🕊 تفسیر آیه ۶ و ۷ سوره بینه 🕊
🍃 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُوْلَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ (۶)🍃
🍃 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ (۷)🍃
ترجمه :
🍃 همانا كسانى از اهل كتاب و مشركان كه كافر شدند، در آتش دوزخند، در آن جاودانه اند. آنانند بدترين مخلوقات.🍃
🍃 بى شك كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند آنانند خود بهترين مخلوقات.🍃
كلمه «بَريّة» يا از «بَرى » به معناى خاك و مراد از آن تمام خاكيان از جمله بشر است و يا از «بَرَءَ» به معناى خلق است و «بَريّة» بر وزن فعيلة به معناى مفعولة يعنى مخلوقات است.
در رواياتى از شيعه و سنى نقل شده كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله به علىّ بن ابيطالب فرمودند: تو و ياران تو خير البريّة هستيد.
مشابه اين آيه، در جاى ديگر قرآن چنين آمده است: «انّ شرّ الدّوابّ عند اللّه الصُمّ البُكم الّذين لايعقلون»
دليل بدترين بودن انسان آن است كه رسول و كتاب به سراغش آمده و او حقيقت را مى فهمد ولى به خاطر غرور و تكبر لجاجت مى كند. «كفروا من اهل الكتاب... هم شرّ البريّة»
📌 پیام ها
🌿 كسى كه اسلام را نپذيرد، خواه مشرك باشد، خواه اهل كتاب، كافر است. «انّ الّذين كفروا من اهل الكتاب و المشركين»
🌿 سرنوشت اهل كتاب و مشركان يكى است. «اهل الكتاب و المشركين فى نار جهنم»
🌿 گل سر سبد هستى يعنى انسان، به خاطر پشت پا زدن به منطق و بيّنه، بدترين مخلوقات مى شود. «شرّ البريّة»
🌿 انسان با انتخاب خود جايگاه خود را تعيين مى كند، يا شرّ البريّه و جهنمى، يا خير البريّه و بهشتى. «كفروا... شرّ البريّة... آمنوا... خير البريّة»
🌿 مقايسه ميان كفر و ايمان و پايان كار آنان، بهترين نوع روشنگرى است. «شرّ البريّة - خير البريّة»
🌿 رشد يا سقوط ديگر موجودات، محدود است ولى رشد و سقوط انسان، بى نهايت است. «شرّ البريّة - خير البريّة» (انسان در اثر ايمان و عمل صالح مى تواند حتى از فرشتگان برتر باشد.)
🌿 بهترين شدن در گرو ايمان است و بدترين ها اهل كفرند. (در كلمه «هُم» معناى انحصار است) «اولئك هم شرّ البريّة... هم خير البريّة»
🌿 ايمان به شرطى ثمربخش است كه همراه با عمل صالح باشد «آمنوا و عملوا الصالحات» (ولى كفر به تنهايى سبب دوزخ است.)
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۸ سوره بینه 🕊
🍃 جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ🍃
ترجمه :
🍃 پاداش آن گروه در نزد پروردگارشان، باغهاى جاودانه اى است كه زير آن نهرها جارى است. (آنان) براى هميشه در بهشت جاودانه اند، خدا از آنان راضى است و آنان نيز از او راضى. اين مقام مخصوص كسى است كه از پروردگارش خشيت دارد.🍃
«خَشيت» به آن خوفى گفته مى شود كه بر اساس تعظيم و عظمت باشد.
اين آيه مى فرمايد: بهشت مخصوص اهل خشيت است. «ذلك لمن خشى ربّه» و آيه اى ديگر مى فرمايد: تنها علما اهل خشيت هستند: «انّما يخشى اللّه من عباده العلماء» پس بهشت مخصوص علما است.
از طرفى مى دانيم كه تمام علما و دانشمندان اهل بهشت نيستند. زيرا قرآن بسيارى از دوزخيان را كسانى مى داند كه بعد از علم و آگاهى گمراه شدند: «اضلّه اللّه على علم» و همچنين تمام بى سوادان دوزخى نيستند.
پس آن علمى كه سبب خشيت مى شود اين علم اصطلاحى نيست، بلكه مراد يك فهم طبيعى و الهى است كه سبب نورانيّت دل شود.
📌 پیام ها
🌿 بهشت جسم، باغ و نهر و بهشت روح، رضاى خداوند است. «جنّات عدن... رضى اللّه عنهم»
🌿 خشيت الهى، سرچشمه عمل به دستورات الهى است. «آمنوا و عملوا الصالحات... جزاؤهم... جنّات... ذلك لمن خشى ربّه»
🌿 جاودانگى بهشت براى مؤمنان قطعى است. (كلمات «عدن»، «خالدين» و «ابداً» همه بيانگر قطعى بودن خلود است.) «جنّات عدن... خالدين فيها ابداً»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر سوره بینه به صورت متن 🕊
🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️
🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊