eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش اول) 🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او. در این مقاله، به سیره حکومتی آن حضرت و وظایف منتظران و همچنین به نقش رسانه در دولت مهدوی پرداخته و به صورت کوتاه به آنها اشاره شده است. 💠مقدمه 🔹انـدیـشـه مـهـدویـت در مـذهـب تـشـیـع، بـه دلیـل مـسـئله امـامـت و جایگاه اعتقادی آن، که در فرهنگ شیعه، تداوم رسالت است، جایگاه رفیعی دارد. شیعه امامیه معتقد است ، مقامی است که از و به واسطه پیامبر (ص)، برای امت پس از او قرار داده شده و کسی است که سرنوشت امور دینی و دنیایی مردم در دست اوست. از این رو، شیعیان منتظرند، در دولت کریمه آن حضرت، جامعه اخلاقی را در جهان تجربه کنند و بی عدالتی وجود نداشته نباشد و همه چیز بر پایه عدالت و اخلاق، سامان یابد. انتظار ظهور یک و امید به آینده و استقرار صلح و عدل جاویدان، امری فطری و طبیعی است که با ذات و وجود آدمی سر و کار دارد و با آفرینش هر انسانی همراه است و زمان و مکان نمی شناسد و به هیچ قوم و ملتی نیز اختصاص ندارد. ازاین رو، همگان براساس فطرت ذاتی خود مایلند، روزی فرا رسد که جهان در پرتوی و آسمانی و با تأیید عنایت پروردگار، از ستم ستمگران نجات یابد و انسان ها از فلاکت موجود و نابسامانی و ناامنی و تیره روزی رها شوند و سرانجام به کمال مطلوب و زندگی شرافتمندانه ای دست یابند. 💠سیری کوتاه در زندگی نامه حضرت 🔹معتمد عباسی، (ع) را در هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ ه‍. ق، به شهادت رساند و که رهبری و ولایتش را پیامبر اکرم (ص) و معصومین پس از ایشان وعده داده بودند، آغاز شد. (عج) در شرایطی روی داد که امام یازدهم نیز مانند دیگر ائمه، زمینه ولایت را برای فرزند خود آماده کرده بود. شب پیش از شهادت، ایشان به دور از چشم مأموران خلیفه، نامه های بسیاری درباره این مسئله مهم به شهرهای گوناگون فرستاد. حکومت عباسی از مدت ها پیش، بر اساس سخن رسول خدا (ص) و امامان معصوم (ع) مبنی بر اینکه فرزند امام حسن عسکری (ع) است، امام یازدهم شیعیان را زیر نظر داشتند و مراقب بودند فرزندی از ایشان باقی نماند. با تولد حضرت مهدی (عج) در ۱۵ شعبان سال ۲۵۵ ه‍..ق در سامرا، امام حسن عسکری (ع) با پنهان نگاه داشتن خبر ولادت فرزند خویش، این نقشه را باطل کرد. پس از شهادت امام حسن عسکری (ع)، خبر شهادت ایشان در سراسر سامرا پیچید و مردم در سوگ آن امام همام، عزاداری کردند. 🔹 (عج) مخفیانه بر پیکر مطهر پدر بزرگوارشان نماز خواندند. پس از شهادت امام، (عج) که در آن زمان ۵ سال داشتند، به رسیدند و کم کم خبر وجود فرزندی از سلاله پاک امامت پخش شد که تلاش خلیفه عباسی برای یافتن ایشان بی فایده بود. امامت حضرت حجت (عج) در این دوران را می خواندند. این غیبت از زمان شهادت پدر بزرگوارشان در سال ۲۶۰ ه‍ـ. ق، شروع و تا سال ۳۲۹ ه‍ـ. ق به طول انجامید. چهار نایب خاص، امر وساطت میان امام (عج) و شیعیان را به عهده داشتند و احکام دین را از ایشان دریافت و در اختیار شیعیان قرار می دادند. این چهار نفر، عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سمری بودند. این غیبت، ۶۹ سال به طول انجامید. پس از غیبت صغرا، آغاز شد. از امامت ایشان تاکنون بیش از ۱۱۸۰ سال می گذرد. جهان در دو مرحله غیبت امام خود، در انتظار عدالت علوی است. در ادامه به برخی ویژگی های حکومت جهانی حضرت اشاره می شود. امید است مقبول نظر جامعه منتظر قرار گیرد. ... نویسنده: سید علی محمدی متکازینی منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله  اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹ @tabyinchannel
⭕️مقدمات انتظار فرج 🔹اهم مقدماتِ انتظار فرج را که و طهارت از گناهان است، تحصیل کنیم. 📕در محضر بهجت، ج ٣، ص ۲۸۰ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ آثار حجاب (بخش دوم) 🔸 ، قوانينی است از آفريدگار، برای بهترين آفريده، که با احاطه کامل بر ابعاد وجودی انسان و ارزيابی همه‌جانبه و همسو با سير تکامل هستی وضع ميگردد، و را تامين مينمايد. مسلماً پيروی از قوانين الهی فوايد بی‌شماری را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد و ناديده گرفتن هريک از آنها زيانهای بی‌شماری را به دنبال خواهد داشت. يکی از اين قوانين، است که از ميباشد و فقهای‌ شيعه آن را از شمرده اند. در اين نوشتار به بعضی از فوائد و می‌پردازيم؛ 💠آثار روا‌نی (۲) 🔹«حفظ بهداشت روانی»؛ يکی از فوايد و آثار مهم‌ حجاب، است. فقدان حجاب، و آزادی در معاشرت‌ها و بی‌بندوباری ميان زن و مرد، هيجانها و التهاب‌های‌ جنسی را فزونی می‌بخشد و آن را به صورت عطش روحی و يک درخواست اشباع نشدنی در می‌آورد. استاد مطهری در اين زمينه ميفرمايد: «روح بشر فوق‌العاده تحريک‌پذير است؛ اشتباه است که گمان ميکنيم تحريک پذيری روح بشر، محدود به حد خاصی است و از آن پس آرام ميگيرد... هيچ مردی از تصاحب زيبارويان و هيچ زنی از متوجه کردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالاخره هيچ دلی از هوس سير نميشود. از طرفی تقاضای نامحدود، خواه‌ناخواه انجام شدنی نيست و هميشه مقرون است با نوعی احساس‌ محروميت و دست نيافتن به آرزوها که به نوبه خود منجر به اختلالات روحی و بيماری های‌ روانی ميگردد». 🔹«بازيابی شخصيت»؛ اگر از بی‌بهره باشند، هرگونه توجهی به آنان جنبه شهوانی دارد، در نتيجه آنان فراموش ميشود. به همين جهت تا زمانی که جاذبه ظاهری دارند مورد توجه هستند، و وقتی اين جاذبه از بين ميرود، احساس غربت، پوچی و پشيمانی ميکنند. هر قدر از شخصيت معنوی و برخوردار باشد، به همان ميزان خود را از به نمايش گذاشتن زيباييهای‌ ظاهری بی‌نياز می‌بيند و ، بدون شروط ديگران پيدا ميکند. پس رمز بازيابی شخصيت زن مسلمان است. چنين زنی در خود کمبودی احساس نميکند و ارزش خويش را در تن‌آرایی و خودنمایی و حرکات هوس‌انگيز نميداند. ... منبع: وبسایت‌ مركزمطالعات‌ و پژوهشهای‌ فرهنگی‌ حوزه‌ علميه @tabyinchannel
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
8.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعرخوانی «بنی‎فاطمه» در اجتماع مردمی بیعت با امام زمان (عج) @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش دوم) 🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او. 💠برکات مهدوی 🔹یکی از سؤالات درباره مباحث مهدویت این است که چگونه می توان از فیوضات امام غایب بهره مند شد؟ امامی که در پس پرده غیبت است، می تواند در حیات بشری اثری داشته باشد؟ جابر بن عبد الله انصاری با شنیدن خبر غیبت حضرت مهدی (عج) از نبی اکرم (ص) پرسید: «فَهَل یقَعُ لِشِیعَتِهِ الإِنتفاعُ فِی غَیبَتِهِ؟؛ آیا در غیبت حضرت، شیعیانش بهره و فایده ای از او خواهند برد؟» حضرت رسول فرمودند: «اِی و الَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّه إِنَّهُم ینتَفِعُونَ بِهِ وَ یستَضِیئُونَ بِنُورِهِ کانتِفاعِ النّاسِ بِالشّمسِ و إِن جَلَّلَها السِّحَابٌ؛ بله، قسم به کسی که مرا به نبوت برانگیخت، همانا شیعیانش از او بهره مند می شوند و به نور او روشنی می یابند؛ همانند بهره مندی مردم از خورشید، آن گاه که ابر آن را پوشانده باشد». 🔹از آن جایی که مشیت خداوند بر این تعلق گرفته است که نظام هستی، نظام اسباب و مسبّبات باشد، برای فیض وجود و دیگر فیوضات به واسطه ای نیاز بود که از طرفی بتواند با عالم ماده مرتبط باشد و در قالب انسان مادی تجلی یابد و از سوی دیگر، نزدیکترین و مقرب‌ترین موجود در عالم هستی به خالق متعال باشد. به همین دلیل است اولین چیزی که به وسیله آفریدگار هستی خلق شد، انوار طیبه ائمّه معصومین علیهم السلام بود و به واسطه آنان، فیض وجود به دیگر موجودات افاضه شد. (عج) واسطه فیض بین خالق و مخلوق است، و نور وجود، علم و هدایت به واسطه او به مخلوقات می رسد. 🔹آن حضرت به عنوان یکی از معصومین علیهم السلام، هدف نهایی آفرینش انسان و جهان است و مخلوقات همانگونه که در پیدایش خود نیازمند هدف نهایی هستند، در تداوم، استمرار و بقای خلقت نیز به آن نیازمندند. بنابراین، موجودات عالم، هم اصل وجودشان به واسطه امام است، و هم نعمت هایی را که در طول حیات خود دارند، به واسطه وجود بابرکت امام است. «بِبَقَائِهِ بَقِیتِ الدُّنیا و بِیمِینِهِ رُزِقَ الوَری؛ دنیا به واسطه‌ی بقای او باقی است و مخلوقات به برکت او روزی داده می شوند». [مفاتیح الجنان، دعای عدیله] این حقیقت در بیان نورانی معصومین علیهم السلام به خوبی بیان شده است. ... نویسنده: سید علی محمدی متکازینی منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله  اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️زنان مجرد شادتر از زنان متأهل هستند؟ 🔹این، عنوان خبری بود که چندی قبل، بخش فارسی‌زبان شبکه‌ی آن را منتشر و برای بیشتر دیده‌ شدن خبر، به تبلیغش در صفحه‌ی اینستاگرام خود نیز پرداخت. خبری که شاید ابتدا مطلبی پژوهشی و تحقیقی به نظر آید؛ اما کمی دقت به مضمون آن، نشان می‌دهد که این موضوع، تنها پژوهشی ساده نیست و شروعی برای یک است؛ هدفی به‌نام و جمعیت کشورهای فارسی‌زبان و مسلمان که پشت ظاهر عادی و معمولی اخبار پنهان شده است و  نشان از تلاش برای به‌راه‌ انداختن یک می‌دهد. سناریوی اولیه‌ی این جریان در قالب خبری پژوهشی، آن‌هم در بخش فارسی‌زبان شبکه‌ی بی‌بی‌سی منتشر می‌شود و نگارش مطلب، به‌ حدی زیرکانه است که مخاطب تصور وجود جریانی فکری برای تغییر شیوه‌ی زندگی خود را حس نمی‌کند. 🔹در بخشی از مطالب این خبر، به مزایای برای اشاره می‌شود و اعتقاد بر این است که مجردها، روابط اجتماعی بهتر و محکم‌تری دارند، از تحصیلات بهتری برخوردارند، از شغل خود بیشتر از افراد متأهل لذت می‌برند، غذاهای سالم‌تری می‌خورند و در سن پیری، تنهایی را کمتر احساس می‌کنند. در بخش دیگری از این مطلب نیز، با تشویق زنان و دختران به حمایت از افزایش تجرد، به توهین و انکار غریزه‌ی انسانی تولید نسل پرداخته شده و آمده است: «ما همه باید با هم به حمایت از دخترانی برخیزیم که خود را فراتر از وسیله‌ی تولید نسل و ارضای نفس دیگران می‌بینند و به آنان اطمینان بدهیم که به نیرو و همت‌شان باور دارند و به دیده‌ی قدر نگریسته می‌شوند». اما نکته‌ی قابل توجه آن است که در این گزارش، هیچ منبعی برای اثبات ادعا ارائه نشده و مطلب تنها بر پایه‌ی مصاحبه با چند زن مجرد بیان شده است. 🔹همچنین حمایت از تجرد و تلاش برای منصرف‌کردن جوانان از ازدواج، تنها به بخش فارسی‌زبان این شبکه که مخاطبان اصلی آن کشورهای مسلمان‌نشین از جمله افغانستان، تاجیکستان و ایران هستند، محدود شده است. این تلاش رسانه‌ی رسمی، بازتاب‌دهنده‌ی برای ، و در نهایت کاهش جمعیت در کشورهای آسیایی - به‌ ویژه - در حالی انجام می‌شود که و دیگر کشورهای اروپایی با ارائه‌ی ، در حال به و تولد فرزند بیشتر هستند؛ طوری که براساس طرح‌های تشویق به فرزندآوری، مادران شاغل می‌توانند برای تولد فرزند خود، حدود ۵۲ هفته مرخصی زایمان دریافت کنند و در ایام این مرخصی نیز، از تمامی مزایای شغلی و ارتقای جایگاه، بهره‌مند خواهند شد. 🔹از سوی دیگر دولت انگلیس برای تولد هر فرزند، علاوه بر اعطای انواع کمک‌هزینه به والدین، خدمات مختلفی از جمله امکانات رفاهی در ایام تحصیل کودک و تأمین هزینه‌های رشد طفل را برای والدین فراهم می‌کند. با وجود مصوب‌ بودن شرایط قانونی برای تشویق شهروندان به ازدواج و به‌ ویژه فرزندآوری در انگلیس، شاهد برای جوانان در کشورهای دیگر، از جمله و ایران هستیم. تلاشی که از طریق رسانه‌ی رسمی این کشور و به‌صورت غیرمستقیم در حال انجام است و با طرح معایب ازدواج، را به افراد القا می‌کند. به نظر می‌رسد تأکید بر تجرد، از جمله تلاش‌هایی‌ست که برای کم‌رنگ‌شدن ازدواج و صورت می‌گیرد، تا پازل‌های تخریب جامعه و در نهایت نژاد ایرانی، یک به یک تکمیل شود و نقش مادران را کم‌رنگ جلوه دهد. شایسته است که مسئولان و  متولیان فرهنگی، جهت گسترش در کشور، بیش از پیش تلاش نمایند و با تدوین برنامه‌ای جامع و کامل، به مقابله با کارشکنی غرب در راستای ازبین‌بردن مفهوم خانواده و ازدیاد نسل بپردازند. منبع؛ وبسایت پیام زن @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش چهارم) 🔸 را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم. 💠دستاوردهای سياسی 4⃣ «تحقق آزادیهای مشروع منطبق با ارزش ها و بنيان های بومی» 🔹اين در حالى است که تا پيش از تنها آزادی که وجود داشت، آزادی در مسير هر چه نزديکتر شدن به از نظر بود و فراتر از آن چيزى به نام آزادی به ويژه از نظر سياسی، اقتصادی و اجتماعی حتی با معنای غربی آن وجود نداشت، و تنها روزنه های به وجود آمده در مقاطعی از تاريخ همچون مشروطه و يا تحولات شهريور ۲۰،  برای آزادی های سياسی نيز بلافاصله با روی کار آمدن ديکتاتوری جديد بسته می شد و به اين ترتيب تبديل به آرزوی دست نایافتنی ملت ايران شده بود و به همين دليل بود که يکی از شعارهای اصلی مردم در راهپيمايی های پيش از انقلاب اسلامی عبارت بود از «استقلال، ، جمهوری اسلامی »؛ 🔹شعاری که آن را عصاره خواست های ملت در جريان انقلاب اسلامی دانسته اند و عنصر در آن نقش برجسته ای دارد، به همين دليل است که دادن و منطبق با ارزش های بومی که آزادی توام با مسئوليت در برابر خدا، [۱] پس از پيروزى انقلاب اسلامی به يکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی تبديل شد و دولت جمهوری اسلامی ايران موظف به «تأمين‏ آزادی های سياسی و اجتماعی در حدود قانون» [۲] گرديد. بر همين اساس آزادی های متعدد در عرصه های سياسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... در قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران به رسميت شناخته شده است که محدوده آن ها را ارزش های بنيادين و مصالح ملی تعيين می کند. 5⃣ «تغيير در سياست خارجی کشور، استقلال در تصميم سازی های ديپلماتيک و نزديک شدن به ملت های مظلوم و مستضعف» 🔹اين در حالى است که تا پيش از پيروزى انقلاب اسلامی، سياست خارجی کشورمان تابعی از سياست های قدرت‌های سلطه گر جهانی بود و رژيم شاه به گونه ای به تدوين و اجرای سياست خارجی خود می پرداخت که گويی مسئوليت وی، نه حفظ و تامين منافع ملی، بلکه حفظ منافع غربی هاست و حتی از تصريح به اين مساله نيز ابايی نداشت، چنانکه شاه در پاسخ در زمينه مطرح شدن ايران به عنوان ژاندارم منطقه صريحا اين ماموريت خود را به منظور حفاظت از منافع غرب عنوان کرده و می گويد: «ارتش ما در واقع قادر بود در اين ناحيه كه براى اهميت استراتژيك فوق العاده‌ای دارد، هرگونه ناآرامی محلی را متوقف يا در نطفه خفه كند». [۳] نتيجه چنين سياست هايى اين بود که علاوه بر خدشه دار شدن حيثيت بزرگترين کشور شيعه جهان بابت ارتباطات پيدا و پنهان آن با رژيم صهيونيستی، و عدم استقلال در تصميم گيری های سياست خارجه، ملت ايران نيز هزينه های هنگفتی را در اثر اين سياست ها مجبور بودند متحمل شوند، همچون دخالت های بی دليل ايران در ظفار. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] ر.ک: بند ۶ اصل ۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران [۲] اصل ۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران [۳] پهلوی، محمدرضا؛ پاسخ به تاريخ، ترجمه­ حسين ترابيان، تهران، بی‌نا، ۱۳۷۱، چ اول، ص ۲۶۶، نقل از محمدعلی زندی، ايران ژاندارم منطقه، سايت پژوهشکده باقر العلوم (ع) نویسنده؛ سید روح الله لطیفی منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel