eitaa logo
تفکّر قرآنی _ زبان قرآن
2.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
82 فایل
#تفکّر_قرآنی تفکّر با قرآن است... تا انسان با چشمِ‌خدا ببیند همان شاهدبودن و شهیدشدن‌ @mrk_110
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌ 🔹 فرض کنید ما امروز شاید دیگر زیاد معنای مادری را نفهمیم و حتّی خانم‌ها امروز شاید معنای مادری را نمی‌فهمند! چرا؟ می‌گویند که مادری یعنی چه؟ یعنی پختن غذا، جارو کردن، لباس شستن و… خب این‌ها که کارهای یک خدمتکار است، درست است؟ یعنی یک خدمتکار که بیاید می‌تواند همهٔ کارها را انجام بدهد. مگر مادر برای ما چکار می‌کند؟ مادر برای فرزندش یا غذا درست می‌کند یا لباسش را می‌شوید، لباسهایش را اتو می‌کند!‌ 🔹 مادر همین است دیگر؟ شما چه چیز از مادری می‌دانی؟ کارهایی که مادر برای شما می‌کند چیزی بیشتر از این متوجه نمی‌شوید! به‌همین‌خاطر مادر تا جایی که توانایی دارد نزد ماست، وقتی توانایی نداشت جای او در سرای سالمندان است! یعنی وقتی از انجام اموری برای ما ناتوان شد، دیگر ما با او کاری نداریم! خودش را نمی‌خواهیم.! 🔹 ما خود مادر را نمی‌خواهیم، ما کارهایی که مادر برایمان می‌کند می‌خواهیم! این یعنی چه؟ یعنی: ما برای همدیگر بی‌معنا هستیم! وجودِ ما برای همدیگر بی‌معنا است. برای همین دنیای امروز به سمت این می‌رود که مثلاً ربات‌ها را جانشین انسان کند. چرا؟ چون می‌گوید: من لازم نیست که با یک انسان بزرگ بشوم. من یک کاری دارم آن کار را آن سیستم آن ربات هم می‌تواند برای من انجام بدهد! این حالت یعنی چه؟ این حالت را ما بی‌معنایی می‌گوییم!‌ 🔹 ما بعضی از وقت‌ها می‌گوییم: ما وجود مادر را می‌خواهیم. ماها که یک ذرّه درک دینی و مذهبی داریم، چرا مادرمان را سرای سالمندان نمی‌بریم؟ چون می‌گوییم: فارغ از همه‌چیز، ما وجودِ مادر را می‌خواهیم. همین بودنش را می‌خواهیم، همین که هست ما نفس می‌کشیم. همین که هست ما زندگی می‌کنیم. ما رابطهٔ‌مان با شما در این بودن است. هر چقدر که ما به زندگی‌ای نزدیک بشویم که در آن بودن‌ها اهمیت داشته باشد این فطرت برایمان جایگاه پیدا می‌کند. این فطرت آن جایی است که ما را به آن بودن سوق می‌دهد.‌ ‌ ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌🆔 @tafakkor_qurani ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @grat1401
‌ 🔸 از‌ آن‌ جهت که زبانِ فطرت است، جایگاهِ "وجود" ماست و می‌توانیم بودنِ خود را در آن جستجو کنیم و در رجوع به قرآن، به کمتر از آن قانع نباشیم.‌ 🔸 ما می‌گوییم: در یک دنیایی هستیم که در این دنیا، وجودِ ماها برای همدیگر منتفی شده است! ماها تنها سروکاری که با همدیگر داریم، این نحوه توانایی‌هایی است که داریم! مثلاً ما می‌گوییم: من به زورِ بازوی او یا به هوش او نیاز دارم، امّا گاهاً وجودش را درنظر نمی‌گیریم! انسان‌ها با نسبتی با همدیگر داشته باشند که، وجودشان معنادار باشد، نه کارهایی که برای همدیگر انجام می‌دهند! 🔸 این‌جا مسأله فطری می‌شود.‌ فطرت آن جایگاهی است که ماها در نسبتِ "وجودی" با همدیگر داریم نه در نسبت کارکردی و کاربردی برای همدیگر.‌ مثلاً داریم که می‌گوید: «إنّی سِلمُُ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربُُ لِمَن حارَبَکُم» من در سلم هستم با آنکه با شما در سلم هست و در جنگ هستم با آنکه با شما در جنگ باشد.‌ 🔸 دنیای امروز چگونه است؟ در دنیای امروز ما با هرکسی که با ما دشمن باشد، دشمن هستیم. با هرکسی که با ما دوست باشد، دوست هستیم. این حالت یعنی چه؟ یعنی اینکه ماها در نسبت نفع و ضرر شخصی و فردی داریم کار می‌کنیم! درواقع دین دارد به ما چه می‌گوید؟ دین می‌گوید که تو اگر بخواهی بودنِ آدم‌ها برایت معنادار بشود، نباید نسبتِ "شخصی" را درنظر بگیری! باید نسبتش را با حقیقت در نظر بگیری. یعنی من دوست هستم با کسی که رجوع به حقیقت دارد و دشمن هستم با کسی که با حقیقت دشمن است.‌ 🔸 حالا مثال دفاع مقدّس را بزنیم. ما در درون جنگ چه کار کردیم؟ وصیت شهید محمدی است که می‌گوید: ای برادر عراقی به خدا قسم اگر مرا هم بکشید در قیامت اگر خدا اذن دهد شفاعتت می‌کنم! ببینید قضیّه چیست؟ در میدان جنگ رفته است ایستاده و دارد می‌جنگد، ممکن است یا ایشان او را بکشد یا او ایشان را شهید کند؛ امّا دارد در این میان حقیقت را می‌بیند!‌ 🔸 می‌گوید: یک امر بالاتری هست، من نسبتی که با تو دارم در نسبت با آن حقیقت است و در نسبت با همین جنگِ ظاهری که در این‌جا وجود دارد نیست! همین است که شما می‌بینید بعد از چندسال که از دفاع مقدّس می‌گذرد، این اربعین پیش می‌آید حتّی آن شکنجه‌گر با آن کسی که شکنجه شده می‌توانند کنار همدیگر بنشینند!‌ 🔸 در واقع چه چیز این‌جا بوده است؟ حقیقت ماجرا این دشمنی نبوده است؛ حقیقت ماجرا پیوند این آدم‌ها با همدیگر بوده که البته در یک حجاب غلیظی مثل صدام و آمریکا این مخفی شده است. تو چه پیوندی برقرار کردی؟ یک پیوند فطری برقرار کردی. پیوند حقیقی برقرار کردی. در این پیوند به‌جای اینکه کفِ روی آب را ببینی، اساس ارتباط را ببین و سعی کرد آن اساس ارتباط را حفظ کند.‌ 🔸 می‌گویند: حضرت امام روزی هفت مرتبه می‌خواندند! این هفت مرتبه قرآن‌ خواندن، یک‌وقت هست که ما می‌گوییم ثواب می‌بردند، یک‌وقت قضیّه این است که من چگونه با این قرآن دارم زبانی پیدا می‌کنم دارم چشمی پیدا می‌کنم که جهان را در ساحت فطرت نگاه کنم. پیوندها را در ساحت فطرت نگاه کنم، می‌گوید که: چنین چیزی است.‌ 🔸 اُنس با زبان و چشمی به ما می‌دهد که ما در ظاهرِ پدیده‌ها متوقّف نشویم و با قرآن بتوانیم، یک پیوندِ حقیقی با واقعیت پدیده‌ها بگیریم.‌ ‌ ‌‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌🆔 @tafakkor_qurani ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @grat1401
‌ ‌ 🇮🇷 آقای احمدیان از نیروهای تفحص اجساد طیبه‌ی شهدا تعریف می‌کرد، می‌گفت: که در زمان صدام تفحّص شروع شد؛ ما تفحّص برون‌مرزی می‌رفتیم. صدام به‌خاطر اینکه ما را اذیّت کند، یک بعثی بسیار بدی را بالای سر ما می‌گذاشته بود که حسابی ما را اذیت کند! یکی از بعثی‌ها بنام عبد‌الامیر بود که خیلی با ما بد برخورد می‌کرد.‌ 🇮🇷 یک حادثهٔ خیلی تلخی اتفاق افتاد و این فرد یک جسارت خیلی بدی کرد! آن روز بعدازظهر از مرز که برگشتیم، به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها توسّل کردیم که به‌نحوی این‌ها را تحمّل کنیم. گذشت و فردا ما دوباره از مرز گذشتیم و برای تفحّص رفتیم در خاک عراق. باز عبد‌الامیر آمده بود، دیدم که یک‌مقدار حالش فرق می‌کند، امّا این‌ها همیشه مست می‌کردند و می‌آمدند! آن روز دانستم که این‌گونه نیست!‌ 🇮🇷 گفت: می‌خواهم یک جای خاصّی شما را ببرم! ما را یک جایی برد و من هم خیلی به او توجّه نمی‌کردم، شروع به تفحّص کردیم. اوّلین شهیدی که تفحّص کردیم سالم بود! من چون سابقهٔ عبد‌الامیر را می‌دانستم، به بچّه‌ها گفتم خیلی احساساتی نشوید، چون او جسارت می‌کند! از کنار جسد آمدیم این طرف و شروع به تفحّص کردیم، یک‌دفعه دیدم صدای گریه می‌آید!!‌ 🇮🇷 رفتم دیدم که عبد‌الامیر صورتش را به پوتین این شهید گذاشته و دارد گریه می‌کند! شروع کردم به او گفتن اینکه: این شرک است و فلان و فلان! بلند شد و گفت هُم أولیاء‌الله! این‌ها اولیای خدا هستند!‌ چند روز بعد دیگر عبد‌الامیر نیامد و وقتی سراغش را گرفتم، گفتند که او را کشتند چون تحول پیدا کرده بود!‌! 🇮🇷 امام رضوان الله علیه در جنگ چه چیز دیده است و با چه نگاهی نسبت به این جنگ پیدا کرده است که می‌فهمد چنین چیزی اتفاق می‌افتد؟ یعنی عبد‌الامیری که ظاهراً سُنّی است، بعثی است، سال‌ها در جنگ ایران و عراق بوده و آدم کشته است، یک آدم به‌این‌شکل را شما هر چقدر بخواهی روی آن فکر کنی، با این فهمِ عادی هر چقدر بخواهی با آن بحث کنی نمی‌توانی! یعنی می‌گویی جای او قعر جهنّم است!‌ 🇮🇷 این‌جا یکی از آن جاهایی است که انسان از ملائکه هم بالاتر است. یعنی این شهید یک تذکّری به او داده که شاید سال‌ها ملائک تلاش کردند به عبدالامیر بگویند: یک‌مقدار اخلاقت را خوب کن! یک‌مقدار آرام‌تر باش! نمی‌توانستند. ولی او تا کجا توانسته نفوذ کند! این راهی است که انسان با قرآن می‌تواند آن را برود و انسان با زبان قرآن است که میتواند این نقطه را کشف می‌کند.‌ 🇮🇷 یعنی ما بدونِ ، بدون اصلاً هول می‌شویم! شما وقتی با این‌ها روبرو بشوید، وقتی با زبان فطرت و زبان قرآن آشنا نباشی، این واکنش‌های تند را که می‌بینی قطعاً می‌گویی که نمی‌شود! قطعاً می‌دانی که فایده‌ای ندارد، اما این یک چنین حالتی دارد.‌.. ‌ ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌🆔 @tafakkor_qurani ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @grat1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🎥 حاج قاسم سلیمانی: جانِ من و همۀ شهیدان ارزش فدا شدن در راه ملت را دارد.‌.. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌🆔 @tafakkor_qurani ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
‌ باز قرار است جلوه ای از تو را به تماشا بشینیم... مگر می‌ میرد!؟ باز چطور می‌خواهی برایمان راهی باز کنی حاج‌قاسم‌عزیزم!؟‌ ‌ ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌🆔 @tafakkor_qurani ‌‌‌‌‌‌‌‌‌
یا رسول الله خوش آمدی آقاجان سلام بر صادق آل محمد‌ ماه فرو ماند از جمال محمد سرو نباشد به اعتدال محمد‌ قدر فلک را کمال و منزلتی نیست در نظر قدر با کمال محمد وعدهٔ دیدار هر کسی به قیامت لیلهٔ اسری شب وصال محمد آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی آمده مجموع در ظلال محمد عرصهٔ گیتی مجال همت او نیست روز قیامت نگر مجال محمد وآنهمه پیرایه بسته جنت فردوس بو که قبولش کند بلال محمد همچو زمین خواهد آسمان که بیفتد تا بدهد بوسه بر نعال محمد شمس و قمر در زمین حشر نتابد نور نتابد مگر جمال محمد شاید اگر آفتاب و ماه نتابند پیش دو ابروی چون هلال محمد چشم مرا تا به خواب دید جمالش خواب نمی‌گیرد از خیال محمد سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی عشق محمد بس است و آل محمد‌ ‌ ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌🆔 @tafakkor_qurani ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @grat1401‌
‌ ‌ 🟠 نقطه‌ی تمایز جنگ تحمیلی با جنگ‌های مرسوم دنیا کجاست؟ آن‌جاست که امام دارند به‌شکلی مسأله‌ی جنگ را نشان می‌دهند، که مسأله منفعت و ضرر ایران نیست! مسأله حقّ و باطل است؛ این حقّ و باطل، زبان فطرت و است.‌ این نوع نگاهِ حضرت امام رضوان الله علیه، به مدد اُنس امام با است.‌ 🟠 جنگ در دنیای امروز در دنیایی است که شخص می‌گوید: چرا مساله‌ی جنگ را سر حقّ و باطل می‌بری؟ چرا مسأله را حقّ و باطلی می‌کنی؟! چرا می‌گویید: صدام یزید کافر؟ چرا این‌طور او را نگاه می‌کنید؟ چرا در جنگ ایران و عراق می‌گویید: مسأله اصلی آمریکا است؟! شما هستید که با هم دعوا دارید، چه ارتباطی به آمریکا دارد؟‌ 🟠 این‌ مسائل همان چیزهایی است که حضرت امام رضوان الله علیه با دید قرآنی‌شان و بعد تذکّر دادنشان برای ما بیان کرده اند و این نوع نگاهِ ایشان باعث شده که ماها به قواعد مرسومِ جامعه‌ و زمانه‌ی امروز محدود نشویم و طبق مبنای قرآنی جبهه‌‌ ما جبهه‌ حقّ علیه باطل شود. ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌🆔 @tafakkor_qurani ‌‌‌‌‌‌‌
‌ ‌ 💎 مسأله این است که ما در جنگ با عراق، می‌خواستیم صدامِ خبیث را از میان این‌ها بیرون بکشیم. ظاهراً ما داریم آن سربازی که جلوی ماست را می‌زنیم، ولی مانند همان چوبی که به آن نمد می‌زنیم، چوب را به نمد می‌زنیم، ولی به دنبال این هستیم تا خاکِ آن نمد خارج شود نه اینکه تنها ضرباتی را به نمد بزنیم!‌ ولی ما به شکل مرسوم چکار می‌کنیم؟ به شکل مرسوم، این دعوایی که با هم در روبرو داریم را خیلی جدی می‌گیریم!‌ 💎 چه‌طور می‌شود که من در رابطهٔ با انسان‌هایی که مقابلم هستند، آن شیطان وجودشان را ببینم نه خودشان را؟ این نحوه دیدن مساله و این نحوه سخن‌گفتن، به مدد وجود پیش می‌آید. وقتی ما با قرآن مأنوس می‌شویم، این چشم و این نوع نگاه به ما داده می‌شود.‌ 💎 ما در جهان انسانیّت مشکلاتی که برایمان پیش می‌آید، اگر نتوانیم به اصل مساله فکر کنیم و با ارجاع به آن فطرت و وجودِ آدم‌ها مسائل را حلّ کنیم، در دعواهای خودمان گیر می‌افتیم! در نسبت نفع و ضرر خودمان گیر می‌افتیم و آن‌وقت دیگر از دست می‌رویم و مساله‌ی ما چیزی دیگر می‌شود! ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌🆔 @tafakkor_qurani
0965- کهف و مریم.mp3
46.27M
‌ ‌ خوش آمدی یا رسول‌الله بشنویم تلاوت بسیار زیبا از سوَر مبارکه کهف‌مریم از استاد متولی عبدالعال هدیه محضر مبارک آقا رسول الله و امام صادق صلوات الله ❤️ علیهما ‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌🆔 @tafakkor_qurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر معظّم انقلاب: امروز رژیم صهیونیستی لبریز از کینه و غیظ است. 🔸 این کینه نه فقط نسبت به ما؛ نسبت به کشورهای دیگر هم همین‌جور است. این‌جور نیست که رژیم صهیونیستی از کشورهای دور و اطراف خودش خرسند باشد. آن‌ها به مصر و عراق و سوریه هم کینه دارند. 🔸 چون هدف آن‌ها از نیل تا فرات بوده و این نشده؛ این کشورها در دوره‌ها و به دلایل مختلف نگذاشتند. این‌ها سرشار از کینه و غیظ هستند. خوب البته می‌فرماید قُل مُوتُوا بِغَیظِکم. بله خشمگین باشید و بمیرید از خشم. همین هم خواهد شد. دارند می‌میرند. بعون الله این قُل مُوتُوا بِغَیظِکُم در مورد رژیم صهیونیستی در حال تحقق است. ‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌🆔 @tafakkor_qurani
ج۴_تفسیرسوره قدر.mp3
15.63M
‌ 🔸 🔸سوره 🔮استاد اصغر طاهرزاده 💠زندگی در‌ زمان انفسی لیله القدر ⏰جلسه۴ (1402/07/08) ‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌🆔 @tafakkor_qurani
‌ ‌ 💌 یک مثال دیگر اینکه: ما در در مورد ازدواج داریم که: وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدّةً وَ رَحمَةً، خدا دارد می‌گوید: من بین شما که با هم ازدواج کردید، یک مودّت و رحمتی گذاشته‌ام، اگر شما چشمت باشد و بتوانی این آیه را درست ببینی، وقتی در مشکلات خانوادگی قرار می‌گیری، به امید این وعده‌ای که خدا داده است که گفته: من جَعل کرده‌ام، گذاشته‌ام در بین شما مودّت و رحمت، همهٔ سختی‌ها را قبول می‌کنی تا به این نقطهٔ مودّت و رحمت برسی.‌ 💌 امّا اگر این چشم را نداشته باشی چه می‌شود؟ سریع می‌گویی که: ما به‌ لحاظ روان‌شناسی به هم نمی‌خوریم! شما اخلاقت این‌طور است و من اخلاقم آن‌طور است و طلاق! حالا طلاق هم نه، به امید زندگیِ خوبی جلو نمی‌روی، همین‌طور زندگی می‌کنی! ولی وقتی چشم‌هایت بشود می‌گویی: یک چیزی خدا در‌ این‌ میان گذاشته است، یک گوهری این وسط هست، بگذار من مقاومت کنم، تمام تلاشم را داشته باشم، صبر می‌کنم تا به این برسم‌... 💌 یا در آیه ای دیگر خدا به من می‌گوید: إدفَع بِالَّتی هِیَ أحسَن وَ إذ الَّذی بَینَکَ بَینَه عَداوة کَأنَّه وَلیُُّ حَمیمُُ، بدی را به بهترین وجه دفع کن، آن‌وقت چه می‌شود؟ بین تو و آن کسی که عداوت هست، یک دوستیِ گرم اتّفاق می‌افتد! یک چیزی یک راهی آن وسط هست که تو اگر به این آیه بتوانی درست نگاه کنی، زبانت و چشمت این آیه بشود، طرف دارد بدی می‌کند، تو به احسنِ‌وجه آن را دفع می‌کنی! می‌گوید بین تو و آن کسی که دشمنی هست، یک دوستی گرمی اتفاق می‌افتد.‌ 💌 حالا را از این میان کنار بگذار بگو: این آیه را کنار می‌گذارم، این چشم را کنار می‌گذارم، در ازدواج چه می‌شود؟ همان بحران‌هایی هست که امروز می‌بینیم! سریع از دست همدیگر خسته می‌شوند! جالب هم هست که هیچ‌کس هم بدرد هیچ کس نمی‌خورد! یعنی وقتی نگاه می‌کنی می‌بینی همه با همسرانشان مشکل دارند!‌ 💌 پس همه اشتباه انتخاب کرده‌ایم؟ نه! مسأله این است که خدا وقتی گفته: من یک سکنی گذاشته‌ام، یک سکینه‌ای گذاشته‌ام، مودّت هم گفته است، پای آن ایستادن هم گفته است؛ منتها ما در ارتباطمان با همسر ارتباطمان فطری نیست! ارتباطمان اخلاقی-رفتاری است.‌ 💌 یعنی می‌گوییم: این خُلقش این‌طور است، در خانوادهٔ فلان بزرگ شده است، من در یک خانوادهٔ دیگر بزرگ شده‌ام، خُلقم این‌طور است، به‌لحاظ روانشناسی من فیت چندم و او فیت چند است! ما با هم نمی‌توانیم کنار بیاییم! همه معادله به‌هم‌ریخته است! 💌 ولی وقتی تو با این چشمِ به آن نگاه کنی می‌گویی: قضیه این‌طور نیست، چیزی در این میان وجود دارد و آن‌وقت ارتباط ما فطری می‌شود، آن‌وقت ارتباط ما براساس خُلق و رفتار و منافع و مضارّ ما نمی‌شود، ارتباطمان وجودی و حقیقی است.‌ ارتباطمان این‌طور نیست که تا من به شما بدی کردم شما بگویید: این دیگر فایده ندارد. شما به امید آن چیزی که در فطرت هست پای آن می‌ایستی و آن‌وقت جامعه و جهان ما ساخته می‌شود.‌‌ 💌 ما امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که آدم‌ها به فردیّت رسیده‌اند، به انزوا رفته‌اند!‌ ما انسان‌ها همه در این ظاهر با هم تفاوت داریم ولی در فطرت یکی هستیم. زبانِ رجوع به آن فطرت است و به مدد اُنس با قرآن است که ما می‌توانیم با هم باشیم.‌ ‌ ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌🆔 @tafakkor_qurani