ادامه👇👇👇
🍀آیتالله مجتهدی در شرح فراز پایانی دعا میگوید: در پایان دعا میگویم ای خدایی که از همه شنوندهها تو شنواتری. خدا همه چیز را میشنود. اگر یواش هر حرف بزنیم خدا باز هم میشنود. حضرت موسی (ع) به خدا گفت که خدایا، اگر نزدیکی من یواش صحبت کنم و اگر دوری بلند صحبت کنم؛ خدا فرمود: «من همنشین کسی هستم که یاد من باشد. » خدا شنواترین است؛ پس میگوییم، ای خدایی که از همه شنوایان شنواتری، این دعاها را درباره ما مستجاب کن
#ادعیه_رمضان
#شرح_ادعیه
🆔👇
@mohtaveytablighdini
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 #جلسه_۳
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه، هدیً للمتقین
1⃣ نه در #دعوای الهی بودن قرآن شک است و نه در #دعوت به اصول و فروع دین، چون همه اینها حق و #نور هستند و تنها کسانی که چشمِ دلشان کور شده و توانایی دیدن حقیقت و نور را از دست داده اند در آن شک می کنند. البته در دیگر کتابها شک وجود دارد چون اشتباه و باطل در گفتار و کردار انسان راه دارد.
2⃣ #ریب شکیست که اضطراب ایجاد کند مانند شک در تحقق قیامت یا درستی اصول و فروع دین، وگرنه شک در تعداد میوه های فلان درخت هندی، ریب نیست.
3⃣ مومنین در دعوا و دعوت قرآن شک ندارند ولی کفار در هر دو شک دارند.
♦️شک در دعوا:
۱. آیه ۲۳ بقره: «ان کنتم فی ریبٍ مما نزّلنا علی عبدنا، فأتوا بسورةٍ من مثله» که در مقابل شک در دعوا تحدی مطرح میشود.
۲. آیه ۳۷ یونس: «و ما کان هذا القرآن ... لا ریب فیه من رب العالمین» که تردید در دعوای الهی بودن قرآن رد میشود و مشابه آن در آیه ۲ سجده است.
♦️شک در دعوت:
۱. آیه ۴۴ و ۴۵ توبه که گوید مومنین برای خروج از جبهه بهانه نگرفته و از تو اجازه نمیگیرند اما کفار در حقانیت دعوتهای پیامبر و خدا همچون توحید و جهاد مرددند و اینهایند که برای پشت جبهه ماندن بهانه گرفته، اذن میخواهند.
۲. کفار در حقانیت دعوت رسولان پیشین هم مردد بودند. اینها در آیه ۹و۱۰ ابراهیم گویند «و انّا لفی شکّ ممّا تدعوننا الیه مریبٍ» ما درباره حقانیت دعوت شما انبیا شک داریم.
4⃣ روش دعوت باید چگونه باشد؟
آیه ۱۲۵ نحل: «اُدعُ الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی احسن» این سه روش هم حق است که برای هر فرد با ویژگی های شخصیتی وی باید یکی از این ۳ را بکار گرفت. بعضی را با #حکمت، بعضی را با #موعظه_حسنه و برخی را با #جدال_احسن. حکمت فی نفسه حق است، موعظه هم پند و اندرز از راههای باطل یا با مثالهای دروغین نیست بلکه موعظه حسنه است. جدال هم، سوء استفاده از ضعف فکری مخاطب نیست که جدال مُحَرَّم شود بلکه باید از حقوق و قضایای حقه و مسلّمه استفاده کرد.
5⃣ پس از صفت سلبیِ ریب، به صفت ثبوتیِ هدایت برای متقیان پرداخت.
🚊قرآن چون عِوَج و انحراف در آن راه ندارد و راست و #قائم است (لم یجعل له عوجاً) پس میتواند هدایت گر به صراط مستقیم باشد.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
📺 #تفسیر_تسنیم
#علامه_جوادی_آملی
#تفسیر
🆔👇
@mohtaveytablighdini
💠 خمس منزل مسکونی دوم
🔰سؤال: کسی که منزل مسکونی دومی در غیر محل سکونت اصلی خود تهیه می کند تا مثلا ایام تابستان و تعطیلات را در آنجا باشد، آیا به این #منزل_دوم_خمس تعلق می گیرد؟
☑️ جواب: اگر #نیاز_عرفی باشد خمس ندارد، ولی اگر برای تجمل باشد خمس دارد.
#احکام_خمس
#خمس_خانه_دوم #تعلق_خمس_به_خانه
🆔👇
@mohtaveytablighdini
🌹 شرح دعای روز بیستوهشتم ماه مبارک رمضان
#آیت_الله_مجتهدی
🔰در دعای روز بیستوهشتم ماه مبارک رمضان میخوانیم: «اگر همه عالم با خدا حرف بزنند، خدا را از دیگری غافل نمیکند و در آنِ واحد به همه بندگان توجه دارد؛ از تو میخواهیم که دعاهای من را مستجاب کنی.»
بسم الله الرحمن الرحیم
«اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ واکْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیکَ من بینِ الوسائل یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین.»
«خدایا زیاد کن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات و گرامیدار در آن به حاضر کردن و یا داشتن مسائل و نزدیک گردان در آن وسیلهام به سویت از میان وسیلهها، ای آنکه سرگرمش نکند اصرار و سماجت اصرارکنندگان.»
❎به گزارش ایسنا، آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح فراز دعای روز بیستوهشتم ماه مبارک رمضان میگوید:
❇️دعا موجب کمال انسان است
دعا خواندن برای رسیدن به کمالات میباشد بر خلاف تصور عموم مردم که فکر میکنند هدف از خواندن دعا رسیدن به ثواب الهی است، مضامین ادعیه سراسر پر از درسهای اخلاق و حکمت است که توجه به آن معانی سبب کمال انسان میگردد. اگر هم کسی با زبان عربی آشنا نیست به ترجمه ادعیه مراجعه کند و به مضامین و نکات آموزنده ادعیه توجه کند تا به برکت آن به کمالات والای انسانی برسد؛ امثال دعای کمیل و ابو حمزه ثمالی و… برای کمال یافتن من و شما میباشد. این که در دعای ابو حمزه امام سجاد علیه السلام میفرمایند: «خدایا آیا بدتر از من هم بندهای داری؟» این برای کمال است و درس مبارزه با غرور را به ما میدهد؛ جایی که امام معصوم چنین حرفی میزند دیگر تکلیف من و شما روشن است و جایی ندارد که ما به خاطر دو رکعت نافله و نماز شب دچار عجب و غرور بشویم.
✳️آمادگی برای مرگ
باز دعای ابو حمزه میفرماید: «خدایا اگر من با این حال بمیرم چه کنم؟ امروز داشتم فکر میکردم که خدایا اگر من امروز دست خالی بمیرم چه کنم؟ گفتم خدایا یک موقعی بمیرم که آماده باشم و الان آماده نیستم!
💹یادی از آیت الله خوانساری (ره):
آیتاللهالعظمیخوانساری (ره) با آن مقام و عظمت میفرمود: از این دنیا میروم در حالی که دست خالی هستم!
امام (ره) در باره ایشان فرموده بودند: آیت الله خوانساری مرجع متقین بود؛ و ایشان را صاحب نفس قدسیه میدانستند.
وقتی از عدالت آیت الله خوانساری سوال شد؛ امام گفتند: ما در عصمت ایشان مشکوک هستیم و شما از عدالت ایشان میپرسید!؟
✅به اشکهایم امید دارم
در عمر خود مرجعی بیهوی؛ مثل آیت الله خوانساری ندیدهام و درباره ایشان مطالب زیادی دارم که الان فرصت گفتن آن مطالب نیست این مرجع عظیم میگفت: من از این دنیا میروم در حالی که دست خالی هستم ایشان میفرمود؛ فقط به یک عملم امید دارم که باعث نجاتم شود آن هم به اشکهایی است که در مجالس عزای اهل بیت (ع) عصمت و طهارت میریختم.
♻️اهمیت مجالس روضة اهل بیت (ع)
مثل پیر زنها به دنبال مجالس روضه بگردید و گریه برای امام حسین (علیه السلام) را کوچک نشمارید؛ وقتی حبیب بن مظاهر را در رویا دیدند؛ ایشان فرموده بودند: خیلی دوست دارم که به دنیا برگردم؛ و در مجالس عزای ابا عبد الله (ع) گریه کنم.
❇️ادعیه را نوبر کنید
خدایا توفیق نوافل و اعمال مستحبی بده و بهره من را از نوافل زیاد کن.
✳️استاد من آقای برهان (ره) میگفتند: گاهی اوقات انسان باید مستحبات را هم نوبر کند همانطوری که اگر میوه جدید به بازار میآید میخرید و نوبر میکنید گاهی اوقات نماز شب را هم نوبر کنید؛ دعای مجیر را هم نوبر کنید؛ آدمی که اهل مستحبات نیست بدرد نمیخورد اگر همیشه هم توفیق ندارید لا اقل گاهی اوقات مستحبات را نوبر کنید.
❇️وَ أَکْرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ؛ خدایا من را گرامی بدار تا مسائل شرعیام را بدانم
انسان باید مسائل دین خود را بداند مخصوصاً طلبه که باید مشتش پر باشد و بتواند جواب مسائل مردم را بدهد. (مثلاً درباره ارث خواهر و برادر)
✅وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَسَائِلِ؛ خدایا در بین وسائل آن وسیلهای که من را زودتر به تو میرساند به من نزدیک کن
❎بهترین وسیله هم اهل بیت (ع) هستند.
توسل به حضرت نرجس خاتون (سلام الله علیها)
یکی از علماء به من یاد دادند که برای مشکلاتم متوسل شوم به حضرت نرجس خاتون (سلام الله علیها) مادر امام زمان (علیه السلام) اگر به ایشان توسل داشته باشید، امام زمان به حرمت مادر بزرگوارشان توسل شما را اجابت میکنند و از
خواص این توسل سرعت اجابت آن است.
❇یَا مَنْ لاَ یَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّین؛ ای خدایی که سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت
اگر همه عالم با خدا حرف بزنند؛ خدا را از دیگری غافل نمیکند و در آن واحد به همه بندگان توجه دارد؛ از تو میخواهیم که دعاهای من را مستجاب کنی.
#ادعیه_رمضان
#شرح_ادعیه
🆔👇
@mohtaveytablighd
💡قرآن راه زندگی
‼️ به نرمی رفتار کن تا به نرمی با تو رفتار کنند.
✅راهکارهای زندگی موفق در جزء #بیست_و_نهم قرآن کریم
#سبک_زندگی_قرآنی
🆔👇
@mohtaveytablighdini
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۴
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه هدیً للمتقین
🚦اگرچه آیه گوید «هدیً للمتقین» اما هدایت قرآن تنها برای متقیان نیست. آیه ۱۸۵ بقره و آیه ۱ ابراهیم گوید هدایت برای تمام «ناس» و مردم است. این #هدایت_عام را هم آیات قرآن، هم رفتار عملی پیامبر در هدایت همه مردم و هم تعداد زیاد افراد کافر و مشرکِ موحد شده تایید می کند.
🎯 اما اینکه آیه، هدایت قرآن را برای متقیان میداند نشان می دهد تنها متقیان ازین هدایت بهره میگیرند و کافران و مشرکانی که چشم دل خود را کور کرده اند و #فطرت_توحیدی خود را تغییر داده اند عمداً این هدایت را پس میزنند. آیه ۹۴ اسرا گوید هدایت در زمان رسولان گذشته هم به سمت مردم میرفته اما آنها آنرا نپذیرفته و میگفتند بشر نمیتواند پیامبر باشد و حتما باید فرشته باشد.
🍀 علامه طباطبایی گویند منظور از متقین در این آیه، متقین فطریست.
توضیح اینکه گمراه شدن یا به مقصد رسیدنِ هر شخص شامل دو هدایت یا دو ضلالت است.
برای گمراه شدن نیاز به یک #ضلالت_اختیاری و اولیه است که در اختیار شخص است و با بی توجهی به فطرت توحیدی اولیه و از دست دادن آن حاصل میشود (فی قلوبهم مرض) در اینجا خداوند ضلالت دوم را که #ضلالت_کیفری است به جان انسان میندازد (فزادهم الله مرضاً) و عملا گمراه میشود.
هدایت شدن متقیان نیز شامل #هدایت_اختیاری و #هدایت_پاداشی است. ابتدا خود شخص، فطرت خداجوی خود را حفظ کرده و آنگاه خداوند، هدایت افزونی به وی میدهد تا به جلو حرکت کند.
👼 در روایت است که طفل را تا یک سال بخاطر گریه هایش نزنید چون گریه ۴ ماه اول او، شهادت به وحدانیت خدا، گریه ۴ ماه دوم شهادت به رسالت پیامبر و گریه ۴ ماه سوم دعا برای پدر و مادر است. زیرا طفل با #فطرت_توحیدی به دنیا آمده و گریه هایش برای شیطنت نیست. او ابتدا با گریه هایش از خدا روزی میخواهد و بعد که پدر و مادر را قیم خود و واسطه فیض الهی دانست با این گریه از خدا میخواهد که بوسیله پدر و مادر، فیض خود را برساند. اگر کسی این فطرت توحیدی را خاموش نکند قرآن هادی او خواهد بود.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
#تفسیر
#تفسیر_تسنیم
🆔👇
@mohtaveytablighdini
🌿شرح دعای روز بیستونهم ماه مبارک رمضان
#آیت_الله_مجتهدی
❤️در دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان آمده است: «خدایا، همانطور که او در معامله عیب را میپوشاند تو هم به رحمت خودت عیب من را بپوشان. از سالها پیش روز بیست و نهم رمضان در میان خانمها به روز «غشنی» معروف است و آنها در مساجد حضور مییافتند و «غشنی» معنای پوشاندن میدهد.»
بسم الله الرحمن الرحیم
«اللهمّ غَشّنی فیهِ بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.»
«خدایا، بپوشان در آن با مهر و رحمت و روزی کن مرا در آن توفیق و خودداری و پاک کن دلم را از تیرگیها و گرفتگیهای تهمت، ای مهربان به بندگان با ایمان خود.»
🔷به گزارش ایسنا، آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ» میگوید: ای خدا، من را به رحمت خودت بپوشان. «غش» یعنی پوشاندن. اگر کسی به طرف معامله، گندم نشان دهد و جو بفروشد، در معامله «غش» کرده و آن معامله باطل است. در تاریکی این نوع معامله انجام میشود و به همین دلیل میگویند که معامله در تاریکی کراهت دارد.
🔶وی ادامه داد: کسی که عیب جنس را بپوشاند، در معامله غش کرده است و حدیث داریم کسی که آب به شیر ببندد، مسلمان نیست. آنها که در معامله غش میکنند خیر نخواهند دید.
🔹این استاد اخلاق در ادامه بیان میکند: حال در این دعا میگوئیم که خدایا، همانطور که او در معامله عیب را میپوشاند تو هم به رحمت خودت عیب من را بپوشان.
🔸این استاد اخلاق ادامه میدهد: از سالها پیش روز بیست و نهم رمضان در میان خانمها به روز «غشنی» معروف است و آنها در مساجد حضور مییافتند. اما فکر میکنند که این غشنی به معنای ضعف کردن است و با لحن ضعیف به خدا میگویند که خدایا من غش کردم، در حالی که این طور نیست و معنای پوشاندن میدهد.
🔻آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح فراز بعدی دعای روز بیست و نهم میگوید: در این بخش از دعا از خدا میخواهیم که به ما توفیق اعطا کند تا موفق به نماز شب و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی شویم. توفیق رفیقی است که به هر کس ندهندش.
🔺وی در ادامه به حدیثی از امام جواد (ع) اشاره میکند و میگوید، امام جواد (ع) میفرماید: «مومن ۳ خصلت دارد. اولین آنها این است که توفیق داشته باشد.» زیارت، کمک به مستحق، نماز شب، حضور در جشنهای نیکوکاری، فعالیت در مدرسهسازی کمک به حوزههای علمیه و … از توفیقاتی است که نصیب مؤمن میشود.
🔵وی با ابراز ناراحتی از کسانی که بخشی از مال خود را در راه خدا انفاق نمیکنند تصریح میکند: این افراد توفیق ندارند و حتی توفیق زیارت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) را هم پیدا نمیکنند.
🔴آیتالله مجتهدی تهرانی در بخشی از سخنان خود با بیان ویژگیهای برجسته حضرت عبدالعظیم حسنی میگوید: حضرت عبدالعظیم (ع) از علما و محدثین و وکیل امام هادی بود. برخی قائلند که دشمنان، حضرت را زنده دفن کردند و وی را به شهادت رساندند.
⚫️وی ادامه میدهد: روزی دیدم آیتالله وحید خراسانی از قم برای زیارت به شهر ری آمدند. تقاضا کردم تشریف بیاورید در منزل و مسجد میهمان ما با باشند که گفت تنها برای زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) آمدهاند. این را باید به تمام امامان جماعت بیان کنیم تا هم خودشان مشرف شوند و هم مریدان خود و مسجدیها را به زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) تشویق کنند.
⚪️وی در بیان ادامه حدیث میگوید: طبق حدیث امام جواد (ع) دومین خصلت مؤمن این است که گاهی خودش را موعظه کند و سومین خصلت این است که هر کس او را نصیحت کند قبول کند.
🔘این عالم ربانی در ادامه شرح دعای روز بیست و نهم میگوید: در ادامه دعا از خدا میخواهیم که ما را ازگناهان حفظ کند و قلبمان را از آلودگیهای شک برطرف کند و قلب ما گرفتار شک نباشد.
🔷وی ادامه میدهد: آنها که قلبشان گرفتار شک است، ذکر «لاحول ولاقوة إلا بالله العلی العظیم» را زیاد تکرار کنند. این ذکر برای رهایی از وسوسههای شیطان بسیار موثر است.
🔶آیتالله مجتهدی تهرانی ادامه میدهد: ابوذر میگوید که رسول خدا (ص) فرموده: «ابوذر این ذکر را زیاد بگو که از گنجهای بهشت است.» بعد از نمازهای مغرب و صبح، هفت بار این ذکر را بیان کنید که جزو تعقیبات است ولی قبل از بیان هر یک از آنها باید یک بار «بسم الله الرحمن الرحیم» بگویید.
🔵وی ادامه میدهد: دعای روز بیست و نهم را اینگونه به پایان میرسانیم. ای خدایی که به بندگان مومنت رحم میکنی، این دعاها را درباره ما اجابت کن. خدا بسیار مهربان است. خدا نعمتهایی به ما میدهد که اصلاً ما از او نخواستهایم و تقاضا نکردهایم. به قدری ما را دوست دارد که هر چه در دلمان است را ولو اگر نخواهیم به ما میدهد.
#ادعیه_رمضان
#شرح_ادعیه
🆔👇
@mohtaveytablighdini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ #تلنگر
✖️چرا غربگرا ها دوست دارن جوونای ما دنبال عیاشی و رقاصی برن!
🔺جریان #ساسی_مانکن و #فیلترینگ و #بی_حجابی و اینها رو به خاطر بیارید..
📽 و این کلیپ رو #حتما_ببینید!☝️
#لیبرالیسم
#اصلاحات
#پناهیان
🆔👇
@mohtaveytablighdini
📜گزیده ای از #وصیت_نامه_سیاسی-الهی حضرت امام خمینی (ره)
✍️وصیت من به همه مسلمانان و مستضعفان جهان این است که شماها نباید بنشینید و منتظر آن باشید که حکام و دست اندرکاران کشورتان یا قدرت های خارجی بیایند و برای شما استقلال و آزادی را تحفه بیاورند. ما و شماها لااقل در این صد سال اخیر، که به تدریج پای قدرت های بزرگ جهانخوار به همه کشورهای اسلامی و سایر کشورهای کوچک باز شده است مشاهده کردیم یا تاریخ های صحیح برای ما بازگو کردند که هیچ یک از حاکم بر این کشورها در فکر آزادی و استقلال و َدو رفاه ملت های خود نبوده و نیستند . . . و شما ای مستضعفان جهان و ای کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان بپاخیزید و حق را با چنگ و دندان بگیرید از سرسپرده آنان ّ و از هیاهوی تبلیغاتی ابرقدرت ها و عم نترسید؛ و حکام جنایتکار که دسترنج شما را به دشمنان شما و اسلام عزیز تسلیم می کنند از کشور خود برانید؛ و خود و طبقات خدمتگزار متعهد، زمام امور را به دست گیرید و همه در زیر پرچم پرافتخار اسلام مجتمع ، و با دشمنان اسلام و محرومان جهان به دفاع برخیزید؛ و به سوی یک دولت اسلامی با جمهوری های آزاد و مستقل به پیش روید که با تحقق آن ، همه مستکبران جهان را به جای خود خواهید نشاند و همه مستضعفان را به امامت و وراثت ارض خواهید رساند. به امید آن روز که خداوند تعالی وعده فرموده است.
#امام_خمینی
🆔👇
@mohtaveytablighdini
🔻براي اينكه فرزند حرف شنويي داشته باشيد👇🏻
🔸 با او واضح و شفاف صحبت کنید .
🔸 به او بگویید که چه کاری می خواهید انجام دهد ؟
🔸 به او بیاموزید که چگونه آن کار را انجام دهد؟
💡مثلاً وقتی از فرزندتان می خواهید اطاقش را مرتب کند، طریقه ی انجام این کار را نیز برایش بازگو کنید:
🔹 لطفا تختت را مرتب کن !
🔹 لباسهای کثیف را داخل حمام و لباسهای تمیز را در کمد بگذار !
🔹 اسباب بازیها را روی قفسه و کتابها را در جای خود قرار بده !
👈🏻 در این صورت کودک می داند از کجا و چطور شروع کند
وقتی او نداند که منظور شما چیست؟ نمیتواند فرمان شما را اجرا کند ، این امر باعث سوتفاهم شما شده و تصور میکنید که او لجبازی میکند و حرف گوش نمیکند .
#تربیت_فرزند
#سبک_زندگی
🆔👇
@mohtaveytablighdini
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۵
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: هدیً للمتّقین
🌈 هدایت قرآن، برای چه کسانیست؟
🔹 سیدالاسلام صاحب المجمع: خداوند بذر هدایت را برای تمام جهانیان ریخته اما تنها باتقوایان از آن بهره برداری میکنند.
♦️علامه طباطبایی: قرآن تنها برای کسانی هدایت است که سرمایه و زمینه پذیرش، یعنی فطرت پاک اولیه را داشته باشند.
🔰علامه جوادی: حضرت علامه طباطبایی به ریشه قضیه یعنی وجود #سرمایه_اولیه اشاره کرده اند که کاملترین پاسخ است.
💍در میدان #تجارت_قرآنی، انسان سرمایه ای دارد که با فروش آن، چیزی میخرد. در نگاه قرآن، سرمایه انسان همان جان و مال اوست. انسان این سرمایه را یا به خدا میفروشد یا به هوس(فروش به دیگران نیز، در نهایت فروش به هوس است).
در این خرید و فروش (بیعت) اگر خریدار سرمایه ما، خدا بود ما در مقابل هدایت و بهشت را خریده و سود کرده ایم (توبه-۱۱۱) وگرنه در فروش به هوس هیچ سودی نیست. «اولئک الذین اشترووا الضلالة بالهدی فما ربحت تجارتهم»
👈در این بیعت، اگر مال و جان را به دیگری یا #هوس فروختیم دیگر سرمایه ای برای خرید هدایت نداریم! اما اگر آن سرمایه مال و جان را به خدا فروختیم ودر مقابل خواهان بهشت و سعادت شدیم دیگر نمیتوانیم در مال و جان، هر تصرفی بکنیم بلکه باید برای هر تصرفی از مالکش یعنی خدا اجازه بگیریم.
🗿کفار و منافقان در نگاه قرآن، مرده محسوب میشوند و لذا خدا به پیغمبر گوید تو را فرستادیم که زندگان را انذار دهی نه کفار و منافقین را! «لیُنذِرَ من کان حیّاً و یحقّ القول علی الکافرین» زیرا چه آنها را انذار دهی و چه ندهی آنها ایمان نمیاورند زیرا سرمایه شان را از دست داده و مرده اند. «و سواءٌ علیهم ءأنذرتهم ام لم تُنذِرهم لا یؤمنون» قرآن هم به عنوان داروی امراض، تنها برای زندگان موثر است نه برای مردگان.
#دکترین_بیع
#دکترین_تجارت
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
#تفسیر
#تفسیر_تسنیم
🆔👇
@mohtaveytablighdini