eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تزکیه چیست و برای رسیدن به آن چه باید کرد؟ (بخش دوم و پایانی) 🔸 در اصل‌ به‌ معنی‌ نمو و رشد دادن‌ است‌ و برای‌ رسیدن‌ به‌ آن اول از بدی‌ها، یعنی‌ تصفیه دل‌ از اخلاق‌ زشت‌ و اجتناب‌ از گناه‌، و دوم پرورش‌ و به‌ وسیله تحصیل‌ علوم‌ و معارف‌ حقه‌ و فضائل‌ و مکارم‌ اخلاق‌ و انجام‌ عمل‌ صالح‌ لازم است. 💠پس‌ از این‌ که‌ بیماری‌ اخلاقی‌ شناخته‌ شد، باید وارد میدان‌ مبارزه‌ شد. آن‌چه‌ در تهذیب‌ نفس‌ ما را یاری‌ می‌کند عبارتند از: 1⃣«تفکر»؛ امام‌ خمینی (ره)‌ می‌فرمايد: «اوّل‌ شرط‌ مجاهده‌ با نفس،‌ و حرکت‌ به‌ جانب‌ حق‌ تعالی‌، است‌ و تفکر در این‌ مقام‌، عبارت‌ است‌ از آن‌که‌ انسان‌ لااقل‌ در هر شب‌ و روزی‌ مقداری‌ فکر کند، در این‌که‌ آیا مولای‌ او که‌ او را در این‌ دنیا آورده‌ و تمام‌ اسباب‌ آسایش‌ و راحتی‌ را از برای‌ او فراهم‌ کرده‌... آیا وظیفه ما با این‌ مولای‌ مالک‌ الملوک‌ چیست‌؟». [۱] 2⃣«توجه‌ به‌ کرامت‌ انسانی‌»؛ کسی‌ که‌ به‌ مقام‌ شامخ‌ خود پی‌ ببرد، از دوری‌ خواهد کرد، امام‌ علی‌ (ع‌) می‌فرماید: «هر کس‌ نفس‌ خود را گرامی‌ بدارد، شهوت‌ها برای‌ او کوچک‌ و بی‌ ارزش‌ خواهد بود». [۲] 3⃣«مشارطه‌»؛ در اوّل‌ روز انسان‌ با خود شرط‌ کند که‌ امروز بر خلاف‌ امر الهی‌ رفتار نکند. 4⃣«مراقبه‌»؛ انسان‌ در طول‌ روز مراقب‌ اعمال‌ خود باشد. این‌ مرحله‌ از حساس‌ترین‌ مراتب‌ سیر و سلوک‌ به‌ شمار می‌رود. قرآن‌ مجید بر این‌ نکته‌ تأکید دارد که‌ خداوند بر احوال‌ و اعمال‌ شما نظارت‌ دارد: «...إِنَّ اللهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا؛ یقیناً خدا همواره بر شما حافظ و نگهبان است». [نساء، ۱] کسی‌ که‌ از آیه‌ فوق‌ درس‌ گرفته‌ باشد، همواره‌ خداوند را ناظر بر کارهای‌ خود می‌داند و از غفلت‌ و گناه‌ اجتناب‌ می‌وزرد. 5⃣«محاسبه‌»؛ برای‌ تزکیه‌ نفس‌ لازم‌ است‌ از اعمال‌ روزانه‌ حسابرسی‌ به‌ عمل‌ آید‌. امام‌ علی‌ (ع‌) می فرماید: «هر کس‌ نفس‌ خود را به‌ حساب‌ بکشد، بر عیوبش‌ واقف‌ می‌گردد و به‌ گناهانش‌ پی‌ می‌برد، پس‌ از گناهانش‌ توبه‌ می‌کند و عیوبش‌ را اصلاح‌ می‌نماید». [۳] 6⃣«مؤاخذه‌ و مجازات‌»؛ پس‌ از محاسبه‌ لازم‌ است‌ نفس‌ به‌ خاطر عمل‌ زشتی‌ که‌ انجام‌ داده‌، تنبیه‌ و مجازات‌ شود تا از تکرار آن‌ جلوگیری‌ گردد. امام‌ علی‌ (ع‌) می‌فرماید: «هر کس‌ نفس‌ خود را بر عیب‌ها و گناهان‌ توبیخ‌ کند، از ازدیاد گناه‌ اجتناب‌ خواهد کرد». [۴] اولیای‌ الهی‌ به‌ منظور تنبیه‌ و تأدیب‌ خویش‌، تکالیف‌ و انجام‌ اموری‌ را بر خود الزام‌ می‌کردند، از قبیل‌ شب‌ زنده‌داری‌، گرسنگی‌، روزه‌داری‌ کم‌ گویی‌، اطعام‌ و غیره‌. پی‌نوشت‌ها [۱] امام‌ خمینی‌، چهل‌ حدیث‌، ص‌۶ [۲] نهج‌ البلاغه‌، قصار ۴۴۹ [۳] غررالحکم‌، ج۵، ص‌۳۹۹ [۴] همان نویسنده: سجاد شمس الدینی برگرفته از مرکز ملی پاسخگویی به مسائل دینی منبع: وبسایت‌ رهروان‌ ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️منظور از «احسن القصص» در سوره یوسف چه می باشد؟ 🔹در آیه ۳ سوره «یوسف» مى خوانیم: «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَیْنا إِلَیْکَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إِنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلینَ؛ ما نیکوترین قصه ها را از طریق وحى و فرستادن این قرآن براى تو بازگو مى کنیم، هر چند پیش از آن، از آن غافل بودى». بعضى از مفسران، معتقدند: اشاره به مجموعه است، و جمله «بِما أَوْحَیْنا إِلَیْکَ هذَا الْقُرْآنَ» را قرینه بر آن مى دانند، و «قصه» در اینجا تنها به معنى داستان نیست، بلکه از نظر ریشه لغت، به معنى جستجو از آثار چیزى است، و هر چیز که پشت سر هم قرار گیرد عرب به آن قصه مى گوید، و از آنجا که به هنگام شرح و بیان یک موضوع کلمات و جمله ها پى در پى بیان مى شوند این کار را «قصه» نامیده اند. حال خداوند مجموعه این که زیباترین شرح و بیان و فصیح ترین و بلیغ ترین الفاظ را با عالى ترین و عمیق ترین معانى آمیخته ـ که از نظر ظاهر زیبا و فوق العاده شیرین و گوارا و از نظر باطن بسیار پر محتوا است ـ نامیده. 🔹در روایات متعددى نیز، مشاهده مى کنیم: این تعبیر درباره مجموعه قرآن به کار رفته است [۱]، هر چند این روایات به عنوان تفسیر آیه مورد بحث وارد نشده است. مثلاً در حدیثى که «على بن ابراهیم» از پیامبر (ص) نقل کرده، مى خوانیم: «وَ أَحْسَنُ الْقَصَصِ هذَا الْقُرآن؛ بهترین قصه ها این قرآن است». [۱] در کتاب «روضه کافى» در خطبه اى از اميرالمؤمنين امام علی (ع) چنین نقل شده: «إِنَّ أَحْسَنَ الْقَصَصِ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِ وَ أَنْفَعَ التَّذَکُّرِ کِتابُ اللهِ عَزَّ ذِکْرُهُ؛ بهترین داستان ها، رساترین موعظه ها و سودمندترین تذکرها، کتاب خداوند متعال است». [۳] ولى پیوند آیه مورد بحث با آیات بعد از آن که سرگذشت (ع) را بیان مى کند، آنچنان است که ذهن انسان بیشتر متوجه این معنى مى شود که خداوند داستان «یوسف نبی» (ع) را «احسن القصص» نامیده است، و حتى شاید براى بسیارى به هنگام مطالعه آیات آغاز این سوره، غیر از این معنى به ذهن نیاید. 🔹اما مانعى ندارد این گونه آیات براى بیان هر دو معنى باشد؛ هم قرآن به طور عموم احسن القصص است، و هم داستان «حضرت یوسف» به طور خصوص. چرا این داستان بهترین داستان نباشد؟ با اینکه در فرازهاى هیجان انگیزش ترسیمى از عالى ترین درس هاى زندگى است. حاکمیت اراده خدا را بر همه چیز در این داستان به خوبى مشاهده مى کنیم. سرنوشت شوم حسودان را با چشم خود مى بینیم، و نقشه هاى نقش بر آب شده آنها را مشاهده مى کنیم. ننگ بى عفتى، عظمت و و را در لابلاى سطورش مجسم مى بینیم. منظره تنهايى یک کودک کم سن و سال را در قعر چاه، شب ها و روزهاى یک زندانى بى گناه را در سیاه چال زندان، تجلّى نور امید از پس پرده هاى تاریک یأس و نومیدى، و بالاخره عظمت و شکوه یک حکومت وسیع، که نتیجه آگاهى و امانت است، همه در این داستان مقابل چشم انسان جلوه میکند. 🔹لحظاتى را که سرنوشت یک ملت با یک خواب پرمعنى دگرگون مى شود، و زندگى یک قوم و جمعیت در پرتو آگاهى یک زمامدار بیدار الهى از نابودى نجات مى یابد، و ده ها درس بزرگ دیگر در این داستان منعکس شده است. چرا نباشد؟! منتها احسن القصص بودن سرگذشت «یوسف» (ع) به تنهايى کافى نیست، مهم این است که در ما آنچنان شایستگى باشد که بتوانیم این همه درس بزرگ را در روح خود جاى دهیم. بسیارند کسانى که هنوز به داستان «حضرت یوسف» (ع) به عنوان یک داستان عاشقانه جالب مى نگرند، همچون چارپایانى که به یک باغ پر طراوت و پر گل، تنها به صورت یک مشت علف براى سدّ جوع (رفع گرسنگی) مى نگرند. و هنوز بسیارند کسانى که با دادن شاخ و برگ هاى دروغین به این داستان، سعى دارند از آن یک ماجراى سکسى بسازند! این از عدم شایستگى و قابلیت محل است، و گرنه اصل داستان همه گونه ارزش هاى والاى انسانى را در خود جمع کرده است، و به گفته شاعر شیرین سخن، گاه در برابر جاذبه هاى این داستان «بوى گل انسان را چنان مست مى کند، که دامنش از دست مى رود»!. [۴] پی نوشت‌ها؛ [۱] بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۳۵ و ۲۹۲ [۲] نور الثقلين، ج ۲، ص ۴۹ [۳] كافى، جلد ۸، ص ۱۷۵ [۴] گلستان سعدی؛ هزار و یک کلمه، ج ۳، ص ۳۸۳ و ۳۸۴ 📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چ سی و سوم، ج ۹، ص ۳۵۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️منطق امروز آمریکا 🔹منطق امروزِ این است که دنیا را باید با زور اداره کرد! میگویند زور و سلاح داریم؛ دنیا را با زور وادار میکنیم آنچه که ما میخواهیم همان را بپذیرند و عمل کنند؛ اما در اشتباهند؛ نمی‌شود، چنین چیزی امکان ندارد. بیانات مقام معظم رهبری ۸۱/۱/۱۶ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ ترکیبی غرب علیه ایران؛ حوزه‌های تهدید کدام است؟ (بخش دوم) 🔸شناخت چیستی، ابعاد، شیوه‌ها و ابزارهای جنگ ترکیبی نخستین گام در بازشناسی تهدیدهای بالقوه و بالفعل در این زمینه و چاره‌اندیشی برای مقابله با آنهاست. به عنوان کشوری موثر و جریان‌ساز در منطقه خاورمیانه و در عرصه بین‌المللی، همواره از ناحیه و هم‌پیمانان آن در معرض انبوهی از تهدیدها قرار دارد؛ که در چارچوب جنگ‌های هیبریدی یا جنگ‌های ترکیبی می‌گنجد. 💠جنگ ترکیبی و ابعاد آن (۱) 🔹 به راهبرد نظامی پیچیده‌ای اطلاق می‌شود که ترکیبی از نبردهای متعارف، نامتعارف، سایبری، روانی و اطلاعاتی را در خود جای می‌دهد. گزارش کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۱۵ را می‌توان به عنوان نقطه عطفی در معرفی مولفه‌های جنگ هیبریدی به عنوان یک مدل جنگی در عرصه بین‌المللی محسوب کرد. در این نشست بین المللی جنگ اقتصادی، حمله سایبری، جنگ با نیروهای کلاسیک نظامی، جنگ‌های نامنظم و چریکی، نیروهای ویژه، جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی، حمایت از نابسامانی‌ها و شورش‌های محلی و دیپلماسی، به عنوان هشت مولفه جنگ ترکیبی معرفی شده است. برای شناسایی بهتر ابعاد جنگ هیبریدی به توضیح اجمالی و کلی در مورد هر یک از مولفه‌های آن می‌پردازیم. هر یک از این جنگ‌ها خود ابزارها و شیوه‌های متنوعی را در خود جای داده که به مرور زمان و گسترش عرصه ارتباطات، توسعه یافته‌اند. 1⃣به کارگیری یک استراتژی اقتصادی از سوی کشور متخاصم  با هدف تضعیف اقتصاد کشور مقابل ذیل عنوان کلی جنگ اقتصادی تعریف می‌شود که بارزترین روش‌های آن و است. هدف جنگ اقتصادی تسخیر یا کنترل منابع حیاتی اقتصادی رقیب است. 2⃣نبرد مجازی یا  به نوعی از نبرد اطلاق می‌شود که دو طرف در آن از شبکه‌های رایانه‌ای به عنوان ابزار استفاده کرده و نبرد را در جاری می‌کنند. هدف از این نوع جنگ تخریب سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی است. این نبرد حرکتی در جهت تغییر موازنه اطلاعات و دانش به نفع طرف دیگر است. 3⃣  مجموعه‌ای از فنون شامل گردآوری، انتقال، حفاظت، جلوگیری از دسترسی، ایجاد اغتشاش و افت کیفیت در اطلاعات را در بر می‌گیرد که به وسیلۀ آن یکی از دو طرف درگیر  به مزیت چشمگیر در عرصه دسترسی به اطلاعات دست یافته و آن را حفظ می‌کند. 4⃣  و چریکی اصطلاحی کلی است که برای تشریح عملیات نظامی در منطقه تحت کنترل دشمن و با استفاده از منابع و ساکنان بومی به کار می‌رود و از سوی منابع خارجی پشتیبانی و هدایت می‌شود. ... منبع؛ ایرنا @tabyinchannel
⭕️تحول همه جانبه 🔹این تحول که در ایران پیدا شد، تحول همه جانبه، تحول فکری، تحول روحی، تحول های دیگر، اینها اعجاز بود که خدای تبارک و تعالی نصیب شما ملت کرد. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۴/۱۲ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
اذعان صهیونیست‌ها به شکست پروژه اغتشاشات در ایران ژنرال «آمیت صعر» تحلیلگر ارشد اطلاعاتی رژیم صهیونیستی: 🔹 حکومت روحانیون در ایران علی‌رغم اعتراضاتی که برای هفته‌ها کشور را فراگرفته به بقای خود ادامه خواهد داد. 🔹نظام ایران توانسته است تا با مدیریت اعتراضات اخیر بقای خود را تضمین کند. نظام ایران از ابزارهای بسیار بسیار قوی برای مواجهه با این اعتراضات به نحوی ساختارمند بهره برد. tn.ai/2817126 @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام (بخش اول) 🔸 به عنوان یک فرهنگ، روش و منش، آدمی را تبیین می کند، و به او چگونه بودن، و چگونگی سبک زندگی را آموزش می دهد. اساساً هر جامعه دارای فرهنگی مشخص است و در پی اهدافی از پیش تعیین شده؛ فرهنگی که فطرت‌ پاک‌ آدمی به جوامع بشری عرضه میکند است، و هدف آن توانمند شدن افراد در مدیریت غریزه جنسی می باشد، تا از این طریق بسیاری از استعدادهای علمی، هنری، معرفتی، مدیریتی و... شکوفا شود، و دستیابی به زندگی سالم، پاک، توأم با آرامش و رسیدن به کمالات انسانی و الهی و نیکبختی در دو جهان محقق گردد. از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی تاثیر فروانی در سلامت‌ روانی‌ زنان دارد از جمله می توان به اثرات زیر اشاره کرد؛   1⃣امنیت 🔹اگر انسان ها در زندگی روزمرّه خود و در کوچه و خیابان، محل کار، تحصیل و حتی داخل منزل  نکنند، و دائما در ترس و دلهره باشند، به تدریج دچار اضطراب می شوند. در این میان به دلیل ویژگی های شخصیتی و موقعیت اجتماعی شان، آسیب پذیری بیشتری دارند و طبعا نیاز بیشتری به دارند. 🔹زیرا در بین جوامع بشری همیشه مردانی وجود دارند که به جهت نداشتن تربیت صحیح انسانی، به دنبال فرصتی هستند تا را مورد سوءاستفاده های جنسی قرار دهند، و یا حداقل مردانی که زمینه های انحرافی در آنها وجود دارد، و به تعبیر قرآن «فِی قَلْبِهِ مَرَض» [احزاب، ۳۲] یعنی بیماردل هستند، با دیدن کوچکترین محرّک جنسی، عنان اختیار را از کف داده و نسبت به زنان بی حرمتی روا می دارند، و اینجور افرادی که بیماردل هستند گرچه مشکل دارند، اما مَن (نوعیِ زن) نباید کاری کنم که او را تحریک کند.   نویسنده: پروین نظریان منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️ توبه نمی‌کنیم چون خود را بد نمی‌دانیم! 🔹 که اتفاق می‌افتد، نتیجه کارهای ماست که بر سر ما می‌آید: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ؛ هر مصیبتی به شما می‌رسد، به‌ واسطه شماست». [شوری، ۳۰] آیا نباید به فکر باشیم و از گذشته که باعث این همه بلاها و مصیبت‌ها شده است، کنیم؟ ولی ما توبه نمی‌کنیم، چون کارهای خود را بد نمی‌دانیم، و به خود و کارهای خود خوش بین هستیم! 🔹آیا در این حوادث و گرفتاری‌ها که از هزار سال پیش به ما خبر داده‌اند، نباید شرح صدر پیدا کنیم و همان‌طور که دستور داده‌اند باشیم؟! که فرموده‌اند: «تَمسکوا بِالأَمْرِ الأولِ؛ به دستور اول تمسک بجویید [و عمل کنید]». [۱] یعنی اینکه به یقینیات اعتقاد داشته باشیم و به واضحات و ضروریات دینی عمل کنیم، و در موارد شک و تردید احتیاط نماییم، و نیز در مثل این زمانه که اهل ایمان به بلاهای فراوان مبتلا هستند، چنان‌که دستور داده‌اند، دعای فرج را زیاد بخوانیم. پی نوشت؛ [۱] بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۳۳ 📕در محضر بهجت، ج ۲، ص ۱۳۹ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا