eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
105 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 واقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَ لاَ تُقَاتلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى يُقاَتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِنْ قاَتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذَلِكَ جَزَآءُ الْكاَفِرِين (191) فإن انتهوا فإن الله غفور رحيم (192) َ 🍀 ترجمه:و آنها را هركجا یافتید بكشید و از (مكّه) همان جایى كه شما را بیرون كردند، آنها را بیرون كنید و فتنه (شرک و شكنجه) از قتل بدتر است. و نزد مسجدالحرام با آنها جنگ نكنید، مگر آنكه آنها در آنجا با شما بجنگند، پس اگر با شما جنگ كردند، آنها را به قتل برسانید چنین است جزاى كافران (191) پس اگر دست کشیدند همانا خداوند آمرزنده ی مهربان است(192) 🌷 :هر کجا آنها را یافتید 🌷 :دست کشیدند 🔴 در ابتدای اسلام مسلمانان را شکنجه می دادند و دست به قتل و جنایت مسلمانان می زدند از جمله جنایت های که مرتکب شدند قتل خانواده عمار یاسر و اولین زن شهید اسلام سمیه بود و را از شهر مکه بیرون کردند در این اخراج مسلمانان حتی نتوانستند چیزی از اموال خود را با خود ببرند و مسلمانان راهی یثرب شدند یثرب نامش بعدها مدینه شد خلاصه پس از سال ها هجران و دوری از دیار خود به همراه پیامبر اسلام راهی مکه شدند اکنون خداوند دستور می دهد (و اقتلوهم حیث ثقفتموهم و أخرجوهم من حيث أخرجوكم:و آنها را هر کجا یافتید بکشید و از همان جایی که شما را بیرون کردند بیرون کنید) چرا مسلمانان باید آنها را بکشند به دلیل اینکه مشركان هر جنایت و شکنجه ای که می توانستند بر سر مسلمانان آوردند و علاوه بر آن ترویج شرک می کنند که بدتر از قتل است و همچنین تحمل شکنجه بسیار سخت است زیرا انسان در شکنجه عذاب های پی در پی می بیند و شکنجه از قتل بدتر است و (و الفتنة أشد من القتل:فتنه از قتل شديدتر است) منظور از فتنه شرک و شکنجه است 🔴 پس شما نباید در مبارزه و جنگ با آنها سستى نشان دهید. بعد قرآن می فرماید نزد با آنها جنگ نکنید ، مگر آنکه آنها در آنجا با شما بجنگند ، پس اگر با شما جنگ کردند ، آنها را به قتل برسانید چنین است جزای کافران. ما در آیه قبل بیان کردیم که اسلام آغاز گر هیچ جنگی نبوده است ولی این مشركان و کافران بودند که مسلمانان را شکنجه می دادند و به قتل می رساندند و را از دیار خود بیرون می کردند و اموال آنها را غارت می کردند و ترویج شرک و بت پرستی می کردند الآن باید به سزای عمل خود برسند ولی خداوند مهربان و آمرزنده 🔴 در آیه بعدی می فرماید فإن انتهوا فإن الله غفور رحيم:پس اگر دست کشیدند همانا خداوند آمرزنده و مهربان است یعنی اگر از جنایت ، شکنجه ، جنگ و شرک دست کشیدند و ایمان آوردند دیگر حق کشتن و جنگ با آنها را ندارید و آنها را به خاطر کارهای قبل سرزنش نکنید زیرا آمرزنده ى مهربان است این بیان این مطلب است که اسلام دین مهربانی و رحمت است حتی کافران و مشرکان را با آن همه جنایت و شکنجه و فتنه که مرتکب شدند راه بازگشت قرار می دهد. اما متأسفانه دشمنان گاهی شبهاتی ایجاد می کنند که اسلام دین جنگ است در حالی که اسلام آغاز گر هیچ جنگی نبوده و وقتی دشمن حمله و جنایت می کند باید دفاع کرد و با او جنگید. با این وجود اسلام همیشه راه آمرزش و توبه را بر روی همه باز گذاشته است حتی مشرکان و کافران با آن همه جنایت را می بخشد به شرطی که دیگر دست به جنایت و شکنجه و قتل مسلمانان نزنند و فتنه ایجاد نکنند. دین و دین حضرت محمد مصطفى صلى الله علیه و آله و سلم از راه قلب ها وارد می شود. 🔹پيام های آیه191و192سوره بقره ✅ به مثل و خشونت با دشمن در مواردى لازم است. مشركان مسلمانان را شكنجه و به قتل می رساندند و آنها را از دیار خود بیرون کردند باید جزای کار خود ببینند «واقتلوهم» ✅ ، تنها جبهه و جنگ نیست. «و اقتلوهم حیث ثقفتموهم» ✅ ، از حقوق انسانى مورد پذیرش ادیان است. «اخرجوكم» ✅ و مقدّس است، امّا خون مسلمانان مقدّس تر«لا تقاتلوهم عند المسجد الحرام حتّى یقاتلوكم» ✅ همانگونه كه در اصلِ جنگ نباید شما پیش دستى كنید، در شكستن مقدّسات هم نباید شما پیش دستى نمائید. «حتى یقاتلوكم» ✅ راه بازگشت و توبه را حتی برای کافران و مشرکان را باز گذاشته است. ✅ اگر و دست از فتنه و جنگ برداشته یا به دین اسلام ایمان آوردند ، آنان را به کارهای قبل ملامت نکنید. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَقاَتِلُوهُمْ حَتَّى‏ لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الْدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهُواْ فَلاَ عُدْوَانَ إلّاَ عَلَى الْظَّالِمِينَ ‏ ترجمه:و با آنها بجنگید تا فتنه (بت ‏پرستى وسلب آزادى از مردم،) باقى نماند ودین، تنها از آنِ خدا شود. پس اگر دست برداشتند، تعدّى جز بر ظالمان روا نیست. 🌷 :دست برداشتند 🌷 :تعدی کردن ، دست درازی کردن 🔴 قبل از مطالعه این آیه ابتدا باید آیات 190تا192 را مطالعه بفرمایید زیرا دنباله هم هستند. هدف اسلام از جنگ، كشور گشایى و كسب غنائم یا انتقام گیرى نیست، بلكه غرض از جنگ در اسلام، دفاع از مظلومان و از بین بردن و شرک و بت پرستی است. در آیات قبل گفتیم اسلام آغاز گر جنگ نیست و این مشرکان بودند که مسلمانان را شکنجه و به قتل می رساندند و آنها را از مکه و از منزل خود بیرون کردند. به معناى شرک، كفر، آزمایش و شكنجه آمده است. در این آیه مى ‏فرماید: اگر مشركان دست از فتنه و جنایت و شکنجه برداشتند، دیگر با آنها دشمنى و جنگ نخواهد شد. زیرا برخورد نظامى تنها با و متجاوزان است. 🔹پيام های آیه 193 سوره بقره 🔹 ✅ هدف از در اسلام، برچیدن شرک و فتنه و ظلم و ستم است و استقرار دین و قانون خداست. «حتى لا تكون فتنة» ✅ ، قبل از بازسازى است. ابتدا فتنه برداشته شود تا بعد دین الهى مستقر گردد. اوّل كفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا. «حتى لاتكون فتنة و یكون الدین للّه» ✅ راه برگشت و بر هیچ كس و در هیچ شرایطى بسته نیست. حتّى دشمن سرسخت نیز اگر تغییر مسیر دهد، خداوند او را مورد عفو قرار مى‏دهد. «فان انتهوا فلا عدوان...» ✅ در آیه‏ ى قبل نسبت به گناه كفّار مطرح شده است؛ «فانّ اللّه غفور رحیم» در این آیه به مردم سفارش مى ‏كند كه در صورت دست برداشتن دشمن از جنگ، شما هم از جنگ صرف نظر كنید. «فلاعدوان» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالْشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ 🍀 ترجمه:ماه حرام در برابر ماه حرام و حرمتها را قصاص است وهركسی به شما تعدی كرد، به مانند آن تعدی، بر او تعدى كنید و از خدا بپرهیزید (كه زیاده روى نكنید) و بدانید كه خداوند با پرهیزگاران است. 🔴 قبل از در میان عرب، هر سال چهار ماه احترام خاصّى داشت كه در آن ماه ها جنگ، ممنوع بود، سه ماه آنها پى درپى كه عبارتند از ذى القعده، ذى الحجّه و محرم، و یكى هم ماه رجب كه جداست. اسلام این سنّت را پذیرفت و در هر سال چهار ماه را آتش بس اعلام نمود، ولى همیشه در كمین است تا از فرصت ها سوء استفاده كند و چه بسا با خود فكر كند كه چون مسلمانان در این ماه ها موظف به رعایت آتش بس هستند، پس به آنها حمله كنیم. 🔴 این آیه مى فرماید: اگر مخالفان شما در این چهار ماه به شما هجوم آوردند، شما نیز در برابرشان بایستید و در همان ماه ها با آنان بجنگید و ماه حرام را در برابر ماه قرار دهید. زیرا حرمت خون مسلمانان و حفظ نظام اسلامى از حرمت این ماه ها بیشتر است، و هركسی حرمت ها را شكست باید مورد قصاص قرار گیرد. سپس به عنوان یك قانون كلّى مى‌فرماید: هركسی به شما تجاوز كرد، به همان مقدار به او تعدّى كنید. و تقوا داشته باشید و بیش از مقدار لازم نكنید و بدانید كه خداوند با متّقین است. صاحب مجمع البیان در ذیل آیه مى گوید: در مورد غصب نیز مى‌توان با استدلال به این آیه تقاص كرد، یعنى از مال غاصب تقاص نمود. 🔹 پيام های آیه 194 سوره بقره🔹 ✅ همه ى زمانها یكسان نیستند، حرمت بعضى ماه ها باید حفظ شود. «الشهر الحرام» ✅ در بن بست وجود ندارد. حفظ اسلام و جان مسلمان ها بر حفظ احترام مكانها و زمانها مقدّم است. «فمن اعتدى علیكم فاعتدوا علیه» ✅ ، دین تجاوز و تعدّى نیست، ولى تعدّى و تجاوز دیگران را نیز نمى پذیرد. «فمن اعتدى علیكم فاعتدوا علیه» ✅ حتّى در برخورد با ، عادل باشیم. «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدى علیكم» ✅ سیستم قانون گذارى باید به نحوى باشد كه موجب یأس مسلمین وجرأت نگردد واصل مقابله به مثل به همین خاطر است. «فاعتدوا... بمثل ما اعتدى» ✅ رعایت حتّى به هنگام جنگ، از اصول تربیتى اسلام است. «اتّقوا اللّه» ✅ اگر در از مرز عدالت خارج نشوید، از امدادهاى الهى نیز برخوردار خواهید بود. و گمان نكنید عدالت و تقوا پیروزى شما را به تأخیر مى‌اندازد. «بمثل ما اعتدى... واتقوا... و اعلموا ان اللَّه مع المتّقین» ‌ @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 195 سوره بقره 🌸 وَأَنْفِقُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى الْتَّهْلُكَةِ وَ أَحْسِنُواْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الُْمحْسِنِينَ 🍀 ترجمه:و در راه خدا انفاق كنید و خود را به دست خود به هلاكت نیاندازید. و نیكى كنید كه خداوند نیكوكاران را دوست مى دارد. 🔴 آیات 190تا195 سوره بقره، مسلمانان را به دفاع از و مقابله با كفّار فراخواند، این آیه پایان آن را با انفاق و احسان تمام كرده است. خودكشى وضرر به نفس، قطعى است كه از آیه استفاده مى شود. امّا شهادت طلبى در مواردى كه اساس اسلام در خطر باشد، افتادن در هلاکت نیست. این آیه در كنار سفارش به انفاق، مسلمانان را از هرگونه افراط و تفریط بازمى دارد. زیرا اگر ثروتمندان بخل ورزند و به فكر محرومان نباشند، اختلاف طبقاتى روز به روز توسعه پیدا كرده و عامل انفجار جامعه و نابودى آنان خواهد گردید. چنانكه اگر میانه روى در مراعات نشود و انسان هرچه را دارد به دیگران ببخشد، به دست خود، خود و خانواده اش را به هلاكت كشانده است. 🔴 در آیات دیگر نیز مسلمانان را به میانه روى در انفاق سفارش نموده و به پیامبرش مى فرماید: «ولا تجعل یدك مغلولة الى عنقك و لا تبسطها كل البسط» اى پیامبر! نه دست بسته باش كه چیزى نبخشى و نه آن چنان كه هر چه دارى یك جا ببخشى. امام صادق علیه السلام نیز در ذیل این آیه مى فرماید: انفاق شما، نباید در حدّى باشد كه دستِ خودتان خالى وبه بدبختى كشیده شوید. انسان علاقه دارد كه محبوب باشد، لذا قرآن از این فطرت استفاده كرده و مى فرماید: نیكى كن كه نیكوكاران محبوب هستند. 🔹 پيام های آیه 195 سوره بقره🔹 ✅ ، پشتوانه ى هر حركتى است. «انفقوا...» جهاد نیز بدون پشتوانه مالى و گذشت از برخى امكانات، امكان ندارد. اگر مردم به هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حقّ، اموال خود را به کار نگیرند، گرفتار شكست قطعى مى شوند. ✅ با ، خود و اموالتان را بیمه كنید. «انفقوا فى سبیل اللّه و لاتلقوا بایدیكم الى التهلكة» ✅ در جبهه و جنگ و كمک هاى مالى همه باید رنگ الهى داشته و براى رضاى خداوند باشد. «فى سبیل اللَّه» ✅ شدن، بهترین تشویق براى احسان است. «اناللّه یحبّ المحسنین» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْىِ وَلاَ تَحْلِقُواْ رُءُوسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْىُ مَحِلَّهُ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَّرِيضاً أَوْ بِهِ أَذًى مِّنْ رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّنْ صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذَآ أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْىِ فَمَنْ لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِى الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَنْ لَّمْ يَكُنْ أَهْلَهُ حَاضِرِى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَاب ِ 🍀 ترجمه:و حج وعمره را براى خدا به اتمام رسانید پس اگر محصور شدید (و موانعى مانند ترس از دشمن یا بیمارى اجازه نداد كه پس از احرام بستن، حج را كامل كنید) آنچه از قربانى فراهم است (ذبح كنید واز احرام خارج شوید.) وسرهاى خود را نتراشید تا قربانى به قربانگاه برسد و اگر كسى بیمار بود و یا ناراحتى در سر داشت باید كفّاره اى از قبیل روزه یا صدقه یا قربانى به جا آورد وچون (از بیمارى ویا دشمن) در امان شدید، پس هر كسی به دنبال عمره تمتّع، حج را آغاز كرده آنچه را از قربانى كه میسّر است (ذبح كند.) و هركسی كه قربانى نیافت، سه روز در ایام حج روزه بدارد و هفت روز به هنگامى كه بازگشتید، این ده روزِ كامل است. این براى كسى است كه خاندانش ساكن مسجد الحرام نباشند. و تقوای خداوند را پیشه کنید و بدانید كه او سخت كیفر است. 🌷 :به اتمام رسانید 🌷 :محصور شديد 🌷 :فراهم است 🌷 :تراشيدن سر 🌷 :نتراشيد 🌷 :سرهايتان 🌷 :كفاره 🌷 :عبادت در اينجا منظور قربانى است 🌷 :كيفر 🌺 در این آیه، كلیّات وگوشه اى از احكام حج و عمره آمده است، ولى تفصیل آن در روایات و فتاواى علما مى باشد. «حج» مناسكى است كه بنیانگذار آن حضرت ابراهیم علیه السلام بوده و در میان عرب از زمان آن حضرت متداول بوده و به فرمان خداوند این برنامه در اسلام نیز امضا شد و تا روز قیامت نیز خواهد بود. «عمره» به معناى زیارت است و هركس وارد مكّه شود باید با لباس احرام به زیارت كعبه و طواف آن برود. حج و عمره مثل اذان و اقامه، دو عمل مشابه هستند كه اندكى تفاوت دارند. «هَدى»، نام قربانى حج است. این آیه، عمره ى تمتّع را در كنار حج تمتّع آورده است؛ «فمن تمتّع بالعمرة الى الحج» حكم مسائل اضطرارى، محدود به زمان ضرورت است. ولذا بر خلاف موارد عادّى كه در سفر روزه جایز نیست، در این سفر در صورت عدم ذبح قربانى، روزه واجب است و آن هم باید در سه روز هفتم، هشتم و نهم ماه باشد، چرا كه روز دهم عید قربان است كه روزه ی آن حرام مى باشد. امامان معصوم در تفسیر جمله ى «اتمّوا الحج» فرمودند: حجِ تمام، حجى است كه در آن كلام زشت، گناه و نزاع نباشد و از محرّمات پرهیز شود. و انسان توفیق یابد امام زمان خود را ملاقات كند. 🔹 پيام های آیه 196 سوره بقره🔹 ✅ وظایف دینى را باید تمام و كمال به انجام رسانید. بعد از شروع اعمال حج، نمى توان آن را ناتمام و ناقص گذارد. «اتمّوا» ✅ در اعمال حج، قصد قربت و عبادت لازم است. به انگیزه ى جهانگردى و سیاحت نمى توان حج به جا آورد. «اتمّوا... للّه» ✅ احكام اسلام، در مقام سخت گیرى بر مردم نیست. تمام نمودن حج وعمره بر كسى كه از درون مریض یا از بیرون ترس دارد، واجب نیست. «فان اُحصرتم فما استیسر من الهدى» ✅ مكان در عبادات سهم دارد. «یبلغ الهدى محلّه» ✅ بیمارى سبب تخفیف در احكام است، نه تعطیل آن. لذا در حج، افراد معذور باید با روزه یا صدقه یا قربانى، وظایف خود را جبران كنند. «فمن كان منكم مریضاً او... ففدیة من صیام او صدقة او نسك» ✅ ملاک وجوب قربانى در حج، آسان و سهل بودن آن است. «فما استیسر من الهدى فمن لم یجد فصیام ثلاثة ایام...» ✅ قانون عمره و حج تمتّع، تنها براى حجاجى است كه ساكن مكّه نباشند، حج ساكنان مكّه نوع دیگرى است. «اتموا الحج و العمرة... ذلك لمن لم یكن اهله حاضرى المسجد الحرام» ✅ توجّه به كیفر الهى، زمینه ساز تقواست و تقوا، زمینه ساز انجام تكالیف. «واتمّوا الحج و العمرة... واتّقوا اللَّه واعلموا انّ اللَّه شدید العقاب» ✅ توّجه به تقوا، در انجام تمام فرمانهاى الهى مطرح است. «اتمّوا الحج... و اتّقوا اللّه» ✅ اعمال حج، قبل از اسلام به نحو دیگرى بوده است. لذا قرآن بر مراعات این تغییرات تأكید نموده است. «انّ اللّه شدید العقاب» ✅ براى كسانى كه در احكام حج تغییرى دهند، كیفر شدیدى است. «شدید العقاب» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَ لاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِى الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الْزَّادِ الْتَّقْوا‏ وَاتَّقُونِ يَأُوْلِى الْأَلْباَبِ ‏ 🍀ترجمه:حج ماههاى مشخصی است، پس هر كه در این ماه‏ها فریضه‏ ى حج را ادا كند، آمیزش و گناه وجدال در حج روا نیست و آنچه از كارهاى خیر انجام دهید خدا مى ‏داند. و زاد و توشه تهیه كنید كه البتّه بهترین زاد و توشه، تقوا است. اى خردمندان! تقوای من را پیشه کنید. 🌷 :ماه هاى مشخصى است 🌷 :واجب ، فريضه 🌷 :همبسترى و آمیزش 🌷 :گناه منظور دروغ و ناسزاگویی 🌷 : زاد و توشه تهیه کنید 🌷 :پرهیز از گناهان و محرمات 🌺 اعمال این آیه دو دسته هستند و می باشد عمره مستحب است که از ماه شوال و ذى‏‌القعده می توان انجام داد ولى زمان حج واجب ماه ذى‏ الحجّه است. البته کسانی که توانایی مالی و اقتصادی دارند و توانایی رفتن دارند باید به بروند و اگر افرادی توانایی مالی نداشته باشند حج واجب از آنها برداشته می شود. این آیه می فرماید بعضی کارها در حج نباید انجام شود مانند(فلا رفث) همبستری و آمیزش با همسر ممنوع است (و لا فسوق) و دروغ و ناسزا نباید گفته شود و گناه انجام نشود( و لا جدال في الحج) و جنگ و نزاع و جدال نباید انجام شود (و ما تفعلوا من خیر یعلمه الله) آنچه از کارهای خیر انجام می دهید خدا می داند. از پیرامون خود بهترین بهره را می برند و به ویژه اینکه اگر در حج قرار بگیرند از آن نهایت استفاده را می برند. و تزودوا فإن خير الزاد التقوا و اتقون يأولى الألباب : و زاد و توشه تهيه كنيد كه البته بهترين زاد و توشه ، تقوا است. اى خردمندان! تقواى من را پیشه کنید. 🔹 پيام های آیه197سوره بقره 🔹 ✅ در ، زمان نقش مهمّى دارد. ✅ محیط و فضاى با صفاى و مكّه را نباید با ارتكاب گناه و كدورت آلوده نمود. «لا رفث و لا فسوق و لا جدال فى الحج» ✅ اعتقاد و یقین به آگاهى ، رمز نشاط و امید در انجام وظائف است. «ما تفعلوا من خیر یعلمه اللَّه» ✅ در هر سفرى، زاد وتوشه لازم است، بهترین زاد وتوشه ‏ى سفر تقواست. «خیر الزّاد التّقوى» ✅ پرهیزكارى نشانه ‏ى خردمندى است. «واتّقون یا اولى الالباب» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 198 سوره بقره 🌸 لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُواْ فَضْلاً مِنْ رَّبِّكُمْ فَإِذَآ أَفَضْتُمْ مِّنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعِرِ الْحَرَامِ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ مِّنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْضَّآلِّينَ 🍀ترجمه:گناهى بر شما نیست كه به سراغ فضل پروردگارتان بروید. پس چون از عرفات كوچ كردید، خدا را در مشعرالحرام یاد كنید، و او را یاد كنید به خاطر اینکه شما را هدایت کرد در حالی که قبل از آن از گمراهان بودید. 🌷 : در اینجا یعنی گناه 🌷 :كوچ کردید یعنی تعداد زیادی در یک مکان جمع می شوند و سپس به صورت دسته جمعی حرکت می کنند 🌷 :گمراهان 🌺 در دوران قبل از ، مشرکین کار و تجارت را در روزهای حج ممنوع می دانستند و آن را گناه می دانستند ولی قرآن می فرماید: لیس علیکم جناح أن تبتغوا فضلا من ربكم:گناهی بر شما نیست که به سراغ فضل پروردگارتان بروید. منظور از فضل در اين آیه روزی و کار و منفعت های مالی است. این یعنی دین اسلام در کنار اعمال عبادی مثل حج ، به زندگی مادی و کسب در آمد نیز توجه دارد. فإذا أفضتم من عرفات فاذكروا الله عند المشعر الحرام : پس هنگامی که از عرفات کوچ کردید خدا را در مشعر الحرام یاد کنید. 🌺 نام سرزمینى است در بیست كیلومترى مكّه كه بر زائران خانه خدا واجب است از ظهر روز نهم ذى الحجة تا غروب در آنجا بمانند و اگر قبل از غروب از آنجا خارج شوند باید یک شتر کفاره دهند. واژه ى «عرفات» از «معرفت» به معناى محلّ شناخت است. در آنجا آدم و حوا علیهما السلام به اشتباه خود که خوردن میوه از درخت بود اعتراف و توبه كردند. به فرموده امام صادق و امام باقر علیهما السلام جبرئیل در این مكان به حضرت ابراهیم گفت: وظایف خود را بشناس و فراگیر. در حدیث مى خوانیم: حضرت مهدى علیه السلام هر سال در عرفات حضور دارند. زمین عرفات خاطراتى از ناله ها و اشك هاى اولیاى خدا دارد. در روایات مى خوانیم: غروب عرفه، خداوند تمام گناهان زائران خانه خود را مى بخشد. وبراى روز عرفه دعاهاى خاصّى از امام حسین و امام سجاد علیهما السلام نقل شده است. 🌺 :مسلمانان بعد از سرزمین عرفات به صورت دسته جمعی به طرف سرزمین مشعر الحرام حرکت می کنند. یعنی سرزمینی که در آنجا انسان به شعور و آگاهی می رسد. هم یعنی این سرزمین دارای حرمت و احترام است. و أذكروه کم هداكم و إن كنتم من قبله لمن الضآلین: و او را یاد کنید به خاطر اینکه شما را هدایت کرد در حالی که قبل از آن از گمراهان بودید. 🔹پيام های آیه 198 سوره بقره 🔹 ✅ گروهى فكر مى كردند دین امرى یك بُعدى و یک عبادت خشک است، اسلام این تفكّر را ردّ مى كند. در اسلام در کنار عبادت کار و تجارت هم اهمیت دارد. «لیس علیكم جناح» ✅ ، فضل الهى است. قرآن به جاى واژه «كسب»، كلمه ى «فضل» را به كار برده تا بگوید: درآمد حلال فضل الهى است. «فضلا من ربّكم» ✅ اگرچه تلاش وطلب از شماست؛ «تبتغوا»امّا رزق، فضل خداوند است. «فضلاً من ربّكم» ✅ ، از شئون ربوبیّت الهى است. «فضلاً من ربّكم» ✅ انجام باید طبق دستور باشد. «واذكروه كما هداكم» ✅ توجّه به توفیق الهى از یک سو و خطاها و گناهان گذشته ى خود از طرف دیگر، و انسان را به الطاف خداوند زیاد مى‌كند. «هداكم و ان كنتم من قبله لمن الضالین» ✅ سابقه خودتان را فراموش نكنید، او بود كه شما را كرد. «ان كنتم من قبله لمن الضّالین» ‌ @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 ثُمَّ أَفِيضُواْ مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ الْنَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيم ٌ 🍀 ترجمه:سپس از همانجا كه مردم كوچ مى كنند، كوچ كنید و از خداوند طلب آمرزش نمایید كه همانا خداوند آمرزنده ى مهربان است. 🌷 :کوچ کنید ، حرکت دسته جمعی پس از توقف در مکانی 🌷 :از همان جا 🌷 :یعنی طلب آمرزش 🌷 :آمرزنده 🌷 :مهربان 🌺 در روایات آمده که قبیله قریش در جاهلیت می گفتند:ما نباید در مراسم به عرفات برویم زیرا عرفات از حرم مکه بیرون است. قرآن در این آیه به مسلمانان دستور داد همه با هم در عرفات توقف کنند و از آنجا همگی به سوی مشعر الحرام و از آنجا به سوی سرزمین منا کوچ کنند. (ثم أفيضوا من حيث أفاض الناس:سپس از همان جا که مردم کوچ می کنند ، کوچ کنید) در حج انسان از كفش، كلاه، لباس، همسر ومسكن خود مى گذرد و قطره اى مى شود كه به دریا ملحق شده است. و ذكر خداوند، بهترین اعمال عرفات و مشعر است. گرچه در این سرزمینها اصل توقف، شرط است و هیچ عمل دیگرى واجب نیست، امّا در این آیات، ما را به ذكر خدا و یاد سوابق پرخطا و اشتباه خود و طلب آمرزش درباره گذشته ى خویش دعوت مى كند. مگر مى توان در سرزمینى كه اولیاى خدا اشک ریخته اند بى تفاوت نشست.(و استغفروا الله إن الله غفور رحيم:و از خداوند طلب آمرزش کنید که همانا خداوند آمرزنده مهربان است) 🔹پيام های آیه 199 سوره بقره 🔹 ✅ ، تحت هر نام وعنوانى، ممنوع است. «افیضوا من حیث افاض النّاس» ✅ حركت دسته جمعى، دارد. «افیضوا من حیث افاض الناس» ✅ هرگز مأیوس نشویم، گذشته ها هرچه باشد چاره ساز است. زیرا او غفور و رحیم است. «واستغفروا انّ اللَّه غفور رحیم» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
سالروز رحلت بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران ، حضرت امام خمینی رحمة الله عليه تسلیت باد
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ ءَاَبآءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْراً فَمِنَ الْنَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فِي الْدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِى الْأَخِرةِ مِنْ خَلاَق ٍ‏ 🍀 ترجمه:پس هنگامی که مناسك (حج) خود را انجام دادید، خدا را یاد كنید، همانگونه كه پدران خویش را یاد مى‏كنید، بلكه بیشتر و بهتر از آن. پس بعضى از مردم كسانى هستند كه مى‏ گویند: خداوندا! به ما در دنیا عطا كن. آنان در آخرت بهره‏ اى ندارند. 🌺 در تفاسیر آمده گروهى از اهل مكّه، بعد از پایان مراسم در محلّى اجتماع كرده و با یاد كردن پدران و نیاكان خود به آنان افتخار و مباهات مى‏ كردند که این آیه نازل شد (فإذا قضيتم مناسككم فاذكروا الله كذكركم ءابآءكم أو أشد ذكرا) دستور مى‏ دهد به جاى تفاخر به پدران و نیاكان، خدا را یاد كنید و از نعمت‏ها و توفیقات او سخن بگویید و در این كار جدّى‏ تر باشید. یاد هر كس یا هر چیز، نشانه‏ ى آن بر فكر انسان است. 🌺كسى كه یاد را دارد و به آنان افتخار مى ‏كند، فكر و فرهنگ آنان را پذیرفته است و این یادكرد مى ‏تواند فرهنگ جاهلى را بر جامعه حاكم كند. به همین دلیل حضرت موسى گفت: من گوساله طلائى و پر قیمت سامرى را آتش مى‏ زنم و خاكسترش را به دریا مى‏ریزم. زیرا تماشاى آن، فرهنگ و تفكّر شرك را در انسان زنده مى ‏كند. گروهی در بهترین مکان ها تنها دعای آنها رسیدن به مادی است (فمن الناس من یقول ربنا ءاتنا في الدنيا و ما له في الأخرة من خلاق:بعضى از مردم کسانی هستند که می گویند خداوندا به ما در دنیا عطا کن آنان در آخرت بهره و نصیبی ندارند. ) 🔹 پيام های آیه 200سوره بقره 🔹 ✅ جهت‏ دهى به ایام فراغت، یكى از وظایف مربّى است. «فاذا قضیتم...فاذكروا اللَّه» ✅ ، هم از نظر كمّیت باید كثیر باشد؛ «واذكروا اللّه كثیراً» و هم از نظر كیفیّت، عاشقانه و خالصانه. «اشدّ ذكراً» ✅ ‏_نگر نباشیم. گروهى در بهترین زمان‏ها و مكان‏ها، تنها دعاى آنها رسیدن به زندگى كوتاه مادّى است. «ربّنا اتنا فى الدنیا وما له فى الاخرة من خلاق» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الْدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى الْأَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ الْنَّار ِ ترجمه: و بعضى از مردم مى ‏گویند: پروردگارا! در دنیا به ما نیكى عطا كن و در آخرت نیز نیكى مرحمت فرما و مارا از عذاب آتش نگهدار. 🌺 یكى از راههاى شناخت مردم، آشنایى با آرزوها و دعاهاى آنان است. در آیه قبل، درخواست گروه اوّل از مربوط به دنیا بود و كارى به خیر و شرّ آن نداشتند، ولى در این آیه درخواست گروه دوّم از خداوند، «حسنة» است در دنیا و آخرت. در دیدگاه گروه اوّل؛ دنیا به خودى خود مطلوب است، ولى در دید گروه دوّم؛ دنیایى ارزشمند است كه حسنه باشد و به آخرت منتهى گردد. در روایات نمونه‏ ها و مصادیقى براى نیكى‏هاى دنیا و آخرت نقل شده است ، ولى حسنه در انحصار چند نمونه نیست. در قرآن مجید 115 مرتبه كلمه ‏ى «دنیا» به كار رفته و 115 مرتبه كلمه «آخرت» استعمال شده است و این یك تصادف نیست. البتّه این به معناى آن نیست كه اهمیّت دنیا و آخرت هر دو یكسان است. در دعاها، هدف‏هاى كلّى مطرح شود و تعیین مصداق به عهده خداوند گذاشته شود. 🌺 ما از خداوند و مى ‏خواهیم، ولى در اینكه رشد و صلاح ما در چیست؟ آن را به عهده ‏ى خداوند مى ‏گذاریم. چون ما به خاطر محدودیّت‏هاى علمى و عدم آگاهى از آینده و ابعاد روحى خودمان، نمى‏ توانیم مصادیق جزئى را تعیین بنمائیم. به همین جهت توصیه شده است از خداوند وسیله كار را نخواهید، خودِ كار رابخواهید. زیرا ممكن است خداوند از وسیله ‏ى دیگرى كه به فكر و ذهن ما نمى‏آید، كارى را براى ما محقّق سازد. مثلاً از خداوند توفیق زیارت حج را بخواهید، امّا نگویید: خدایا مالى به من بده تا به مكّه بروم. چون خداوند گاهى سبب را به گونه‏اى قرار مى‏ دهد كه ما فكر آن را نمى ‏كردیم. 🔹پيام های آیه 201 سوره بقره 🔹 ✅ و با هم منافاتى ندارند، به شرط آنكه انسان به دنبال حسنه و نیكى باشد. «فى الدنیا حسنة و فى الاخرة حسنة» ✅ ، حساب جدایى دارد. با اینكه از خداوند نیكى آخرت را مى‏ خواهند، ولى براى نجات از آتش، جداگانه دعا مى‏كنند. «قِنا عذاب النار» ✅ در دعاها براى نجات از ، اصرار و تكرار عجیبى است. مثلا در دعاى مجیر حدود هفتاد بار مى‏ خوانیم: »اجِرنا مِن النار یا ربّ« پروردگارا! ما را از آتش جهنّم نجات بده. ویا در دعاى جوشن كبیر كه صد بند دارد در پایان هر بند آن مى‏ گوییم: «سبحانک یا لا اله الا انت الغوث الغوث خَلّصنا من النّار یا ربّ» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 أُوْلئِكَ لَهُمْ نَصِيِبٌ مِمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ ‏ 🍀 ترجمه:آنها از كسب خود بهره و نصیبى دارند و خداوند به سرعت به حساب مى ‏رسد. 🌺 این آیه در ادامه آیه قبلی است به «بهره»، «نصیب» مى‏‌گویند. گویا سهمى را براى انسان نصب كرده‏ اند. بهره‏ى مؤمنان تنها به خاطر دعاى «ربّنا اتنا» نیست، بلكه به خاطر تلاش و كسب آنان نیز بوده است و این به ما هشدار مى ‏دهد كه الطاف خداوند به كسانى مى‏ رسد كه به همراه دعا، تلاش و كوشش نیز انجام دهند. 🔹 پيام های آیه 202سوره بقره 🔹 ✅ بهره‏ و سود انسان در قیامت، تنها از بعضى كارهاى خویش است، نه تمام آنها. «ممّا كسبوا» چه بسیار كارهایى كه انسان مى‏‌كند، ولى بخاطر نداشتن قصد قربت و نیّت خالص، در قیامت از آن بهره نمى‏برد. ✅ بدون كسب وتلاش، بهره‏اى نیست. «لهم نصیب ممّا كسبوا» ✅ پاداش سریع، یك امتیاز است. «سریع الحساب» حضرت على علیه السلام مى‏‌فرماید: خداوند حساب همه‏ ى خلق را یك‏باره مى ‏رسد، همانگونه كه همه مردم را یک دفعه رزق مى‏ دهد. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸