✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت و جایگاه حجاب در روایات اسلامی چگونه بیان شده است؟ (بخش سوم)
🔸 #لزوم_رعایت_حجاب و پاسداری از مرزهای عفت و حیا، یکی از #مسلّمات و #واجبات بلكه از #ضروريّات_دين_اسلام است. در زمان ما همه كسانى كه با مسلمانان معاشرت دارند، فهميده اند كه يكى از برنامه هاى تمام فِرَق مسلمين #حجاب است كه كم كم به يك شعار تبديل شده و به آن پايبند هستند.
💠حساسیت معصومین علیهم السلام به اقامه عملی حجاب و حاکمیت فضای عفت در جامعه
🔹 #حضرات_معصومین علیهم السلام در کنار بیانات و توصیه های لسانی، به صورت عملی نیز اقداماتی را برای #اقامه_حجاب در سطح اجتماع و رفع بی عفتی انجام میدادند. از #سیره_پیامبر_اسلام (ص) روایاتی نقل شده که دلالت بر حساسیت ایشان بر #وضع_زنانی است که بعد از نزول آیات مربوط به #حجاب، خودشان را با ضوابط جدید پوشش، تطبیق نداده بودند. از عایشه نقل شده که: «دختر عبدالله بن طفیل که برادر مادرى من بود، در حالى که زینت کرده بود به خانه ام آمد. در همان هنگام پیامبر (ص) نیز وارد شد و هنگامى که او را دید، از او روى برگرداند. عایشه گفت یا رسول الله این دختر، بردار زاده من و خردسال است! پس پیامبر فرمود: هنگامى که زن به دوران عادت ماهانه رسید بر او جایز نیست که جز روى خود موضع دیگرى را نمایان کند». [الدر المنثور، ج ۶، ص ۱۸۰]
🔹همچنین نقل شده که در حجة الوداع زنی جوان و زیبا از طایفه خثعم برای پرسیدن مسئله ای به محضر مبارک پیامبر اکرم (ص) رسید، و در آن حال مردی از نزدیکان حضرت، پشت سر ایشان سوار بود. نگاه هایی میان آن زن و آن شخص رد و بدل شد. پیامبر (ص) متوجه شد که آن دو به هم خیره شده اند، و زن جوان به جای آنکه توجهش به جواب مسئله باشد، همه توجهش به آن مرد است که جوانی نورس و زیبا بود؛ و از این رو رسول اکرم (ص) با دست خود صورت مرد جوان را چرخانید. [صحيح بخاری، ج ۸، ص ۵۱]
🔹امام علی (ع) نیز هنگام به دست گرفتن زمام خلافت در کوفه، مردان عراقی را این گونه سرزنش می نمود که: «يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحْيُونَ؟!؛ [الکافی، ج ۵، ص ۵۳۷] ای مردم عراق، به من خبر رسیده که #زنان شما در راه ها به مردان تنه می زنند، [چرا عکس العملی نشان نمی دهید] آیا حیا نمی کنید». لحن کلام امام (ع) در این کلمات نشان از این دارد که حضرت، از موضع حکومت و برای محافظت از اخلاق و #حیای_عمومی چنین سهل انگاری عراقی ها را نواخته است. عتاب آن حضرت با عراقیان به خاطر این موضوع، در جایی دیگر نیز این گونه نمود داشته که: «أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوج؟!؛ [همان] آیا شرم نمی کنید و به غیرت نمی آیید که زنان تان راهی بازارها و مغازه ها می شوند و با افراد بی دین برخورد می کنند؟!». #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حجاب #عفاف #عفت #حیا #زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش چهارم)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
💠جنگ رسانهای و مفهوم «جنگ روانی»
🔹مقام معظم رهبری در چند سال قبل، در بیانات خودشان تصریح فرمودند: «من برنامههای استکبار جهانی علیه ملت ایران را در سه جمله خلاصه میکنم: اول، #جنگ_روانی؛ دوم، جنگ اقتصادی؛ و سوم، مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی. جنگ روانی یعنی چه؟ #هدف_جنگ_روانی، مرعوب کردن است. چه کسی را میخواهند مرعوب کنند؟ مسئولان را، شخصیتهای سیاسی را، به قول معروف خود ما نخبگان را؛ اینها را میخواهند مرعوب کنند. کسانی که قابل تطمیعاند، آنها را میخواهند تطمیع کنند؛ #اراده_عمومی را میخواهند تضعیف کنند؛ #درک_مردم از واقعیتهای جامعهی خودشان را میخواهند تغییر دهند؛ هدف جنگ روانی این است». [۱]
🔹وزارت جنگ آمریکا در کتاب «در صحنه نبرد»، #جنگ_روانی را اینگونه تعریف میکند: «جنگ روانی استفاده برنامهریزی شده از #تبلیغات و سایر اعمالی است که قبل از هر چیز با هدف تأثیر بر نظرات، احساسات، مواضع و رفتار جوامع دشمن، بیطرف، یا دوست و به شیوهای خاص دستیابی به اهداف ملی صورت میگیرد». [۲] از نظر «جان کالینز» نظریه پرداز و استاد دانشگاه ملی جنگ امریکا، #جنگ_روانی عبارت است از استفاده طراحیشده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن برای #نفوذ در خصوصیات فکری دشمن، با توسل به شیوههایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری میشود. [۳]
🔹 #جنگ_روانی که اصطلاحی قدمتدار محسوب میشود، معمولاً به اقداماتی در حین جنگ نظامی یا در آستانهی جنگ نظامی احتمالی اطلاق میشود و شیوههای غیررسانهای نیز در آن مطرح است؛ اما در #جنگ_رسانه_ای که اصطلاحی متأخر است و امروزه بیشتر از آن استفاده میشود، محدودهی زمانی خاصی در نظر گرفته نمیشود و همچنین استفاده از #رسانه_های_جمعی موضوعیت دارد؛ هر چند که هر دو اصطلاح در هدف، مشترک هستند. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] بیانات معظم له در حرم رضوی ۸۶/۰۱/۰۱
[۲] صلاح نصر، «جنگ روانی»، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، انتشارات سروش و مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صدا و سیما
[۳] استراتژی بزرگ (اصول و رویهها)، جان ام کالینز، ترجمه کورش بایندر، انتشارات دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه، ص ۴۸۷
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش اول)
🔸 #انقلاب_اسلامی_ايران را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ درست در نقطه مقابل، برخی نظريه پردازی های بيگانه که تلاش می کنند تا «انقلاب بودن» انقلاب اسلامی ايران را با توجه به ويژگی ها و شاخصه هايى که با مبانی غربی سازگاری ندارد مورد ترديد قرار دهند. يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها اعم از #سياسی، #فرهنگی، #اقتصادی، #اجتماعی، #علمی و... حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از #مهمترين_دستاوردها را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم، بر اين اساس راهکاری که برای اين منظور مناسب تر است، تقسيم بندی اين دستاوردها به چند بخش می باشد که ما در اينجا آن را به دستاوردهای سياسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی تقسيم بندی می کنيم.
💠دستاوردهای سياسی
1⃣سرنگونی نظام نامشروع و استبدادی شاهنشاهی که ۲۵۰۰ سال بساط سلطه خويش را بر سر ملت گسترده بود. اين دستاورد را بايد راهگشاترين دستاورد انقلاب اسلامی دانست، چرا که به برکت آن کليه تغييرات و تحولات ديگر رقم خورد؛ در واقع #رژيم_شاهنشاهی بزرگترين مانع هر گونه تحولی در کشور بود، و به دليل ذات استبدادی آن، هر گونه اصلاحی در آن فاقد اثر بود، چنانکه در جريان نهضت مشروطه، تجربه مهم تلاش برای اصلاح نظام استبدادی شاهنشاهی، از طريق تبديل کردن آن به نظام مشروطه با روی کار آمدن رضاشاه و پس از وی محمدرضا پهلوی، و بسط استبداد در قبای موجه تری به نام مشروطه سلطنتی به شکست انجاميد. در اين مقطع زمانی حتی علمای نامداری همچون ميرزای نائينی تلاش کردند تا با توجه به عدم امکان برقراری حکومت اسلامی به زعامت رهبر دينی، از نظام مشروطه سلطنتی به عنوان نظامی که شرّ کمتری از نظام سلطنتی استبدادی دارد دفاع کرده و به تئوريزه کردن آن بپردازند؛
🔹اما #امام_خمينی (ره) با مشاهده اين تجربيات، نخستين هدفی را که برای مبارزه انتخاب کردند، شاه و #نظام_سلطنتی بود، تا جايی که در سخنرانی های سال های نخستين مبارزه نيز رسماً به شاه حمله کرده و حتی شاه دوستی را معادل «غارتگرى، هتك اسلام، تجاوز به حقوق مسلمين، و تجاوز به مراكز علم و دانش» [۱] معرفی کردند؛ و به اين ترتيب با توجه به اينکه چنين نظامی بزرگترين مانع رشد و پيشرفت همه جانبه ملت ايران بود، هيچ گونه مماشاتی را با اين نظام نپذيرفتند، تا جايی که شرط ملاقات خود با عواملی از رژيم، که خواهان ملاقات با ايشان بودند را استعفای آنها از مناصب خود در رژيم سلطنت اعلام کردند، و حتی برخی از آنها همچون شهردار تهران را پس از استعفا مجدداً در سمت خود ابقا نمودند، تا نشان دهند که حتی يک چهره ثابت در دو نظام شاهنشاهی و نظام مبتنی بر #ولايت_فقيه تفاوت دارد، و آنچه اولويت اصلی اوست، کنار رفتن نظام شاهنشاهی می باشد، و لو اينکه در نظام غير شاهنشاهی، برخی از همان چهره ها به قدرت برسند. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] صحيفه امام، ج ۱، ص ۱۷۸
نویسنده؛ سید روح الله لطیفی
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#انقلاب #انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در اسلام امنیت اجتماعی چه جایگاهی دارد و برای ارتقاء آن در جامعه چه بايد کرد؟ (بخش اول)
🔹 #امنيت در لغت، به معنای در امان بودن، ايمنی، بی ترسی، آرامش و آسودگی [۱] می باشد، که يکی از مهم ترين خواسته های مردمان هر سرزمينی می باشد و تمامی دولت ها و حکام در صدد تأمين آن برای مردم خود و يا حداقل برای تدوام و ثبات حکمرانيشان هستند. لذا در قديم #امنيت و فقدان خطر نسبت به جان و مال و عِرض و حقوق آحاد مردم در جامعه کيميا بود و گاهی به طور محدود و به ضرورت آن را پديد می آوردند؛ مانند امنيت مکانی و امنيت زمانی و مانند ماه های حرام که در بين اعراب، جنگ حرام بود تا به زندگانى خود سر و سامانی بدهند. به دليل اهميت وافر #امنيت و تندرستی از آن به دو نعمت مجهول تعبير مي نمودند. [۲]
🔹به دليل اهميت اين امر در آياتی چند از قرآن کريم درباره اين موضوع صحبت به ميان آمده است که استشهاد ما در اينجا به مناسبت موضوع بحث آيه شريفه ۱۲۶ از سوره بقره می باشد: «وَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ قَالَ وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَىٰ عَذَابِ النَّارِ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ؛ و [یاد کنید] آن گاه که ابراهیم گفت: پروردگارا! این [مکان] را شهری #امن قرار ده و اهلش را آنان که به خدا و روز قیامت ایمان آورده اند از هر نوع میوه و محصول روزی بخش. خدا فرمود: [دعایت را درباره مؤمنان اجابت کردم، ولی] هر که کفر ورزد بهره اندکی به او خواهم داد، سپس او را به عذاب آتش می کشانم و آن بد بازگشتگاهی است».
💠امنيت اجتماعی
🔹 #امنيت_اجتماعی به امنيتی که در سطح مملکت بوده و ناشی از امنيت قضايی و قانون اساسی کشور است، گفته می شود، به همين خاطر در مقدمه قانون اساسی اين چنين آمده است: مسئله قضا در رابطه با پاسداری از حقوق مردم در خط حرکت اسلامی، به منظور پيشگيرى از انحرافات، امری است حياتى، از اين رو ايجاد سيستم قضايی بر پايه عدل اسلامی و متشکل از قضات عادل و آشنا به ضوابط دقيق دينى پيش بينی شده است. اين نظام به دليل حساسيت بنيادی و دقت در مکتبی بودن آن لازم است به دور از هر نوع رابطه و مناسبات ناسالم باشد. «و اذا حکمتم بين الناس ان تحکموا بالعدل؛ [نساء، ۵۸] و چون در ميان مردم به داوری نشينيد به عدل داوری كنيد». لذا به جهت #اهميت_ايجاد_امنيت، به خصوص در #بعد_اجتماعی و #حفظ_نظم_عمومی در هر جامعه ای تشکيلات قضايی با وظايف خاصی برای مقابله با مجرمان در نظر گرفته شده است، که مطابق با اصل ۱۵۶، اين نهاد قضایی، یعنی قوه قضائیه در نظام جمهوری اسلامی تشکيل يافته و عهده دار وظايف مشخصی است.
💠برخی از فاکتورها و عوامل مهمی که در ايجاد و تثبيت امنيت اجتماعی حائز اهميت و نقش والايی دارند
🔹 ۱) اراده و #خواست_عمومی در جهت مقابله با هر گونه اخلال در نظم و فساد. ۲) انجام و اقامه فريضه معروفِ #امر_به_معروف و #نهى_از_منکر. ۳) ارتقاء سطح باورهای دينى و فرهنگ عمومی. ۴) وجود نهادهای پيشگيرى کننده از معضلات و بزهکاری های اجتماعی و تدوين برنامه ريزى های لازم در اين زمينه، مثل مقابله با گسترش طلاق و پيشگيرى از اثرات سوء آن بر افراد جامعه. ۵) رفع موانع ازدواج، تحصيل و کار، و نيز رفع تبعيض طبقاتى از ميان افراد و اقشار گوناگون جامعه. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] فرهنگ مفصل و مصور عميد، گرافيك
[۲] جعفری لنگرودی، جعفر، مبسوط در ترمينولوژي حقوق، كتابخانه گنج دانش، ص ۶۴۱
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#امنیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ملت راه خودش را پیدا کرده
🔹ملت ما خودش راه را پیدا کرده، و دارد راه را میرود. این تحول روحی که در ملت پیدا شده است و در شما جوانها، مردها، زنها، پیدا شده است، این موجب امیدواری است؛ و من امیدوارم که این راه را ما با آسانی، مشکلاتمان کم باشد، با آسانی این راه را طی بکنیم. وقتی یک #جامعه متحول شد از آن صورتی که در زمان طاغوت بود به یک صورت #اسلامی، به یک صورت انسانی، این کارهایی که شما انجام میدهید انسانی است؛ اسلامی است. و از روی رضا و رغبت عمل میکنید؛ با اشتیاق عمل کنید این یک تحول روحی است، یک تحقق روحانی است، که باید ما امیدوار به او باشیم، و امیدوار هستیم. و امید است که آتیه بسیار روشنی را در ایران ببینیم؛ و شما ان شاءالله بهترش را ببینید.
📕صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۱
منبع: وبسایت روح الله
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️گناه آزار و اذیت مومنان (بخش دوم و پایانی)
🔸هر گونه علل و عواملی که پیوندها و انسجام اجتماعی را کاهش دهد به عنوان عملی زشت و «رفتار ناهنجار» معرفی و گاه به عنوان #گناه، و گاه دیگر به عنوان #جرم تلقی شده و مجازات و مکافات دنیوی و اخروی بر آن بار شده است. از جمله این عوامل میتوان به «اذیت و آزار مؤمنان» اشاره کرد که ترکیب آنان، امت اسلام و جامعه اسلامی را می سازد.
💠حرمت مومن بالاتر از حرمت کعبه
🔹امام رضا (ع) به نقل از پیامبر اسلام (ص) فرمود: «هر که #مومنی را به خاطر فقر و تهیدستیاش خوار و کوچک شمارد، روز رستاخیز خداوند او را شهره می کند و رسوایش می نماید». [بحارالانوار، ج ۵۷، ص ۱۴۲] بنابراین آزار دهنده مومن باید همواره این آمادگی را داشته باشد که مجازات الهی دامنگیر وی در دنیا و آخرت شود، و این سنت الهی است که هر کسی را به کارش در دنیا و آخرت پاداش دهد. البته آنچه در این دنیا از مجازات و عذاب های دنیوی می بیند، تنها بخشی از آن عذاب الهی است. با این توصیف نباید هرگز به اذیت و آزار مومنان امت اسلام اقدام کرد، که هر که مومنی را خوار کند، خداوند نیز خوار و ذلیلش می کند. [همان] و این خواری و ذلت را در دنیا نیز خواهد چشید.
🔹هدف از این همه سختگیری نسبت به حفظ حرمت مومنان که شهروندان امت اسلام و جامعه ایمانی هستند از آن روست که اگر اینگونه واکنش شدید و سخت نسبت به شهروندانی که هنجارشکنی می کنند، وجود نداشته باشد، امت اسلامی نمی تواند انسجام و همدلی را حفظ کند، و در مسیر کمال گام بردارد. #مومن در دستگاه الهی از چنان قرب و منزلتی برخوردار است که ارزش و احترام دیگر موجودات در برابر آن هیچ است؛ زیرا تنها #مومن است که ظرفیت تحمل اسمای الهی را دارد، و همه هستی در برابر انسان مومن، می توان گفت کم وزن است، و وزن و اعتبار مومن است که به جهان، بها و ارزش می دهد. بنابراین حفظ حرمت حریم مومنان و شهروندان امت اسلام، یکی از مهم ترین اصول ارزشی اسلام است که باید از سوی همگان پاس داشته شود.
منبع؛ پرسمان
#مومن #مومنین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امام_حسن_مجتبى عليه السلام:
🔸كانَ رَسولُ اللّه صلی الله عليه و آله فَخْما مُفَخَّما... يَتَـكَلَّمُ بِجَوامِعِ الكَلِمِ فَصْلاً لا فُضولَ فيهِ و لا تَقصيرَ. دمثا، لَيْسَ بِالجافى و لا بِالْمَهينِ تَعظُمُ عِنْدَهُا لنِّعْمَةُ و اِنْ دَقَّت لا يَذُمُّ مِنها شَيئا غَيْرَ اَنَّهُ كانَ لا يَذُمُّ ذَواقا و لا يَمدَحُهُ و لا تُغضِبُهُالدُّنْيا و ما كانَ لَها، فَاِذا تُعوطىَ الحَقّ لَم يَعْرِفهُ اَحَدٌ، و لَم يَقُمْ لِغَضَبِهِ شَى ءٌ حَتّى يَنتَصِرَ لَهُ...
🔹 #رسول_اكرم صلی الله عليه و آله (در نظرها) با شكوه و بزرگوار بودند... سخنانى كوتاه، جامع و بى چون و چرا میگفتند، بدون كم و زياد، نرم خو و مهربان بودند، در حق كسى ظلم نمیكردند، كسى را خوار نمیشمردند، نعمت را اگر چه كم بود، بزرگ میدانستند و چيزى از آن را نكوهش نمیكردند، از مزه غذا نه بد میگفتند و نه تعريف میكردند، دنيا و آنچه به آن مرتبط است ايشان را خشمگين نمیساخت و هرگاه حقى ضايع میشد، احدى را ملاحظه نمیكردند و چيزى باعث رفع خشمشان نمیشد، تا آن كه حق را حاكم سازند...
📕عيون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۲۸۳
#پیامبر_اكرم #أمام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد