eitaa logo
لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ
98 دنبال‌کننده
269 عکس
155 ویدیو
6 فایل
وظیفه ی هر مومن تبین مسائل بهترین تبین تنها با کلام الله المتعال ،پیامبران و اوصیای برحقشان صورت میگیرد خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار ارتباط با ادمین @Allahoakbar12
مشاهده در ایتا
دانلود
دروغ پیامبر اکرم (ص): الكِذبُ يَنقُصُ الرِّزقَ دروغ، روزى را كم مى كند. شرح روایت از آیت‌الله حائری شیرازی بی تقوایی یعنی از سرمایه خوردن است! نفسانیات در قدم اول سود دارد، اما قدم آخرش خراب است؛ مثل کسی که مرغی تخم‌گذار داشته باشد و آن را سر ببرد. چنین کسی دیگر تخم‌مرغ ندارد، اما مرغ و پلو دارد؛ ولی فقط امروز دارد، فردا دیگر نه از مرغ خبری هست و نه از تخم‌مرغ. بی‌تقوایی یعنی از سرمایه خوردن. انسان ‌وقتی دروغ گفت، از سرمایه خورده است. ممکن است با دروغ گفتن، گاهی ده تومان گیر انسان بیاید؛ اما وقتی فهمیدند دروغ گفته، دیگر به حرفش اعتنا نمی‌کنند؛ دیگر مرغی نیست تا تخم بگذارد؛ یعنی کمتر بخور، همیشه بخور! مرغ را نخور و تخم‌مرغش را همیشه بخور. بی‌تقوایی، خرج کردن یک‌شبه است. کسی که مثلاً دلش هوای آب‌گوشت کرده است و تنها لباسش را بفروشد و با پولش آب‌گوشت بخرد و بخورد، شب که شد دیگر لباس ندارد تا خود را گرم کند و در سرما می‌ماند. با لباسی که یک عمر گرمش می‌کرد، شکمش را یک روز گرم کرد و تمام شد. پس انسان باید اصل تقوایش را نخورد، آن را حفظ کند و از سرمایه نخورد. کارِ از روی تقوا، مثل باغداری است؛ یکی دو سالِ اولش خرج دارد و دخلی ندارد. بعد که درخت‌ها رشد می‌کنند، میوه می‌دهند و مخارج جدید هم کمتر می‌شود، به‌تدریج بر دخل و درآمد اضافه می‌گردد و از خرج کم می‌شود. اگر انسان روی اصول تقوا حرکت کند، این‌طور است. https://eitaa.com/tabyenehandavar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام خدمت دوستان عزیز لطفا این مقدار رو بخونید تا شاید تشویق به خواندن همه ی کتاب شدید‌‌‌... بخش زیبایی از کتاب انسان ٢۵٠ساله در بخش بعد از سقیفه و سکوت امیرالمؤمنین در غصب خلافتش یکی از نویسندگان تاریخ، ماجرایی را نقل می کند، می گوید دوتا زن آمدند پیش امیرالمؤمنین سر یک دعوایی، یک بچه ای را آورده بودند. این زن میگفت: آقا این بچه برای من است، من او را زاییدم. آن یکی میگفت: نه خیر، برای من است ، دروغ می گوید، این برداشته. دعوا سر یک بچه، بین دو مادر، دو مدعی مادری. بالاخره هرکسی یک دلیل، استدلال، بينه ، روشن نشد؛ روی مبادي قضای شرعی معلوم نشد که بالاخره بچه برای این است یا برای آن است. خب، قاضی باید برطبق بينه و دلیل شرعی حکم کند. برطبق نقل این شخص و این مورخ، امیرالمؤمنین فرمود: من حالا دعوا را فیصله میدهم. شما دعوا دارید سر این بچه، صلح هم نمی کنید، کنار هم که نمی‌آیید، بنده بچه را نصف میکنم برایتان، نصف بچه برای تو، نصف بچه برای تو؛ وقتی کنار نمی آیید راه همین است دیگر. شمشیرش را کشید، تا امیرالمؤمنین شمشیر را کشید بیرون، یکی از این دوتا زن گفت که آقا من از حق خودم صرف نظر کردم، بچه را نکشید، برای او باشد، بچه زنده باشد، دست من نباشد. امیرالمؤمنین فرمود بچه برای توست بردار و برو. این مادر بود که حاضر نشد بچه اش نصف بشود، این مادر بود که گفت بچه بماند، ولو دستم من نماند، دست دیگری بماند. بعد این نویسنده میگوید که ای علی! ای علی عزیز! ای علي مظلوم ! مادر اسلام تو بودی. تو بودی که وقتی مدعیان مادری، مادرها و عزیزهای بی جهت، آمدند خلافت را و اسلام را و جامعه را به طرف خود بردند، تو از حق خودت صرف نظر کردی، گفتی برای شما؛ اسلام بماند، ولو رياستش دست من نماند؛ جامعه اسلامی بماند، ولو دیگران در آن حکومت کنند. تو بودی آن مادر دلسوز، و حاضر نشدی تجزیه بشود. اینجا امیرالمؤمنین صبر کرد. صَبرتُ و في العين قذيََ و في الحلق شجََا، پس صبر کردم درحالی‌که در چشمم خار و درگلویم استخوانی بود. (نهج البلاغه خطبه ٣،معروف به خطبه شقشقیه) بیست و پنج سال، امیرالمؤمنین به خاطر وحدت امت اسلامی و انسجام جامعه اسلامی و برقراری حکومت اسلامی، از حق خود - که آن را برای خود مسلم میدانست - هیچ نگفت. اینها شوخی است؟ اینها آسان است؟ اینهاست که یک انسان را این طور بر قله آفرینش بنی بشر مینشاند. اینهاست که انسان را تبدیل میکند به یک خورشید فروزان در طول تاریخ بشری، که غروب ندارد بخشی از کتاب انسان ٢۵٠ساله نوشته مقام معظم رهبری صفحه ١٣١ # نشرخوبیها https://eitaa.com/tabyenehandavar
حکایت_بهلول_عاقل 🔹 روزی سوداگری بغدادی از بهلول سوال نمود من چه بخرم تا منافع زیاد ببرم؟ بهلول جواب داد آهن و پنبه. آن مرد رفت و مقداری آهن و پنبه خرید و انبار نمود اتفاقا" پس از چند ماهی فروخت و سود فراوان برد. باز روزی به بهلول بر خورد. این دفعه گفت بهلول دیوانه من چه بخرم تا منافع ببرم؟ بهلول این دفعه گفت پیازبخر و هندوانه.  🔹 سوداگر این دفعه رفت و سرمایه خود را تمام پیاز خرید و هندوانه انبار نمود و پس از مدت کمی تمام پیاز وهندوانه های او پوسید و از بین رفت و ضرر فراوان نمود. فوری به سراغ بهلول رفت و به او گفت در اول که از تو مشورت نموده، گفتی آهن بخر و پنبه، نفعی برده. ولی دفعه دوم این چه پیشنهادی بود کردی؟  🔹 تمام سرمایه من از بین رفت. بهلول در جواب آن مرد گفت روز اول که مرا صدا زدی گفتی آقای شیخ بهلول و چون مرا شخص عاقلی خطاب نمودی من هم از روی عقل به تو دستور دادم . ولی دفعه دوم مرا بهلول دیوانه صدا زدی، من هم از روی دیوانگی به تو دستور دادم . مرد از گفته دوم خجل شد و مطلب را درک نمود.  نتیجه اینکه با رفتار و گفتار خویش میتوانیم بهترینها و یا بدترین ها را برای خود انتخاب کنیم و چه خوب است دنبال بهترین ها باشیم. https://eitaa.com/tabyenehandavar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر ولایت۵۸۸ بی‌تفاوتی جایز نیست! در قضیّه‌ی غزّه، این [وظیفه‌ی] واکنش بر دوش همه‌ی ما وجود دارد؛ باید واکنش نشان بدهیم؛ عدّه‌ای گرسنه‌اند، عدّه‌ای زیر بمبارانند، عدّه‌ای دارند صدتا صدتا به شهادت میرسند. در این جبهه‌بندی‌های متعدّدی که وجود دارد در سطح جهان، در سطح کشور، عالِم ــ چه عالِم دانشگاه، چه عالِم حوزه ــ باید اوّلاً تلاش کند حق را بشناسد، حق مشخّص بشود، در کنار حق بِایستد؛ بی‌تفاوتی، نگاه کردنِ بی‌تفاوت، برای عالِم و دانشمند جایز نیست. ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ ارزقنا کربلا بحق الحسین علیه السلام https://eitaa.com/tabyenehandavar
خشم و غضب حضرت امیرالمؤمنین علیّ‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام فرمودند: شِدَّةُ الغَضَبِ تُغَيِّرُ المَنطِقَ ، و تَقطَعُ مادَّةَ الحُجَّةِ ، و تُفَرِّقُ الفَهمَ . شدّت خشم[سه اثر سوء دارد] ۱-، نحوه سخن گفتن را تغيير مى دهد ۲- اساس استدلال را بر هم مى‏ريزد ۳-و فهم و تمرکز ذهنی را از هم مى گسلد. ---------- پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: پهلوان تمام عیار، پهلوان تمام عیار، پهلوان تمام عیار، کسی است که به خشم آید و خشمش بالا گیرد و چهره اش سرخ گردد و مو بر بدنش راست شود، اما خشم خود را مغلوب کند. الصُّرَعَةُ کُلُّ الصُّرَعَةِ، الصُّرَعَةُ کلُّ الصُّرَعةِ، الصُّرَعةُ کلُّ الصُّرَعةِ: الرَّجُلُ الذی یَغضَبُ فَیَشتَدُّ غَضَبُهُ، و یَحمَرُّ وَجهُهُ، و یَقشَعِرُّ جِلدُهُ، فَیَصرَعُ غَضَبَهُ. شعر دوست داشتنی خر نه تنها به نشان جُل و افسار خر است گر بود هیکل خر در کت و شلوار خر است دو سه مثقال خریت ز خران چیزی نیست آدمی هست که الحق دو سه خروار خر است
دروغ...... دعاى داريوش كبير اين نوشته بر ديوار جنوبى كاخ آپادانا به فرمان داريوش كنده شده است: خدا اين كشور را، از دشمن، از خشك‌سالى، از دروغ حفظ نمايد. از اين سخن دانسته مى‌شود كه داريوش، از سه چيز بر كشورش بيم دارد: دشمن، خشك‌سالى، دروغ.خطر دشمن از ناحيۀ بيگانگان است. دشمن خونخوار نه به كوچك رحم مى‌كند نه به بزرگ. خشك‌سالى بلايى است آسمانى كه جز سياه‌روزى و مرگ همگانى ثمرى ندارد. دروغ ايمان را مى‌برد و كشور را از درون ويران مى‌سازد. ايمان كه رفت هر جرم و جنايتى ارتكابش آسان مى‌شود. كشورى كه مردمش از ارتكاب جرم و جنايت بيم نداشته باشد، سرانجامى شوم در پيش خواهند داشت. "برداشت از یکی از آثار حاج آقا رضا صدر رحمه الله علیه" آیا ما مومن هستیم ⁉️ دروغ و خيانت: «يُطْبَعُ الْمُؤْمِنُ عَلى كُلِّ خَصْلَةٍ، وَ لا يُطْبَعُ عَلَى الْكَذِبِ وَلا عَلَى الخِيانَةِ». پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى فرمايد: «هر خصلتى ممكن است طبيعت مؤمن بشود (گناهى ممكن است به خاطر كمى تقوا از مؤمن سر بزند) ولى محال است دروغ و خيانت در طبيعت مؤمن باشد». "تحف العقول"
قال امیرالمومنین علی بن ابیطالب(علیه السلام): إِنَّ بِشْرَ الْمُؤْمِنِ فِي وَجْهِهِ وَ قُوَّتَهُ فِي دِينِهِ وَ حُزْنَهُ فِي قَلْبِهِ به راستی شادی مؤمن در چهره او است و نیرو و توانش در دین و اندوهش در دل اوست. تصنیف غرر / حدیث ۱۵۵۲ https://eitaa.com/tabyenehandavar
سید جواد عاملی، فقیه و نویسنده کتاب مفتاح الکرامه، شبی در منزل مشغول صرف شام بود که درِ خانه اش به صدا درآمد. وقتی فهمید که پیش خدمتِ استادش، سیدمهدی بحرالعلوم، پشت درب است، با عجله به طرف او دوید و منتظر صحبت با او شد. پیش خدمت گفت: «حضرت استاد بر سر سفره شام نشسته اند، امّا دست به غذا نخواهند برد تا شما را ببینند. » جای معطّلی نبود. سیدجواد بدون آنکه غذا را به آخر برساند، با شتاب تمام به طرف خانه بحرالعلوم حرکت کرد. تا چشم استاد به سیدجواد افتاد، با خشم و تَغَیُّظ بی سابقه ای گفت: «سیدجواد! از خدا نمی ترسی؟ از خدا شرم نداری؟ » سیدجواد غرق حیرت گردید که چه شده و چه واقعه ای رخ داده که استادش او را این چنین مورد عتاب قرار داده است. هر چه فکر کرد، نتوانست علت ناراحتی را بفهمد. سرانجام از استاد سؤال کرد. استاد فرمود: «هفت شبانه روز است که فلان همسایه ات با آن عائله زیاد، گندم و برنج ندارند و در این مدت از مغازه محله شان خرما نسیه کرده و با آن به سر برده اند. امروز نیز که برای نسیه کردن خرما رفته، قبل از آنکه اظهار کند، مغاز ه دار گفته است که حساب شما زیاد شده است. او هم خجالت کشیده و دست خالی به خانه برگشته و امشب خودش و عائله اش بی شام مانده اند». سیدجواد گفت: «به خدا قسم که من از این جریان خبر نداشتم و اگر می‌دانستم، حتماً به احوالش رسیدگی می‌کردم. » استاد گفت: «همه داد و فریادهای من برای آن است که تو چرا از احوال همسایه ات بی خبر و غافلی؟ چرا باید آنها هفت شبانه روز به این وضع بگذرانند و تو متوجّه نباشی؟ اگر باخبر بودی و اقدام نمی کردی که اصلاً مسلمان نبودی! » داستان و راستان
نقل می کنند در زمان آیت الله خوانساری فردی خدمت ایشان می رسد و عرض می کند که: برادری دارم که گنهکار، هر گناهی که شما فکرش را بکنید انجام داده است و خالفی نیست که نکرده باشد ... پدر مادر و برادر خواهر از دست او عاصی و ناراحت شده ایم ... می خواهم اگر اجازه بدهید او را خدمت شما بیاوریم، نصیحتی به او بفرمایید انشالله که تأثیر گذار باشد . آیت الله خوانساری فرمودند: با این اوصاف نصیحت من هم کارساز نیست ... تنها یک راه را می شناسم که اگر در مسیر این راه قرار گرفت و تأثیری در او داشت بیاوریدش نزد من که من هم نصیحتی برای او داشته باشم و اگر این راه جواب نداد که دیگر رهایش کنید، اصلاح نمی شود. او را به کربلا ببرید، اگر در حرم امام حسین گریه کرد، یعنی اینکه در درون او هنوز نوری وجود دارد و قابل اصلاح و نصیحت پذیر است وگرنه که هیچ. این فرد تعریف می کند که ما این برادرمان را با هزار ترفند و بهانه که بیا تو مراقب ما باش و ... به کربلا بردیم ... بین راه که هیچ حسی نداشت ... اصلا این چیزها را قبول نداشت ما و زائرها رو مسخره می کرد... وقتی نزدیک صحن و حرم حضرت شدیم دیدم که او سرش را پایین انداخت و وقتی وارد حرم امام حسین شدیم، گریه که هیچ، ضجه می زد... بعد در حرم توبه واقعی کرد و درستکار شد. بعدها جریان را به آیت الله خوانساری نقل کردند: ایشان فرمودند: به چیز دیگری نیاز نیست نور امام حسین در قلب آن جوان کار خودش را کرده است. https://eitaa.com/tabyenehandavar
لقمه حلال روزگاری که آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی به مکتب میرفتند و پدرشان را هم از دست داده بودند رسم چنان بود که وقت ناهار، کودکان غذایشان را روی هم ریخته، با هم می‌خوردند؛ اما آیت الله گلپایگانی به کناری می‌رفتند و جداگانه غذای شان را می‌خوردند و هر چه دیگران اصرار می‌کردند که با آنان غذا بخوردند، نمی پذیرفتند و می‌گفتند: شاید پدران شما راضی نباشند که من از غذایتان استفاده کنم. روزی بچه‌ها غذای او را برداشتند و روی غذای خود ریختند تا مجبور شود با آنها ناهار بخورد، ایشان آن روز ناهار نخوردند. آری! رعایت تقوا و حلال و حرام و پرهیز از لقمه ی شبهه ناک پله ی اول کمال و ترقی انسان است. https://eitaa.com/tabyenehandavar
🌹باسلام محضر شما 🔹درمحضر امیرالمؤمنین علی عليه السلام 🟢لا تُؤيِسْ مُذنِباً؛ فَكَم مِن عاكِفٍ على‏ ذَنبِهِ خُتِمَ لَهُ بخَيرٍ، وكَم مِن مُقبِلٍ على‏ عَمَلِهِ مُفسِدٌ في آخِرِ عُمُرِهِ، صائرٌ إلَى النارِ، نَعوذُ بِاللَّهِ منها! هيچ گنهكارى را نااميد نكن؛ چه بسا كسى كه عمرى گناه کرده، ولی نهایتا  عاقبت بخیر شده! و اى بسا كسى كه عمرى عمل [خير] کرده ولی در پايان عمرش اهل فساد گشته و راهی جهنم شده! پناه به خدا از آتش دوزخ! 🟡برخی از انسان ها به غیر همکیشان خود، بقیه انسانها رابه چشم حقارت می نگرند و خود را برتر از دیگران می بینند و این نگاه به ویژه در مذاهبی که خود را برتر از همه می دانند بسیار شایع است در حالی که ما آدمیان از عاقبتِ خود و دیگر انسانها بی خبریم و نمی دانیم که با چه مرتبه ای از ایمان و اعتقاد از دنیا می رویم. ▪️حضرت امیرالمؤمنین علیّ‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام درجای دیگر می فرمایند: 🔹يا عَبدَ اللّه ِ لا تَعجَلْ في عَيبِ أحَدٍ بِذَنبِهِ، فَلَعَلَّهُ مَغفورٌ لَهُ، و لا تَأمَنْ عَلى نَفسِكَ صَغيرَ مَعصِيَةٍ، فلَعَلَّكَ مُعَذَّبٌ عَلَيهِ. اى بنده خدا! در عيبجويى هيچ كس به خاطر گناهش، شتاب مكن؛ زيرا ممكن است آمرزيده شده باشد. ولى در مورد خودت، از گناه كوچكى هم كه كرده اى ايمن مباش؛ چرا كه شايد براى همان گناه عذاب شوى. 🔹نهج البلاغه / خطبه 140 https://eitaa.com/tabyenehandavar
روایت داستانی شخصى از پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيد: من فقط ماه رمضان روزه مى گيرم و نه بيشتر. و فقط نمازهاى واجب پنج گانه را بپا مى دارم. و هيچ صدقه و حج و عمل مستحبى ديگرى ندارم، اگر بميرم چه مقامى دارم؟ حضرت فرمودند: در بهشت با من خواهى بود. اگر زبان خود را از غيبت و دروغ و قلب خود را از كينه و حسد و چشم خود را از نگاه به حرام و اذيت مسلمان، حفظ كنى همراه من وارد بهشت مى شوى. مَعي فِي الجَنَّةِ: إذا حَفِظتَ لِسانَكَ مِنِ اثنَينِ: الغَيبةِ والكَذِبِ، وقَلبَكَ مِنِ اثنَينِ: الغِلِّ وَالحَسَدِ، ونَظَرَكَ مِنِ اثنَينِ: تَركِ النَّظَرِ إلى ما حَرَّمَ اللّهُ، وأن لاتُؤذِيَ مُسلِماً - دَخَلتَ مَعي فِي الجَنَّةِ. ---------- مواعظ العددیه https://eitaa.com/tabyenehandavar
عارفترین، عاقلترین، احمقترین انسانها از دیدگاه مولی الموحدین یعسوب الدین امیرالمؤمنین علیّ‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام:👇 حضرت امیر (ع) : أَعْرَفُ اَلنَّاسِ بِاللَّهِ أَعْذَرُهُمْ لِلنَّاسِ وَ إِنْ لَمْ يَجِدْ لَمْ يَجِدُوا لَهُمْ عُذْرا عارفترین مردم به خداوند کسانى هستند که بیشتر عذر مردم را مى پذیرند،اگر چه براى آنها عذرى نیابند.  اَعْقَلُ النّاسِ اَشَدُّهُمْ مُداراةً لِلنّاسِ. حضرت امیر (ع):  عاقل ترین مردم كسى است كه با مردم بيشتر مدارا كند. أحمَقُ النّاسِ مَن ظَنَّ أنّهُ أعْقَلُ النّاسِ . حضرت امیر (ع) :  احمق ترين مردم كسى است كه خود را خردمندترين مردم مى داند . " هر سه روایت در غرر الحکم" https://eitaa.com/tabyenehandavar
امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: «اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ اللّهَ اَرْسَلَ اِلَیْکُمْ رَسُولاً لِیُزِیحَ بِهِ عِلَّتَکُمْ وَیُوقِظَ بِهِ غَفْلَتَکُمْ؛ ای مردم! خداوند پیامبری به سوی شما فرستاد تا بوسیله آن 1⃣بیماریهای [روحی و اخلاقی] شما را برطرف سازد 2⃣ و شما را از خواب غفلت، بیدار نماید.» بحارالانوار ج۷۴ ص۲۵۹ کی میشود به فرامین آن بزرگوار جامه عمل بپوشانیم https://eitaa.com/tabyenehandavar