eitaa logo
تفکّر قرآنی
2.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
80 فایل
#تفکّر_قرآنی تفکّر با قرآن است... تا انسان با چشمِ‌خدا ببیند همان شاهدبودن و شهیدشدن‌ @mrk_110
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌عقلِ یعنی: قرآن میدانی است تا در این میدان، عقلِ نهفته و نحیف شده در جانِ ما، برانگیزانده شود. گوهری در نزد انسان‌ها وجود دارد، که باید به طریقی به میدان بیاید و استعدادهای نهفته ی انسان آشکار شود. این میدان‌ها را جلوی پایِ انسان گذاشته است که به قول اميرالمؤمنين سلام الله علیه، آن عقل‌های دفن شده‌ی انسانها برانگیخته شود. در رجوعِ به آیاتِ قرآن می‌بینیم که آیات ، عقلِ قرآنی میدهد و خدا با آیاتش یک توان و عقلی به انسان می‌دهد و عقلِ قرآنی وسط می‌آید و دست انسان را می‌گیرد و گوهرهایِ نهفته‌ی انسان آشکار می‌گردد. ‌‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
‌ ‌یَعلَم‌ُخائِنَه‌َالاَعیُن ‌ارزون نفروشیم با چشمِ زیبا تنها میتوان به زیباییها نظاره کرد فقط‌‌خدا مابقیش خسرانه‌ خسران‌ ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
‌‌ ❤️ روز ‌‌دَحوُالاَرض‌‌ 💌 قرآن در مورد دَحوُ الاَرض میفرماید: وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها * وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها * وَ النَّهارِ إِذَا جَلَّاهَا * وَ الَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا * وَ السَّمَاءِ وَ مَا بَنَاهَا وَ الْأَرْضِ وَ مَا طَحاهَا 💌 «طَحاها یعنی: بَسَطَ و مَهَّدَ» یعنی: گسترانید. نکته مهم، در مورد پیدایش زمین این است که در روایات آمده است: آب همه جا را گرفته بود، خداوند بادها را امر فرمود که آب را بر هم زدند، موجى پدید آمد، سپس از موج کف پدید آمد و خداوند آن کف ها را در محلّ خانه کعبه جمع کرد؛ آن گاه آن را کوهى از کف قرار داد و از زیر آن، زمین را گستراند؛ یعنی از زیر کعبه شروع شد. 💌 این خود اهمّیت دادن به کعبه است؛ دَحوُالارض را به این جهت اهمّیت می‌دهند؛ بیست و پنجم ذی القعده (روز دحو الارض) در جوار ماه ذی‌الحجه قرار گرفته و بعد از ماه ذی‌القعده، ذی‌الجحه و موسم حج در مکّه است. البته دحوالارض غیر خَلقُ الارض است، و معنای «دحا»، «خَلَقَ» نیست، «بَسَطَ» است. به تعبیر دیگر؛ کاری در حال انجام گرفتن است، مقدّمات آن قبلاً آماده بوده و سپس زمین بسط گردیده است. 💌 معلوم است که آسمان بود، گردش افلاک، خورشید بود که این روز برای دحوالارض انتخاب می‌شود. یعنی این فرآیند در حال تولید بوده است؛ به تعبیر دیگر، «وَ السَّماءِ وَ ما بَناها» پیش‌تر از «وَ الْأَرْضِ وَ مَا طَحاهَا» است. درباره کوه‌ها هم میفرماید: وَ الْجِبالَ أَرْساها» خلاصه آنکه زمین و بسط زمین و کوه‌ها از مکّه معظّمه شروع شد. ‌ ‌‌ حجت‌ الاسلام‌‌ والمسلمین‌ ‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
15-mahmood-shahat-anvar-tahrim-aela-shams(www.rasekhoon.net).mp3
24.54M
‌‌ 🎙 تلاوتی زیبا از فرزند استاد شحات محمود شحات محمد انور از سور تحریم، اعلی، شمس... ‌‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
‌ 💌 يكی از موضوعاتی كه غالبًا به آن توجّهی عميق ‏نمی‌شود، همين معنای توجّه داشتن است. معنای توجّه؛ هيچ وقت از هم باز نشده كه انسان تكليفش را خوب بداند. می‏گويد آقا نمازت را با توجّه بخوان، يعنی چه توجّه؟ من می‌خواهم نماز را با توجّه بخوانم چه كار می‌كنم؟ مثلاً می‌گويم كه بسم اللّه الرّحمن الرّحيم و در ذهنم همراه بسم الله الرّحمن الرّحيم تداعی ميكنم كه، به نام خداوند بخشنده مهربان، اين كه تحريك قوّه‌ی خيال است! اين معلوم نيست معنای توجّه باشد! اين كاری كه من دارم می‌كنم، دارم ‏هم زمان هم نمازم را می‌خوانم و هم از يک زوايه ديگر از فكرم برای ترجمه‌ی آيات استفاده می‏كنم. آنچه كه من از ذهنم‏ عبور می‌دهم، چيزی هست كه در قوّه‌ی خيال من به عنوان ترجمه مانده و دارم از آن استفاده می‌كنم! ‌‌ ‌ حجت‌ الاسلام‌‌ والمسلمین‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
‌‌ من آنچه هست به عشق تو داده ام از دست که منتهای مرادم تویی از آنچه که هست به دوستی توام گر به پای دار برند من آن نیم که بدارم تو را ز دامان دست محبت تو نه امروز کرده جا به دلم که من بروی تو عاشق شدم به روز الست به شادمانی جاوید امیدوار شدم دلم چو از همه ببرید و با غمت پیوست کجا من از تو توانم برید رشته مِهر خدای تارِ وجود مرا به زلف تو بست به محفلی که تو باشی به باده حاجت نیست که هر که چشم تو بیند، خراب گردد و مست صغیر گرد جهان گشت در پی دلدار رسید بر سر کوی تو و ز پای نشست‌ ‌‌‌ ‌ @tafakkor_qurani
‌ ❓ آیا مطالعه‌ی تفسیر و ترجمه‌ی ، مساویِ خواندنِ خودِ قرآن است؟ خیلی از بزرگان ذیلِ کلام الله بیاناتِ فوق‌العاده داشته اند، ولی هیچ‌کدام نمی‌تواند باشد و جایِ اُنسِ با را برایِ ما بگیرد... 💌 ‌ ‌‌‌ @tafakkor_qurani
ج۲_تفسیرسوره شرح(انشراح).mp3
9.72M
‌ ‌ 🔸 🔮 استاد اصغر طاهر زاده 💠 حضوری بعد از حضور ⏰ جلسه۲ (1402/03/20) ‌‌ @tafakkor_qurani
الگوی قرآنی‌‌@tafakkor_qurani
‌ 💌 ‌سرمایه‌ی مراقبه ✉️ شيطان برای انحراف و انحطاط انسان قسم‌ خورده است و راهکارهايش را هم خوب می‌داند که چگونه القاء کند و انحراف ايجاد کند. از جمله آفاتی که اين دهه‌های اخير مخصوصاً در نسل جوان پيدا شده، این است که اين احساس به آنها دست می‌دهد که آیا [با این تلاش معنوی به وظیفه سلوکی خود عمل کرده است یا خیر] آیا طی طريق شد یا نه؟! [و گاهی عجله دارند در گرفتن نتیجه] ✉️ شما مرحوم علّامه و اساتيدشان را نگاه کنيد چه می‌کردند؟ مرحوم علامه به يکی از بزرگان فرموده بودند: من هيچ چيز نداشتم و ندارم، نجف هم که بوديم، من فقط مراقبه [می‌کردم]، ايران هم که آمديم، همين مراقبه را حفظ کردم. [اگر مراقبه باشد با عمل کم هم رشد حاصل می شود، لذا باید مراقب مکر شیطان بود.‌ ‌ . حجت‌ الاسلام‌‌ والمسلمین‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
مونده روی زمین پیکر تو رها... تابلو نقاشی جواد الشَّهید با موضوع شهادت حضرت علیه السّلام  استاد حسن روح‌ الامین‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
‌ 📂 اگر می‌‌خواهیم که فطرتمان به سخن در بیاید در است که فطرت ما به سخن در‌ می‌آید.‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
مرحمِ دردِ بدون تسکین است چقدر نام جوادالائمه شیرین است‌.‌.. 🏴 سلام الله علیه ‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
تفکّر قرآنی
‌ #جواد مرحمِ دردِ بدون تسکین است چقدر نام جوادالائمه شیرین است‌.‌.. 🏴 #شهادت_امام_جواد سلام
‌‌‌ نشسته اند ملائک به روی بام جواد پیمبران همگی بنده ی غلام جواد شدم جواد پس از این به احترامِ جواد که بهتر از همه ی نام‌هاست نامِ جواد جواد مرهم درد بدون تسکین است چقدر نام جواد الائمه شیرین است شدی جواد که ماهم فقیر تو باشیم فقیر های، میانِ مسیر تو باشیم شدی بزرگ که ماهم حقیر تو باشیم خدا کند که همیشه، اسیرِ تو باشیم کسی غریب تر از تو نبوده است اصلاً غریب خانه ی خود بوده ای بمیرم من شهید کرد تو را، زهرِ فتنه ی یک زن شهادت تو شبیه است به امام حسن چه کرد با جگرِ پاره ی تو، همسر تو نگاه کن که چقدر زخم کرده پیکر تو میانِ حجره نمانده، کسی کنارِ تنش نبود هیچ کسی وقتِ دست و پا زدنش چه کرده زهر هلاهل که خشک شد دهنش چرا به گوش کنیزان نمی رسد سخنش! کسی به خواسته ی آخرش جواب نداد چرا کسی به جواد الائمه آب نداد ؟!؟! کنیز های تو، بر حقّ تان جفا کردند تو ناله میزدی آنها سر و صدا کردند همه تو را به روی بام ها رها کردند اما کبوتران همه روی تو بال وا کردند شنیده ام بدنت زیر آفتاب نبود و اهل بیت تو در مجلس شراب نبود تنِ حسین هم افتاده بود در گودال! چه سخت حضرت ارباب رفته بود از حال تن حسین هم افتاده بود در گودال! تنش به زیر سُم اسب رفت و شد پایمال برای غارت جسمِ حسین شد جنجال چو دید زینبش از رویِ تل برفت از حال حسین در ته گودال، دست و پا میزد حسین عمّه ی سادات را صدا میزد‌ ‌‌ ‌ سلام الله علیه 🏴 ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
‌‌ 💌 ‌ 📂 همه حرف‌ها توسط اهل بیت علیهم السلام در قالب جملاتی کوتاه زده شده است. نقش یکی از نگین‌هائی که حضرت جواد الائمه (علیه السلام) داشتند، این جمله روی آن حک شده بود که از فرمایشات حضرت است: «عِزُّ الْمُؤْمِنِ غِنَاهُ عَنِ النَّاسِ» «ترجمه: عزت مومن در بی‌نیاز بودن از مردم است» (بحار الأنوار، ج۷۲ ,ص۱۰۹) 📂 معنای این غنا و بی نیازی این نیست که انسان با مردم تعامل نداشته باشد و از حیث فیزیکی خودش را کنار بکشد. نه، این فضیلت است یعنی خدا را سبب مؤثر بداند نه مردم را. 📂 دعای وداع با شهر رمضان امام سجّاد (علیه السّلام) را خواندید که حضرت می‌فرماید: خدایا مرا به‌گونه‌ای قرار دادی که من نیاز به رزق دارم. خودت هم در فرمودی: و فِی السَّماءِ رِزْقُکمْ وَ ما تُوعَدُونَ (ذاریات:۲۲) (و روزی شما در آسمان است و آنچه به شما وعده داده می‌شود! 📂 خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: مساله‌ رزق و روزی خود را با من ببندید. و فِی السَّماءِ رِزْقُکمْ وَ ما تُوعَدُونَ” مقدّرات در آسمان بسته می‌شود. در حقیقت عالم غیب باطن دنیاست؛ ولی ضعف من باعث شد که چشم من به دست مردم باشد و بیشتر در دست مردم اثر ببینم تا خدا. روی این‌ها بیشتر حساب کنم. ‌وقتی انسان بیمار می‌شود؛ پزشک هست؛ همین پزشک را می‌توان سببی مستقل دید که انسان فکر کند که همه کارها دست این است؛ می‌تواند هم ابزار و وسیله ببیند و خدا را در شِفاء برای بیماری مؤثر ببیند. ‌ ‌‌ ‌ حجت‌ الاسلام‌‌ والمسلمین‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
ج۳_تفسیرسوره شرح(انشراح).mp3
19.33M
‌‌ 🔸 🔮استاد اصغر طاهرزاده 💠انشراح، پله پله تا ملاقات خدا ⏰جلسه3 (1402/03/27)‌‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani ‌‌
‌‌‌ ⁉️ ‌چرا گفته اند مواظب چشمانت باش؟ بخاطر این که هم صُوَر نامربوط به ذهن و نفس اضافه نکنی و هم هر یکباری که چشمت را کنترل میکنی، ملکه‌ی تقوا در تو تثبیت و تقویت شود، که در آینده همین ملکه به کمکت می‌آید.‌‌..‌ ‌ ‌ حجت‌ الاسلام‌‌ والمسلمین‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ❤️ لِوَجهِ الله یعنی:‌ ‌‌‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
‌ 💌 شما اگر بخواهید نور را ببینید آیا از کسی می‌پرسید که من نور را چه طوری باید ببینم؟! نور است، یعنی اگر شخصی بخواهد به قرآن رجوع کند، می‌بیند که دارد با آن حرف می‌زند. ‌ ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
‌ غفلت و نسیان بر ما عارض شده است که اصلاح امور معنویمان را می‌ گوییم: «باشد برای بعد»! این حرف هم از ابزار عجیب و برنده‌ ی است!‌! ‌ ‌ حجّت‌ الاسلام‌‌ والمسلمین‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🌙 ایام ماه پرفیض ذی‌الحجه تلاوتی زیبا و ماندگار از استاد که در واقعه ی جانسوز منا به فیض عظیم نائل شد این تلاوت در کشور مالزی قرائت شده شادی روح این عزیز قرآنی فاتحه و صلوات‌. ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولا تهنوا ولا تحزنوا‌... ‌ ‌شهدا شبهای جمعه میهمان سیدالشهدا ❤️ ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
. ضرورت خروج از قوای واهمه ‌ شفاعت كه جای خود؛ امّا در برزخ كه جای شفاعت نيست! آدمی اگر در دنیا از جلد حيوانی در نيامده باشد، چه فايده ‏ای دارد؟ بايد از تنگنای قوه‌ی واهمه در آمد. اگر اينجا در نيامدی، آنجا سختی داری! هر كسی ميخواهی باش! اگر قوه‌ی غضبيّه بر تو مسلّط بود، آنجا همنشین تو یا تجسّم صفاتِ تو گرگ و پلنگ است! البته باطنِ همين است كه اينجا هست؛ آنجا ممثّل‏ می‌شود و خودش را نشان ميدهد. از همان جنس با او در گيرند. آتش برزخ و قیامت از همين جا افروخته می‌شود. همان مواقعی كه يک دفعه انسان غضب ميكند؛ مانند آتش جهنّم که فرمود: وَ اِذَا الجَحيم سُعرِّت، و آن هنگام که آتش جهنّم بر افروخته شود.! ‌‌ ‌ حجّت‌ الاسلام‌‌ والمسلمین‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
‌ ❤️ رزق خودمون هم دست خداست غصّه‌ی رزق بچّه ها خودش اوج‌ ناشکریه نَحنُ نَرزُقُکُم وَ اِیّاهُم نَحنُ نَرزُقُهُم وَ اِیّاکُم ‌ @tafakkor_qurani
✉️ یک شب چفیه ای روی سرم بود و رفتم روی فرش‌هایی که کنار کعبه در مسجد الحرام، پهن کرده بودند بنشینم. یکی از آن مامورین امر به معروفشان که آدم خیلی تیزی هم بود و معلوم بود که خیلی این جا امر به معروف کرده و مسلط به کار است؛ یک نگاهی به من کرد و چشمش ما را گرفت. ✉️ من ایستادم دو رکعت نماز خواندم. بعد این شخص آمد یک مقدار جلوتر و نماز که تمام شد به من گفت که تو ایرانی؟ گفتم مُسلِم ان‌شاءالله! این را که گفتم خیلی تیز بود گفت که متوجه شدم از این کلمه که چه می‌خواهی بگویی؛ تمام حرفت را در این جمله من خواندم. ✉️ با یک عربی خیلی فصیح و لطیف هم صحبت می کرد و بعد شروع کرد که چرا شما غلو می‌کنید؟ گفتم ما غلو نمی‌کنیم! ما نسبت به اهل‌بیت علیهم السّلام می‌گوییم که مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِکمْ، هر کس قصد خدا را بکند از شما اهل بیت علیهم السلام شروع می‌کند. گفت که این عبارت حدیث است؟ گفتم بله حدیث است، در فکر فرو رفت. ✉️ بعد از چند دقیقه دوباره گفت آن عبارت حدیث است؟ گفتم بله حدیث است؛ بعد مثل بادکنکی که بادش خالی شده باشد چفیه اش را برداشت و بدون خداحافظی رفت! دیگر از خیر امر به معروف و نهی از منکر کردن ما هم گذشت. ✉️ ما واقعاً بعضی وقت‌ها یک مقدار خودمان در برخورد بدسلیقگی می‌کنیم، اگر درست کار کنیم اثر می‌کند؛ ‌حالا ما هم کار خاصی نکردیم، ولی این همه جملات لطیفی که در ادعیه و احادیث ما داریم، اگر به این‌ها ارائه دهیم، ما را مُشرِک نمی‌دانند. ‌ حجّت‌ الاسلام‌‌ والمسلمین‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
کوچکترین حرف و حرکت باید حساب شده باشد! مراقبت مراقبت مراقبت در اعمال و رفتار... عمر دارد این‌طور آب می‌شود! فرصت دارد می گذرد... نفوس نیاز به تغذیه دارد در سحر، خلوت، و توسّل به اهلبیت علیهم السّلام حجّت الاسلام و المسلمین ‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
قرآن عزیز- جلسه سوم.mp3
42.68M
. قرائت قرآن و گفتگو پیرامون آیات جلسه سوم سوره بقره ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
قرآن عزیز جلسه چهارم.mp3
43.6M
. قرائت قرآن و گفتگو پیرامون آیات جلسه چهارم سوره بقره ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
اِنَّ المُنافِقینَ فِی الدَّرکِ الاَسفَلِ مِنَ النّار‌ وَ اِنّا مِنَ المُجرمینَ مُنتَقِمون ‌ان شاء الله خبرهای خوبی در راهه‌... ‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani
آیا می‌شود ما هم با وجودِ پیامبر در وحیِ الهی ارتباط برقرار کنیم؟ بر وجودِ نازنین در نسبتِ با این آیات چه میگذرد که اگر ما با وجودِ ایشان ارتباط برقرار کنیم همان نحوه آیات از همان جنس ذیلِ نورِ پیامبر اکرم بر ما بگذرد ؟ 💌 ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani