در مقابل ترديد و تشكيك مخالفان در معاد كه بازگشت آن به قدرت خداوند است، قرآن بر قدرت الهى در باز آفريدن انسان ها تأكيد مى كند كه به نمونه هايى از آن اشاره مى كنيم:
«قادر على ان يخلق مثلهم» او قادر است كه همانند آنها را دوباره خلق كند.
«بقادر على ان يحيى الموتى» خداوند بر اينكه مردگان را زنده كند توانا است.
«على رجعه لقادر» خداوند بر بازگرداندن او توانا است.
و در اين آيه مى فرمايد: نه تنها بازگرداندن اصل انسان، بلكه آفرينش خطوط نوك انگشتان او در نزد خداوند كار مهمّى نيست. «بلى قادرين على ان نسوّى بنانه»
در انگشتان هر انسانى خطوط خاصّى است كه مخصوص به اوست و هيچ دو نفرى پيدا نمى شوند كه خطوط انگشتان آنها يكسان باشد و به همين جهت براى شناسايى مجرمان، از انگشت نگارى استفاده مى كنند. آرى علم خداوند و قدرت او بر ظريف ترين ذرّات وجود هر فردى جارى است. «نسوّى بنانه»
📌 پیام ها
🌿 در نزد خداوند، وقوع قيامت قطعى است و لذا به آن سوگند مى خورد. «لا اقسم بيوم القيامة»
🌿 يكى از ويژگى هاى انسان، داشتن وجدان اخلاقى و شناخت فطرى خوبى ها و بدى ها و سرزنش و ملامت خود يا ديگران به هنگام انجام بدى ها است. «النفس اللوّامة»
🌿 در ميان سه نفس امّاره، مطمئنّة و لوّامة، آن كه به سرزنش ها و حسرت هاى روز قيامت شباهت دارد، نفس لوّامة است. «لااقسم بيوم القيامة... بالنفس اللوّامة»
🌿 ايمان به معاد مانع از انجام فسق و فجور است. لذا آنان كه بناى بر انجام گناه و فجور دارند، معاد را زير سؤال مى برند. «بل يريد الانسان ليفجر امامه يسئل ايّان يوم القيامة»
🌿 منكران معاد، بر اساس پندار و خيال به انكار قيامت مى پردازند نه استدلال و دليل و برهان. «أ يحسب الانسان ان لن نجمع عظامه»
🌿 اعضا و جوارح و استخوان هاى پوسيده و پراكنده، در قيامت قابل جمع آورى است. «نجمع عظامه»
🌿 معاد جسمانى است و در قيامت وجود انسان از استخوانهاى خودش است. «نجمع عظامه»
🌿 نقل پندارهاى باطل و ردّ آنها جايز است. «أيحسب... بلى قادرين»
🌿 آفريده خداوند، داراى نظم و نظام است، چه در دنيا: «الّذى خلق فسوّى» و چه در آخرت: «نسوّى بنانه»
🌿 انسان قيامت، همان انسان دنيايى است. «بلى قادرين على ان نسوّى بنانه»
🌿 خداوند به انسان قدرت انتخاب و اختيار و اراده عطا كرده است و او مى تواند بر خلاف عقل و فطرت و آگاهى خود تصميم بگيرد. «بل يريد الانسان ليفجر امامه»
🌿 بسيارى از كسانى كه قيامت را انكار مى كنند مشكل علمى ندارند، بلكه از نظر روانى انكار آنان براى آن است كه به خيال خود راه را براى خواسته هاى خود باز كنند. «يريد الانسان ليفجر امامه»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۷ تا ۱۵ سوره قیامت 🕊
🍃 فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ (۷)🍃
🍃وَخَسَفَ الْقَمَرُ (۸)🍃
🍃وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ (۹)🍃
🍃يَقُولُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ (۱۰)🍃
🍃كَلَّا لَا وَزَرَ (۱۱)🍃
🍃إِلَي رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ (۱۲)🍃
🍃يُنَبَّأُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ (۱۳)🍃
🍃بَلِ الْإِنسَانُ عَلَي نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ (۱۴)🍃
🍃وَلَوْ أَلْقَي مَعَاذِيرَهُ (۱۵)🍃
ترجمه :
🍃 پس آنگاه كه (در آستانه قيامت) چشم ها خيره گردد.🍃
🍃و ماه تاريك شود و خورشيد و ماه جمع شوند.🍃
🍃در آن روز انسان خواهد گفت: گريزگاه كجاست؟🍃
🍃هرگز، ملجأ و پناهگاهى نيست.🍃
🍃آن روز قرارگاه فقط نزد پروردگار توست.🍃
🍃آن روز انسان به آنچه پيش فرستاده و آنچه به جا گذاشته است خبر داده مى شود.🍃
🍃با آن كه انسان بر (نيك و بد) نفس خويش بينا است (كه چه كرده و چه مى كند).🍃
🍃اگر عذرهايى بتراشد.🍃
كلمه «برق» آنگاه كه به چشم نسبت داده مى شود به معناى حالتى برخاسته از ترس و وحشت شديد است.
«وَزَرْ» به معناى پناهگاهى چون كوه و قلعه است و گشتن انسان به دنبال پناهگاه در قيامت، يا به خاطر شرم و حيا از خداوند است و يا به خاطر فرار از حساب و كتاب، يا دوزخ و يا رسوايى و شايد همه اينها باشد.
«معاذير» جمع معذرت به معناى پيدا كردن چيزى است كه آثار گناه را محو كند، خواه بجا و خواه عذر به جا باشد و يا بى جا.
معمولاً انسان براى توجيه كارهاى خلاف خود عذرتراشى مى كند كه به نمونه هايى از آن در قرآن اشاره مى كنيم:
گاهى مى گويد: غفلت كرديم: «انّا كنّا عن هذا غافلين»
گاهى مى گويد: بزرگان و سران قوم، ما را گمراه كردند: «هؤلاء اضلّونا»
گاهى مى گويد: شيطان ما را گمراه كرد، امّا شيطان پاسخ مى دهد: مرا ملامت نكنيد زيرا خودتان مقصّر هستيد: «فلا تلومونى و لوموا انفسكم»
امام باقر عليه السلام در توضيح آيه «بما قدّم و اخّر» فرمود: «فما سنّ من سنّة ليستنّ بها من بعده فان كان شرّاً كان عليه مثل وزرهم... و ان كان خيراً كان له مثل اجورهم» هر كس راه و روش بد يا خوبى را پايه گذارى كند، پس از او هر كس به آن عمل كند، اگر بد باشد كيفرى مثل كيفر گناهكار و اگر خوب باشد، پاداشى همانند عمل كننده آن نيز به او داده مى شود.
📌 پیام ها
🌿 نظام موجود جهان، در قيامت از هم فرو مى پاشد. «و جمع الشمس و القمر»
🌿 وحشت ناشى از وقوع قيامت، هم وجود انسان را فرامى گيرد:
چشم: «برق البصر» ديدگان را برق مى گيرد.
دل: «قلوبهم واجفة» دل ها را لرزه فرامى گيرد.
عقل: «ترى النّاس سُكارى» مردم را مست مى بينى.
🌿 در قيامت، خلافكارى ها به مجرمان تفهيم مى شود.«ينبّوء الانسان بما قدّم و اخّر»
🌿 انسان علاوه بر اعمالى كه خود انجام داده، مسئوليّت اعمالى را كه ديگران، پس از او و به پيروى از او انجام مى دهند، به عهده دارد. «قدّم و اخّر»
🌿 وجدان انسان بهترين شاهد عليه او در دادگاه قيامت است. «بل الانسان على نفسه بصيرة»
🌿 انسان، خودش هم به عذرهايى كه مى آورد ايمان ندارد. «و لو القى معاذيرة»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۶ تا ۱۹ سوره قیامت 🕊
🍃 لَا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ (۱۶)🍃
🍃إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ (۱۷)🍃
🍃فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ (۱۸)🍃
🍃ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ (۱۹)🍃
ترجمه :
🍃 (اى پيامبر! به هنگام نزول وحى،) زبان خود را به حركت در نياور تا نسبت به تلاوت آن شتاب كنى.🍃
🍃همانا گردآوردن و خواندن آن (بر تو) بر عهده ماست.🍃
🍃پس چون آن را خوانديم، قرائت آن را دنبال كن.🍃
🍃آنگاه بيان (حقايق و اسرار و توضيح) آن بر عهده ماست.🍃
در آيه ۱۱۴ سوره طه نيز مشابه اين آيات را خوانديم: «لا تعجل بالقرآن من قبل ان يقضى اليك وحيه» قبل از پايان وحى در تلاوت آن عجله نكن.
قرآن در شب قدر به طور يك جا بر پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نازل شد و سپس در مدّت ۲۳ سال پيامبرى آن حضرت، بار ديگر در مناسبت هاى مختلف به تدريج بر ايشان نازل گرديد. لذا آيه «لا تحرّك به لسانك» نشان آن است كه پيامبر اكرم آيات قرآن را از پيش مى دانسته و به همين دليل خداوند مى فرمايد: در تلاوت آن عجله نكن و پس از خواندن ما آن را دنبال كن. «فاذا قرأناه فاتبع قرآنه»
بخشى از آيات قرآن درباره نحوه نزول وحى بر پيامبر و تلاوت آن بر مردم است. در اين آيات نيز خداوند به پيامبرش مى فرمايد: به هنگام نزول وحى، پيش از كامل شدن آيات، اقدام به خواندن آن مكن. و در سخن من شتاب مكن و نگران مباش كه شايد از خاطرت بيرون برود و آن را فراموش كنى، زيرا حفظ آن نيز بر عهده ماست. پس بگذار نزول وحى كامل شود، آنگاه آن آيات را قرائت كن.
📌 پیام ها
🌿 سخن شنيدن آدابى دارد، حتى تكرار سخن گوينده روا نيست. «لا تحرّك به...»
🌿 قرآن، مصون از هر گونه تحريف و تغيير است. «انّ علينا جمعه...»
🌿 الفاظ قرآن از جانب خداوند است. «قرأناه»
🌿 تبيين و توضيح وحى براى پيامبر، به عهده خداوند است. «انّ علينا بيانه»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402