eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️امیرالمومنین‌ امام‌ علی علیه‌السلام: 🔸مَنْ لَمْ يُصْلِحْ نَفْسَهُ لَمْ يُصْلِحْ غَيْرَهُ. 🔹هر كس خودش را اصلاح نكند، نمى تواند ديگران را اصلاح نمايد. 📕غررالحكم، ح ۸۹۹۰ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️قانون و شعار کلی اسلام در روابط اجتماعی و اختلافات حقوقی یک مسلمان با دیگران چیست؟ 🔹تعبير «لا تَظْلِمُونِ وَ لا تُظْلَمونَ» که در آیه ۲۷۹ سوره بقره آمده است، يك شعار مهم و قانون كلّى اسلامى است؛ هر چند این قانون در اينجا در مورد رباخواران پياده شده، ولى طبق اين اصل قرآنى در تمام شئون زندگی، هيچ كس نبايد كند و نه قرار گيرد. 🔹به تعبير ديگر نه ظلم كن، نه تن به ظلم ده، كه هر دو گناه و خلاف است. اگر مسلمين جهان همين شعار مهم را در سرتاسر كشورهاى اسلامى احيا كنند، اكنون نه در چنگال صهيونيسم بى رحم و مغرور و بى منطق، كه هيچ چيز نزد آنها مقدّس و محترم نيست و چيزى جز زور را به رسميّت نمى شناسند، گرفتار بودند و نه دولت هاى خودكامه و زورگو منابع آنها را به غارت مى بردند. 📕ربا و بانكدارى اسلامى‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ‏ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابیطالب(ع)، چ اول‏، ص ۱۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️بیانات امیر مؤمنان علیه‌‏السلام برای اهل سقیفه 🔹 علیه‌‏ السلام به فرمود: «آمَنْتُ بِرَسُولِ الله‏ِ قَبْلَ الْحُلُمِ وَ لَمْ یکنْ غَیری»؛ (پیش از به‌ حدّ تکلیف، به صلی‏‌ الله‌‏ علیه‏‌ و آله‌‏ و سلم آوردم، و هیچ‌ کس دیگر این را دارا نیست». همچنین خود را برای اثبات خویش بیان نمود و همه و اقرار کردند. 📕در محضر بهجت، ج۳، ص۸۶ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چگونه می توان بين افراد جامعه «صلح و آشتی» برقرار کرد؟ 🔸اصلاح در ميان مردم، گروه ها و طوايف، غالباً كار پيچيده اى است، مخصوصاً اگر كينه ها و دشمنى ها ريشه دار و كهنه باشد، به همين دليل گاهی براى رسيدن به آن، بايد راه طولانى پيمود و از نكات و دقايقى بهره گرفت، و با روانشناسى و روانكاوى آشنا بود. رعايت اصول ذيل، براى رسيدن به اين مقصود مفيد و مؤثر است: 1⃣نخستین راهکار برای برقراری آشتی بین دو نفر، پيدا كردن ريشه هاى اختلاف است، چرا كه تا انسان ريشه ها را نشناسد درمان نتيجه ها مشكل است، و اگر اختلافات ريشه يابى شود و انسان به سراغ نابود كردن ريشه هاى اختلاف برود زودتر به موفقیت خواهد رسید. 2⃣خودداری از شتابزدگى در برقراری آشتی بین دو طرف، زیرا این کار در موارد بسيارى نتيجه معكوس دارد، به خصوص اگر اختلافات عميق و ريشه دار باشد. در اين گونه موارد بايد با بررسی جهات اختلاف، و گاه شمارش آنها بر روی كاغذ، به حل يك يك آنها پرداخت، و با امتیاز دهی به هر يك از دو طرف، تعادلى برقرار گردد، تا اختلاف به اصلاح منتهی شود. 3⃣بايد با بهره گیری از مسائل عاطفى و استفاده از آيات و روايات، به تحریک عواطف مذهبى طرفين پرداخت و براى هر دو طرف شخصيت والايى قائل شد تا به خاطر احساس شخصيت، حاضر به عفو و گذشت نسبت به بعضى از خواسته هاى خود شوند. 4⃣گاه اصلاح كننده بايد از جانب خود نوعى فداكارى به خرج دهد، مثلا مبلغى از ادعاى طرفين را بر عهده بگيرد، همان گونه كه مفضّل یکی از اصحاب امام صادق (ع)، بوسیله اموالی که امام در اختیارش قرار داده بود، این کار را انجام داده بود، و به يقين مالى كه در اين راه خرج مى شود از بهترين انفاق هاى در راه خدا محسوب مى شود. 5⃣شخص مُصلح بايد از جانبدارى يكطرف به شدت بپرهيزد، و به تعبير ديگر خود را بى طرف و نسبت به هر دو علاقه مند و با محبت نشان دهد. زيرا هر گونه جانبدارى از يكى از طرفین او را از رسيدن به مقصود باز مى دارد. البته همواره افراد زورگو و بى منطقى هستند كه هرگز در برابر حق، عدالت و اصلاح سر فرود نمى آوردند که آنها حكم ديگرى دارند. 6⃣در بسيارى از مواقع پيمودن راه طولانى اصلاح، نياز به صبر و حوصله و خونسردى دارد. شخص مصلح نبايد زود مأيوس شود و درهاى اصلاح را به روى خود بسته ببيند، بلكه بايد بداند پيچيده ترين اختلافات را مى توان با صبر و شكيبايى و درايت و تدبير حل كرد. بنابراين اگر در يك مرحله ناكام شود، نبايد مسأله را پايان يافته اعلام كرد. به تعبير ديگر فساد جنبه تخريبى دارد و كار آسانى است، ولى ، جنبه سازندگى دارد و كار پيچيده اى است. يك بناى عظيم را مى توان با چند بمب منفجر كرد و با خاك يكسان نمود، ولى ساختن آن سالها وقت لازم دارد. بناى اعتماد، دوستى، محبت و صميميت در جوامع انسانى نيز چنين است، تخريب آن آسان و سريع، و ساختن آن پيچيده و دراز مدت. بنابراين در امر اصلاح، شتابزدگى هرگز عاقلانه نيست. 🔹اين سخن را با داستان عبرت آموزى كه در «بحارالانوار» آمده است پايان مى دهيم؛ مرحوم «علاّمه مجلسى» از بعضى نقل مى كند كه در زمان هاى گذشته فردی مى خواست غلام خود را بفروشد، به مشترى گفت اين غلام جز اينكه سخن چين است عيبى دیگری ندارد!، مشترى اين عيب را سبك شمرد و گفت اشكالى ندارد، غلام را خريد. (شيطنت غلام شروع شد) روزى به همسر آقاى خود گفت: شوهرت تو را دوست ندارد و مى خواهد همسر ديگرى بگيرد، تيغى به تو مى دهم كمى از موى پشت سر او را قطع كن تا من با آن سحرى فراهم كنم كه او تو را دوست بدارد. سپس نزد شوهرش آمد و به او گفت اين زن دوست پنهانى پيدا كرده و قصد كشتن تو را دارد، تو خود را به خواب بزن تا حقيقت را دريابى. مرد شبى خود را به خواب زد، ناگهان احساس كرد كه زن با تيغ به سراغ او آمد، باور كرد كه مى خواهد او را به قتل برساند، برخاست و زن را كشت. قبيله زن باخبر شدند و حركت كردند و مرد را كشتند، در ميان دو قبيله جنگى در گرفت و گروهى از ميان رفتند، و كار به درازا كشيد. [۱]  آرى به اين آسانى مى توان دو قبيله را به جان هم انداخت و قربانى گرفت، ولى به يقين اصلاح در ميان آنها به اين آسانى نيست. پی نوشت؛ [۱] كشف الريبة، شهيد ثانى، زين الدين بن على‏، دار المرتضوي، بى جا، چ سوم‏، ص ۴۸، رد النميمة 📕اخلاق در قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، چ اول‏، ج ۳، ص ۳۱۷ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️دشمن شناسی 🔹آنچه وظیفه‌ی ما به عنوان مردم، به عنوان آحاد جمهوری اسلامی است: اوّلاً است؛ دشمن را [بشناسیم]؛ در شناخت دشمن اشتباه نکنید. نگویید که خب همه می‌دانیم؛ بله، شما می‌دانید که دشمن کیست؛ دشمن است، دشمن است، دشمن است؛ اینها را شما می‌دانید؛ 🔹امّا تلاش وسیعی دارد انجام می‌گيرد برای اینکه این قضیّه را بعکس کنند، نظر مردم را عوض کنند، با شیوه‌های پیچیده‌ی تبلیغاتی؛ همه باید مراقب باشند؛ دشمن شناسی ‌بسیار مهم‌ است؛ یکی این؛ بعد، دانستن نقشه دشمن؛ دشمن چه کار دارد می‌کند، چه کار می‌خواهد بکند؛ و بعد، دانستن شیوه‌ مقابله‌ی‌ با نقشه‌ دشمن؛ این را باید مردم ما بدانند. بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۱۰/۱۸ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عنوان سازی های رسانه‌ای 🔹«عنوان سازی» یکی از مهم‌ترین و در عین حال موثرترین روش های رسانه ای برای تاثیر مشخص بر مخاطب است. با این روش می‌تواند به صورت «هدفمند»، مفهوم موردنظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد و ضمن تکرار، آن را در ذهن نهادینه سازد. 🔹آنچه در این روش رخ می‌دهد، هدف‌گیری «ضمیر ناخودآگاه مخاطب» است. در «عنوان سازی»، رسانه با استفاده از کلماتی با «مفاهیم نزدیک به هم» اما متفاوت در معنا، وارد عمل می‌شود و «مخاطب» بدون در نظر گرفتن بار معنایی متفاوت واژه ها، تحت تاثیر آنها قرار می‌گیرد. 🔹به کلمات زیر دقت کنید و ببینید که به ظاهر همه آنها یک معنا دارند، در حالی که در واقع بار معنایی و روانی هر کدام از کلمات با دیگری تفاوت دارد. همین عنوان سازی باعث می‌شود ما فردی را شهید، اما بی بی سی کشته بخواند. همین روش باعث می‌شود ما برخی را منتقد، اما رسانه هایی آنها را معترض بنامند. در ظاهر برای مخاطب هر دو اینها یکی است اما در عمل با یکدیگر فرق دارند. ⬅️رزمنده ـ جنگجو ـ مبارز ⬅️دولت ـ نظام ـ رژیم ـ حکومت ــ حاکمیت ⬅️واکنش ـ تلافی ـ دفاع ⬅️عدم احراز صلاحیت ـ رد صلاحيت ⬅️سانسور ـ تحريف ⬅️معترض ـ آشوبگر ⬅️فرار ـ عقب نشينی ⬅️اعتصاب ـ تحصن ـ تجمع ـ راهپیمایی ـ تظاهرات ⬅️هلاکت ـ مرگ ـ وفات ـ شهادت و...... 🔹«واژه ها» در اخبار، بی دلیل انتخاب نمی‌شوند. هر واژه بر روی اثر خاص خود را دارد. حواسمان به واژه ها باشد. نویسنذه: دکتر معصومه نصیری - مدرس سواد رسانه ای @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام علی (ع) گردنه های سخت پس از مرگ را چگونه به تصویر کشیده است؟ 🔹 (ع) در قسمتی از نامه ۳۱ ، که خطاب به امام حسن (ع) است، به مسئله سفر طولانى و پرخوف و خطر اشاره می نماید، و مسير راه را به دقت روشن ساخته و وسيله نجات را يادآورى مى كند. نخست مى فرمايد: «وَ اعْلَمْ أَنَّ أَمَامَكَ عَقَبَةً كَئُوداً، الْمُخِفُّ فِيهَا أَحْسَنُ حَالًا مِنَ الْمُثْقِلِ، وَ الْمُبْطِئُ عَلَيْهَا أَقْبَحُ حَالًا مِنَ الْمُسْرِعِ؛ [فرزندم!] بدان پيش روى تو گردنه صعب العبورى هست كه سبكباران [براى عبور از آن] حالشان از سنگين باران بهتر است، و كند روان وضعشان بسيار بدتر از شتاب كنندگان است». منظور از اين گردنه صعب العبور، مرگ و سكرات آن است يا عالم برزخ و يا پل صراط (و يا همه اينها). 🔹بديهى است براى عبور سالم از گردنه هاى صعب العبور، بايد بار خود را سبك كرد و به سرعت گذشت؛ زيرا در اين گونه گردنه ها ممكن است راهزنان و يا حيوانات درنده نيز وجود داشته باشند. اين تعبير برگرفته از «قرآن مجيد» (آيات ۱۱ تا ۱۴ سوره بلد) است: آنجا كه مى فرمايد: «فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ - مَا أَدْراكَ مَا الْعَقَبَةُ - فَكُّ رَقَبَةٍ - أَوْ إِطْعامٌ فِى يَوْمٍ ذِى مَسْغَبَةٍ...؛ ولى او از آن گردنه مهمّ نگذشت! - و تو نمی ‏دانى آن گردنه چيست! - آزاد كردن برده‏ اى - يا غذا دادن در روز گرسنگى...». برخى از مفسّران در شرح اين آيات، «عقبه» را به معناى هواى نفس، و بعضى ديگر به گردنه هاى صعب العبور روز قيامت تفسير كرده اند كه كلام حضرت متناسب با همين تفسير دوم است. 🔹آنگاه حضرت در ادامه سخن مى فرمايد: «وَ أَنَّ مَهْبِطَكَ بِهَا لَا مَحَالَةَ إِمَّا عَلَى جَنَّةٍ أَوْ عَلَى نَارٍ؛ و [بدان كه] نزول تو بعد از عبور از آن به يقين يا در است و يا در ». سپس مى افزايد: «فَارْتَدْ لِنَفْسِكَ قَبْلَ نُزُولِكَ وَ وَطِّئِ الْمَنْزِلَ قَبْلَ حُلُولِكَ فَلَيْسَ بَعْدَ الْمَوْتِ مُسْتَعْتَبٌ وَ لَا إِلَى الدُّنْيَا مُنْصَرَفٌ؛ بنابراين پيش از ورودت در آنجا وسايل لازم را براى خويش مهيا ساز و منزلگاه را پيش از نزول، آماده نما؛ زيرا پس از راهى براى عذرخواهى نيست و نه طريقى براى بازگشت به دنيا [و جبران گذشته]». شايان توجّه است كه جمله «لَيْسَ بَعْدَ الْمَوْتِ مُسْتَعْتَبٌ» نخستين بار در كلام پيامبر اكرم (ص) آمده است آنجا كه مى فرمايد: «لَيْسَ بَعْدَ الْمَوْتِ مُسْتَعْتَبٌ أَكْثِرُوا مِنْ ذِكْرِ هَادِمِ اللَّذَّاتِ وَ مُنَغِّصِ الشَّهَوَاتِ؛ [۱] بعد از راهى براى عذرخواهى و جلب رضايت پروردگار نيست؛ بنابراين بسيار به ياد چيزى باشيد كه لذات را در هم مى كوبد و شهوات را بر هم مى زند». 🔹جمله «وَ لَا إِلَى الدُّنْيَا مُنْصَرَفٌ؛ راه بازگشتى وجود ندارد»، حقيقت و واقعيّت واضحى است كه در آيات «قرآن مجيد» و روايات به طور گسترده به آن اشاره شده است. «قرآن مجيد» مى فرمايد:  «حَتّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ - لَعَلِّى أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ كَلَّا...؛ [آنها همچنان به راه غلط خود ادامه مى دهند] تا زمانى كه يكى از آنها فرا رسد، مى گويد: [پروردگارا!] مرا بازگردانيد؛ - شايد [در برابر آنچه ترك كردم و كوتاهى نمودم] عمل صالحى انجام دهم [؛ ولى به او مى گويند:] چنين نيست!». 🔹در خطبه ۱۸۸ «نهج البلاغه» درباره مردگان آمده است: «لَا عَنْ قَبِيحٍ يَسْتَطِيعُونَ اِنْتِقَالاً وَ لَا فِي حَسَنٍ يَسْتَطِيعُونَ اِزْدِيَاداً؛ نه قدرت دارند از كه انجام داده اند كنار بروند و نه مى توانند بر خود چيزى بيفزايند». آرى منزلگاه هاى اين عالَم قابل بازگشت نيست، همان گونه كه فرزند ناقص براى تكامل بيشتر هرگز به رَحِم مادر باز نمى گردد و ميوه اى كه از درخت جدا شد به شاخه بر نمى گردد، كسانى كه از اين دنيا به عالَم برزخ مى روند نيز امكان بازگشت به دنيا را ندارند. برزخيان نيز هنگامى كه به قيامت منتقل شوند هرگز نمى توانند به عالَم برزخ بازگردند و اين هشدارى است به همه ما كه بدانيم ممكن است در يك لحظه همه چيز تمام شود، درهاى توبه بسته شود و راه تحصيل زاد و توشه مسدود گردد و با يك دنيا حسرت، چشم از جهان بپوشيم. پی نوشت‌ها؛ [۱] الدعوات، قطب الدين راوندى، سعيد بن هبة الله‏، انتشارات مدرسه امام مهدى (ع)، قم، چ اول‏، ص ۲۳۸ [۲] سوره مؤمنون، آيات ۹۹ و ۱۰۰؛ سوره انعام، آيه ۲۸؛ سوره فاطر، آیه ۳۷ نيز به همين معنا اشاره شده است. 📕پيام امام اميرالمؤمنين (ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، چ اول‏، ج ۹، ص ۵۷۷ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️قرآن، پیغمبر ساز است 🔹 کتابی است که است؛ زیرا دو گونه‌اند: قسم اول، هستند که از به پیامبری تعیین شده‌اند؛ قسم دوم، ، که در اثر و به دستورات قرآن، به نایل می‌گردند. بنابراین، ، پیغمبران کمالی می‌کند و است. 🔹البته اگر اهلیت داشته باشد، در و دیوار هم به اذن خدا او خواهند بود، وگرنه هیچ‌ سخنی در او اثر نخواهد کرد، چنان‌ که سخنان صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم در اثر نکرد! و قرآن و پیغمبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم بعد از رحلت آن حضرت چه که به‌پا نکردند؟!   📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۲۰ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel