🕊 تفسیر آیه ۷ تا ۱۵ سوره قیامت 🕊
🍃 فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ (۷)🍃
🍃وَخَسَفَ الْقَمَرُ (۸)🍃
🍃وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ (۹)🍃
🍃يَقُولُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ (۱۰)🍃
🍃كَلَّا لَا وَزَرَ (۱۱)🍃
🍃إِلَي رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ (۱۲)🍃
🍃يُنَبَّأُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ (۱۳)🍃
🍃بَلِ الْإِنسَانُ عَلَي نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ (۱۴)🍃
🍃وَلَوْ أَلْقَي مَعَاذِيرَهُ (۱۵)🍃
ترجمه :
🍃 پس آنگاه كه (در آستانه قيامت) چشم ها خيره گردد.🍃
🍃و ماه تاريك شود و خورشيد و ماه جمع شوند.🍃
🍃در آن روز انسان خواهد گفت: گريزگاه كجاست؟🍃
🍃هرگز، ملجأ و پناهگاهى نيست.🍃
🍃آن روز قرارگاه فقط نزد پروردگار توست.🍃
🍃آن روز انسان به آنچه پيش فرستاده و آنچه به جا گذاشته است خبر داده مى شود.🍃
🍃با آن كه انسان بر (نيك و بد) نفس خويش بينا است (كه چه كرده و چه مى كند).🍃
🍃اگر عذرهايى بتراشد.🍃
كلمه «برق» آنگاه كه به چشم نسبت داده مى شود به معناى حالتى برخاسته از ترس و وحشت شديد است.
«وَزَرْ» به معناى پناهگاهى چون كوه و قلعه است و گشتن انسان به دنبال پناهگاه در قيامت، يا به خاطر شرم و حيا از خداوند است و يا به خاطر فرار از حساب و كتاب، يا دوزخ و يا رسوايى و شايد همه اينها باشد.
«معاذير» جمع معذرت به معناى پيدا كردن چيزى است كه آثار گناه را محو كند، خواه بجا و خواه عذر به جا باشد و يا بى جا.
معمولاً انسان براى توجيه كارهاى خلاف خود عذرتراشى مى كند كه به نمونه هايى از آن در قرآن اشاره مى كنيم:
گاهى مى گويد: غفلت كرديم: «انّا كنّا عن هذا غافلين»
گاهى مى گويد: بزرگان و سران قوم، ما را گمراه كردند: «هؤلاء اضلّونا»
گاهى مى گويد: شيطان ما را گمراه كرد، امّا شيطان پاسخ مى دهد: مرا ملامت نكنيد زيرا خودتان مقصّر هستيد: «فلا تلومونى و لوموا انفسكم»
امام باقر عليه السلام در توضيح آيه «بما قدّم و اخّر» فرمود: «فما سنّ من سنّة ليستنّ بها من بعده فان كان شرّاً كان عليه مثل وزرهم... و ان كان خيراً كان له مثل اجورهم» هر كس راه و روش بد يا خوبى را پايه گذارى كند، پس از او هر كس به آن عمل كند، اگر بد باشد كيفرى مثل كيفر گناهكار و اگر خوب باشد، پاداشى همانند عمل كننده آن نيز به او داده مى شود.
📌 پیام ها
🌿 نظام موجود جهان، در قيامت از هم فرو مى پاشد. «و جمع الشمس و القمر»
🌿 وحشت ناشى از وقوع قيامت، هم وجود انسان را فرامى گيرد:
چشم: «برق البصر» ديدگان را برق مى گيرد.
دل: «قلوبهم واجفة» دل ها را لرزه فرامى گيرد.
عقل: «ترى النّاس سُكارى» مردم را مست مى بينى.
🌿 در قيامت، خلافكارى ها به مجرمان تفهيم مى شود.«ينبّوء الانسان بما قدّم و اخّر»
🌿 انسان علاوه بر اعمالى كه خود انجام داده، مسئوليّت اعمالى را كه ديگران، پس از او و به پيروى از او انجام مى دهند، به عهده دارد. «قدّم و اخّر»
🌿 وجدان انسان بهترين شاهد عليه او در دادگاه قيامت است. «بل الانسان على نفسه بصيرة»
🌿 انسان، خودش هم به عذرهايى كه مى آورد ايمان ندارد. «و لو القى معاذيرة»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۶ تا ۱۹ سوره قیامت 🕊
🍃 لَا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ (۱۶)🍃
🍃إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ (۱۷)🍃
🍃فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ (۱۸)🍃
🍃ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ (۱۹)🍃
ترجمه :
🍃 (اى پيامبر! به هنگام نزول وحى،) زبان خود را به حركت در نياور تا نسبت به تلاوت آن شتاب كنى.🍃
🍃همانا گردآوردن و خواندن آن (بر تو) بر عهده ماست.🍃
🍃پس چون آن را خوانديم، قرائت آن را دنبال كن.🍃
🍃آنگاه بيان (حقايق و اسرار و توضيح) آن بر عهده ماست.🍃
در آيه ۱۱۴ سوره طه نيز مشابه اين آيات را خوانديم: «لا تعجل بالقرآن من قبل ان يقضى اليك وحيه» قبل از پايان وحى در تلاوت آن عجله نكن.
قرآن در شب قدر به طور يك جا بر پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نازل شد و سپس در مدّت ۲۳ سال پيامبرى آن حضرت، بار ديگر در مناسبت هاى مختلف به تدريج بر ايشان نازل گرديد. لذا آيه «لا تحرّك به لسانك» نشان آن است كه پيامبر اكرم آيات قرآن را از پيش مى دانسته و به همين دليل خداوند مى فرمايد: در تلاوت آن عجله نكن و پس از خواندن ما آن را دنبال كن. «فاذا قرأناه فاتبع قرآنه»
بخشى از آيات قرآن درباره نحوه نزول وحى بر پيامبر و تلاوت آن بر مردم است. در اين آيات نيز خداوند به پيامبرش مى فرمايد: به هنگام نزول وحى، پيش از كامل شدن آيات، اقدام به خواندن آن مكن. و در سخن من شتاب مكن و نگران مباش كه شايد از خاطرت بيرون برود و آن را فراموش كنى، زيرا حفظ آن نيز بر عهده ماست. پس بگذار نزول وحى كامل شود، آنگاه آن آيات را قرائت كن.
📌 پیام ها
🌿 سخن شنيدن آدابى دارد، حتى تكرار سخن گوينده روا نيست. «لا تحرّك به...»
🌿 قرآن، مصون از هر گونه تحريف و تغيير است. «انّ علينا جمعه...»
🌿 الفاظ قرآن از جانب خداوند است. «قرأناه»
🌿 تبيين و توضيح وحى براى پيامبر، به عهده خداوند است. «انّ علينا بيانه»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۰ تا ۲۵ سوره قیامت 🕊
🍃 كَلَّا بَلْ تُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ (۲۰)🍃
🍃وَتَذَرُونَ الْآخِرَةَ (۲۱)🍃
🍃وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ (۲۲)🍃
🍃إِلَي رَبِّهَا نَاظِرَةٌ (۲۳)🍃
🍃وَوُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ بَاسِرَةٌ (۲۴)🍃
🍃تَظُنُّ أَن يُفْعَلَ بِهَا فَاقِرَةٌ (۲۵)🍃
ترجمه :
🍃 چنين نيست (كه مى پنداريد) بلكه به اين دنياى زودگذر دل بسته ايد.🍃
🍃و آخرت را رها كرده ايد.🍃
🍃چهره هايى در آن روز شاداب و با طراوت است🍃
🍃و به (لطف و پاداش) پروردگارشان چشم دوخته اند.🍃
🍃و چهره هايى در آن روز گرفته است.🍃
🍃زيرا مى داند مورد عذابى كمر شكن قرار مى گيرد.🍃
«ناضرة» شادابى ناشى از دريافت نعمت هاى فراوان است. چنانكه در جاى ديگر فرمود: «نضرة النعيم»
شايد مراد از «ناظرة» انتظار دريافت نعمت باشد. چنانكه در روايتى از امام رضا عليه السلام آمده است: «مشرقة تنتظر ثواب ربّها» آنان در انتظار پاداش پروردگارشان هستند.
گرچه اين آيه مى فرمايد: «الى ربّها ناظرة» مردم به سوى پروردگارشان نظر مى كنند. امّا بر اساس آيه اى كه مى فرمايد: «لا تدركه الابصار» ديدگان تو را در نيابند، خداوند با چشم سر ديده نمى شود و در قيامت مردم به لطف پروردگار نظر دارند.
«باسرة» به معناى گرفتگى چهره است.
«فاقرة» از «فقار» به معناى ستون فقرات است. فقير نيز از همين ريشه و به معناى كسى است كه به خاطر نادارى گويا ستون فقراتش شكسته است. مراد از فاقره كمرشكن است.
📌 پیام ها
🌿 سؤال و پرسش روانكاوى لازم دارد؛ زير سؤال بردن قيامت به خاطر دلبستگى به دنياست. «يسئل ايّان يوم القيامة...كلاّ بل تحبّون العاجلة»
🌿 علاقه به دنيا زمانى بد و قابل سرزنش است كه يا شديد باشد: «لحبّ الخير لشديد» و يا ملازم رها كردن قيامت باشد. «تحبّون العاجلة و تذرون الآخرة»
🌿 علاقه به دنيا بسترى براى انكار معاد است. «تحبّون العاجلة و تذرون الآخرة»
🌿 دنيا زودگذر است. گويا دنيا براى به آخر رسيدن عجله دارد و به سرعت سپرى مى شود. «تحبّون العاجلة»
🌿 يك دل، دو دوستى برنمى دارد. «تحبّون العاجلة و تذرون الآخرة»
🌿 انسان از عَجَل آفريده شده: «خلق الانسان من عجل»، اگر با عقل و وحى خود را مهار نكند، تنها به فكر دنياى عاجل است. «تحبّون العاجلة»
🌿 يكى از شيوه هاى تربيت مقايسه بين كفر و پاداش است: «وجوه يومئذ ناضرة - وجوهٌ يومئذ باسرة»
🌿 مسايل روحى و روانى در چهره انسان اثر مى گذارند. رنگ رخساره خبر مى دهد از سّر ضمير. «وجوهٌ يومئذ ناضرة - وجوهٌ يومئذ باسرة»
🌿 كسانى كه در دنيا تنها خداوند را عبادت كردند: «فادعوا اللّه مخلصين»، تنها به او توكّل كردند: «عليه توكّلنا»، تنها نسبت به او خاشع بودند و از احدى نهراسيدند: «لا يخشون احداً»، تنها از او كمك خواستند: «ايّاك نستعين» و...، در آن روز نيز تنها به او نظر دارند. «الى ربّها ناظرة»
🌿 دلبستگى به دنيا و رها كردن آخرت سبب اندوه و گرفتگى چهره در قيامت است. «تحبّون العاجلة... وجوهٌ يومئذ باسرة»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402