eitaa logo
تفکّر قرآنی
2.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
80 فایل
#تفکّر_قرآنی تفکّر با قرآن است... تا انسان با چشمِ‌خدا ببیند همان شاهدبودن و شهیدشدن‌ @mrk_110
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ما کجا ایستادیم؟ آیا جایی ایستادیم که دشمن به خونِ ما هم تشنه باشد؟!‌ ‌‌ ‌
22.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌‌ مداحی بسیار زیبا اینجا سرزمین حیدره با نوای امیر کرمانشاهی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌ ‌‌ @tafakkor_qurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ در تاریخی که حقیقت در حال گم‌شدن از چشم‌اندازِ جان انسان‌هاست، اگر هم گم شود، انسان به کدام معنا امکان ماندن داشته باشد؟ وقتی قرآن، این سرچشمه‌ی حقیقت گم میشود که «نحوه‌ی برخورد» با آن گم شود و از ساری‌بودن و جاری‌بودن آن در زندگی غفلت شود و فراموش کنیم که قرآن برای کسانی زندگی ساز است که عشق به حقیقت دارند و میدانند در عین رجوع به حقیقت، هرگز نباید گمان کنند حقیقت امری است آموختنی و مفهومی که میتوان آن را آموخت و به پایان رساند و از تجلّیات مستمر آن غفلت کرد! @tafakkor_qurani
‌ ‌‌ چه نوع زبانی است و چگونه باید گوشِ جان را آماده ی شنیدنِ این زبان کرد؟ گوش سپردن به سخنِ خدایی که حضوری بی نهایت دارد، از عجیب‌ترین اموری است که بشر در مقابل آن قرار می‌گیرد‌ ‌ @tafakkor_qurani
‌‌ با توجّه به حضور در تاریخی که نیاز به معارفی والا و عمیق دارد، در این تاریخ حرف‌هایِ مخصوصِ همین زمانه را که زمانه‌ی آخرالزّمانی است، برایِ ما دارا می‌باشد؛ به خصوص باید برای حضوری فعّال در این زمانه، مجهّز به عمیق‌ترین معارف، آن هم با هویّت اشراقی و حضوری بود که این شاخصه‌ی اصلی است از آن جهت که فرمود: نَزَلَ بِهِ الرّوحُ الاَمینُ عُلَی قَلبِک... ای پیامبر، روح الامین آن را بر قلبِ تو نازل کرد و شاخصه‌ی اصلیِ این معارف، هویّتِ قلبیِ آن است، تا انسان‌ها با جانِ خود در عالَم حاضر شوند.‌ ‌ ‌ @tafakkor_qurani
‌ ‌ مسلّم است هر اندازه بهتر متوجّه‌ی جایگاه و خاستگاهِ زبانِ باشیم، به همان اندازه رویکرد ما به قرآن بهتر خواهد بود و متوجّه‌ی نحوه‌ی (بودنی) می‌شویم که آیاتِ الهی به آن اشاره دارد و آن را در مقابلِ ما می‌گشاید. ما باید اولاً آماده‌ی حضوری شویم که قرآن بنا دارد در ما ایجاد کند؛ ثانیاً از همان ابتدا بدانیم گمشده‌ی ما در نسبت با قرآن چیست و قرآن به عنوان کلام الهی، در نوع برخوردی که باید با آن داشته باشیم، چه انتظاری از ما دارد؟‌ ‌‌ ‌@tafakkor_qurani
‌‌ ‌ ۱. ، زبانی است که انسان می‌تواند به کمکِ آن زبان، با حضورِ خدا در عالَم نسبت برقرار کند و این، وقتی صورت می‌گیرد که با تدبّر در قرآن، به لایه‌ها‌ی زیرینِ زبان قرآن نزدیک شویم، که آن نزدیکی به بنیاد روحی است که این زبان از آن برآمده‌ است و از آن گزارش می‌دهد. ‌ ‌ ‌ @tafakkor_qurani
‌ ‌ ۲.  از آن جهت که زبان فطرت است، جایگاه وجود ما است و می‌توانیم بودنِ خود را در آن جستجو کنیم و در رجوع به به کمتر از آن قانع نباشیم و بتوانیم همواره بین خود و آن‌چه قرآن در مقابل ما می‌گشاید، در رفت و آمد باشیم که این نحوه‌ای از انس و نزدیکی با خود و با حقیقت است، از آن جهت که زبان قرآن موجب بسط وجودِ انسان می‌گردد تا خود را نسبت به همه چیز گشوده نگه دارد و این چیزی است که امکان تحقق آن با اُنس با قرآن فراهم می‌شود و در آن صورت نحوه‌ی زیست ما را شکل می‌دهد.‌ ‌ ‌ @tafakkor_qurani
‌ ‌ ۳. ، زبان قوام‌دهنده به «بودنی» است که هرکس برای اُنسِ با حقیقت، باید در آن ورود کند تا وجودش بسط یابد و در کرانه‌ی «وجود» حاضر شود و بتواند همه چیز را به هم پیوند دهد. خداوند پیامبر خود را برانگیزاند تا محلّ ظهور زبان قرآن شود و تفکّر، همان احساس حضور می‌باشد که انسان در وجودِ گسترده و گشوده‌ی خود می‌یابد. این همان پیداشدنِ نسبت انسان با «وجود» است. پیداشدنِ نسبت با وجودِ خود و وجود دیگر موجودات و دیگر انسان‌ها. در این راستا است که عالَمِ انسان گسترده می‌شود.  آری! زبانِ قرآن عالَم‌ساز است و بدبخت انسانی که عالَم ندارد تا در پیام «وجود»، سکنا گزیند و در تاریخِ خود که آینه‌ی ظهور اراده‌ی خاص الهی است، حاضر شود.‌ ‌ ‌ @tafakkor_qurani
‌ ‌ ۴. ، از آن جهت که زبان آشکارکردن «حقیقت» و «وجود» است و جایگاه عالَم را منعکس می‌کند، به ما امکان رابطه برقرارکردن با عالَم و آدم را می‌دهد، به شرطی که با همان روحیه‌ی آهنگین و لطیفانه و به صورتی هارمونیکِ قرآنی با همه‌چیز رابطه برقرار کنیم و در زبان قرآن سُکنی گزینیم.‌ ‌ ‌ @tafakkor_qurani
‌ ‌ ۵. ، زبانِ به ظهورآوردنِ عالَمی است که ما را فرا گرفته و با آن زبان می‌توان در همه‌ی عالم حاضر شد، بدونِ احساسِ دوگانگی بین خود و عالَم. درست به همان اندازه که آن زبان آشکار می‌کند، رازگونه و ناآشکار است. تابلویی است که حقیقت در آن آشکار می‌‌شود، در حالی‌که حقیقت هیچ‌وقت آشکار نیست. از سنن عالم سخن می‌گوید، سنّت‌هایی که ظاهری دارند و باطنی و به کمک آن زبان می‌توان نحوه‌ی زندگی‌کردنِ اصیل را که زندگی‌کردن در سنن الهی است، به‌دست آورد.‌ ‌ @tafakkor_qurani
قدس - ترس - اسرائیل.mp3
1.54M
‌ ‌ 🎙 شهید سیّد مرتضی آوینی: سربازان امام زمان از هیچ‌چیز جز گناهان خویش نمی‌ترسند! ◾️۲۰ فروردین ماه، سالروز شهادت سید مرتضی آوینی است ‌‌ @tafakkor_qurani
‌‌ اگر زبانِ اصیل، گزارش‌گر حقیقت است و دورانِ ما دورانِ تکنیک و به حجاب رفتن حقیقت می‌باشد، در این زمانه بهترین راهی که ما در مقابل خود داریم، است و هوشیاری و تفکّر، اقتضا می‌کند که مواظب باشیم زبانِ قرآن را گم نکنیم؛ زیرا اگر زبانی اصیل نباشد، گزارش‌گر آن حقیقتی که راه نجات را نشان دهد، نخواهد بود.‌ ‌ ‌ @tafakkor_qurani
‌ ‌‌ وظیفه‌ی ما با آگاهی از جایگاه ، نسبت به روحِ زبان قرآن، پاسبانی و نگهبانی از آن است، تا کلام الهی نسبت به رسالتی که دارد محفوظ بماند و گرفتارِ زبانِ روزمرّه‌ی ما نگردد.‌ ‌‌ ‌ @tafakkor_qurani
‌‌ ، آینه‌ی گشوده‌ای است که با هنرنماییِ تمام، تلاش می‌کند نگاهِ ما را به عالَم تسهیل کند، تا بتوانیم رابطه‌ای بین آن‌چه در روبه‌روی خود داریم، با عالَم مثال برقرار کنیم و این، با نگاهی درست به عالَم و آدم انجام می‌گیرد و این‌که بدون ‌واسطه‌ی محفوظات ذهنی با عالَم زندگی کنیم و نه با آن نوع آگاهی‌ها که در آن، انسان با مفهومی از واقعیتِ عالَم به‌سر می‌برد.‌ ‌ ‌‌ @tafakkor_qurani
‌ ‌‌ در آیات حقیقت به صورت کلماتی آهنگین و لطیفانه و به صورتی هارمونیک به ظهور آمده ‌است تا روح انسان را در بر بگیرد و انسان‌ها نسبت به آن‌چه آن کلمات متذکّر آن هستند، احساس دوگانگیِ سوبژه و اُبژه نکنند و بی‌عالم شوند.‌ ‌‌‌ ‌ @tafakkor_qurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14030122_44060_64k.mp3
6.05M
‌ ‌ 📩 | دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با رهبر انقلاب. ۱۴۰۳/۱/۲۲‌ ‌ ‌ @tafakkor_qurani
14030122_44059_128k.mp3
19.5M
‌ 🌙 خطبه‌های نماز عید سعید فطر توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای. ۱۴۰۳/۱/۲۲‌ ‌ ‌ ‌@tafakkor_qurani
649535233_1608201780.mp3
4.98M
‌‌ 📩 مهندسی تلاوت حکایت زیبای رهبر انقلاب از تلاوت مصطفی اسماعیل داستان قرآنی عفریت جنی ‌@grat1401
راه نظر به بزرگ فهمیدن نام پروردگار.mp3
16.1M
‌ ‌ 📖 تفسیر سوره مبارکه اعلی و نظر به علوّ پروردگار بسم الله الرحمن الرحیم سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَى ﴿١﴾ الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى ﴿٢﴾ وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى ﴿٣﴾ وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى ﴿٤﴾ فَجَعَلَهُ غُثَاءً أَحْوَى ﴿٥﴾ سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسَى ﴿٦﴾ إِلا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى ﴿٧﴾ وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى ﴿٨﴾ فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرَى ﴿٩﴾ سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشَى ﴿١٠﴾ وَیَتَجَنَّبُهَا الأشْقَى ﴿١١﴾ الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى ﴿١٢﴾ ثُمَّ لا یَمُوتُ فِیهَا وَلا یَحْیَا ﴿١٣﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى ﴿١٤﴾ وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ﴿١٥﴾ بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا ﴿١٦﴾ وَالآخِرَةُ خَیْرٌ وَأَبْقَى ﴿١٧﴾ إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الأولَى ﴿١٨﴾ صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى ﴿١٩﴾ ••✾☘️🕊☘️✾••‌ 🗓جلسه سوم 📆 تاریخ:1403/1/25 ‌ @tafakkor_qurani
وَقاتِلُوهُم حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتنَة...