل نيست. 🔗و بايد دانست كه حيات دنيوي انسان نسبت به آخرت بمنزله حيات جنين در رحم مادر است كه در آنجا قوا و اعضايي به او داده مي شود و جنين هر چند داراي عقل و شعور باشد ادراك كاربرد و نتيجه وجود آن اعضاء براي او ميسّر نيست و هرگز نمي تواند بفهمد كه حكمت تشكيلات اسرارآميز مغز چيست؟ يا دستگاه بينايي و شنوايي و جهاز تنفس براي او به چه كار مي آيد؟ و وقتي به دنيا قدم گذاشت حكمت آنها ظاهر مي شود.[6] 📚پي نوشت ها: [1] . آل عمران/ 133. [2] . طباطبائي، ترجمه الميزان، ناشر انتشارات جامعه مدرسين، 1363، ج 4، ص 27. [3] . مطهري، مرتضي، عدل الهي، تفاسير قرآن، ص 228. [4] . عنكبوت/ 64. [5] . مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، 1374 هـ . ش، ج16، ص339. [6]. خراساني، وحيد، مقدمه توضيح المسائل ايشان، چاپ اول، ناشر مدرسه الامام الباقر ـ عليه السلام ـ ، ص 170. 📎 🌐 منبع: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خبر داد: 🔷آمادگی دفتر تبلیغات اسلامی در جهت همکاری با نهادهای حوزوی استان تهران ✍️معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با توجه به ظرفیت های گوناگون در بحث اعزام و آموزش این آمادگی را دارد تا در زمینه های مختلف با نهادهای حوزوی همکاری نماید. 💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/16706 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews