eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
2هزار دنبال‌کننده
105 عکس
14 ویدیو
108 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۱ تا ۴ سوره اللیل 🕊 🍃 وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَي (۱)🍃 🍃وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّي (۲)🍃 🍃وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنثَي (۳)🍃 🍃إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّي (۴)🍃 ترجمه : 🍃 به شب سوگند، آنگاه كه (زمين را در پرده ى سياه) فرو پوشاند.🍃 🍃به روز سوگند، آنگاه كه روشن شود.🍃 🍃سوگند به آن كس كه نر و ماده را آفريد.🍃 🍃همانا تلاش هاى شما پراكنده است.🍃 در حديث مى خوانيم: خداوند به هر چه از مخلوقاتش كه بخواهد، حق دارد سوگند ياد كند ولى مردم بايد تنها به خدا سوگند ياد نمايند. «شتّى » جمع «شتيت» به معناى متفرّق است. سوگند، تنها براى تفاوت سعى ها نيست، زيرا كه اين تفاوت بر همه روش است، بلكه سوگند به خاطر نتايج و آثار متفاوت كارها است. سايه ى شب يك نعمت بزرگ است كه در آن تعديل حرارت، آسايش جسم، آرامش روح و نيايش هاى خالصانه انجام مى گيرد. 📌 پیام ها 🌿 زمان، امرى مقدّس و قابل سوگند است. «واليل اذا يغشى » 🌿 هم به نشانه هاى آفاقى توجه كنيد، «والّيل... والنهار» هم به نشانه هاى انفسى. «و ما خلق الذكر و الانثى» 🌿 نظام زوجيّت در حيوان و انسان، نشانه قدرت و حكمت خداوند است. «ما خلق الذكر و الانثى» 🌿 تفاوت مهر يا قهر خداوند حكيمانه و عادلانه است نه گزاف، زيرا تلاشهاى شما انسانها گوناگون است. «ان سيعكم لشتّى » 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۵ تا ۱۱ سوره اللیل 🕊 🍃 فَأَمَّا مَن أَعْطَي وَاتَّقَي (۵)🍃 🍃وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَي (۶)🍃 🍃فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَي (۷)🍃 🍃وَأَمَّا مَن بَخِلَ وَاسْتَغْنَي (۸)🍃 🍃وَكَذَّبَ بِالْحُسْنَي (۹)🍃 🍃فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَي (۱۰)🍃 🍃وَمَا يُغْنِي عَنْهُ مَالُهُ إِذَا تَرَدَّي (۱۱)🍃 ترجمه : 🍃 امّا آن كه انفاق كرد و پروا داشت🍃 🍃و پاداش نيك (روز جزا) را تصديق كرد.🍃 🍃به زودى ما او را براى پيمودن بهترين راه آماده خواهيم كرد.🍃 🍃ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بى نياز پنداشت.🍃 🍃و پاداش نيك (روز جزا) را تكذيب نمود.🍃 🍃پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت.🍃 🍃و چون هلاك شد، دارايى اش براى او كارساز نخواهد بود.🍃 شايد مراد از عطاى همراه با تقوا، اين باشد كه عطا با نيّت خالص و بدون منت، آن هم از مال حلال و در مسير خدا باشد كه تمام اين امور در كلمه تقوا جمع است. «اعطى واتقى » اگر خداوند براى برخى راه خير را باز مى كند، «فسنيسّره لليسرى» و براى برخى راه شر را «فسنيسّره لليسرى » به خاطر تفاوت تلاش خود انسان ها است. «انّ سعيكم لشتّى» در خانه شخصى ثروتمند درختى بود كه كودكان همسايه هنگامى كه ميوه آن درخت به زمين مى ريخت، آن را برگرفته و مى خوردند ولى صاحب درخت، ميوه را از دهان اطفال مى گرفت. پدر اطفال مسئله را به پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله گزارش داد. حضرت نزد صاحب خانه رفته و پيشنهاد كردند درخت را در برابر درختى در بهشت به من بفروش. آن مرد جواب رد به پيامبر داد و گفت: دنياى نقد را به آخرت نسيه نمى فروشم. پيامبر برگشت. يكى از ياران پرسيد: آيا اگر من آن درخت را بگيرم و با من نيز چنين معامله اى مى كنيد؟ حضرت فرمود: آرى. آن شخص توانست با بهايى چندين و چند برابر، درخت را خريدارى كند و در اختيار پيامبر گذارد. آن حضرت به نزد آن خانواده فقير آمده و درخت را به آنها بخشيد. در اين هنگام آيات اين سوره نازل شد. «فامّا من اعطى و اتقى و صدق بالحسنى...» هر كس گام اول سخاوت را بر اساس ايمان به معاد و تقوا بردارد، خدا ظرفيّت و شرايط روحى او را براى كارها هموار مى كند و روح او را با كار خير مأنوس مى گرداند، تجربه و تعقل و كاردانى او را بالا مى برد، الهام و ابتكار به او مى دهد، پذيرش مردمى و اجتماعى او را زياد مى كند و راه هاى جديدى را براى كار خير پيش پاى او مى گذارد كه همه اينها مصداق «فسنيسّره للعسرى» است. نكته لطيف آن است كه قرآن مى فرمايد: او را براى آسان ترين راه آماده مى كنيم «فسنيسّره لليسرى» و نفرمود: كار را براى او آسان مى كنيم. «سنيسر له اليسرى» و فرق است ميان آنكه انسان روان باشد يا كارش روان باشد. انسان مى تواند با توكل و دعا و اتصال به قدرت بى نهايت آسان داراى چنان سكينه و سعه صدر شود كه هر كارى را به راحتى بپذيرد و انجام هر كار خير براى او آسان باشد. در تاريخ كربلا مى خوانيم كه همين كه زينب كبرى بدن قطعه قطعه امام حسين عليه السلام را ديد گفت: «ربّنا تقبّل منّا هذا القليل» پروردگارا اين شهيد در نزد عظمت تو كوچك است او را بپذير! آرى ايمان و تقوا انسان را در برابر هر حادثه بيمه كرده و كار روان و آسان مى كند. «فسنيسّره لليسرى » مراد از كلمه «يُسرى» و «عُسرى» كه در قالب مؤنث آمده است، كارها يا راه هاى آسان و مشكل است. آنچه مهم است، اصل بخشش است، نوع و مقدار آن در مرحله بعد است. عطا گاهى كم است، گاهى زياد، گاهى از مال است و گاهى از مقام و آبرو. كلمه ى «حُسنى» يا مصدر است مثل رُجعى و يا مؤنث احسن است. امام باقر عليه السلام در تفسير آيه «و امّا مَن اعطى و اتّقى و صدّق بالحسنى فسنيسّره لليسرى» فرمودند: «لا يريد شيئا من الخير الاّ يسّره اللّه له» چيزى را اراده نمى كند مگر آنكه خداوند انجام آن را براى او آسان مى كند. و در تفسير آيه «و امّا من بخل واستغنى و كذّب بالحسنى فسنيسّره للعسرى» فرمودند: «لا يريد شيئا من الشرّ الاّ يسّره اللّه له» درباره انجام دادن هيچ شرى تصميم نمى گيرد مگر آنكه خداوند انجام آن شر را براى او آسان كرده و مرتكب مى شود. 📌 پیام ها 🌿 شيوه تبليغ صحيح اين است كه بعد از كليات، نمونه ها و مصاديق بيان شود. «انّ سعيكم لشتّى فامّا مَن اعطى » 🌿 عطا همراه با تقواكار ساز است. «اعطى واتقى » 🌿 عطا بايد بدون ريا و غرور و منت و آزار باشد.«اعطى و اتقى ...» 🌿 آنچه عطا مى كنيد مهم نيست، چگونه و با چه انگيزه و حالت عطا كردن مهم است. «اعطى و اتقى» 🌿 شرط پذيرفته شدن عطا، تقواست. «اعطى و اتقى» (وگرنه عطاى مال حرام يا با نيّت غير خالص اجرى ندارد، زيرا «انّما يتقبّل اللّه من المتّقين») 🌿 آخرت، بهتر از دنيا است. «الحُسنى » 🌿 كسى مى تواند به عطاى خود رنگ الهى داده و اهل پروا باشد كه به معاد ايمان داشته باشد. «و صدق بالحُسنى » (قرآن به وعده هاى قيامت حُسنى گفته است. «كُلاً وعد اللّه الحُسنى»)
🌿 ايمان به قيامت، شرط پذيرفته شدن عمل است. «و صدق بالحسنى » 🌿 بخل و مغرور شدن به مال، نشانه بى تقوايى است. «من بخل واستغنى » 🌿 گشايش يا گره خوردن كارهاى انسان، نتيجه سخاوت يا بخل انسان نسبت به ديگران است. «اعطى... لليسرى، بخل... للعسرى» 🌿 نيكى، نيكى مى آورد و شر، شر. «اعطى واتقى... فسنيسره لليسرى - بخل واستغنى... فسنيسره للعسرى» 🌿 پاداش و كيفر الهى متناسب با رفتار انسانهاست، اگر گره از كار فقرا باز كنيم، خداوند گره از كار ما باز مى كند. «فسنيسره لليسرى » و اگر فقرا را در عُسرت گزاريم، خداوند هم عسرت را پيش پاى ما مى گذارد. «فسنيسره للعسرى» 🌿 اهل بخل بدانند كه ثروت نجات دهنده نيست. «و مايغنى عنه ماله اذا تردّى » 🌿 نتيجه بخل سقوط است، سقوط از انسانيّت و كمال و سقوط از چشم مردم همراه با سقوط در دوزخ و محروم شدن از درجات اخروى. «اذا تردّى» 🌿 گاهى منشأ بخل امروز، به خاطر ترس از فقر در آينده است. «بَخل واستغنى » (چنانكه در آيه ۲۶۷ و ۲۶۸ سوره بقره در كنار دستور انفاق مى فرمايد: اين شيطان است كه شما را از فقر آينده مى ترساند. «انفقوا... الشيطان يعدكم الفقر») 🌿 گاهى سرچشمه بخل، مغرور شدن به دنيا و احساس بى نيازى نسبت به وعده هاى بهشتى است. «بخل و استغنى » 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا