eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
597 عکس
77 ویدیو
496 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از امتداد حکمت
| | ❇️«دين انسانيت» اگوست کنت‌‌‌‌‌ 🔸گفتيم جهان دومرتبه تا حدود زيادي به سوي مکتب انسانيت بازگشته است؛ يعني فلسفه‌‌‌‌‌هايي به نام فلسفه‌‌‌‌‌هاي انسانيت در جهان پيدا شده است، و شايد از همه اينها عجيب‌‌‌‌‌تر دين انسانيتي است که اگوست کنت در اواسط قرن نوزدهم تأسيس و اختراع و ابتکار کرد. اين مرد در يک بن بست عجيبي ميان عقل و فکرش از يک طرف، و دل و وجدانش از طرف ديگر واقع شده بود. روي همين جهت چيزي را اختراع کرد به نام «دين انسانيت» و گفت: دين براي بشر ضرورت دارد و تمام‌‌‌‌‌مفاسدي که در اجتماع ديده مي‌‌‌‌‌شود به اين جهت است که دين در اجتماع سستي گرفته است. 🔸 دينِ گذشته (که او توجهش هميشه به مذهب کاتوليک بوده است) صلاحيت اين را که دين بشر امروز باشد ندارد 🔸او دوره‌‌‌‌‌هاي سه گانه‌‌‌‌‌اي را تشخيص داده بود: دوره ربّاني و ماوراء الطبيعي، دوره فلسفي و تعقلي، و دوره علمي و تحققي و مثبت (به قول خود او). گفت: مذهب کاتوليک مربوط به طرز تفکر ماوراء الطبيعي بشر بوده است. امروز ديگر عصر، عصر علم است و بشر، ديگر تفکر ماوراء الطبيعي را نمي‌‌‌‌‌پذيرد. دين را اختراع کرد منهاي ريشه غيبي (خيلي عجيب است: دين، دين باشد منهاي ريشه غيبي!). ولي تمام آداب و رسوم و مناسک و شعائر و آدابي را که در دين بود قبول کرد. حتي براي دين خودش کشيش قائل شد. خودش هم به عنوان يک پيامبر اما پيامبر بي‌‌‌‌‌خدا. و حتي گفته‌‌‌‌‌اند در آدابش از مذهب کاتوليک اقتباس کرده. عين همان آداب و مناسک مذهب کاتوليک را در دين انسانيت خودش آورد. 🔸بعضي به او اعتراض مي‌‌‌‌‌کردند، مي‌‌‌‌‌گفتند: ما با ديني که ريشه الهي ندارد کاري نداريم. تو که مذهب کاتوليک را قبول نداري، ديگر چرا اين تشريفات را که حتي ممکن است از نظر يک عالِمْ خرافات جلوه کند، مي‌‌‌‌‌آوري؟ تو خدا را قبول نداري، آداب و مناسکش را مي‌‌‌‌‌آوري و قبول مي‌‌‌‌‌کني؟!. 🔸ولي از يک جهت حق با او بود؛ بشر نياز به عبادت و پرستش دارد، نياز به انجام يک سلسله آداب و عادات دارد که آنها را به مفهوم و عنوان ديگري [بجا] بياورد. اين بود که او ديني در ميان بشر آورد که منهاي ريشه غيبي بود ولي به علاوه عبادات، آداب و عادات و مناسک و شعائر. 🔸و عجيب اين است که در بعضي کتابها خواندم که اين مرد اتباع و پيروان زيادي هم در اروپا و آمريکا پيدا کرد و حتي نوشته‌‌‌‌‌اند امروز هم دين اين آدم اتباع و پيروان زيادي دارد و خانه او براي پيروانش حکم کعبه را پيدا کرده است. به طوري که در يکي از کتابهاي عربي خواندم، او معشوقه‌‌‌‌‌اي داشته است و جريان از اين قرار بوده که شوهر آن زن به حبس ابد محکوم مي‌‌‌‌‌شود و بعد او عاشق آن زن مي‌‌‌‌‌شود و قبل از اينکه به وصال او برسد، وي مي‌‌‌‌‌ميرد و تا آخر عمر هم او را فراموش نمي‌‌‌‌‌کند. و مي‌‌‌‌‌گويند اساساً از همين جا از دنياي عقل به دنياي دل و احساسات رو آورد، و بعد هم کارش منتهي شد به اينکه‌‌‌‌‌دين انسانيت را اختراع کند. 🔸در اين کتاب نوشته بود که اتباع او، معشوقه وي را مريم عذراي اين دين مي‌‌‌‌‌خوانند؛ يعني به اندازه‌‌‌‌‌اي که مسيحيها براي مريم عذرا تقديس و احترام قائل هستند، پيروان مکتب انسانيت اگوست کنت براي معشوقه او تقديس و به اصطلاح قدسيت قائلند. 🔸ولي بعدها مسئله مکتب انسانيت و به عبارت ديگر اصالت بشر، به شکلهاي ديگر مطرح شده است که امروز شما خودتان مي‌‌‌‌‌بينيد و مي‌‌‌‌‌خوانيد و مي‌‌‌‌‌شنويد. ✏️شهید استاد مطهری(ره) 📒آزادی معنوی ص۲۴۸ 🌐 ایتا تلگرام و اینستاگرام: @emtedade_hekmat
قیام امام حسین.pdf
2.37M
📚 قیام حسین علیه السلام 🖋 دکتر سید جعفر شهیدی رحمه‌الله @aminseydi @tafaqqoh
هدایت شده از سیدالعلماء
🏴 توسل به اباالفضل العباس سلام‌الله‌علیه برای دست‌یابی به همتی عالی 🔺 از مرحوم - زمانی‌که در به اشتغالات علمی مشغول بود- منقول است که: مدتی در بودم که کتابی در شرح بنویسم و مطالب لازم را درباره‌اش بیان کنم، ولی گرفتاری‌هایی پیش می‌آمد و مانع می‌شد، اما من در خودم همتی ایجاد کردم که با آن اگر می‌خواستم، می‌توانستم از آسمان ستاره‌ای را به زمین وارد کنم!، و اثر او را ( ) معجزه‌ی قرن نامیدند. با این همه تفصیل وقتی ایشان با قصیده‌ی شیخ کاظم که در مورد (علیهم‌السلام) سروده بود، برخورد کرد، آرزو نمود این قصیده در نامه‌ی عملش به جای کتاب جواهرش نوشته شود!. بنابراین از این مطلب مشخص می‌شود که ارادت به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌تواند عصای کار ما باشد و به وسیله‌ی به می‌توانیم همتی به کار گیریم و إن‌شاءالله در به جایی برسیم. توسل به چه کسی؟ به صاحبان همت اعلی، مثل حضرت اباالفضل (علیه‌السلام) که می‌فرماید: "و الله أن قطعتمو یمینی" قسم به خدا دست مرا زدید، دستم را از من گرفتید؛ والله إن قطعتمو یمینی إنی احامی ابداً عن دینی من هیچ‌گاه دست از حسینم نمی‌کشم و از یاری علیه‌السلام دست بر نمی‌دارم. خدایا به آبروی همت اباالفضلی، به همه‌ی ، توفیق فهم وظیفه و عمل به آن مرحمت بفرما. سایه‌ی مبارک عجل‌الله‌فرجه را بر سر معظم، مجتهدین، علما، حوزه‌ها، مؤمنین و مؤمنات، ممالک اسلامی مستدام بدار. ۸۹٫۱٫۲۲ مرحوم‌آیت‌الله‌سیدابراهیم‌خسروشاهی @seyedololama
هدایت شده از تاملات قرآنی - روایی
📖 سوره امام حسین (ع) 🔸 بنا بر روایات معصومین (ع) ، سوره امام حسین (ع) است . مرحوم صدوق از امام صادق (ع) نقل کرده اند: «اقْرَءُوا سُورَةَ الْفَجْرِ فِی فَرَائِضِكُمْ وَ نَوَافِلِكُمْ فَإِنَّهَا سُورَةٌ لِلْحُسَینِ بْنِ عَلِی (ع)»؛ سوره فجر را، در نمازهای واجب و مستحب تلاوت کنید، این سوره متعلّق به امام حسین (ع) است... 🔹 «وَ هَذِهِ السُّورَةُ فِی الْحُسَینِ بْنِ عَلِی وَ شِیعَتِهِ وَ شِیعَةِ آلِ مُحَمَّدٍ خَاصَّةً»؛ این سوره به شکل خاص در شأن امام حسین (ع) و شیعیان حضرت و شیعیان آل محمد (عهم) است. «مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَةَ الْفَجْرَ كَانَ مَعَ الْحُسَینِ فِی دَرَجَتِهِ فِی الْجَنَّةِ‏»؛ کسی که بر تلاوت این سوره مداومت کند، در بهشت همراه با امام حسین (ع) و در درجه ایشان خواهد بود. 👈 در روایات فرموده اند وجود مقدس سیدالشهداء (ع) در گودی قتلگاه، با آیات آخر سوره فجر مورد خطاب قرار گرفتند. در حالی که همه عالم، مضطرب و متلاطم بودند، حضرت در گودی قتلگاه، در کمال آرامش و در مقام رضایت نفس قرار داشتند و خدای متعال ایشان را مورد خطاب قرار داد و فرمود «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِیةً مَرْضِیةً» البته میتوانیم بگوییم متعلّق به حضرت هست، از همان «وَ الْفَجْرِ» تا آیات پایانی، ولی قدر متیقن این است که فرمودند مخاطب اصلی در آیات پایانی سوره، وجود مقدس سیدالشهداء (ع) هستند. 🔻برای شنیدن تفسیر از سوره فجر مراجعه کنید به🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/959 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/960
📌 بمناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۹_۹۸ جامعة المصطفی العالمیه 📖 درس خواندن در حوزه، عبادت است 📖 📚 #درس در حوزه‌های علمیه یك #عبادت محسوب می‌شود. تربیت طلبگی از اوّل این است، درس یك عمل عبادی است. لازمه‌اش این است كه این كار مقدس به حساب بیاید. اساتیدی كه قبل از درس #وضو می‌گیرند تا با وضو بروند سر درس و طلابی كه پیش از رفتن به جلسه‌ی درس وضو می‌گیرند تا با وضو در درس حاضر بشوند، در حوزه‌ها كم نیستند. این یكی از چیزهای معمولی و رائج است كه وضو بگیرند بروند درس. درس را آن روزی كه در حوزه‌ها هیچ امتحانی وجود نداشت و هیچكس از كسی نمی‌پرسید كه شما چقدر درس خواندید و بیا ببینم چی خواندید. درس را در همان روزها هم طلبه‌ی حوزه با #شوق و #رغبت و به صورت #خستگی‌ناپذیر و با فراموش كردن بسیاری از جلوه‌های زندگی دنبال می‌كرد هیچ انگیزه‌ای جز انگیزه‌ی #معنوی و #اخروی و #الهی نمی‌تواند یك طالب علم را آن وقتی كه از او نمی‌پرسند آقا شما چی خواندید و پیش كی خواندی؟ اینجور وادار به درس خواندن نمی‌كند. ما متأسفانه یك تحلیل درست و حسابی از زندگی طلبگی نداریم. 🎙 ۱۳۶۴/۰۹/۲۶  #امام_خامنه_ای #حوزه #درس_خواندن #کانال_طلاب_المصطفی: 🆔 https://eitaa.com/almustafauni
🔊 آموزش روان‌شناسی (۹ جلسه) 🎤 استاد حجةالاسلام نوید جانباز دام عزه @tafaqqoh
هدایت شده از استاد فتوحی
✍ ️ 🔸ف فرمت: pdf 🔹 حجم فایل: ۶۸.۷ MB 📚 تعداد صفحات: ۳۵۷ ♻️ تهیه و تدوین: جمعی از طلاب مدرسه مبارکه رضویه قم 🗓 سال تحصیلی ۹۷-۹۸ دانلود با لینک مستقیم: http://s9.picofile.com/d/8367866384/caa3a3aa-eee4-4775-8ce6-6cab6fa3b9cc/Havashi_Ostad_Fotouhi_Bar_Mokhtasar.pdf
هدایت شده از استاد فتوحی
‼️نکته مهم اینکه برای انتشار حواشی کتاب از ایشان اجازه گرفته شده است.
هدایت شده از استاد فتوحی
🔸نکته دیگر اینکه همه صفحات کتاب در این سند نیامده و تقریبا فقط صفحاتی که استاد در آنها حاشیه نوشته اند، در این سند آمده است.