eitaa logo
قرآن کریم
52 دنبال‌کننده
46 عکس
207 ویدیو
0 فایل
تفسير روزانه
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم    وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ       (البقره - ٢٢٢) 🔰ترجمه : و (سعی نمائید از این فرصت بهره گرفته، با پرورش فرزندان صالح) اثر نیکی برای خود، از پیش بفرستید. 🔰تفسير : ١ - آيه شريفه خطاب به مردان است و يا به مردان و زنان و يا هر دو واداشتن انسانها به ازدواج و تناسل است، تا نوع بشر در زمين باقى بماند و اين هم معلوم است كه غرض خداى سبحان از بقاى نوع بشر در زمين و بقاى دين او و ظهور توحيد و پرستش او است و براى اين است كه جوامع بشرى باشند تا با تقواى عمومى خود او را بپرستند. ٢ - بنابراين اگر خدای بزرگ دستوراتى مى دهد كه با حيات آنان و بقايشان مرتبط است براى اين است كه به اين وسيله آنان را به عبادت پروردگارشان برساند نه براى اينكه بيشتر به دنيا بگروند و در شهوات و شكم فرو رفته در وادى غى و غفلت سرگردان شوند. ٣ - مساله توالد و تقديم داشتن افرادى جديد الوجود به بشريت و جامعه است  بشريتى كه همه روز افراد زيادى از آن دستخوش مرگ و فنا مى شود و به مرور زمان عددش نقصان مى پذيرد و ليكن اين مطلوبيت فى نفسه نيست غرض به خود توالد تعلق نگرفته  بلكه براى اين است كه با توالد و آمدن افرادى جديد به روى زمين ذكر خداى سبحان در زمين باقى بماند و افراد صالحى داراى اعمال صالح پديد آيند تا خيرات و وبركات هم عايد خودشان شود و هم عايد پدرانى كه باعث پديد آمدن آنان شدند. ✅ خدايا : آنچه که می پسندی به ما عطا  فرما. التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم مقام حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها)    پادشاه عربستان به حاکمان آن زمان ایران می‌گوید که من علاقه دارم به قم بروم و رهبر مذهبی شما را ببینم. پادشاه عربستان شنیده بود که آیت‌الله‌العظمی بروجردی، رهبر مذهبی شیعه است. از طرف دربار به محضر آیت‌الله‌العظمی بروجردی می‌آیند و می‌گویند: پادشاه عربستان می‌خواهد به زیارت شما بیاید، ایشان می‌فرماید: من علاقه‌ای به ملاقات با شاهان ندارم. وقتی نمایندگان دولت آن زمان می‌روند، یکی دوتا از علما می‌گویند: آقا او را راه می‌دادی تا بین ما و عربستان رابطهٔ حسنه‌ای برقرار می‌شد. ایشان فرمود: اینها(وهابی‌ها) زیارت قبور را حرام می‌دانند و اگر پادشاه عربستان به قم بیاید، برای زیارت حضرت معصومه(علیهاالسلام) نمی‌رود. این بی‌احترامی به عمه من است و نباید بیاید. آیت‌الله‌العظمی بروجردی این معرفت را به حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) داشتند که اگر شاه مملکتی به زیارت نرود، بی‌ادبی به دختر موسی‌بن‌جعفر(علیهماالسلام) است و او را راه نداد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا ۖ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ        (الانعام - ٧٩) 🔰ترجمه : من از روى اخلاص روى به سوى كسى آوردم كه آسمانها و زمين را آفريده است و من از مشركان نيستم. 🔰تفسير : ١ - حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) در پى مجادله با مردم و ابطال باورهاى شرک آلود آنان بر یگانه پرستى خویش تأکید کرد.توحید و شرک، ملاکى براى مرزبندى و طبقه بندى انسانها است آن حضرت با بيان عقیده توحیدى خود و ابطال شرک صف خودرا از مشرکان جدا مى سازد و بر آن تأکید مي ورزد و ملاکى براى طبقه بندى جوامع ارائه مى کند. ٢ - پدیدآورنده آسمانها و زمین شایسته ربوبیت و عبادت خالصانه است نه پدیده هاى جهان خداوند یگانه پدیدآورنده آسمانها و زمین است. ٣ - اعتقاد به توحید و توجه با روى دل و جان به خداى یگانه مقتضاى گرایش به حق و راه مستقیم است.اعتقاد به توحید نتیجه حق گرایى و شرک و گمراهى و مولود گریز از راه مستقیم است.  توحید و شرک ملاکى براى مرزبندى و طبقه بندى انسانها است. ٤ - پهنه گیتى داراى آسمانهاى متعدد است و خداوندعزوجل یگانه پدیدآورنده آنها است. ✅ خدایا : رزقی حلال و طیّب روزی ما فرما و ما را به احدی غیر از خودت محتاج مگردان. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ                       (الانعام - ٣٢) 🔰ترجمه : و زندگی دنیا جز بازی و سرگرمی نیست. 🔰تفسير : دنیا، تکیه گاهی کاذب ١ - از جمع بندى آيات قرآن کریم در مورد دنيابتوان اين گونه استفاده كردكه هرگاه دنيا را به عنوان هدف و مقصد بنگريم، دنيا وسيله اغفال و غرور خواهد بود ولى اگر دنيا را مزرعه آخرت، مقدّمه و وسيله رسيدن به كمال بنگريم، دنيا و نعمت‌هاى آن ارزشمند و سازنده خواهند بود؛ بنابر اين از همين زندگانى دنيا، گروهى آن گونه بهره مى‌گيرند كه مغفرت ورضوان الهى رادريافت مي نمايند و گروهى آن گونه كه گرفتار عذاب شديد مى‌شوند. ٢ - حبّ دنیا، اعم از حبّ مال مقام، شهوت جنسى تفوق طلبى، برترى جوئى، تن پرورى، انتقام جوئى، و مانند اینها، گاه، چنان طوفانى در روح انسان ایجاد مى کند که تمام معلومات او را بر باد مى دهد، و حتى گاه، حس تشخیص او را از میان مى برد، و در نتیجه حیات دنیا را بر آخرت مقدم مى دارد. ٣ - کسانی که در محبّت دنیا غرق شدند، دست و پا می‌زنند و هر لحظه خطر احساس می‌کنند و به این و آن متمسّک می‌شوند و به زرق و برق‌ها تکیه می‌کنند تا از اضطراب برهند ولی نمی‌توانند. ٤ - این که در روایات اسلامى کراراً حبّ دنیا به عنوان سرچشمه تمام گناهان شمرده شده است، یک واقعیت عینى و محسوس است که در زندگى خود و دیگران بارها آن را آزموده ایم.بنابراین براى قطع ریشه هاى گناه راهى جز این نیست که حبّ و عشق دنیا را از دل بیرون کنیم. ✅ خدايا : ما را از محبت و زرق و برق دنیا که باعث شود از خدای خود فاصله بگیریم نجات بده. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلإِيمَانِ أَنْ آمِنُواْ بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ                       (آل عمران - ۱۹۳) 🔰ترجمه : پروردگارا همانا ما صدای منادی که مردم را بسوی ایمان دعوت می نمود شنیدیم و ایمان آوردیم پروردگارا گناهان ما را بيامرز و بديهاى مارا بزداى ومارا در زمره نيكان بميران. 🔰تفسير : ١ - اولين ندايی كه از بشر برخاست و برای اولين بار بشر را دعوت نمود كه به امر اجتماع اعتنا و اهتمام بورزد، و آن را از كنج اهمال و زاويه تبعيت حكومتها خارج نموده ، ندايی بود كه شارع اسلام و خاتم انبياء( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) سر داد و مردم را دعوت كرد به آياتی را كه از ناحيه پروردگارش به منظور سعادت زندگی اجتماعی و پاكی آنان نازل شده پيروی كنند. ٢ - منظوراز منادی ، رسول خدا(صلی‌الله‌‌علیه‌وآله  وسلم) است که مردم را به سوی ایمان ندا داد و در باطن کلمه ایمان همه معارف الهی نهفته است و آنها ندای پيامبراکرم(صلی‌الله‌‌علیه‌وآله  وسلم)را لبیک گفتند و دعوت حق را اجابت کردند تا از گناهان و بدیها ومردن درحال کفر و گناه برهند و به آمرزش و رحمت و بهشت خدای سبحان راغب گردیدند. ٣ - از آيه شريفه اين معنا روشن گرديد كه صاحبان اين مناجات اعتقاد به خدای متعال و روز جزا و مساله نبوت انبياء را به طور اجمال از راه نظر كردن به آيات آسمانی و زمينی به دست آوردند واما ايمان به جزئيات احكامی كه پيامبراکرم( صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم)آورده از راه ايمان به رسالت به دست آوردند، پس صاحبان اين مناجات بر طريق فطرت هستند و هر حكمی را كه فطرت كند به سمع و طاعت پذيرفتند. ٤ - مؤمنان طلب وفای وعده الهی شامل آمرزش و رحمت را از پيامبر اكرم (صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) نمودند که رسول خدا( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) به اذن پروردگار آن را برای مؤمنان ضامن شده بود. ✅ خدايا : به ما توفیق عنایت فرما تا بنده شایسته تو باشیم. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ (الاسراء - ٨٢) ترجمه: و اين قرآن کریم را كه براى مؤمنان شفا و رحمت است نازل مى‌كنيم. تفسير: ‏١ - خدای سبحان در اين آيه شریفه برای قرآن کریم چهارصفت برشمرده: ۱- موعظه ۲- شفای آنچه در سينه‌ها است ۳-هدايت ۴- رحمت اگرآنها را با يكديگر مقايسه نمایيم، ومجموع آنها را با قرآن کریم در نظر بگيريم خواهيم ديد آيه شريفه بيان جامعی است برای همه آثار طيب و نيكوی قرآن کریم كه در نفوس مؤمنين ترسيم می‌شود. و آن اثر را از همان اولين لحظه‌ای كه به گوش مؤمنين می‌رسد تا آخرين مرحله‌ای كه در جان آنان استقرار دارد در قلوبشان حك می‌كند. ‏٢ - آری قرآن کریم دراولين برخوردش با مؤمنين آنان را چنين در مي يابد كه در دريای غفلت فرو رفته و موج حيرت از هر سو به آنان احاطه يافته و در نتيجه باطن آنان را به ظلمت‌های شك و ريب تاريك ساخته و دلهايشان را به انواع رذائل و صفات و حالات خبيثه بيمار ساخته لذا با مواعظ حسنه اندرزشان می‌دهد و از خواب غفلت بيدارشان می‌كند و از هر نيت فاسد و عمل زشت نهيشان می زند به سوی خير و سعادت وادارشان می‌سازد. ‏٣ - در مرحله دوم شروع می‌كند به پاكسازی باطن آنان از هر صفت خبيث و زشت و بطور دائم آفاتی را از عقل آنان و بيماريهايی را از دل آنان يكی پس از ديگری زائل می‌سازد تا جايی كه بكلی رذائل باطنی انسانهای مؤمن را زايل سازد. ‏٤ - و در مرحله سوم آنان را به سوی معارف حقه و اخلاق كريمه و اعمال صالحه دلالت و راهنمايی می‌كند، آن هم دلالتی با لطف و مهربانی به اين معنا كه در دلالتش رعايت درجات را می‌كند و به اصطلاح دست آدمی را گرفته پا به پا می‌برد و او را منزل به منزل نزديك می‌كند تا در آخر به سر منزل مقربين رسانيده به فوز مخصوص به مخلصين رستگار سازد. ‏٥ - و در مرحله چهارم جامه رحمت بر آنان پوشانيده در دار كرامت منزلشان می‌دهد و بر اريكه سعادت مستقرشان می‌سازد تا جايی كه به انبياء و صديقين و شهداء و صالحين‌ملحقشان نموده در زمره بندگان مقرب خود در اعلی عليين جای می‌دهد. ‏٦ - قرآن كريم واعظی است شفا دهنده بيماريهای درونی و راهنمايی است هادی به سوی صراط مستقيم ورحمتی است كه شفا دادن و هدايت و افاضه رحمتش به اذن خدای سبحان است. ✅خدایا : آنی ما را از قرآن کریم  جدا مگردان و همواره از فیض برکاتش بهره مند فرما. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَمِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلَىٰ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْ لَا يَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ قَدِيرٌ                       (النحل - ٧٩) 🔰ترجمه : و بعضی از شما را به سن انحطاط پیری می‌رسانندکه هر چه دانسته اند همه را فراموش می‌کندهماناخدای متعال است که همیشه دانا وتوانا است. 🔰تفسير : ١ - خداوندعزوجل شما را آفرید سپس روح شما را بطور کامل می‌گیرد و مرگ شما فرا می‌رسد هم حیات از ناحیه او است، و هم مرگ ، تا بدانید این شما نیستید که آفریننده مرگ و حیات هستید. ٢ - مقدار طول عمر شما نیز در اختیارشما نیست بعضی در جوانی یا نزدیک به پیری از دنیا می‌روند ولی بعضی از شما به بالاترین و بدترین سالیان عمر یعنی نهایت پیری باز می‌گردند. ٣ - نتیجه این عمر طولانی آن خواهد شد که بعد از علم و دانش و آگاهی چیزی نخواهد دانست و همه را بدست فراموشی مي‌سپارد درست مانند آغاز عمر و سنین کودکی که یک پارچه نسیان بود و فراموشکاری و ناآگاهی، آری خداوندعزوجل آگاه و قادر است. ٤ - همه قدرتها در اختیار خدای بزرگ است و به هر مقدار که صلاح بداند می‌بخشد و به هر موقع که لازم ببیند می‌گیرد مقدار طول عمر شما نیز در اختیارتان نیست بعضی در جوانی یا نزدیک به پیری از دنیا می‌روند ولی بعضی از شما به بالاترین و بدترین سالیان عمر یعنی نهایت پیری باز می‌گردند. از آنجا که ما هم درگذشتگان فردا هستیم... امروز که هستیم با صلوات و فاتحه و خیرات و مبرات و دعا در حق آنان دریغ نکنیم . ✅ خدایا : همه درگذشتگان و ذوی الحقوقان  خاصه والدین را ببخش و بيامرز و ما را عاق والدین قرار مده. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ                             (البقره - ١٥٢) 🔰ترجمه : پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و شکر مرا به‌جای آورید و مرا ناسپاسی نکنید. 🔰تفسير : ١ - خداوندعزوجل در برخى آیات مى‏ فرماید اذکروا نعمتى نعمت‏ هاى مرا یاد کنید. ولى در این آیه شریفه مى‏ فرماید اذکرونى یاد خود من باشید. و این به خاطر درجات شناخت و معرفت مردم است. ٢ - یاد خداوندعزوجل زمینه‏ ساز شکر است و لذا بر شکر مقدّم شده است. این آیه شریفه نشانگر نهایت لطف خداوندعزوجل به بنده است. انسانى که جهل، فقر، فنا و حقارت، از ویژگى‏ هاى او است، چقدر مورد لطف قرار گرفته که خداوندِ علیم، غنى، باقى و عزیز به او مى‏ گوید مرا یاد کن تا تو را یاد کنم. مگر یاد کردن ما چه ارزشى دارد؟ مگر نه این است که یاد کردن ما نیز خود توفیقى از سوى او است؟ ٣ - یاد کردن خدای متعال تنها با زبان نیست با دل و جان باید خدای سبحان را یاد کرد یاد خدای متعال هنگام گناه و دست کشیدن از آن یاد واقعى است. و بهترین نوع یاد کردن خداوندعزوجل نماز است که فرمود اقم الصلوة لِذکرى. ٤ - با اینکه شکر یکى از مصادیق ذکر خدای سبحان است ولى نام آن جداگانه در کنار ذکر آمده و این نشانه‏ ى اهمیّت شکر به عنوان مصداق بارز ذکر است.خداوندعزوجل با انسان داد و ستد مى ‏کند و هیچ‏ کارى از انسان را بى‏ بهره نمى ‏گذارد. ٥ - ازامام صادق (علیه السلام) روايت شده كه فرمود خدای متعال فرموده ای فرزند آدم! مرا در دلت ياد كن تا تو را ياد كنم ای فرزند آدم مرا در خلوت ياد كن تا در خلوت يادت كنم و در ميان جمع يادم كن تا در ميان جمعيت يادت كنم. ✅ خدايا : آنی ما را از ذکر و يادت غافل مگردان. التماس دعا
‍ ‍ بسم الله الرحمن الرحیم توجه ویژه اساتید اخلاق به غسل و نماز توبه روز یکشنبه ماه ذی قعده 🔹 مرحوم سید بن طاووس در کتاب اقبال، غسل و نمازی را ذکر نموده که در میان اساتید اخلاق به غسل و نماز توبه معروف شد، که مناسب است هر کس در آغاز منزلی از منازل سلوک و یا ایام خاص -مثل آغاز ورود به ماه رجب و یا شعبان و ماه رمضان این نحو توبه را انجام دهد. در اربعین موسوی نیز بهتر است در همه یکشنبه های ماه ذی القعده غسل و نماز توبه انجام شود. اما دلیل این توجه ویژه چیست؟ متن کامل روایت را نقل می کنیم: رسول خدا(صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) در یكشنبه ماه ذی‏ القعده میان مردم آمد و فرمود: ای مردم كدام‏یك از شما می‏خواهد توبه كند؟ عرض كردیم همه می‏خواهیم توبه كنیم. فرمود: غسل كنید و وضو بگیرید و چهار ركعت نماز در هر ركعت یک بار فاتحة الكتاب، سه بار قل هو الله أحد و هر كدام از دو سوره‏ معوّذتین سوره ‏های ناس و فلق را یک بار بخوانید، سپس هفتاد بار استغفار كنید و آن را به لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم ختم كنید، آن گاه دست‏ها را بالا آورید و بگویید: یا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ، اِغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ أَنْتَ. سپس فرمود: هر بنده‏ ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‏شود : ای بنده خدا، عمل خود را از نو آغاز كن؛ زیرا توبه‏ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد. و فرشته ‏ای از زیر عرش به او خطاب می‏كند : ای بنده، خجسته باد بر تو و خاندان و فرزندان تو! و فرشته‏ ای دیگر ندا می‏كند : ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند گردید. و فرشته‏ ای دیگر ندا می‏كند: ای بنده تو مؤمن از دنیا می‏روی و دین تو از تو گرفته نمی‏شود و قبر تو گشوده و نورانی می‏شود. و فرشته‏ ای دیگر ندا می‏كند : ای بنده پدر و مادر تو از تو راضی خواهند گردید اگر چه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده شدند و روزی تو در دنیا و آخرت گسترده و فراوان خواهد بود. و جبرئیل ندا می‏كند : من همراه با فرشته‏ مرگ می‏ آیم و به او سفارش می‏كنم كه با تو به نرمی رفتار كند و اثر مرگ حتی خراشی در تو ایجاد نخواهد كرد و فقط روح تو به آرامی از بدنت خارج خواهد شد. عرض كردیم: ای رسول خدا، اگر بنده‏ ای این عمل را در غیر این ماه انجام دهد، چه اثری خواهد داشت؟ فرمود: همانند آن‏چه توصیف كردم برای او خواهد بود و این سخنان را جبرئیل آن گاه كه خداوند مرا به آسمان معراج برد، به من آموخت.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ الَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ إِنَّا لا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ                              (الاعراف — ١٧٠) 🔰ترجمه : آنان كه به كتاب خدای سبحان تمسك مى‌جويند و نماز مى‌گزارند بدانند كه پاداش نيكوكاران را تباه نمى‌سازيم. 🔰تفسير : ١ - آیه شریفه به خوبی نشان می‌دهدکه اصلاح واقعی در روی زمین بدون تمسک به کتب آسمانی و فرمانهای الهی امکان پذیر نمی باشد و این تعبیر این حقیقت را تأکید می‌کند که دین و مذهب تنها یک برنامه مربوط به جهان ماوراء طبیعت و یا سرای آخرت نیست، بلکه آیینی است در متن زندگی انسانها،و در طریق حفظ منافع تمام افراد بشر و اجرای اصول عدالت و صلح و رفاه و آسایش در جامعه. ٢ - تلاوت ، حفظ، چاپ و نشر كتاب آسمانى كافى نيست، بلكه بايد به آن عمل كرد تا نجات‌بخش باشد. ٣ - اگر از ميان همه اجزاى دين تنها اقامه نماز را ذكر گردیده براى شرافتى است كه نماز بر ساير اجزاى دين دارد چون نماز ركن دين است به وسيله نماز ياد خدای بزرگ و خضوع در برابر او كه جان همه شرايع دينى است حفظ مى شود. ٤ - اصلاح واقعى دو شرط دارد تمسّك كردن به قانون الهى و رابطه‌ى استوار داشتن با خدای سبحان از طريق اقامه‌ى نماز. ✅ خدايا : ما را قرآنى زنده بدار و قرآن بمیران و حشر ما را با قرآن کریم مقرر فرما.. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُوالْفَضْلِ الْعَظِيمِ.                                  (الانفال - ٢٩) 🔰ترجمه : اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد اگر از خدای متعال بترسيد شما را بصيرت شناخت حق از باطل دهد و گناهانتان را بزدايد و شما را بيامرزد، كه صاحب فضل و كرمى بزرگ است. 🔰تفسير : ١ - ایمان و روشن بینی یک سلسله دستورات حیات بخشى است که ضامن سعادت مادی و معنوی است ولی به کار بستن آنها جز در سایه تقوی میسّر نیست.   ٢ - در حالات مردان و زنان پرهیزکار روشن بینی‌هایی مشاهده می‌ شود که هرگز از طریق علم و دانش معمولی قابل درک نیست آنها بسیاری از حوادث را که در لابلای آشوبهای اجتماعی كه ریشه آن ناشناخته است به خوبی می‌شناسند و چهره‌های منفور دشمنان حق را از پشت هزاران پرده فریبنده آشكار می كند. ٣ - به کار افتادن نیروها و انرژیها و هدر رفتن این سرمایه‌ها در راه گناه موجب می‌شود که مردم از نظر درک و اطلاع در سطحی پایین قرار گیرند و افکار منحطی داشته باشند هر چند در صنایع وزندگی مادی پیشروی کنند. ٤ - علاوه بر تشخیص حق از باطل نتیجه پرهیزکاری این است که خداوندعزوجل گناهان شما را می‌پوشاند و آثار آن را از وجود شما برمی‌داردبه علاوه شما را مشمول آمرزش خود قرار می‌دهد. ٥ - كسانى كه تقوی داشته و تمايلات نفسانى را كنار بگذارند قوّه‌ى تشخيص حقّ به آنها عطا مى‌شود گويا روح همچون آينه‌اى است كه تقوی غبار را از آن مى‌زدايد ✅ خدایا : ایمان ما را فاخر و روح ما را طاهر فرما. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ                         (الشعراء - ٨٨) 🔰ترجمه : روزى كه نه مال سود مى‌دهد و نه فرزندان. 🔰تفسير : ١ -‌ در اين آيه شریفه سود داشتن مال و فرزندان در روز قيامت بكلی نفی شده و اين از آن جهت است كه رابطه مال و فرزندان كه در دنيا مناط در ياری و مساعدت طرفينی است، رابطه‌ای است و همی و خيالی، كه تنها در نظام اجتماعی بشر معتبر شمرده می‌شود و در خارج از ظرف اجتماع مدنی هيچ اثری ندارد. ٢ - مال يا كاغذی است به نام اسكناس و يا فلزی است به نام طلا و امثال آن و نيز يك انسان به نام فرزند كه موجودی است مستقل، چه ارتباطی به زندگی من كه نيز انسانی هستم مستقل می‌تواند داشته باشد. ٣ - روز قيامت كه روز انكشاف حقايق و جدا شدن آنها از موهومات است و روزی است كه ديگر اسباب و مؤثرات اعتباری، از سببيت می‌افتد، مال به ماليتش و فرزند به عنوان فرزنديش، و خويشاوند به عنوان قرابتش نيز از اعتبار می‌افتد. ‏٤ - پس مراد از سود نداشتن مال و فرزندان در روز قيامت اين است كه در قيامت آن طور كه در دنيا و در اجتماع بشری معتبر بود اعتبار ندارد. ٥ - در دنيا مال بهترين سبب و وسيله است برای رسيدن به مقاصد زندگی و همچنين فرزندان بهترين وسيله‌اند برای رسيدن به شوكت و نيرو و غلبه پس مال و فرزندانشان عمده چيزی است كه آدمی در دنيا به آن ركون و اعتماد می‌كند و دل بدان می‌بندد در نتيجه سود نداشتن اين دو در قيامت كنايه می‌شود از سود نداشتن هيچ سببی از اسباب اعتباری و قراردادی دنيا كه در دنيا برای جلب منافع مادی بدان تمسك می‌شد از قبيل علم و صنعت و جمال و امثال آنها. ✅ خدايا : دنيا را بستر آبادی و جاودانی آخرت ما قرار بده. ‏ التماس دعا