ما وقتی که میخواهیم ریاضیوار به عالَم نگاه کنیم، با کتاب ریاضی مأنوس میشویم؛ این کتاب ریاضی، آرامآرام به ما نگاهکردنِ ریاضیوار میدهد؛ یعنی میتوانیم جهان را کمّی کنیم و براساس ریاضی به آن نگاه کنیم.
زبان #قرآن زبانی است که، اُنس با زبان قرآن، آرامآرام، به ما یک نگاهِ وجودی و نگاه حقیقی میدهد؛ یعنی همین که ما با #قرآن مأنوس میشویم و در این زبان ممارست میکنیم، میمانیم و پای آن میایستیم، این آرامآرام، زبانِ ما را به تکلّم وجودی و نگاه و چشم ما را، به درست دیدنِ عالَم باز میکند.
@tafakkor_qurani
هروقتی که اراده کنیم، میتوانیم با خدای متعال حرف بزنیم؛ این دعاست و هروقت اراده کنیم، میتوانیم پایِ صحبتِ خدا بنشینیم. [تعیین] وقت با شماست؛ تعیین وقت را در واقع شما دارید میکنید تا پای صحبت خدا بنشینید و استفاده کنید؛ با این چشم به تلاوت #قرآن نگاه کنیم؛ قرآن را با این نگاه ببینیم و تلاوت باید تکرار بشود.
بارها بنده عرض کردهام که باید تلاوت را تکرار کرد؛ باید #قرآن را از اوّل تا آخر خواند و تمام کرد، دوباره شروع کرد، از سر تا آخر، و پیوسته و پیدرپی باید #قرآن را استفاده کرد.
@tafakkor_qurani
شاید در مسالهی جهاد
ما تنها به قضیهی جهاد
یا همان جنگ و قتال با
دشمنان تنها نگاه میکنیم
امّا مساله تنها این نیست!
آیاتی در قرآن کریم هست
که #قبل از جنگ و جهاد
جهاد با مال مطرح است
که شاید مغفول مانده...
جهاد با مال و دارایی ها
در راه خداوند متعال...
اینکه به عشق خداوند
از دارایی هایت بگذری
و سهمی برای نیازمندان
از مال خود قرار دهی
آن هم جهاد گونه...
تا ان شاء الله بابی از
جهاد با جان و نفس
هم برایمان باز شود...
پس، بِاَبی اَنت و اُمّی و
نفسی وَ مالی چیست؟!
وَ جاهَدوا باَموالِهِم وَ
اَنفُسِهم فی سبیل الله
اینکه: بتوانیم با مال خود
گرهی از خلق الله باز کنیم
امّا اگر این کار را انجام ندهیم
دیگر زندگی جهادگونه نیست!
و انگار بابشهادتی بازنمیشود!
راستی، جهادتبیین هم هست
یادمان که نرفته است گفتهایم:
وایاگرخامنهایحکمجهادمدهد
مدّتهاست آقا حکمجهاد دادهاند
حکم آن دستِ تک تکِ ماست
جهاد در راه خدا با مال و جان
یا مهمتر: یک زندگی جهادگونه
چه خوش گفت شهید آوینی:
آنانی را که از مرگ میترسند
از #کربلا میرانند...
@tafakkor_qurani
ج۵_تفسیرسوره علق.mp3
17.53M
🔸 #تفسیر_قرآن
🔸سوره #علق
🔮استاد اصغر طاهرزاده
💠 #قرآن بانک سکوت
چندین ساله حضرت محمد
صلی الله علیه و آله و سلّم
@tafakkor_qurani
📁 گویا آنقدر باید پایِ #قرآن بایستیم، ممارست داشته باشیم و سختیِ آن را بکِشیم، تا آرامآرام زبانِ ما به #قرآن باز شود.
#حجّت_الاسلام_نجات_بخش
@tafakkor_qurani
▫️من باز هم به جوانان عزیزمان توصیه میکنم که با #قرآن اُنس بگیرید، با قرآن مجالست کنید. « ما جالَسَ هذا القُرآن أحد الّا قام عَنهُ بِزیادة اَو نُقصان، زِیادة فِی هُدی اَو نُقصان مِن عَمی؛ هر باری که شما با #قرآن نشست و برخاست کنید، یک پرده از پردههای جهالت شما برداشته میشود؛ یک چشمه از چشمههای نورانیت در دل شما گشایش پیدا میکند و جاری میشود. اُنس با قرآن، مجالست با قرآن، تفهّم قرآن، تدبّر در قرآن، اینها لازم است.
▫️مقدمهی این کار این است که بتوانیم #قرآن را بخوانیم، بتوانیم قرآن را حفظ کنیم؛ حفظ قرآن خیلی مؤثر است. جوانها دورهی جوانی را، قدرت حفظ را قدر بدانند. خانوادهها به کودکانِ خودشان حفظ قرآن را تشویق کنند، آنها را وادار کنند. حفظ قرآن خیلی باارزش است. حفظ قرآن این فرصت را به حافظ خواهد داد که با تکرار آیات، در قرآن قدرت تدبّر پیدا کند. این فرصت است، این توفیق است؛ این را از دست ندهید. آنهائی که حافظند، این نعمت بسیار بزرگ الهی را قدر بدانند؛ نگذارند حفظشان ضعیف بشود یا خدای نکرده از دست برود.
▫️خواندن #قرآن، از اول تا آخر، یک چیز لازمی است. باید قرآن را از اول تا آخر خواند؛ باز دوباره از اول تا آخر؛ تا همهی معارف قرآنی یکجا با ذهن انسان آشنا شود. البته معلّمینی لازمند تا برای ما تفسیر کنند، مشکلات آیات را تبیین کنند، معارف آیات و بطون آیات الهی را برای ما بیان کنند؛ اینها همه لازم است. اگر اینها شد، هرچه زمان به جلو برود، ما به جلو میرویم و توقّف دیگر وجود ندارد.
1389/04/24
@tafakkor_qurani
▪️بخشی از گریه بر حضرت سیّدالشّهداء علیه السّلام، حالِمعنویِ است و بخشى از آن به چند امر مربوط مىشود؛ یکى از آن امور غذاىِ حلال است. خداوندمتعال در #قرآنکریم میفرماید: کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحا؛ [۱] از غذاهاى پاکیزه و حلال تناول کنید و به اعمالِصالح بپردازید. در دعاها هم آمده است: اللّهُمَ ارزُقنی رِزقاً حَلالاً طَیِّباً؛[۲] خدایا رزقِحلال و طیّب نصیب من کن...
▪️اکلطیّب، خود از مصادیقِ عملِ صالح است که مراتبى دارد. هرچه درجه و مرتبهی طیّب بالاتر برود، عملِصالحِ بیشتر، بهتر و خالصترى نصیبِ انسان مىشود. اکل غیرطیِّب یعنی: غذاىِ نامناسب! انسان را تا حدِّ دشمنان امامحسین علیهالسّلام در روز عاشورا میبرد! حضرت سیّدالشّهداء علیه السّلام خطاب به دشمن فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُمْ وَیْلَکُمْ [۳] شکمهای شما از حرام پُرگشته و بر دلهایتان مُهر زده شده است، وای بر شما!
▪️این نکته قابل توجّه است که، این دو زاویه اکل حرام و دشمنی با امام با همدیگر چه ارتباطی دارند؟ غذاىِ حرام، انسان را به چه جاهایی میکِشاند و به چه مضرّاتى مىرساند؛ به چه مشکلاتى دچار مىکند! و از آنطرف، غذاىِ حلال و طیّب چقدر توفیقآور است...
۱. سوره مومنون، آیه ۵۱.
۲. کافی، جلد۲، ص ۵۵۰.
۳. بحار الأنوار، جلد۴۵، ص ۸
حجّتالاسلام و المسلمین
#حاج_شیخ_جعفر_ناصری
@tafakkor_qurani
سخنی که در #قرآن وجود دارد، غیر از آن سخنی است که ما به عنوان مثال، در یک متنِ پژوهشی از فلان روانشناس بهدست میآوریم. #قرآن لحن و آهنگی خاصّ برای خود دارد و با روحیه و هدفی خاص بیان شده است تا ما را از آن خطری که در معرض آن هستیم به بیرون پرتاب کند و در مسیری قرار دهد تا با آن روحیه، در عالَم دیگر وارد شویم. #زبان_قرآن برایِ خود عالَمی متفاوت دارد و یک زبانِ سرد و بیروح نیست؛ باید مواظب باشیم #قرآن را در حدّ یک متنِ پژوهشی تقلیل ندهیم!
@tafakkor_qurani
شما ببینید حتّی خودِ #قرآن، داستان موسی علیه السّلام را میگوید، از پیغمبر صلوات الله علیه و آله میگوید، از حضرت عیسی علیه السّلام میگوید، خب چرا همه را با هم نمیگوید؟ چرا همه را در یک جا جمع نمیکند بگوید: خب فصل اوّل داستان حضرت موسی، فصل دوم داستان حضرت عیسی، چرا اینگونه نمیگوید؟ در دل این چینش کلمات و فراز و فرودی که آورده است، دارد با ما چهکار میکند؟ نمیخواهد یک مفهوم به ما منتقل کند، میخواهد یک نوع نگاه خاصّ به ما بدهد یا به تعبیری #قرآن میخواهد روحیهای به ما بدهد تا با آن روحیه، با جهانِ بیرون روبرو شویم.
@tafakkor_qurani
7.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سحرِ جمعه
بیاد #حاج_قاسم
دیروز جای حاج قاسم
بین فرماندهان خالی بود
@tafakkor_qurani
اگر ما به #قرآن، به مثابهی یک متن پژوهشی نگاه کنیم، برایِ فهم آن میگوییم: خدا مثلاً میخواسته این را بگوید یا میخواسته آن را بگوید... بعد برداشتهای خود را کنار هم قرار میدهیم، امّا هنگام عمل به آیات، میبینیم که انگار عزمی برایِ عمل به آن آیات را نداریم!
اگر بپرسیم که چرا عزمی برای عمل به قرآن را نداریم، در جواب میتوان گفت: چون خداوند #قرآن را با روحیهای آهنگین برای بشر فرستاده، امّا ما آیاتِ قرآن را چیزی جز همین کلمات و همین مفهومی که از آن درک میکنیم نمیدانیم!
ما با عملکرد خود، آیات را در گوشهای میگذاریم و به تعبیری حرارت آن را میگیریم! آن را سرد میکنیم، خاموش میکنیم، آنوقت تنها در حدّ یک توصیهی اخلاقی میشود! بعد که توصیه اخلاقی شد، میگوییم: فلان روانشناس هم این حرف را گفته است و آن را در حدّ توصیه های مثلاً روانشناسانه پایین میآوریم، نه! اینها دو حرف را میزنند!
سخنِ #قرآن، غیر از این سخنی است که ما به عنوان یک متن پژوهشی از فلان روانشناس بهدست میآوریم، #قرآن خود یک لحنی دارد، برایِ خود یک آهنگی دارد و با یک روحیهای خاص بیان شده است.
@tafakkor_qurani