🔺
🔻
البته کلمه دعا بهمعنای صدا زدن هم در قرآن به کار رفته؛ مانند آیه ذیل:
لاَ تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضاً قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِوَاذاً فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ (صدا كردن پيامبر را در ميان خود، مانند صدا كردن يكديگر قرار ندهید؛ خداوند آن كسانى از شما كه پشت سر ديگران پنهان مىشوند و يكى پس از ديگرى فرار مىكنند را مىشناسد! پس آنان كه از فرمان او سرپیچی مىكنند، بايد بترسند از اينكه فتنهاى [در دنیا] دامنشان را بگيرد، يا عذابى دردناك [در آخرت] به آنها برسد.(سوره نور، آیه۶۳)؛
در این آیه «دعاء الرسول» به معنای صدا زدن رسول اکرم صلی الله علیه وآله است که مومنان باید با احترام و ادب و توقیر و تعظیم، آن حضرت را صدا بزنند.
همین آیه نشان میدهد استناد برخی افراد جاهل به آیه ۱۸ سوره جنّ اشتباه است؛ چون در اینجا هم مومنان پیامبر را صدا میزدند و «یا رسولالله» میگفتند؛ اگر صدا زدن غیر خدا و «یا علی» و «یا زهرا» گفتن شرک باشد، پس باید بگوییم همه اصحاب پیامبر نیز مشرک بودهاند که این سخن، واضح البطلان است.
ادامه دارد...
🌐 @tadaborydarquran
تدبر در قرآن
🔺نمونهای دیگر🔻 از جمله آیاتی که برخی جاهلان به اشتباه به آن تمسک کرده و شیعیان را مشرک میخوانند
✅مشابه آیه ۱۸ سوره جنّ، آیه ۲۱۳ سوره شُعراء است که فرموده:
فَلاَ تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلٰهاً آخَرَ فَتَكُونَ مِنَ الْمُعَذَّبِينَ(و هيچ معبود ديگرى را با خدا مخوان كه از عذابشدگان خواهى بود)؛
که مشخص میشود با خدا دیگری را نخوانید، یعنی دیگری را بهعنوان معبودی دیگر نخوانید.
🌀
روشن است این نوع خواندن، همان عبادت است که هیچکدام از شیعیان وقتی «یا علی» و «یا زهرا» میگویند، آنها را بهعنوان معبود صدا نمیزنند؛ بلکه آنها را مخلوق و عبد خداوند متعال میدانند.
🌀
پس «تدبر در قرآن» این چنین مردم را از هلاکت نجات بخشیده و به حق، رهنمون میشود.
🌐 @tadaborydarquran
تدبر در قرآن
❌ خطر بررسی تک آیهایِ قرآن بررسی یک آیه بهتنهایی ما را به مراد خداوند در قرآن نمیرساند و حتی در
✅ نمونهای دیگر
در سوره نحل چنین میخوانیم:
وَ لَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ لٰكِنْ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَ لَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ(و اگر خدا مىخواست، حتماً شما را يك امّت قرار مىداد؛ و ليكن هر كس را بخواهد [بخاطر اعمالش] در گمراهى وا مىنهد، و هر كس را بخواهد [و شايسته بداند] راهنمايى مىكند؛ و قطعاً از آنچه همواره انجام مىداديد، بازپرسى خواهيد شد.(سوره نحل، آیه۹۳).
اگر کسی این آیه را به تنهایی ببیند ممکن است قائل به جَبر بشود و بگوید خدا هر که را بخواهد گمراه و هر که را بخواهد هدایت میکند؛ پس ما اختیاری از خود نداریم؛
ولی اگر همین آیه با روش «متشابه مثانی» که گفتیم، در مجموع آیات قرآن نگاه شود، نتیجه چنین نخواهد بود.
🌐 @tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
خداوند در سوره ابراهیم فرموده:
يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ فِي الْآخِرَةِ وَ يُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ وَ يَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ؛(خدا مؤمنان را بهسبب اعتقاد و ايمانشان در زندگى دنيا و آخرت ثابتقدم و پابرجا مىدارد، و خدا ستمكاران را [بهعلت لجاجت و عنادشان] گمراه مىكند، و خدا هر چه بخواهد[بر اساس حكمتش] انجام مىدهد.(سوره ابراهیم، آیه۲۷)؛
همچنین در سوره رعد فرموده:
وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ لاَ أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَ يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنَابَ؛(و كسانى كه كفر ورزيدند مىگويند: «چرا نشانهای از طرف پروردگارش بر او فرود نيامده است»؟! «بگو: «در حقيقت خدا هر كس را [بخاطر اعمالش] بخواهد، در گمراهى وانهد؛ و هر كس را كه باز گردد، بهسوى خود راهنمايى مىكند.(سوره رعد، آیه۲۷)؛
🔺🔻
با این دو آیه معلوم میشود جبری در کار نیست؛ اگر در سوره نحل فرموده «يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ»، در سوره ابراهیم فرموده «يُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ»، یعنی آن مَن یَشاء، همان ظالمان هستند و آنها در ابتدا ظالم شدند، سپس جزای ظلمشان میشود «اضلال»؛
و همچنین در مورد «يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ» در سوره رعد فرمود «يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنَابَ»؛ یعنی آنها در ابتدا انابه و بازگشت میکنند، سپس خدا آنان را هدایت میفرماید؛
«پس هیچ جبری در کار نیست».
🌐 @tadaborydarquran
✳️ نزول تدریجی قرآن و ضرورت تدبر
یکی از اموری که تدبر در قرآن و دیدن آیات به صورت مجموعه واحد را ضروری میکند کیفیت تنزیل قرآن به صورت تدریجی و در طول ۲۳ سال است.
همین خصوصیت و اشتمال قرآن بر عام و خاص، مطلق و مقید و ناسخ و منسوخ باعث میشود بررسی تک آیهای قرآن ما را به مراد خداوند نرساند.
🔰 نمونهای از مطلق و مقید
خداوند درباره عدّه زنان مطلّقه میفرماید: وَالْمُطَلَّقَاتُ یتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ قُرُوء؛ یعنی زنان طلاق دادهشده باید بهمدت سه پاکی [از حیض] انتظار کشند [و ازدواج نکنند]؛(سوره بقره، آیه۲۲۸).
بر پایه اطلاق این آیه هر زن مطلّقه، باردار باشد یا نباشد و با او آمیزش شده باشد یا نه، باید به مقدار سه پاکی عدّه نگهدارد. اما با رجوع به دیگر آیات قرآن به مقیّدهایی برمیخوریم که دامنه این اطلاق را محدود میکند:
🔺🔻
۱. تقیید به عدم آمیزش: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَکحْتُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ فَمَا لَکمْ عَلَیهِنَّ مِنْ عِدَّة تَعْتَدُّونَهَا.(ای کسانی که ایمان آوردهاید! هرگاه زنان مؤمن را به نکاح خود درآوردید، سپس پیش از آنکه با آنان همبستر شوید طلاقشان دادید، برای شما بر عهده آنان عدّهای نیست که بخواهید روزهای آن را شماره کنید.(سوره احزاب، آیه۴۹)
۲. تقیید به بارداری: وَاللاَّئِی یئِسْنَ مِنَ الْمَـحِیضِ مِن نِسَائِکمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاَثَةُ أَشْهُر وَاللاَّئِی لَمْ یحِضْنَ وَ أُولاَتُ الاَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَن یضَعْنَ حَمْلَهُنَّ.(و از زنان شما آنان که از عادت ماهیانه نومیدند، اگر شک دارید [که به سن یائسگی رسیدهاند، یا به سبب عارضهای حایض نمیشوند]، عدّه آنان سه ماه است و عدّه زنانی که [در سالهای عادت به سر میبرند، ولی] خون ندیدهاند نیز سه ماه است؛ و پایان عدّه زنان باردار این است که وضع حمل کنند...(سوره طلاق، آیه۴)
🔘حاصل اینکه با توجه به مقیّدها، آیه نخست ناظر به گروهی خاص از زنان مطلقه است؛ یعنی زنان حائضشوندهای که با آنها آمیزش شده و باردار نباشند، عدّهشان سه طُهر است؛ اما زنانی که پس از ازدواج، شوهرانشان با آنان آمیزش نکرده باشند، عده طلاق ندارند و پایان عده زنان باردار نیز وضع حملشان است.
🔸پس مشخص شد که با دیدن سه آیه از سه سوره قرآن، یک حکم روشن میشود.
همین قاعده در مورد بحث شفاعت، توسل، دعا و سایر مباحث اعتقادی و اخلاقی در قرآن نیز جاری است.
ادامه دارد...
#میلاد_حضرت_زهرا مبارک ❤️
🌐 @tadaborydarquran
✳️ تفاوت میان بیانبودن قرآن و هدایت قرآن
از نکات مهم و قابل دقت در قرآن این است که خداوند متعال میان بیان بودن قرآن و هدایت بودن آن تفاوت گذاشتهاند؛
در سوره آلعمران فرمودهاند: هذا بَيانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقينَ(اين (قرآن) بيانى است براى [عموم] مردم، و هدايت و اندرزى است براى پرهيزگاران.(سوره آل عمران، آیه۱۳۸)؛ یعنی بیان قرآن برای همه مردم است، ولی فقط «پرهيزگاران» از هدایت آن بهرهمند میشوند.
شاهد این مطلب هم ابتدای سوره بقره است که فرموده: ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقينَ(آن كتاب [با عظمتی است که] هيچ شک و ترديدى در آن نيست؛ [و] راهنماى پرهيزگاران است.(سوره بقره، آیه۲).
🔰حال که قرآن برای همه مردم «بیان» است، پس همه میتوانند در آن تدبّر کنند؛ امام باقر علیه السلام در حدیثی میفرماید: فَمَنْ زَعَمَ أَنَّ كِتَابَ اللَّهِ مُبْهَمٌ فَقَدْ هَلَكَ وَ أَهْلَك؛ یعنی هر کس گمان کند که کتاب خدا مبهم است، پس قطعا خودش هلاک شده و دیگران را نیز هلاک کرده است.
ولی همین قرآن که برای همه بیان است، فقط متقین از هدایت آن بهره میبرند؛ یعنی بهره بردن از هدایت قرآن شرط دارد و شرطش «متّقی بودن» است.
🔘اما این متقین چه کسانی هستند که از هدایت قرآن بهره میبرند؟ 🤔
🌐 @tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
✳️ در سوره زمر میفرماید:
وَ الَّذي جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ(و آنكه سخن راست (قرآن) آورد و كسانى كه آن را تصدیق و باور كردند، اينانند كه پرهيزگارانند.(سوره زمر، آیه۳۳)؛
یعنی متقین کسانیاند که این قرآن را تصدیق کنند؛ پس بهرهبردن از قرآن مشروط به تصدیق کردن آن است و تصدیق قرآن نیز با تدبر در آن حاصل میشود.
🔰بهعبارت دیگر بیانِ قرآن برای همه است و آنهایی که در این بیان «تدبر» میکنند، تصدیق مینمایند که این قرآن از جانب خداست و جزو متّقین میشوند؛ سپس از هدایت قرآن بهره میبرند.
🔸در سوره نساء فرمود: أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيراً؛ شاهد این مطلب نیز آیه ۲۳ سوره زمر است که فرمود: اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَديثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلينُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى ذِكْرِ اللَّهِ ذلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدي بِهِ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ؛
در این آیه خداوند متعال فرموده کسانی از هدایت قرآن بهره میبرند که دارای این خصوصیت هستند: «الَّذينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ»؛ طبق مطالب گذشته، مشخص میشود که این «الَّذينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ» همان «متقین» هستند؛ چرا که فرمود متقین از هدایت قرآن بهره میبرند.
🌐 @tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
برای اینکه از نتیجهگیری بالا مطمئن شویم، با همین روش «متشابه مثانی» این مطلب را به قرآن عرضه و شاهد صدق آن را در سوره انبیاء مشاهده میکنیم:
وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسى وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِياءً وَ ذِكْراً لِلْمُتَّقينَ* الَّذينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَ هُمْ مِنَ السَّاعَةِ مُشْفِقُونَ(ما به موسى و هارون، فرقان (وسيله جدا كردن حق از باطل) و نور، و آنچه مايه يادآورى براى پرهيزگاران است، داديم. همانان كه از پروردگارشان در نهان مىترسند، و از قيامت بيم دارند.(سوره انبیاء، آیات۴۹-۴۸).
✳️ نام دیگر متقین در قرآن «اولوا الالباب» است، همانهایی که اهل خشیت هستند و از هدایت قرآن بهره میبرند: أَ فَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَى إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبَابِ* الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لاَ يَنْقُضُونَ الْمِيثَاقَ* وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ(آيا كسى كه مىداند آنچه از طرف پروردگارت بر تو فرود آمده حق است، همانند كسى است كه او نابيناست؟! تنها خردمندان متذكّر مىشوند. [همان] كسانى كه به پيمان خدا وفا مىكنند، و پيمان محكم را نمىشكنند. و آنها كه پيوندهايى را كه خدا دستور به برقرارى آن داده، برقرار میدارند و از [مخالفت با] پروردگارشان مىترسند و از سختی حساب [در روز قيامت] بيم دارند.(سوره رعد، آیات۲۱-۱۹)؛ در آیه ۲۱ خداوند اولوا الالباب را با ویژگی «يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ» توصیف کرده و در سوره زمر نیز میفرماید خدا اولوا الالباب را هدایت فرموده است: وَ الَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوهَا وَ أَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ* الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُولٰئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبَابِ(و كسانى كه از پرستيدن طاغوت دورى كردند و بهسوى خدا بازگشتند، بر آنان مژده باد؛ پس به بندگانم مژده ده. آنان كه سخن را مىشنوند و از بهترينش پيروى مىكنند. اينانند كسانى كه خدا هدايتشان كرده، و اينان همان خردمندانند.(سوره زمر، آیات۱۸-۱۷)؛
🔰پس مشخص میشود مراد از «الذین یخشون ربهم» در آیه ۲۳ سوره زمر که خدا ایشان را هدایت میفرماید و از هدایت قرآن بهرهمند میشوند همان «اولوا الالباب»اند و ایشان همان «متقین» هستند.
🌐 @tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
🔰شاهد صدق دیگر این مطلب که متقین همان اولوا الالباباند آن است که خداوند در آیات ۱۷ و ۱۸ سوره زمر «اولوا الالباب» را به عنوان «عباد» خود معرفی فرمود و طبق آیات دیگر متقین «عباد الله» هستند:
الْأَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقِينَ* يَا عِبَادِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لاَ أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ(دوستان در آن روز دشمن يكديگرند، مگر پرهيزگاران. [خدا در آن روز به پرهيزگاران گويد:] اى بندگان من! امروز نه ترسى بر شماست و نه اندوهگين مىشويد.(سوره زخرف، آیات۶۸-۶۷)؛
و از کنار هم قرار دادن این آیات با آیات سوره یونس مشخص میشود متقین و اولوا الالباب همان «اولیاء الله» هستند:
أَلاَ إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاَ هُمْ يَحْزَنُونَ* الَّذِينَ آمَنُوا وَ كَانُوا يَتَّقُونَ(آگاه باشيد اولياى خدا، نه ترسى دارند و نه غمگين مىشوند. همانها كه ايمان آوردند و همواره پرهيزگاری مىكردند.(سوره یونس، آیات۶۳-۶۲)؛
🔺در سوره زخرف فرمود آنهایی که خوفی بر ایشان نیست و محزون نمیشوند «متقین» هستند که «عباد الله» میباشند و در سوره یونس فرمود اینان اولیاء خدا هستند که ایمان میآورند و پرهیزگاری میکنند...
🌐 @tadaborydarquran
🔰نیازمندی نتایج گرفتهشده از روش تدبر در آیات قرآن به شاهدی از قرآن یا روایات
نکته مهمی که در این روش تدبر در قرآن باید لحاظ شود این است که وقتی دو یا چند آیه مشابه را کنار هم قرار دادیم و نتیجهای گرفتیم، برای اینکه مطمئن شویم این نتیجه درست است و در این مسیر دچار برداشتی اشتباه نشدهایم، حتما باید شاهد صدقی از آیات دیگر قرآن یا روایات پیامبر یا اهلبیت علیهمالسلام که مفسران حقیقی قرآن هستند، برای برداشتمان بیاوریم؛ چرا که مقتضای کتاب متشابهمثانی و لازمه فرمایش رسولاکرم و مولا امیرالمومنین علیهماالسلام که فرمودهاند «یُصدّق بعضُه بعضا: برخی از آیات قرآن برخی دیگر را تصدیق میکند» این است که اگر نتیجه ما درست باشد حتما آیات دیگر یا روایات پیامبر یا اهلبیت علیهمالسلام آن را تصدیق کند و بر آن شهادت دهد «یشهد بعضُه علی بعض».
به عنوان نمونه...
🌐 @tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
✳️ بهعنواننمونه؛
در سوره یونس چنین میخوانیم:
وَ لاَ تَكُونَنَّ مِنَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ* إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ(و از آنها مباش كه آيات خدا را تكذيب كردند، كه از زيانكاران خواهى بود. کسانی كه فرمان پروردگار تو بر آنان تحقق يافته [و به جُرم اعمالشان، توفيق هدايت را از آنها گرفته، هرگز] ايمان نمىآورند.(سوره یونس، آیات۹۶-۹۵)؛
طبق این دو آیه مشخص میشود که تکذیب کنندگان آیات خدا جزو «خاسرین» میباشند و اینها همان «الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَةُ رَبِّكَ» هستند.
حال سراغ آیه مشابه میرویم؛
كَذٰلِكَ حَقَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ عَلَى الَّذِينَ فَسَقُوا أَنَّهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ(اينچنين فرمان پروردگارت بر نافرمانبرداران مسلّم شده كه آنها [پس از اين همه لجاجت و گناه] ايمان نخواهند آورد.(سوره یونس، آیه۳۳)؛
طبق این آیه مراد از «الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَةُ رَبِّكَ» در آیه ۹۶ سوره یونس، «الَّذِينَ فَسَقُوا» میباشد و از جمع این سه آیه روشن میشود «الَّذِينَ فَسَقُوا» همان «خاسرین» هستند.
🔰ولی این نتیجهگیری نیاز به شاهدی تصدیقکننده دارد که موجب اطمینان ما شود.
🔻🔻
در سوره بقره چنین میخوانیم: وَ مَا يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِينَ* الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (...در حالى كه جز نافرمانبرداران را به آن (مَثَل) گمراه نمىسازد.[همان] كسانى كه پيمان خدا را، پس از محكم ساختن آن مىشكنند و آنچه را خدا به پيوستنش فرمانداده، مىگسلند، و در زمين فساد مىكنند؛ تنها آنان زيانكارند. (سوره بقره، آیات۲۷-۲۶)؛
این آیات صراحتاً میفرماید «فاسقان» همان «خاسران» هستند؛ پس آن نتیجهگیریِ ما را تصدیق میکند.👌
🌐 @tadaborydarquran
✳️ هدایت به صراط مستقیم
یکی از دعاهایی که بر تمامی مسلمانان واجب است در هر نماز خود از خدا بخواهند هدایت به «صراط مستقیم» است: اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ: ما را به راه راست راهنمايى فرما(سوره فاتحةالکتاب، آیه۶).
🔰 اما «صراط مستقیم» چیست؟
💠 در سوره یس چنین میخوانیم:
أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لاَ تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ* وَ أَنِ اعْبُدُونِي هٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ: اى فرزندان آدم! آيا با شما عهد نكردم كه شيطان را مپرستيد كه او بىترديد دشمن آشكارى براى شماست؟ و اينكه مرا بپرستيد كه اين راهى است مستقيم.(سوره یس، آیات۶۱-۶۰).
طبق این آیه شریفه اینکه انسان عبد شیطان نشود بلکه عبد خدا باشد، این صراط مستقیم است؛ یعنی آن شاهراهی که انسان را به قُرب الهی میرساند، بندگی خداست.
💠 همچنین از آیه: وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلاَ تَمْتَرُنَّ بِهَا وَ اتَّبِعُونِ هٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ:و قطعاً او (مسیح) نشانهاى براى قیامت است؛ پس هرگز در [وقوع] آن ترديد مَكنيد و از من (رسولخدا) پيروى كنيد كه اين راهى مستقیم است.(سوره زخرف، آیه۶۱) مشخص میشود اگر کسی بخواهد عبد شیطان نشود و عبد خدا باشد، باید از رسولخدا تبعیت کند. پس حقیقت صراط مستقیم که بندگی خداست، در تبعیت از رسولخدا صلی الله علیه و آله و پشت سر ایشان حرکت کردن در تمامی موارد از جمله 🔅«تعیین جانشین پس از ایشان»🔅 محقّق میشود.
🌐 @tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
اما چرا میگوییم حقیقت صراط مستقیم که بندگی خداست، در تبعیت از رسولخدا صلی الله علیه و آله و پشت سر ایشان حرکت کردن محقّق میشود؟
🔻 چون:
۱. به تصریح قرآن ایشان به صراط مستقیم هدایت شده است:
قُلْ إِنَّني هَداني رَبِّي إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ ديناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهيمَ حَنيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكينَ: بگو: «یقیناً پروردگارم مرا به راه راست راهنمايىام كرده؛ كه دينى استوار [و] آيينِ ابراهيمِ حق گراست؛ و [او] از مشركان نبود»(سوره انعام، آیه۱۶۱).
🔰جالب است که در مورد حضرت ابراهیم علیه السلام نیز این تعبیر به کار رفته است:
إِنَّ إِبْراهيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ حَنيفاً وَ لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكينَ*شاكِراً لِأَنْعُمِهِ اجْتَباهُ وَ هَداهُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ: بدون ترديد، ابراهيم [به تنهايى] يك امت بود، براى خدا از روى فروتنى فرمانبردار و [يكتاپرستى] حقگرا بود واز مشركان نبود. سپاسگزار نعمتهاى او بود، خدا او را برگزيد وبه راهى راست راهنمايىاش كرد.(سوره نحل، آیات۱۲۱-۱۲۰).
۲. همچنین به تصریح قرآن نقش پیامبر صلی الله علیه و آله هدایت به صراط مستقیم است: وَ إِنَّكَ لَتَدْعُوهُمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ: و مسلماً تو آنان را به راهى راست دعوت مىكنى(سوره مومنون، آیه۷۳)؛
وَ إِنَّكَ لَتَهْدي إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ: بىترديد تو [مردم را] به راهى راست راهنمایی مىنمايى (سوره شوری، آیه۵۲).
🌐 @tadaborydarquran
✳️ دین مورد قبول و رضایت خداوند
🔰 در ابتدای این بحث به دو آیه ذیل توجه کنید:
•إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلاَمُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ:در حقيقت دين نزد خدا، اسلام است. و كسانى كه كتاب [الهى] به آنان داده شد، اختلاف نكردند، مگر پس از آنكه علم براى آنان [حاصل] آمد، بخاطر ستم (و حسدى) كه در ميانشان بود؛ و هر كس به آيات خدا كفر ورزد، پس (خدا به حساب او مىرسد، زيرا) كه خدا حسابرسى سريع است.(سوره آل عمران، آیه۱۹)
•وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلاَمِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ:و هر كس جز اسلام، دينى طلب كند، هرگز از او پذيرفته نمىشود و او در آخرت از زيانكاران است.(سوره آل عمران، آیه۸۵)
طبق این دو آیه آن دینی که نزد خداوند معتبر میباشد «اسلام» است و کسی که غیر آن را به عنوان دین بپذیرد، هرگز از او پذیرفته نمیشود.
🌀 حال سوال مهم اینجاست:
منظور از این اسلام «کدام اسلام» است؟!
🌐 @tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
✳️ در سوره مائده چنین میخوانیم:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً:امروز [با نصبِ على بن ابىطالب به ولايت، امامت، حكومت و فرمانروايى بر امت] دينتان را براى شما كامل، و نعمتم را بر شما تمام كردم، و «اسلام» را برايتان به عنوان دين پسنديدم.(سوره مائده، آیه۳).
🔰این فقرات آیه که به تصریح علمای شیعه و سنّی در روز غدیر و بعد از بیان جمله معروف پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله یعنی «من کنتُ مولاه فهذا علیٌّ مولاه: هرکس من مولای اویم پس علی مولای اوست» نازل شد، بیان میکند که امروز دین شما را کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم و راضی شدم که اسلام برای شما دین باشد؛ یعنی تا قبل از این من به این دین راضی نبودم؛ پس دینی کامل و مورد رضایت خداوند است که ولیّ آن دین «امیرالمؤمنین علیبنابیطالب علیه السلام» باشد.
👈چنین اسلامی مورد قبول و رضایت پروردگار است نه غیر آن.
🌐 @tadaborydarquran
✳️ حقیقت «شرک» چیست؟ آیا شیعه «مُشرک» است؟
🔺برخی به شیعیان تهمت «شِرک» میزنند، به این دلیل که به زیارت میروند و به اولیای الهی متوسل میشوند؛ در حالی که این موارد هیچ منافاتی با توحید ندارد و در واقع این تهمتها به دلیل 👈نشناختن مفهوم «شرک» است.
🔰 اما حقیقت «شرک» چیست؟
خداوند در سوره نساء فرموده:
أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَ يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلاَلاً بَعِيداً:آيا نديدى كسانى را كه گمان مىكنند به آنچه (از كتابهاى آسمانى كه) بر تو و بر پيشينيان نازل شده، ايمان آوردهاند، ولى مىخواهند براى داورى و محاکمه نزد طاغوت (حكّام باطل) بروند؟! با اينكه به آنها دستور داده شده كه به طاغوت كافر شوند. و شيطان [با این کار] مىخواهد به گمراهى دور دستى، گمراهشان سازد.(سوره نساء، آیه۶۰)؛
همچنین فرموده:
إِنَّ اللَّهَ لاَ يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ مَا دُونَ ذٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِيداً:مسلماً خدا اين را كه به او شرك ورزیده شود نمىآمرزد، و پایینتر از آن را براى هر كه بخواهد مىآمرزد. و هر كه به خدا شرك ورزد، يقيناً به گمراهى بسيار دورى دچار شده است.(سوره نساء، آیه۱۱۶)؛
🔺در آیه اول «بردن حکم پیش طاغوت» به عنوان «ضلال بعید» و در آیه دوم «شرک» به عنوان «ضلال بعید» معرفی شده؛ از اینجا معلوم میشود «حقیقت شرک» «بردن حکم پیش طاغوت» است.
🌀 #طاغوت کیست؟
🌐 @tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
✳️ اما «طاغوت» کیست؟
در سوره بقره فرموده:
اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ: خداوند سرپرستِ كسانى است كه ايمان آوردهاند؛ آنان را از تاريكىها، به سوىِ نور بيرون مىبرد. و[لى] كسانى كه كفر ورزيدهاند، سرپرستانشان طاغوتاند كه آنان را از نور به سوىِ تاريكىها بيرون مىبرند؛ آنان اهل آتشند، در حالى كه در آن ماندگارند.(سوره بقره، آیه۲۵۷)؛
از این آیه روشن میشود «طاغوت» ولیّ کافران است که در مقابل ولایت خداوند متعال که ولیّ مومنان است، او هم حکومت و ولایتی برای خود به راه انداخته. پس مشخص میشود هرکسی حکمش را به جای اینکه پیش خدا یا ولیّ منصوب از طرف خدا ببرد، پیش اولیائی که خدا قرار نداده، ببرد این همان «شرک» و «ضلال بعید» است.
🔰 ولیّ منصوب از طرف خدا چه کسی است؟
همان که در سوره مائده فرمود:
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ رَاكِعُونَ: سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آوردهاند؛ همانها كه نماز را برپا مىدارند و در حال ركوع، زكات مىدهند.(سوره مائده، آیه۵۵).
🔺به تصریح مفسران متعدد شیعه و سنی این آیه در شأن آقا امیرالمومنین علی علیه السلام نازل شده است.
🌐 @tadaborydarquran
✳️آیا متوسل شدن و واسطه بردن در پیشگاه خدا «شرک» است؟
«توسّل» که در اصل به معنای طلب کردن وسیله برای تقرّب به کسی یا امری است، از مفاهیم دقیق و لطیف قرآنی است. به آیات ذیل توجه کنید:
۱. قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ* قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ: برادران یوسف گفتند: اى پدر! آمرزش گناهانمان را بخواه، بىترديد ما خطاكار بودهايم. یعقوب گفت: بزودی براى شما از پروردگارم درخواست آمرزش خواهم كرد؛ زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است.(سوره یوسف، آیات۹۸-۹۷).
طبق این آیات، برادران حضرت یوسف علیه السلام به پدرشان متوسل شدند و گفتند شما در محضر خدا برای ما استغفار کن و حضرت یعقوب علیه السلام که پیامبر الهی و معصوم است، نگفت این کار شما شرک است و بروید خودتان استغفار کنید؛ بلکه گفت به زودی برای شما استغفار میکنم.
🌐 @tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
۲. وَ قَطَّعْنَاهُمُ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أَسْبَاطاً أُمَماً وَ أَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْناً قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ وَ ظَلَّلْنَا عَلَيْهِمُ الْغَمَامَ وَ أَنْزَلْنَا عَلَيْهِمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوَى كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَ مَا ظَلَمُونَا وَ لٰكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ:و آنان را به دوازده [قبيله از] فرزندان [يعقوب كه هر يك] امتى بودند تقسيم كرديم. و به موسى- آنگاه كه قومش از او تقاضای آب کردند- وحى كرديم: «با عصايت بر سنگ بزن». و دوازده چشمه از آن جوشيد؛ كه هر [گروهى از] مردم آبشخور خود را مىشناختند و ابر را بر آنان سايهگستر كرديم؛ و بر آنها «مَنّ» و «سَلوى» فرستاديم؛ [و به آنان گفتيم:] از روزیهاى پاكيزهاى كه به شما دادهايم، بخوريد! [و شكر خدا را بجا آوريد! ولی آنها نافرمانى و ستم كردند؛ آنان در حقیقت] به ما ستم نكردند، لكن به خودشان ستم مىنمودند.(سوره اعراف، آیه۱۶۰).
در این آیه میفرماید قوم حضرت موسی علیه السلام از ایشان طلب آب کردند و این کار آنان به عنوان شرک معرفی نشده است. حضرت موسی هم خواسته بنی اسرائیل را به خداوند عرضه داشت و خداوند حاجت آنها را برآورد: وَ إِذِ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْناً قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ كُلُوا وَ اشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَ لاَ تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ:و [ياد كنيد] هنگامى را كه موسى براى قومش آب طلبيد؛ و [به او] گفتيم:» با عصايت بر سنگ بزن! «و دوازده چشمه از آن بشكافت، كه هر [گروهى از] مردم، آبشخور خود را مىشناختند. [و گفتيم:] از روزىِ خدا بخوريد و بياشاميد؛ و در زمين تبهكارانه فساد مكنيد.(سوره بقره، آیه۶۰)؛
🔰 بر این اساس، ما هم اگر خواستهای را درِ خانه پیامبر و اهلبیت علیهم السلام ببریم تا آنها در درگاه الهی واسطه شوند، این نه تنها شرک نیست بلکه مطابق تعلیمات قرآن است.
🌐 @tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
۳. وَ دَخَلَ الْمَدينَةَ عَلى حينِ غَفْلَةٍ مِنْ أَهْلِها فَوَجَدَ فيها رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلانِ هذا مِنْ شيعَتِهِ وَ هذا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغاثَهُ الَّذي مِنْ شيعَتِهِ عَلَى الَّذي مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسى فَقَضى عَلَيْهِ قالَ هذا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبينٌ: و موسی در حالی که اهل شهر متوجه [حضور او در شهر] نبودند، وارد شهر شد؛ ناگهان دو مرد را ديد كه به جنگ و نزاع مشغولند؛ يكى از پيروان او بود (و از بنى اسرائيل) و ديگرى از دشمنانش، آنكه از پيروان او بود در برابر دشمنش از وى تقاضاى كمك نمود؛ موسى مشت محكمى بر سينه آن دشمن زد و او را کُشت؛ موسى گفت: «اين (نزاع شما) از عمل شيطان بود، كه او دشمنی گمراهكننده آشكار است.(سوره قصص، آیه۱۵)؛
طبق این آیه هم یکی از پیروان حضرتموسی به ایشان استغاثه و طلب یاری کرد و حضرتموسی نگفت تو مشرک شدی! بلکه او را یاری نمود.
۴. وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً: و ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر براى اينكه به فرمان خدا، از وى اطاعت شود. و اگر آنان هنگامى كه [با ارتكاب گناه] به خود ستم كردند، نزد تو مىآمدند و از خدا آمرزش مىخواستند، و پيامبر هم براى آنان طلب آمرزش مىكرد، يقيناً خدا را بسيار توبهپذير و مهربان مىيافتند.(سوره نساء، آیه۶۴)؛
در این آیه هم خداوند ستمکاران را تشویق فرموده به محضر رسولاکرم صلی الله علیه وآله بروند تا او برای آنان استغفار کند که در این صورت قطعا خدا را بسیار توبهپذیر و مهربان خواهند یافت.
🔰 بعد از ذکر این مثالهای قرآنی، آیهای که بر لزوم واسطه بردن محضر خداوند متعال دلالت میکند را بیان میکنیم؛
🌐 @tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
در سوره مائده چنین میخوانیم:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ: اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از [مخالفت فرمان] خدا بپرهيزيد! و وسيلهاى براى تقرب به او بجوئيد! و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد.(سوره مائده، آیه۳۵).
✳️ «ابتغاء» بهمعنای «طلب شدید» است و در این آیه شریفه با امرِ «ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ»(وسيلهاى براى تقرّب به خدا بجوئيد) صراحتاً لزوم واسطه بردن محضر خداوند متعال بیان شده، یعنی برای قرب به او وسیلهای طلب کنید که شما را به او نزدیک کند؛ پس کسانی که اصل توسل را منکر میشوند در حقیقت منکر قرآن هستند.
🔰 اما ملاک «وسیلهبودن» چیست و وسیله انسان برای قرب به خدا باید چه خصوصیتی داشته باشد؟
🌐 @tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
✳️ ملاک وسیله بودن چیست؟
از آیه شریفه «أُولئِكَ الَّذينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلى رَبِّهِمُ الْوَسيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَ يَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَ يَخافُونَ عَذابَهُ إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ كانَ مَحْذُوراً:كسانى را كه آنان مىخوانند، خودشان وسيلهاى [براى تقرب] به پروردگارشان مىجويند، وسيلهاى هر چه نزديكتر؛ و به رحمت او اميدوارند؛ و از عذاب او مىترسند؛ زيرا عذاب پروردگارت شايسته پرهيز است.(سوره اسراء، آیه۵۷)»،
استفاده میشود که وسیله باید #اقرب به خداوند متعال باشد؛ «يَبْتَغُونَ إِلى رَبِّهِمُ الْوَسيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ: یعنی وسيلهاى (براى تقرّب) به پروردگارشان مىجويند، وسيلهاى هر چه نزديكتر»؛
❇️عقلاً هم انسان باید برای تقرّب از وسیلهای استفاده کند که قُرب آن از خود شخص بیشتر باشد و الا نمیتواند به وسیله آن، قرب بیشتری پیدا کند.
🔸به همین خاطر در زیارت «جامعه کبیره» چنین عرض میکنیم:
«اللَّهُمَّ إِنِّي لَوْ وَجَدْتُ شُفَعَاءَ أَقْرَبَ إِلَيْكَ مِنْ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الْأَخْيَارِ الْأَئِمَّةِ الْأَبْرَارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعَائِي»،
یعنی: خدایا اگر من شفیعانی نزدیکتر به تو از محمد و آلمحمد علیهم السلام مییافتم قطعا آنها را شفیعان خود قرار میدادم.
🌐 @tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
✳️ سوال: در عالَم چه کسی از همه قربش به خداوند متعال بیشتر است تا ما او را وسیله خود قرار دهیم؟
در سوره نجم میفرماید:
ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى* فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى: سپس نزديكتر و نزديكتر شد. تا آنکه به اندازه دو كمان يا نزديكتر شد.(سوره نجم، آیات۹-۸)؛
این آیات که اشاره به معراج پیامبراعظم صلی الله علیه وآله دارد، اوج تقرّب ایشان به خداوند متعال را بیان فرموده؛ در دعای ندبه نیز خطاب به امامزمان علیه السلام عرض میکنیم: «يَا ابْنَ مَنْ دَنا فَتَدَلَّى، فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى، دُنُوّاً وَ اقْتِرَاباً مِنَ الْعَلِيِّ الْأَعْلَى: ای فرزند کسی که در مقام قرب خدا آنقدر نزدیک شد که به فاصله بین دو کمان یا نزدیکتر از آن رسید».
🔰 البته معنای دقیق آیه باید در مباحث و کتب دقیق تفسیری جستجو شود، ولی اجمالا در قرآن کریم هیچ موجودی به چنین قربی راه پیدا نکرده؛ پس وسیله قرار دادن رسول اکرم صلی الله علیه وآله بهعنوان مقرّبترین موجود به خداوند متعال «مورد تایید قرآن کریم» است.
🌐 @tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
✳️ از آیاتِ ↪️
۱. وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ* أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ: و (سومين گروه) پيشگامان پيشگامند. آنها مقرّبان [درگاه الهی]اند.(سوره واقعه، آیات۱۱-۱۰)؛
۲. وَ الَّذينَ جاؤُ مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذينَ سَبَقُونا بِالْإيمانِ وَ لا تَجْعَلْ في قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحيمٌ: و [نيز] كسانى كه بعد از آنان (مهاجرين و انصار) آمدند، مىگويند:» [اى] پروردگار ما! ما و برادرانمان را كه در ايمان بر ما پيشى گرفتند بيامرز، و در دلهاى ما براى كسانى كه ايمان آوردند كينهاى قرار مده؛ [اى] پروردگار ما! مسلماً تو مهربانِ مهرورزى.(سوره حشر، آیه۱۰)؛
↩️ میفهمیم که: «ملاک قُرب به خدا» #سبقت و «موضوع سبقت» #سبقت_در_ایمان است؛
👈 پس توسل پیدا کردن به حضرات معصومین علیهم السلام که در ایمان به خدا گوی سبقت را از همگان ربودهاند و به همین سبب، مقرّبان درگاه خدا شدهاند، نه تنها شرک نیست، بلکه اطاعت از امر الهی است.
💠🌱💠🌱💠🌱💠
🔰 کانال «تدبر در قرآن» را به دوستانتان معرفی کنید تا در ثواب «نشر معارف قرآن» شریک شوید.
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3496935696C36dd7267a5