✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جایگاه و اهمیت حجاب در عصر رسانه و ارتباطات (بخش اول)
🔹در #عصر_رسانه و ارتباطات، جداسازی و دیوارکشی میان جامعه زنان و مردان در جامعه و به انزوا کشیدن قشر خاصی از آنها در روابط اجتماعی امری ناممکن یا بسیار سخت به نظر می رسد، از این رو برای در امان ماندن از برخی تبعات و آسیب های خطرناک روابط اجتماعی می بایست به دنبال #فرهنگ_سازی و گسترش قوانین ایمنی بخشی همچون #حجاب و #عفاف در جامعه باشیم، تا اینکه گروهی از جامعه، مورد هدف آمال و زیاده طلبی های نفسانی گروه دیگر قرار نگیرد. در این بخش نوشتار و بخش بعدی آن تلاش داریم به جایگاه و اهمیت قانون حجاب در عصر رسانه و ارتباطات بپردازیم و به برخی از آثار و برکات این فریضه الهی اشاره کنیم.
💠حصار و دیوارهای ترک برداشته
🔹با گسترش و پیشرفت فناوری های ارتباطی و رسانه ای و تنوع شبکه های اینترنتی و مجازی، و از طرفی به واسطه فقدان مهارت های لازم دینی و اجتماعی متأسفانه بسیاری از دیوارها و حریم های روابط اجتماعی دستخوش تزلزل و فروپاشی قرار گرفته است. نمود واقعی این آسیب خطرناک را می توان در پروفایل های غیر متعارف و غیر مذهبی کاربران اینترنتی مشاهده کرد، که هیچگونه رنگ و بوی محاسن دینی و اخلاقی را به همراه ندارند و تنها بازیگر فرهنگ منحط غربی شده اند؛ فرهنگ نامیمونی که آثار و تبعات آن را می توان در فروپاشی بنیاد خانواده به وضوح مشاهده کرد.
💠جلوه گری های شیطانی در فضای رسانه ای
🔹نباید از یاد ببریم که یکی از ترفندهای هزار ساله #شیطان برای اغوا و گمراه کردن انسان ها، زیبانمایی است. [۱] در واقع شیطان تلاش دارد که با زیبا جلوه دادن #فرهنگ_برهنگی و غربی در فضای رسانهای #هویت_الهی و آسمانی افراد را به یغما برده و آنها را از بهشت واقعی دور نماید. «قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ؛ [۲] گفت: به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد». #شیطان تلاش می نماید افراد را مجاب نماید که بدون رعایت هیچ ضابطه و قانون شرعی و عقلی، مبادرت به اشتراک گذاری لایو، تصویر و فیلم های خصوصی خود در فضای مجازی نمایند؛ پروفایل هایی که بدون هیچ واهمه، جلوه ای از فرهنگ مبتذل غربی و غیر دینی را در فضای مجای به نمایش می گذارند. این چنین عقده گشایی های رفتاری، ریشه در یک نوع آلزایمر مزمن دینی و اخلاقی دارد، بیماری خطرناکی که هویت واقعی و دینی و الهی افراد را از یاد و خاطر آنها برده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت ها
[۱] سوره مبارکه انفال، آیه ۴۸ «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُم؛ و [یاد کن] هنگامى را که شیطان اعمال آنان را برایشان بیاراست».
[۲] سوره مبارکه ص، آیه ۸۲
نویسنده: علی بیرانوند
منبع: راسخون
#حجاب #عفاف #رسانه #فرهنگ #فضای_مجازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام جعفر صادق عليه السلام:
🔸العَدلُ أحلى مِنَ الماءِ يُصيبُهُ الظَّمآنُ.
🔹عدالت از آبى كه شخص تشنه به آن مى رسد ، گواراتر است
📕الكافى، ج ۲، ص ۱۴۶
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️معصیت خداوند در کارشکنی و ضربه به وحدت
🔹ما دنبال این باشیم که اطاعت خدا بکنیم. خدا فرموده است که شماها باید با هم باشید. اتحاد داشته باشید، #وحدت. اگر کسی یک کلمه بگوید که به این وحدت صدمه بزند، این معصیت کار که هست هیچ، خائن که هست هیچ، معصیت یک معصیتی است که ممکن است که یک کشوری را به هم بزند.
🔹اگر کارشکنی برای این وحدت بشود، این وحدتی که الآن در بین ملت ما موجود است، بین دولت و ملت ما موجود است، اگر یک نفر خدشه بکند بر این، بخواهد به هم بزند این وحدت را، این معصیت خدا را کرده است و در حضور خدا، معصیت خدا را کرده است و علاوه بر این جنایت بر جمهوری اسلام کرده.
🔹اگر این معنا در ذهن انسان باشد که خدا فرموده است که با هم باشید، تنازع با هم نداشته باشید، خدا فرموده است که وحدت داشته باشید، و ما برای خدا وحدت میخواهیم داشته باشیم، این وحدت را کسی نمیتواند به هم بزند، این وحدت الهی است، این «یدالله» است. «یدالله» فوق همه «أیدی» (جمع یَد) است، این را کسی نمیتواند به هم بزند.
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دیدگاه امام علی (ع) درباره تربیت فرزند (بخش دوم)
🔹«بی گمان، #دوران_جوانی، زمان مناسبی برای #موعظه و #تربیت است؛ زیرا دل جوان مانند زمین بکر و کاشته نشدهای است که هنوز بذری در آن پاشیده نشده، و آمادگی کشتن را دارد. حال اگر در چنین زمینی علفهای هرزه بروید، یا قبلاً بذر دیگری در آن کاشته باشند، کشت بذر جدید در آن، بسیار دشوار است و هرگز مثل گذشته، سریع و کم زحمت رشد و نمو نمیکند. قلب جوان چنین حالتی دارد و صاف و پاک است و افکار و عقاید نادرست در آن رسوخ نکرده است و صفات ناپسند، هنوز در قلب جوان جوانه نزده یا اگر هم آلودگی دارد، خیلی سطحی است. به همین دلیل، برای تعلیم و تربیت، کاملاً آماده است، اما وقتی انسان پا به سن گذاشت، ایجاد تغییر در او خیلی مشکل است و زحمت و هزینه فراوانی خواهد داشت، مانند زمینی که علفهای هرزه در آن روییده و بذرهای گوناگونی در آن کاشته اند و از انواع علفهای هرزه و نباتات و گیاهان پر شده است که وقتی در آن زمین بذر گل بکارند، زود رشد نمیکند و چه بسا علفها و نباتات روییده در آن زمین، مانع از رشد آن میشود». [۱]
🔹بنابراین، اگر در اثر سهل انگاری مربی، دل جوان به ناپاکیها و ویژگیهای ناشایست آلوده شود، اصلاح وی زحمتی دو چندان میطلبد، چرا که اولاً باید آن آلودگیها را بزداید و ثانیاً با تلاشی پیگیر، معارف صحیح را به او بیاموزد و جایگزین عقاید انحرافی او کند». [۲] بر همین اساس، امیرالمؤمنین امام علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع) میفرماید: «پیش از آن که خواهشها و دگرگونیهای دنیا به تو هجوم آورند و پذیرش و اطاعت تو مشکل گردد، به تربیت تو اقدام کردم؛ چرا که قلب نوجوان مانند زمین کاشته نشدهای است که آماده پذیرش هر بذری است که در آن کاشته میشود». [۳] #ادامه_دارد...
پی نوشتها:
[۱] پند جاوید، ج ۱، ص ۱۴۴
[۲] همان، ص ۱۵۷
[۳] نهج البلاغه، نامه ۳۱
نویسنده؛ سیدمحمود طاهری
منبع: راسخون به نقل از سایت سازمان تبلیغات اسلامی
#تربیت #تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تهاجم فرهنگی (بخش پنجم و پایانی)
🔸 #تهاجم_فرهنگی، سیستمی است که برای تهیسازی هویت اجتماعی از هرگونه محتوا، گام بر میدارد و جامعه را بهسوی از همپاشیدگی سوق میدهد تا مردم را به انسانهایی بدون وطن، امت و دولت تبدیل کند. و آنچه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده میشود دارای یک بار منفی است، که همان آثار ضد معنوی، ضد اسلامی و ضد الهی است که در تمدن غرب و فرهنگ آنها بهوجود آمده است.
💠آغاز ناتوی فرهنگی علیه ملت ما
🔹 #تهاجم_فرهنگی علیه ملت ما از دوران رضاخان آغاز شد، البته قبل از این دوران نیز مقدمات تهاجم فراهم شد. [۱] همیشه و در همهی اعصار، روشنفکرانی هستند که جلوتر از زمان میاندیشند و حرکت میکنند، زمانی که #غرب درصدد سلطه بر ایران بود، از راه روشنفکری وارد شده و از طریق عناصر خودفریفتهای مثل میرزا ملکمخان و تقیزاده اقدام کرد، اما کسی که در آن روز بزرگترین قدم را به نفع فرهنگ غرب و در حقیقت به نفع سلطهی غرب و استعمار انگلیس بر ایران، برداشت، رضاخان بود.
💠عوامل، انگیزهها و اهداف تهاجم فرهنگی
🔹هدف از تهاجم فرهنگی، کنترل فرآیند تصمیمگیری و تغییر در نظام ارزشهاست که منجر به استیلای سیاسی و اقتصادی آنها میشود، بدین ترتیب که #مهاجم_فرهنگی سعی میکند با استفاده از برتریهای اقتصادی، سیاسی، نظامی و تکنولوژی خود به فرهنگ مقابل هجوم برد. بنابراین هرگاه بخواهیم بدانیم که #تهاجم_فرهنگی چگونه فرهنگ ملتها را در معرض خطر قرار میدهد باید توجه کرد که در تهاجم فرهنگی: ۱) انگیزهی مهاجم، تخریب است نه اصلاح؛ ۲) تهاجم به نقطهی قوتهاست نه نقاط ضعف؛ ۳) فرصتی برای انتخاب نیست؛ ۴) نخست اذهان تسخیر میشود، سپس اشخاص. [۲]
💠شیوهها و سازوکارهای ناتوی فرهنگی
🔹۱) استحالهی معنوی انقلاب: اولین و مهمترین #هدف_غرب در استحالهی انقلاب ما، تهیکردن جامعه از فرهنگ و اندیشههای اصیل اسلامی، یا به عبارت دیگر استحالهی معنوی آن است تا بدین وسیله بتواند از نظام اسلامی ایران صرفا پوستهای تهی از محتوای فرهنگی و احکام اسلام باقی گذارده و از این رهگذر محو فیزیکی آنرا محقق سازد. [۳] ۲) نفوذ در مراکز فرهنگی: #دشمن که تنها راه مقابله با انقلاب اسلامی را تغییر ارزش حاکم بر آن میداند، درصدد است تا با #نفوذ در مراکز فرهنگی و دگرگونی ارزشهای اخلاقی، دینی و اجتماعی به اهداف شوم خود نائل آید. [۴] ۳) مطرحکردن شعار جدایی دین از سیاست: یکی از شبهات عقیدتی، مطرح کردن مسئلهی ناکارآمدی دین در امر حکومت است که شبههای قدیمی و نشأت گرفته از تفکر جدایی دین از سیاست است. [۵]
💠جمعبندی
🔹تحولات فرهنگی، دغدغهی جدی فرهنگباوران است، آنچه این مخاطره را جدی میکند، واقعیت های دو سویه است؛ از یک طرف توانمندی هایی که فرهنگ مهاجم در خود پرورانده، و از دیگرسو ناتوانیهایی که در فرهنگهای ضربهپذیر پدید آمده است. در مواجهه و مبادلهی فرهنگی، وقتی #تهاجم_فرهنگی رخ میدهد که عناصر فرهنگساز، میدان تکوین یا بروز خلاقیت نداشته باشند. بهعبارت دیگر تهاجم فرهنگی، در فضای غفلت یا بیاعتمادی به میراث خودی مؤثر میافتد. هنگامی که سنت، تنها در تفسیر کهن ارائه میشود، طبیعی است که غفلت یا بیاعتمادی پدید آید، چرا که طیفهای گوناگون جامعه، در اندیشهها و نهادهای رقیب، حلاوت و کارکردهایی را میبینند که در ایدهها و نهادهای سنتی مشاهده نمیشود. از آنجا که فرهنگ ملی ما با اسلام درآمیخته، مشخصا در جبههی مقابل #تهاجم_فرهنگی_غرب قرار داریم.
پی نوشتها؛
[۱] کاویانی، محمد؛ جوانان و تهاجم فرهنگی، رسالت، ص۹۰
[۲] زورق، محمدحسن؛ ارتباطات و آگاهی، انتشارات دانشکده صدا و سیما، چ اول، ج اول، ص۱۱۳
[۳] کاویانی ، محمد؛ پیشین، ص۴۰
[۴] همان، ص۱۰۴
[۵] همان، ص۲۲
نویسنده؛ مرتضی اشرافی
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
#تهاجم_فرهنگی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عمل صالح چيست؟ آيا شرايط و معياری هم دارد؟
🔹اهميت #عمل، بيش از آنكه به اندازه و مقدار آن مربوط باشد، به چگونگی آن ارتباط دارد. اين است كه عملِ خالصِ درستِ استواری كه با #نيت_خالص و با #پرهيزگارى و هدفداری انجام پذيرد، ارزشمند و گرانبهاست، هرچند اندك باشد؛ و عمل تهی از صلاح و خلوص و استواری و آميخته به ريا و تظاهر - هرچند زياد باشد - چيزى محسوب نمیشود. به همين جهت در قرآن آمده است: «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا...؛ آن کس که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل میکنید...»؛ [ملک، ۲] و به جای آن نگفته است: «اكثر عملا» (كدام يك كار بيشتری ميكنيد). پس چيزی كه به #عمل ارزش و كرامت میبخشد و آن را بالا می برد، جوهره و كيفيت آن است. البته آنچه كه به عمل انسانی شكل میدهد #نيت است، كه از اعتقاد برمیخيزد، همچنان كه قرآن ميفرمايد: «قل كل يعمل علی شاكلته؛ بگو هر كس طبق روش و خلق و خوی خود عمل ميكند». [اسراء، ۸۴]
🔹لذا گاهی نيت را به خود عمل تفسير نموده، و گاهی آن را برتر از عمل دانستهاند. به هر حال، خط عمل منشعب از خط نيت است. در حقيقت، #عمل_صالح عملی است بجا و ثمربخش و رشد دهنده فرد و جامعه به سوى كمال نهايی؛ و لذا كسى كه بخواهد عملش، صالح باشد، بايد از شناخت همه جانبهای برخوردار باشد، زيرا ممكن است انسان مومن، بدون شناخت، عملی را انجام دهد كه به خيال خود صددرصد صالح است، ليكن از آنجا كه از شناخت و آگاهى بی بهره بوده، اين عمل، بيجا صورت گرفته و فاسد محسوب شود. بنابراين عمل صالح، يك مفهوم كلی است كه در شرايط گوناگون و زمانها و مکان های مختلف، شکل های متفاوت به خود میگيرد، زيرا دارای يك بعد نيست كه با توجه به رويدادهای گوناگون اجتماعی، به صورت يكنواخت و تكراری انجام گيرد، بلكه دارای ابعاد گوناگون است كه در برابر پديده های مختلف، چهره های گوناگون میيابد.
🔹 #ويژگیهای_عمل_صالح: هر عمل ما سه جنبه دارد كه مراقبت از هر سه جنبه ضروری است: اول: بايد خود عمل، فینفسه خوب باشد، به تعبیر علمای اخلاق، حسن فعلی داشته باشد. دوم: چگونگی انجام عمل میباشد؛ به این ترتیب که برای اينكه هر كارى به نتيجه مطلوب برسد و تأثير آن احساس شود، بايد مراقب بود كه آن عمل به بهترين صورت انجام گيرد؛ مثلا در كمك به يك مستمند بايد مراقب بود كه آبرويش حفظ شود. سوم: نيت و انگيزه شخصِ عامل، شرط دیگر است. مهمترين جنبه هر عملی، نيت آن است. بايد عمل از سر صدق و اخلاص انجام شده و به اهداف دنيوی و پست آلوده نگردد. همچنان كه از پيامبر اکرم (ص) روایت است كه ارزش و بهای هر عملی به #نيت آن بستگی دارد؛ «لا عمل الا بنيه». [کافی، ج ۱، ص ۷۰]
🔹نتيجه اینکه #عمل_صالح عملی است كه مطابق با وظيفه هر فرد در شرایط گوناگون باشد؛ بطور مثال هنگامی كه جهاد در راه خدا وظيفه باشد، جهاد كردن عمل صالح است، و لذا اگر به جای جهاد هر عمل ديگرى انجام شود، عمل صالح در آن ظرف زمان نيست. يا اينكه خدمت به خلق، عمل صالح است، ولی هنگام عبادت، وظيفه عبادت است نه خدمت به خلق! در هر صورت بايد ملاحظه شود كه در اين شرایط خاص وظيفه شخص چيست؟ آيا وظيفه تحصيل است يا خودسازی يا جهاد يا تفريح و... اگر عمل مطابق با وظيفه [شخص يا جامعه؛ دو سطح] باشد عمل صالح محسوب ميشود، و هرگز هزار ركعت نماز جای يك ساعت جهاد، در جايی كه وظيفه فعلی جهاد باشد را نمیگيرد. همچنين است چند سال جهاد، جای دو ركعت نماز، در جایی كه وظيفه فعلی نماز باشد را نمیگيرد. البته همه واجبات و ساير اعمالی كه مطلوب شرع مقدس اسلام است، بايد از روی #اخلاص و با #نيت_صحيح انجام شود تا عمل صالح محسوب گردد!
منبع: وبسایت انوار طاها
#عمل #اعمال #عمل_صالح #نيت #اخلاص
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حفظ وحدت
🔹ما باید دنبال تحکیم وحدت خودمان باشیم. ملت و دولتمان خیال نکند که او دولت است و آن ملت. همه مال یک کاروان هستیم که رو به آن عالم میرویم و باید اطاعت خدا بکنیم و با هم باید باشیم. اگر اینطور باشد، پیروزی هیچ اشکال ندارد، که نصیبتان میشود و این پیروزیای است که خدا میدهد، این نصرتی است که خدا میدهد، او را ما با جان و دل قبول میکنیم چون هدیه خداست.
🔹و اگر خدای نخواسته، اینطور نباشد و ما با زور شمشیر فرض کنید و با زور تفنگ پیروز بشویم و پیروزی را از خودمان بدانیم، این پیروزی نیست، این شکست است، حالا شما خیال میکنید پیروزی است اما اگر پرده برداشته بشود، میبینید یک شکست بزرگ است. باید با هم باشید. برای اطاعت خدا که فرموده است که باید با هم باشید، وحدت باید داشته باشید، اختلاف نباید داشته باشید. ما باید وحدت داشته باشیم، یعنی حفظ کنیم وحدت را. وحدت هست، لکن ادامه میخواهد.
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد