✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تهاجم فرهنگی (بخش سوم)
🔸 #تهاجم_فرهنگی، سیستمی است که برای تهیسازی هویت اجتماعی از هرگونه محتوا، گام بر میدارد و جامعه را بهسوی از همپاشیدگی سوق میدهد تا مردم را به انسانهایی بدون وطن، امت و دولت تبدیل کند. و آنچه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده میشود دارای یک بار منفی است، که همان آثار ضد معنوی، ضد اسلامی و ضد الهی است که در تمدن غرب و فرهنگ آنها بهوجود آمده است.
💠ویژگیهای ناتوی فرهنگی
🔹برای تهاجم فرهنگی میتوان ویژگیهای زیر را برشمرد:
1⃣نامحسوس و نامرئی است: در ناتوی فرهنگی بهدلیل نامحسوسبودن، اقدامات و فعالیتهای آن مشخص نیست، بهعبارت دیگر، سلاح دشمن در نبرد فرهنگی، امور به ظاهر رسمی از قبیل تولید فیلم، مصاحبه، سخنرانی، چاپ و انتشار و... است که همگی در قالبهای ظاهرفریبی چون رشد و ترویج هنر و ادب، آزادی بیان و قلم و تبادل اندیشهها صورت میگیرد. [۱]
2⃣درازمدت و دیرپاست: کار فرهنگی به همان میزان که نتیجه و محصول خود را دیر بهدست میدهد، اثری را که از خویش بر جای میگذارد نیز دیرپا و ماندگار است و به آسانی از روح و فکر و متن جامعه، زایلشدنی نیست. [۲]
3⃣برخورداری از عمق: در ناتوی فرهنگی، #فرهنگ بعنوان پایههای اصلی یک جامعه مورد هدف قرار میگیرد، بنابر شواهد موجود، در این تهاجم، مهمترین بخش فرهنگ، یعنی هویت ملی و اعتقادی جامعه مورد هجوم قرار میگیرد. [۳]
4⃣اقدام با برنامهی قبلی: داشتن طرح و برنامه برای اجرا در فواصل کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت، از مهمترین شگردهای صاحبان تفکر ناتوی فرهنگی است؛ بر خلاف کسانی که گاه بدون برنامه حرکت میکنند، دشمنان در عرصههای فرهنگی همچون جنگ سرد فرهنگی، با برنامهریزی دراز مدت، گاه ثمرهی کار خویش را در فاصلهی زمانی قریب به پنجاه سال بعد درو مینمایند. [۴]
5⃣توجه خاص به جوانان: حضرت امام (ره) در وصیتنامهی سیاسی - الهی خویش، به این امر اشاره میفرمایند: "نقشه آن است که جوانان را از فرهنگ و ادب و ارزشهای خودی منحرف کنند و بهسوی مشرق یا غرب بکشانند و دولتمردان را از بین اینها انتخاب و سرنوشت کشورها و حکومت را به آنها دهند، تا بهدست آنها هرچه میخواهند، انجام دهند."[۵]
💠ابزارهاى ناتوی فرهنگى
🔹 #ابزارهاى_فرهنگى، مجموعه امکانات و وسایلى هستند که در رساندن پیام، مورد استفاده قرار مىگیرند. #مهاجمان_فرهنگى نیز از این روشها و ابزارها براى گسترش فرهنگ خود بهره مىگیرند برخی از این ابزار ها عبارتند از: هنر و ابزارهاى هنرى، [۶] ادبیات و ابزارهاى ادبى،[۷] ورزش و میادین ورزشى [۸] و زنان و محرکهاى عاطفى و... [۹] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] پوررضا، معصومه؛ تقابل فرهنگی غرب و شرق، نشر ریحانه، ص۲۴
[۲] همان، ص۳۱
[۳] همان، ص۳۹
[۴] منصوری، جواد؛ جنگ فرهنگی علیه انقلاب اسلامی، آستان قدس رضوی، ص۲۰
[۵] امام خمینی (ره)؛ وصیتنامهی سیاسی الهی، نشر فدک، ص۱۲
[۶] طهماسبی، احمد؛ شبیخون فرهنگی، انتشارات یاقوت، ص۷۴
[۷] کمالطلب، صادق؛ فرهنگ غرب در جدال با فرهنگ اسلامی، یاران، ص۶۱
[۸] همان، ص۱۲۰
[۹] همان، ص۸۹
نویسنده؛ مرتضی اشرافی
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بانوی سالهای تمدن (بخش اول)
🔹«فاطمهی زهرا (س) را قبول و دوستش دارم؛ اما هرچه با خود فکر میکنم، او برای سالها و قرنها پیش است و من، بانوی سالهای تمدن، تکنولوژی، علم و صنعتم؛ چطور میتوانم او را الگو قرار دهم؟ چطور میشود الگویم را از میان قرنها پیش انتخاب کنم؟ پس فقط دوستش دارم؛ اما الگوبودنش را نمیپذیرم!». این حرفها شاید زبانحال برخی دختران و زنان امروزی باشد و آنان ترجیح بدهند که الگویشان را بهروز انتخاب کنند؛ لذا دنبال الگو میگردند و در نهایت، به الگوی کامل و دلپسندی نمیرسند. این افراد در مشکلات و پیشآمدهای زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی، دنبال روانشناس میروند و بر این باورند که چون او شناخت از روان انسانها دارد، پس بهترین راهکارها را ارائه میدهد.
🔹اما آیا کسی بیش از خدا که خالق همگان است، به وجود و روان انسانها آگاه است؟ او که در قرآن، نبی و اهل بیتش را #الگو معرفی کرده و بر این اساس، #حضرت_فاطمه_زهرا (س)، #الگوی_زنان شناخته میشود. این بانو اگرچه قرنها پیش میزیسته، الگوییست در محدودهی زمان و مکان نمیگنجد؛ بلکه مدلیست برای سبک زندگی ایدهآل و قابل انطباق با زمانها و مکانهای مختلف. از سویی الگوبودن ایشان، به این معنا نیست که تمام رفتارهایشان مستقیم الگوبرداری و اجرا شود که اگر این کار ممکن شود، همه معصوم میشویم؛ لکن برخی رفتارهای بانو، عیناً قابل پیرویاند.
💠رفتارهای عبادی
🔹برخی #رفتارهای_عبادی آن حضرت که قابل الگوبرداریست، عبارتاند از: عشق به قرآن و اینکه همپای اکثر فعالیتهایشان در منزل، قرآن میخواندند؛ گندم آسیاب میکردند و قرآن میخواندند؛ کودکشان را در آغوش میگرفتند و قرآن میخواندند و میفرمودند که از دنیای شما، به سه چیز عشق میورزم: تلاوت قرآن، نگاه به چهرهی پیامبر و انفاق در راه خدا. تسبیحات خاص حضرت (شامل ۳۴ مرتبه اللهاکبر، ۳۳ مرتبه الحمدلله، ۳۳ مرتبه سبحان الله) که دستور آن را برای هدیهای عظیم، از پدر بزرگوارشان دریافت کرده بودند، بر آن مداومت داشتند و به شیعیان توصیه میفرمودند هم، میتواند #الگویی برای همهی زمانها باشد؛ چنانکه بسیاری از ما شیعیان ـ این ذکر را با همان ترتیب ـ بعد از هر نماز واجب برای تعقیبات میگوییم.
💠رفتارهای اجتماعی
🔹حضرت همواره قبل از دعا برای خودشان، در حق دیگران دعا میکردند و میفرمودند: «الجار ثم الدار؛ اول همسایه، سپس اهل خانه»؛ لذا در #ارتباطات_اجتماعی، دیگران را بر خود مقدم میداشتند و #خیرخواه_مردم بودند. در خدمت به همنوعان فروگذاری نمیکردند و این امر، در داستان اطعام فقیر، مسکین و یتیم بهخوبی آشکار است. بانو ساعتها برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات مردم، وقت میگذاشتند و صبورانه پاسخ میدادند. این صبر و همت، علاوه بر دلسوزی و همدردی با دیگران، نشاندهندهی اهتمام ایشان بر حفظ ارزشهای دینی و هدایت و ارشاد مردم نیز بوده است؛ پس میتوان از بانو در حمایت از ارزشهای دینی و همدردی و دلسوزی برای مردم الگو گرفت و در ارائهی اندوختههای علمی به دیگران اهتمام ورزید.
💠رفتار با فرزندان (۱)
🔹برخلاف برخی مادران که فرزند را سدی در مسیر پیشرفتها یا راحتیهای زندگی میدانند و پرورش کودک را به مربیان مهدهای کودک میسپارند، بانو خود را به نگهداری و #تربیت_فرزندانش سزاوارتر میدید. او با دستی گندم آسیاب میکرد و با دستی کودکش را آرام مینمود؛ حتی وقتی سلمان خواست به ایشان کمک کند، فرمود: «گندم را برایم آسیاب کن! من به نگهداشتن و پرستاری کودکم سزاوارترم!» برای فرزندانشان شعرهایی میسرودند، برای لالایی یا هنگام بازی زمزمه میکردند و از این طریق، پایههای شخصیتشان را شکل میدادند. در بازی با امام حسن (ع) برایش میخواندند: «اشبه اباک یا حسن؟/ واخلع عن الحق الرسن/ واعبد إلهاً ذالمنن/ و لاتوال ذالاهن؛ شبیه پدرت باش پسرم! ریسمان از گردن حق باز کن! خدایی را بپرست که صاحب نعمتهای فراوان است و با صاحبان ظلم، دوستی نکن!» برای حسینش زمزمه میکرد: «أنت شبیه بأبی/ لست شبیها بعلی؛ تو شبیه پدرم هستی و شبیه پدرت نیستی!» مولا علی (ع) نیز، این اشعار را میشنیدند و تبسم مینمودند. این مادر مهربان، گاه برای کودکانش مسابقاتی برگزار میکرد و جوایزی در نظر میگرفت. #ادامه_دارد...
نویسنده؛ محبوبه ابراهیمی
منبع؛ وبسایت پیام زن
#حضرت_فاطمه #فاطمه_زهرا #فاطمه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️کار برای خدا
🔹باید ما جدیت کنیم که این معنا را درست بکنیم. دنبال این باشیم که اگر چنانچه متصدی امر دولتیم، دولتی باشیم که برای خدا کار بکنیم. و برای خدا کار کردن، این است که ببینیم خدا چی فرموده است، چی گفته است، ما باید بکنیم. فرموده است که به مستمندان باید برسید، به ضعفا باید برسید، به مردم فقیر باید برسید، برای همه باید تهیه کنید. وقتی که بنا شد ما برای این جهت خدمت کردیم، این نصرت خداست. نصرت خدا، نصرت بندگان خداست نصرت دین خداست. وقتی ما نصرت کردیم بندگان خدا را برای خدا، برای این که اینها «عیال الله» هستند.
🔹ما اگر چنانچه در جبههها هم پیروز نشویم، این جا پیروزیم. و اگر اینطور نشد، شکست خوردیم از همین حالا، در اوج پیروزی در شکست هستیم و در حضیض شکست، پیروز هستیم. میزان، این است و ما باید این را در نظر بگیریم. در هیچ پیروزی به مقدار خارج از متعارف که مربوط به خدا نباشد، غرور و خوشحالی پیدا نکنیم و در هیچ شکستی سرشکستگی نداریم، برای این که، ما نمیخواستیم خودمان یک چیزی بشویم که سرشکستگی پیدا کنیم، ما میخواستیم اطاعت امر خدا را بکنیم.
بیانات حضرت امام در جمع مسئولان نظام ۶۴/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آزادی زنان از بند مدرنیته (بخش دوم و پایانی)
🔹در حقیقت تبعیت زنان از #الگوی_زن_غربی که دو ممیزه اصلی آن آزادی جنسی و تقلید زنان از مردان است در نهایت نامعادله ای به ضرر زنان پدید میآورد، و زنان به هر میزان در این دور وارد شوند باخت آنها نیز بیشتر میشود؛ چرا که زنان به دلیل ضعف جسمی و همچنین عدم تواناییهای مالی به تدریج مجبور میشوند که انسانیت خود را برای کسب جایگاه بهتر به فروش بگذارند و این تازه ابتدای این راه تاریک است. از سوی دیگر نمیتوان به ویژگیهای شخصیتی زنان بیتوجه بود. عدالت با درک صحیح ویژگیها و اقتضائات معنا مییابد. شخصیت زن شخصیتی وابسته و متکی است و اگر قرار باشد زنان بدون هیچ اتکایی وارد عرصههای اجتماعی شوند بسیار آسیب پذیر میشوند. شاید پدید آمدن جنبشهای به اصطلاح فمینیستی را بتوان در همین موضوع تعلیل کرد. زمانی که زنان نمی توانند در رقابت با مردان پیروز شوند این تحقیر در نهایت به عقده هایی همچون فمینیسم تبدیل میگردد.
🔹البته #الگوی_زن_مدرن تنها به ضرر زنان نیست و در نهایت به ضرر جوامع انسانی ختم میشود. امروز در بسیاری از کشورهای غربی میلیونها نفر بدون پدر به دنیا میآیند. بی شک این خلاء عاطفی در آینده آسیبهای بسیاری را برای جوامع انسانی در پی خواهد داشت، چنان که امروزه هم دیده میشود پدیده کریه همجنس گرایی در حال رشد و افزایش است. صاحبنظران در تحلیل این پدیده معتقدند عدم شخصیت سازی جنسی در کودکان که علت اصلی آن هم تک سرپرست بودن افراد است، مهمترین دلیل پدید آمدن مقوله همجنس گرایی است. لذا در یک جمع بندی میتوان گفت امروز در #غرب نگاه به زنان یک نگاه کاملا ابزاری و جنسی است. #زن_مدرن حقیقتا انسان نیست، بلکه کالایی است که برای شهوت پرستی مردان ظهور و بروز پیدا کرده است.
🔹در واقع #الگوی_زن_مدرن کاملا مرد محور است، نه زن محور. در الگوی زن مدرن زنان با برهنگی، نظر مردان را به خویش جلب میکنند و این جلب نظر به از دست دادن آزادی حقیقی وی منجر میشود. از سوی دیگر بسیاری از زنان در مقابل این الگو از خود رفتارهای خشونت آمیز بروز میدهند. آنان سعی میکنند که با خشونت بیشتر خود را بیش از پیش متظاهر به مردان کنند و از این رو جایگاه ابزاری خویش را در نگاه مردان ترک گویند. حال آنکه زنان در رقابت شبیه شدن به مردان بازنده اساسی خواهند بود؛ چرا که در این رقابت مردان به دلیل تواناییهای ذاتی بر زنان فائق میآیند ضمن آنکه این نوع رقابت زنان برای تصاحب جایگاه مردان، غالبا به نفع شهوت پرستی مردان تمام میشود. از سوی دیگر این پدیده در نهایت با از هم پاشاندن کانون خانواده جوامع آینده را نیز با مشکل روبه رو میسازد.
🔹از این روست که وظیفه امروز طرفداران اسلام و در واقع طرفداران انسانیت زن این است که باید به نقد الگوی زن مدرن بپردازند. به تعبیر مقام معظم رهبری «[در مسئله زنان] ما دفاع نداریم، ما هجوم داریم! ما در مسئله زن، از غرب طلبکاریم؛ ما مدعی غربیم؛ آنها هستند که دارند به #زن ظلم میکنند، زن را تحقیر میکنند، جایگاه زن را پایین میآورند؛ به اسم آزادی، به اسم اشتغال، به اسم مسئولیت دادن، آنها را مورد فشارهای روحی، روانی، عاطفی و اهانت شخصیتی و شانی قرار میدهند؛ آنها باید جواب بدهند. جمهوری اسلامی در این زمینه یک مسئولیتی دارد. جمهوری اسلامی در مسئله زن باید به طور صریح و بدون هیچ مجامله، حرف خودش را - که عمدتاً اعتراض به نگاه غربی و این نامعادله ظالمانه غربی است - بگوید. با این نگاه، آن وقت مسئله حجاب، مسئله نوع ارتباط زن و مرد، همه معنا پیدا میکند. این یک مسئله است». [۱]
پی نوشت؛
[۱] بیانات در دیدار با جمعی از بانوان نخبه ۹۰/۰۳/۰۱
نویسنده؛ طهورا مهدوی
منبع: روزنامه رسالت، ش ۷۲۷۶، ص ۷
#زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️منزلت حضرت فاطمه سلام الله علیها
🔹دربارهی #حضرت_زهرا (سلام الله علیها) با همین چشم مادّی ظاهربین که نگاه کنیم - حالا آن چشمهای حقیقتبین و واقعبین و عرشی جور دیگری ممکن است ببینند، چیزهای دیگری را ببینند - [میبینیم که] این بزرگوار از طرفی دختر عالیمقام پیغمبر است؛ دختری که پیغمبر دست او را میبوسد، جلوی پای او بلند میشود، در هر سفر، آخرین دیدار او از خانهی #زهرا (سلام الله علیها) است و از آنجا به سفر میرود، از سفر که برمیگردد اوّلین جایی که سر میزند و سلام میکند خانهی زهرا است؛ یک چنین دختری.
🔹از طرفی بانویی دارای عصمت است؛ مرتبهی عصمت مرتبهی عجیبی است، منزلت فوقالعادهای است. از طرفی همتراز علیّ بن ابیطالب (علیه السلام) است؛ علیّ بن ابیطالبِ با آن عظمت، علیّ بن ابیطالبی که چشم عالَم وجود، شبیه او را بعد از پیغمبر مشاهده نکرده؛ #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) همسرِ همتراز یک چنین شخصیّتی است. از طرفی مادر چهار خورشید درخشان است که دو نفرشان امام معصومند و از طرفی سرسلسلهی نسل مبارک پیغمبر اعظم است که امروز بحمدالله بعد از ۱۴۰۰ سال، میلیونها انسان در سراسر جهان به این نسبت مفتخرند؛ سرسلسلهی این نسبت فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) است.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۹/۱۱/۱۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بانوی سالهای تمدن (بخش دوم و پایانی)
🔸آیا کسی بیش از خدا که خالق همگان است، به وجود و روان انسانها آگاه است؟ او که در قرآن، نبی و اهل بیتش را الگو معرفی کرده و بر این اساس، #حضرت_فاطمه_زهرا (س)، الگوی زنان شناخته میشود. این بانو اگرچه قرنها پیش میزیسته، الگوییست در محدودهی زمان و مکان نمیگنجد؛ بلکه مدلیست برای سبک زندگی ایدهآل و قابل انطباق با زمانها و مکانهای مختلف. از سویی الگوبودن ایشان، به این معنا نیست که تمام رفتارهایشان مستقیم الگوبرداری و اجرا شود که اگر این کار ممکن شود، همه معصوم میشویم؛ لکن برخی رفتارهای بانو، عیناً قابل پیرویاند.
💠رفتار با فرزندان (۲)
🔹از دیگر اموری که #حضرت_زهرا (س) به آن توجه و تأکید داشت، بُعد پرستش و گرایش کودکان به انجام تکلیف عبادی و الهی بود؛ از این رو #فرزندان را از کودکی به #انجام_عبادت فرا میخواند و آنان را به خدا پیوند میداد. در شب بیستوسوم ماه مبارک رمضان، به بیداری و شبزندهداری دعوتشان میکرد و بهحدی در این کار جدی و قاطع بود که نمیگذاشت کسی از اهل خانه بخوابد و میفرمود: «کسی که از برکات شب قدر دور بماند، محروم است!» اینها همه الگوهایی بیبدیلاند که مادران امروز، بهخوبی میتوانند پیروی کنند. حتی اگر بر اثر شرایط خاص زندگی مجبور به سپردن کودکان به مهدکودکاند، میتوانند ساعتهایی را که در خانه کنار فرزندان هستند، به بازی و سرگرمی با آنها بپردازند و نیز در زمینهی امور عبادی و دینی آنها، توجهی ویژه داشته باشند.
💠رفتار با همسر
🔹کمتوقعی از همسر و اکتفا به داشتهها و توانایی او، سازگاری، احترام و عدم نافرمانی از همسر، از ویژگیهای بارز حضرت زهرا (س) است. امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «فاطمه هیچگاه به من خشم نگرفت، هرگز نافرمانیام را نکرد و هیچوقت چیزی که خارج از توانم بود از من نخواست!» علاوه بر این، ایشان همواره و در تمام سختیها، دوشادوش همسرشان بودند و یار، غمخوار و همدم ایشان. امیرالمؤمنین (ع) در بیشتر جنگها، دوشادوش پیامبر (ص) شرکت داشتند. بانو نیز، تمام شرایط یک زندگی آرام را فراهم مینمودند تا مولا بدون دغدغهی همسر، فرزندان و امور خانه، بهخوبی و با اقتدار کامل، در جنگها حاضر شوند. این امور، بهخوبی میتوانند از سوی بانوان #الگوبرداری شوند و روحیهی ایجاد آرامش در خانه و همسر را در زنان تقویت کنند. در حالی که متأسفانه در زندگیهای امروزی، برخی زنان با شکوه و گلایههای پیدرپی از سختیهای زندگی، تنهایی و... عرصه را بر همسر تنگ میکنند؛ بهحدی که حتی در محل کار نیز، در اندیشهی منزل و سختیهای همسر هستند!
💠رفتار با پدر
🔹امابیهابودن بانو، شهره است و بر کسی پوشیده نیست که ایشان ـ چه در سالهای قبل و چه پس از ازدواج ـ همواره یار، همدم و غمخوار پدر بودند. زخمهای پدر را پس از برگشتن از جنگها، التیام میبخشیدند و همواره مادرانه، برای پدر دلسوزی مینمودند. بیشک اگر مادر بزرگوارشان حضرت خدیجه (س) نیز زنده بود، ایشان برای مادر نیز یار، غمخوار و همدمی ویژه بودند. این مهم بیانگر آن است که زنان ما نیز، میتوانند پس از ازدواج از خدمت، احترام دلسوزی و همدمی برای والدینشان فروگذاری نکنند و در این راستا، فقط رضایت همسر را لحاظ نمایند.
💠الگوی حیا و عفت
🔹بانو همواره در پردهای از #عفاف و #حیا میزیستند و حتی حضورشان در اجتماع و فعالیتهای سیاسی، سدی در مسیر حجابشان نبود. برای زنان امتشان نیز، همین پوشیدگی و وقار را میطلبیدند تا قدر گوهر وجودیشان را درک کرده و دستمایهی نفس شیطانی نباشند. #الگوبرداری از #چادر_حضرت_زهرا (س) که امانت ایشان در میان ما زنان شیعه است، از اصلیترین جلوههای پیروی آن بانوی یگانهی خلقت است. امید که در پیروی از آن بانو سربلند باشیم!...
نویسنده: محبوبه ابراهیمی
منبع؛ وبسایت پیام زن
#حضرت_فاطمه #فاطمه_زهرا #فاطمه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دیدگاه امام علی (ع) درباره تربیت فرزند (بخش اول)
💠تربیت فرزند با کمترین هزینه
🔹والدینی که به موقع به #تربیت_فرزند بپردازند، زحمت و هزینه کمتری را متحمل خواهند شد؛ زیرا تربیت فرزند در دوران خردسالی و نوجوانی و حتی جوانی، بسیار آسانتر از تربیت فرزند در دوران میانسالی است. والدین باید بدانند هر چه فرزندشان بزرگ شود، تربیت او دشوارتر میشود؛ چرا که گذشت زمان، ریشه ویژگیهای ناپسند را در دل آدمی استوارتر میسازد، و در نتیجه، کندن این ریشهها نیز سخت تر میشود. پس هر چه والدین، زودتر و به موقع زمام پرورش کودک را در دست گیرند، هم آسانتر به هدف خویش دست مییابند و هم زحمت کمتری خواهند کشید و هزینه کمتری خواهند پرداخت.
🔹یکی از دانشمندان در این باره معتقد است: «معمولاً تربیت درست، از همان آغاز کودکی، بر خلاف تصور خیلیها چندان دشوار نیست. هر پدر و مادری میتواند از پس دشواریهای این کار برآید و تربیت درستی به فرزندش بدهد، ولی تربیت دوباره، از زمین تا آسمان با این متفاوت است. اگر فرزندتان را بد بار بیاورید، اگر در تربیتش کوتاهی کنید، آن وقت باید خیلی چیزها را اصلاح کنید و از نو بسازید و این اصلاح و تربیت دوباره، کار چندان سادهای نیست؛ چرا که همراه با زحمت و هزینه بیشتری خواهد بود. تربیت دوباره، قدرت، آگاهی و حوصلهای میخواهد که از حد توان خیلی از پدر و مادرها خارج است؛
🔹اغلب، پیش میآید که خانواده از پس دشواریهای تربیت دوباره بر نمیآید، حتی بر فرض هم که تربیت دوباره به جایی برسد و شخص به کار و زندگی مشغول شود و همه از جمله پدر و مادرش با دیدن او خشنود شوند، در این میان، چیزهای زیادی از دست رفته است و اگر این فرد از همان اول، درست بار میآمد، از زندگی بهره بیشتری میبرد و با توان و آمادگی بیشتری وارد جامعه میشد و در نتیجه، خوشبختتر بود. [ازاین رو] به پدران و مادران توصیه میشود همیشه به خاطر داشته باشند که فرزندان خود را چنان تربیت کنند که مجبور نشوند چیزی را اصلاح کنند. باید همه چیز از همان اول درست انجام شود». [۱]
🔹 #امام_علی (ع) با آگاهی از اهمیت به موقع تربیت فرزندان، از پدران و مادران میخواهد که پیش از آن که کار تربیت فرزندانشان دشوار گردد و گرفتار انحراف و فساد شوند، به تربیت آنها همت گمارند و هیچ فرصتی را از دست ندهند. آن حضرت در نامه خویش به فرزندش امام حسن (ع) در این باره چنین میفرماید: «پس در تربیت تو شتاب کردم، پیش از آن که دل تو سخت شود و عقل تو به چیز دیگری مشغول گردد، تا به استقبال کارهایی بروی که صاحبان تجربه، زحمت آزمون آن را کشیده اند و تو را از تلاش و یافتن، بینیاز ساخته اند». [۲] #ادامه_دارد...
پی نوشت ها:
[۱] آنتوان ماکارنکو، آموزش و تربیت کودکان، ترجمه محمد جعفر پوینده و سیمین کرمانی نژاد، ص ۲۰ و ۲۱
[۲] نهج البلاغه، نامه ۳۱
نویسنده؛ سیدمحمود طاهری
منبع: راسخون به نقل از سایت سازمان تبلیغات اسلامی
#تربیت #تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هدایت حضرت مسیح (ع)، هدایت به سوی عبودیّت خدا و مقابله با فرعونیّت و طغیان است
🔹ارزش #حضرت_مسیح علیهالسّلام از نظر مسلمانان، بلاشک کمتر از ارزش و قدر و قیمت آن حضرت در چشم مسیحیانِ مؤمنِ به مسیحیت نیست. این پیغمبر بزرگ الهی، همه دوران حضور در میان مردم را با مجاهدت گذرانید تا بتواند در مقابل ظلم و تعدّی و فساد و کسانی که با تکیه به زر و زور، ملتها را به زنجیر کشیده بودند و آنها را به جهنّم دنیا و آخرت میکشاندند، ایستادگی کند. رنجهایی که این پیغمبر بزرگ از دوران کودکی - که خدا نبوّت را از همان دوران کودکی به او داد - متحمّل شد، همه در این راه بوده است.
🔹انتظار این است که پیروان حضرت مسیح و همه کسانی که آن بزرگوار را از عظمت و معنویتِ والا و متناسبِ جایگاه رفیع او برخوردار میدانند، در این راه به او تأسّی کنند. امروز بسیاری از کسانی که دم از پیروی از حضرت مسیح میزنند، راهی غیر از راه حضرت مسیح میروند. هدایت حضرت عیسیبنمریم علی نبیّنا و علیهالسّلام، هدایت به سوی عبودیّت خدا و مقابله با فرعونیّت و طغیان است. امروز کسانی با ادّعای پیروی از آن پیامبر بزرگ الهی، در جایگاه فرعونیان و طواغیتی نشستهاند که عیسیبنمریم با آنها مبارزه میکرد.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۹/۱۰/۰۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تهاجم فرهنگی (بخش چهارم)
🔸 #تهاجم_فرهنگی، سیستمی است که برای تهیسازی هویت اجتماعی از هرگونه محتوا، گام بر میدارد و جامعه را بهسوی از همپاشیدگی سوق میدهد تا مردم را به انسانهایی بدون وطن، امت و دولت تبدیل کند. و آنچه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده میشود دارای یک بار منفی است، که همان آثار ضد معنوی، ضد اسلامی و ضد الهی است که در تمدن غرب و فرهنگ آنها بهوجود آمده است.
💠فرهنگ اسلامی ایران
🔹فرهنگ ایران قبل از اسلام، نقاط مثبت قابل توجهی، مثل حجاب، خانواده، نوعدوستی، وطندوستی و همچنین نقاط منفیای مثل اشرافیت، نظام طبقاتی، سلطنت را در خود داشته است. با آمدن #اسلام، نقاط مثبت، تأئید و تقویت و نقاط منفی، مردود و تضعیف شدند. هنگامی یک جامعه و دولت، اسلامی شمرده میشود که بینش آن مبتنی بر باورهایی باشد که در اسلام مطرح است، اگر این مسأله بهعنوان یک باور پذیرفته شود و در جهت تحقق آن تلاش صورت گیرد، سعی ما در جهت اسلامیشدن یک جامعه محسوب میشود. وقتی در مورد #فرهنگ_اسلامی سخن میگوییم، ممکن است دو سطح از فرهنگ اسلامی را تصور کنیم: الف: فرهنگ اسلامی موجود، آن مقدار از آموزههای اسلامی که در جامعه حاصلشده و بهصورت فرهنگ جاری در آمده است، مثل نماز، روزه، حج، جهاد، شهادت، نوعدوستی و دیگر آموزههای جاری در جامعه. [۱] ب: فرهنگ اسلامی مطلوب، آن آموزههای اسلامی که از متون اسلامی به دست میآید، اما در جامعه بهصورت فرهنگ جاری در نیامده است، بلکه برای پیادهشدن آنها باید تلاش کرد؛ مثل بسیاری از اخلاقیات و اعتقادات و احکام، که تودهی مردم هنوز با آنها آشنا نیستند. [۲]
🔹 #فرهنگ_اسلامی، در هر دو سطح با فرهنگهای دیگر متفاوت است. آنچه که موجود است، دارای ویژگیهایی است که آنرا از دیگر فرهنگها متمایز میکند: ۱) تنها مکتب خدامحوری است که به ابعاد مختلف زندگی نظر داشته، در آن دخل و تصرف کرده، آنرا هدایت میکند و دستورالعمل میدهد. ۲) آخرین مکتب الهی و کاملترین آنهاست و تحریفی در آن راه نیافته است. ۳) با اجتهاد در فقه، همواره پاسخگوی مسائل روز است. ۴) ابعاد مختلف زندگی مادی و معنوی، دنیوی و اخروی و... را مورد توجه قرار میدهد.[۳] علامه جعفری در این فرضیه میفرماید: "فرهنگی را که اسلام بنا نهاد، حیات هدفدارای است که ابعاد زیباجوی، علمگرایی، منطقطلبی و آرمانخواهی انسانها را بهشدت به فعالیت وامیدارد و همهی عناصر فرهنگی را متشکل میسازد، عنصر علمی را از عنصر اخلاقی عالیهی انسانی، و عنصر هنری را از عنصر اقتصادی تفکیک نمیکند." [۴] این فرهنگ، با فرهنگ ایرانی و خصیصههای مثبت ملی، عجین شده و فرهنگی بسیار غنی را آفریده است. اکنون اگر، خدشهای به این پدیدهی مبارک وارد شده، محصول #هجوم_فرهنگی است. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] منصوری، جواد؛ جنگ فرهنگی علیه انقلاب اسلامی، ص ۲۱۱
[۲] همان، ص ۲۱۴
[۳] صانعیخوانساری، فاطمه؛ تمدنی نو در هزاره جدید، ص ۹۹
[۴] جعفری، محمدتقی؛ فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو، شرکت انتشارات علمی فرهنگ، ص ۱۰۲
نویسنده؛ مرتضی اشرافی
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
#فرهنگ #تهاجم_فرهنگی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جایگاه و اهمیت حجاب در عصر رسانه و ارتباطات (بخش اول)
🔹در #عصر_رسانه و ارتباطات، جداسازی و دیوارکشی میان جامعه زنان و مردان در جامعه و به انزوا کشیدن قشر خاصی از آنها در روابط اجتماعی امری ناممکن یا بسیار سخت به نظر می رسد، از این رو برای در امان ماندن از برخی تبعات و آسیب های خطرناک روابط اجتماعی می بایست به دنبال #فرهنگ_سازی و گسترش قوانین ایمنی بخشی همچون #حجاب و #عفاف در جامعه باشیم، تا اینکه گروهی از جامعه، مورد هدف آمال و زیاده طلبی های نفسانی گروه دیگر قرار نگیرد. در این بخش نوشتار و بخش بعدی آن تلاش داریم به جایگاه و اهمیت قانون حجاب در عصر رسانه و ارتباطات بپردازیم و به برخی از آثار و برکات این فریضه الهی اشاره کنیم.
💠حصار و دیوارهای ترک برداشته
🔹با گسترش و پیشرفت فناوری های ارتباطی و رسانه ای و تنوع شبکه های اینترنتی و مجازی، و از طرفی به واسطه فقدان مهارت های لازم دینی و اجتماعی متأسفانه بسیاری از دیوارها و حریم های روابط اجتماعی دستخوش تزلزل و فروپاشی قرار گرفته است. نمود واقعی این آسیب خطرناک را می توان در پروفایل های غیر متعارف و غیر مذهبی کاربران اینترنتی مشاهده کرد، که هیچگونه رنگ و بوی محاسن دینی و اخلاقی را به همراه ندارند و تنها بازیگر فرهنگ منحط غربی شده اند؛ فرهنگ نامیمونی که آثار و تبعات آن را می توان در فروپاشی بنیاد خانواده به وضوح مشاهده کرد.
💠جلوه گری های شیطانی در فضای رسانه ای
🔹نباید از یاد ببریم که یکی از ترفندهای هزار ساله #شیطان برای اغوا و گمراه کردن انسان ها، زیبانمایی است. [۱] در واقع شیطان تلاش دارد که با زیبا جلوه دادن #فرهنگ_برهنگی و غربی در فضای رسانهای #هویت_الهی و آسمانی افراد را به یغما برده و آنها را از بهشت واقعی دور نماید. «قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ؛ [۲] گفت: به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد». #شیطان تلاش می نماید افراد را مجاب نماید که بدون رعایت هیچ ضابطه و قانون شرعی و عقلی، مبادرت به اشتراک گذاری لایو، تصویر و فیلم های خصوصی خود در فضای مجازی نمایند؛ پروفایل هایی که بدون هیچ واهمه، جلوه ای از فرهنگ مبتذل غربی و غیر دینی را در فضای مجای به نمایش می گذارند. این چنین عقده گشایی های رفتاری، ریشه در یک نوع آلزایمر مزمن دینی و اخلاقی دارد، بیماری خطرناکی که هویت واقعی و دینی و الهی افراد را از یاد و خاطر آنها برده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت ها
[۱] سوره مبارکه انفال، آیه ۴۸ «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُم؛ و [یاد کن] هنگامى را که شیطان اعمال آنان را برایشان بیاراست».
[۲] سوره مبارکه ص، آیه ۸۲
نویسنده: علی بیرانوند
منبع: راسخون
#حجاب #عفاف #رسانه #فرهنگ #فضای_مجازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام جعفر صادق عليه السلام:
🔸العَدلُ أحلى مِنَ الماءِ يُصيبُهُ الظَّمآنُ.
🔹عدالت از آبى كه شخص تشنه به آن مى رسد ، گواراتر است
📕الكافى، ج ۲، ص ۱۴۶
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️معصیت خداوند در کارشکنی و ضربه به وحدت
🔹ما دنبال این باشیم که اطاعت خدا بکنیم. خدا فرموده است که شماها باید با هم باشید. اتحاد داشته باشید، #وحدت. اگر کسی یک کلمه بگوید که به این وحدت صدمه بزند، این معصیت کار که هست هیچ، خائن که هست هیچ، معصیت یک معصیتی است که ممکن است که یک کشوری را به هم بزند.
🔹اگر کارشکنی برای این وحدت بشود، این وحدتی که الآن در بین ملت ما موجود است، بین دولت و ملت ما موجود است، اگر یک نفر خدشه بکند بر این، بخواهد به هم بزند این وحدت را، این معصیت خدا را کرده است و در حضور خدا، معصیت خدا را کرده است و علاوه بر این جنایت بر جمهوری اسلام کرده.
🔹اگر این معنا در ذهن انسان باشد که خدا فرموده است که با هم باشید، تنازع با هم نداشته باشید، خدا فرموده است که وحدت داشته باشید، و ما برای خدا وحدت میخواهیم داشته باشیم، این وحدت را کسی نمیتواند به هم بزند، این وحدت الهی است، این «یدالله» است. «یدالله» فوق همه «أیدی» (جمع یَد) است، این را کسی نمیتواند به هم بزند.
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دیدگاه امام علی (ع) درباره تربیت فرزند (بخش دوم)
🔹«بی گمان، #دوران_جوانی، زمان مناسبی برای #موعظه و #تربیت است؛ زیرا دل جوان مانند زمین بکر و کاشته نشدهای است که هنوز بذری در آن پاشیده نشده، و آمادگی کشتن را دارد. حال اگر در چنین زمینی علفهای هرزه بروید، یا قبلاً بذر دیگری در آن کاشته باشند، کشت بذر جدید در آن، بسیار دشوار است و هرگز مثل گذشته، سریع و کم زحمت رشد و نمو نمیکند. قلب جوان چنین حالتی دارد و صاف و پاک است و افکار و عقاید نادرست در آن رسوخ نکرده است و صفات ناپسند، هنوز در قلب جوان جوانه نزده یا اگر هم آلودگی دارد، خیلی سطحی است. به همین دلیل، برای تعلیم و تربیت، کاملاً آماده است، اما وقتی انسان پا به سن گذاشت، ایجاد تغییر در او خیلی مشکل است و زحمت و هزینه فراوانی خواهد داشت، مانند زمینی که علفهای هرزه در آن روییده و بذرهای گوناگونی در آن کاشته اند و از انواع علفهای هرزه و نباتات و گیاهان پر شده است که وقتی در آن زمین بذر گل بکارند، زود رشد نمیکند و چه بسا علفها و نباتات روییده در آن زمین، مانع از رشد آن میشود». [۱]
🔹بنابراین، اگر در اثر سهل انگاری مربی، دل جوان به ناپاکیها و ویژگیهای ناشایست آلوده شود، اصلاح وی زحمتی دو چندان میطلبد، چرا که اولاً باید آن آلودگیها را بزداید و ثانیاً با تلاشی پیگیر، معارف صحیح را به او بیاموزد و جایگزین عقاید انحرافی او کند». [۲] بر همین اساس، امیرالمؤمنین امام علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع) میفرماید: «پیش از آن که خواهشها و دگرگونیهای دنیا به تو هجوم آورند و پذیرش و اطاعت تو مشکل گردد، به تربیت تو اقدام کردم؛ چرا که قلب نوجوان مانند زمین کاشته نشدهای است که آماده پذیرش هر بذری است که در آن کاشته میشود». [۳] #ادامه_دارد...
پی نوشتها:
[۱] پند جاوید، ج ۱، ص ۱۴۴
[۲] همان، ص ۱۵۷
[۳] نهج البلاغه، نامه ۳۱
نویسنده؛ سیدمحمود طاهری
منبع: راسخون به نقل از سایت سازمان تبلیغات اسلامی
#تربیت #تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تهاجم فرهنگی (بخش پنجم و پایانی)
🔸 #تهاجم_فرهنگی، سیستمی است که برای تهیسازی هویت اجتماعی از هرگونه محتوا، گام بر میدارد و جامعه را بهسوی از همپاشیدگی سوق میدهد تا مردم را به انسانهایی بدون وطن، امت و دولت تبدیل کند. و آنچه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده میشود دارای یک بار منفی است، که همان آثار ضد معنوی، ضد اسلامی و ضد الهی است که در تمدن غرب و فرهنگ آنها بهوجود آمده است.
💠آغاز ناتوی فرهنگی علیه ملت ما
🔹 #تهاجم_فرهنگی علیه ملت ما از دوران رضاخان آغاز شد، البته قبل از این دوران نیز مقدمات تهاجم فراهم شد. [۱] همیشه و در همهی اعصار، روشنفکرانی هستند که جلوتر از زمان میاندیشند و حرکت میکنند، زمانی که #غرب درصدد سلطه بر ایران بود، از راه روشنفکری وارد شده و از طریق عناصر خودفریفتهای مثل میرزا ملکمخان و تقیزاده اقدام کرد، اما کسی که در آن روز بزرگترین قدم را به نفع فرهنگ غرب و در حقیقت به نفع سلطهی غرب و استعمار انگلیس بر ایران، برداشت، رضاخان بود.
💠عوامل، انگیزهها و اهداف تهاجم فرهنگی
🔹هدف از تهاجم فرهنگی، کنترل فرآیند تصمیمگیری و تغییر در نظام ارزشهاست که منجر به استیلای سیاسی و اقتصادی آنها میشود، بدین ترتیب که #مهاجم_فرهنگی سعی میکند با استفاده از برتریهای اقتصادی، سیاسی، نظامی و تکنولوژی خود به فرهنگ مقابل هجوم برد. بنابراین هرگاه بخواهیم بدانیم که #تهاجم_فرهنگی چگونه فرهنگ ملتها را در معرض خطر قرار میدهد باید توجه کرد که در تهاجم فرهنگی: ۱) انگیزهی مهاجم، تخریب است نه اصلاح؛ ۲) تهاجم به نقطهی قوتهاست نه نقاط ضعف؛ ۳) فرصتی برای انتخاب نیست؛ ۴) نخست اذهان تسخیر میشود، سپس اشخاص. [۲]
💠شیوهها و سازوکارهای ناتوی فرهنگی
🔹۱) استحالهی معنوی انقلاب: اولین و مهمترین #هدف_غرب در استحالهی انقلاب ما، تهیکردن جامعه از فرهنگ و اندیشههای اصیل اسلامی، یا به عبارت دیگر استحالهی معنوی آن است تا بدین وسیله بتواند از نظام اسلامی ایران صرفا پوستهای تهی از محتوای فرهنگی و احکام اسلام باقی گذارده و از این رهگذر محو فیزیکی آنرا محقق سازد. [۳] ۲) نفوذ در مراکز فرهنگی: #دشمن که تنها راه مقابله با انقلاب اسلامی را تغییر ارزش حاکم بر آن میداند، درصدد است تا با #نفوذ در مراکز فرهنگی و دگرگونی ارزشهای اخلاقی، دینی و اجتماعی به اهداف شوم خود نائل آید. [۴] ۳) مطرحکردن شعار جدایی دین از سیاست: یکی از شبهات عقیدتی، مطرح کردن مسئلهی ناکارآمدی دین در امر حکومت است که شبههای قدیمی و نشأت گرفته از تفکر جدایی دین از سیاست است. [۵]
💠جمعبندی
🔹تحولات فرهنگی، دغدغهی جدی فرهنگباوران است، آنچه این مخاطره را جدی میکند، واقعیت های دو سویه است؛ از یک طرف توانمندی هایی که فرهنگ مهاجم در خود پرورانده، و از دیگرسو ناتوانیهایی که در فرهنگهای ضربهپذیر پدید آمده است. در مواجهه و مبادلهی فرهنگی، وقتی #تهاجم_فرهنگی رخ میدهد که عناصر فرهنگساز، میدان تکوین یا بروز خلاقیت نداشته باشند. بهعبارت دیگر تهاجم فرهنگی، در فضای غفلت یا بیاعتمادی به میراث خودی مؤثر میافتد. هنگامی که سنت، تنها در تفسیر کهن ارائه میشود، طبیعی است که غفلت یا بیاعتمادی پدید آید، چرا که طیفهای گوناگون جامعه، در اندیشهها و نهادهای رقیب، حلاوت و کارکردهایی را میبینند که در ایدهها و نهادهای سنتی مشاهده نمیشود. از آنجا که فرهنگ ملی ما با اسلام درآمیخته، مشخصا در جبههی مقابل #تهاجم_فرهنگی_غرب قرار داریم.
پی نوشتها؛
[۱] کاویانی، محمد؛ جوانان و تهاجم فرهنگی، رسالت، ص۹۰
[۲] زورق، محمدحسن؛ ارتباطات و آگاهی، انتشارات دانشکده صدا و سیما، چ اول، ج اول، ص۱۱۳
[۳] کاویانی ، محمد؛ پیشین، ص۴۰
[۴] همان، ص۱۰۴
[۵] همان، ص۲۲
نویسنده؛ مرتضی اشرافی
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
#تهاجم_فرهنگی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عمل صالح چيست؟ آيا شرايط و معياری هم دارد؟
🔹اهميت #عمل، بيش از آنكه به اندازه و مقدار آن مربوط باشد، به چگونگی آن ارتباط دارد. اين است كه عملِ خالصِ درستِ استواری كه با #نيت_خالص و با #پرهيزگارى و هدفداری انجام پذيرد، ارزشمند و گرانبهاست، هرچند اندك باشد؛ و عمل تهی از صلاح و خلوص و استواری و آميخته به ريا و تظاهر - هرچند زياد باشد - چيزى محسوب نمیشود. به همين جهت در قرآن آمده است: «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا...؛ آن کس که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل میکنید...»؛ [ملک، ۲] و به جای آن نگفته است: «اكثر عملا» (كدام يك كار بيشتری ميكنيد). پس چيزی كه به #عمل ارزش و كرامت میبخشد و آن را بالا می برد، جوهره و كيفيت آن است. البته آنچه كه به عمل انسانی شكل میدهد #نيت است، كه از اعتقاد برمیخيزد، همچنان كه قرآن ميفرمايد: «قل كل يعمل علی شاكلته؛ بگو هر كس طبق روش و خلق و خوی خود عمل ميكند». [اسراء، ۸۴]
🔹لذا گاهی نيت را به خود عمل تفسير نموده، و گاهی آن را برتر از عمل دانستهاند. به هر حال، خط عمل منشعب از خط نيت است. در حقيقت، #عمل_صالح عملی است بجا و ثمربخش و رشد دهنده فرد و جامعه به سوى كمال نهايی؛ و لذا كسى كه بخواهد عملش، صالح باشد، بايد از شناخت همه جانبهای برخوردار باشد، زيرا ممكن است انسان مومن، بدون شناخت، عملی را انجام دهد كه به خيال خود صددرصد صالح است، ليكن از آنجا كه از شناخت و آگاهى بی بهره بوده، اين عمل، بيجا صورت گرفته و فاسد محسوب شود. بنابراين عمل صالح، يك مفهوم كلی است كه در شرايط گوناگون و زمانها و مکان های مختلف، شکل های متفاوت به خود میگيرد، زيرا دارای يك بعد نيست كه با توجه به رويدادهای گوناگون اجتماعی، به صورت يكنواخت و تكراری انجام گيرد، بلكه دارای ابعاد گوناگون است كه در برابر پديده های مختلف، چهره های گوناگون میيابد.
🔹 #ويژگیهای_عمل_صالح: هر عمل ما سه جنبه دارد كه مراقبت از هر سه جنبه ضروری است: اول: بايد خود عمل، فینفسه خوب باشد، به تعبیر علمای اخلاق، حسن فعلی داشته باشد. دوم: چگونگی انجام عمل میباشد؛ به این ترتیب که برای اينكه هر كارى به نتيجه مطلوب برسد و تأثير آن احساس شود، بايد مراقب بود كه آن عمل به بهترين صورت انجام گيرد؛ مثلا در كمك به يك مستمند بايد مراقب بود كه آبرويش حفظ شود. سوم: نيت و انگيزه شخصِ عامل، شرط دیگر است. مهمترين جنبه هر عملی، نيت آن است. بايد عمل از سر صدق و اخلاص انجام شده و به اهداف دنيوی و پست آلوده نگردد. همچنان كه از پيامبر اکرم (ص) روایت است كه ارزش و بهای هر عملی به #نيت آن بستگی دارد؛ «لا عمل الا بنيه». [کافی، ج ۱، ص ۷۰]
🔹نتيجه اینکه #عمل_صالح عملی است كه مطابق با وظيفه هر فرد در شرایط گوناگون باشد؛ بطور مثال هنگامی كه جهاد در راه خدا وظيفه باشد، جهاد كردن عمل صالح است، و لذا اگر به جای جهاد هر عمل ديگرى انجام شود، عمل صالح در آن ظرف زمان نيست. يا اينكه خدمت به خلق، عمل صالح است، ولی هنگام عبادت، وظيفه عبادت است نه خدمت به خلق! در هر صورت بايد ملاحظه شود كه در اين شرایط خاص وظيفه شخص چيست؟ آيا وظيفه تحصيل است يا خودسازی يا جهاد يا تفريح و... اگر عمل مطابق با وظيفه [شخص يا جامعه؛ دو سطح] باشد عمل صالح محسوب ميشود، و هرگز هزار ركعت نماز جای يك ساعت جهاد، در جايی كه وظيفه فعلی جهاد باشد را نمیگيرد. همچنين است چند سال جهاد، جای دو ركعت نماز، در جایی كه وظيفه فعلی نماز باشد را نمیگيرد. البته همه واجبات و ساير اعمالی كه مطلوب شرع مقدس اسلام است، بايد از روی #اخلاص و با #نيت_صحيح انجام شود تا عمل صالح محسوب گردد!
منبع: وبسایت انوار طاها
#عمل #اعمال #عمل_صالح #نيت #اخلاص
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد