eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ امام على عليه السلام:  🔸ما أعمالُ البِرِّ كُلُّها و الجِهادُ فی سَبيلِ اللهِ عِندَ الأمرِ بِالمعَروفِ و النَّهی عَنِ المُنكَرِ إلاّ كَنَفثَةٍ فی بَحرٍ لُجِّيٍّ. 🔹تمام كارهاى نيك، حتّى جهاد در راه خداوند، در برابر و ، چون دميدنى است به دريايى موّاج. 📕نهج البلاغه، حكمت ۳۷۴ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️پیروی از نفس امّاره چه خطراتی را به دنبال دارد؟ 🔹دانشمندان و عالمان علم اخلاق و مفسران با الهام از آيات قرآن، مراحل سه گانه‌اى براى نفس قائل شده اند: ، و . نفس امّاره را اشاره به هوا و هوسهاى سركش مى دانند كه پيوسته انسان را به بدى ها امر مى كند، و نفس لوامه را به حالت ندامت حاصل از گناه، بر اثر پرورش روح تقوا اشاره مى دانند، و نفس مطمئنه به مرحله تكامل روح انسان گفته مى شود، كه به مرحله اى مى رسد كه هوا و هوس‌هاى نفسانى به طور كامل تحت كنترل قرار مى گيرند و سركشى آنها ناممكن مى شود. 🔹امام زين العابدين (ع) در مناجات دوم از مناجات هاى پانزده گانه معروف، نفس امّاره را به روشنى ترسيم كرده و از آن (به عنوان سرمشق دادن به عموم مردم) به پيشگاه خدا اينگونه شكايت مى كند: «خدايا من به سوى تو شكايت مى كنم از نفسى كه مرا همواره به بدى وا مى دارد و به سوى گناه با سرعت مى فرستد، و به نافرمانى هايت حريص است و به موجبات خشمت دست مى آلايد، مرا به راه هايى كه منجر به هلاكت مى شود مى كشاند، و به صورت پست‌ترين هلاك شدگان درمى‌آورد. بيمارى هايش بسيار و آرزوهايش دراز است. اگر ناراحتى به او رسد بى تاب مى شود [و فرياد مى كشد] و اگر خيرى نصيبش گردد بخل مى ورزد. به بازى ها و سرگرمى هاى بيهوده بسيار تمايل دارد و مملوّ از غفلت و سهو است. مرا به سرعت به سوى گناه مى برد و نسبت به توبه امروز و فردا مى كند». 🔹آرى اين است چهره اصلى نفس امّاره. از روايات به خوبى استفاده مى شود كه را در نزد انسان زيبا جلوه مى دهد و خوبى ها را زشت مى نماياند. هنگامى كه انسان مرتكب گناه شد و به عواقب آن گرفتار گشت، پرده ها كنار مى رود و راه بازگشتى هم باقى نمى ماند. امام علی (ع) (طبق نقل غررالحكم) در كلام كوتاهى مى فرمايد: «نفس امّاره فريبكار، همچون منافقان به انسان تملّق مى گويد، و در چهره دوستِ موافقى بروز مى كند تا زمانى كه انسان را فريب دهد و بر او همچون دشمن خطرناكى مسلط گردد و بر او حاكم شود و او را به انواع گناهان بكشاند». [۱] به همين دليل دستور داده اند كاملا مراقب نفس خويش باشيد، مبادا گرفتار فريبكارى هاى اين فريبكارِ خطرناك شويد. 🔹اميرالمومنين امام على (ع) در سخن ديگرى مطابق نقل «غررالحكم» مى فرمايد: «اين نفس، پيوسته انسان را به بدى ها دعوت مى كند، كسى كه آن را ناديده بگيرد او را به انواع گناهان مى كشاند»‌. [۲] در واقع مهم‌ترين ابزار شيطان است، و اگر انسان از شر آن رهايى يابد، از شر شيطان هم رهايى خواهد يافت. درست است كه مؤمنان والامقام و اولياى الهى از مرحله نفس امّاره، به نفس لوّامه و از آنجا به نفس مطمئنه مى رسند، ولى اين بدان معنا نيست كه نفس امّاره مرده باشد، و نبايد به خطرات او انديشيد. لذا امیرالمؤمنین (ع) در بخشی از نامه ۵۳ نهج البلاغه (عهدنامه مالک اشتر) مى فرمايد: «و [امیر المؤمنین] به او [مالک اشتر] فرمان مى دهد كه هواى نفس خويش را در برابر شهوات بشكند و به هنگام سركشى نفس، آن را باز دارد؛ زيرا نفس همواره انسان را به بدى ها امر مى كند مگر آنچه را خداوند رحم كند». 🔹به راستى اگر روح و حالت بازدارندگىِ نفس در انسان زنده شود، و به دنبال آن انسان راه اطاعت الهى و پيروى از دستورات كتاب و سنّت را پيش گيرد و به مبارزه با مفاسد و زشتى ها و توطئه هاى دشمنان، با قلب و دست و زبان برخيزد، و بت هواى نفس را بشكند، چنين انسانى، انسانى كامل است و در واقع مخاطب به خطابِ «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» [۳] خواهد بود. پی نوشت: [۱] غرر الحكم و درر الكلم‏، تميمى آمدى، دارالكتاب الإسلامی، قم، چ‌ دوم‏، ص ۱۲۰، (حکمت ۲۱۲۸) [۲] همان، ص ۲۲۷، (حکمت ۱۱۳) [۳] قرآن کریم، سوره فجر، آيه ۲۷ 📕پيام امام اميرالمومنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول‏، ج ۱۰، ص ۳۶۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️ نماز - امر به نماز 🔹همه همّت گماریم که را در جایگاه شایسته‌ خود که قرآن و حدیث بدان ناطق است، بشناسیم و بشناسانیم و عمل شخصی خود را نیز به تناسب آن تعالی بخشیم. بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۹/۱۷ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ ترکیبی غرب علیه ایران؛ حوزه‌های تهدید کدام است؟ (بخش سوم) 🔸شناخت چیستی، ابعاد، شیوه‌ها و ابزارهای جنگ ترکیبی نخستین گام در بازشناسی تهدیدهای بالقوه و بالفعل در این زمینه و چاره‌اندیشی برای مقابله با آنهاست. به عنوان کشوری موثر و جریان‌ساز در منطقه خاورمیانه و در عرصه بین‌المللی، همواره از ناحیه و هم‌پیمانان آن در معرض انبوهی از تهدیدها قرار دارد؛ که در چارچوب جنگ‌های هیبریدی یا جنگ‌های ترکیبی می‌گنجد. 💠جنگ ترکیبی و ابعاد آن (۲) 🔹 به راهبرد نظامی پیچیده‌ای اطلاق می‌شود که ترکیبی از نبردهای متعارف، نامتعارف، سایبری، روانی و اطلاعاتی را در خود جای می‌دهد. جنگ اقتصادی، حمله سایبری، جنگ با نیروهای کلاسیک نظامی، جنگ‌های نامنظم و چریکی، نیروهای ویژه، جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی، حمایت از نابسامانی‌ها و شورش‌های محلی و دیپلماسی، به عنوان هشت مولفه جنگ ترکیبی معرفی شده است. برای شناسایی بهتر ابعاد جنگ هیبریدی به توضیح اجمالی و کلی در مورد هر یک از مولفه‌های آن می‌پردازیم. هر یک از این جنگ‌ها خود ابزارها و شیوه‌های متنوعی را در خود جای داده که به مرور زمان و گسترش عرصه ارتباطات، توسعه یافته‌اند. 5⃣نیروهای ویژه گروهی از نیروهای مسلح هستند که آموزش‌های سختی می‌بینند و در عملیات‌ با ریسک بالا شرکت می‌کنند. عملیات مخفیانه، جنگ‌های نامتعارف، عملیات جاسوسی، بازداشت یا کشتن افراد مهم و... از طریق نیروهای ویژه و حرفه‌ای در کشور هدف انجام می‌شود. 6⃣حمایت از نابسامانی‌ها و شورش‌های محلی هم از دیگر ابزارهایی است که در جنگ‌های هیبریدی با موج‌سواری روی نارضایتی‌های داخلی و حمایت از آن با هدف تضعیف اقتدار و اضمحلال نیروی طرف مقابل به کارگرفته می‌شود. 7⃣جنگ با نیروهای کلاسیک نظامی هم بخشی از جنگ هیبریدی است. جنگ نظامی نه تنها در نقطه مقابل جنگ هیبریدی قرار ندارد، بلکه بخشی از آن محسوب می‌شود، به این معنی که ممکن است همزمان از نیروهای کلاسیک نظامی برای پوشش بخشی از ابعاد چند وجهی جنگ ترکیبی به ویژه در حوزه سخت آن استفاده شود. رهبر معظم انقلاب فرمودند در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام بخصوص مسئولان، موظف به تلاش هستند 8⃣دیپلماسی به عنوان مکانیسمی برای اعمال قدرت نرم در عرصه عمل بخشی دیگر از جنگ هیبریدی است. دیپلماسی یعنی توانایی حضور در جوامع خارجی و اثرگذاری بر اذهان مردم از طریق بهره‌مندی از روش‌های ارتباط جمعی به گونه‌ای که دولت‌ها و ملت‌های دیگر تمایل مثبتی نسبت به کشور به کاربرنده دیپلماسی عمومی در ذهن خود احساس کنند و رفتار خود را بر این اساس سمت و سو دهند. ... منبع؛ ایرنا @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️علامه ابن شهر آشوب درباره شخصيت حضرت فاطمه (س) چه می گويد؟ 🔹علامه خيبر ابن شهر آشوب [۱] گويد: آن كس كه گفتارش راست، احوالش با بركت، كردارش پاك و آراسته به عدالت، خشنود در گفتار، پسنديده در راهنمایى، با دلسوزى و مهربانى گوياى حديث، آزاد زن بخاطر انفاق، بانوى زنان در صدقه دادن، خويشتندار در همه جا و بريده از همگان براى هميشه، درخشان بر اثر احسان و در پوشش بسان مريم كبرى و رازش پنهان و به نيكى از ديگران جدا، شهودش تابناك و پرستشش آسمانى، در پارسایى بى اعتنا به همه چيز، در زايمان پاك، در پارسایی برگزيده، پرستش گر خشنود، خشنود از پروردگار و مورد پسند او، شب زنده دار گرامى، نيايش گر پاكدامن، بانوى بانوان، محبوب حبيب خدا و برگزيده خداى رحمان، دختر بهترين رسولان و نور چشم سرور همه آفريدگان، رشته پيوند بين زنان جهانيان، 🔹دادخواه پيشگاه عرش در روز جزاء، ميوه نبوت، مادر امامان، شكوفه دل، شفيع امت، زهراء گرامى، سپيد روى شكوهمند، مورد احترام در زير گنبد كبود، حوريه انسان نما، بتول عذراء، ششمين نفر از زنان بزرگ. وارث سرور پيامبران، همسر سرور اوصياء، فاطمه الزهراء، صديقه كبرى، آسايش جان حضرت مصطفى، درد آشناى بى فرياد و ناله، دارنده درخت طوبى آن كس كه در شان او و همسر و فرزندانش سوره «هل اتى» نازل گشته است، دختر پيامبر، همدم وى، مادر سبطين، جده امامان، بانوى زنان دنيا و آخرت، همسر مرتضى، مادر مجتبى، دختر مصطفى، بزرگ بانوى ناشناخته گرامى، زن ستمديده شهيده، بانویى خردمند، همتاى مريم، بر كنار از هر بدى، نشان دار هر خوبى، آن كس كه وصفش در انجيل آمده و به نيكى و بزرگى از او ياد گشته، گوهر تابناك و ستايشگرش خداى جليل كه به فرمان پروردگار، خطبه عقدش با مرتضى را جبرئيل قرائت كرد. [۲] پی نوشت: [۱] محمد بن علی بن شهر آشوب سَرَوی مازندرانی (۴۸۸ق - ۵۸۸ق) معروف به ابن شهر آشوب، فقیه، مفسّر و محدّث شیعه در قرن ششم هجری قمری و نویسنده کتاب‌هایی همچون مناقب آل ابی طالب و معالم العلماء. [ویکی شيعه] [۲] مناقب، ابن شهر آشوب، ج ۳، ص ۳۵۷-۳۵۸ 📕فاطمه زهرا (س) شادمانی دل پیامبر (ص)، احمد رحمانی همدانی، ترجمه: سیّد حسن افتخار زاده، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، قم، چ سوّم، ص ۵۹-۶۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام (بخش دوم) 🔸 به عنوان یک فرهنگ، روش و منش، آدمی را تبیین می کند، و به او چگونه بودن، و چگونگی سبک زندگی را آموزش می دهد. اساساً هر جامعه دارای فرهنگی مشخص است و در پی اهدافی از پیش تعیین شده؛ فرهنگی که فطرت‌ پاک‌ آدمی به جوامع بشری عرضه میکند است، و هدف آن توانمند شدن افراد در مدیریت غریزه جنسی می باشد، تا از این طریق بسیاری از استعدادهای علمی، هنری، معرفتی، مدیریتی و... شکوفا شود، و دستیابی به زندگی سالم، پاک، توأم با آرامش و رسیدن به کمالات انسانی و الهی و نیکبختی در دو جهان محقق گردد. از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی تاثیر فروانی در سلامت‌ روانی‌ زنان دارد از جمله می توان به اثرات زیر اشاره کرد؛ 2⃣ارزشمند شدن 🔹یکی دیگر از ثمرات برای ، گرانبهاتر شدن او برای شوهر، و در نتیجه به وجود آمدن عشق است، که از لذّت بخش ترین عواطف انسانی است. نیاز به دوست داشتن و محبوب دیگران واقع شدن، همچنان که «مزلو» روانشناس غربی، در سلسله مراتب خود به آن اشاره کرده، یکی از نیازهای مهم هر انسان است. میزان این نیاز در زنان بیش از مردان است؛ زیرا موجودیت روانی و شخصیتی زن، به این است که مورد توجّه و محبت دیگران، به ویژه نزدیکانش مثل پدر، مادر، شوهر و فرزندان واقع شود، به طوری که اگر این جایگاه را نداشته باشد، امید خود را در زندگی از دست می دهد؛ به عبارت دیگر، شکست در عشق، شکست در همه چیز اوست. 🔹در مقابل، اگر مورد بی مهری و بی توجهی قرار گیرند، و یا تحقیر شوند، بیش از دیگران در معرض ناراحتی ها و مشکلات روانی قرار می گیرند و سلامت روانی خود را از دست می دهند. آنان زمانی می توانند این نیاز را در خود تأمین کنند، که ارزش واقعی خود را به عنوان یک انسان از دست ندهند. مسئله مهم این است که از چه راهی می تواند ارزش واقعی خود را حفظ کند؟ و سایر ادیان الهی بهترین عامل حفظ ارزش زن را می دانند. بی تردید حجاب و خودداری های ظریفانه زن، او را در نظر مردش محبوب می کند و همسر را آماده فداکاری و جانفشانی برای او می کند. در واقع نقش مهم برای زن حفظ جایگاه معشوقیت اوست. ...   نویسنده: پروین نظریان منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️راه کسب معرفت به امام زمان (عج) 🔸برای کسب معرفت از راههای زیر میتوان بهره برد که هریک دیگری را کامل میکند: 1⃣راه عقل 🔹انسان برای رسیدن به سعادت و نیل به هدف از خلقت خود، نیاز به راهنمایی از طرف خداوند دارد. پس باید از طرف خداوند افرادی برای رساندن پیام خداوند (نبوت و رسالت) انتخاب شوند. از این رو عقل در می یابد نیاز به وحی و بعثت انبیاء دارد. انسان علاوه بر آنکه نیاز به وحی و ابلاغ آن به وسیله انبیاء دارد، همچنین به تعلیم و تبیین آن توسط آنها نیز نیازمند است، زیرا از یک طرف، وحی های الهی در بسیاری از موارد حالت کلی دارد و از طرف دیگر عقل بشر محدود بوده و توانایی درک درست و کامل وحی ها را ندارد. بر این اساس، انسان نیازمند فرمایشات و توضیحات انبیاء میباشد. انسان علاوه بر جسم، دارای روح است که شخصیت اصلی او را تشکیل میدهد. 🔹روح نیز همچون جسم دارای نیازمندیها بوده و گرفتار آفتها و بیماریها میشود. روح اگر بخواهد رشد و تعالی پیدا کند، باید تحت تربیت قرار گرفته و تزکیه شود، نیازهای معنوی او تامین شود، آفت هایی که به آن دچار شده و یا ممکن است دچار شود شناسایی شده و با آن مبارزه شود. این مهم (رفع نیازها و مبارزه با آفت ها) فقط در سایه تربیت یک مربی پاک امکان دارد. از این رو خداوند در قرآن [آل عمران، ۱۶۴] تزکیه و طهارت نفوس را وظیفه انبیاء شمرده است. با بعثت آخرین پیامبر الهی حضرت محمد مصطفی (ص) پیامهایی که باید از طرف خداوند نازل می‌شد فرستاده شد، و در اختیار انسان قرار گرفت که همان قرآن کریم بود و تا زمانی که پیامبر (ص) در میان مردم بود به مقدار استعدادها و توانایی‌ های مردم آن زمان، دین را برایشان تبیین کرد و به تزکیه نفوس پرداخت. 🔹البته تبیین دین اسلام توسط پیامبر اکرم (ص) بر اساس علوم الهی بود که حضرت در اختیار داشت و به جهت داشتن عصمت، به ارشاد و تزکیه مردم می‌پرداخت. عقل میگوید: بعد از رحلت پیامبر (ص) نیز باید فردی مانند او (عالم به علم الهی و معصوم از هر خطا) باشد تا وظیفه تبیین دین و تزکیه مردم را به عهده بگیرد. پس باید در هر زمان انسان عالم و معصومی همچون پیامبر باشد، تا انسان به واسطه هدایت‌ها و ارشادات او راه کمال را بپیمایند. اما اینکه چنین فردی چه کسی می‌تواند باشد، باید از پیامبر پرسید، زیرا ما توانایی شناخت انسان عالم معصوم را نداریم. پس راه نقل (استفاده از گفتار) را باید مورد بررسی قرار دهیم. 2⃣راه نقل 🔷در احادیثی که از پیامبر اکرم (ص) (و همچنین پیشوایان معصوم) به ما رسیده است، علاوه بر تاکید بر نیاز انسان به عالم معصوم، افرادی که بعد از پیامبر (ص) عهده دار خلافت و جانشینی پیامبر هستند، معرفی شده اند، از جمله در حدیث معروف ثقلین، پیامبر (ص) فرمودند: من دو شیء گران‌بها در میان شما باقی می‌گذارم، یکی کتاب خدا و دیگری اهل بیتم، اگر به این دو تمسک کنید (و از آنها پیروی کنید) هرگز گمراه نمی‌شوید، این دو هرگز از هم جدا نمی‌شوند تا در حوض (کوثر در قیامت) بر من وارد شوند. طبق این حدیث باید همیشه یک نفر از اهل‌بیت که عالم کامل و معصوم است، در کنار قرآن باشد. و در حدیث معروف دیگری پیامبر (ص) فرمودند: خلفا و جانشینان من دوازده نفرند. طبق این حدیث آن اهل‌بیت که در کنار قرآن هستند، دوازده نفر خواهند بود. 🔹و در احادیث متعدد دیگر خداوند نام این دوازده نفر را ذکر کرده است. به عنوان نمونه، وقتی آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» نازل شد، از پیامبر اکرم (ص) در مورد اولی الامر سؤال شد که که آنان چه کسانی هستند؟ پیامبر (ص) آنان را معرفی کرد که اول آنها علی بن ابیطالب است و سپس نام باقی امامان را تا امام مهدی (ع) فرمود. پس ما به کمک عقل و نقل فهمیدیم که امام زمان (عج) که در کنار قرآن قرار دارد و عالم به علم الهی و معصوم است، همان (عج) است. البته ما باید با تفکر بیشتر و با استفاده از روایات، ادعیه و زیارات معرفت خود را نسبت به امام و مقام او بیشتر و عمیق‌تر کنیم. اگر انسان سعی کند ایمان را در خود تقویت کند و به وظایف دینی عمل کند خداوند عنایت بیشتری به او کرده و او را در شناخت بهتر و کامل‌تر امام کمک می‌کند. 3⃣از راههای مختلف 🔹از راههای مختلف میتوان فهمید که انسان چه مقدار از معرفت به (عج) را پیدا کرده است از جمله: چه مقدار به او محبت دارد و به یاد اوست؛ در مقابل شبهات تا چه اندازه خود را می‌تواند حفظ کند و عقیده صحیح خود را از دست ندهد؛ به وظایف دینی چه مقدار توجه دارد و به آنها عمل میکند. هر اندازه که محبت و یاد امام زمان (عج) بیشتر باشد و توجه به وظایف دینی دقیق‌تر و کامل‌تر باشد و انسان در برابر شبهات مقاومتر باشد به همان اندازه معرفت پیدا کرده است منبع: پرسمان @tabyinchannel