eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ از منظر علیه السلام 💠حَرَسَ اللّه عِبادَهُ المُؤمِنینَ بِالصَّلَواتِ وَالزَّکَواتِ و مُجاهَدَهِ الصِّیامِ فِی الأَیّامِ المَفروضاتِ؛ تَسکینا لِأَطرافِهِم، و تَخشیعا لِأَبصارِهِم، و تَذلیلاً لِنُفوسِهِم، و تَخفیضا لِقُلوبِهِم، وإذهابا لِلخُیَلاءِ عَنهُم، و لِما فی ذلِکَ مِن تَعفیرِ عِتاقِ الوُجوهِ بِالتُّرابِ تَواضُعا، وَالتِصاقِ کَرائِمِ الجَوارِحِ بِالأَرضِ تَصاغُرا، ولُحوقِ البُطونِ بِالمُتونِ مِنَ الصِّیامِ تَذَلُّلاً. 🔷خداوند، خویش را با نمازها، زکات‌ها و تلاش براى در روزهاى واجب شده، نگهدارى کرده است تا اعضایشان آرامش یابد و چشمانشان خشوع پیدا کند و جان‌هایشان رام گردد و دل‌هایشان متواضع شود و غرور از آنان_زدوده گردد، به سبب حکمت‌هایى که در آنهاست، چون: خاکى شدن چهره‌هاى عزّتمند از روى تواضع، به زمین چسبیدن اعضاى شریف از روى فروتنى، و چسبیدن شکم‌ها به پشت‌ها از روى رام شدن. 📕نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲ منبع: راسخون @tabyinchannel
⭕️منظور از راست، چپ، بالا و پايين در حوزه كاری 🔷تعبير از اين مقاطع گوناگون اين است كه صريحاً گفت: (لَأقْعُدَنَّ لَهُم صِراطك المستقيم‌٭ ثم لاتينَّهم مِنْ بَينِ أيديهم و مِنْ خَلْفِهِم و عَن أيمانِهِم و عَن شمائلهم) من بر سر راه راست می‌نشينم و را از ميرانم و از تعقيب مي‌كنم و از طرف و گرفتارشان ميسازم. 🔷منظور از جلو، پشت سر، طرف راست و طرف چپ، جهات چهارگانه جغرافيايی نيست، زيرا حوزه كه كار است، آدمی است و دل نيز از اقليم جغرافيايی منزّه است. 🔷 از راه ، گاهی انسان را از آينده ميترساند، گاهی نسبت به گذشته اندوهگين ميكند، و گاهی از جهت يمين و و گاهي از جهت شِمال و ، وی را ميفريبد. 📕تفسير موضوعي، ج ۱۱، ص ۱۰۸-۱۰۹ منبع: وبسایت انوار طاها @tabyinchannel
⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️ 💥 ⭕️ و نکاتی کوتاه و گویا در رابطه با عليه السلام 🔷اميرالمومنين علیه السلام در هیچ و جهادی شرکت نکرد، مگر این که برگشت. (۱) 🔷رسول خدا (ص) میفرمود: «عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا؛ علی، و مردم است.» (۲) 🔷 را فقط با میکشت و در حدیث است که: «کانت ضرباتة وترا؛ ضربت شمشیر او همیشه تک ضرب بود.»(۳) 🔷 پیامبر اسلام میفرمود: «علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ؛ است که بر روی خدا کشیده می شود.»(۴) 🔷اميرالمومنين علیه السلام بیشتر و اگر هم سوار اسبی می شد، چندان برایش مهم نبود. به حضرتش گفته شد که چرا سوار اسب نمی شود؟‌پاسخ داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم. پس اسب را برای چه می خواهم؟(۵) 🔷حضرت را میپوشاند و . از او پرسیدند که چرا زرهش پشت ندارد؛ آیا نمی ترسد که کسی از پشت به او ضربتی بزند؟ در پاسخ فرمود: من هرگز به دشمن پشت نمی کنم و از میدان نمی گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد.(۶) 🔷 و امام علی علیه السلام در جنگ ها چنان بود که هرگاه و او را در جنگ می دیدند به همدیگر می کردند، مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند.(۷) 🔷هرگاه که دو صف برای جنگ مقابل هم صف می کشیدند، مردم به یکدیگر می گفتند: ملک الموت در همان صفی باید باشد که با آن صف است و صف مقابل خواهی نخواهی باید خود را برای مرگ آماده کنند.(۸) 🔷روزی یکی از سرداران سپاهش به او گفت که اگر اسب ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم، تو را کجا بیابیم؟ در پاسخ فرمود: در همان جایی که از من دور شده اید. حاکی از این که در همین جایی که هستم خواهم بود.(۹) 🔷وقتی که در پرچم را به پسرش محمّد حنفیه داد، به او چنین فرمود: «کوه ها هم از هم بپاشند،‌ تو از خود مپاش؛ دندان هایت را به هم بفشار؛  کاسه سرت را به خدا بسپار؛ پاهایت را چون میخ به زمین بکوب؛ به انتهای سپاهیان دشمن چشم بدوز؛ و از تنگ نظری و دون همّتی چشم بپوش و بدان که پیروزی بی گمان پیش خداوندِ سبحان است.»(۱۰) 🔷اميرالمومنين علیه السلام از نان دنیا به بسنده کرده بود و از نان گندم نمی خورد تا آنجا که مردم از تعجّب می پرسیدند: پسر ابوطالب با این غذا و خوراک اندک چگونه در کشتن هم آوردان و پهلوانان ناتوان نمی شود؟! مولا علی علیه السلام در پاسخ فرمود: بدانید آن درختی را که در بیابان خشک می روید،‌ شاخه اش سخت تر باشد، ولی سبزه ها و گیاهان خوش نما را پوست نازک تر باشد. آری خارها و بوته های صحرایی را آتشی افروخته تر باشد و خاموشی آنها دیرتر رخ دهد، ولی گیاهی که در ناز و نعمت روییده باشد،‌ چون بیدی به هر بادی بلرزد(۱۱) 🔷از سخنان آن حضرت است که می فرمود: «وَ اللّه لَو تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلی قِتالی لَمّا وَلَّیتُ عَنها... ؛ به خدا سوگند اگر همه عرب ها پشت به پشت هم دهند و به جنگ با من بشتابند، هرگز از آنان روی برنتابم و اگر فرصتی دست دهد، به پیکار همه بشتابم.»(۱۲) 🔺منابع (1) - طبرانی، معجم الاوسط 3/87 ☆(2176)؛ مسند احمد 1/199 (1720). (2) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 143 (188). (3) - ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 1 / 20. (4) - شیخ صدوق، الامالی / 61. (5) - ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب 3 / 298. (6) - ابن بکار، الاخبار الموفقیات / 343 (194)؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 20 / 280. (7) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 140 (109)؛ زمخشری، ربیع الابرار 3 / 319. (8) - راغب اصفهانی، المحاضرات 3 / 138. (9) - ابشیهی، المستطرف 1 / 178 باب 41. (10) - نهج البلاغه، خطبه 11. (11) و (12) - نهج البلاغه، نامه 45. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ در 🔶برای دست یابی به باید در کنکور زندگی دینی نمره خوبی را کسب نمود. 🔷پنج درس راهبردی از آیات سوره مبارکه عنکبوت عبارتند از: 🔺همه انسانها مورد و قرار خواهند گرفت، 🔺 منوط به از ضوابط وحیانی است، 🔺 مسئول عملکرد خود است، 🔺 و تکیه به ممنوع است، 🔺 و خارج شدن از امکان پذیر نیست. |منبع: رهروان ولایت @tabyinchannel
(ع) از زبان 💠مردم اگر شما همانند من از آنچه بر شما پنهان است باخبر بودید، از خانه ها کوچ می کردید، در بیابان سرگردان می شدید و بر اشک می ریختید. و چونان زنان مصیبت زده به سر و سینه می زدید و سرمایه خود را بدون نگهبان رها می کردید، و تنها به کار خود می پرداختید، و به دیگری توجهی نداشتید. 🔷به خدا سوگند ، ، و و هشدارهای الهی به من آموزش داده شده، و امور انسانها نزد ما علیهم السلام است. 💠سوگند به آن کس که جان پسر ابوطالب در دست اوست، هزار ضربت شمشیر بر من آسانتر است از مرگ در بستر استراحت. 🔷ای مردم اگر از من کنید به خواست خدا شما را به راه بهشت خواهم برد، چند پر از تلخی ها و سختی ها باشد. 💠مردم، هیچ کس پیش از من در پذیرش دعوت حق شتاب نداشت، و چون من کسی در صله رحم و بخشش فراوان تلاش نکرد. پس به سخن من گوش فرا دهید و منطق مرا دریابید. 🔷همانا پس از من روزگاری بر شما فراخواهد رسید که چیزی پنهان تر از حق و آشکارتر از باطل و فراوان تر از دروغ به خدا و پیامبرش نباشد. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️ 💥 ⭕️ ، فرصت دشمن شناسی 🔶 یک مسئله شخصی نیست، و یک مسئله مخصوص به یک کشور و یا یک مسئله مخصوص به مسلمین جهان در عصر حاضر نیست، بلکه است و مؤمنان اعصار گذشته و حال و آینده. ، ، سرزمین اصلی و وطن میلیون‌ها آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط جنایتکار آن را کرده است. و از دو منظر قابل دقت و بررسی است:   💠اول: 🔷مسجد الأقصى، و است. نماز خواندن در چنین جایگاهی از ارزش و اعتبار بسیاری برخوردار است. ، نه تنها ریشه در اسلام، بلکه ریشه در داشته و پیامبران الهی همچون سلیمان و داود آن را بنا نهاده و پیامبران دیگر به تعمیر آن پرداخته و خدمت در آن را به عنوان افتخاری برای خود به ثبت رسانده اند.   🔷 گرداگرد را پربرکت می‌داند. این برکت از آن جهت است که این مکان، قرارگاه پیامبران و محل نزول فرشتگان بوده است. رسول اکرم (ص) در بیان ویژگی مسجد الاقصی می‌فرماید: ، از میان هر چیزی، چند نمونه را برگزید:.. اما برگزیده او از سرزمین‌ها ، و است. پس به یقین نماز در مسجد من، بالاتر از هزار رکعت در غیر این مسجد است، مگر [نماز] در مسجد الحرام و مسجد الاقصی یعنی مکه و بیت المقدس... 🔷با توجه به آیات و روایات پرشمار درباره و ، این مسجد نزد مسلمانان از احترام خاصی برخوردار است و مسلمانان در طول تاریخ برای حفظ آن قربانی‌های بسیاری داده اند اما؛ گزارش‌های تاریخی حکایت از آن دارد که با چنین ارزش و منزلتی، در طول تاریخ دچار حوادث و کینه جویی‌های دشمنان اسلام قرار گرفته است، که توسط یک ، و گشودن درهای چنین مسجد با عظمتی بر روی جهانگردان، که با و عمومی‌ داخل این مکان مقدس شده و باعث آن شدند از جمله آن است. 💠دوم: ساکنان قدس 🔷یکی دیگر از ، تحت سلطه قرار دادن و مقیم کشورهای دیگر در این شهر است. هدف این رژیم بیرون کردن ساکنان مسلمان این شهر و به خصوص ، و در نهایت برای و پایگاهی برای در کل جهان است 🔗متن کامل را اینجا 👈 rasekhoon.net/article/show/1520273 بخوانید. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫🌷💫🌷💫🌷💫🌷💫 🌷 ✅ چیست؟ شرع، عقل، دین، و یا دل؟ 🔷منبع اولیه ایمان، انسان است؛ یعنی چون انسان دارای عقل است، مکلف به ایمان می‌باشد. امام علی (ع) در این زمینه می‌فرمایند: 🔺جبرئیل بر حضرت آدم نازل شد و گفت: ای آدم به من دستور داده شده است سه چیز را بر تو عرضه کنم. تو فقط یکی از آنها را انتخاب کن و دو تای دیگر را رها کن. آدم گفت: آن سه چیز کدام است؟ 🔺جبرئیل گفت: عقل و حیاء و دین. آدم گفت من عقل را انتخاب می‌کنم. جبرئیل به حیاء و دین گفت: شما بروید. ولی آن‌ دو به جبرئیل گفتند: به ما دستور داده شده هر جا که عقل بود، همان جا باشیم. جبرئیل گفت: به آنچه که دستور دارید عمل کنید. سپس عروج کرد.[۱] 🔷البته چون با کردار خود، پرده‌هایی به دور عقل می‌کشد خدای متعال را با و فرستاده تا آنچه در لابلای حجابهای عقل مدفون شده (دفائن عقول) را زنده و بیدار کنند؛ خداوند پیامبران را فرستاد کرد تا آنچه در عقل‌ها نهفته شده را بیدار کند. [۲] |پی نوشت [۱]. برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج ۱، ص ۱۹۱ [۲]. سید رضی، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص ۴۳ |منبع: وبسایت اسلام کوئست @tabyinchannel